Monday 17 December 2007

مصريون ضد الفساد: يوسف باشا بطرس..تاااااانييييييي


يعني وقفت الناس في الشارع عشرة ايام وما حلتهاش غير لما رئيس الجمهورية قالك لم الموضوع وفوق البيعة باعت لهم رسالة تمن عليهم وتقول لهم: نحن أكرم مما تتخيلون!!!!!!!!! طيب يا عم أكرم الله يكرمك بس الفلوس دي مش بتاعتك...مش بتاعتك....مش بتاعتك...ما بتصرفش حاجة من جيبك عشان تقول للناس نحن اكرم مما تتخيلون...لا انت ولا حتى رئيس الجمهورية بيصرف للناس حاجة من جيبه دي فلوسنا حضرتك...خلاص؟
وبعدين تندار على بتوع المعاشات وعايز تقللها شوية وتلغي شوية وترمي الناس اللي خدمت بلدها سنين وسنين في الزبالة عشان سنهم عدى الستين...والله؟ يعني كل اللي يعدي الستين يترمي في الزبالة؟ بجد يعني؟ بجد؟ كلهم كلهم؟ يعععععععني كلهم؟ مهما كانت وظيفتهم ومكانتهم؟ وللا هم ناس وناس؟ وللا هم بس اللي خدموا ام البلد اللي مالهاش حبيب دي لازم تدفعهم التمن غالي واللي يمص دمها يتكافئ؟
ايه يا عم الكوتكوت فيه ايه؟ هي حكومتكوا دي ما بتشبعش ابدا؟ تحبوا دراعنا تاكلوه؟

الأستاذة القمر بثينة كامل عاملة حاجة اسمها مصريون ضد الفساد...بعتت لي سي دي عليه ناس كتير ضد الفساد، صحيح اللي كسبت الجائزة كانت المهندسة اللي رفضت 2 مليون جنيه، بس هي باعتة لي كل الافلام اللي عملتها مع المصريين اللي ضد الفساد واللي واقفين يطالبوا بحقهم ومن ضمنهم بتوع المعاشات. عاملين لجنة الدفاع عن المعاشات وحماية الحقوق التأمينية. وانا حملت الفيلم هنا.
هم تلاعبوا في الارقام وضموا التأمينات لوزارة المالية...طيب ازاي؟ ازاي التأمينات تنضم للمالية؟ والسكان انضمت للصحة والزبالة اضيفت على الكهربا وبعدين اكيد ح يضيفوا البترول على الداخلية والخارجية على الصناعة والتجارة والملوخية على الكنافة والتيتة في الننة والننة في التيتة وبابا اوبح
مش فاهمة ازاي يقللوا المعاشات ويضموها على المالية ويلغوا نظام التكافل...ده اللي بتشتغل خدامة في بيت مش بيهون على صحاب البيت يرموها لما تعجز وتكبر...ده لو كلب حراسة وكبر مش ح يهون عليك يا اخي
يا اخي
يا اخي
يا اخي
يا اخييييييييييي بقىىىىىىىىىى حرام عليك
رايح للبنك الدولي تاخد منه موافقة لتقليص المعاشات؟
طيب وانت لما تبقى على المعاش ح تعمل ايه؟ وللا الوزراء والرؤساء زي صباح ونبيلة عبيد كده بيحافظوا على شبابهم الدائم؟



No comments: