Thursday 6 December 2007

تعليق بخصوص صحيفة البديل

الحقيقة انا مش باتحيز لاشخاص ولا حتى ابويا انا واحدة قليلة الادب اصلا ولساني طويل، بس بجد جرنال البديل بقى حلو قوي، ودي حاجة كويسة لان ده معناه ان اللي بيشتغلوا فيه بيسمعوا النقد وبيحاولوا يطوروا نفسهم، الجرنال اول ما طلع كنت مسمياه صحيفة البليد: مقبرة الصحافة المصرية، كنت كل ما افتحه احسن ان حد زقني في الستينات وقفل الباب عليا وجري، وتلات اربع الكلام ما كنتش بافهمه، حاجة كده عاملة زي: الماضوية في السديم اللا متناهي مع الحداثة البرجماتية، وكمان التوضيب كان سيريالي وشبه لوحة متاهة الانسان الانوي في عصر الآلة. بس دلوقت اتغير خالص، التوضيب بقى حلو ومريح للعين، والمواضيع والاسلوب والمقالات وكل حاجة فيه تطورت جدا، والموقع الالكتروني كمان بقى حلو قوي، بس اللون المصفر ده مش فاهماله يعني مش اصفر ومش برتقاني، لو يعملوه لبني مثلا يبقى احسن ولو يوسعوا شوية كمان ح يبقى مريح اكتر للعين، بس الحقيقة تاني الجرنال حاجة تانية خالص غير اول ما طلع، قفز قفزة جامدة جدا. انا بانبسط لما احس ان حد بيحب يطور نفسه وعايز يبقى احسن، خصوصا في الصحافة، عشان كده لقيتها تحية واجبة، لاني بصراحة اول ما طلعوا سلختهم وخليت اللي ما يشتري يتفرج عليهم :) بس معلش بقى هو انا كده، ولما بالاقي حاجة حلوة باقول برضه.

No comments: