Wednesday 5 December 2007

هو فيه ايه؟

انتوا مش حاسين معايا ان فيه حاجة غريبة بتحصل؟ الدنيا مش مظبوطة صح؟
فيه حاجة غامضة
اولا البلد زحمة بطريقة شاذة بجد يعني طيب نقول الو....يعني مثلا ممكن تبقى زحمة عشان مولد السيما ومولد التلفزيون؟
ده سبب يعني؟
طيب كل واحد سمع عن حاجة غريبة حصلت لحد يعرفه يرفع صباعه
عشان فيه شوطة كده معينة غامضة بتحصل للناس المحيطين واللي باسمع عنهم بس مش عارفة
هل انا اللي حاطة راسي في المولد وللا دي ظاهر متفشية بس انا مش عايزة افسر يعني والحكاية دي بقت تحصل لناس عادية
مش كده ولا كده ولا كده والناس العادية دي لما الحكاية دي بتحصل لهم بتتغير طبايعهم وحتى وشهم تحس كده انهم بيتحولوا
وبيعملوا حاجات غريبة وفيه حرك وفرك مش طبيعي وفيه حاجة تخوف والدنيا ضلمة شوية
انت شايف حاجة يا كابتن؟ اللي شايف يقول ممكن يكون انا نظري ضعف من الكمبيوتر
وانا بقى مش عايزة ابقى شكاكة لان الشك ح يعطلني بس خايفة اكون باشوط في الـ...كاكا وانا مش واخدة بالي
وبرضه مش عايزة يجيلي هس هس احسن تبقى عيبة
بس هي ايه حكاية اللي الحكاية دي مش ملاحظين انها شوطة؟ طيب اكيد وراها حاجة...واشمعنى هنا وللا هي في كل حتة
طيب ايه احنا ح نفضل مستنيين كتير ماهو بقت الحكاية هيصة خالص وماحدش عارف ياخد ويدي في الكلام بس بقى فيه شوية استعباط كده ومزايدات وكلام من اللي هو مش كلام والواحد بقى مش عارف يعني يقول وللا يعمل ايه وكله اتهبل
وبعدين كمان اي هجص في الهبص وانا ما عنديش بقى اللي عندهم هناك لاني مش باحب كده وبقيت مش عارفة
مين اللي عنده ومين اللي ما عندوش ومين اللي اهبل وفاكر نفسه ناصح ومين اللي بيستهبل وح يطلع ام اربعة واربعين بعد شوية
حاجة تخض مش كده؟
طيب تتصرف كيف يا عب رحيم؟ وللا يكون بيتهيألي ومافيش حاجة عادي؟ وللا تكون دي تمثيلية؟ وللا تكون مافيش وانا اللي مكبرة الموضوع؟ طيب اعمل ايه عشان ابقى في السيف سايد؟ وللا غلط ابقى في السيف سايد احسن يكون كده مش سيف...طب هات التسعة
هو انتوا مش ملاحظين كده برضه؟
هاه؟
آه نسيت اقول...الناس بقى التانية اللي هي مش في الشوطة هابلة شوية والشوطة بتاعتها مختلفة عن الشوطة الاولانية ومش عارفة يا عيني تعمل حاجة غير تهبل وتهوبص وتيجي تكحلها تعميها وكل ما يتكلموا اقول يا رب يسكتوا وبعدين بقوا حاجة قذرة جدا وانا مستنية عربية الرش او حتة الصابونة مش مفروض انها جاية من السوبر ماركت قريب؟ بيقولوا خلاص مفروض قربت تيجي...مش بتيجي ليه
على فكرة كمان الاول كانت الشوطة على هناك وبعدين بقت على دوكهة المهم ان دولم بس هم اللي يتشاطوا وخلاص مش مهم على فين المهم يحصل فيهم حاجة وانا خايفة اكون ده هس هس وكلها مصادفات والواحد بقى عايز يكلبش في الموضوع احسن هو راخر ياخده الوبا اعوذ بالله اعوذ بالله يا رب استر
احنا لازم نقف وقفة من اللي هي كده..بس المشكلة بقى ان اللي مفروض يقف وقفة من اللي هي كده ركبه واجعاه ويجي يعمل اي منظر تحس ان عنده تخلف عقلي وتقول يا رب يا رب يروح يتشاط معاهم احسن ده معتوه وح يلخبط لي الدنيا واي حد يحاول يتكلم معاه تحس انه طالع من الزير وعليه تراب ومش عارف ولا عايز يسمع الحكاية مع انها والله سهلة
وللا هي صعبة؟
لبعدين يطلع ده كله غلط من الاول...

No comments: