Tuesday 23 October 2007

بخصوص موضوع الذمة اللي خنقتونا بيه

استطرادا لمناقشة مش لازم تعرفوا تفاصيلها
مع واحد صاحبي عزيز عليا قوي مش لازم تعرفوا هو مين
بخصوص فكرة اهل الذمة وقعد يضيق خلقي وانا مش باعرف اتكلم
انا ارغي كده على المدونة لكن وشا لوش او سماعة لسماعة بتهته واقطع في الكلام
ما عنديش غير رد واحد وده اخر ما عندي انا شخصيا وكفاية خنقة
واي كلام تاني بقى يبقى تلاكيك وللا استعباط وللا مهوبصة
الكلام مش كلامي ده عهد الرسول صلى الله عليه وسلم
المصدر: مجموعة الوثائق السياسية للعهد النبوي والخلافة الراشدة
جمع وتحقيق د. محمد حميد الله الحيدر آبادي
اولا: عهد الرسول مع يهود المدينة
يهود أمة مع المؤمنين، لليهود دينهم وللمسلمين دينهم، ومن تبعنا من يهود (يقصد بنا ده يعني المسلمين واليهود اللي ماضيين العهد عشان الخنقة بس) فإن له النصر والأسوة مع البر المحض من أهل هذه الصحيفة غير مظلومين ولا متناصر عليهم، ينفقون مع المؤمنين ما داموا محاربين، على اليهود نفقتهم وعلى المسلمين نفقتهم، وأن بينهم النصر على من حارب أهل هذه الصحيفة، وأن بينهم النصح والنصيحة والبر دون الإثم..(ص 17-21)بس
ثانيا: عهد الرسول لنصارى نجران
لنجران وحاشيتها، وسائر من ينتحل دين النصرانية في أقطار الأرض جوار الله وذمة محمد رسول الله، على أموالهم وأنفسهم وملتهم وبيعهم وكل ما تحت أيديهم، أن أحمي جانبهم، وأذب عنهم وعن كنائسهم وبيت صلواتهم ومواضع الرهبان ومواطن السياح، وأن أحرس دينهم وملتهم أين كانوا مما أحفظ به نفسي خاصتي وأهل الإسلام من ملتي، لأني أعطيتهم عهد الله على أن لهم ما للمسلمين، وعليهم ما على المسلمين،
وعلى المسلمين ما عليهم، وحتى يكونوا للمسلمين شركاء فيما لهم وفيما عليهم
ص 111
وكفاية خنقة بقى اذا كان من دولم وللا دوكهمة وللا دولت

No comments: