Sunday, 19 June 2011

طب هو ايه الغلط في مقال رشا عزب؟

انا مش عارفة انا كنت فين ومش دريانة بالدنيا.. هو انا عارفة انا كنت فين، كنت مشغولة شوية، بس خبر زي استدعاء عادل حمودة ورشا عزب للنيابة العسكرية عشان مقال في جرنال الفجر المفروض ان الناس على الاقل تبعته لبعض على موبايلاتها.. ولا الهوا، وكنت مش باخش التويتر كتير، امبارح قالوا عادل حمودة استدعوه في النيابة العسكرية، وما اعرفش انهم استدعوا معاه رشا عزب
وبصراحة بقى، ما اتخضتش على عادل حمودة، اقصد يعني افتكرت انهم مستدعيينه عشان مقال كتبه ولا حاجة، فكبرت يعني، عادل حمودة وواصل وكده، حيروح يشرب قهوة ويرجع
بس دلوقت عرفت انهم استدعوه عشان نشر مقال رشا عزب ده
وبما ان موقع الفجر تقيل ومش بيفتح بسهولة فانا حانشر المقال اهو اللي استدعوهم عشانه: 
نشرت جريدة الفجر في عددها الاخير الصادر بتاريخ 20/6/2011 تحقيقا للصحفية رشا عزب تناولت فيه خوفها على المكتسبات التي حققها ملايين الثوار في التحرير عندما رفعوا هتافا خرج من قلوبهم قبل حناجرهم " الجيش والشعب ايد واحدة "


ثم تناولت في تحقيقها ما اعلنه بعض النشطاء عن وقائع تعذيب واصرار المجلس العسكري على التكذيب ورفض التحقيق رغم اصداره البيان رقم 50 ينفي فيه ما جاء في البيان 45 وتأكيده انه سيفرج عن الثوار المقبوض عليهم في 9 مارس، ثم اضافت بعض ما رأته من تجاوزات حدثت بمقر الشرطة العسكرية بمدينة نصر.


وكتبت تقول :






تفاصيل اجتماع ساخن داخل مقر المنطقة العسكرية






وقفت علي باب الجنة..أحرسها وحدي..أنا رضوان الميدان وأيوب الليالي الطويلة السوداء..أنا النجمة الوحيدة في سماء العدل..أنا اليقين في زمن الشك والسعيد بفطريتي القادر علي تحويل اللغة الجافة إلي ذات ومعني ونبض في الجسد المرتخي..أنا الشعب الذي حمي ثورته وحدي لا شريك لي..العسكر الذين يرتدون ملابس الجندية والشرطية يتبعونني.. النسر والسيوف المعلقة علي أكتافهم.. منحة مني وليست علي ..لأنني أصل الأشياء جميعا.






يستحق هذا الشعب أفضل من هذه الكلمات وأعرق..يستحق لأنه انتفض وقدم التضحيات جميعا سواء علي مستوي اليوم العادي والنضال من أجل تعليم الأبناء..من أجل شراء أنبوبة البوتاجاز ورغيف الخبر الفقير وحتي الوقوف علي أبواب ثورته ليشعلها ويحميها.. وحماية الثورة ليس شأنا تعني به المؤسسة العسكرية وحدها..فلا يمكن حرمان الصانع من صنعته والخباز من خبزه.. ولا يمكن أن نظل ننادي علي المطالب والحقوق التي انتزعناها بالدم والروح.. لا يمكن أن نبيع أهم ما في ثورتنا هو شعورنا بالكرامة..لا يمكن ان تغلق سجون الداخلية لتفتح سجون الحربية ولا يمكن أن تتحول منطقة مجمع المحاكم العسكرية إلي لاظوغلي جديد.. يواصل النشطاء والثوار معركتهم ضد التعذيب والمحاكمات العسكرية للمدنيين، ضد سيطرة أي مجموعة علي مكتسبات حققتها الملايين.. هذه هي الرسالة التي وجهت لقيادات المجلس العسكري في الاجتماع الأخير الذي حضره عدد من النشطاء والذي انتهي بثلاث توصيات مهمة تنتظر جدولا زمنيا لتنفيذها وهي الوعد بمناقشة نقل ملف المحاكمات العسكرية إلي قاضي تحقيق وإعادة النظر في وقف المحاكمة العسكرية للمدنيين بشكل عام والتعهد بالإفراج عن الثوار بالإضافة إلي التحقيق الكامل في جميع الانتهاكات التي وقعت من أفراد من الجيش خلال الشهور الماضية.






ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ






مواجهة الرويني بفيديوهات تعذيب الثوار






1 - اللواء الرويني يبدو مذهولا من صور التعذيب ويعتذر لإحدي الفتيات عما جري لها في السجن الحربي


2-اللقاء كان مشروطاً بدعوة نشطاء المحاكمات السياسية والحديث


في الملفات المسكوت عنها






في تمام الثامنة والنصف من مساء يوم جمعة الغضب 28 يناير في ميدان التحرير، شاهد المصريون لأول مرة الدبابات تسير بجوارهم.. شاهدوا أفراد الصاعقة بالملابس العسكرية المميزة وشاهدوا المدرعات تقف علي أبواب الشوارع..في هذه اللحظة كانت الجماهير قد أجهزت علي الداخلية خلال أربع ساعات ولم يكن هناك حل لدي النظام سوي أن ينزل الجيش..






لا يعرف أحد منا كيف خرج الهتاف الشهير "الجيش والشعب ايد واحدة" لكننا ادركنا علي الفور أن الهتاف خرج كنوع من "التثبيت" وهي طريقة مصرية خالصة يقوم بها الناس لتحييد الغريب القادم وغير المعروفة ميوله.. ولذلك خرج الهتاف لضمان الأمان واجتناب حدوث أي معركة اخري في وقت متوتر.. ظلت العلاقة علي هذه الوتيرة رغم كل المهازل التي وقعت في موقعة الجمل علي مرأي ومسمع من قوات الجيش، إلا أن الشعور العام داخل الميدان كان يشير دائما الي عدم المواجهة والحماية تحت مظلة هتاف"الجيش والشعب ايد واحدة"الذي تحول الي"اكليشيه"من اكليشيهات الثورة..






وبالتوازي مع الدور السياسي الذي يلعبه المجلس العسكري باعتباره ممثل السلطة السياسية الوحيدة للبلاد، كانت هناك ممارسات لهذه السلطة علي الارض خاصة مع الغياب الأمني المتعمد للشرطة..هذا الدور الواضح للشرطة العسكرية وغيرها من القوات التابعة للجيش ظل يحكمه توتر مكتوم حتي وقعت أحداث فجر 26 فبراير وهو تاريخ اول اعتصام يفضه الجيش بالقوة وتم الاعتداء علي المعتصمين ثم الاعتذار لهم في صحف اليوم التالي، ثم هدأت العاصفة باستمرار الاعتصام لإسقاط حكومة شفيق وبالفعل تغيرت الحكومة بالكامل بعد عشرة ايام من الاعتصام..وفي 9 مارس دخلت المواجهة الي منطقة جديدة أكثر صدامية حين فض اعتصام التحرير قرابة السادسة مساء بالتعاون بين قوات الجيش وافراد مدنيين ساعدوا علي ذلك تبين بعد ذلك انهم من التحريات العسكرية وتم إلقاء القبض علي 200 ناشط سياسي من الموجودين في ميدان التحرير وتعرض غالبيتهم للتعذيب والإهانة بجوار المتحف المصري، وظل المتحف المصري ايقونة للتعذيب لفترة بسبب إلقاء القبض علي النشطاء وتعرضهم للتعذيب بجواره..توالت عملية فض الاعتصامات بالقوة من قبل الجيش وتكررت في كلية الإعلام وفي ماسبيرو وتجلت في 9 أبريل الذي اطلقنا عليه"جمعة الرصاص"وفي كل الحالات السابقة وقعت حوادث عنف كثيرة من قبل أفراد في الجيش ونبهت جماعات حقوقية ومجموعات من النشطاء السياسيين الي تكرار حوادث العنف والتعذيب لكن البيانات العسكرية كانت قد رفضت مطلقا الاعتراف بهذه الوقائع وأعلن المجلس العسكري أنه يحمي الثورة والثوار، وبالتالي ظل الصدام هو واقع الحال الدائم بين النشطاء والمجلس العسكري الذي تكررت ممارساته في هذا الصدد لفترة قاربت الاربعة اشهر..






في هذه الفترة تراوح أداء المجلس العسكري بين الحوار الضعيف مع بعض القوي السياسية والصدأم العنيف، فلم يكن مقبولا بشكل او بآخر أن يعلن النشطاء دائما عن وقائع تعذيب بينما يصر المجلس علي رفض وتكذيب هذه الوقائع دون الإعلان عن التحقيق فيها أو النظر في صحتها.. لكن بعد مرور كل هذا الوقت علي انتهاكات الشرطة العسكرية، لم يعد ينفع الاكتفاء بالتكذيب، بل اصدر المجلس العسكري بيانه رقم 50 ينفي ما جاء في بيانه رقم 45 واكد أنه سيفرج عن الثوار المقبوض عليهم في أحداث 9 مارس بعدما كان ينفي هذه الحقيقة وأنه لا يقبض سوي علي البلطجية والخارجين علي القانون، وبالتدريج ومع استمرار الضغط السياسي من مجموعة "لا للمحاكمات العسكرية" التي تكونت عقب فض اعتصام 9 مارس وعملت بشكل منظم علي توثيق انتهاكات الشرطة العسكرية وأفراد الجيش، بدأت الصورة تتغير وصارت هذه القضايا مطروحة علي الاجندة السياسية في مصر بعدما كانت في خلفية الصورة بسبب تقاعس القوي السياسية القديمة والوليدة علي طرحها سياسيا بسبب صدامها المباشر مع رأس السلطة السياسية في مصر الان..






ونظرا للأسباب سالفة الذكر، حاول المجلس العسكري الرد بإقامة لقاءات ومؤتمرات مع شباب الثورة لمحاولة تغيير الصورة التي تصدرت منذ فترة، وتمت الدعوة الي مؤتمر تحدث فيه قيادات المجلس بينما ظل الشباب جالسين في خلفية القاعة، بالإضافة الي تنظيم مظاهرة علي باب مسرح الجلاء الذي نظم فيه مئات من الشباب ردا علي المؤتمر بسبب تصريحات قيادات الجيش علي انتهاكات فحص عذرية المتظاهرين، وبالطبع خرج اللقاء كأي مؤتمر نظم من أجل التلميع السياسي وخرجت مجموعات أكبر من الشباب أكثر صدمة من أداء المجلس العسكري بالإضافة الي مقاطعة عدد كبير من المجموعات الشبابية للقاء من الاساس..






لم يعد يبقي سوي المواجهة إذن.. ولم يعد هناك مفر سوي رؤية الواقع علي حقيقته، حين تقدم الدكتور ممدوح حمزة المتحدث الإعلامي للمجلس الوطني بمذكرة مبسطة عن تجاوزات المجلس العسكري خلال الاربعة اشهر الماضية واحدثت نقاشا واسعا داخل المجلس العسكري الذي طلب دعوة المجموعة القائمة علي رصد انتهاكات الشرطة العسكرية والمعروفة إعلاميا بمجموعة "لا للمحاكمات العسكرية" لعرض الملف الكامل الذي أعدوه خلال الفترة الماضية بالوثائق والشهادات..عرضت الفكرة علي المجموعة بشكل داخلي ووضعت شروطا لهذا اللقاء ومنها أن للمجموعة الحق في اختيار من يذهب للقاء بالإضافة الي تحديد موضوعات النقاش وهي المحاكمات العسكرية والانتهاكات والتعذيب وقضية كشوف العذرية وبناء علي ذلك تم تجميع الملفات اللازمة التي قدمت لممثلي المجلس العسكري مع تحديد مطالب واضحة قبل اللقاء لتكون نواة أساسية للحوار. مع اختيار ثلاثة من المجموعة للحديث في هذه الملفات وهم احمد راغب المحامي وراجية عمران المحامية ومني سيف الناشطة في مجموعة «لا للمحاكمات العسكرية» بالإضافة الي الدكتورة أهداف سويف فضلا عن شهادتين لشاب وفتاة من الذين ألقي القبض عليهم في التحرير وتعرضوا لتعذيب نفسي وبدني..وبالطبع بحضور الدكتور ممدوح حمزة.






وخلال خمسة ايام، عملت مجموعة «لا للمحاكمات» علي إعداد هذه الملفات الساخنة لتقديمها الي المجلس العسكري كوثيقة للحوار، وفي صباح يوم الاثنين في تمام الثانية عشرة ظهرا وصلت المجموعة الي مقر المنطقة العسكرية المركزية بالعباسية ليبدأ الحوار مع اللواء حسن الرويني قائد المنطقة العسكرية المركزية واللواء سعيد عباس واللواء مجدي بركات..وعلي عكس غالبية الحوار مع المجلس العسكري، بدأ النشطاء والمحامون في الحديث بينما ظلت القيادات العسكرية يستمعوا الي الملفات المتعددة التي تؤكد تجاوزات وانتهاكات عديدة.. لم يجد جنرالات الجيش أي جدوي سوي مواجهة هذه المعلومات ولا فرار من إنكارها.. ولكن هذا لم ينفي أن اللواء الرويني بدا مذهولا مما يراه من صور للتعذيب وما يسمعه من شهادات حية"، كما اعتذر اللواء الرويني لمروة عما جري لها في السجن الحربي، مؤكدا أن التصرفات الفردية لا تعبر عن اخلاقيات الجيش ومبادئه الاساسية.






ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ






ملف التعذيب والانتهاكات وكشوف العذرية..






تهديد المعتصمات بتوجيه تهمة الدعارة






انفجر هذا الملف علي مصراعيه، وحظي بنصيب الأسد في الجلسة نظرا لاشتباك موضوعاته وتفاصيله وحالاته الكثيرة، وربما لأنه اللغم الذي فجر العلاقة بين الثوار والمجلس العسكري في الفترة الماضية..احتوي الملف علي عدد من الانتهاكات طبقا لتصنيفها كما جاء في الملف..انتهاكات جسدية مثل التعذيب الجسدي المبرح الذي تعرض له عدد كبير من الثوار بجوار المتحف المصري يوم 9 مارس..ما جري في هذا اليوم يتلخص في جمع عدد كبير من المعتصمين داخل ساحة مفتوحة وتم إلقاؤهم علي الأرض دون ان يرفع احد رأسه حيث بدأت حفلة التعذيب الكبري باستخدام أسلاك الكهرباء والكرابيج والعصي والجلد الأسود السميك ولم يسلم أحد من الـ «170 شاباً» من نار التعذيب التي تشابهت مع حفلات تعذيب أمن الدولة المعروفة..وبالطبع كشفت هذه القضية بعضاً مما خرجوا في هذا اليوم مثل المغني رامي عصام الذي غني للثورة كثيرا داخل الميدان وتعرض لحفلة تعذيب خاصة بالإضافة إلي حلاقة شعره بالموس وتركيعه لفترة طويلة..قدمت شهادة رامي عصام بالفيديو والفوتوغرافيا التي التقطت له فور خروجه من المتحف وهو يحكي عن تجربته المريرة..بجانب شهادة رامي قدمت شهادة الممثل علي صبحي الذي استكمل رحلة التعذيب حتي السجن الحربي وهناك تعرضوا لأبشع انواع الإهانة وفي مقدمتها أنهم شاهدوا صورة الرئيس المخلوع داخل السجن الحربي ولم يصدقوا ما يحدث!!






تضمنت الشهادات عدد 35 شهادة من الثوار والمواطنين الذين تم اعتقالهم منذ بداية أحداث الثورة وهي الشهادات التي كشفها مركز النديم للتأهيل النفسي، وهذه الشهادات قدمت معلومات هائلة عن تحول قضية التعذيب إلي أداة ومنهج متبع مع كل المقبوض عليهم منذ 9 مارس ومن بينهم عمال وصحفيون ومديرو شركات وربات بيوت وطلاب ومهندسون وكلهم قبض عليهم في التحرير أو أثناء فض مظاهرة لاظوغلي وكان واضحا من جميع الشهادات أن المقبوض عليهم تعرضوا للإيذاء النفسي والإهانة وكذلك تعمد إهانة الثورة ومن قام بها ..ومن الملاحظ أن الشهادات تضمنت شهادة «5» من المنصورة وتم إلقاء القبض علي أصحابها في3 فبراير أي أثناء الثورة، مما يدل علي حقيقة أن إلقاء القبض وتعذيب الثوار بدأ من فترة طويلة، بينما تسارع الأحداث جعل هذه القضية بعيدة عن الأنظار، كما أكدت هذه الشهادة أن الثوار كان يجري تعذيبهم أثناء الثورة في السجن الحربي بسبب مشاركتهم في المظاهرات والأحداث الجارية..ليس هذا فقط بل أكدت الشهادات ان التحقيق والتعذيب كان يتم داخل مقر الشرطة العسكرية بمدينة نصر منذ الأيام الأولي او بالسجن الحربي بالهايكستب..ومن بين الحالات التي خرجت من السجن، خرجت دون ملابس تقريبا وتم إلقاؤهم في الصحراء وبعضهم لقي حتفه بسبب ما تعرض له في الطريق، وبالنسبة لمعاملة البنات وسط هذه الأزمات، فغالبية الشهادات أجمعت أن افراد القوات المسلحة يتعاملون معهن باعتبارهن خريجات بيوت دعارة ويتعمدون الإساءة من هذا المستوي لضمان الإيذاء النفسي وهذا ما تجلي في قضية كشوف العذرية التي دافعت عنها قيادات المجلس العسكري لكونها إجراء طبيعياً يتخذه الجيش مع العاملات فيه..وبالطبع تم توقيع الكشف علي البنات بالقوة وبعد صعق معظمهن بالكهرباء بعدما رفضن هذا الإجراء الصارخ، هددوهم بأن أي فتاة ستوجه لها تهمة الدعارة بجانب التهم الاساسية إذا لم تخضع لفحوص كشف العذرية..






ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ






ملف المحاكمات العسكرية..






آلاف المتظاهرين في السجون منذ 28 يناير






ملف المحاكمات العسكرية التي شهدتها مصر خلال الفترة الماضية وبالتحديد منذ نزول الجيش إلي شوارع مصر في 28 يناير، وتضمن الملف نصوص البيانات العسكرية بداية من البيان رقم 1 مرورا بالبيانات رقم 23 و24 و34 و35 و45 وأخيرا البيان 50 حيث تضمنت هذه البيانات العسكرية التزاما واضحا بحماية المتظاهرين والثوار ووصولا إلي قرارات اعتقال بعضهم ثم الإفراج عنهم بعد رحلة عذاب استمرت شهوراً طويلة.. وفي هذا الملف تم الحديث عن آلاف من المصريين الذين طالتهم المحاكمات العسكرية دون أن يتوافر أي ضمانات قانونية للدفاع عنهم أو حتي معرفة ذويهم مواقعهم علي وجه التحديد وأكد المحامون المشاركون في الجلسة أن محاكمة المدنيين أمام المحاكم العسكرية هو خرق لحق إنساني أصيل بالأساس.. كما كشف المحامون عن تعرضهم للمضايقات وسوء المعاملة داخل النيابات العسكرية، وعدم معرفة أي معلومات واضحة وكافية عن المتهمين وطرق محاكمتهم أو حتي سبل الدفاع عنهم، مما يعيق عملية العدالة بشكل واضح ومقلق.. كما أكدت المعلومات أن هناك أعداداً كبيرة تصل الي الآلاف قدموا إلي المحاكمات العسكرية دون محامين وتم إلقاء القبض عليهم من التحرير والأحياء والمحافظات المختلفة وتم توزيعهم علي سجون القطا والفيوم والوادي الجديد.. لذلك طالب المحامون بسرعة الكشف عن أسماء جميع المحبوسين علي ذمة القضاء العسكرى وتحويل ملفهم الى قاض مدى مع إعادة المحاكمات فى ظروف أفضل وفى وجود المحامين كما تقديم قائمة مبدئية تضم 153 اسماً للمقبوض عليهم ومحاكمتهم دون وجود محام.










وفى تعقيب على ما تم نشره بالجريدة ارسل الدكتور ممدوح حمزة بيانا الى رئيس تحرير الفجر الاستاذ عادل حمودة وتم نشره على الموقع الالكترونى أول امس الخميس بتوقيت 16/06/2011 06:17:15 موهو ينص على الأتى:








بيان عاجل وهام من د . ممدوح حمزة










السيد الاستاذ / عادل حمودة : رئيس تحرير جريدة الفجر










بعد التحية






طالعتنا جريدة الفجر في عددها الصادر بتاريخ اليوم عن اجتماع جري داخل المنطقة العسكرية واشير للموضوع في الصفحة الاولي ونشر علي الصفحة الخامسة.






وحيث انني كنت من ضمن المجتمعين فإنني اتقدم لسيادتكم بالملاحظات الاتية التي يجب وضعها لتصويب الامور :-


ان الاجتماع داخل المنطقة العسكرية لم يكن ساخنا وانما كان اجتماعا هادئا جدا واتسم بالود والعلاقة الطيبة ولم يعل صوت واحد طوال الاجتماع.


لم يتم عرض اي فيديوهات من اي نوع وبناء عليه لم يكن هناك مواجهات .






تم تقديم بعض الصور التي كانت موضع بحث من الجانب العسكري بالاجتماع ولم تؤد هذه الصور الي ذهول من الجانب العسكري فالصور كانت لبعض العلامات البسيطة علي الجسم ولم تكن تصور اشخاصا تعذب.






انا لم اسمع ولم ار ان قام اي جانب في الاجتماع بالاعتذار للجانب الاخر لكن كان هناك عرض وشرح واتفاق علي تشكيل لجنة مصغرة من الجانبين باستمرار الحوار في ملفات المحاكمات العسكرية.






لم اسمع تهديدا بتهمة الدعارة اثناء الاجتماع .






واخيرا كان لي شرف الاعداد لهذا الاجتماع ولم يكن هناك اي شرط لطرف من الطرفين لحضور الاجتماع فكل شيء كان مطروحا للمناقشة وكان الاجتماع ايجابيا لابعد الحدود حتي تم التوصل الي نتائج جيدة ومثمرة .






وانني اتقدم للمنطقة العسكرية المركزية بوافر الشكر والاحترام علي قبول الدعوة لهذا الاجتماع والعمل بجدية لانهاء اي سوء فهم او خلافات مع الشباب .






ممدوح حمزة






وقد تم انشاء صفحة على الفيس بوك اسسها شباب الثورة الحملة الشعبية للتنديد بإستخدام الجيش للعنف و التعذيب واعتقاله للمتظاهرين بعنوان :معاً للتضامن مع رشا عزب وعادل حمودة






http://www.facebook.com/event.php?eid=174854415908758
------------
طب معلش.. ممكن اعرف ايه اللي يضايق في المقال ده؟
انا عمري ما كنت اتخيل ابدا ان رشا عزب تكتب عن القوات المسلحة بالعاطفة دي كلها، ده انا قعدت اعيط وانا باقرا المقال، هي اصلا ولا باين عليها كل المشاعر دي ههههههههه، وما كنتش اعرف ان الحكاية كده، ما كنتش اعرف انها من كتر ما بتحب الجيش زعلانة منه وده اللي بيخليها عنيفة في ردودها كده
وكل الكلام اللي يدوب الحجر ده تكون نتيجته انهم يستدعوها في النيابة العسكرية؟ 
:'(
وبعدين يقولوا نشرت اخبار كاذبة.. ايه الاخبار الكاذبة؟ انها قالت ان الرويني كان مذهول واعتذر لمروة وقالها دي تصرفات فردية
طب على فكرة، لما اللواء الرويني يقول دي تصرفات فردية ده يعد اعتذار لانه مش حيقول لها انا اسف يا بنتي وايده تترعش.. مجرد انه يقول ده تصرف فردي نقدر نعتبره اعتذار ضمني، فده مش كدب، ثانيا بدا مذهولا... ده تقدير شخصي، يعني يستدعيها في النيابة العسكرية يقولها لا ما كنتش مذهول؟ والنبي ده اسمه كلام؟ وكل الكلام المؤثر اللي خلاني اعيط وانا متخانقة معاها ده ما اثرش فيهم؟ دي كان ناقص تكتب في آخر المقال: ما كانش العشم
وبعدين انا مش شايفة المقال فيه اي ادانة للمجلس، بالعكس، ده فيه كمان تبرئة لهم من اللي حصل وانهم ما يعرفوش ان ده بيحصل، وانه بيجتمع بالناس ويسمعهم، يعني مقال في صالح المجلس مش ضده
ده حتى لو اللي نقل لها نقل لها غلط وهي كتبت حاجات غلط زي ماهو واضح في جواب ممدوح حمزة، بس الحاجات اللي اعترض عليها ممدوح حمزة كلها في صالح المجلس ومخلية صورته حلوة بشكل مؤثر جدا
بعدين ماهم نشروا جواب ممدوح حمزة وصححوا.. وهي لو عواطفها كده ناحية الجيش يبقى المفروض ما يزعلوهاش تاني بقى.. انا عمالة اعيط
:'(

44 comments:

مهندس مصري said...

عيطي
ياريت العياط كان يجيب فايدة
المجلس مصمم يقول لنا بالفم المليان أنا الثورة المضادة

لا و الألذ إن أعضاء المجلس العسكري كلهم حصلوا على جوازات سفر دبلوماسية مصرية من العيسوي وزير الداخلية

دا على اساس إعتبارهم حكام مصر :)

و لسه يا ما حنشوف من حكم العسكر

نزلي اللي في التدوينة دي كتحديث
http://tahrirdiaries.wordpress.com/2011/06/18/rasha/

لازم كل الناس تنزل الملفات دي و تقراها و تشوف كم الإنتهاكات الموثقة اللي واجهوا المجلس بيها

دا أنا اللي إسمي متابع و ناشط و بتاع بأقرأ دلوقت غنتهاكات جديدة عمري ما سمعت عنها

و لسه ياما حنشوف من حكم العسكر

صباح الفل said...

احب اقولك ان صديقي رامي فخري مات برصاص الجيش و حتي الان مش عارفين اي تفاصيل مع ان المجلس العسكري قال لنا انه ها يفتح تحقيق موسع لمعرفة ملابسات وفاة رامي فخري و حتي الان لم تظهر نتائج التحقيقات

nosseir73 said...

بصراحة الواحد زهق تكرار فى كل شئ كاننا ما بنميش خطوة نفس المواضيع الدستور الاول ولا الاتخابات
المحاكمات زى ما هى تاجيل
حسنى مبارك لسه فى شرم الشيخ
الشرطة العسكرية
اففففففففففففف احنا عايزين نخلص بقى من الحاجات اللى معطلة دماغ الناس ونفوق للشعب الغلبان و اعدالة الاجتماعية و الفلاحين

محمد نبيل said...

احنا عايشين فى ديكتاتورية عسكرية من ساعة انقلاب 52 يوليو، بس الفرق انها فى عهد مبارك كانت ديكتاتورية عسكرية مستترة الى حد ما، بتحكم من ورا واجهة، انما دلوقتى هى اضطرت تظهر أكتر علبال ما المجلس العسكرى يحتوى الثورة ويصدرلنا واجهة جديدة يحكمنا العسكر من وراها.

btkhekhaweaykalamtoz said...

لسؤال الذي يطرح نفسة كم بنت فقدت عذريتها في ميدان التحرير وكم طفل سيولد من العلاقات المحرمة التي حدثت في ميدان التحرير وهل كل من ذهبت الميدان فقدت عذريتها والسؤال الاهم هنسمي العيال دي اية مثلا حمادة بن الميدان وعلي بن الميدان من ناحية كوبري قصر النيل اتاري كان فية تسابق علي الميدان وتخرب مصر اهم شيئ الاورجازم

btkhekhaweaykalamtoz said...

رجاء عمل مليونية جديدة لاني بحب اتفرج علي السكس

محمد نبيل said...

تصحيح : قصدت فى مشاركتى السابقة "انقلاب يوليو 52 " وليس "انقلاب 52 يوليو"

btkhekhaweaykalamtoz said...

رجاء كل بنت راحت ميدان التحرير ان تعلن لمن سياتي لخطبتها انها كانت بتلروح التحرير والا يبقي تدليس

ahmed said...

المجلس العسكري عاوز ايه يقول بصراحه علشان نخلص اما نفذ طلباته واما نعترض عليها ووقتها اما نموت في سبيل طلباتنا او ينفذها ما فيش حل غير كده اما اننا نقول المجلس مع الثورة نبقى بنضحك على بعض

mahmoud said...

بعض من في الجيش وليس الكل يعتقدون ان الجيش فوق الامة كما قيل لمتظاهرة من اللي اتعذبوا والتفاصيل في اللينك اللي مهندس مصري سايبه ده غير صور مبارك في النيابات والمناطق العسكرية واعتراف بعض المنتسبين للجيش انهم بيحبوه وده اثناء التعذيب اذن رسالة هذه الفئة من الجيش ايا كانت نسبتها وصلت والرد هو ان امة الاسلام فوق الجميع وستدفعون ثمن جرئتكم علي المسلمين والاسلام وحدود الله ولن يرهبنا امثالكم واجدادنا غزوا العالم سنرد عليكم في الوقت المناسب وسينتصر الاسلام رغم انوفكم وستعلمون من السيد هنا وماهو الاسلام والمسلمين

mohamed said...

اقطع دراعى من لغلوغه ان حيطلع بيان للجيش ينفى ان حد استدعى ولا حد راح النيابة ولا اى حاجة خالص وحيطلع اللواء الروينى يقول ايه الكلام الخايب ده مش حينفع وطو صوتكم بقى عايزين نظبط القرطاس بمزاج
ابن وسخة مين اللى قال الجيش والشعب ايد واحدة
والله الجيش كان عايز يقتل الناس وكان نازل يقتلهم ولما الناس رحبت بيه قال شكلها الناس هى اللى حتنتصر يبقى اخلينى معاهم
يا عم ماشى احنا راضين كل ينى ادم خطاء وخير الخطائين التوابين
توبو توبو وارحمونا

حسن محمد على said...

استمرار لمسلسل ممل شاهدناة لأكثر من ثلاثين عاما,اسم المسلسل:- "العسكرى المتألة" وهو مرض خبيث متوطن ومزمن فى العسكريين الذين يعدون انفسهم فوق مستوى النقد مهما عكوا

nour1971 said...

الظاهر انها محتاجه ثوره تاني يا نواره لان الواحد حاسس ان الثوره بح بح بح بقت خلاص حركه و بعدين عمرو حمزاوي ده خلاص بان بان و انكشف و انكشف و بان انه بيدور علي مصلحته هو و ده عيب ناس من اللي قاموا بالثوره انهم بيدوروا علي مصلحتهم همي مش علي مصلحت البلد للاسف ده اللي ناس كتيره حاساه من اللي مقيدين للثوره

nour1971 said...

انا كان قصدي ممدوح حمزه بس برضه رأي في عمرو حمزاوي زي ما هو

nosseir73 said...

ايه حكاية ممدوح حمزة بقى اليومين دول هادى هو فيه ايه
واية حكاية برضه استطلاع الراى بتاع الرئيس
عايزين ايه بالظبط
بصراحة انا قلقانة جدا وضرورى نشوف حلول

dr ahmed said...

اتفضلى ياست نوارة عجبك كدة انا دحلت الصفحة اللى على الفيس بوك وكلها ناس حطة صورة مبارك على البروفيل بعضهم طبعا دة غير الشتيمة الوسخة اللى بتتشتم للجيش ؟ هو انا اعمل اية ياربى يانوارة طريق جهنم مفروش بالنوايا الحسنة انتم كدة ادتيم فرصة للولاد الكلب يوقعو بينا وبين الجيش نهار اسود تكونى مش فاهمة قبل ماتكتبتى ان دة ح يحصل؟ دة غير الكلاب اللى دخلين المدونة عندك وعمالين بشتمو فى الجيش تانى يانوارة تانى تسرع وعبط وحتى ياستى لو حد غلط من افراد الجيش دة وقتة للاسف اديتى فرصة للكلاب تنشط تانى ااقولك اية ربنا يهديهلك عقلك

ظل الشمس said...

ايه الوساخة دى؟
هنفضل نتعذب ونقعد على ركابنا لحد امتى؟
انا عايزة اعرف مين الكلب اللى شتم وضرب وعذب الناس دى ويتجاب ويتحاسب
والا يبقى زيد زى عبيد زى نطاط الحيط
يا نهاااااااااااااااار
صورة مبارك ؟
هما ضحكوا علينا وكلونا البالوظة وش بقى

Heba said...

شوية عيال و بنات فافي عشان حد زقهم و ركعهم يبقى تعذيب !! عايزين يشوفوا التعذيب خليهم يروحوا ابو غريب..و الا كفاية السي ان ان الل مهتمة بيهم تاخدهم في جولة هناك
و بعدين طيب مش يكون فيه مبرر للتعذيب ده يعني بيعذبوهم ليييييييه هي يعني مخابرات بتستخلص منهم معلومات و هم يا حبة عيني معلومات ايه اللي عندهم!!
و بعدين انا حموت و اعرف اعتصام 9 مارس دا كان طلباته ايييييييه

hardway said...

رشا عزب....مين؟؟؟؟؟؟؟؟
أيه يانـرنـر...ده بلدوزر..أنت أتهبلتي.؟
عذرية أيه..؟؟
دي قوات الصاعقة مع تشكيلات من مغاوير البحر تقدر تعمل كشف علي يدها

hardway said...

رشا عزب....مين؟؟؟؟؟؟؟؟
أيه يانـرنـر...ده بلدوزر..أنت أتهبلتي.؟
عذرية أيه..؟؟
دي قوات الصاعقة مع تشكيلات من مغاوير البحر تقدر تعمل كشف علي يدها

hardway said...

رشا عزب....مين؟؟؟؟؟؟؟؟
أيه يانـرنـر...ده بلدوزر..أنت أتهبلتي.؟
عذرية أيه..؟؟
دي قوات الصاعقة مع تشكيلات من مغاوير البحر تقدر تعمل كشف علي يدها

متفائل said...

أنتم الذين أفقدتم الثورة هيبتها وإحترامها وأثبتم فعلاً أنها (ثورة عيال) وذلك بالدعوة إلى مليونية كل خمس دقائق لما الناس زهقت وطقت وجابت جاز منكوا .. ثم .. عندما لم تستجب الملايين لدعواتكم المرة بعد المرة فقدتم مصداقيتكم وتأكد للجميع إنعدام قدرتكم على الحشد وأن (الأسد الهصور) صار - ياولداه - بلا أنياب ... يا خسارة بوظتم أجمل وأشرف ثورة عرفتها مصر

amr565 said...

في ناس في البوست ده صعبانة عليا هم وطنيين بس للاسف زن الودان في التوك شوز خلاهم شالو عقلهم وسلموها للي بيعلي صوته في الميديا علي العموم انتي قلتي جملة ومعرفش اذا كنتي قصدها او من القرف من اللي بيحصل طلعت منك وهي تخوين بعض من يقول الدستور اولا وانا طبعا مختلف معاكي فيهالكن مش بنسبة كبيرة لان فعلا نسبة من اللي بيقولوا الدستور اولا خاصة المعلمين الكبار وضعي تحت كلمة المعلمين دول الف خط علشان ميطلعش واحد في البوست يقول ده بيخوني وهو ميعرفش انه ممكن يكون حجر شطرنج مش اكثر وانا مش حكتر في الكلام وسوف اضع رابط وانسي انه من جريدة انتي لا تحبيها لكن اتركيها لمن يريد
لانه ممكن يوضح للبعض شوية نقط تايهة عنهم
http://www.almesryoon.com/news.aspx?id=65742

amr565 said...

في ناس في البوست ده صعبانة عليا هم وطنيين بس للاسف زن الودان في التوك شوز خلاهم شالو عقلهم وسلموها للي بيعلي صوته في الميديا علي العموم انتي قلتي جملة ومعرفش اذا كنتي قصدها او من القرف من اللي بيحصل طلعت منك وهي تخوين بعض من يقول الدستور اولا وانا طبعا مختلف معاكي فيهالكن مش بنسبة كبيرة لان فعلا نسبة من اللي بيقولوا الدستور اولا خاصة المعلمين الكبار وضعي تحت كلمة المعلمين دول الف خط علشان ميطلعش واحد في البوست يقول ده بيخوني وهو ميعرفش انه ممكن يكون حجر شطرنج مش اكثر وانا مش حكتر في الكلام وسوف اضع رابط وانسي انه من جريدة انتي لا تحبيها لكن اتركيها لمن يريد
لانه ممكن يوضح للبعض شوية نقط تايهة عنهم
http://www.almesryoon.com/news.aspx?id=65742

hayat ank said...

وبعدين بالنوسبه للمليونيات والله جتلى دعوه لمليونيه المايو تخيلىىىىىىىىىىىىىىى

احلام جوليا said...

اسالة ملهاش اجابة عندي وبدور لها على اجابة :
1- من المسئول عن كشوف رجال الاعمال والسلطة الهاربين والتي تمنعهم من التصرف في اموالهم وتطالب الدول بتجميد تلك الاموال ولماذا لم ينزل فيها اسم حسين سالم ومنير ثابت.
2- لماذا حتى الان يملك حسين سالم سينا كلها وشرم الشيخ وخليج نعمه ولم تجمد تلك الاموال هل الانتظار حتى يتم نقل ملكية تلك المنتجعات لشريكه الاسرائيلي يوسي ام لشخص اخر؟؟؟؟؟؟؟؟؟وتضيع علينا اموالنا الموجوده تحت اعيننا
3- من يحاسب قضاءنا المتباطئ عن تباطؤه الذي خسرنا الاموال المنهوبة والتي كانت ممكن تحل مشكلة مصر الاقتصادية ؟؟؟؟
4- من يحاسب مكتب النائب العام على تسرب المعلومات والتنبيهات المتتالية في الاعلام لرجال الاعلام الذي ينون تجميد اموالهم او منعهم من السفر؟؟؟؟؟؟؟؟
5- من يحاسب اعلامنا الغبي عن تنبيه كل شخص لنية النائب العام وعن دفعه السياح للهرب باشاعة الفوضى الاعلامية والخوف في نفوس الناس داخل مصر وخارجها باخبار البلطجة ؟؟؟؟؟؟؟
6- ما هي انجازات حكومة الثورة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
7- ما هي انجازات الثورة للمواطن العادي؟؟؟وليس للثورين ولا مطالبي الحرية ؟؟؟؟؟
8- من يحكم مصر الان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

احلام جوليا said...

على مدى تاريخ الشعوب جميعا ثبت ان اسوا الدكتاتوريات هي الدكتاتوريات الدينية التي مارسها الكهنة ايام الفراعنة و الاغريق والتي مارستها الكنيسة في اوربا فسيطرت على الملوك انفسهم وحكمت وهذا لن يختلف مع الاسلام رغم اني مسلمة الا ان اذا وصلت الجماعات الدينية للحكم سنتحول للحكم الديكتاتوري المقنع لماذا لان اذا كان الحاكم يتكلم بلسان الله سيؤله ولن تستطيعي معارضته او التمرد على حكمه والا ستتهمي بالكفر والشعب نفسه سيرفض اي تمرد على حاكمه المؤله باعتبار انه يحكم باسم الدين ولسان الله وهذا سهل لو وصل احد تلك الجماعات للحكم سيقوم بوضع كل ما يناسبه من مظهر ديني والاحاديث التي تناسبه بالتفسير المناسب له لتصبح مصر دولة دينية دكتاتوريه فلا تدافعي عن الاخوان المسلمين وكانهم نصف الشعب يا نواره فهم جزء صغير يريد حكم الكل وان حكم ضاعت الثورة ومكتسباتها المرجعية الاسلامية شئ وحكم جماعة الاخوان باغلبية مقاعد مجلس الشعب حاجة تانية خالص تلك كارثة فان حصلوا على كراسي الاغلبية يبقى بعد اول انتخابات رئاسية في الانتخابات التالية لها سيكون الحاكم من الاخوان الحاكم الاله انها كارثه لا ترينها يا نواره انا امراة متدينة مسلمة ومحجبة مثلك واحب ديني ولكني لا احب ان يستغل لسيطرة جماعة على بلادي فالدين في سلوكنا واخلاقنا قبل اي شئ ولو كانوا يريدون خيرا فليرسخوا الدين في اخلاق الناس اولا قبل ان يحكموهم به والان نحن مهددين باخوان وسلف وصوفيه وعليك السلام يا مصر

mona fahmy said...

عاجل جداً :
يا نواره ياريت اذاصحيتي تاخدي الكاميرا وتروحي مدينة الإنتاج الإعلامي بعد ما تم طرد أكبر اتنين حراميةفي المدينة سيد حلمي وسامي بدوي واللي عملوا بلاوي مهببة وسرقات واضحة ، والناس عملت اعتصام بعد ما بان سرقتهم في الموازنة الجيش هيرجعهم ومطلوب عمل واقفة اعتذار من العاملين في مدينة الإنتاج وطلبوا من بتوع الأمانة العامة في المدينة انهم بأمنوا الدخول وإلا هيتحربوا في أرزاقهم ... هية الثورة قامت فعلا..؟ واتصلي بمعارفك هناك واتأكدي قبل ما تروحي بس احتمال تحصل مجزرة

واحد عادى said...

نانا - بصى بقى - هالله هالله على الجد - والجد هالله هالله عليه - انا عااوز تحليلك السياسى لمواقف يحيى الجمل ودوره فى الحكومه - الراجل ده شخصيه مثيره للجدل وطلسم غير مفهوم - وبجد بجد انا ح احدد موقفى منك بناء على التحليل ده وارجو عدم تجاهل هذا الموضوع لخطورته فى هذه المرحله - اه - بس

أبو هاجر said...

ست الكل مساء الخير

إيه التعابير الشعبية

"انا متخانقة معاها"
ما معنى متخانقة معاها ، يعني مسكتوا بعض من الشعر في سوق العتبة.
يا النوارة :نقول رغم خلافاتنا، بيننا اختلاف ، انا مختلفة معها ، بيننا سوء تفاهم
مش متخانقين

ملحوظة
القصيدة لم تثر إعجابي .لقد صدق احد المعلقين لما قال : لما تأملت القصيدة وجدتها أدنى من عيونك السود التي يشرق النور من بين جفونها. لكن إيه حكاية أبناء المغرب العربي ،هم مش شايفين في المحروسة إلا نوارة .يبدوز يا النوارة أن استقرارك سيكون عندنا

mahmoud said...

بالنسبة لهبة ودكتور احمد اولا دكتور احمد الناس مبتشتمش في الجيش عموما وبعدين التجاوزات الكبيرة اللي حصلت عملها الجيش مش حد تاني يعني الناس مش بتتبلي عليهم اما هبة فالتعذيب كان زي امن الدولة واكتر مش مجرد تركيع والتفاصيل موجودة للي عايز يعرف ده غير صور مبارك والكلام الايجابي عنه وشتم الشعب والسخرية من فكرة ظنه بان هو اللي حيحكم وده مؤشر خطير ومع ذلك بنقول ان ده مش كل الجيش لكن لازم نعترف ان الناس اللي عملت كده فئة من الجيش مهم اننا مانغفلش عن وجودهم رغم عدم معرفتنا بنسبتهم من الكل والحرس الجمهوري اللي الجمال كانت طالعة في حمايته في فيديو نشره محامي اسمه امير في برنامج ناس بوك مش لو بلدنا محترمة يتحاسب المجرمين الخونة ايا كان موقعهم طب بلد بايظة ومافيهاش مؤسسات وقانون وقوة ردع مستقلة تسيطر وتحاسب يبقي علي الاقل يسيبوا الشعب يحكم كاقل تعويض لكن احط صورة مبارك وانا جيش واعذب واسخر من تصديق الشعب انه حيحكم لا يبقي لازم المحترمين في الجيش يعملوا حاجة بقي ويلموا الناس دي شوية عشان مصلحة البلد لكن نحط راسنا في الرمل ونقول الجيش كله فلة والشهادات دي كلها وهم مش حينفع احنا مش متهورين بس في نفس الوقت لازم نكون صاحيين واللي حصل صعب نكرانه وتجاهله وكل من لم يتقي الله ايا كان مكانه انا واثق انه هو والجماعة اللي معاه لازم حيدفعوا التمن ولازم ربنا حينصر الحق علي الارض الطيبة دي وفي كل مكان غيرها ان شاء الله

احلام جوليا said...

افتحي اليوم السابع او موقع المجلس الاعلى للقوات المسلحة وشوفي مرشحين الرئاسة وصوتي على مصر يا نواره مش عاجبك الدستور اولا طب يا ستي شوفي لو حد من الحلوين الي اساميهم منورة والي حتبكي على ترشحهم واقبال الناس عليهم مسك الحكم تفتكري حيعمل لك دستور شكله ايه ده مش دستور فرعون ده حيبقى دستور لحكم الاله وسيبك بقى من السفسطة بتاعه احترام نتيجه الاستفتاء الخايب المدلس الي طلعت والحقي الي بقى من مصر وروحي شوفي حكومة الثورة وهي بتعمل تصالح مع رجال الاعمال وسلمي لي على مبادئ الثورة

omima said...

سيبك انتى انا زعلانة على ثورتنا اللى راحت فطيس وزعلانة اكثر على الشباب اللى بحبهم واثق فيهم وفى وطنيتهم وانهم شىء طاهر وقع فى براثن اجيال عجوزة اشباة اموات مع مرتزقة اكلين على كافة الموائد عملوا كمين لخنق الورد الصغير الجميل وللاسف مازلنا واقفين عاجزين عن مساعدتكم لااملك لا احساس بالخجل تجاة جيل سلمناة البلد خاوية على عروشها وياريتنا نساعدة دلوقتى بس ازاى ؟ حزينة وانا ارى الثورة تؤكل والشباب عودة لسة اخضر يروح فين لجهابذة النظام السابق وفلولةوواضح ان حكمنا كمان مش بيثقوا فى الشباب ولافى الشعب هم يثقوا فى الفلول وبقايا النظام ساعات بحس ان حماية الثورة جت صدفة مش عن ايمان بضرورة التغيير او ان النظام المخلوع كات فاسد لا سمح اللة

mohosamaa said...

أموت وأعرف نتيجة الكشف كانت إيه سمعت إن البنات دول مفوتين علشان كده مفيش ولا واحدة منهم اشتكت ولا رفعت قضية ولا طلعت فى وسائل الإعلام تشرح قضيتها بصراح برافو على الجيش لعبها صح وكسر عنيهم وهدهم الجيش عنده إدارة للحرب النفسية يواجه بيها دول وجيوش مش شوية يساريين شمامين زى دول

LogicMind said...

القائد الجديد المرتقب للثورة المصريه... حسنى يعنى... جابوله دكتور من المانيا على حسابنا وشكله حيطلع على المانيا فى رحلة لم عضم علشان يقدر يقود الثورة... وخليكوا فى الدستور اولا ولا البطيخ!!!!

ahmed said...

بصو انا هقول رسالتي لأخر مرة انا داخل الجيش ونفسي اشوف مصر متفقة مش متفكككة نفسي انزل اخر مظاهرة ليا ملاقيش الناس متفرقة لازم تكون مطالبنا التطهير ثم التطهير نبعد عنم المطالب غير التوافقية عشان نحقق ضغط مطلوب مش عاوزين مواجهة بين الشعب والشعب مش عاوزين حد يقول مش قلتلكو غير مؤهلين للديمقراطية والله انا قولت لا وعارف ان الدستور كان الاول هيكون احسن بس احنا عاوزين نجمع مش عاوزين نتفرق
حتى لو رأي الدستوريين والاستفتا مالوش لازمة بس اكتر الناس صوتت وعارفة ان كده هتكون الانتخابات اولا
ابوس ايدك يانوارة قوليلي اعمل معاكي اي حاجة مش عاوزين نعمل عن المطالب التوافقية بالشكل دا مش هنحقق حاجة
انا مش فارق معايا دا ولا دابس عاوز احقق مطالب الثورة واليوم مايبوظش لا ونخرج متفككين اكتر

ahmed said...

سسسسسسسسسسسسسس

احلام جوليا said...

نواره للاسف كل الكتاب دلوقت بيهتموا بالقضايا الفردية محدش مهتم بالقضايا الكبيرة كانهم يتعمدوا تجاهل المهم من يكتب عن سينا وشرم الشيخ الذي يملك بهم حسين سالم مساحات شاسعة بالمشاركة مع شريكه يوسي اليهودي من ينقذ سينا من نقلها كلها باسم يوسي في الفترة الماضية والحالية حيث حكومتنا الي مجاش قبلها حتى الان لم تتوجه حتى بطلب للنائم العام بتجميد ثروات حسين سالم داخل مصر وزمانه مش بس غسل الاموال وباع الاراضي لشريكه اليهودي ده كله طار والحكومة النائمة والنائم العام تحت قيادة فريق النوما ترتيلز بانتظار اي حد يتصرف غيرهم وعليك السلام يا مصر فلا حياه لمن تنادي

freedom4ever25 said...

مش قلتلكوا قبل كده ولسه الشعب ده هيتظّبط واحد واحد وبالهداوة عشان مكسل يكمل ثورته . لا وكل ده فين من ائتلاف شباب الثورة والأخوان المسلمين؟؟؟؟
شباب الثورة والشخصيات والاحزاب الليبراليه همهم كله الدستور قال يعني العيال فقهاء دستوريين وفلاسفة واصحاب مدارس فكريه في علم السياسه
والاخوان كل تفكيرهم في التحالف مع السلفيين وهيقسموا التورته ازااي
مش برضه أن الأوان عشان نجتمع يوم 8 يوليو على المطالب المحددة والملحه مش ننسى بقى موضوع الزفت الدستور ونركز في الضغط والمراقبة على مجلس ظباط مبارك عشان نخرج من المرحلة دي بأقل الخسائر و نوصل لأنتخابات حقيقية نابعة من قانون انتخابات سليم وبأشراف هيئات نزيهه وتطهير الاعلام اللي هيلعب دوور كبير جداا في نتايج اي انتخابات لو فضل وضعه على ما هو عليه حاليا بالاضافة لجهاز امن محترم يحترم الشعب ونضمن عدم تأثيره على نتائج الانتخابات
مش بيقولوا في المثل (المال السايب يعلم السرقه) واحنا هنفضل سايبين المجلس العسكري كده مع المال السايب من غير مانعرفه اننا شايفينه وصاحيين له. لعل وعسى نجبرهم يبقوا ناس محترمين غصباّ عنهم. بدل ما يترموا في حضن امريكا

hassn hamdi said...

إلى btkhekhaweaykalamtoz:
إذا ما احترمتش نفسك هنوصلك (فاهم؟ فاهم معنى نا الدالة على الفاعلين) وهنفقدك عذريتك بجد وهنصورها فيديو وننشرها على النت علشان تتعلم تكون محترم
رباية مبارك صحيح

dandosa123 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
هام said...

لواء مصطفي فهمي سليمان عثمان نائب مدير أ. ع لتدريب كلاب الأمن والحراسة بأكاديمية الشرطة،


لواء لتدريب الكلاب

كام لواء فى الاداره دى

وحجم ميزانيه الداخليه اد ايه
ركزوا شويه بينرفزوكم ويخلوكم تتكلموا على شويه ضباط نفذوا اوامر - علشان تسيبوا الاهم

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية أسماء أكبر حركة تطهير لجهاز الشرطة

Mohammad Sulaiman said...

ربنا يحفظكم وهو خير الحافظين لادخليه ولا ملوخيه انتم فى التحرير وحنا فى علشان ننزلكم الكلاب رشيد محمدرشيد وبطرس رخيص وكل الكلاب الى هنا

Mohammad Sulaiman said...

ربنا معاكى يااجمل نوارا الثوره ربنا يحفظكم وهو خير الحافظين ولا تخافو من بلطجيه ولا دخليه ولا ملوخيه انتم اقوى بكتير انتم فى التحرير وحنا انشاء الله سنتابع الضغط على الجهاذ الامنى الانجليذى لطرد رشيد محمد رشيد وبطرس رخيص وكل الكلاب الهاربين هنا من رجال اعمال حرميه ربنا معاكم