Thursday 22 February 2007

كريم اتحبس


يعني أدعي ع البلد دي بإيه؟
ربنا ح يعمل فينا إيه أكتر من اللي احنا فيه؟
كريم اتحبس
ثلاث سنين بتهمة ازدراء الأديان
وسنة بتهمة سب رئيس الجمهورية
الأخوة المدونين اللي قعدوا يقولوا كريم يغور في داهية
ممكن أسألكم إنتوا بتدونوا ليه؟
عارفين الحكم ده معناه إيه؟
معناه إنك قبل ما تكتب تفكر الكلام ده يحبس وللا لا؟
وأي كلمة ح تقولها ح تتحاسب عليها
كأنك بتكتب في جرنال مصري
أمال إنتوا عاملين مدونات ليه؟
آه
أنا ناسية إن فيه ناس فاكرة نفسها في ال
safe side
لا اتطمنوا
مافيش حد في أمان
و ح اكرر نفس الكلمة اللي قلتها لبعض عناصر اليسار لما استندلوا مع طلبة الأخوان
القهر مش بعيد عن شنب أي واحد فيكوا
وبكرة نتفرج علينا واحد واحد ومناخيرنا بتدعك في الرصيف
لسة فيه استئناف
ما اعرفش الاستئناف بياخد قد ايه
عموما أنا ح اشوف كده
لو كان ح يبان
لو الاستئناف طول
أنا ح الم خلجاتي
واعزل
أنا شخصيا
بادون عشان اكتب بحرية
في الفضاء
من غير ما حد يحاسبني
لكن الفاتوحة دي لو ح تتفح
يبقى خلي مجهودي للجرايد
ومدام كتمة بكتمة
على الاقل كتمة الصحف فيها فلوس
لكن لزومها ايه اتكتم وببلاش كمان
عموما كل واحد بيقرر مصيره
المدونين اللي وقفوا ضد كريم وقالوا خلوه يولع بجاز
هم اللي اختاروا لنفسهم الكتمة دي
ومسيرهم هم كمان يولعوا بجاز
بس مش متأكده إني ح اقدر أشمت فيهم
أصل أنا قلبي......وللا بلاش
احسن اتحبس بتهمة ازدراء القلوب

No comments: