Wednesday 20 December 2006

فاكرين الرسالة إياها؟





اللي زعلت مني كل البلد...مش كل البلد يعني كلها بس على الأقل كل اللي قروها، بس كل فئة زعلت لأسباب خاصة بيها خالص، الرسالة

اللي كنت باقول فيها إني عايزة أطرش لامؤاخذة، وكنت متضايقة من ازدواج المعايير والكيل بمكيالين، فاللي بيدافعوا عن حق البهائيين في حرية العقيدة، واللي أنا شايفة إنه حقهم بأمر الله مش بمزاجي، بيقفوا ضد حرية الإخوان في إن يكون لهم حزب سياسي وتمثيل شرعي، واللي بيدافعوا عن حق الإخوان في التمثيل السياسي، بيناقضوا نفسهم، ودينهم، ويمنعوا ناس من حرية الاعتقاد اللي ربنا كفلها لهم.


جالي على الرسالة دي تعليقات كلها بتأكد الكلام ده، يعني اللي ضد البهائيين ما شافوش حاجة في الرسالة غير إني بادافع عن حق البهائيين، وواحد قال لي إنت بهائية، واللي ضد الإخوان ما شافوش حاجة غير إني بادافع عن الإخوان، بس كان صعب إن حد يتهمني بإني إخوان. بس شافوا إني بادافع عن ناس إرهابية، وإن العيال دي مش مظلومة، على فكرة واحد قال لي باللفظ: الإخوان مش مظلموين دول بيعملوا عروض عسكرية، قصدوا على شوية التشليت اللي عملوه في ساحة الجامعة، واللي ينم على إنهم عمرهم ما أخدوا تدريبات لا في معسكر ولا في نادي ولا حتى في مركز شباب الحقانية.


هو ده بالظبط اللي كنت اقصده من رسالتي اللي بعتها على المجموعات، إن كل واحد مش بس مش قابل يدافع عن المختلف عنه، ده مش قابل إن حد غيره يدافع عنه. زي ما رئيس جامعة الأزهر ده قال ما حدش يتدخل عشان يفرج عن العيال!!!!!!!! وبعدين زعلانين إني عايزة أطرش؟


أنا عايزة أعرف مدى أمانة إني أنشر بعض الرسائل اللي وصلتني، مش عارفة ده أخلاقيا صح وللا لا


بس من ضمن الرسائل واحدة بتقول على البهائيين: لازم نضيق عليهم الخناق لحد ما يرتجعوا وكان ناقص تقول ويبقوا عبرة لمن يعتبر ومن لا يعتبر كمان


وواحد قعد يشتم في الإخوان عشان هم لو تمكنوا ح يمارسوا عنف وإرهاب


يعني عشان ما يمارسوش أي عنف أو إرهاب في المستقبل يبقى احنا نتغدى بيهم قبل ما يتعشوا بينا ونمارس احنا عليهم العنف والإرهاب والبلاغات الأمنية المنحطة عشان هم لو أخدوا فرصة يبقى لهم تمثيل سيا سي ح يعملوا زي ما احنا بنعمل دلوقت


عظيمة يا مصر


يا أرض اللوا


نيلك معكر


جوك معفر


شعبك مغبر ليل الأمم


أنا ح أنشر الرسالة اللي باتكلم عنها على المدونة للي ما وصلتهوش على الميل

No comments: