Saturday 23 December 2006

هو ربنا عماكوا من شوية




حاجات كتير الواحد ما يعرفش إنه بيحبها قوي غير لما تحصل حاجة كبيرة تلفت نظره ليها


غالبا بتبقى حاجة مأساوية


وأحيانا بتبقى حاجات تبعث على السعادة أو الفخار


ويفضل الواحد فاكر إنه ما بيحبش الحاجة وما يكتشفش إنه بيحبها غير لما الوقت يكون اتأخر


يعني أنا مثلا ما عرفتش إني باحب الأطفال غير لما جوزي السابق اجهضني بالعافية


قبل كده كنت فاكرة إني مش باحبهم وما يهمنيش إن يبقى عندي أطفال


بس بعد الواقعة دي اكتشفت إني باحب الأطفال وبالذات أطفال الشوارع


باحس إنهم أطفال بلا أمهات وأنا أم بلا طفل


عشان كده عايزة أعرف إذا كنت باحب مصر وللا لا قبل ما تحصلها حاجة هي راخرة


أنا أصلي مش عارفة إذا كنت باحبها وللا لا


أنا صحيح ما أقدرش أعيش في حتة تانية غيرها


بس كل اللي نفسي فيه إني أروح حتة أشم فيها هوا من غير سحابة سودا عشان أنضف رئتي


وأشرب مية من غير مجاري عشان أنضف جوفي


وبعد كده أرجع مصر أوسخهم تاني


وكمان ساعات كتير باحس انها بتصعب عليا


مصر يعني


باحس انها غلبانة


بس باتغاظ منها كمان وبابقى عايزة امسكها من ودانها وارجها جامد واقول لها : ليييييييييييييه كدااااااااااااااااا


يا شيييييييييييييييخة بقىىىىىىىىىى حراااااااام علييييييييييييكىىىىىىىىىى


هو يعني إيه مصر؟


مش مصر برضه يعني المصريين؟


طب أنا باتغاظ قوي من المصريين


مع إني زييهم بالظبط


يعني مواعيدي عايمة


اقول لاصحابي ح اجي بعد المغرب


وبعد المغرب ده يمتد لقبل مغرب تاني يوم


وسرحانة ومهيسة برضه زي كل المصريين


مرة ماما ادتني هدوم المكوة وقالت لي وانت نازلة اديهم للبواب عشان يوديهم للمكوجي


نسيت واخدتهم معايا الشغل


ومرة ماما جابتني من قدام الاسانسير عشان كنت رايحة الشغل بشبشب البيت


وباعيط على اي حاجة


واضحك على اي حاجة برضه


وكلمة تجيبني وكلمة توديني


ولما اصلح بين اتنين البخ الدنيا عشان كل ما اسمع حد فيهم اقتنع بكلامه


يعني مصرية حتى النخاااااااااااااع


امال باتغاظ من المصريين ليه لما انا زيهم؟


يمكن عشان برضه طبع المصريين انهم ينتقدوا في غيرهم كل اللي موجود فيهم


يعني زي سواق التاكسي اللي قعد يشتم في وساخة الشوارع وقذارة الشعب المصري وهو عمال يتف وينف من الشباك


طب احنا ليه كده؟


على فكرة دي ملحوظة


ان كلنا بنشتم في المصريين


اللي بيعملوا كذا وكذا


طب اذا كان كل في البلد متضايقين من اللي بيحصل


وبينتقدوه


امال مين اللي بيعمله؟


دايما كل ما حد فينا - بما فيهم أنا - ينتقد حاجة في البلد


افتكر شعبان حسين في وجهة نظر لما كان بيقول: هو ربنا عماكوا من شوية


هو سيادتك مش معانا وللا ايه


أنا؟ أنا مؤمن والمؤمن مصاب


بس أنا نفسي البلد دي تبقى احسن


ونفسي العيال اللي في الشارع يلاقوا حياة احسن


ونفسي احارب اسرائيل واحرر فلسطين


مش لازم يعني الشوارع تبقى نضيفة


اذا اردت ان تطاع فامر بالمستطاع


بس نفسي نرجع تاني زي ايام ابن خلدون لما كان بيقول على مصر: ويبلغنا لهذا العهد عن أحوال القاهرة ومصر من الترف والغنى في عوائدهم ما يقضى منه العجب، حتى إن كثيرا من الفقراء بالمغرب ينزعون إلى النقلة إلى مصر لذلك


مع إنه كان بيوصف مدينة فاس وبيقول إن الشحاتين بيشحتوا اللحمة والسمنة وثمن أضحية العيد!!!!!!!دول الفقرا بتوع المغرب اللي كانوا بيجوا مصر عشان فلوسها كتير وعيشتها احسن؟


بس مع ذلك طباع المصريين ما اتغيرتش من ساعتها


يعني في نفس الزمن اللي مصر كانت غنية قوي كده فيه


المقريزي بيقول ان المصريين جبناء ورغايين ورجالتهم بلطين ومرنخين ونسوانهم شرسات ومسترجلين عشان ما عندهمش رجالة عدلة (هو اللي بيقول مش أنا ) يعني الحال هو الحال


بس ابن خلدون ما قالش علينا كده


بالعكس كان بيحب مصر


يمكن عشان ابن خلدون مغربي


والمقريزي مصري؟


مرة واحد لبناني قال لي احنا بنحب مصر قوي


قلت له على فكرة انت مش مضطر تجاملني يعني لو مش عاجباك مصر ما تضغطش على نفسك


بس هو اكد لي انهم في لبنان بيحبوا مصر


واتنرفز مني لما لقاني مش متحمسة قوي لكلامه


ولما حكيت لصاحبتي السورية هي كمان اتنرفزت مني


وقعدت تدافع عن مصر كانها هي اللي مصرية


الغريب اني مش متعودة ادافع عن مصر قوي


ولما حد بيهاجمها مش بازعل


بس لما لقيت حد من برة بيدافع عنها فرحت


هو الإنسان إيه غير شوية نفسيات فوق بعضيها؟

No comments: