Wednesday 20 December 2006

بوش يؤيد جيش رشيق




أنا عندي قطتين في البيت واحد فيهم شبه جورج بوش واهبل برضه وبيعمل حركات عبيطة


عشان كده باحب اتفرج على بوش


خصوصا لما يقعد يضحك من غير سبب


واحد قال له معظم الامريكيين عايزينك تمشي من امريكا واستطلاعات الراي بتقول كده


رد عليه وقال له: لا مش معظم الامريكيين، انا باقول لك الامريكيين عايزيني اقعد في العراق


افتكرت مسرحية محمد صبحي بتاعة الناس عمرها ما كانت مبسوطة


لامبسوطين بس انت مش واخد بالك


بس اغرب حاجة قالها انه يؤمن بان "يكون لامريكا جيشا رشيقا خفيف الحركة في "العراق


اول مرة افهم ايه اللي بيحصل في العراق


انا اصلي لاقية الحكاية مش مفهومة


بس بعد الكلام ده عرفت فيه ايه


العراق تحولت الى سرك


صح والله وانا اقول يا ربي فيه ايه


الدنيا منكوشة كده ليه


اتاريها سيرك


وسجن ابو غريب هو فقرة تدريب الحيوانات


والحرب الاهلية هي فقرة الغازية


ووجود القوات الامريكية هي فقرة البهلوان


عشان كده لازم يبقى رشيق وخفيف الحركة


حاجة غريبة قوي بتحصل لي لما باسمع اخبار العراق


انا اصلي زي قرضاي والسنيورة كده


مش في خيانتهم لبلدهم

بعد الشر عليا


بس في عياطهم


باعيط على طول


على اي حد


وبسبب اي حاجة


ام دمعة


وكل الناس بتصعب عليا


حتى اخوات يوسف


وابن نوح


بس اول ما اسمع اخبار العراق


مش عارفة ليه بتمسكني كريزة ضحك


استغفر الله العظيم


اول ما اسمع: قتل 133 عراقي في انفجار بالحلة


اتفتح في الضحك


اتخيل شكل العراقيين


اللي عاملين زي تلامذة الفصل اللي المدرس بتاعه غايب وعمالين يهيصوا


بس مؤخرا


النكتة بقت بايخة

No comments: