Thursday 14 February 2008

في جنازة احد اولياء الله: هيهات منا الذلة


واوعى وشك من غضب اهل الجنوب، غضب اهل الجنوب مش موصوف واسألوا اسرائيل المرعوبة اللي اول مرة في تاريخها الاسود منذ يوم تأسيسها التعيس ولحد النهاردة تتخلى عن غطرستها وتعليقاتها اللي تحرق الدم واللي اتعودت تقولها بعد مقتل كل شهيد من المقاومة واللي عادة كانت بتبقى من قبيل: احسن، ايوة احنا اللي قتلناه وح نقتل غيره، الحياة من غيره افضل
الا ان المرة دي اسرائيل عمالة تحلف على المصحف وتقول والله ما احنا مش احنا وربنا ما احنا، احنا مالناش دعوة، واظن ان اسرائيل عن بكرة ابيها دلوقت بتتفرج على الجنازة وكلهم بلا استثناء شاخين على روحهم...بيبي والتقيلة كمان
دي جنازة؟ دي جنازة؟ امال الحرب كانت عاملة ازاي؟ ده انا اترعبت امال الاسرائيليين عاملين ازاي دلوقت؟
اسم الله عليهم ما شاء الله لا قوة الا بالله والله اكبر في عيني وبالرغم من اني قعدت اعيط على الشهيد الا اني حسيت اني فرحانة وانا عمالة ابص واقول: هييييييه رجااااالة رجااااالة...كائنات فضائية غريبة، الواحد عايز يمسك مناخير واحد فيهم عشان يتأكد انه حقيقة
المرة كوندوليزا فرحانة وبتقول الحياة من غيره افضل
اذكر فيما اذكر ان رابين بعد قتل فتحي الشقاقي قال نفس الكلمة وبعدها باسبوع اتقتل، على الله تبقى الكلمة دي فال حلو علينا
وده شرف لينا ان مرة شاذة زي دي تتكلم كده على سيد اسيادها وولي من اولياء الله اتقتل في عملية ارهابية اخترقت سيادة وقوانين دولة وكمان هو اللي يتقال عليه ارهابي...كلم الـ.. تدهيك واللي فيها تجيبه فيك
بس للي مش عارف مغنية
هو رحمة الله عليه احد ابطال طرد الاسطولين الامريكي والفرنسي فاكرينها دي؟ لما رونالد ريجان اياميها قعد يدافع عن نفسه لما اتهم بانه اتهزم وقال: انا رايح اخوفهم بالموت وهم جايين لي يموتوا طب اعمل ايه؟
وكان حارس شخصي لياسر عرفات سنة 1982 وخطف طائرة فيها مارينز امريكان جايين يساندوا اسرائيل سنة 1985
ويقال ان هو اللي خطط لخطف الجنديين وعمل كذا عملية تغيير في وشه
مش تجميل، هو كان شكله حلو ووحشه مخصوص عشان يغير شكله وكان اسطورة وكان حذر جدا
وكان في سوريا
وكل دي علامات استفهام...سوريا دولة امنية جدا ومافيش ناموسة تعرف تدخل الا لما يتعرف هي مين ومين ابوها وامها وجدها وجدتها
وقرصت كام بني ادم وكانت فصيلة دمهم ايه
ازاي الشهيد عماد مغنية يركب عربية من غير ما يتأكد من امانها؟ ومين اللي دخل الجراج وفخخ السيارة؟ وفين الكاميرات اللي في الجراج؟ وفين الحرس اللي في الجراج؟ هي سايبة كده؟
فيه عدة سيناريوهات ممكن يكون كلها غلط
ممكن حزب الله مخترق او تم اختراقه مؤخرا وده انا استبعده
ممكن تكون سوريا عملت صفقة مع امريكا وده انا استبعده
ممكن يكون ما ماتش اصلا والقصة كلها تمويه لسبب اخر وده انا استبعده
ممكن جنبلاط والحريري لهم اذناب في سوريا وتمكنوا من الوصول اليه وده انا استبعده
ممكن السي اي ايه ربنا نفخ في صورتهم اخيرا وعرفوا يدخلوا سوريا بدون علم من السلطات السورية وده انا استبعده
ممكن اسرائيل قررت تعمل عملية انتحارية مالهاش اي لازمة بانها تقتله وتودي نفسها في داهية وده انا استبعده
ممكن يكون ميت بقاله فترة ما اعلنوش غير دلوقت لهدف ما وده انا استبعده
انا مش باستهبل انا فعلا مستبعدة كل الاحتمالات دي
حد مستقرب حاجة؟
عموما ان شاء الله الاستخبارات بتاعة حزب الله مسيرها تعرف او زمانها عرفت
بس ح تقول وللا مش ح تقول؟ الله اعلم
ولو قالت ح تقول امتى؟ الله اعلم
المهم انه ربنا ختم له بالشهادة وربنا يتقبله وعقبالي انا وكل اللي يتمناها يا رب

No comments: