Friday 8 February 2008

والله دي بركة ابو تريكة




بقى انا من اول الدورة الافريقية وانا عايزة مصر تتهزم
بصراحة يعني
ليه بقى
هلبت ما انا باكره الكورة وباحس انها بتعمل فرحة زائفة للمصريين بتنفس عن شعورهم بالانطهاد وبتأخر اتخاذهم لاي خطوة عشان يغيروا حالهم

بس بعد ما ابو تريكة انطهد واتعاقب عشان حاطط يافطة انسانية وشفت ازاي كل حكم ييجي بينطهدنا بجد وما حدش بيحبنا خالص حتى الحكم الياباني بقيت اقول ربنا ينصفك يا ابو تريكة يا رب ناخد الكاس عشان خاطر ابو تريكة بس يفرح وربنا يجبر بخاطره
وبقيت عمالة ادعي انه يجيب جون عشان ياخد دعم معنوي
مبروك والله
لجل عيون ابو تريكة اللي جاب الجون الرابع
بصراحة ما كنتش متوقعة
ده ابو ركبة كان ح يجيب فينا كذا جون وفريق ساحل العاج ده عبارة عن اتنين وعشرين تلاجة عشرين قدم بيلعبوا قصاد اتنين وعشرين ناموسة
اقصر واحد فيهم ابو ركبة يعمل من اطول واحد فينا عمرو زكي سبعة
بس الحمد لله خلينا محوشينهم بقى للشديد القوي شكلهم العيال دي هم اللي حينفعونا لما نحتاج حد يحمينا
لسة بقى الكاميرون
بس انا مش عايزة عشان هزمنا الكاميرون مرة نستهين بالماتش بتاعها
ان شاء الله نركز كده عشان نجيب الكاس على شرط ابو تريكة هو اللي يشيله

بس فيه حاجة غايظاني قوي
بقى النتانة بتاعتنا خلتنا ناخد الماتشات من فرنسا ببلاش على شرط نعلق على الماتش بالفرنصاوي
وبصرف النظر عن ضعف المصريين في اللغة الفرنصاوي بما فيهم انا اللي كنت باخد فرنصاوي من اولى اعدادي وكنت بانقص نص درجة بس وباخد امتياز في الكلية في الفرنصاوي ومع ذلك ما اعرفش ولا كلمة مش عارفة ازاي لكن هو ده التعليم عندنا
الحقيقة كمان المذيعين بتوعنا بيذيعوا فرنصاوي غريب قوي خصوصا الرجالة البنات اظن والله اعلم شاطرين
لكن الرجالة واحد منهم ما بيقولش طول الماتش غير: اوكازيون اوكازيون
الظاهر متعلم الفرنصاوي على رصيف العتبة
والنهاردة نبيل قعد يقول كومبليزون
اه والله
وربنا كمان مرة كان بيقول كومبليزون
طيب اوكازيون يعني فرصة فلما يقول كيل اوكازيون يعني يالها من فرصة
طب ايه دخل الكومبليزون في الماتش؟ هل كان بيقول ان فالنات اللعيبة طويلة زي الكومبليزون وللا لما عمرو قلع لعيب ساحل العاج الشورت فهو قال: كان لازم يبقى لابس كومبليزون تحت الهدوم؟
مش عارفة ما انا مش باعرف فرنصاوي
بس اللي متأكدة منه انه قال كومبليزون

No comments: