Tuesday 1 May 2007

هههههههههههههههههههههه

وصلتني هذه الرسالة
من الأستاذ أحمد حلمي المحامي
مدير مركز الحرية لدعم الديمقراطية
:إليكم الرسالة

على حين غرة .. وبدون مقدمات .. خرج علينا السيد نقيب المحامين الأستاذ سامح عاشور كعادته بعمل فردى غريب اطلق عليه اسم " مشروع تعديل قانون المحاماة " .
وكنت اظن فيما مضى أننا إذا اردنا أن نضع مشروع لتعديل القانون فعلينا أن نمر بمراحل نجمع فيها الأفكار المطلوبة ثم نعهد لذوى الشأن من أساتذة القانون الدستورى واصحاب الخبرة التشريعية لوضع الفاظ وعبارات المواد المطلوب تعديلها ثم نناقشها لنخرج بنتيجة جماعية .. لكن النقيب لا يعترف بالعمل الجماعى فهو يعشق العمل الفردى ونظرية الزعيم الملهم والرأى الواحد .
طالعت بمزيد من الأسى المشروع الذى أعده النقيب وقام بطباعته فى كتيبات فاخرة تنتهى بصور لنادى المعادى وكوبرى اكتوبر ومترو الانفاق .. ولا ادرى ما علاقة تعديل القانون بنادى المعادى !!!
والشىء الغريب أنه رغم ما اعترى مشروع النقيب من عوار قانونى وصل فى بعض الأمور الى حد الفضيحة القانونية إلا أن سيادته لازال مصر على مشروعه ولازال مصر على توزيع هذه الكتيب رغم انه يسىء له ولصفة نقيب المحامين .. فلا يصح ابدا ان يتضمن مشروع قانون مقدم باسم نقيب المحامين مثل هذه الاخطاء القانونية الفجة .
ومع ذلك فشر البلية ما يضحك .. واكثر ما اثار ضحكى حتى كدت اسقط على الارض من الضحك اسلوب صياغة النقيب لتعديل نص المادة 13 من قانون المحاماة والتى تشترط لطالب القيد فى النقابة أن يكون متمتعا بالأهلية المدنية .. فيزيد النقيب تعديله على ذلك باضافة أن تثبت الأهلية بموجب تقرير طبى من أحد المستشفيات .
هل رأيت فضيحة كوميدية أكثر من ذلك .. هو فى كده فى الدنيا .. نقيب المحامين مايعرفش معنى الأهلية المدنية ؟؟ يا نهار اسود !!
الأهلية المدنية التى تدرس لطلبة الفرقة الأولى فى كلية الحقوق فى كتاب شهير يسمى " المدخل " .
لا إله إلا الله !!!!
يا راجل يا طيب .. طالما النص بيقول الأهلية المدنية .. يبقى قبل اضافة تعديل نرجع لنص المادة 44 من القانون المدنى لنرى تعريف المدنية الأهلية .. بدل ما تضحك الناس علينا .
شوف يا سيدى .. نقلا عن كتاب المدخل لطلاب الفرقة الأولى بكلية الحقوق .. المدنية الأهلية هى بلوغ الشخص سن الرشد وهو متمتعا بقواه العقلية ولم يحجر عليه .
إذا طبقا للتعديل المقترح من سيادة النقيب باثبات توافر الأهلية المدنية بموجب تقرير طبى .. يكون التفسير الوحيد لهذا التعديل هو وجوب أن يقدم المحامى " شهادة تسنين " تثبت بلوغه سن 21 عاما ..
وطالما قال التعديل أن التقرير سيتم بمعرفة احد المستشفيات التى تحددها النقابة .. فهذا ليس له إلا تفسير واحد .. هو أن يتم تخصيص غرفة معدنية من أحد غرف معسكر جوانتيناموا الموجود بجوار الشهر العقارى بحديقة النقابة نضع عليها لافتة مكتوب عليها " طبيب الصحة " ويعرض على دكتور الصحة كل متقدم للقيد للكشف عليه وفحص اسنانه وتحديد سنه وهل بلغ سن الرشد من عدمه . ( تخيل أنت بقى .. محامى ..وقاصر ؟؟؟ )
أما إذا كان المقصود بالتقرير الطبى الكشف على تمتع طالب القيد بقواه العقلية فالأمر بسيط .. نستبدل لافتة " طبيب الصحة " بلافتة نكتب عليها " مستشفى الأمراض النفسية والعصبية - فرع نقابة المحامين " .. وهذا القسم موجود بالفعل فى النقابة .. ويرجى مراجعة حديقة النقابة فى ذلك الأمر .
يا مثبت العقل والدين يارب !!!
يعنى لما سيادتك لا تجيد صياغة النصوص القانونية .. أيه بقى لزمة الفضيحة دى !!!!
ماذا كان سيضير النقيب لو أنه استعان بأهل الخبرة ووضع لهم الافكار المطلوبة وترك لهم الصياغة ..
لماذا يصر النقيب دائما على العمل الفردى وأن ينفرد بكل شىء فى النقابة وفى المهنة وفى حياة المحامين ..
هل يظن أن كل محامى هو بالضرورة قادر على صياغة القانون .. العمل التشريعى يختلف كليا عن المحاماة .. وليس معنى أنك محامى انك تستطيع صياغة قانون .. فهذه أمور حرفية وفنية تحتاج لذوى الخبرة فيها .
لا يعيب النقيب اطلاقا أن يستعين باصحاب الخبرة لوضع قانون او تعديله ..
سيدى النقيب العام .. بصراحة .. أنت ما بتعرفش .. تصيغ قانون .. فبلاش فضايح ارجوك !!!
وارجوا أن يتسع صدر النقيب ( وأنا واثق أنه مش حايتسع ) لهذا النقد .. ولكنه نتاج العمل الفردى الذى يصر عليه .
وأهدى له خالص تحياتى واحترامى .. بهذه المناسبة .. واطلب سماع أغنية الأخت الفاضلة " مروى " :
الصراحة راحة يا روحى . . . وأنـت مـــا بتـعــرفـــــش
احمد حلمى
المحامى
( نقابى سابق معتزل ومش راجع .. حاحدف طوب من بعيد بس )
( ملحوظة : كان هذا بمناسبة ما قاله سيادته فى برنامج نأسف للازعاج على قناة دريم أمس مع منى الحسينى " مهمتى أن أجتث الإخوان المسلمين من نقابة المحامين " .. والبادى أظلم ... يا بتوع التوافق والهدنة )
==============
انتهت الرسالة
بالذمة ده كلام؟
ما حدش يطلع مع منى الحسيني دي خالص تاني مرة
الولية عشان بيضا ومزة بتطلع من الناس كلام مش ولا بد
لما لسة نقيب وعايز يجتث
امال لو لا قدر الله مسك البلد
ح يعمل ايه؟

4 comments:

Anonymous said...

اذا كان رب البيت بالدف ضاربا فشيمة أهل البيت الرقص !!!

بس دول بيرقصوا على قفانا !!!!

Anonymous said...

ya lahwy 3al maskhara:)


7ata nakeeb elmo7ameen men ansaf elmota3lemeen , walahy e7na leena elgannah enena mesta7meleen da kolo we lesa fena 7eel ned7ak 7ata law de7k asfar:)

we ana law menek ya nawara te2oly le A7mad 7elmy yestakhaba elyomeen dool, ma7adesh 3aref elly feha

Anonymous said...

هو ممكن يكون قصده الأهلية المدنية عن طريق العباسية

القوى العقلية يعني


الراجل ده أنا كنت بحترمه شوية

Anonymous said...

سيادة النقيب سامح عاشور لانه يعلم امه لا يجوز له ان يرشح نفسه للمنصب لفترة تانية بيطلع منه افتكاسات فسكونية الغرض منها جلب الرضا الحكومي عليه للتوقع بالترشيح لرئاسة الجمهورية القادمة وخسارتها بادب وابقوا افتكروا الكلام ده من ارز اعماله في النقابة انه رفع اشتراك النقابة للمحامي اول مرة جدول عمومي حتي وصل الاشتراك ل1200 جنيه وكمان عاوز يعمل شرط انه لايمكن التسجيل كمخام اي يشترك في النقبة الا للحاصلين علي دبلومات عليا يعني لمؤاخذة واحد لسه متخرج امبارح من الكلية يجيب منين 1200 جنيه يخدهم من ابوه طب لو ابوه معهوش يتقهر ابوه وكمان دبلومة تكلفه بتاع 2000 جنيه لسه هيعملها وده من اجل الارتقاء بمستوي المهنة يعني اولاد البشوات بس هم اللي ممكن يكونوا محامين اما ولاد الناس الغلابة فلا مكان لهم واذا التعليم المجاني اداهم شهادة فالنقابة مش هتخليهم محامين عاوز تبثي محامي هات فلوس الاول لتعود المحامات لتقتصر علي الصفوة يعني عم بشندي لما يدور ع لمحامي في حتته مش هيلاقي ولما يروح هيروح لمحامي يقوله بعلي نفسك عبد قبل ما اترافع عنك لان بتاعي ارحم من بتاع الحكومة