Wednesday 9 May 2007

تأجيل محاكمة اسلاك يا بلد مافيهاش مكان للغلابة










أنا باتحدت وانا مفروسة
صورت فايل كامل يجنن
فيه بداية المحكمة وصور من قريب لاسلاك نبيه وأمين الشوربة اسم الله
وحوار مع سعيد جميل ومع جميل عزيز والليلة كانت كلها جمال
يبدو ان رضا فتحي اتظبط لان مينا سأل سعيد جميل ايه تفسيرك لان امين الشرطة طلب محامي تاني
قال: لم يحدث ولن يحدث انا محامي الاتنين
قلت له: بس الدكتور احمد الجنزوري قال ان امين الشرطة لا يثق في هيئة الدفاع الحالية
قال لي: غير صحيح لم يحدث ولن يحدث
وقال لي انه تغيب المرة اللي فاتت عشان كان بيترافع في قضية العبارة
وربنا
ومش مكسوف يعني
سعيد جميل كان عايز يحيل الاستاذ ناصر أمين محامي عماد من محامي لشاهد! وبيقول ان ده انزه له لانه هو المتقدم بالبلاغ
رفعت الجلسة للمداولة وبعدين
طبعا المحكمة رفضت والنيابة كمان دحضت المزاعم دي
الجلسة التانية كانت جلسة الاستماع لخبير الاصوات
قبل ما تعقد الجلسة تاني مرة سعيد جميل قال انه جايب خبير اصوات متخصص كاستشاري
اسمه جميل عزيز
وفي الفيلم اللي طار كنت مصوراهم وهم بيسلموا على بعض بحرارة وبيبوسوا بعض
واضح ان بينهم صداقة عمر
عقدت الجلسة مرة تانية
وانا سجلت شهادة خبير الاصوات والاسئلة اللي وجهها سعيد جميل للخبير
وازاي كان بيكلمه بشكل طبقى واحتقاري
ح تشوفوه كله
في الفيديوهات
معظم اللي طار في الفيلم حكيته
الباقي ح تلاقوه في الفيديوهات
طبعا شهادة جميل عزيز بتقول ان مافيش حاجة اسمها بصمة صوت
وان اي حد ممكن يقلد صوت اي حد
وان مافيش حد يقدر يميز صوت اي حد
وكان ناقص يقول المحكامة دي كلها مالهاش لازمة

وبعدين رفعت الجلسة تاني
بعد ما سعيد جميل طلب التأجيل واخلاء سبيل اسلاك نبيه

اسلاك نبيه كل ما اجي اصوره يشوفني ويستخبى
استنى واعمل نفسي مش بصور يروح طالع اروح مصورة يروح مستخبي
لحد ما ضحك هو والعساكر اللي معاه

بعد ما رفعت الجلسة
سألت الدكتور الجنزوري على الكلام اللي قالوا واللي انا مصوراه ونازل على الفيديو في البوست اللي فات
وانكره كلللللللللللللللللله
وجاب لي واحد من هيئة الدفاع وقال لي هو ده محامي الامين
سألت محامي الامين وقلت له اسألك سؤال شخصي ورحت قافلة الفيديو وقلت له : انا مش باصور اهو
ممكن اسألك سؤال شخصي؟ لو عماد ابنك كان ح يبقى موقفك ايه؟
قال لي: لا ما تسألنيش السؤال ده...عشان انا مش بادافع عن اسلام..انا بادافع عن الامين...الامين غلبان ...وموقوفه كويس
ومن اقوال عماد موقفه كويس
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سألت نفس السؤال وبنفس الطريقة لسعيد جميل: قلت له برضه سؤال شخصي وانا اهو قافلة التسجيل
قال لي: ايه انا متجوز
قلت له: لو عماد حفيدك كان ح يبقى موقفك ايه؟
فرد ضهره واتنحنح وعلا صوته وقال في نبرة خطابية لمت الناس علينا: لو كان عماد حفيدي لوأدته
لدي مستندات ووثائق تثبت أن عمادا بلطجيا وله صحيفة سوابق
ولو كان حفيدي لدعوت الله أن يأخذني أو يأخذه
اديته ضهري وانا باقول من قلبي: حسسسسسسسسسسسسسببببببببببي الله ونعم الوكيلللللللللللللللللل

طبعا كل اللي كانوا واقفين ناس غلابة: قعدوا يتمتموا: يا ساتر ...منك لله يا شيخ...حزبي الله فيك

ملحوظة تانية: الزميلة لميس مراسلة تسعين دقيقة واضح ان صلتها وثيقة جدا ومتعاطفة مع هيئة الدفاع عن اسلاك نبيه
هي حرة على رأي مينا
واحنا كمان حرين

المهم طبعا اسلاك ما اخدش اخلاء سبيل
ولا ناصر امين بقى شاهد
غريبة قوي حكاية حولوا المحامي لشاهد دي
مش ناقص غير الجلسة الجاية يطلب انهم يفتحوا له محل حلواني عشان يسيب المحاماة

الجلسة من الساعة اتناشر الضهر لحد الساعة اربعة وشوية العصر
كل شوية ترفع للمداولة

احد محامين هيئة الدفاع عن اسلام...الاستاذ احمد اسماعيل شاب صغير وانا فاكرة كويس اني اول مرة لما سألته انت محامي اسلام
بص في الارض
المهم المحامي ده له ابن عمة مات في مستشفى الاهرام
عارفينها دي اللي بيدخلها عنده اللوز يطلع منها ع القرافة دي
قال لي: انت صحفية؟ انا عايز حد يعمل موضوع عن الحكاية دي
كلموني عشان انا عندي معلومات
سبحان الله حتى محامي الداخلية طاله الفساد
المهم اني اديت نمرته للاستاذ عماد الغزالي عشان يعملوا معاه او مع عمته حوار
والظاهر ان ما حدش اتصل بيه فزعل وقال لي: انا مش ح اتكلم معاكي ولا اديكي اي معلومات عن القضية انا زعلان منك
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الجلسة المرة دي
كانت مليانة مخبرين

ح تلاقو صورهم مجموعة كده صورهم اسد كذا صورة واخدتهم منه

وفي الاخر اتأجلت لجلسة 4 يونيو

الشهر الجاي

آه يا بلد الغلبان فيها حمار يموت على ما يجيله العليق

لينكات الفيديو اهه

16 comments:

Anonymous said...

أنا اتمرمط عشان احضر الجلسة دي...يظهر ان مليش نصيب ... نوارة ميرسيييع ليكي كتير عشان المجهود الي عوضني عدم المرواح و المرمطة الي اتمرمطها النهاردة...بس ممكن تبقي توصفي بالظبط عنوان المحكمة..و إذا كانت الجلسة بتبدأ في معادها بالظبط ولا بتتاخر..ده عشان لو اضطريت اتأخر اقدر اقيس اذا كان الوقت هيكفي ولا لأ..أشكرك مرة اخرى..

Anonymous said...

شكراً يا نوارة على المجهود الرائع البتقومى به ربنا يحميكى

Anonymous said...

مجهود رائع يا نوارة

القضية بقت قضيتنا كلنا

وبعدين عمر المحامي ماهيعترف ان

عماد مظلوم

وبعدين ده محامي العبارة

يعني راجل

شريف شرفنة
محصلتش

جته داهيه ف ضميره

Anonymous said...

السلم عليكم
شكرا جدا يانوارة على متابعتك والمعلومات اللى بتعرفيها لى ولأمثالى من المغتربين
ماتخافيش كل ظالم وله نهاية
ولابد عن يوم معلوم تترد فيه المظالم أبيض على كل مظلوم وأسود على كل ظالم
والمحامى اللى قال حفيده لو عمل كده هوأده, باقوله روح شوف أبنك وحفيدك بيعملوا أيه وورينى هتوأدهم أزاى...ههههه
وكمان مش عارف أزاى الواحد منهم ييجيلوا نوم وهو بيدافع عن ممدوح إسماعيل وإسلام نبيه
حسبى الله ونعم الوكيل فى الظالمين ومن يدافع عنهم
ياالله أغثنا أغثنا

Anonymous said...

اشكرك للغاية على اهتمامك الرائع

ومجهودك العظيم

تحياتي لكل شريف يعيش بيننا

Anonymous said...

شكرا يا نوارة على التغطية و الأفلام اللي لسه متفرجتش عليها.

لازم بس و أحنا بنتكلم نفرق ما بين رفضنا لأسلوب المحامي و ما بن أننا نرفض فكرة الدفاع عن اسلام نبيه أصلا.

نظام العدالة شغال بمنطق أن للكل الحق في الدفاع و الا ما تعتبرش محاكمة عادلة، بالتالي كون أن المحامي يدافع عن اسلام نبيه مش غلط لا أنه يدافع عن صاحب العبارة و حتى محاميين حقوق الانسان اللي أحنا بنحترمهم ممكن يكونوا بيدافعوا عن ناس مذنبين (لما والدي بيدافع عن متهمي تفجيرات طابا أو أعضاء حزب التحرير الاسلامي ده مش معناه بالضرورة أنه شايف أن كل المتهمين لا يمكن يكون كان ليهم دعوة بالارهاب، ده معناه انه متأكد أن كان فيه انتهاكات و تلفيق أن نسبة من المتهمين بريئة).

طبعا المحامي مستفز فهو بدل ما يرد في الوقائع و الأدلة بيلعب على أوتار طبقية و يحاول يشوه صورة المجني عليه كأنه بيكرس لفكرة أنه يستحق التعذيب و دي كلها حاجات يستاهل عليها النقد و الشتيمة و الضرب بالبيض الفاسد كمان.

Anonymous said...

هيا كدة متخودش منها الامل غير بعد صد ورد ووجاع مخاض

معلش يا نوارة

تفائلى بالخير تجدية ان شاء الله خير


وان شاء الله قريبا نسمع الحكم

وهايلة التغطية بجد رهيبة

Anonymous said...

"مش ناقص غير الجلسة الجاية يطلب انهم يفتحوا له محل حلواني عشان يسيب المحاماة"

hehehehehe

شكرا يا نوارة على تغطية الجلسة

Anonymous said...

كله كوم وتصريح سي الأستاذ العبقري بتاع لو كان عماد الكبير حفيدي لوأدتهو دي كوم تاني... الله يحظه بيفكرني بالعظيم زكي رستم... مع الفارق إن زكي رستم كان بيمثل وهو عارف والناس عارفة إنه بيمثل لكن دا بيمثل ومصدق نفسه

Anonymous said...

لأ بقى أنا لا أقبل يا ست نوارة إنتي والست منال إنكم تتريقوا ع الحلواني... وبعدين اللي بنى مصر كان في الأصلمحامي وقلب حلواني... عادي يعني... عاش كفاح الحلوانية المسلح

Anonymous said...

sotsokoothansawat

بعد الشر عليكي يا حبيبتي من البهدلة
بصي يا ستي
بما اني خايبة في الجغرافية زيك بالظبط
وبما اني مصدر سخرية وتندر الجميع لاني ما اعرفش الفرق ما بين شارع محمد فريد والفلكي وقصر النيل

فانا اقدر اقول لك
معلش
اقرصي على نفسك اليوم ده واركبي تاكسي
وقولي للسواق: دار القضاء العالي
وما تفتحيش بقك بعد كده ليعرف انك عبيطة زيي
هو يعرف كويس فين دار القضاء العالي
واي حد غيرك وغير ريهام وغيري من حوالي شهرين يعرف فين دار القضاء العالي
بس انا اتشطرت وبقيت اعرف هي فين اللللللللللل وانت لاءااااا
:)

حنتكلم
لا شرك على
homework

عمرو احمد

فعلا انا حاسة ان كل الناس محروقة من الظابط ده خصوصا انه استفزازي
تعرف القضية دي
حسستني فعلا انه جايب خمسين في المية في الثانوية العميا
بما اننا بقى في مجال المعايرة بالشهادات اللي فتحها سعادة المحامي الشريف شرفنة

عبقرينو
على رأيك حد عارف ولاده واحفاده بيعملوا ايه في الناس؟

صاحب البوابة

زي ما قلت قبل كده لا شكر على واجب

منال وعلاء
حتة واحدة عندنا وفي بوست واحد؟
ده انا ممكن قلبي يوقف
يا مرحبا يا مرحبا

نوركوا غطى ع الكهربا

طبعا يا علاء المحامي والطبيب واجب عليهم يقدموا المساعدة لكل انسان محتاجها

وزي ما مجدي يعقوب عمل جراحة لواحد فجر وقتل ناس

كمان المحامي واجب عليه يقدم المساعدة للمتهم اللي هو بريء حتى تثبت إدانته

لكن معلش
مش عشان الاستاذ احمد سيف اسلام يبقى والدك ده يديك الحق انك تعقد مقارنة ما بينه وبين واحد زي سعيد جميل

فيه حاجة اسمها اخلاق المهنة

هل من اخلاق المهنة انه يقلب شفته ويبص بقرف للشاهد اللي انتدبته المحكمة كخبير اصوات ويقول له: انت بالدبلوم...ما تقولش انا اتخرجت من الاعلام...انت خريج جامعة مفتوحة
انت كهربائي
ولما الراجل يقول اسماء الاجهزة بطريقتة يتريق عليه ويقول: ايه بتقول ايه قصد
speaker

ويلوي لسانه عشان يفهمنا انه بيعرف انجليزي؟

هل من اخلاق المهنة انه يحقر من الشاهد طبقيا واجتماعيا ويتريق عليه وهو بينطق الكلام
ولما يسأله سؤال فالشاهد يقول له: مش فاهم السؤال

يضحك بسخرية ويقول: ح اعيد السؤال تاني بس ارجو الكتابة في مضبطة الجلسة انه بيقول مش فاهم...

لما خلا الراجل عرقه مرقه

ويقعد يقول له باحتقار: انت كهربائي...كهربائي

ويطلع في تسعين دقيقة يقول كهربائي

معلش يعني

بما اننا في مصر ما عندناش اجهزة لكشف بصمة الصوت

وبما ان اي خبير صوت تنتدبه المحكمة ح يستخدم ودنه

ح تفرق ايه ودن المهندس من ودن الكهربائي؟

وللا ودان ولاد البشوات خرت العسل
وودان الغلابة شخ عليها الكلب

ووالله الكهربائي ما حطش عصايا في طيز حد زي ابن مدير الامن

وهو اصلا بقى سعادة اسلام بيه جايب كام في الثانوية العامة؟

حاجة تحرق الدم

انت بس بتقول كده عشان ما شفتش الفيديو لو شفت الفيديو دمك ح يتحرق زيي

واعرض الفيديو على الاستاذ سيف

واسأله دي اخلاق مهنة؟

ايه جاب بقى الاستاذ سيف اللي بيدافع عن ناس غلابة على احسن التقديرات ما عملوش حاجة واتعرضوا للتعذيب عشان يعترفوا

وعلى اوحش التقديرات اتهمشوا واتذلوا واتفقروا لحد ما بقوا صيدة سهلة لاي انسان يغسل مخهم ويدفعهم انهم يحطموا نفسهم واللي حواليهم؟

ايه اللي يجيب ده

لواحد بيدافع من منطلق طبقي ان الباشا ما يتسجنش عشان حتة سواق ميكرو باص؟

الغزالي

صاحب الامل الدائم
ان شالله دايما ياخويا

منال

والله ما بهرج

فيه ظابط بوليس اعرفه ما رضيش ياخد رشوة قاموا فضلوا يقرفوا فيه لحد ما ساب البوليس وفتح محل حلواني

ههههههههههههههههههه

والله العظيم حصلت

مينا مراقب مصري

ههههههههههههههه
آه والله عامل بالظبط زي زكي رستم وهو بيقول: هاني تحب تيجي معانا بكرة نزور قبببببببببر ماما؟

Anonymous said...

انا متابع الموضوع ده من زمان بس للاسف مش هقدر اشوف لقطات الفيديو عشان سرعة النت عندى بعافيه حبتين
عندى بس ملاحظتين ان فى القضايا دى محامى المتهمين بيقول ان سهل جدا تزوير الفيديو ده بالتكنولوجيا الحديثه
وانا الصراحه مش عارف واحد زى عماد الكبير ده هيزور فيديو لو افترضنا انه يقدر يعنى ضد اسلام ده ليه؟ هو يعنى كان شخصيه عامه مثلا وعاوزين نفضحه؟
وبالنسبة لحتة خبير الاصوات وبغض النظر عن استفزاز المحامى انا نفسى المحاكم يبقى فيها وسايل متطوره شويه للحاجات اللى زى دى
شكرا يا نواره على البوست

Anonymous said...

بالنسبة لمحمد الهنداوي

يقال إن عماد الكبير واخد أوسكاؤ أفضل تمثيل لواحد بيتعذب ويُغتصب ويقال إنه هو في الأصل مش سواق ميكروباص لكن أساسا ممثل ومتنكر... وهتعمل إيه بقى كان عنده تدريب تمثيل يومها فقرر يقلع ويمثل إن حد بيغتصبه وشوف الفكر الجهنمي لهذا الممثل القدير والسناريست والمخرج والمنتج العظيم اللي هو عماد الكبير كل دول في بعض يخترع وسيلة جديدة في الحياة وفي الدرامة اسمها إنه يمثل إنه بيغتصب بعصاية مقشة ... الدنيا دي فيها حاجات غريبة... المأساة بقى إنه كمان بيتبلى على الولد الغلبان حيلة باباه ومامته إسلام وعاوز يلبسه مصيبة.... تخيل إن هذا السيناريو العبثي وأكتر منه بكتير هو اللي بيحاول المحامي يقنع المحكمة والرأي العام بيه؟؟؟

Anonymous said...

انت نسيت حاجة يا مينا
ان عماد الكبير بعد ما مثل الفيديو ونشره على الموبايلات موت أبوه من القهرة عشان يسبكها

حسبي الله ونعم الوكيل

Anonymous said...

المراقب المصرى
بس الظاهر القاضى الجليل اللى بيحاكم الباشا اسلام مش مقتنع بالسيناريو
ومصر على استمرار حبسه احتياطيا وده فى رأيى شئ ايجابى جدا لانه ومع عدم المامى بالقانون بيدل على ميل القاضى لادانته والا ما مبرر حبسه احتياطيا
انا فى رأيى انه يكفيه اللى جراله حتى لو طلع براءه
كفايه وقفته فى القفص

Anonymous said...

بجد مجهود عظيم و بجد انا محتاجة اكون معاكو ضد كل اللي بيحصل في البلد دي عشان بنحبها وياريت تساعدوني اعمل حاجة ايجابية و انتي يا نوارة بجد انسانة جميلة http://masreya-2awy.blogspot.com/