Monday, 28 January 2008

شوية اسئلة رجالي

الاسئلة دي خاصة بالرجالة المصريين لاني ما اعرفش بقية الرجالة في العالم عاملين ازاي. وزي ما قلت في الجزء الاول مش كل الستات كده، فبرضه مش كل الرجالة المصريين كده لكن على الاقل معظم اللي شفتهم في حياتي كده

اولا: ليه بتفرح لما حد بيقول الرجل طفل كبير؟ بقى بذمتك مش مكسوف لما تبقى شحط خنشور قد الباب صوتك يفزع الميتين وتقول لخطيبتك او مراتك عامليني زي الطفل؟ طيب يا سخطة اقعد جنب مامي يا ننوس عين مامي لحد ما تكبر وتبقى راجل

ثانيا: انت ليه متصور ان شغلتك في الدنيا انك تبصبص للبنات؟ ولو ما عملتش كده يتهيألك انك اقل من صحابك؟ مش حرام عليك؟

ثالثا: ليه لما تبقى مؤدب ومتربي ومش صايع وعمرك ما جربت المخدرات ولا عملت حاجة حرام تبقى مكسوف من نفسك وتمعر على صحابك وتحكي عن تجارب عمرك في حياتك ما عملتها؟ هو مين اللي مفروض يتكسف اللي بيعمل حاجة غلط وللا اللي بيعمل حاجة صح؟

رابعا: انت ليه متأثر بالافلام المصرية الفاشلة؟ يعني بتعتبر ان قصة الحب هي الفيلم والجواز هو نهاية الفيلم، خلاص بقى، ضحكنا كتير هزرنا كتير قلنا كلام حلو كتير واتجوزنا...مش ح نقضي العمر كله في الكلام الفارغ ده ورانا مهمات عظام: ورانا ننكد على ام الولية دي، ونكشر في وشها، ونكبتها، ونقرفها، ونحطم معناوياتها، ونتفرج على الماتش، ونقعد مع صحابنا في القهوة...ونعاكس ستات تانية بقى..هو انا ح اعاكس مراتي؟

خامسا: ليه بتتعامل مع الستات على انهم سؤال في امتحان: جاوبنا السؤال ده واتجوزناه نجاوب على السؤال التاني بقى؟ من غير جواز طبعا عشان مش عايزين مشاكل...بس لو ينفع في السر يبقى خير، ومش مهم مراتك تبقى قاعدة زي القرطاس في البيت ومش مهم التانية تبقى بتعاملها على انها عشيقة وهي زوجة...ليه تدفع اكتر لما ممكن تدفع اقل؟

سادسا: لما مراتك بتكلمك وانت بتاكل او بتتفرج على الماتش مش بترد ليه؟ ما هو يا اما سامعها ومطنش وده معناه انك قليل الذوق يا اما مش سامعها تبقى ندهتك النداهة يا عبد الرحيم

سابعا: ليه بتتهم مراتك بالتفاهة عشان بتكلمك عن مشاعرها والحاجات اللي تاعباها في حياتها؟ وهو الكلام مع صحابك عن ابو تريكة وحسني عبد ربه مش تفاهة؟ والكلام عن احدث عربية نزلت مش تفاهة؟ (نفسي اعرف سر ولع الرجالة بالعربيات) وكلامك مع صحابك عن كذا كذا وانت فاهم انا اقصد ايه وربنا حليم ستار مش تفاهة؟ يعني انت بتقعد على القهوة تحل قضية فلسطين يا خي؟

ثامنا: ليه بتستسهل تخوض في عرض نوعين من الستات: واحدة عاجبك ومش مدياك ريق وواحدة كان بينك وبينها علاقة وسبتها وغالبا بتبقى ظلمتها؟ الاولانية مالهاش ذنب ان ربنا خلقها حلوة وعجبتك والحب مش بالعافية يا اخي، والتانية اي كلام ح تقوله على اخلاقها ح ينطبق عليك بالظبط لانك شريكها في كل حاجة، وللا انت فاكر نفسك معمل لاختبار اخلاق النساء؟

تاسعا: ليه بتعرف تخلي الستات تحبك ومش بتعرف تحتفظ بحبهم؟ وللا انت مش عارفة ان اغلبية الستات عايشين عشان الولاد وعشان مش عايزين طلاق ووجع دماغ وانها ما بقتش تحبك خلاص؟ شكلك ايه قدام نفسك؟

عاشرا: ليه متصور انك مهما تهمل في مراتك ح ترجع تلاقيها بحطة ايدك؟ ما تقوليش انا مراتي ست اخلاقها زي الفل وانا منقيها على الفرازة...ما تنساش ان فيه صحابية زنت ايام الرسول،
ح يجرا لك ايه يا اخي لما تقول كلمة حلوة وللا طبطبة وللا شكرا وللا تسلم ايدك وللا تعبتك معايا وللا ايه الشياكة دي وللا تجيب لها هدية حلوة من غير مناسبة وللا تنشر كام حتة غسيل وللا تقعد مع العيال ساعة وللا لما توصل الشغل تتصل بيها تطمن عليها وللا قبل ما تنزل من الشغل تتصل تقول لها مش عايزة حاجة وللا تغسل كام طبق وترحمها من الساقية اللي هي بتدور فيها يا اخي انت ايه جبلة؟
ده انت لو جايب جاموسة في البيت كانت بركت منك، ح يجرا لك ايه لو تقعد تسمعها شوية وللا تسألها عملتي ايه في الشغل النهاردة وللا تقول لها نكتة لطيفة تضحكها وللا تضحك على استظرافها حتى لو كان بايخ، وللا تقول لها بحبك؟ يعني راح فين الكلام اللي كنت بتقوله ايام الخطوبة؟ ليه تعطشها لحد ما تكتئب وتتخن وتفشكل وتبوز وترجع تزعل وتروح تبص برة؟ حتى اشتري نفسك من نكدها يا اخي بكام كلمة حلوة، مين قال لك انك لما تفضل تعاملها كده مش ح تنفجر في وشك وتلبسك حلة فيها الاكل بيغلي زي واحدة فعلا عملت كده؟ مين قال لك انها وانت راميها زي الكرسي في البيت مش ممكن تضعف، مهما كانت اخلاقها ودينها، قدام كلام معسول لراجل شايف فيها الاكتئاب وعايز يقرصن عليها؟ مين قال لك انها اصلا ما ضعفتش من وراك ورجعت عشان العيال وانت ولا دريان عشان بتتفرج على الماتش وبتلعب طاولة على القهوة وبتتكلم عن العربيات ورجلين الستات اللي في الشارع مع صحابك وعن احدث صنف من الادوية اياها؟

الا انت ليه بتاخد الادوية دي بالطريقة الجنونية دي؟ انت فاكرها بونبوني؟ يابني ادم فيه حاجة اسمها مشاعر واحاسيس مش كل مخك في كده يا اخي بقىىىىىىىى

حادي عشر: انت ليه بتتهرب من مواجهة اخطاءك؟ ليه مش حسيس كده ولما تغلط تعرف من نفسك انك جرحت اللي قدامك ليه تضطرها تبوز في وشك وياريتك بتعترف بغلطك الا بتعمل بهلول وتفضل تقول لها مالك مالك؟ انت بتستعبط ما انت عارف انت عامل ايه؟ وليه لما بتسعبط لحد ما تضطرها تواجهك وتفرقع في وشك تبجح وتهبل عشان تغطي على غلطك؟ انت مش شايف انك كبرت على التصرفات دي؟ انت راجل..رااااجل...راااااااااااااااجل
من الرجولة انك لما تغلط تقول انا اسف وما تكررش غلطك

ثاني عشر: ليه لما بتقابل ست مخها على قدها بتتريق عليها ولما تقابل ست ذكية تبقى بتهري وتنكت في نفسك وكل املك انك تصطاد لها غلطة عشان تسفهها؟

ثالث عشر: ليه لما بتقابل ست ضعيفة بتديها على قفاها ولما بتقابل ست قوية تحطها في دماغك وراسك والف جزمة قديمة لتجيب مناخيرها الارض؟

رابع عشر: ليه يا موكوس تبقى معيوب وحالك بالبلا والبلا لاحقك وتتشرط وانت بتخطب وفاكر نفسك بباطك اللي والنجم ومناخيرك المعووجة من حقك تتجوز واحدة شبه نانسي عجرم في الشكل وزي رابعة العدوية في الاخلاق؟ مش تبص لسنك وظروفك وامكانياتك قبل ما تقعد على البساط وتاخد ست البنات؟ ماما اللي قالت لك كده صح؟

خامس عشر: مين اللي فهمك انك اكيد بتفهم احسن من كل الستات وان كلامك درر وحكم؟ ماما صح؟

سادس عشر: مين اللي قال لك ان الراجل ما يعيبوش حاجة ابدا لا سن ولا ظرف اجتماعي ولا فلوس ولا اي حاجة ده انت اي بنت تتمناك؟ ماما صح؟ (مرة جبت عروسة لواحد كان عنده اربعين سنة ومطلق وهي كان عندها واحد وتلاتين سنة انسة وبالرغم اني كنت مستخسراها فيها الا ان هو اللي رفض وقال لي كبيرة!!!!! مع انه كان اقرع وبكرش)
سابع عشر: انت ليه اناني ومش بتفكر غير في نفسك وراحتك ومزاجك وبس؟ ماما هي اللي خلتك كده صح؟ كنت بترجع ترمي الهدوم وماما تقول لك اتعشيت تقول لها عندك ايه تقول لك مكرونة وفراخ بانيه فتلوي شفتك وتقول لها خلاص انا مش جعان فتقول لك طيب احمر لك بطاطس؟ اعمل لك سندوتش؟ اطلب لك من السوبر ماركت لانشون؟ اعملك لك بيتزا (الساعة اتناشر بالليل عايزة تعمل له بيتزا)؟ ولما تبقى بتذاكر انت واختك تقول لها قومي اعملي لاخوكي شاي...صح؟ بس دي ماما يا حبيب ماما...مش مطلوب من مراتك انها تقوم بنفس الدور...عشان انت كبرت خلاص بص في المراية يا سكمنس..او اقول لك سجل صوتك على كاسيت، بقى ده صوت عيل ده؟

ثامن عشر: انت ليه لما بتخطب واحدة اول حاجة بتقولها: انا يهمني في الانسانة اللي ح اتجوزها انها تكون كذا كذا وانا باحب كذا وباكره كذا...وعمرك ما بتسألها انت عايزة ايه ولا بتحبي ايه ولا بتكرهي ايه؟ ومين فهمك انك عملت فيها جميلة انك اتجوزتها وان مهمتها الاولى والاخيرة انها تحافظ على النعمة اللي هي سيادتك؟ ماما صح؟

تاسع عشر: انت ليه رغم انك عارف واجباتك كلها الا انك بتطنش عليها لحد ما مراتك تتخانق معاك عشان تعملها؟ مين اللي عودك انك ما تعملش الواجب غير لما تتهدد؟ ماما صح؟

عشرين: انت ليه بتعمل بالونات اختبار مع مراتك؟ ليه تجرب تتغدى برا مثلا عشان تشوف ح تعمل ايه لو سكتت يبقى بكرة تتغدى وتتعشى برة لو اتخانقت يبقى تاخدها من قصيرها وتشوف ممكن تخطط لها في ايه تاني؟ ليه طول الوقت محسس مراتك انها كل يوم لازم تصحى تتنمر لك عشان انت دايما ناوي لها على نية سودا؟ وليه مش بتيجي دوغري وتقول لها انا عايز اتغدى برة النهاردة؟ مين اللي عودك على المرواغة عشان تاخد حاجة انت عايزها؟ ماما صح؟

طيب ممكن تسيب كلام ماما شوية لو سمحت وتبص لي هنا؟
عشان بس تبقى فاهم عاطفة الامومة بتشتغل ازاي، الامومة بترتبط بتغيرات كميائية في الجسم والمخ بتغير الشخصية، فيه حاجة اسمها اكتئاب حمل، وفيه حاجة اسمها رهاب حمل، وفيه حاجة اسمها رهاب ولادة وفيه حاجة اسمها ذهان ما بعد الولادة واكتئاب ما بعد الولادة وهيستيريا ما بعد الولادة، وتطلب زي ما تطلب بقى، فيه ام تلاقيها اول شهر خايفة على ابنها بشكل مرضي، فيه واحدة تبقى خايفة من ابنها نفسه، فيه واحدة يجيلها ضلالات فيه واحدة تبقى خايفة السقف يقع على ابنها فيه واحدة يتهيالها ان جوزها عايز يخطف الواد فيه واحدة تقعد تعيط من غير سبب وهكذا
يعني باختصار عاطفة الامومة مرتبطة من بدايتها بالجنان
تقدر تقول وانت مرتاح بشكل عام الامومة هي عبارة عن واحدة مهبوشة بتشوف في ابنها او بنتها حاجات مش موجودة وخنفسة شافت ولادها على الحيط قالت لولي في خيط
ده غير شوية ظروف اجتماعية خلت ماما تعمل حاجات غلط في التربية وماما كبرت دلوقت وما يصحش نحاكمها ونقول لها ربيتي الرجالة غلط، واحنا دلوقت بقينا كبار وعاقلين والمفروض اننا نبوس ايد ماما ونحاول اي حاجة غلط فينا نصلحها صح؟
وللا انت ح تفضل سخطة كده على طول؟ عايز تفضل سخطة يبقى تتعامل كسخطة وما تعمليش راجل بقى

واحد وعشرين: ليه بتحب تاخد كل حاجة وما تدفعش تمن حاجة؟

اتنين وعشرين: انت ليه بتحب تستغبى وتستهبل نفسك؟ ليه بتسأل البنت اللي ح ترتبط بيها انت حبيتي قبلي وللا لا وانت عارف ومتأكد انها ح تكدب عليك؟ ليه لما مراتك تقول لك رأي فتسفهها وتقول لها: اسكتي انت مش فاهمة حاجة انا ح اقول لك بقى الكلام المظبوط وتروح عايد الكلام اللي هي لسة قايلاهولك تقوم هي تضحك عليك وتقول لك: تصدق معاك حق فعلا انا ما كنتش واخدة بالي خالص...عشان لو قالت لك يا اهبل ما انا قلت لك كده ح تزعل فلازم تحسسك انك جايب التايهة وانت عارف انك لا جبت ولا وديت..هو انت اهبل بجد؟

تلاتة وعشرين: ليه تفضل تجري ورا واحدة وتمشي تكلم نفسك طول ماهي دلقاك واول ما تحبك تعمل فيها هيركليز وتديها على دماغها؟ وليه ما بتحسش بقيمة اللي في ايدك غير لما يروح منك؟

اربعة وعشرين: ليه بتحب تشيع وسط الناس ان مراتك بتغير عليك مع ان انت اللي بتتصرف تصرفات تشككها فيك...وبعدين تمشي تشتكي قال يعني متضايق؟

خمسة وعشرين: عارف حجم الالم والاسى وعمق الجرح اللي بتسببه لمراتك لما تقارنها بست تانية؟ حتى لو بصيت في التلفزيون وقلت لها شايفة الستات؟ جتنا نيلة في حظنا الهباب...عارف؟ عمرها ما بتنسى الكلام ده لحد ما تموت، وعمرها ما بتسامحك حتى لو كدبت عليك وقالت لك انها مسامحاك.
ستة وعشرين: انت ليه لما بتشوف واحدة لابسة محزق وللا قصير وعينك ح تطلع عليها طول ما انت باصص لها تفضل تشتم فيها وتقول عليها: سفالة...انحطاط...حقارة..ماهو يا اما هي سافلة ومنحطة يبقى لو سمحت دور وشك يا اما المزة عاجباك اتفرج وانت ساكت
سبعة وعشرين: هي ايه حكاية فرحك بكلمة: الست بتتحكم فيها العواطف...الست عاطفية بطبعها انما الراجل لا...هو انت الابعد فرحان ان الناس بتقول عليك حلوف وما عندكش دم ولا احساس؟ مين اللي قال لك ان الراجل المفروض يبقى من غير عواطف؟
والله العظيم انا مقدرة الازمة النفسية اللي اتسببت فيها ماما لما جيت تعيط وانت عندك خمس سنين فقالت لك: وبعدييييييييين الراجل ما يعيطش
بس احنا اتفقنا انك كبرت بقى
واحب اقول لك ان العاطفة هي ارقى حاجة عند الانسان والمفروض انها في الراجل والست، وانها هي اللي بتخلي البني ادم عنده انسانية ورحمة وعدالة وانها ارقى من التفكير المجرد لان الكمبيوتر بيفكر تفكير مجرد لكن الانسان هو اللي عنده عواطف
وبعدين بقى الست بتفكر بعواطفها...طب والراجل بيفكر بايه؟
تحب اقول لك ايه وللا مافيش داعي نقبح؟
على فكرة ابقى خلي بالك لما تبقى مريل على واحدة عشان شكلك بيبقى باين قوي...وباااااااااييييييييييييييخ
امسك نفسك شوية

تمانية وعشرين: انت ليه وانت داخل البيت مش بتبص في وش مراتك اصلا؟ وترجع تقول مش مهتمة بنفسها؟ طيب ما انت مش شايفها خالص سواء اهتمت وللا ما اهتمتش انت مش فارق معاك، وليه مكشر في وشها؟
ما تقوليش راجع من الشغل تعبان..انت بتقعد في الشغل تضحك مع دي وتهزر مع دي وتعاكس دي وتتكلم مع دي وتسمع مشاكل دي...كل دول ستات ومراتك هي اللي بدقن وشنب؟
====
اخيرا : ايه حكاية تعدد الزوجات اللي انتوا كلكوا ماسكين لي فيها؟ مش لما تعدل مع واحدة تبقى تفكر في التانية؟ وبعدين هو انت مش طفل يا بطة؟ ومراتك هي الام يا صغنن؟ فيه عيل يبقى عنده 2 وللا 3 وللا 4 ماما؟
ملحوظة: انت ليه متضايق من الكلام ده؟ طب سد سد

2 comments:

Nahla said...

متسأليش إشمعنى قريتها دلوقتي... بس بجد جاتلي في وقتها قوييييييييييييييييي... علي النعمة إنت مصيبة وتجننيييييي

m_mohamed79 said...

حقيقي كأنك عايشه معانا في البيت
عايزين نشوف ردود الرجالة... قصدي الاطفال الكبار ههههههههههههه