Saturday 5 January 2008

حضانة نورماندي تو تو تو

والله انا باحب الاطفال بس ايه اللي يخلي ام رؤوم تاخد ابنها اللي عنده ست شهور للسينما في البرد ده حفلة ستة؟ ماحدش يقول لي امال ح تسيبه فين؟ ما تسيبوش خالص ما حبكش السينما وهي مخلفة رضيع...مش ح يطير الفيلم كلها سنة وينزل على كل القنوات الفضائية. امبارح كنت باشوف فيلم الجزيرة كالعادة ورحت حضانة نورماندي (سينما نورماندي سابقا). ممكن افهم الاطفال من سن شهرين لسن سنتين ونص بيعملوا ايه في فيلم الجزيرة غير انهم بيزنوا ويصرخوا واللي عندهم من تلات لاربع سنين بيجروا في السينما.
انا مش باتضايق من الاطفال في اي مكان لاني ببساطة باعتبر ان الدنيا اصلا بتاعة الاطفال واحنا هنا في الدنيا خدامينهم وبس. فيه ناس بتتضايق من الاطفال في الجوامع ودول بابقى عايزة اشنقهم لان المسجد بالذات ده بقى مكان الاطفال ومش باتشتت في الصلاة لما بيبقى حواليا عيال بالعكس باحس ان الملايكة حواليا؛ صحيح هم بيركبوا على ضهرنا ولما بنسجد يروحوا نازلين يسمعوا بنقول ايه ويبتدوا يوشوشونا او يقولوا بصوت واطي في ودننا: بِس بِس بِس بِس بِس......وساعات يطلعوا على ضهر الامام وهو ساجد ويمسكوا الميكرفون ويقولوا: الوووووووووووووووووووو. بس في الصلاة انا عارفة انا باقول ايه ولذلك فمافيش مشكلة انهم يصوتوا جنبي لان الصلاة في الاول بتخرج من القلب على اللسان وهم مش ممكن يصوتوا في قلب حد...لكن في السينما انا ما اعرفش الممثلين بيقولوا ايه...ماحدش يقول لي ما انت شفتي الجزيرة قبل كده مرتين، طيب واللي ما شافش الجزيرة قبل كده؟ ثم انا داخلة الفيلم عشان اشوفه تاني بقى وللا تالت ماحدش له دعوة.
سينما نورماندي من السينمات القديمة اللي لسة فيها لوج وبلكون والتقسيمات الطبقية المقرفة دي، زجحت تذكرتنتن في اللوج واللي ورايا جايبة عيلة عندها تلات شهور واللي جنبي جايبة عيل عنده شهرين وحاطاه في سبت وسايبة السبت على السلم واللي رايح واللي جاي تقول له حاسب تشوط البيبي وتزعق للناس واثناء الفيلم طول الفيلم قاعدة جنب جوزها كده: يااااااااااااا ده حقيقي ده؟ بيحصل ده بجد...اممممممممم
وبتشتغل صدا صوت للفيلم السقا يقول لهند صبري: ح تبجي مرتي يا كريمة تروح قايلة لجوزها: ح يتقدم لها بقى ويطلب ايدها، محمود يس يقول الكبير بنفسه هو اللي ح يحضر العملية...منصور ابني تروح قايلة لجوزها: هو بقى عمله الكبير بداله....بص...التانيين متغاظين
يقول لها: آه غيرانين منه
الله حاسب يا اخ تشوط البيبي
اهم رايحين اهم يستلموا البضاعة....بيستلموا البضاعة....ياااااا هجم عليهم حرامية....ياااااااا ده هرب.....يااااااده طلع ما هربش.....ده مستني فوق النخلة.....هو طالع على النخلة ليه......اااااه ده عايز يضربهم....ده بيضربهم.....حاسب يا بابا لتشوط البيبي (طبعا لان العيال كانوا بيجروا فكانوا ممكن يشوطوا البيبي)......آه ده الراجل ده خانهم...ده ابنه....يا ده بيقول انه اجر مطاريد.....دي كريمة حبيبته
مع ملحوظة انها بتتكلم بصوتها العادي اللي بتكلم بيه جوزها وهي واقفة في المطبخ وهو قاعد في الصالة وبتسأله عايز بصل في السلطة وللا لا؟
والحقيقة ان المواطنة دي مش شاذة....انا اللي كنت غريبة في السينما لان كان ورانا واحد ابتدى الفرجة على الفيلم من اول ما الاسامي نزلت ابتدى يقراها بصوت عالي كده: الجزيرة...أحمد السقا...هند صبري...وضيف الشرف عزت ابو عوف لحد ما قلت له لوسمحت الصوت سكت شوية واول ما ابتدى الفيلم قعد يقول كده: ده محمود ياسين....ده عبد الرحمن ابو زهرة...ده احمد السقا....دي زينة...ده باسم سمرة وقضى الساعتين بتوع الفيلم بيعرفنا كلنا بالممثلين واحد واحد والغريبة انه عارف اسامي كل الناس حتى الكومبارس ما كانش ناقص غير يقول لنا اسماء المجاميع اللي بتمثل الامن المركزي عسكري عسكري.
اللي ورايا اللي كانت هي وجوزها جايبين عيلة عندها تلات شهور كل شوية العيلة تعيط اروح باصة لهم يروحوا مسكتينها...إذن....هم بيعرفوا يسكتوها...امال بيسيبوها تعيط ليه؟
ده غير طبعا العيال الاكبر شوية اللي انا قلت انهم بيجروا وانا طبعا مش بازعق للاطفال خالص....مش بانجح في الموضوع ده يعني حتى لو حاولت باضحك واضحك العيال عليا، ومش عايزة اقول لامهاتهم لان الامهات المصريات بيعملوا حاجة غريبة قوي: تسيب ابنها يقتل الناس لو عايز لحد ما تقول لها يا ستي ما تحوشي ابنك تروح ساحبة الواد من شعره وتنزل فيه ضرب انتقام قدام كل الناس من غير ما تحاول تستخدم معاه الذوق في الاول خالص وانا مش فاهمة ازاي هي امه وبتضربه كده؟ انا اصلا مش فاهمة ازاي كائن خده ناعم ومدور وكفه مكبب وصوابعه صغيرة كده وينفع ينضرب؟ اذا كان هو ينضرب امال هي يتعمل فيها ايه؟
وتتبع الام المصرية استراتيجية معروفة في ضرب العيال: في الاول تروح شاداه من دراعه لحد ما تملخه وبعدين تسفخه بالكف على وشه ولما يجري منها تسحبه من قفاه وبكفها ضاربة دماغه من فوق كأنها بتنطط كرة سلة وساعات تقرصه في دراعه او رجله. كل ده مش عشان هي معترضة انه عمل حاجة غلط - مع ملحوظة انه ما عملش حاجة غلط ده طفل ومن حقه يجري ويتنطط هي اللي غلطانة انها تاخده في اماكن ما ينفعش يعيش فيها حياته كطفل - لكنها بتبقى زعلانة ان حد وجه لها نقد بدليل انها وهي بتضربه بتقول له: خليت اللي يسوا واللي ما يسواش (اللي هو حضرتك صاحب الملحوظة) يقول لنا بس.
المهم يعني فيلم الجزيرة كان حلو قوي خصوصا اني شفته اتنين في واحد، مرة على الشاشة ومرة الست اللي جنبي حكتهولي لبعدين اكون مش واخدة بالي وللا حاجة، ده غير الاخ اللي عرفني على اسماء الممثلين خصوصا انه ابتدى في نص الفيلم يقول: ده احمد السقا بيعمل دور منصور الحفني، ده باسم سمرة بيعمل دور حسن الحفني وهكذا
الا صحيح يا اخوة: هم لغوا اوبشن السايلنت من الموبايلات الجديدة؟ اصل انا الوحيدة اللي استخدمت الاوبش ده امبارح

No comments: