Friday 25 January 2008

واللي بيحصل مع غزة ولا يدخل عليا بتلاتة مليم

مش الناس بتتعامل معايا على اني واحدة خلل ومجنونة؟ طيب اهو مالك العاقل الكامل ابن الناس الطيبين والله ولا اتكلمنا ولا ناقشنا الموضوع من اصله مع بعض وعادة ما بنتفقش في اي اراء سياسية حتى حين ميسرة عجبه
اهو
بيقول انا مش داخل عليا حكاية انسانية الحكومة المصرية وان بتوع غزة سهوها وفجروا الحدود وهي مش واخدة بالها وبعدين قالت يا خرابي؟ طيب مش تقولوا؟ طب ولا تزعلوا نفسكوا تعالوا تعالوا
ولما قلت انا مخضوضة ان الفلسطينيين ما يرجعوش قالوا لي انت بتتكلمي عن فانتازيا فلسطينيين ايه دول اللي ما يرجعوش ما الحدود مفتوحة والريس قال ح يرجعوا
يا سلااااااااااااااااااااااااام عشان قال ح يرجعوا يبقى ح يرجعوا
طيب امبارح اسرائيل قالت تصريحات "تبدو" انها غاضبة بتقول لمصر مش فتحتي المعبر طب خدي غزة كلها وغزة دي بالنسبة لاسرائيل زي الدمل اللي طالع لي في جنب اورتي ومش عارفة انام على جنبي اليمين لان مكانه عجيب جدا اول مرة يطلع لي دمل في جنب اورتي
والحكومة الاسرائيلية عملت موجتماع وعملت قائمة باغتيال قيادات حماس واخدت قرار بقتلهم
يعني الغزاوية هنا في مصر بيلفوا في السوق يشتروا عيش وبنزين وادوية وغزة تفضى تفضى تفضى عشان يعرفوا يصطادوا قيادات حماس وبعدين بقى يشوفوا مصر ح تعمل ايه في غزة
ح تاخدها بقى وللا ح تبقى هي الحاكم العسكري زي ما مالك بيفترض وللا ح تبقى مسئولة عنها انسانيا وعاطفيا وللا ح ياخدوهم هم راخرين يشيلوهم هيلة بيلة يودوهم المدن الجديدة عشان يبيعوا اراضي غزة للمستثمرين
يعني اذا كانوا بيبيعوا جزر في النيل مش ح يبيعوا الحتت المطرفة؟ والغزاوية المحافظين دولم اللي لما واحدة بتمشي ببنطلون محزق بيزفوها في الشارع ح يشتغلوا في السياحة ويرقصوا ويغنوا: كل الستات بيغيغوا مني مش عاغفة ليه ماما وبابا عملوني حلوة انا ذنبي ايه؟ والبلية تلعب معاهم ويبتدوا بقية الفلسطينيين يتوافدوا على غزة السياحية وهم بيرقصوا: دمي شغبات وتغيه دليكات والحلويات لها ذوق مخصووووووووووووووص انا ايغما ايغما لا دوس انا ايغما ايغما لا دوس
واللي مش عايز يبقى ايغما لا دوس من الاخوة يقدر يجي يتفضل جنبنا في اي اعتصام من اعتصامات العمال والقرصاية وكفر العلو
ماهو اذا كانوا ح ينضموا للاسرة المصرية لازم يعرفوا التقسيمات الديموغرافية احنا ده نظامنا
يا اما ايغما لا دوس يا اما جعانين معتصمين
ايه ده؟ ممكن يرموا غزة في وشنا وخلاص كده تبقى مشكلة فلسطين اتحلت؟ ممكن جدا بدليل ان عم الكتكوت محمود عباس ضارب طناش ولا كأن المتحاصرين دول من جزيرة المارتنيك
يالهو بالي...........يا دي المصييييييييبة
يا دهوتييييييييييييييييييييييييييييييييي

No comments: