Monday, 26 September 2011

مصر مزة بأهلها

وكل ما تجيب اجوان اكتر فرصتك في الفوز تكتر.. وانا واصيك من الفوس واصيك من الفوس
المجلس مش عايز يصدق ان فيه ثورة، ولا عايز يصدق ان الحكم للشعب.. والشعب المصري مش بتاع كلام، بتاع افعال
زي ما حلينا امن الدولة بايدينا وهو بيحاول يرجعه
وزي ما مشينا السفير بايدينا وهو بيحاول يرجعه
وزي ما - لا مؤاخذة - خرقنا حظر النشر وهو بيحاول يستره
نعلن نحن شعب مصر.. المز اخر تلات حاجات... ان حالة الطوارئ انتهت استنادا على الاعلان الدستوري اللي صوت اغلبيتنا عليه بنعم واللي الاقلية منا اللي صوتوا بلا احترموا وخضعوا لاراداة الاغلبية.. عشان احنا شعب جدع.. وانت عارف ان احنا شعب جدع، مالك يا مليجي؟ مالك ومال ابن بنت بنت بنت بنتي؟ 
وبما ان المجلس مش عايز يعلن انهاء حالة الطوارئ اللي المستشار طارق البشري اكد انتهاءها قانونا، زي ما هو مش عايز يعترف ان فيه ثورة كده وعايش في عالم موازي وعنده حالة دينايال يا قلبي، فاحنا حنحاول نساعده ونعلن احنا انهاء حالة الطوارئ بنفسنا.. والقانون في صفنا.. القانون يحمينا
اللي ما عندوش اكاونت تويتر يخش يعمل اكاونت تويتر ويكتب الهاشتاج ده ويكتب اسمه ويعلن حالة الطوارئ
مثال:
أنا فلان الفلاني اعلن انتهاء حالة الطوارئ #sep30
ودي صفحة على الفيس بوك كله يخش يعمل اتند ويشير.. حنحتفل بانتهاء حالة الطوارئ
وادي احنا بنحاول نساعد المجلس انه يعيش في الواقع اللي احنا خلقناه، ماذا والا حنعمل فيه زي قناوي بقى
نتقابل يوم 30 سبتمبر بقى ان شاء الله
:*
البوسة دي لاهل مصر المحروسة :)

36 comments:

bassemkabesh said...

مصر منورة بأهلها انشاء الله و انتى احلى اهلها :)

Hanan said...

بصى ياعسل انتى المستشار طارق البشرى قال http://www.dostor.org/opinion/11/september/24/55605
حالة الطوارئ تنتهي وجوبا وصراحة وحسما وجزما, في 20 سبتمبر سنة 2011, وذلك طبقا لما نص عليه الاستفتاء الشعبي الذي جري في 19 مارس سنة 2011 وأعلنت نتيجته في 20 مارس سنة 2011, وصارت أحكامه نافذة المفعول تشريعيا من هذا التاريخ, وهو ذاته الحكم الذي تضمنته المادة 59 من الإعلان الدستوري الصادر في 30 مارس سنة 2011 والمعمول به خلال هذه المرحلة الانتقالية, وهو الاعلان الذي خول المجلس الأعلي للقوات المسلحة سلطات رئيس الجمهورية ....... الاستفتاء الدستوري والاعلان الدستوري أقوي من القانون, وقد نص هذا الحكم المنظم لحالة الطوارئ في آخره علي انه وفي جميع الأحوال يكون اعلان حالة الطوارئ لمدة محددة لا تجاوز ستة أشهر, ولا يجوز مدها إلا بعد استفتاء الشعب وموافقته علي ذلك ان حالة الطوارئ .... يعنى من 20 سبتمبر 2011 بح فنيتو خلصنا

إعادة التفكير said...

ههههه..تمام يانوارة..بالنوسبة للبوسه يعنى ..دى تعتبر الفاص بسيئة ولا ايه النظام ..تحياتى يانوارة الانتصار

أبو هاجر said...

لبوسة دي لاهل مصر المحروسة.
فقط لأهل مصر؟ ومحبي صر وعشاق مصر ملهومش نصيب .

Hdabor100 said...

معندكيش عروسة وطنية زيك كده
:))

Hdabor100 said...

اكيد طبعا معاكى
كلنا ايد واحدة يا بهجت
بس سؤال برىء

معندكيش عروسة وطنية زيك كده
:))

أبو أمك said...

ده أنا قعدت خمس شهور على مافهت يعني إيه تويتر يطلعلي الهاشتاج
صحيح هو الهاشتاج ده غير الهاتشباك ؟

AMR ABDEL-HAY said...

تمام بس بالنسبه للبوسه .... بوسه مشبك ولا بوسه عاديه ... اصلهااا تفرق كتيييييييييييير

شمس النهار said...

حلوة خرقنا دي انا نفسي اعرف عرفتيها منيين

محمود الزهري said...

انا محمود مصطفى الزهري أعلن إنتهاء حالة الطوارىء بنهاية سبتمبر الجاري بموجب الإعلان الدستوري.. وأرفض تمديده وأعتبره لاغيًا.. وهذه أول خطوه في عصياني المدني إذا ما تم الإصرار علي ما يخالف مباديء الثوره..

محمود الزهري said...

انا محمود مصطفى الزهري أعلن إنتهاء حالة الطوارىء بنهاية سبتمبر الجاري بموجب الإعلان الدستوري.. وأرفض تمديده وأعتبره لاغيًا.. وهذه أول خطوه في عصياني المدني إذا ما تم الإصرار علي ما يخالف مباديء الثوره..

محمد الجرايحى said...

أحييك ..............

المصوراتى said...

بحبك أد ما بحب مصر كدا يا ست نوارة
ومعنديش مانع خالص أضحى بعمرى فداكما :DD
المصوراتى
فاكرانى؟؟!!
قابلتك فى الميدان واديتك ظرف فيه كلام وعجبك

المصوراتى said...
This comment has been removed by the author.
moataz elkelany said...

sdd

moataz elkelany said...

hiohjo

cherif.hakam said...

للمجلس العسكرى : الطوارئ..،رفض الانتخاب بالقائمة لكل البرلمان..،تجميد قانون الغدر..،عدم منع المفسدين من النشاط السياسى لخمس سنوات..،ومطالب عادلة كثيرة لا تنفذوها..،كفى. د. شريف عبد الحكم

المصوراتى said...

اتزوقى للفجر يا بلادى
أنا اللى جايلك بنادى
حالا حضرت فى معادى
حالف أضحى بحياتى
لجل النهار النادى
يبرق أوام و يهادى

الاسير said...

نزل المشير......
و انا نايمه ....
شوف قله ادبوووووووووووووووووووووووووووووا
كان لابس مدنى .......
و انا نايمه .....
شوف قله ادبوووووووووووووووووووووووووووووا
و جه المذيع ........
و انا نايمه ......
شوف قله ادبوووووووووووووووووووووووووووووا
قالك ده يصلح ........
و انا نايمه ......
شوف هبلوا و عبطوووووووووووووووووووووووا
.
.
.
.

و انا عامله نفسى نايمه و انا عامله نفسى نايمه و انا عامله نفسى نايمه

Ashraf Asran said...

نوارة انتي انسانة فعلاً بتحبي مصر وربنا يعلم أنا قد إيه بدعيلك بس يا ريت بدون زعل تشيلي صورتك وانتي في الكنيسة ودة مش معناه اننا بنكره النصارى بس دة عشان انتي مسلمة ولازم تعتزي بدينك انتي مش بدين حد تاني

Ashraf Asran said...

نوارة انتي انسانة فعلاً بتحبي مصر وربنا يعلم أنا قد إيه بدعيلك بس يا ريت بدون زعل تشيلي صورتك وانتي في الكنيسة ودة مش معناه اننا بنكره النصارى بس دة عشان انتي مسلمة ولازم تعتزي بدينك انتي مش بدين حد تاني

Ashraf Asran said...

نوارة انتي انسانة فعلاً بتحبي مصر وربنا يعلم أنا قد إيه بدعيلك بس يا ريت بدون زعل تشيلي صورتك وانتي في الكنيسة ودة مش معناه اننا بنكره النصارى بس دة عشان انتي مسلمة ولازم تعتزي بدينك انتي مش بدين حد تاني

Ashraf Asran said...

نوارة انتي انسانة فعلاً بتحبي مصر وربنا يعلم أنا قد إيه بدعيلك بس يا ريت بدون زعل تشيلي صورتك وانتي في الكنيسة ودة مش معناه اننا بنكره النصارى بس دة عشان انتي مسلمة ولازم تعتزي بدينك انتي مش بدين حد تاني

متفائل said...

مادمت قد أصبت بهذه الحالة من البارانويا المتقدمة وصرت تتكلمين بأسم الشعب المصري كله .. أحب أقولك إن الشعب المصري قرف منك ومن اللي زيك .. قرف من هبلكم وإنعدام وعيكم السياسي إلى حد السذاجة .. قرف من بلطجتكم وصياعتكم التي شوهت وجه الثورة بل قضت عليها تماماً .. قرف من أفعالكم غير المسئولة والتي لا تخدم سوى أعداء الثورة وفلولهم .. وبهذه المناسبة أحب أسألك سؤال وأتحداك أن تجيبي : هل ما زال الأخ المحترم بلال فضل - والذي إحتفى بك فيما مضى إحتفاء خاصاً - صديقك ؟ هل يرد على مكالماتك الهاتفية ؟

حسن محمد على said...

شوفتى رسوم "كارلوس لطوف" للمشير بهدومة المدنية ؟؟ يبدو ان "لطوف" ساكن فى وسط البلد!!

hardway said...

شمس النهار
حلوة خرقنا دي انا نفسي اعرف عرفتيها منيين
........................
أين الرد يانوارة الثورة...ردي علي صديقتك شمس النهار علي سؤالها....
هو ده مش سؤال عايز رد......
انا مش قلت لكم ان نوارة لا تفلح الا ان تكون سكسكة زمبلك.. المصيبة الأكثر أيلاما أنها لا تعرف تبوس كمان ...كلام وبس

hardway said...

شمس النهار
حلوة خرقنا دي انا نفسي اعرف عرفتيها منيين
........................
أين الرد يانوارة الثورة...ردي علي صديقتك شمس النهار علي سؤالها....
هو ده مش سؤال عايز رد......
انا مش قلت لكم ان نوارة لا تفلح الا ان تكون سكسكة زمبلك.. المصيبة الأكثر أيلاما أنها لا تعرف تبوس كمان ...كلام وبس

ب س م ا ت said...

رسالة الى المشير
أفعلها وأدخل التاريخ.............
انا / جمعة خطاب
26عام
يشهد الله اننى أعشق وأحب ترابى وطنى أكثر من نور عينى
لا انتمى لأى حزب ولا لأى جماعة ولا هوى سياسى
غير سياسة حب بلدى
السلام عليك ورحمة الله وبركاته سيادة المشير
بعد تلك الزيارة المدنية لسيادتك كثرة الأقاويل حول ترشحكم للرئاسة
ولا ننكرعليكم هذا الحق فسيادتكم مواطن مصرى تتمتع بكل الحقوق التى نتمتع بها جميعا
ولكن سيادة المشير الأ تحلم بأكثر من ذلك ألا تحلم أن تدخل التاريخ من باب المجد والفخر
لقد أضاع الرئيس السابق تلك الفرصة والأن كلنا وأنت معنا نرى ما يجرى له؟
وكيف دخل التاريخ ومن أى باب؟
ما أقصده سيادة المشير
هو ما أحلم بيه لبلدى مصر الحبيبة حماها الله
أطلق لمصر العنان حتى تنطلق فى سماء الحرية
وتتستنشق عبيرها بحق(وقد يكون ذلك لأول مرة لمصر منذ زمن بعيد جدا)
سيادة المشير
لتتحول مصر لدولة برلمانية يحكمها برلمان قوى
ويكون لها رئيس شرف وصمام أمان فى وقت واحد
بمعنى أن يشكل الحزب الذى يحصل على الأغلبية الحكومة ويختارالبرلمان والشعب
(عن طريق ترشيح اكثر من رئيس وزارة) رئيس الوزراء
ويكون الرئيس منتخب من الشعب أيضا (
رجلا من رجال قواتنا المسلحة) فننسب لقواتنا المسلحة شرف الرئاسة
ويكون رئيس الوزراء وحزبه هو الذى يحكم البلد
والبرلمان والرئيس يراقبون ويصارح الرئيس شعبه
ويحكم الشعب نفسه بالانتخابات الحرة النزيهة
ام الصمام بوضع نص دستورى ان الرئيس هو عين الشعب على الحكومة والمراقب الوعى عليها
مع البرلمان ويحاسب اذا قصر فى أداء دوره
ويكون الرئيس هو ايضا القائد الأعلى للقوات المسلحة
بهذا نحمى بلدنا سلما وحربا
رئيس وزراء سياسى اقتصادى محنك
ورئيس جمهورية محارب شريف واعى
ونضع ضمانة اخرى أنه لايحق لأى حزب يحصل على الأغلبية
ترشح نفس العضو بعد فترتين مدة كل منهم 4 سنوات وكذلك الرئيس
سيدى أن الدستور ليس قدس الأقدس ولكن يصنعه رجال يخافون على وطنهم ويحمونه بدمائهم
ويتمنوا بل يصنعوا له الحرية والرخاء والعدالة والمساواة
مجلس رئاسى مدنى به شخصيتين عسكريتين يشرف علىالاتى
وضع الدستورجديد أولا
(من خلال مجموعة المئة التى يختاره الشعب من الشخصيات العامة ومثلة كل الفئات والتيارات فى مصر)
ويطرح للاستفتاء اسماء المجموعة ثم الدستور الجديد بنظامه البرلمانى
ثم انتخاب رئيس شرف (وليس رئيس شرفى)
(يرشح من خلال المجلس الأعلى للقوات المسلحة سواء اسم أو اسمين أو ثلاثة)
ثم انتخابات برلمانية حرة ونزيهة (ويلغى مجلس الشورى ونسبة العمال والفلاحين)
ولينص على استقلال القضاء والصحافة والنقابات
هناك ألف شىء وشىء من الممكن ان تصنع مستقبل مشرق
لأجيال قادمة سوف تدعو لنا أو تدعو علينا..........
دعونا من التنحر والتقاتل
وكأن كل مرشح رئاسى أو برلمانى وكل حزب وكل مجموعة هى فقط التى فى يديها حل مشاكل مصر والأخرون خائنون
أن مصر أكبر من ذلك الهراء
تكاتفوا واعتصموا واخدموا بلدكم وليدخل كل هذا الجيل بشبابها وشيوخها التاريخ
حاملين وطنهم بين أيديهم وأسمها فوق رؤوسهم

سيدى هذا ما أحلم به قد يكون صعب المنال
أو غيرمصاغ قانونى ودستورى جيدا
ولكن أعتقد الفكرة واضحة أبحث سيادتك عمن يصوغها دستوريا
وما أكثر الدستورين والقانونين المصريين
وما أفخرنا وتباهينا بهم على الدوام
سيدى أخيرا أقسم بالله العظيم
أقسم بكلام الله الذى ذكر فيه مصرنا أكثر من مرة
أنى أتمنى الخير وأحلم به وبالحرية والعدالة والمساواة
لبلدى التى أعشقها عشقا ليس له مدى
سيدى أستحلفك بالله....أستحلفك بالله.......أستحلفك بالله
كن لمصر رئيس شرف وأدخل التاريخ من باب الشرفاء
أو دعاها لمصيرها وأنى على يقين ألن يضيعها الله
ودع التاريخ يحكم على الجميع السابقون.............ونحن .......والاحقون
لسيادتك كل التحية والتقدير والشرف
ولمصر العزة والحرية والأمن وأبنائها الأوفياء والشرفاء
ولله المشتكى والدعاء والرجاء
هو نعم المولى ونعم النصير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مصري بالغربة said...

يا جماعة افهموني بقه انا ن زمان وانا قلت ان الجيش حاجه والمجلس العسكري حاجه تانية خاااااالص
زي مثلا كده بالظبط الحكومة والشعب
الحكومة بتحكم الشعب بس الحكومة حاجه والشعب حاجه تانية خاااالص
الحكومة فاسدة وظالمة ومستبدة زي النظام بتاعها بالظبط
والمجلس العسكري اساسا من النظام مليان فسا في فساد
ولو عايزين اثبات اكتر من كده شوفوا غرفة العمليات اللي مبارك كان فيها ايام الثورة فيها مين
ادخلوا على اليوتيوب وانتو تعرفوا كويس بالصوت والصورة
غرفة العمليات مشكلة من مبارك المخلوعع والمجلس العسكري الفاسد والحيزبون العادلي
عمر الجيش ما كان هيضرب نار على الشعب حتى لو اصدرت له الاوامر من المشير طنطاوي بكده
استحالة ببساطه لان في الجيش المصري من الشرفاء زي اللي في ميدان التحرير بالظبط
ببساطة كان هيحصل كالتالي انقلاب من ظباط وجنود الجيش على المجلس العسكري
ويتم محاكمتهم مع المخلوع
طنطاوي والمجلس العسكري اساسا من النظام الفاسد ومن زمان جدا عمري ما شفت رئيس جمهورية يقعد المده ديه كلها على كرسي الحكم
زي عمري ما شفت وزير دفاع كهنة ولم يتغير من عام 92 زي الطنطاوي
لانه كان ولائه كله لمبارك المخلوع وليس للشعب او لمصر والا مكنش يبقى عليه مبارك طوال الفترة ديه
طنطاوي والمجلس العسكري عملوا بالمثل اللي بيقول الايد اللي ما تقدرش تعضها بوسها
والمثل التاني اضرب صاحبك لو هما كتير
وفعلا الشعب كان ما شاء الله كتير جدا وبوادر النصر كانت للشعب
وعشان كده فضل المشير يتابع الموقف لغاية ما عرف ان الثورة هي التي ستنتصر فانضم للثورة
انما لو كانت خطة موقعة الجمل نجحت واتفرقت الثورة وطبعا كان كل اللي قياديين الثورة كانوا اتحكموا كلهم واخدوا اعدام بسبب قلب نظام الحكم
ساعتها كان المشير هيضرب بالنار فعلا في النتظاهرين
يا ريت تكونوا فهمتوا يعني ايه المجلس العسكري ويعني ايه الجيش المصري هناك فرق كبير جدا جدا بينهم

مصري بالغربة said...

يا جماعة افهموني بقه انا ن زمان وانا قلت ان الجيش حاجه والمجلس العسكري حاجه تانية خاااااالص
زي مثلا كده بالظبط الحكومة والشعب
الحكومة بتحكم الشعب بس الحكومة حاجه والشعب حاجه تانية خاااالص
الحكومة فاسدة وظالمة ومستبدة زي النظام بتاعها بالظبط
والمجلس العسكري اساسا من النظام مليان فسا في فساد
ولو عايزين اثبات اكتر من كده شوفوا غرفة العمليات اللي مبارك كان فيها ايام الثورة فيها مين
ادخلوا على اليوتيوب وانتو تعرفوا كويس بالصوت والصورة
غرفة العمليات مشكلة من مبارك المخلوعع والمجلس العسكري الفاسد والحيزبون العادلي
عمر الجيش ما كان هيضرب نار على الشعب حتى لو اصدرت له الاوامر من المشير طنطاوي بكده
استحالة ببساطه لان في الجيش المصري من الشرفاء زي اللي في ميدان التحرير بالظبط
ببساطة كان هيحصل كالتالي انقلاب من ظباط وجنود الجيش على المجلس العسكري
ويتم محاكمتهم مع المخلوع
طنطاوي والمجلس العسكري اساسا من النظام الفاسد ومن زمان جدا عمري ما شفت رئيس جمهورية يقعد المده ديه كلها على كرسي الحكم
زي عمري ما شفت وزير دفاع كهنة ولم يتغير من عام 92 زي الطنطاوي
لانه كان ولائه كله لمبارك المخلوع وليس للشعب او لمصر والا مكنش يبقى عليه مبارك طوال الفترة ديه
طنطاوي والمجلس العسكري عملوا بالمثل اللي بيقول الايد اللي ما تقدرش تعضها بوسها
والمثل التاني اضرب صاحبك لو هما كتير
وفعلا الشعب كان ما شاء الله كتير جدا وبوادر النصر كانت للشعب
وعشان كده فضل المشير يتابع الموقف لغاية ما عرف ان الثورة هي التي ستنتصر فانضم للثورة
انما لو كانت خطة موقعة الجمل نجحت واتفرقت الثورة وطبعا كان كل اللي قياديين الثورة كانوا اتحكموا كلهم واخدوا اعدام بسبب قلب نظام الحكم
ساعتها كان المشير هيضرب بالنار فعلا في النتظاهرين
يا ريت تكونوا فهمتوا يعني ايه المجلس العسكري ويعني ايه الجيش المصري هناك فرق كبير جدا جدا بينهم

حسن محمد على said...

المجلس العسكرى يتنطع ويتماحك فى"الامن القومى" ليبرر رغبتة فى تبرئة مبارك والتمكين لبقايا نظامة - تمكينهم- من المجلس النيابى -ذلك انة المجلس الذى سيساهم فى كتابة الدستور وتشريع القوانين لما بعد الثورة

مصري بالغربة said...

ليه ما نزلتيش تعليقي يا نواره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بهيج الشرير said...

والنبي ياأبلتي أنا عندي سؤال! هل صحيح أن الطفل المصري اللي كانوا بيقولوا عليه أذكى طفل في العالم طلع واحد عنده ٣٤ سنة بس ربنا سخطه بالأنيميا علشان بيسب الدين بالليل

hardway said...

مفيش جمعه ياسكسكة...خلصت بح بح بح
ياسكسكة زمبلك...ماتجربي الخميس احلي و اجمل.........ألطمي..ألطمي..ما العمل
ماكنت تنتظريه بح بح بح

mazika2day said...

http://egylionz0.blogspot.com/

عاشق تراب مصر said...

ارجو ان ينتبة العالم والضمائر الحية لما يحدث وسيحدث في سرت الليبية حيث تم اعطاء الاهالي 48 ساعة لاخلائها ومن ثم سيبدا قصف الناتو ليسويها بالأرض