Tuesday 20 November 2012

قائمة احتياجات مستشفى دار الشفاء في غزة

أنا رجعت من غزة عندي دور برد جامد قوي.. بس نزلت شوية محمد محمود امبارح، وباحاول اخد ادوية عشان اتحسن وننزل هناك تاني
قبل ما احكي عن اللي حصل وقبل ما اعلق على اللي بيحصل لازم اكتب لكم قائمة احتياجات مستشفى دار الشفاء لانها كتير، كمان انا مش راضية عن نفسي برغم ترحاب الناس هناك، ده من كرمهم وحسن ضيافتهم مع نكبتهم، بس انا مش راضية عن نفسي، هم مش قرود في جبلاية وانا رايحة اتفرج عليهم وهم بيعملوا ميتين.. احنا لازم نمرر سلاح للناس دي والا نبقى بلد وسخة بكل معاني الكلمة

دلوقت خدوا قائمة الاحتياجات:

- عدد 2 أجهزة مينتور philips
- عدد 1 جهاز Fibro optic bronchoscopy
- عدد 6 أجهزة تنفس صناعي عناية مركزة Dragar sabina 
- عدد 10 جهاز تنظيم محلول (سيرينج) Syringe pump
- عدد 10 جهاز محلول Infusion pump
- عدد 8 أسررة عناية مركزة جديدة بدل القديمة
- عدد 50 Arterial line set مستهلك + Cable for Philips monitor 5
- عدد 5 Arterial line pressure cuff مستهلك
- عدد 100 arterial line catheter 
- عدد 100 pediatric corrigulated tube
- عدد 50 PICC peripheral inserted catheter
- عدد 6 Air mattress
- عدد 10 swangan catheter (complete set)
- عدد 20 dextran 50
- dilatational percuteneous toacheostomy kits
- arterial canullae
- toxogoanin
- meropenem 
- electrolytes and blood gases machines
مطلوب ايضا
أطباء للقسم يتناسب مع العمل والطوارئ
تكملة أثاث القسم
أدوية غير موجودة مثل
obdixime Toxoginin and albumin
هم كمان محتاجين أجهزة للتبرع بالصفائح لانهم بيفصلوا الصفايح بشكل بدائي جدا بعد ما تتبرع بالدم
رجاء النشر على أوسع نطاق
ملحوظة:
في اخر اربع حاجات في الليستة الدكتور كان كاتبهم بايده وخط ايده مش واضح قوي فلو دكتور شاف اني غلطت في حاجة ياريت يكتب لي تعليق وانا اصلحها

13 comments:

Unknown said...

انا اعرف اغلب الحجات دى تتجاب منين بس عيزين متبرع

Unknown said...

انا اعرف الحجات دى تتجاب منين بس عيزين متبرع

Unknown said...

انا اعرف اغلب الحجات دى تتجاب منين بس عيزين متبرع

Unknown said...

i know where to get most of these devices so please let me help

محمد نور الدين said...

طول عمرك رائعة وستظلين رائعة
أجمل التحيات لأجمل نوارة

محمد نور الدين said...

طول عمرك رائعة وستظلين رائعة
أجمل التحيات لأجمل نوارة

hardway said...

والله انت عبيطة..ياأما بتستهبلي.......
هي غزة ..وحماس منتظرة حضرتك
غزة وحماس لها ما يمدها بأحدث الاجهزة والمستشفيات والمدارس
أصل سيادتك لا تشاهدي شوارعها واحدث سيارتها ولا زخم اسواقها
روحي ياحلوة الي نجوع و قري صعيدك الجواني
لا يونسكو..ولا امم متحدة..ولا مجلس تعاون اوروبي ..ولا قطر ..
..
فقر...فقر...فقر لاخدمات ..لا ماء ..لا تعليم..لا صحة
أنت رايحة لشو الاعلامي
ياسكسكة........ياسكسكة

Omar Momani said...

عملت رسمة عن مرسي و حاب اشوف رائيك
http://omarmomani.blogspot.com/2012/11/mursi-new-pharaoh.html

Omar Momani said...

عملت رسمة عن مرسي و حاب اشوف رائيك:
http://omarmomani.blogspot.com/2012/11/mursi-new-pharaoh.html

yasser hashem said...

نملي الميدان عربيات وياريت ميكروباسات ولو حد كسر فانوس نعمل محضر لبكار والاخوان علي التكسير واهو برده اتكسير العربيات احسن من الناس وممكن لو حصل نلم من الناس فلوس ونعوض الناس ومليون مين يدفع

Unknown said...

تعالى فى الميدان عشان ادهوليك

Safaa said...

لفتة رائعة .. كل الاحترام

Safaa said...

كل الاحترام.. لفتة رائعة