Saturday 29 March 2008

يوم ستة ابريل انا مش متعتعة من بيتي

الاضراب ينجح الاضراب يفشل الاضراب يطلع ينزل انا يوم ستة ابريل مش متعتعة من بيتي مش عشان كفاية دعت ولا غير كفاية انا ولله الحمد والمنة على رأي ابن كثير اشرف باني مش عضوة في اي حاجة خالص غير في جمعية اسمها جمعية خريجات الجامعة، اتسست زمان قوي ايام ما كانت ست تتخرج من الجامعة دي يعني جابت الديب من ديله، ووالله فجأتن سذاجة لقيت نفسي عضوة فيها مش عارفة ليه
لكن:
لما توصل حوادث الموت لاكتر من خمستاشر حادثة - اللي انا اعرفهم على الاقل - في طوابير العيش وانا مافيش في ايدي حاجة اعملها يبقى على الاقل الزم بيتي زي ما سيدنا محمد قال
على العموم انا مضربة يوم ستة ابريل بصرف النظر عن مصداقية اي حد ما يهمنيش في حاجة اصلا او انضمام اي حد معايا انشالله اكون انا لوحدي اللي مضربة عشان على الاقل لما ربنا يسألني عملتي ايه وانت عمالة تاكلي وتحشي الاقي حاجة اقولها حتى لو حاجة مش مقنعة قوي بس اسمي حاولت ومش ح اقعد اكسر في مقاديف الناس وايأس بقى والا اروح انتحر امال قاعدة في الدنيا اعمل ايه؟
ماعندناش حركة معارضة حقيقية تحوز على ثقة الناس
ما عندناش شخصية كاريزمية لها مصداقية
ما عندناش خلايا ولا تنظيمات واحسن والله قطعوا
ما عندناش ناس نازلة وسط البشرية اللي بتموت بعضها على رغيف
طب ما عندناش ده كله يبقى على الاقل يبقى عندنا دم، يبقى على الاقل عندنا الحد الادنى من الانسانية اللي يخلينا نزعل
نتقمص ونقعد في البيت
اللي يقدر يروح يغطي اضراب عمال المحلة يروح بس الطريق للمحلة ما اعتقدش ان ح يبقى سلس، عموما برضه نحاول
انا ح احاول اروح اغطي وان شاء الله مش ح اشتري ازازة مية في السكة، ح اخد المية من البيت، والشندوشتات كمان
والله عرفت اوصل للمحلة ح اوصل...ما عرفتش ح ارجع بيتنا واقعد فيه
ومش ح اكل...مش ح اكل طول اليوم ابدا ابسط حاجة بيني وبين نفسي احس اني جعت مع الجعانين
واللي ربنا عايزه ح يكون
المقال ده بعتهولي وائل عبد الفتاح

No comments: