ده رد كتبته في التعليقات والرد ده موجه بس لحسن مدني وسامي الطحاوي واسد الدين وطارق ومرعي
وفيه واحد انونيمس مش عارفة هو مين، بس بشكل عام ده رد للناس اللي عايزة تتكلم وتفكر مش للدراويش، والله اعلم بقى دراويش وللا قابضين مدام الراجل طلع غني كده:
اولا لما تقرا البوست ما تنطش او لو عايز تنط يبقى الحتة اللي لفتت نظرك ترجع تعيدها عشان تفهمها
يعني انت بتقول لي لو ابوكي كنتي اتضايقتي
اولا متهيالي ان سيدنا محمد اغلى عليا من ابويا ومن نفسي ومافيش داعي للمزايدات
ثانيا
ح اخد المثل بتاعك واوضح لك
لما مثلا مثلا عبد الرحمن الابنودي يقول انا اخدت فلوس من الكوايتة ايام حرب العراق عشان انا راجل وطني ومؤمن بالقومية العربية وانت تيجي تعلق وتقول والله معنى الكلام ده ان ابوكي خاين وعميل صهيوني وبيقبض من امريكا بينما الكل عارف ان ابويا وطني وما بيقبضش من حد ومن الد اعداء الصهيونية يبقى ده اسمه في الاسلوب الادبي التوكيد بالضد وعادة التوكيد بالضد لازم يبقى صادم عشان يبقى محفز
يعني انت بتنبه عقلي لان الكلام ده ما يعقلش لاني لو قبلت الكلام ده يبقى لازم امد الخط على استقامته واقبل ان اللي ما اخدش فلوس من الكوايتة هم اللي خونة وصهاينة وبيقبضوا من امريكا
لما الصحابة كانوا بينادوا بصوت عالي وهم بيدعوا والرسول قال انكم لا تدعون اصما
ما حدش قال له ايه قلة الادب دي ازاي تقول على ربنا اصم
ليه؟ لان ربنا اداهم مخ وهم بيعملوا اللي عليهم وبيشغلوه
ليه رديت عليك انت بالذات وما ردتش على البهايم التانيين لاسباب كتيرة
اولها: ان انت مش بتتصيد وبتستوضح بجد
ليه باقول على التانيين بهايم واغبيا وما كفرتش حد فيهم بالمناسبة زي ما هم كفروني، ههههههههههه والله ضحكتني قوي...اول مرة حد يقول عليا كافرة عشت ونلت اللقب، لان الطريقة دي فعلا بقت مقرفة جدا
طريقة ايه؟
طريقة ان الكلام ما يبقاش عاجبك فتسيب الكلام اللي مش عاجبك لان ما عندكش رد وتتصيد في حاجة انت عارف ومتأكد انها مش زي ما انت بتحاول تفسرها عشان تشتت الحوار وتحط اللي قدامك في موقف دفاعي
زي النكتة بتاعة الراجل اللي دخل لقى مراته مع راجل فاول ما مراته شافته قالت له ماشاء الله يا استاذ داخل البيت الساعة اتنين بالليل فبص للراجل وقال لها مين ده فقالت له ما تغيرش الموضوع
دراويش الدعاة ما عندهمش رد على دخله الغريب واللي مش مبرر فراحوا ماسكين في حتة وقالوا لي انت بتقولي على الرسول عواطلي ولو انا باقول على الرسول عواطلي يبقى الرسول كان بيقول على ربنا اصم
ويبقى صحابة كتير غلطوا في الرسول لانهم استخدموا هذا الاسلوب البلاغي في الدفاع عن رأيهم ولو قريت نهج البلاغة وفي مناقشة سيدنا علي مع معاوية لما معاوية كان بيطرح منطق فكان سيدنا علي عشان يدلل على بطلان منطقه يقول له: اذن فالنبي كان كذا، وكذا دي بقى ممكن تبقى: مفرط...لا يتقي الله....لا يقيم حدود الله في اشارة الى بطلان المنطق وبلاغيا مفهوم بالاجماع ان لما الامام علي يقول في رده على معاوية: اذن فالنبي كان لا يقيم حدود الله
انه بيقول لمعاوية انك انت الذي لا تقيم حدود الله وانك بتزايد فيما لا يقبل المزايدة وكأنك بتزايد على النبي نفسه
حتى معاوية ما استخدمش الاسلوب الرخيص اللي الاشكال دي استخدمته وما قالوش: يا قليل الادب انت بتقول على النبي لا يقيم حدود الله لان معاوية ما كانش شايف اي سبب لانه يتغابى لانه لو اتغابي كل الناس، حتى اللي في معسكره، ح تقول له يا غبي انت ليه بتتغابى او على الاقل كانوا ح يضحكوا ويعتبروه بيهزر ثم انه ما كانش غبي، ثم انه ما عندوش وقت يضيعوا في التغابي لانه عنده هدف، بصرف النظر بقى عن ايه الهدف بس ما كانش قاعد فاضي يعني وحياته هلامية زي الاخوة دولم
انا ح اسيب التعليقات دي ومش ح امسحها فيه بس تعليق اتكرر مرتين فمسحت واحد وسبت التاني لانه هو هو نفس التعليق من نفس الشخص بس كتبه مرتين
==========
نيجي بقى للموضوع الرئيسي
يا استاذ مرعي
ويا اي حد اتناقش في الموضوع وقرر ما يتغاباش كل حاجة في الدنيا لها سياسة ولها قانون بيحكمها السياسة مثلا فن الممكن على رأي هيكل ابو كلمة بخمسة جنيه استرليني ده راخر، التجارة او البزنس فن العرض والطلب
الدين فوق ده كله
الدين هو اللي بيحكم السياسة والتجارة وكل مناحي الحياة عشان كده ما ينفعش الدين والمتخصصين فيه انهم يبقوا مستفيدين من الامور الدنيوية عشان يعرفوا يوجهوا هذه الامور
الداعية او عالم الدين شغلته يقول للبزنس : ده حلال وده حرام أو الاولوية للامة هي التجارة في المنتج الفلاني وعدم التجارة في المنتج الفلاني زي مثلا ان البلاد تبقى في حالة حرب فيبقى الاولوية لصناعة السلاح ويبقى واجب ديني على التجار والصناع ان تبقى دي تجارتهم وصناعتهم لما يتحول الدين نفسه لبزنس ساعتها يفقد قيمته التوجيهية
ويدخل تحت مظلة قوانين السوق، عرض وطلب، مصلحة ومستفيد
ويبقى عليه فمثلا ما ينفعش ان عائض القرني يقول ان اللي في العراق مقاومة لان ده بيخرب بيت رجل الاعمال اللي بيديله فلوس لان رجل الاعمال له مشاريع في العراق
ما ينفعش عمرو خالد يتكلم في مشاريع تنموية لان ده بيخرب بيت الشيخ صالح اللي معتمد في البزنس بتاعه على المشاريع الاستهلاكية، ويبقى دخله اتنين مليون ونص في السنة، وللا حتى يا سيدي مليون وللا نص مليون، ويطلع للناس الغلابة اللي ما عندهمش متعة في الحياة غير الفيلم والماتش اللي محتكره الشيخ صالح ويقول لهم الوصلة حرام وسرقة
وتبقى المادة اللي بيقدمها الدعاة مادة تجارية بيشوفوا الطلب على ايه وبيعرضوا بضاعتهم عشان ده بزنس ودي فلوس ناس يبقى الدين زي السياحة زي الغزل والنسيج وزي كمان تجارة السلاح والمخدرات والدعارة
ما كله بزنس بقى
اذا كل حاجة ح تتسلع حتى الانسان ما ينفعش القيمة الروحية والاخلاقية للانسان كمان تتحول لسلعة والا ليه الرسول ما اخدش فلوس على كل صحابي اسلم...ماهو بمجهوده وتعبه وكفاحه الناس دي اسلمت يبقى على الاقل يدفعوا للراجل اللي هداهم يبقى بيتعامل بقى على الراس بكذا دينار وعلى حسب لو كان عبد يبقى الراس بتلاتة مليم ولو سيد من اسياد قريش تبقى الراس بشيء وشويات
اما الكلام عن ان الرسول كان غني ودخله كبير بس هو كان بيصرف كل دخله على الفقرا ويقعد هو واهله وبناته من غير اكل ولا حتى خادم يرحمهم من الشقا
هههههههههههههههههههه
مش عارفة اقول ايه؟
دي ادانة لبتوع بزنس الدين مش دعم لهم عبد الرحمن ابن عوف ما كانش بيدعو الناس للاسلام وياخد فلوس على كده
سيدنا محمد كان بيجيله الخمس من المغانم وكان كمان تاجر وقبل الرسالة كان عنده فلوس كتير هو والسيدة خديجة
الحقيقة الاسلام جه على الرسول والصحابة وهم معاهم فلوس وما سابهمش الا لما فلسهم
بينما الدعوة جات على الدعاة وهم ماعهمش فلوس وما سابتهمش الا لما عملتهم مليونيرات
لما واحد يتقال له انت مليونير منين يقوم يرد ويقول انا من عيلة محترمة
دي اسمها قلة ادب
لان ده معناه ان الفقرا مش من عائلات محترمة
وسيدنا محمد ابو الفقراء وكان بيدعي ان ربنا يحيه مسكينا ويميته مسكينا ويحشره في زمرة المساكين
لما واحد يتقال له انت جبت الفلوس منين ويقول انا باشتغل
يبقى بيدق لنا عصافير على دماغنا لان ده معناه ان كل الغلابة دول ما بيشتغلوش وعواطلية
وسيدنا محمد ابو الغلابة
لما واحد يستهبل ويقول ده رزقي يبقى كأن ربنا مستقصد الفقرا ومش بيرزقهم او كأن المساكين دول فقرا لان ربنا غضبان عليهم
وسيدنا محمد ابو المساكين
يبقى الناس دي بتزايد على الرسول نفسه والناس الغلابة مالهاش الا ربنا لما كمان ربنا يتسلع ويبقى بتاع الاغنيا يبقى الغلابة فضل لهم ايه؟
حتى سيدنا محمد استغلوا فرصة موضوع الدنمارك وعملوا عليه مشروع استثماري اسمه جوائز المحبة وبيتاجروا بحب الناس للرسول
وانا ما اعرفش ان اللي يحب الرسول يعلق يافطة يا اما ده معناه بقى ان الصحابة كانوا بيكرهو الرسول
ماحدش فيهم كان بيعلق يافطة: الا رسول الله ولا بيشتري تي شرت بفلوس مكتوب عليه يا حبيبي يا رسول الله
الحب افعال
وما كانش فيهم تاجر بيبيع يفط عليهم : انصر نبيك..ويبيع ويكسب
واذا كانت دي الطريقة في حب الرسول يبقى اكيد اكيد الصحابه كانوا بيكرهوا الرسول
تاني
وخلي الاغبيا يدخلوا ويقولوا لي: يا كافرة انت بتقولي الصحابة بيكرهو الرسول؟
انا باستمتع بغباء الانسان خصوصا لما يتغابى بمزاجه مش خلقة ربنا
انا باكره الطريقة المبتذلة دي بتاعة: بتححححححححبه هههههو كمان بيحححححححححححبك، الدعوة دي ابتدت بححححححححححححضن وانتهت بححححححححححححضن، حضن ايه؟ هو فيلم حمام الملاطيلي؟ وكمان فوق تبويظ مخ الناس بالطريقة المقززة دي يبقوا مليونيرات؟ والناس جالها هطل وبقت طريقتها في التعبير عن الحب تنم عن انهم مش فاهمين يعني ايه حب اصلا
فيه قصيدة لنزار قباني ( مع ملحوظة اني مستنية واحد يقول لي بتستشهدي بنزار قباني الزنديق..:)) الحاجات دي لطيفة موت):
حمقاء أنت ألا ترين قلبي قد تجمع في عيوني
إن كان حبك أن أعيش على هرائك
أكرهيني
ملحوظة تانية: اسد الدين بعت لي رسالة بصراحة ضحكت لما قريتها لانه بيقول لي ليه كده يا نوارة ده انت حفيدة الرسول ينفع تتكلمي كده على جدك؟ انا عارف انك ما تقصديش
اولا: ابن خلدون بيقول ان بعد الجد الرابع ده ما اسموش جد
ثانيا: يعني اللي مش حفيد الرسول ما يحبوش؟ ولو جدي ابو جهل المفروض احبه واكره سيدنا محمد؟
ثالثا: "يا فاطمة بنت محمد...اعملي فلن أغني عنك من الله شيئا"
رابعا: الملك حسين كمان حفيد الرسول...ههههههههه يعني الملك حسين قريبي؟ يععععععععع
خامسا: الدعوة الاسلامية اول دعوة تحارب الانساب، والبشرية ما فهمتش ان الانساب لا تغني الا بعد ما الرسول جه في الدنيا، ودي الانساب القريبة، ما بال بقى الانساب البعيييييييييييييييييييييدة
انا مش باحب الرسول غير عشان هو الرسول وبس، وامارات الحب ان اللي يحب حد يحب احبابه، والرسول آخر وصية له: الله الله في النساء الله الله فيما ملكت ايمانكم...ومات، مات وكان راهن درعه عند يهودي وما عندوش في البيت غير شوية شعير. اللي ينصب نفسه داعية وقدوة لازم يحس باقل الناس اللي هو بيكلمهم، لازم ما يبعش كلام وياخد عليه فلوس، ولازم يتحاسب جاب فلوسه منين، لو ينفع ان الدين يبقى بزنس يبقى ينفع ان الواحد يستغنى عنه ويشتري سلعة تانية اذا ما عجبتوش الخدمة
No comments:
Post a Comment