Tuesday 25 March 2008

ماذا لو كانت القمة العربية في تل ابيب؟


لبنان مش رايحة القمة العربية عشان دي سورية الاخص الاخص الاخص، والسعودية باعتة البواب، ومصر بتشاور عقلها تبعت البواب وللا السفرجي، والوضع حرج جدا وكل الدول العربية حايسة وفي نص هدومها كل ده ليه؟ عشان القمة السنة دي في سوريا...مين؟ سوريا...بتقولوا مين يا ولاد؟ سوريا مين؟ سوريااااااا
الا الواحد كل ما يقرا الجرايد علامات استفهام بتطلع كده في دماغه وخيالات مريضة كده
يا سلام لو القمة العربية في تل ابيب: يا ترى الرؤساء والملوك والزعماء بس هم اللي ح يروحوا؟ وللا ح ياخدوا ميكروباظات ومعاهم مراتاتهم وعيالهم واحفادهم ويمكن كمان رفات ابهاتهم وامهاتهم واجدادهم ومعاهم حلل المحشي والعيال الصغيرة فوق سقف الميكروباظ بيصقفوا والنسوان تزغرد والرجالة تقول الله اكبر
انا مش باهرج ولا باستظرف دمي، عشان اتنين من نواب الكوايتة ماثلين دلوقت حاليا امام النيابة عشان شاركوا في تأبين عماد مغنية، وقبل كده نواب اردنيين اترفع عنهم الحصانة ومثلوا امام النيابة عشان عزوا في ابو مصعب الزرقاوي بينما رابين المجحوم لما غار في ستين داهية كل الزعماء العرب بما فيهم ريسنا ملاح ومعدينا والملك حسين اللي قال عن رابين وهو يعدد مناقب الفقيد له الحجمة ولاهله الصقر والبرطمان
He was a great soldier
كان مقاتلا عظيما
هو يا ترى يا هل ترى هل المجحوم رابين قاتل ضد اي حد في الدنيا غيرنا؟ ده مجرد سؤال بريء
وما حدش مننا طالب بمحاكمة الزعماء العرب عشان عزوا في رابين فوق على كده وزيادة اني فاكرة انهم ذاعوا كل مراسم العزاء بالزمارة الطويل: زمارة دقيقتين حدادا على الفقيد!!!! في نفس الوقت كان فتحي الشقاقي استشهد ولا عزاء للزعماء
الزعماء او البزنس مينز اللي ياريتهم كانوا بتوع بزنس عدلين الا بيشتغلوا تجار شنطة للانتاج الاجنبي
-----
تعليق بسيط بس بخصوص البوست بتاع وتدق اجراس الكنائس في الجزيرة العربية
فيه ناس فهمت اني خايفة من النشاط التبشيري في الجزيرة العربية: ناس قالت لي جدعة يا نوارة وناس قالت لي ليه كده يا نوارة..والاتنين فهموني غلط، الحقيقة انا ما قلتش كده خالص، انا كنت باشرح ليه المسلمين قايمين ومش عايزين يقعدوا بخصوص بناء كنيسة في جزيرة العرب وان دي احد مخاوفهم
بس بالنوسبة لي انا مش خايفة من التبشير والله العظيم تلاتة والله العظيم كمان مرة ويمين يحاسبني عليه ربنا انا ما خايفة من اي نشاط تبشيري
يا ريييييييييييييت وقال على رأي اللي قال: اللي خدته القرعة تاخده ام شعر، هي لو مشكلة المسلمين ووكستهم دي واقفة على تغيير الدين نغيره من بكرة، من بكرة ليه، من دلوقت اهو، بس لو كنا فلحنا واحنا مسلمين يبقى نفلح واحنا على اي دين تاني، ما احنا عندنا مسيحيين على كل الطوائف وملحدين ولا دينيين وبهائيين، لو فينا فالح كان على وشك بان يا نداغ اللبان
ياريتهم كده ياخدوا تشكيلة من كل الاديان اللي عندنا والطوائف والجنسيات العربية ويعملوهم زي ماهم عايزين والله، على اي طايفة يحبوها، ويبعتوهم امريكا
احلق شعري نمرة واحد واحط منكير اسود وروج ازرق ان ما كفرنا الامريكان وطلعناهم من كل الاديان اللي خلقها ربنا وقليل ان ما طلع مارتن لوثر من تربته وقال لهم: انتوا مين اللي شار عليكوا الشورة الوسخة دي...حسبي الله ونعم الوكيل فيكوا
- الله انت اسلمت يا مارتن؟
- ماهي حاجة تكفر

------
عائلة محمد فؤاد عفيفي طالعة دلوقت في العاشرة مساء وجنازته شيعت والعزا منصوب
وامريكا بتقول مافيش قتيل
مرات محمد بتقول: جوزي وانا عارفاه...لا له في الخلايا ولا له في اي حاجة
!!!!!!!!
هو احنا بقينا اعضاء في خلايا لحد ما يثبت العكس؟
كل الناس يا ابو الغيظ بتسألك: ح تكسر رجل مين المرة دي؟
عموما انا عندي الاجابة، جبتها من منى الشاذلي طبعا، بتقول انهم اتصلوا بالخارجية وهم قالوا احنا مالناش دعوة بالموضوع ده اصله حصل في مياه اقليمية مصرية يعني مش اختصاصنا
!!!!!!
طب ما الجعانين لما دخلوا عندنا كانت ارض مصرية ومش من اختصاصك يا ابو الغيظ تقطع رجلين الناس

No comments: