Saturday 9 June 2007

عماد الكبير أخد العصايا ودفع الاتعاب

لطشت الفيديو وفكرة الالحاح بيها من مراقب مصري
جميل سعيد واحد من اكبر المحامين في الشرق الاوسط
وما بينزلش القضايا غير القضايا الكبيرة والتقيلة قوي
الحقيقة ان فريق الدفاع عن اسلاك معظمه من الفئة دي من المحامين
اللي عشان بس يتحرك من مكتبه مش اقل من ميت الف جنيه تندفع له
ان لم يكن اكتر
طيب حد عارف مين اللي بيدفع الفلوس دي؟
انا اقول لكوا
الداخلية
الداخلية
يعني ضرايب
يعني فلوس عماد الكبير نفسه
وفلوسك
وفلوسي
وخوزقنا يا جدع
يعني حمدي الكهربائي ابو دبلون
اتهزأ في المحكمة بفلوسه
وعماد الكبير
واحد من سواقين الميكروباصات اللي فاتحين بيوت الظباط وامناء الشرطة
بالاتاوات اللي بيدفعوها
اخد العصايا
ودفع كمان اتعاب محامي اسلاك
ده غير انه اصلا كان دافع تمن العصايا
وتمن البدلة اللي لابسها اسلاك بيه
وتمن العربية اللي بتاخد اسلاك بيه من البيت
وتمن كل خيط في ابرة في القسم وللا في بيت اسلاك بيه
وبعد ده كله يتهزأ ويتقال عليه "ده سواق ميكروباص..وانتم تعلمون من هم...هم الذين يروعوننا في الشوارع"
وما قالش
ان هم الذين بيدفعوا مرتبات فوق المرتبات اللي بياخدها الظباط
وهم الذين دافعين له اجرة ما بيدافع عن سفاح
"جميل يافع"
انا بقى اصلي ساعات حاجات هايفة قوي هي اللي تغيظني
يعني انا اكتر حاجة غايظاني في الموضوع ده
ان الداخلية اللي انا بصرف عليها
هي اللي دافعة اتعاب المحامين بتوع اسلاك
طيب انا ماحبش حد ينصب عليا في فلوس
انا ادفع بمزاجي
ما حدش ياخد مني حاجة بالنصب دي اكتر حاجة تغيظني
هاتوا الفلوس اللي عليكووووووووووو
ملحوظة تانية: قاطعوا قناة المحور
واحنا قاعدين ع المنصة المحامين بتوع اسلاك
كانوا بيسألوا على قناة المحور
واحنا لاحظنا ان مراسلين القناة بتربطهم صداقة شخصية
او نوع من الالفة مع فريق الدفاع بتاع اسلاك
تحديث
للسادة المتشككين
أولا: في اول جلسة بعد خروج عماد من الحبس
ادهم الصفتي اتصل بيا وقال لي اللاجئين السودانيين محجوزين
شوفي لهم اي محامي
رحت للاستاذ عصام محامي رضا فتحي امين الشرطة
قلت له على اللي حصل قال لي: انا محامي الداخلية
ما اقدرش اتدخل في قضية زي دي
رحت للدكتور احمد الجنزوري اللي هو محامي اسلام قال لي باللفظ: احنا محامين الداخلية
ما نقدرش نقف ضدها في قضية تانية
ورغدة قالت له بهبل: طيب مافيش محامين مش داخلية
قال لها: انا ما اعرفهمش
ورغدة شاهد على الكلام ده
لو شهادتي مش كافية
ياريتني كنت صورت
بس انا ما كنتش واخدة خوانة
ولا كنت عارفة اساسا ان الداخلية هي اللي موكلاهم
بالنسبة لقناة المحور
فيه اتنين مراسلات
من قناة المحور
واحدة لازقة لجميل سعيد
والتانية شفتها بعيني داخلة مع اسلام نبيه
وبتضحك معاه وما كانش معاها كاميرا دي داخلة معاه
يعني مسموح لها تقعد معاه قبل ما يدخل المحكمة
بينما ما بيرضاش يبص لنا عشان نصوره
وقلت لها(تريقة يعني): هو حضرتك المدام؟
قالت لي: لا
متهيالي انا مصوراها فيديو
اي اسئلة تانية؟
آه
نسيت
فيه محامي صغير في السن كده
من محامين اسلاك
وده اللي لما سألته: انت بتدافع عن اسلام
بص في الارض
وده برضه ابن عمته اتقتل في مستشفى الاهرام
اللي بتموت الناس من الكسر والزايدة الدودية دي
المهم
المحامي ده برضه لما رحت له قال لي نفس الكلمة: احنا محامين الداخلية
والنبي وحياة ابلة ظاظا
راجعو التغطيات السابقة
عندي
وعند جيمي
والتغطيات الجديدة عند
اللي هو مينا بس مش قايل
كركركركركركر

13 comments:

Anonymous said...

رائع يا نوارة. كل جهدك دا رائع فعلا. اشكرك عليه. اتابع هذه الايام مدونتك بشغف

الشيء المؤكد ان الانسان بداخلك صاحي جدا جدا، ضد كل قذارة العصي والعنصرية ضد الناس

بس ف رايي ان حتة مقاطعة قناةالمحور كانت زيادة شوية، الا لو فيه فعلا معلومات اكيدة عن تورط ما. صح؟

Anonymous said...

ياام المهيسين صباح الخير اانا متابع مدونتك وخصوصا قضيه زبانيه الدخليه ولى عند سيادتك طلب بلاش الالفاظ الجارحه ممكن توصلى المعلومه بطريقه افضل انا بستمتع بكتاباتك الظريفه ولكن حضرتك يا ام المهيسين بيتبوظى الطبخه عشان شويه ملح

Anonymous said...

مسخرة اللى بيحصل ده

Anonymous said...

جزاك الله خيراً يا أخت نوارة على نقل هذه المهزلة بالشكل الرائع الذى تنقلينه به..
ونقطة إيجابية وجميلة جداً ما أثرتيه حول أن هذه الأموال أموالنا.. أموال دافعى الضرائب، وأموال هذا الشعب المسكين المنهوب من هذه الفئة.
استمرى بقوة؛ فنحن فى شوق لكلماتك، وفى شوق لرؤية هذا الشخص ورؤسائه فى مكانهم الصحيح (السجن).

حما الله مصر وأبناءها من هؤلاء الحثالة.

والسلام

Anonymous said...

نوارة...كلامك ده محتاج شوية اثباتات..مين الي قال ان الداخلية هي الي بتدفع؟؟

المعلومة دي مصدرها ايه؟؟
و ايه دليلك عليها؟؟

ثم ايه العلة من مقاطعة قناة المحور حتى لو تعرف محاميين الدفاع؟؟
معتز الدمرداش و مي في برنامج تسعين دقيقة كانوا في منتهى الهجوم على
اسلاك..يبقى ايه وجهة النظر بقى؟؟

Anonymous said...

اضم صوتي لصوت سكوت هنصوت

تحياتي و مودتي
زي

Anonymous said...

نائل
شالله تسلم

تعالى بنفسك وشوف مراسلين المحور عاملين ازاي مع محامين اسلاك

عمر

فين الالفاظ القبيحة؟

شرم

ان شالله دايما مبسوط

محمد المهندس

الله يخليك

بس كمان روح عند مراقب مصري ووائل عباس

عاملين تغطية كويسة قوي


skoothanswat

يا سعادة وكيل النيابة
الدكتور احمد الجنزوري محامي اسلام نبيه بنفسه هو اللي قايل لي


يعني انا ح اكدب ليه يعني؟

Anonymous said...

انا مش مستبعدة موال دفع الاتعاب م الداخلية يعني فلوسنا
تلاقيهم كمان دفعوا الخمسين جنيه بتاعة قعدته في القاعة بدل القفص قبل بداية الجلسة

Anonymous said...

مشكوره يا نوراه ..مخلياني متابع الموضوع كويس.... والواحد هيعيط يعني فلوسو بقت ضده ! لا حول الله وربنا يعديها علي خير
تحياتي

Anonymous said...

ده مكانش هبل ده كان سؤال بجد :]:D:D
عمومآ انا شاهدة معاكى
اصلآ انا ماكونتش فاهمة ايه محامى داخلية قولت يمكن موظفين الوزارة بتعينهم عشان لو حصل اى قضية او اى خناقة يبقوا جاهزين

we gemy .com msh . net ;-)

Anonymous said...

معلش حاجة بايخة اوي
رغم اني زعلان منك شوية
بس ممكن توصلي شكري العميق جدا واحترامي لمقال الاستاذة صافي نازكاظم في موقع العربية نت وقوللها تنوري اسكندرية والشاطبي والانفوشي في اي وقت من غير ميوهات
بحري من إسكندرية

Anonymous said...

zenzana

لدرجة الخمسين جنيه؟ دول منايفة بقى

اسكتي مش جد اسلام كان حاجة واعرة قوي في الداخلية

ابن ناصر

ما انت قلت..شوفي عهدي كام سنة


رغدة

قولي لهم يا بنتي احسن مش مصدقيني

انا صلحت جيمي

بحري
سلامك وصل

بس انت زعلان مني انا ليه خير؟

Anonymous said...

يا مساء الفل على المدونين الكل
أنا مدون جديد مشترك مع أنى مش عارف يعنى أيه مدون لكن أهو أشتركت وخلاص .. وأول مدونه أقراها هى القبض على عمر الشرقاوى -هو ده يقرب لأدهم الشرقاوى- المهم هى المدونه ده جهدى وطنى مشكررررو أن أنتوا بتعمله مدونه بأسماء ناس كتيررررر فيه أحتمال أنها هيتقبض عليها فبدل ما الحكومة تتعبد فى لمهم هى بتجهزهم ليهم وبرضه خدمه للمقبوض عليهم أنهم يتقبض عليهم هم بس مش قبليهم أهليهم وولدهم وأزواجهم وأمتهتهم وأبهاتهم