Tuesday 6 November 2007

حكاية الظابط الحمار اللي اتصل في العاشرة مساء

وخسر إسلام نبيه القضية تاني بعد ما خسرها أولاني
بقى برنامج العاشرة مساء كان طوال القضية
بيبث تقارير بالغة الحيادية عن محاكمات اسلاك
ومرة اتكلمت انا ومنى بخصوص القضية والحقيقة
قالت لي كلام ضايقني انا شخصيا لاني معتبرة نفسي طرف في القضية
كلام من قبيل انا ما اقدرش اتعاطف مع عماد وانا مش عارفة
الملابسات وهو اشمعنى الظابط ده اللي مقبوض عليه
وبيتبهدل كده ما يمكن مظلوم واحنا لسة مش متأكدين
يعني كلام غاظني الحقيقة بس هي قالت لي انا ما اقدرش
يبقى عندي اي قناعات غير كده انا حريصة على الموضوعية
لحد ما اتحكم في القضية واستضافت كل من الاستاذ ناصر امين
وجميل باشا سعيد وعماد الكبير اللي كان مفروض يبقى
موجود من اول الحلقة بس اختفى وقعدوا يدوروا عليه لحد ما لقوه
وبعدين لما سألوه انت اختفيت ليه قالهم: اصل كنت خايف شوية كده
الاستاذ ناصر امين الحقيقة كان رااااااااائع اكثر من راااااائع
واتكلم بقى بمنطق مختلف تماما عن المرافعات
يعني في المرافعات هو لازم يبقى منحاز لعماد
لكن في الاعلام بيتكلم بشكل تقريري وموضوعي وبيقول احنا مافيش
بينا وبين اي انسان اي عداوة كل ما نأمله ان يعاد صياغة علاقة
المواطن بالشرطة بحيث يبقى الاحترام متبادل
وقضاء مصر عادل ونزيه
قبل ما الاستاذ ناصر يتكلم منى قالت منطوق الحكم
وقالت ان القاضي قال انه حكم بحكم مخفف على اسلام ورضا
نظرا لحداثة سنيهما وقلة خبرتيهما استنادا للمادة 17 مش 107 زي ما انا كتبت قبل كده
ياختشي انجغه انجغه انجغه
ماما زمانها جاية جاية بعد شوية جايبة خوازيق وحاجات
شحط عنده 27 سنة نقيب والمحكمة شايفاه نغه
طيب
لا تعقيب على احكام القضاء ولا معقب لحكم الله
كمان منى سألت ناصر امين سؤال قد يعتبره البعض استفزازي
قالت له وش كده مافيه ناس بتقول عماد ده سوابق وبلطجي وانت بتدافع عن ايه
ما الاتنين بلطجية فناصر امين قال هذا الحكم انتصار للقيمة الانسانية
رغم اعتراضي على تصنيف عماد بلطجي بس يا رب يكون سفاح حتى
القيمة الانسانية فوق كل حاجة واي حاجة
- ملحوظة الكاميرا جات على وش الاستاذ جميل وهو يبدي اندهاشه من الكلام ده -
وقال ان الاعلان العالمي لحقوق الانسان واللي شارك فيه قانونيين مصريين
بينص على بنود ويضع حالات طوارئ قد يسمح فيها بتجاوز هذه البنود
منها حتى حرية التعبير والرأي ما عدا حاجتين وهما سلامة النفس وسلامة البدن
وان حتى لو البلد تحت الاحتلال لا يجوز المساس بالحاجتين دول
واتكلم جميل سعيد وقال ان القضية في النقض
واتكلم بقى عماد وسألته منى عن موقفه مثلا من جميل سعيد
فقال لها: واحد واخد عرقه من قضية يبقى لازم يشتغل فيها كويس
:))
والتزم ناصر امين الحيادية وسرد الوقائع بشكل موضوعي
واتصل الناس ومن ضمن اللي اتصلوا واحد بيتخانق مع جميل سعيد ويقول له
يعني انت بتدافع عن ممدوح اسماعيل بتاع العبارة وبتدافع في كل قضايا الفساد
فتدخلت منى على طول وقالت له دي مهنته وكل متهم من حقه ان يكون له محامي
يدافع عنه وما تقدرش تهاجم انسان عشان بيعمل شغله كويس
والكلام ماشي جميل وزي الفل والقعدة هادية وفيه موضوعية شديدة في الحلقة
الى درجة غاظتني وحرقت دمي
لحد ما ربنا بعت لنا من السما ظابط حمار عشان ينصف المظلوم اللي اسمه عماد
ايه بقى؟ بقى طول الحلقة منى وناصر وحتى عماد عمالين يشكروا في
ظباط الشرطة الشرفاء ويقولوا ان الحلات الشاذة دي حتى وان كانت ظاهرة
فجهاز الشرطة مش كله ناس وحشة ده فيه ناس فلة وقلة واللية والعين الجوانية
ده حتى حرس الوزير قمر قمر وملائكة رحمة
واتصلت واحدة اسمها ام عبد الله قالت: لازم يبقى فيه الية للتعامل مع البلطجة
!!!!!!!!!!!!!
حاجة يعني متوازنة بطريقة تغيظ
وفجأة تاتاتااااااااااا منى بتقول: اتصال من ظابط شرطة رفض ذكر اسمه
طيب نتأكد منين انك ظابط شرطة يافندم؟
دي منى اللي بتسأل
ولم يلبث ان تحدث ظابط الشرطة بما يؤكد انه ظابط من ضهر ظابط
صوته واضح طبعا انه حديث السن ونغة زي اسلام
والحياة بالنسبة له يا اما ظباط شرطة يا اما مجرمين ومافيش في النص
بني ادمين عاديين غير طبعا امه واخته وجوز خالته
واسم الله عليه حديث السن رفض يذكر اسمه عشان الداخلية بتحرج عليهم يتكلموا في الاعلام
من غير تصريح والله لهم حق ماهم عارفين المتخلفين اللي هم بيطلقوهم علينا
اولا قال ان جميل سعيد ما اتكلمش وما دافعش
جميل سعيد نفسه قال له يابني ادافع عن ايه لا تعقيب على حكم القضاء
ناصر وعماد بيتكلموا عشان بيحكوا وقائع انا ما عشتهاش
وبعدين قعد يقول كل كلام الظباط اللي هو من قبيل
ان الشعب بيكرهنا وكل الناس بتكرهنا مش عشان احنا وحشين
بس عشان هم اللي مش عايزين يلتزموا بالقانون واي حد بيواجه السلطة التنفيذية
بيكرهها كلهم بيكرهونا كلهم عدوينا نافع هو اللي بيحبنا نافع هو خطيبنا
وكلهم بيقطعوا نفسهم ويشرحوا نفسهم وتفتكروا لما اقابل مجرم
- مع ملحوظة انه تبين من كلامه انه بيعتبر ان كل شعب مجرمين -
وقعد يا قلب امه على الشيزلونج وبك كل عقده بداية من احساسه بالدونية
- واللي بيخليهم يطلعوا ميتين ابونا-
مرورا باحساسه بان كل الشعب متهم حتى تثبت براءته اللي هي مش اكيدة برضه
وان الناس كلها بتكره الشرطة وانهم بيكرهوا الشرطة عشان هم مجرمين
كل الناس يعني
وان من الطبيعي ان الشرطة تتعامل مع المجرمين بالطريقة دي امال تعمل معاهم ايه
وان الناس عايزة تسيب وتصيع: واحكي لحضرتك واقعة ويا ريت نعممها!!انا كنت واقف في كمين
ولقيت عيل عنده اربعتاشر سنة سايق ميكروباص فاتخذت ضده الاجراءات اللازمة
- وما قالش طبعا ايه الاجراءات -
فجات لي امه بتقول لي ده بيصرف على يتامى قلت لها ما ينفعش وهي ماشية
قالت حسبنا الله ونعم الوكيل
تمت
واستدل بالقصة دي ان الناس مش عايزة تمتثل للقانون عشان الست قالت
حسبنا الله ونعم الوكيل وجرحت مشاعره
ثم اسهب في ان الناس بتطاول على الشرطة وتبين ان تصوره عن
عدم التطاول ان المواطن ينضرب ويسكت والا يبقى بيتبجح وبيتطاول
والله يابني يا ح ظابط الغبي كتر خيرك وخير مكالمتك اللي بردت ناري
لقد نزل علينا الخبر كالصاعقة قعدت منى تقول له
يعني هتك العرض مش جريمة؟ يعني التعدي على المواطن مش جريمة
وهو يا قلب امه نازل هبل وغباء
طبعا عماد سخن خصوصا بعد تعقيب جميل سعيد على كلام الظابط
طبعا جميل سعيد مش غبي خالص بس حاول يداري غباء ح الظابط
فقعد يقول: اولادنا الظباط واحنا وصلناهم للاحساس بالدونية
وبرضه الشاب اليافع الجميل اللي متربي مع ولادي
عماد كان في الاول هادي بس طبعا الكلام ده سخنه
ختم بجملة بلييييييييييييييييغه
بليييييييييييييييغه
بليييييييييييييييغه وبسيطة: انا سواق ميكروباظ شقيان اتبهدل كده ليه
المدارس اللي كان اسلام مع ولادك فيها علمته يعمل في الناس كده؟
لو ابنك اللي اتعمل فيه كده كان ح يبقى ده كلامك؟ وللا عشان هو ابن باشا
واحنا ولود وسـ...ولود سواقين ميكروباظ
المحكمة نفسها حكمت عليه ولو ما كانش ظابط كان اخد مؤبد وللا اعدام
وبعدين تاخدني الجيش وعايزني ادافع عن البلد؟
خلص كلام عماد
ردوا يا متعلمين يا بتوع المدارس

No comments: