Monday 26 March 2007

يوميات مواطنة غلبانة كان نفسها تصوت: يا لاااااااااااااهوىىىىى


الصديقة ريهام يسري،
بنت مؤدبة بتشرب اللبن كل يوم الصبح
وبتسمع الكلام
حلوة وبتسمع الكلام
سمعت كلام الحكومة وراحت تشارك في الاستفساء
طبعا هي مؤدبة
بس مش عبيطة
يعني بتسمع الكلام آه
بس تصوت بنعم لا
كان نفسها نفسها نفسها تقول: غير موافق
أمنية حياتها
بعتت لي الميل الآتي
بتشرح ايه اللي حصل من الساعة تمانية الصبع للساعة عشرة الصبح
: إليكم كلامها دون تعديل او تبديل او حذف او زيادة
نواره
بصى انا بدأت اليوم الساعه 7,50 دقيقه،8:00- قسم مصر القديمه
أنا و نرمين زميلتى و صاحبتى فى الشغل· أول ما دخلت لئيت ذى خيمه جواها 4 ناس و ترابيزه وكمبيوتر بس سعادتك بما انهم فى الشارع مكانش فى كبس ( خدمة إرشاد المواطنين)· رحت سألت واحد:"أنا " : من فضلك انا عاوزه استفتى أروح فين؟؟؟"هو": خشى اسألى جوه ؟؟؟"أنا" : أمال انته بتعملوا إيه ؟؟؟؟"هو": إحنا معانا الكشوفات و توزيع اللجان و لسه حنبتدى الساعه 9"أنا": طب قولولى ينفع انتخب وانا معييش بطاقه انتخابية ؟؟؟؟؟قالوا لواحد منهم يرد عليا"هو" وأنتى مالك متحمسه كده ليه ؟؟؟؟؟"أنا" : كده عاوزه ائول رأيى"هو" : لعلمك مش بيفرئوا فلوس"أنا": لأ هم قالولى أنهم بيدوا خمسين جنيه، مش حمشى من غير ما أخدها"هو": لأ فى شقق 70 متر روحي أأفى ورا الناس دى**لقيت توابير ناس كتير أوى لى السلم موقفينهم و مش بيتحركوا بس مش عارفه بيعملوا إيه، قعدت أسأل الناس ، كلهم عساكر مش فاهمين ، دخلت جوه لقيت ست فى مكتب قلت أسألها"أنا": ممكن انتخب بالرقم القومى ؟؟؟؟؟؟"هى" : لأ لازم يكون عندك بطائه انتخابية"أنا": ممكن بالرقم القومى ؟؟؟"هى": انت قدمتى على طلب؟؟"انا" : لأ.... ممكن أئدم ؟؟؟؟"هى": لأ.... كام آخر معاد يناير، كان ممكن تعملى طلب فى الحزب الوطنى"أنا" : ممكن اروح أعمل طلب ؟؟؟"هى" لأ.. النهارده لأطلعنا بره نسأل الراجل الظابط مبصلناس لأنه مشغول عالجهاز بيتفخص حال اللجان الأنتخابيه التانيه، فسألنا الراجل اللى قاعد أدام الناس اللى واقفه عالسلم و كررنا نفس الكلام حكايتى و حكاية نرمين"الراجل" : مبصليش و قال لنرمين " أنتى روحى لأى مدرسة فى المنيل".رحنا لأول مدرسة فى المنيل صنايع ............... مشعارفه إيه اتنين ظباط عاليمين فى حالهم ........... ترابيزه عالشمال عليها كشوفات الأسامى (حوالى 1000 ورقه متقسمين) و راجل لطيف مش فاهم حاجه.سألناه ندخل اللجنه دى... قال لازم تلائى إسمك فى الكشوفات، قولناله ممكن تدور على إسمنا ، قال المشكله إن الورق مش مترتب أبجدى، طيب ندور بالرقم ، قاللى مفيهوش أرقام، قلت له ممكن ادور انا قاللنا اتفضلوا دوروا....مالائيناش حاجةنرمين شافت فى بطاقتها منيل غرب وورق الكشوفات مكتوب عليه منيل غرب، واحج كان وائف قاللنا بهزار ، تستاهلواماهو انتم جايين فى حته غلط، و قاللنا ان منيل غرب دى مدرسه تانيه عالكورنيش و ءاللى انت ساكنه فى شارع إيه؟؟؟ قلتله الروضه قاللى روحى معهد الروضه. وانا خارجه سألت واحد من الظباط اللى عاليمين " ينفع انتخب من غير بطاقة انتخابية ؟؟؟ قاللى دورى على إسمك فى الكشوفات اللى تبع منطقتك حتلائيها.رحنا المدرسة النتانية لقينا ظابط قرفان و ست برضه مش فاهمه حااجه اكتر من الراجل اللى فى المدرسة التانيه، قلنالها نخش فين قالت خشوا هنا عاليمين بس أملوا الورقه دى، البيانات اللى فى الورقه كلها ملهاش دعوه بالبطاقه......... طلع ان لازم تتملى من الكشوفات، بيقى لازم ندور على أسامينا الأول. طلعنا الكشوفات المدهوله لغاية ما لائينا أسم نرمين، و طلعت اللجنه رقم 77- ب‘ لما ملينا الورقه الست الطيبه اللى هناك قلنالها نعمل إيه بالورقه ، قالت اديهالى أنا و روحوا اللجنه المشكله إن لجان المدرسه من 176-183 يعنى مفيش 77 أصلا.الظابط الأمور قاللنا انتم جايين من الحزب قلناله لأ إحنا جايين نصوت، ءام ءاللنا إطلعوا فوء، طلعنا فوق لقينا اتنين عساكر مرصرصين من البرد، و مشربوش بء مايه من الصبح . قلتلهم انتوا مفيش شاى ولا قهوه تشربوها، قالولى ياريت.المهم طلعنا الدور التانى طلع غلط، طلعنا الدور الثالث و دخلت نرمين اللجنه و سابونى اخش معاها، و لحوسوها بالحبر و ماكانش فى ستاره ولا حاجه و ماكانش فى حد بيرائب، و ماقارنوش البطاقة الإنتخابية بالبطاقه الشخصيه، أنا الحئيئه كنت حاسه إنى فى جو أسرى دافىء.وبعد كده الظابط سألته سؤالى الشهير : ينفع أروح انتخب من غير بطاقة انتخابية، قاللى لأ ... إسمك مش حينزل فى الكشوفات أصلا.رحت الشغل وانا أفايا يأمر عيش ، وكلمت غاده غاظتنى ان انا اسمى حيكون موجود، كلمت سايس الجراج يتاعنا يروح المعهد و يفرم الكشوفات تدوير، غاب ساعه و رجع و قاللى إسمك مش موجود و الست اللى هناك فى اللجنه بتقولك" متدوريش على إسمك فى الكشف، تعالى و هاتى معاكى بطاقتك الإنتخابيه و هى تخليكى تصوتى....قلتله خلاص يا حسنين، انا حئعد اصوت هنا فى المكتب
.The End.

17 comments:

Anonymous said...

:s Ana msh 3arfa ad7ak wela 2t7'an2..bgad msh 3arfa..

Anonymous said...

انا مش عارفة غير اني اقول يا للالالالالالالالالالالالالالالالالالالاهوي
زيها بالزبط

Anonymous said...

nwara b0kra el sa3a 9 el sob7 ray7een fe shaara3 morad fel do2ee maglas el dwla wara sherton 3shan el adee ele raf3 adya 3al mdwanat..msh 3arfa ray7een n3mal eh , y3ne msh 3arfa mafhmtsh 2wee..bas ray7a..t2reban zay 23traad..msh 3arfa..

Anonymous said...

يا ماما اللي بيحصل في البلد دي كارثه
انا عن نفسي صوتت النهارده تلات مرات
.............
عزيزتي
دمتي بود

Anonymous said...

هيهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
خدنا المركو الاول الحمدلله بين المحافظات محافظه الاسماعيليه مشاركه 60% الحمدلله يارجال حصلنا على الافضليه بين المحافظات و بيقولك الريس هيروشن محافظه الاسماعيليه اترينى رحت الساعه 11 الصبح الاقى ربع الصندوق مليان استغربت جدا جدا
رجعت لاقيت بيقولك المشاركه ضعيفه غى المحافظات التانيه اتخضيت صراحه مش عارف بالضبط ربع الصندوق لحق اتملى من الساعه 8 لغايه 12
مش فاهم بالضبط
مع ان الاسماعيليه مانجحش ايام انتخابات البرلمان ولا واحد من الحزب الوطنى بس شكلهم اتعلموا من اخطائهم المره دى
ولان كمان انا رحت اللجنه لا لقيت فيها تزوير ولا خناقات مثلا و لا بلبله يعنى الناس هناك صراحه كانت متعاونه فمش فاهم يعنى هم زوروا من الساعه 11 فى الاسماعيليه و الشعب نفسه نزل انتخب ولا ايه مش فاهم
بس ابويا عمال يتريق على ابن خالته اصل هو عقبال سلامتكم هو امين عام الحزب الوطنى فى الاسماعيليه عمال يقولى خالك حسن شكله بذل مجهود جبار
انا حاولت اقولك نواره ان المساركه هنا كبيره او التزوير كتير مش متاكد بالضبط بس انت مش بتردى على الموبايل فابقى ردى بدل ما اتفقع لوحدى اتفقعى معايه و النبى.يحيى

Anonymous said...

ابقا تعالى يا يحيى اتفرج على الفيديو الفى البنت بتولول علشان الـ ايه ضغطه عليها فى اللجنة الانتخابيا وخالوها تقول نعم وهى يا عينى كانت عايزة تقول لا شوف ازاى بقا

وبتصرخ وتقووول لالالا


فضيحة فى الفضائيات


انا مش عارف النظام دا ليه عين ازاى

دا ولا دم ولا ضمير ولا عقل ولا اى حاجة احنا بنتعامل مع تصنيف جديد من البشر

Anonymous said...

شوفت الكليب يا حنتكلم مسخره صراحه بس الى انا مستغربله ان الاسماعيليه كانت فعلا هاديه و مفهاش اى مشاكل او حسب الفتره الى انا كنت موجود فيها يمكن لجنتى كانت هاديه مش عارف انا هتجن 60% دى جت منين يا ناس قلولى هتقولوا تزوير اوك طيب ما زواروش فى محافظات تانيه بنفس النسبه الكبيره دى ليه و لا عشان اسماعيليه صغيره و محكومه يعنى؟؟؟؟؟؟؟؟
لا واحسن حاجه فى الفيديو يا حنتكلم الراجعل القزم الى طالع يقولك نعم للاستقرار و قانون الارهاب لحمايه الدوله انصحه انه ياخد بنصيحه دكتور خشبه انا مش قصير قوعه انا طويل و اهبل يمكن ربنا بفرج عنه و يشفيه.يحيى

Anonymous said...

السلام عليكم
كويس اني مروحتش كان زماني مرجعتش

Anonymous said...

بالرغم يا يحى من كم الغضب الجويا من الشفتة امبارح من احتلال الامن واشكال بلطجية وكمان لما عرفت اخبار الخطف وغيره وغيره ,

واول ما لحظت التقرير دا على قناة الجزيرة ضحكت كتيررر وفرحت اقتنعت ان النظام دا بدا يبقا شكله سخيف قدام العالم كله


الساعة 7 بتوقيت القاهرة على قناة الحرة فى برنامج ساعة حرة كان فى ضحك اكتر واكتر على النظام دا بدرجة ان المذيع من كتر ضحكة على كلام عضو من الاعضاء النسقة التعديلات الدستوريا كان البرنامج بيتقطع كتيرر , هحاول ادور على التسجيل دا على النت

Anonymous said...

كان فية ضحك جامد قوي على العاشرة مساء...التقارير جايبة شوية ناس قالو شوية كلام لو الحزب الوطني عندة ذرة دم كان موت نفسة من الكسوف...واحدة ست يا عيني جايبنها من بيتها عشان تقول اه وهي مش فاهمة اي حاجة اصلا تقوم تقول للمذيعة...اه جايز لما يلاقونا بنعملهم الي هما عايزينة يرخصولنا الأسعار...واحد تاني عندة يجي 70 سنة بيسألوه عن الدستور قالهم انا لا اعرف دستور ولا ام الخلول انا ما اعرفش حاجـــــــــــة خالص..الكوميديا السوداء بقة في واحد يا عيني شكلة غلبان قوي فبيسالة الجامد قوي حلمي انت جاي تقول ايه..قالة نعم ...قالة انت عارف المادة 179 بتقول ايه...الراجل طلع على وشة كل علامات الغباءوقالة بصراحة لا...قالة طب عارف المادة 88 فتنح اكتر وقالة بصراحة بردة لا..قالة امال انت جاي تقول نعم ليه...اتلجلج كدة وبعدين فكر يجي 5 ثواني وقالة ...انا مع الشعب...الطف الردود على الإطلاق كان واحد قاعد على القهوه وبردة بيسالة حلمي انت روحت تصوت..فقالة لا قاله لية...قالة اصلي بصراحة مش فاضي النهاردة...لا تعليق..

Anonymous said...

مشهد من حلقة العاشرة مساءا

المراسلة جمانة بتسال واحدة ست غلبانة كده ( استفتى يا حاجة؟)
الحاجة : اومااااااااااال طبعا دا الريس حبيبنا وعلمت على الاخضر عشان سنة خضرا ان شاء الله

المراسلة : وانتى تعرفى التعديلات يا حاجة

الحاجة : لاء طبعا معرفهاش بكل ثقة

وانتابنى ضحك مخزى بجد .. جتنا نيلة فى غباء اهل بلدنا بجد

Anonymous said...

الذهاب للأستفتاء مسئوليه كل مستفتى

Anonymous said...

بما اننا فى جبهة التهييس
وبما اننى هلوسة

وبما اننا انضربنا على قفانا من الريس الكبير

احب اهديله اغنية القدير بعرور

هو اللى مدلعها
هو اللى مقلعها
هو اللى مزوراها

ما تيلا يلا يلا يلااااا

خولى الجنينة امير

كان على الاستفتاء بيغير

علملى على الاخضر يا امير

==============================

Anonymous said...

مبروك يا جماعه.
النتيجه وصلت، انا كنت قلقان ، بس الحد لله النتيجه مرضيه
مبروك الدستور الجديد.
75% قالوا "نعم
25% قالوا "لا"

ولاد الضلاليه، قال تسعه مليون راحوا صوتوا، بأمارة إيه؟
على العموم، اهو الحمد لله كله فى ميزان سيئاتهم.
دى العالم دى حتشبع بهدله يوم القيامه يا جدعان.
:)

Anonymous said...

هههههههههههههههههههه
عارفه يا نواره لو كنتي بعلو صوت قولت الصحاافه فينالدستوور أهووالريس عارف مصلحتنا قولوا نعم يا جماعه كانت علي طوول طلعتلك بطاقه انتخابيه
تحياتي

Anonymous said...

طب ما كانت من الأول بمنتهى البساطة ترقع صويتتين قدام اللجنة و خلاص ..... لازم يعنى تلف و توجع دماغنا !!!!

Anonymous said...

السلام عليكم
هو تقريبا المشكله انه ماكنش فيه كبس في الكمبوتر ...هو ده اللي عمل الازمه من الاول
عموما اللي صوت زي اللي ما صوتش ،
معلش خيرها في غيرها ، وان شاء الله كلنا نصوت جماعه قريب