Friday 23 March 2007

اعتراف جبان


انزل الاعتصام وللا ما انزلش؟








الحقيقة أنا ما بقتش عارفة حاجة، يعني أنا لسة مش عارفة ح اشارك في الاستفساء وللا مش ح اشارك












ولو اني اميل لاني اشارك، احساسي بيقول لي كده، مع ان فيه واحد باثق فيه قوي قال لي ما تشاركيش.













سؤالي عن الاستفتاء عشان بالفعل عايزة اعمل اللي يمليه عليا ضميري.











ويكون صح، ولما اتسئل قدام ربنا ابقى علمت اللي عليا.

بس سؤالي عن الاعتصام لاني جبانة.











بصراحة خايفة، لو عارفة اني ح اموت، ح اروح...لاني مش باخاف من الموت.










أنا باخاف من البهدلة....ومش عارفة التصرف الصح ايه؟











حاسة انه واجب وطني...لازم انزل....حتى لو انا مش متفقة مع كل فصائل المعارضة في حاجات كتير.












بس في دي انا متفقة معاهم فيها، وانا مؤمنة بحل النزول للشارع، خصوصا لما يبقى على نطاق واسع قوي.












بس بصراحة شديدة، في لبنان الناس نزلت الشارع واوحش حاجة حصلت للمتظاهرين ان فيه منهم ناس ماتت،












طيب يا ريت، لو الحكاية موت وخلاص. بس الحقيقة ان "حراس الوطن" نجحوا فعلا في القاء الرعب في قلبي.











خصوصا بعد احداث 25 مايو، واللي عملوه في البنات، بصراحة دي بهدلة انا مش قدها. وباحيي البنات اللي تحملوا حاجة زي دي وبانحني لهم احتراما، بنات رجالة صحيح، انا مش جدعة زييهم.












انا صريحة جدا، وما عنديش استعداد اضحك على نفسي ولا على غيري، ومش ح ادعي ان احجامي عن النزول ح يبقى بسبب اني ما عنديش في معارضتي واحد زي حسن نصر الله.











طبعا لو كان عندي واحد زي حسن نصر الله ما كنتش خفت انزل، لاني عارفة انه ح يحميني من هتك العرض والمرمطة.













انا سألت ناس، واحدة صاحبتي، وقالت لي لا انا مش ح انزل لاني مش مقتنعة بالمعارضة، ما اعرفش هو ده السبب وللا هي خايفة برضه زيي ومكسوفة تقول، ولو ان مش عيب انها تتكسف، ماهي حاجة تكسف فعلا.












وسألت تلاتة، اتنين باثق فيهم، وواحد وسخ قوي...عرص يعني لامؤاخذة، يعني قررت اعمل حركة وسخة ان شالله مرة واحدة في حياتي واحاول استشير انسان وسخ.







الاتنين صحابي اللي باثق فيهم، واحد قال لي انا نازل حتى لو نزلت لوحدي، وواحد قال لي انا نازل، بس ما تنزليش انت عشان ما اتلخمش فيكي انا مش ضامن ايه اللي ح يحصل.









طبعا مافيش مشكلة شخصية اني اقول اساميهم بس انا مش عايزة اعمل بلاغ استباقي قبل ما الاعتصام يحصل.










الاولاني اللي قال انا نازل حتى لو لوحدي، ما قليش انزلي، بس كسفني قدام نفسي.










والتاني انا عارفة انه بيحكم بالعاطفة لاني بالنسبة له زي اخته بالظبط.










التالت بقى، اللي هو الوسخ، انا سألته لاني عرفت انه بيشتغل مع الامن، بصراحة كده، عمركوا شفتوا صراحة اكتر من كده؟













حركة وسخة يعني، طبعا ما قلتلوش انت بتشتغل مع الامن قول لي انزل وللا لا، بس قلت له انزل وللا لا شور عليا. قال يعني، باستوسخ بقى.











المصيبة، انه طلع اوسخ مني واتهرب من الرد.










معلش،












اصلي جديدة على الوساخة، لكن بقى هو مأصل في الوساخة ابا عن جد.












مش دي المشكلة، المشكلة اني واقعة في حيرة ما بين احساسي بالواجب، وما بين اني فعلا فعلا خايفة، والحقيقة ان شعور الخوف، بالذات على هدومي، هو اللي مسيطر عليا اكتر من الشعور بالواجب.












ياااااااااا، أنا ما كنتش اعرف اني نص كم قوي كده...أنا عارفة اني نص كم، بس ما كنتش اعرف اني نص كم للدرجة دي.













بس اللي بيسكن شعوري بالذنب شوية، اني لسة ما وصلتش لدرجة رجل الامن "المخلص". اعمل ايه طيب؟








ماهو انا كمان خايفة من حاجة تانية...خايفة من ربنا، يعني خايفة اني لما استندل وما انزلش الاعتصام عشان خايفة








قوم ربنا ينتقم مني وانا قاعدة في بيتنا: يعني خايفة قوي من البهدلة في الشارع...طيب انا ح اوريكي اني اقدر اجيلك لحد البيت.











الموضوع ده بالنسبة لي مرعب قوي.











مش عارفة اعمل ايه؟











على فكرة انا كل قراراتي الغلط اخدتها وانا خايفة،












عشان كده كتبت البوست ده، لاني عادة لما باخاف مش باتكلم مع حد في اللي انا خايفة منه،














وبامشي ورا دماغي اللي بيبقى مسيطر عليها الخوف











وبتكون النتيجة اني باخد قرار غلط


















مش عارفة القرار الصح ايه؟















شوروا عليا، او حتى شجعوني، او...مش عارفة اتصرف ازاي؟
تحديث:
النائب مصطفى بكري : التعديلات تهتك حرمات المنازل وتفقد المواطن الاحساس بالامان استمع الى
الجزء الأول
استمع الى الجزء الثاني
==================================
مدير مركز حقوقي يوضح سبب خطورة التعديلات
=================================
اعتصام النواب
===================================
اعتصام النواب
==================================

66 comments:

Anonymous said...

بصى اهنا كدة كدة حناخد على قفانا زى كل مرة وحيعدلوها ويرجعوا يقولك الشعب هو الى اختار فاهنا ننزل ونفتى احسن يمكن يصحى لحد منهم ضمير المرة دى ويقول ان الشعب رافض بس انا من رايى اننا كدة كدة لازم ننزل

وعلى راى المثل ضربوا الاعور على عينه قالهم ماهى خربانة خربانة

Anonymous said...

طبعا إنتى ليكى حق فى الحيره اللى إنتى فيها دى.

هو علشان نكون واضحين، إن الواحد يروح الإستفتاء أهم من الإعتصام، ده رأيى، بس برده الإعتصام مهم قوى.

ليه بقى الإستفتاءأهم؟ لأن فى الإستفتاء، إنتى حتقولى رأيك و خلاص، يعنى إنتى مش موافقه ، ليه بقى مش موافقه؟ مش مهم، كل واحد و ليه سبب. و بعدين الإستفتاء نفسه فعل مؤثر (ده المفروض يعنى)، اما المظاهرات و الإعتصامات دى كلها إبداءات رأى. ناس عايزه توصل رأيها المقهور و المتغطى عليه لاكبر عدد ممكن من الناس.
يعنى كلها وسائل إبداء رأى، اللى يشوفها مناسبه ليه يطلعها.

وبعدين الأمن ناويها المره دى، لأنه منزل تحذيرات فى الجرايد (أنا اقريتها فى المصرى اليوم من شويه) من أى مظاهرات يوم الإستفتاء. يعنى ناوين على الشر.و شكلها المره دى زى 25 مايو

مدام إنتى واحده مصريه و بتحب بلدها يبقى إنتى أخت لكل مصرى ، أكيد محدش فينا يرضى لأخته بالبهدله.

وزى ما اقلتلك، دى وسيله إبداء رأى. حاده و واضحه و مؤثره فى النظام أيوه، بس برده فى الآخر هى وسيله إبداء رأى، زيها زى المدونات و الجرايد و الأغانى. مش حتقدرى تنزلى الإعتصام، ده مش معناه إنك مقصره ناحيه وطنك بس معناه إنك إخترتى وسيله تانيه تقولى بيها رأيك، و ممكن تكون بنفس قوة الإعتصام.،

من الآخر يعنى، كله يروح الإستفتاء يا جماعه ، بنات و ولاد، و يقول لأ.
و الإعتصام اللى يقدر ينزله و هو عامل إحتياطاته من البهدله، ينزل و يتكل على الله.والبنات اللى مش قد البهدله ممكن يشاركوا فى الرفض بطريقه تانيه. بس البنات اللى ناوين ينزلوا لازم يعملوا كل الإحتياطات من اول لبس بنطلون بحزام متين لغاية "رشاشات السيلف ديفنس".

و حسبى الله و نعم الوكيل فى اللى وصلنا إن بناتنا يخافوا ينزلوا خوفا على عرضهم وليس خوفا من الموت.

Anonymous said...

sa7 ya believer..el bnat b2o 7'ayfeen yanzlo ml 7'oof 3la nafshom mal bhdala wel mody2at wel 2raf da w msh mal moot !!!
bgad she2 basha3..
ana kman msh 3arfa ya nwara..
tab eh?asln caesar by2ole anhom byfakro y3malo el bnat fel sfoof el 2wlanya :S 3shan y3nee msh ydrabo el bnat 3la asas anhom gentle :S
msh 3rfa eh r2yak??
anyways..de 27'er mozhara !!
momkan nroo7 we namshee ..y3ne msh nbat..eh r2yak?

Anonymous said...

والله يا حسام

ويا

believer

انا ما عارفة حاجة

عمالة اعيط

ومحتقرة نفسي جدا

وشايلة هم اني انا اخاف

وغيري يخاف

وبالتالي العدد يبقى قليل

ولو العدد قليل الناس ح تتطحن

وابقى مش بس اتخليت عن مسئوليتي

انا كمان ذنب اللي ح ينضربوا في رقبتي

والله عمالة اعيط زي العيال ومش عارفة اعمل ايه

وزي ما انت قلت انا لو ضامنة انهم يموتوني

والله العظيم انزل

بس انا خايفة من الحاجات التانية

انت بتقول ايه؟ رشاشات دفاع عن النفس

طيب دي فين دي؟

يعني لو فيه احتياطات يا شباب قولوا لي

Anonymous said...

البنات في الصفوف الاولانية؟

مين اللي قال لك كده؟

لا بجد

يعني بجد

ووالله انت شايفة انا صريحة قد ايه

بس لو فعلا بيفكروا كده انا مش ح انزل معاهم قرفا منهم مش بس خوفا

لا يا شيخة لا

مش معقول

اصلا انا اعرف كام واحد مش ممكن يرضى بحاجة زي دي

ده الاتنين اللي انا اشرت ليهم في البوست (مش الوسخ طبعا) لو عرفوا حاجة زي دي ممكن يضربوهم بالنار

Anonymous said...

yea self defence we bta3 bas don u have to get those things man bara??

Anonymous said...

أكيد طبعا عمر بيهزر!!
بنات إيه اللى فى الأول، والرجاله فين؟ ما هو لو حد فكر إنه يحط البنات فى الأول، يبقى اكيد الصف اللى بعدين آخر حاجه ممكن يكونوها رجاله!! و بعدين جينتل إيه؟ أمال اللى حصل فى 25 مايو ده كان إيه؟ بيدلعوا البنات؟

بصوا بقى، انا وصلت لحل: ممكن تعملوا حاجتين، ممكن تروحوا و تبقوا فى الإعتصام و اول ما تحسوا بقلة الأصل بتاعة العسكر، تروحوا خالعين على طول.

أو، تبقى شغلتكن إنكن توثقوا اللى بيحصل، يعنى تكونوا جاهزين بالكاميرات و اموبايلات اللى بكاميرات، و تسجلوا اللى بيحصل لحظه بلحظه، و لو الأمن قل أصله كالعاده، تبقوا إنتو موجودين من بعيد، بتصوروا كل ده.

يبقى إنتوا شاركتوا، و فى نفس الوقت إنتوا اللى حتوضحوا كل حاجه للدنيا كلها لو الأمن عمل حاجه.

Anonymous said...

بس بجد يا جماعه، موضوع "Self deffense" ده مهم!!!

هو أينعم حتلبسوا قضية إعتداء على السلطات، بس أحسن ما هما "يعتدوا" عليكم.

Anonymous said...

لأول مرة بادخل على البلوج بتاعك بس بوست فعلا يعبر عما بداخل كل إنسان منا ولكن فى النهاية دى مصر أنا لعلمك معايا تذكرة الطائرة والمفروض أنى مسافر إن شاء الله ومش جاى البلد دى تانى إلا فى زيارات عائلية بس حبيت آجل السفر لغاية لما أعمل آخر واجب ليا تجاه وطنى وهو الإعتصام إن شاء الله والإستفتاء بلأ
وبعدين اللى مش هينزل يستحق يحصلوا بعد كده كل حاجة, وكمان لو الأمن لعب الدنيئة فى الإعتصام هيلعبها بعد كده فى البيوت وبالدستور
لازم ننزل كلنا لازم, ممكن على رأى البعض لو لاقيتى الامن هيلعب الدنيئة تنسحبى انتى وزملائك البنات وتوثقوا اللى بيحصل
دى آخر فرصة مانكنش عبيد وأنفار ونكون احرار

Anonymous said...

مش عارف يا نوراة
انا كمان خايف
.
.
ابويا راجل بسيط
ممكن يروح فيها لو حد قالة ابنك داخ شوية
اشحال بقي لو اتقبض عليا هناك
.
.
وامي اللي كل شوية تقولي
اني املها الوحيد في الحياه
مستنياني اما اتخرج عشان اعوضها
بتخاف عليا حتي م الشعر لا يعطلني
.
.
وف نفس الوقت انا خايف
مش عارف اعمل ايه يا نوراه
لو لقيتي حل
اللي يخليكي
ابقي قولي لي عليه
تحياتي
والسلام

Anonymous said...

تعرفي
انا كمان خايفة خايفة جدا و مش عارفة اخد قرار و جالي اكتئاب من كتر ما انا مش عارفة اعمل ايه
بس لما جيت هنا حسيت ان ممكن حد يفكر معايا
انا مش عارفة
انا كمان خايفة

Anonymous said...

نوارة بخوف او من غير خوف ياريت متنزليش الاعتصام انتى وباقى البنات ,

انا عن نفسى نازل الاعتصام واهو قرار واخدتة بس خايف , وامبارح كنت بتكلم مع يسارى مصرى , واتفاقنا ان هننزل مع بعض , وبرضه اتفاقنا ان لو حسينة بوساخة من الامن المركز او من الحكومة هنبعد او هنمشى .

مفيش انسان هينزل الاعتصام سواء كان بنت او شاب الا وهو خايف وزى ما انتى قولتى مواقف النظام فى الامور دى بيتعمله معاها ازاى وانا عن نفسى مش وش بهدلة ولا عندى استعداد ابهدل اهلى .
وجودى فى الاعتصام اكيد لكن فى حد مش خايف من تواجدة دا صعب اوى واليقول ان هو مش خايف فى راى انه انسان منافق .

BeLiEvEr
بعد اذنك هعلق على كلامك ,
بنسبة لموضوع السيلف دا من الصعب استخدامة لان بكدا مش بدافع عن نفسها لمجرد واجد وسخ اتعرض ليها فى الاعتصام لكن مدى السلف بيكون اربعة متر مربع يعنى مربع كامل هيتعرض لرزاز السيلف .
وبعدين السليف مش متوفر فى الاسواق المصرية لان احنا مش فى اوربا .

وحمل السيلف بيكون للمضيفات وطيارين فى الرحلات .
بمعنى موضوع السليف دا مستبعد تماماً
والافضل انك متحضريش ولا حد من البنات يحضر

Anonymous said...

هههههههههههه ونقولك وطني وهنحارب اسرائيل كمان ههههههه نحارب ميين انا خايف انزل الاعتصام ومش عارف لسه هعمل ايه وبلاش يا نواره تنزلي وعلي العموم قعدي وخدي القرار مع نفسك كده
تحياتي

Anonymous said...

كنت برد عن مدونة نورا يونس لما كانت بتسأل الثورة هتقوم امتى .. انا قلت لها الكلام ده .. وده رأي في الاعتصام..

يا ستي صلي ع النبي
ثورة ايه وبتاع ايه بس ..؟
(على فكرة كلمة بتاع دي كلمة دستورية رئاسية يعني مش عيب ولا حاجة)

الناس عمرها ما هتتحرك .. عارفة ليه؟
المعارضة أو النخبة اللي على دراية بما يحدث في البلد منعزلة تماما بارادتها عن الشارع وكل تصرفاتها رعناء وخاطئة .. وحمقاء جدا

لا تزدي عن كونها قعقعة ردود فعل بلا أي طحين
الناس موجوعة في لقمة عيشها يا سيدتي الفاضلة ولن تسمع إلا لمن يكلمها عن لقمة العيش دي .. حتى ولو على سبيل البداية

انما النضال من عينة القهر والحرية والقمع وافرجوا عن مصر ..الكلام ده كله مالوش معنى .. اي مظاهرة او احتجاج لا يخرج عن مجموعة من الوجوه المحفوظة يرددوا نفس الشعارات المعروفة بتاعة كل مظاهرة على كام اغنية من بتوع إمام ومتشكرين ..

لا اعترض على ذلك ففيه تنفيس طيب عن الغضب .. لكن تسمحي تقوليلي لو راجل عادي من اللي بيقروا اهرام الجمعة بعد الصلاة ويشتروا البطيخة بعد الظهر ماشي في ميدان التحرير جنب مظاهرة من بتوع كل مرة وسمع الهتافات هيفهم ايه؟؟؟؟

ولا حاجة.

لماذا لم تتفضل المعارضة المصرية بعمل حملة عشان تشرح للناس يعني ايه دستور الاول ويعني ايه تعديلات وازاي التعديلات بتأثر على لقمة العيش وبعدين الكرامة (ده الواقع للاسف .. لقمة العيش تسبق الكرامة في بلدنا)

مش فالحين غير في الجعجعة والصوت العالي والهتافات ثم الاشتباك مع الامن المركزي والاعتقال والولولة على المدونات والانترنت بعد كده

لماذا لم تحشد المعارضة جهودها لطبع منشورات بسيطة توزع في الاتوبيسات والميكروباصات والجامعة والشارع وقدام الجوامع والكنايس يوم الجمعة
ورقة صغيرة تشرح يعني ايه دستور. يعني تعديل. يعني ايه تعديل 34 مادة في طلعة واحدة. وازاي التعديلات هتهبش في لقمة عيشهم؟؟؟؟؟؟

انما النخبة الحلوة مازالت تناضل من البلكونات
والبلكونات عملوها لمعاكسة بنات الجيران مش للنضال يا عزيزتي

Anonymous said...

كان قصدي من الكلمتين دول حاجة بسيطة جدا
ايه الفايدة ؟؟
يعني ممكن الواحد يضحي بشوية بهدلة مثلا او تعب أو حتى اعتقال لو كان الاعتصام ده هيمنع فعلا التعديلات
او حتى هيرفع الوعي الشعبي بالمصيبة اللي احنا فيها
ولا هيحرج النظام ....

لو اي حد يضمن لي تحقيق حاجة واحدة من دول
هنزل ومش مهم حتى البهدلة

لكن الواقع غير كده خالص

Anonymous said...

متنزليش يا نوارة ...بجد..بلاش..

الامن ناويها المرة دى..وبعدين يعنى الرجالة خلصو ما ننزل احنا يا جدعان
الاستفتاء اهم زى مت بليفر قالك بلاش...ومش معنى انك خايفة تنزلى انك تحتقرى نفسك..مش لازم كل الناس تقف فى وش النار مش هاينفع يا نوارة

والرشاشات او بخاخات الدفاع عن النفس رشاشات الself defence..مش منتشرة اوى فى مصر وبتتجاب من برة مصر ..انا اعرف واحد لسة راجع من ايطاليا قريب واحدة فضحتة فى مدونة بانة صاحب الاكواد ممكن يجيب ...
بلاش...قمة القرف والزفت والحقارة انهم يوصلونا للدرجة دى اننا نخاف على الاعراض ...

بس BeLiEvEr..تقريبا قال الحل ياريت تصورو الى هايحصل من بعيد او تشاركو ولو فى قلق خلعان ...
عامة ربنا كريم فى اية بتحضرنى دايما فى المواقف دى

قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللّهُ لَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ [التوبة : 51]


ربنا كريم

Anonymous said...

انا راايح هييييه
ربنا يستر حبييب العادلي بيقول اجرائات رادعه للمشاغبين يوم التعديلات الدستوريه اديني اكتر
ومتنزليش
سلام

Anonymous said...

البوست التحولت كدا من تردد في اتخاذ قرار إلي روح انهزاميه
دا مش كويس
اولاً موضوع السيلف موجود في الفا ماركت بانواعه الفلفل و المخدر
مع إيماني انوا مش هيعمل حاجه مع فطاحلة الامن المركزي دول هيقولوا كـــمـــــــان
ههههههه

نواره انا هقولِك على كام حاجه و بعدها فكري و قرري

-اولاً انا راجل البيت الوحيد تقدري تقولي العائل لامي و اختي يعني لو حصلي حاجه اتصوري ممكن يحصلهم ايه
بس انا هفهم والدتي انني مسافر اسكندريه 3 ايام عشان لو حصلي حاجه في الاعتصام متلفش ورايا و تتبهدل و قايل لصديق قريب اوي منني انوا هيتابعني باتليفون لو حصل حاجه هيبدأ تحركاته
وكل دا عشان ميجيش يوم يدخل الامن فيه على حرمة بيتي ويستبحها

-ثانياً عماد الكبير اكبر دليل ان الولد كمان بيتم التحرش به يعني احنا على مركب واحده

-ثالثاً إللي ربنا كاتبو هنشوفوا في اعتصام في البيت في اي حتته
فتوكلي على الله و شاركي
و لازم كلنا نشارك

اللي بيقول نحارب اسرائيل اقولوا حارب من اجل حقوقك الاول

هنخاف على ايه او من ايه اكتر من اللي
ممكن يحصلنل لو تمت الموافقه على المواد دي

نواره احتياطاتك انتي و كل بنت الآتي :
- البسي بنطلون جنز ( ميكنش ضيق ) و عليه حزام ( حزام بجد مش اللي بيلمع بتعكوا دا )

-البسي top واسع و تحته تي شرت او حاجه
- تيجي واكله كويس و نايمه كويس قوي عشان متتعبيش


انا عن نافسي بكون اكني نلزل اقابل الحتته بتعتي بس متوقع ان ابوها يقفشني فآكل علقه ولا حاجه
هههههههههه

( علي فكره البات بتتواجد في صفوف اخيره و كللنا بنكون عملين حساب ان معانا اخوتنا و بنحميهم

اتوكلوا على الله و نصيحه صلي استخاره

و انشاء الله اشوفكوا يوم الاحد

Anonymous said...

تحياتي خيتي نوارة , هي بالنهاية ان قال الشعب اه و لا النتيجة معروفه ده راي الحكومة الي اقوى من الجميع بس رايي المتواضع جدا انه المشاركة و نحط لا ,افضل من المقاطعه و نلطم نقول حيزورو بالنهاية لما تطلع النتيجة تطلع 99% مع التعديلات و الناس شايفة الاعتصام و التحدي و العصيان رح يكون واضح التضليل . مع ذلك انا مش عايشة بالوضع عندكم عشان احكم بس هاد رايي . كانو الشباب ايام المظاهرات و بالاخص فترة مخيم جنين يقولو مش رح نمشي الا و انتو امامنا , اكتشفنا النبة الخبثة الهم انه لما نمشي قدامهم اكيد المنطقة المفخخة رح نكون اول من يمر عليها .
تحياتي القلبية

Anonymous said...

بصى يا ستى
انا عندى اقتراح انزلى ولو لقيتى فى قلق جامد عند اللجنة روحى لو لقيتى العملية هادية خلاص ادخلى وقولى رايك
بص المفروض ان احنا كلنا نقول لا عارفة ليه لان بعد التعديلات ديه اما تتطبق الامن هيدحل يجيبك من اوضة نومك فيعنى انتى خايفة من البهدلة فى الشارع ساعتين ومش خايفة من الهبدلة بعد التعديلات ومش خايفة من حساب ربنا

بصى خلاصة الكلام انزلى لو لقيتى قلق روحى وممكن تنزلى على الساعة خمسة العصر هيكونوا الظباط خلاص تعبوا من كتر الضرب فينا فممكن اخر اليوم يخفوا الضرب شوية

الا ليا سؤال هوا انتى ناوية تقولى اه ولا لأ اصل انتى مقولتيش لغاية دلوقتى

هوا سعادتك زعلانة منى ولا حاجة اصلك بقالك كتير مبتدخليش عندى

Anonymous said...

وز الله انا بقول ان الواحد - الواحدة لو هتنزل في الموضوع دا ...يبقي لازم تكون عاملة احتياطاتها ....


يعني يا باشا تلبسي ملابس كاوتش تحت الهدوم متتقطعش ... و يا حبذ تشيلي معاكي ماطوة ولا سكينة اللحمة الحامية معاكي علشان لو حد جاء جنبك يبقي عليا و علي اعدائي ... و لو تعرفي تعملي محلول الشطة المحترم و تخليه في شنطتك في بخاخة من بتوع العطور التركيب ام 15 جنية دي يبقي تمام اوي ... و بردوا تحركاتك تبقي بحسوبة ... يعني انت عارفة انك سوروا ميدان التحرير كلة بحواجز و جنازير علشان محدش يعرف يجري و كل الناس تتحبس في حت معينة ... انب بقي تبقي علي طول جنب السور ... و تحاولي انك تبقي جنب اي فتحة مترو ولا اي حاجة

اصلها يا جدعان هتكون اخر مرة نعرف نتظاهر فيها في البلد بنت (......) دي ...بعد كدا ممكن يطلعوا علي ندون مدونين ولا حاجة و يعتقلوا كل اللي فيها بحجة قانون الارهاب و لا يطلعوا علي اي بنات محجبة بيقولوا مبارك يعتلقوهم بحجة ممارسة السياسة برموز دينية !!!!!

ربنا يستر علي البلد دي

و علي كل ...
انت و انا و اي بنت او حتي راجل ملوش ديةو في البلد دي يعني لو اتبهدل هو بس اللي هيدفع التمن ولا د هيحس بيه ...

عامة الاعتصام انا لسة معرفش هعمل فيه ايه لكن الجو هيبان من الاول لكن الاستفتاء لازم كلنا نوروووووح و نقول لأ لأ لأ ... لاننا لو عملنا زي السلبيين اللي ناويين يقاطعوا ...يبقي بتتطبق علينا نظرية القرود الخمسة


مع خالص تحياتي لك

*********************************

نظرية القرود الخمسة لمن لا يعرفها

أحضر خمسة قرود، وضعها في قفص! وعلق في منتصف القفص حزمة موز، وضع تحتها سلما. بعد مدة قصيرة ستجد أن قردا ما من المجموعة سيعتلي السلم محاولا الوصول إلى الموز. ما أن يضع يده على الموز، أطلق رشاشا من الماء البارد على القردة الأربعة الباقين وأرعبهم!! بعد قليل سيحاول قرد آخر أن يعتلي نفس السلم ليصل إلى الموز، كرر نفس العملية، رش القردة الباقين بالماء البارد. كرر العملية أكثر من مرة! بعد فترة ستجد أنه ما أن يحاول أي قرد أن يعتلي السلم للوصول إلى الموز ستمنعه المجموعة خوفا من الماء البارد.

الآن، أبعد الماء البارد، وأخرج قردا من الخمسة إلى خارج القفص، وضع مكانه قردا جديدا (لنسميه سعدان) لم يعاصر ولم يشاهد رش الماء البارد. سرعان ما سيذهب سعدان إلى السلم لقطف الموز، حينها ستهب مجموعة القردة المرعوبة من الماء البارد لمنعه وستهاجمه. بعد أكثر من محاولة سيتعلم سعدان أنه إن حاول قطف الموز سينال (علقة قرداتية) من باقي أفراد المجموعة!

الآن أخرج قردا آخر ممن عاصروا حوادث شر الماء البارد (غير القرد سعدان)، وأدخل قردا جديدا عوضا عنه. ستجد أن نفس المشهد السابق سيتكرر من جديد. القرد الجديد يذهب إلى الموز، والقردة الباقية تنهال عليه ضربا لمنعه. بما فيهم سعدان على الرغم من أنه لم يعاصر رش الماء، ولا يدري لماذا ضربوه في السابق، كل ما هنالك أنه تعلم أن لمس الموز يعني (علقة) على يد المجموعة. لذلك ستجده يشارك، ربما بحماس أكثر من غيره بكيل اللكمات والصفعات للقرد الجديد (ربما تعويضا عن حرقة قلبه حين ضربوه هو أيضا)!

استمر بتكرار نفس الموضوع، أخرج قردا ممن عاصروا حوادث رش الماء، وضع قردا جديدا، وسيتكرر نفس الموقف. كرر هذا الأمر إلى أن تستبدل كل المجموعة القديمة ممن تعرضوا لرش الماء حتى تستبدلهم بقرود جديدة! في النهاية ستجد أن القردة ستستمر تنهال ضربا على كل من يجرؤ على الاقتراب من السلم. لماذا؟ لا أحد منهم يدري!! لكن هذا ما وجدت المجموعة نفسها عليه منذ أن جاءت!

هذه القصة ليست على سبيل الدعابة. وإنما هي من دروس علم الإدارة الحديثة. لينظر كل واحد منكم إلى مقر عمله. كم من القوانين والإجراءات المطبقة، تطبق بنفس الطريقة وبنفس الأسلوب البيروقراطي غير المقنع منذ الأزل، ولا يجرؤ أحد على السؤال لماذا يا ترى تطبق بهذه الطريقة؟ بل سيجد أن الكثير ممن يعملون معه وعلى الرغم من أنهم لا يعلمون سبب تطبيقها بهذه الطريقة يستميتون في الدفاع عنها وإبقائها على حالها!!

Anonymous said...

يا جماعة

عمر طلع بيهزر

مش صحيح انهم ح يحطوا البنات في الاول

ده في اوروبا اللي بيعملوا كده عشان تحاموا في البنات

بس احنا الحمد لله مش ح يعملوا عندنا كده

خلاص تأكدت...هو بس كان بيلعب باعصاب

sinfulangel

الحقيقة انا قلبي وقع في رجلية لما سمعت الكلام ده

مش عشان خايفة ابقى في الصفوف الاولانية لاني اساسا ما كنتش ح ابقى موجودة

انا بس اتخضيت على رجالة مصر

بس الحمد لله طلع عندنا لسة رجالة

هم صحيح بيهزروا هزار رخم لكن لسة رجالة


بالنسبة للحجات اللي انتوا بتقولوا عليها دفاع عن النفس دي فيها قضية

مش حاجة بسيطة يعني


ايوة دي اخر مرة ح نتظاهر

الاقتراح اللي بيقوله بليفر ان البنات تقف وتصور دي فكرة كويسة

انا شخصيا متحمسة لها

طبعا صحابي اللي خايفين عليا بيقولوا لي ما تروحيش احنا ح نروح

بس انا ممكن اصور من سطوح عمارة

هههههههههههه

جبانة جبانة يعني

جبانة اكتر من القرود اللي بتقول عليهم شمس


بس بقى مافيش غير اني اصلي واقرا شوية قرآن

واتشجع

خصوصا ان مصر هي امي داس على ايدي اللي بتوجعنى وقال لي مش خايفة من ربنا؟

وللا ايه؟

الله يخرب بيوتهم

الله يخرب بيوتهم

هم عملوا فينا كده ليه بس

هو حد سألهم على الفلوس اللي بيسرقوها؟

حد سألهم على اليغمة اللي بيلغوا فيها؟

حد داس لهم على طرف؟

مش عايزينا حتى نفك عن نفسنا بكلمتين؟

والله والله والله مافيش بنت خايفة من الموت

كل البنات خايفين على اعراضهم بس

دي اسرائيل ما بتعملش اللي بيعملوه ده

حسبنا الله ونعم الوكيل عليهم

Anonymous said...

بتمنالك حظ كويس بالتصوير بس خلي بالك و انتي ع السطوح ... شرفني قدومك ع مدونتي تحياتي
ندى

Anonymous said...

نوارة

مصر بتسالك مردتيش على سؤالى
انتى هتقولى اه للتعديل ولا لأ
اوعى تهربى من الاجابة

وخليكى فى الاقتراح بتاعى
لقيتى قلق ادام اللجنة روحى بسيط مش كده

Anonymous said...

انا سعيدة بمدونتك قوي يا ندى







مصر هي امي












وهي مصر عرفت مقاسي منين؟

ايه السؤال ده؟

ح اقول لا وللا اه على التعديلات الدستورية؟

ده سؤال؟

ازاي بقى

هو فيه احسن من التعديلات دي

حد يرفس النعمة

دي حاجة تسعدني جدا ان قانون الارهاب يطبق

ويفلوا كل مواطن

ويقلعوه ملط

عشان يتأكدوا انه مش مخبي بن لادن في الملابس الداخلية

انا فعلا ح اروح واشارك في الاستفتاء

ولا حتى لو لقيت قلق في اللجنة ده حقي وح اصوت

ح اقول: يا لاااااااااهوي

مش ح اروح

انا باسأل على الاعتصام يابني مش على التصويت

Anonymous said...

it will be very tough even to used men, please don't go, keep yourself in safety in this bloody day, it will be a bloody day.

When the storm comes, lower you head and it will pass. this day will be the storm day.

sorry for writing in english, can't write in arabic.

your Egyptian brother

Anonymous said...

مش عارف ليه انا حاسس كدا و الله اعلم ان نواره بتنفضلي
:(
مش بتعبر اللي خلفوني ولا بتعتتب مدونه العبد لله
بس اشوفِك فوق السطح وانا ابلغ عنك و تلاقي المخبرين فوق دماغِك
ههههههههههههههه

Anonymous said...

الشرطة المصرية بسم الله ما شاء الله عليها أجلت السودانيين من جنينة مصطفى محمود فى تلات ساعات لا سحر ولا شعوذة ، بقتلى بمتفجرات بقنابل مسيلة للدموع ، رجالة واطفال ونساء وشيوخ عادى مابيفرقش معاها حاجة، وقدام كمان مفوضية الامم المتحدة وقنوات التليفزين كانت بتصور، فعاوزك تتخيلى ايه الى ممكن يحصل مع الى هايعتصم، وكان يوم الاستفتاء الى فات معلش الحريم اتهبدلوا آخر بهدلة واتهانوا اهانة ماحدش عرف ياخد حقهم لغاية دلوقتى من ستات ورجالة مأجورين بلطجية شراشيح ، أنا مش هاقولك الوطن محتاجلك ونداء الوطن وحق الشعب المظلوم، أنا هاكلمك بجد وكأنك تخصينى، البنات مالهاش لازمة تنزل الاعتصام ده علشان مايتبهدلوش لأن النظام مابقاش يفرق بين راجل وست وكلنا شفنا الى حصل لعماد الكبير فأعوذ بالله ان أي حد يشوفها راجل اوست أو حت عدو ربنا مايكتبها على أي حد، ومانقدرش البلا قبل وقوعه ونقول ممكن ماننزلش وييجوا لغاية عندنا وأنا حاسس ان ده هايحصل هايحصل فلما يحصل يحصل مرة واحدة بعد الاستفتاء، مش يحصل بعد وقبل ، وناخد بالمثل الشعبى كَسكِس تعيش تاكل قراقيش

Anonymous said...

يساري مصري

روح مدونتك وشوف انا قايلة لك ايه





منذر

انت منذر بجد ههههههههههه

Anonymous said...

تصدقوا بالله أنا زعلان جدا علينا لدرجة أني مش بس مكسوف من نفسي و بحتقرها لأ أكتر من كده بكتيييييييير
أنا برضه خايف وجدا مع إني راجل مش بنت لكن عماد الكبير كان برضه راجل وشنبه علي وشه وده ماشفعلوش عند ولاد ال المهم أهديكم حوار قصير دار علي أحد القنوات أيام حرب لبنان
وكان بين المذيع وسيدة لبنانية جنوبية عجوز
المذيع:الشعب العربي معاكم وبيحييكم
السيدة: العرب هما الي باركواذبحنا ألم تسمع حسني مبارك شو قال؟؟
المذيع لكن الشعب حاجة تاني غير الموقف الرسمي
السيدة:لا تقوللي رسمي وشعبي المصريين 70 مليون شو فيها لما يموت منهم مليون ويتحرروا؟؟
فكروا في كلامها كويس وانتم تعرفوا ليه زعلان علينا واحنا بنعمل كل النقاش الطويل العريض ده عشان مظاهرة
وعلي فكرة كلامي مش تقطيم لحد ربنا أعلم أني أقصد نفسي قبل أي حد فأنا يمكن أجبن واحد فيكم
ووالله ياخوانا ماهيموت مليون ولا حتي 100ألف ولا حتي 10ألاف بس اخنا ننفض خوفنا ونتوكل علي الله حق التوكل ونكون أعداد كبيرة مش 100 ولا200واحدسهل ينضربوا ووالله هذا النظام لا يحتمل 3أيام من المظاهرات الجرارة بتوع لبنان

Anonymous said...

والله يا احمد

ومين سمعك

بس الست اللبنانية لها حق لو ح نموت

هو احنا بنخاف من الموت

ده احنا بنتنشق عليه

على الاقل عشان نخلص

انت ما بتشوفش الناس بتعدي الشارع ازاي؟

دول منى عينهم يموتوا

بس حراس الوطن مش بيموتوا يا احمد

وانت بنفسك قلت عماد الكبير

طيب اقول لك سر بما اننا في بوست مصارحة

وكل واحد عمال يطلع الزبالة اللي جواه

انا عشان اريح نفسي قلت: وانا مالي انا ست

الرجالة هم المسئولين عن التحرك

وبعدين انا خايفة على عرضي ولو الحكاية ضرب بس انا ما عنديش مشكلة

يعني الرجالة مش المفروض يخافوا لكن الستات لهم حق يخافوا

انا باقول لك بصراحة اللي كان جوايا

بس طبعا انا قفشت نفسي اني باعمل حيلة نفسية عشان اريح نفسي

لانك زي ما قلت

هم مش بيفرق معاهم راجل وللا ست

وكلنا خايفين على اعراضنا

رجالة وستات

والله يا احمد

والله

ح تلاقي معظم اللي خايف خايف على عرضه بس

اذا كان راجل وللا ست

مش خايفين غير على اعراضهم وما حدش خايف من الضرب ولا السجن ولا الموت

وخلينا صرحا كمان وكمان

بصراحة

مين فينا ما بيتمناش الموت

عشان يرتاح

ده احنا نحب على رجليهم عشان يموتونا ويخلصونا

تخيل لما ناس يوصل اجرامها لهذا الحد

لدرجة ان المواطنين بيتمنوا الموت ومش لاقينه

وان الكل الكل

رجالة وستات

مش خايفين على حاجة غير على اعراضهم بس

حسبنا الله ونعم الوكيل

تصور

قعدت استعرض كده

لقيت مافيش شعب في الدنيا خايف يتظاهر عشان ما يغتصبش غيرنا

تصور؟

ولا حتى الفلسطينيين

ولا حتى العراقيين

لو منهم حد خايف من التظاهر بيبقى خايف من القتل او الضرب

لكن في التظاهر بالذات ماحدش متوقع يغتصب ولا يهتك عرضه غير المصريين

تصور؟

فاضل ايه تاني

فاضل ايه تاني

طيب احنا لازم نعمل حاجة

لازم

مش عارفة ايه

بس لازم ما توصلش لحد العرض كده

انت ما تتخيلش الكومنت بتاعك فوقني ازاي

Anonymous said...

ياسالام ياست نواره
هوا انتي مسمعتيش عن قسم البواسير في الداخليه
انتي خايفه على نافسِك واحنا كامان
انا مش هتحمل عصاية الغليه في الامؤاخزه
ههههههههههههههه

و بعدين دول نصهم شواز ولا عيزا يجي عليا اليوم اجي اقول "دول هتكوا عرضي يا مولانا "
ههههههههه

فكوكوا من هاجس التحرشات ربنا هيستر انشاء الله

Anonymous said...

كان الله في العون و معاكي حق تحتاري بس أنا حكلمك من ناحيه العاطفه و أقولك بلاش يا نواره..اليوم ده حيكون أسود و اصعب مليون مره من يوم الانتخابات و الللي جري فيها للشباب و خصوصا البنات و ربنا يستر بجد من اليوم ده

Anonymous said...

على فكرة الموضوع مش محتاج الحيرة دى كلها
محمد حسام صديقى جابلك من الاخر
فى اول كومنمت عندك
وانا بوافقو فى الرأى الحكيم ده
يعنى تنزلى متنزليش تشاركى او حتى تتفرجى على المشاركه والمهزلة فى قناه الجزيرة والقناة الاولى المصريكده كده هيعملو اللى هما عايزينو

Anonymous said...

ولا حتي تروحي الاستفساء يانوارة ..اسكتي مش نتيجته اتسربت بيقولوا): ومعايا اهي 97%
استغفر الله العظيم يارب

وانا مع رأيbluestone

Anonymous said...

ولا حتي تروحي الاستفساء يانوارة ..اسكتي مش نتيجته اتسربت بيقولوا): ومعايا اهي 97%
استغفر الله العظيم يارب

وانا مع رأيbluestone

Anonymous said...

بصوا

كل ما العدد زاد

كل ما احتمال الطحن قل

وكل ما العدد قل

كل ما بقى ذنب اللي ح ينضربوا في رقبتنا

احنا نروح والستر من عند الله

Anonymous said...

أنا منذر قوم صبحكم ومساكم ههههههه، والله كلامى ده لأنك زي اختى مع انك اترقيتى عليا قبل كده فى مدونة الشرقاوى بس مش مشكلة، وأي واحدة فى مكانك أنا ماردلهاش البهدلة وانت قلتى كلمة وهى حكمة لو ع الضرب مافيش مشكلة لكن انت خايفة على عرضك ومافيش واحد من الاوساخ دول بتوع الشرطة يمسك، والدلائل كلها شفناها وانا قلت بعض منها، أما لبنان ليها ظروفها ، فيه أكتر من شخصية ممكن تمسك البلد تتمع بحضور شعبى جارف بل ودولى لكن فى مصر هانقول فى 72 مليون بس مين الى بيمثل كل تيار مثلا أيمن نور محبوس عصام العريان اخوانجى كتير مش هايفتق معاه من المعارضة نفسهم، مين الشخصية الى بتتمتع بحضور جارف يكون فى الاعتصام يعصم دماء المعتصمين، انت قلتى فعلا لو فيه واحد زي نصر الله مش هاتخافى لأنه حامى الناس بتوعه بالرغم من الطاءفية الى موجودة لكن زعيم له احترامه عند كل اللبنانيين ويعصم به دماء المعتصمين ، رشيد كرامى شخصية لها وزنها فى المعارضة تعصم اتباعها ميشيل عون يعصم دماء وعرض أتباعه ، ودول رمزو المعارضة بيتقابلوا مع رؤساء دول وحكومات لكن احنا زي ماقلت الى مسجون واخوانجى هايترفض من أغلب المعارضة، أما د. المسيرى راجل محترم ومؤدب ومعروف عند الصفوة والطلبة لكن الكاريزما مش طاغية ومش ظاهرة لكل أفراد الشعب وشفناه فى مظاهرة الخميس ايه الى حصل لمنسق حركة كبيرة زي حركة كفاية ومش هايسبونا نقعد ونفرشح ونرحرح براحتنا، وكانوا يوم الخميس حوالى 500 الى بيتظاهروا كان فى عسكر حوالى خماشر ألف، التناقض عندى موجود بس أنا شايف ان الرجالة الى يشيلوها المرة ده مع انى مش هاكون منهم برده عشان انا جبــــــــــــــــــــــــان وفيه شعر كاتبه عاوز أستأذنك أنشره فى تعليق فى مدونتك بس مستنى الاذن

Anonymous said...

boso i think ano naroo7 we natla3 b2a fo2 3omara wla no2af 3la ganb nswar..2y 7aga man dool yab2a kwayas...i think am y3ne decided kda anee aroo7..

Anonymous said...

السلام عليكم
هذا الكلام مش اعتراف جبان ده اعتراف شجاع , الخوف شيء فطري في النفس البشرية وما يراود الأنسان نفسه شيء طبيعي ولكن الخوف السيء هو اللي يخلي الأنسان يقعد, أنا أحترمكم كلكم بنات وأولاد , وأفضل أن تكون البنات لها دور إعلامي والأولاد دور المواجهه والبنات يكون معاها اتصال بالوكالات الأنباء والمراسلين ودعوتهم والتصوير وهذا ما يخيف النظام قليلا لأنه نظام مجرم, وياليتني اكون معكم ولكني خارج البلاد الأن , الله معكم ويحميكم

Anonymous said...

يا نوارة
لو كل واحد خاف من عقاب ربنا ...ماكنش دة بقى حالنا
متخاذل فى البلد دى يبقى أكيد ربنا ها يولع فيها كلها ولو ربنا هايعاقب كل واحد

Anonymous said...

أنا بس عايز أسأل سؤال بكل حسن نية
العصا الأمنية تقدر تعاقب 10000(عشرة ألاف معتصم) ما أعتقدش .........

Anonymous said...

نوارة
اعتقد ايضا انك اشجع من ناس كثيرون اولهم انا

فانا اعزل نفسي منذ فترة كبيرة عن مجتمعنا هذا خوفا منه
فما بالك بجهاز الشرطة و الحكومة

بجد احترمك جدا
و اكيد هروح الاستفتاء ام المظاهرة او الاعتصام فهذا لا استطيعة

بس يا ريت اعرف تاريخ الاستفتاء
عشان اروح

و بجد بجد ربنا يوفقكم و يوفقك

يا رتني اقدر اساعد اكتر من المشاركة ف الاستفتاء

كريم

Anonymous said...

sinfulangel

اللي انت بتقوليه معقول جدا


عم منذر

يا عمي هي موتة وللا اكتر

مافيش اوحش من اللي حاصل







مهندس مصطفى مسعود

ان شاء الله نسند بعض وماحدش فينا يقع



استاذ مخصي

ههههههههههههه

انا اسفة يعني

انت اللي مسمي نفسك كده

يا سيدي سيدنا عمر قال ما معناه انا ما اقدرش اطالب الناس بتقوى الله وانا مش موفر لهم معيشة تساعدهم على التقوى
مش فاكرة النص بالظبط
بس فاكرة المعنى



لا طبعا لو عشرة الاف مش ح يقدروا يعملوا لهم حاجة

وهو ده اللي مخليني عايزة انزل

عشان خايفة

بس المرة دي خايفة اني ما انزلش

وغيري ما ينزلش

وبالتالي

العدد ح يبقى خمسمية سبعمية على اكبر التقديرات

ويبقى ذنب اللي ح ينضربوا في رقبتي ورقبة كل انسان ما نزلش وهو عارف ان التعديلات الدستورية دي ح تسود عيشتنا


اكتر ما هي سودا



كريم وانا كمان ح اشارك في الاستفتاء

انا مش مؤمنة بالمقاطعة دي

ولو المعارضة شايفة ان المقاطعة ح تجيب نتيجة

يبقى نازلين ليه الاعتصام؟

المفروض انهم يشاركوا في الاستفتاء بكل تقلهم

وبعدين يعتصموا

لو جادين فعلا

بس انا مش نازلة عشان هم جادين

وفعلا هم متواطئين مع الحكومة

انا نازلة سواء الاستفتاء او الاعتصام

عشان ربنا ح يحاسبني

Anonymous said...

معتقدش انى هنزل في الاعتصام ابدا

Anonymous said...

أحس بحالتك نوارة وأتفهمك لأنني مررت من نفس الموقف حيث كان لامكاني اتخاذ قرارات جريئة لكنني اتبعت جبني الله يشجعك ويعاونك

:(

Anonymous said...

nawarah .awalan hatk el 3ard el 7akeky hwa enna nekhaf menhom.kolna lazem nro7 ne3tasem.lazm nwasalohm enna mosh khayfeen menhom we enhom ma 2edrosh yehteko arwa7na we eradetna.thankb

Anonymous said...

btw ana bent bardo

Anonymous said...

go the more girls their is the more protection we all get

go and this is when we have to be there

el mara deh mosh hezar bas lazem ne7my nafsena

ely gey aswa2

7ata etmarano

Anonymous said...

يا دين النبي يا محمد

انا اصلي برج الميزان

يعني زي البندول

رايحة جاية رايحة جاية

اخر حاجة توصلت لها

اني اكيد اكيد ان شاء الله نازلة الاستفساء

اما الاعتصام

فرجعت تاااااااااني اخاف

ورجعت تاني ينازعني الاحساس بالواجب والاحساس بالخوف على عرضي

ورجعت تاني اقول انا واحدة ست انا عندي برد والرجالة هم اللي مفروض ينزلوا في اليوم ده

والله ما عارفة اعمل ايه

انا ح اصلي استخارة ولما يجي يوم الاحد بقى ربنا يلهمنا الصواب

اصل انا الصراحة عويلة وخيبة وعلى طول حياتي في حد بياخد باله مني

لازم يبقى فيه حد معايا ياخد باله مني هههههههههههههههه

اظن مافيش في المظاهرات حد بياخد باله من حد

انا ما اقدرش اكدب واعمل فيها السبع رجالة

وبرضه ضميري مأنبني ولو حصل حاجة للمعتصمين ح احس بالذنب

واحد قال لي انت ليه كتبتي البوست ده حرام عليكي

انت كده خوفتي الناس

انا خوفتكوا؟

يو انا مش ناقصة احساس بالذنب تاني

ومش عايزة اثبط عزيمة حد

اساسا اساسا انا عمري ما اخدت قرار صح في حياتي

وعمري ما شورت على حد شورة عدلة

ما حدش ياخد برأيي في حاجة

اديكوا شايفين خيبتي

Anonymous said...

تعالى ننزل واول ما الدنيا تقلب نجرى يعنى بس المهم اننا منتحوطش.. ابقى البسى يا بنتى مايوه كارينا بكم وهاى كول تحت هدومك وبجد مش هيجرالك حاجة ومتلبيسش هدوم قطن عشان ما تتقطعش وجاكت واقفليه وبجد ربنا ان شاء الله هيستر
بلاش نبات نروح من ستة لعشرة يعنى عشان اهلينا باه ....

Anonymous said...

خلاص الوقت قرب ولازم نكون جد
لازم نرتب مظبوط للإعتصام
اللحظة الاولى هيا اللى هتحدد الغعتصام هيينجح أو لأ؟
فيه إقتراح علشان نعرف بعض ونشجع بعض بجد مش باهزر
أيه رأيكم لو كل واحد فيكم جاب صفارة من بتاعة الكورة وقعد يصفر بيها ده معناه أنه مشارك معانا فى الغعتصام ونبتدى نجمع بعض ولو الامن أتحرش باى حد يبقى بيصفر علشان البت بتاعته
وكمان الصفافير هتبقى جامده لما نكون ال ألفين يارب نوصل كده ونصفر هتطلع عفاريت ميدان التحرير على الامن ويركبوهم وساعتها مش هيبقوا فاضيين لينا لا الظباط ولا العفاريت
أنا باتكلم بجد انا ماعرفش حد فيكم شكلا , أنا شاركت فى كل المظاهرات اللى كفاية عملتها وآخرها بتاعة مجلس الشعب وركبنا ساعتها أتوبيس وهتفنا فى الناس لحد ماروحنا نقابة الصحفيين
مش هاقدر اعرفكم غير بالصفارة
أنا هاصفر طول الليل فى ميدان التحرير
أشوفكم هناك

Anonymous said...

زي ماhalwasa-masrya قالتلِك
انتي تلبسي الكركاديه دا و انشاء الله يبقى اعتصام على بوسطه سكر برا
هههههههههههههه

نواره انتي مش خوفتي الناس انتي كسرتي حاجز الخجل
عشان كان في ناس كتير قوي بتسخن و تقول نازلييين و بتااع و فالآخر محدش يجي
انتي ساعدتي البعض اننوا يكون صريح قدام نفسه

انا عيز افكر الناس بكلمتين قالهم الفاجومي انا عن نفسي لما اقراهم بيثبتوني عند قراري



مصر تبقى النهارده حاجه و بكره حتماً هتبقى حاجه
واي حاجه متكونش حاجه إلا وسببها في الاصل حاجه
وبكره اما قمركوا يطلع و الشمس تسطع فوق كلل حاجه
هتقولو كان في المكان ده ناس .. فيهم طيابه ..
فيهم حماس وفي الحماس بعضشي عباطه وكانوا آخر الامر ناس
و كان زمنهم سجون وكانوا مابين سجونه و امريكانه
و بين ضباب الطريق حيارا ماحد قادر يشوف مكانه
هتقولو كانوا او ياما كانوا وياما شربوا و ياما عانوا و ياما جالهم او ياما جِلهم دفع وكان الثمن امانه
و ياما ناس فالمسيره مشيت و ناس فنص المسيره خانوا
هتقولوا كانوا او ياما كانوا ... لكن هيبقى فالامر حاجه
إن اللي عربِد ماسبش حاجه ... و ساب كلابه على كل حاجه
تهبش و تنهش في كل حاجه مقدرش يقتل في اي حاجه
روح التفاؤل دي كل حاجه

Anonymous said...

لأ ما تروحيش


دي عالم سفلة معندهاش اخلقا وما هيصدقوا يبهدلوا في البنات...والرجالة ما خلصتش في البلد عشان البنات تنزل

اما اذا الرجالة مارحتش فدي مش مشكلتك

Anonymous said...

looooooooooooooool 7an2deha tasfeeer :D eshta walahee eshat bgad...
fakra 7alwa bgad 3shan n3raf b3d...
momkan kman kolna nalbas kofyat soda we 2keed 7anb2a momayzeen 3shan el el dania 7ar we a7na bas ele labseen kofyat soda ..
wel warda el 7amara b2a :P
ya nwara bosee 7anrooooo7 we lw 7asena b2y 7aga namshee ya benteee.

Anonymous said...

3la fakra kalam ysare masree sa7 ente f3lan kasrtee 7agaz el 7'agal ban el nas we ele ysbat kda 2na el welad hena 2ktar mal bnat..ybntee bal 3aks
27na kda kol wa7ed aaal howa 7'ayef leh we baltalee nabtdee nshoof ezay nat3amel m3a 7'ofna ..
we 2ked 7an2we b3d..
we b3deen ya mazaaaaaaan :D

Anonymous said...

عزيزتى نوارة
من رايى الا تنزلى الاعتصام لانه ليس بمكانك لان الشعب مش هيكونوا معاكم وده حقيقة وفضيحة لان القاهرة عدد سكانه تعدى 18 مليون نسمة واللى هيروحوا مش هيتعدى الخمسمائة ده يبقى كلام ده اتوبيس النقل العام هيكون العدد فيه اكتر من الاعتصام يعنى الكل هيتلم وهيكون عبره لمن اعتبر
اكثر شئ استفزنى الجمعة قبل اللى فات اتقبض على بعض الاخوة من حركة كفاية المهم ان صحبتى قالتلى احسن انهم اتقبض عليهم يعنى هما فاكرين نفسهم خلاص

نـــــــــــداء
للاخوة لالمقاطعة الاستفتاء ماذا لو خرجنا كلنا وقولنا لالالا هتفرق ولا مش هتفرق اكيد هتفرق وبلاش تكونوا كبـــش فداء لناس للاسف مش هيحسوا بيكم و الله
قلبى يدمى وعينى تدمع على قلة الحيلة فعلا قلة حيلة
يـارب لا نملك الا الدعاء


" اللهم أشكو ضعف قوتى ,وقلة حيلتى وهوانى على الناس , يا أرحم الراحمين , الى من تكلنى إلى عدو يتجهمنى أم الى
قريب ملكته أمرى ؟ إن لم تكن ساخطآ على فلا أبالى غير أن عافيتك أوسع لى. أعوذ بنور وجهك الكريم الذى أضاءت له السموات وارض وأشرقت له الظلمات وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة - أن تحل عليا غضبك أو تنزل على سخطك ولك العتبى حتى ترضى ولاحول ولا قوة إلا بك
يـــارب يا رحمنا يارحيم كن مع هذا الشعب الضعيف يااااااارب ياااااااارب

Anonymous said...

لو سمحتوا اصحاب الروح الانهزاميه
ياتقولوا حاجه عدله ياتسكوتوا
احنا مش ناقصين احباط

و باردو هنروح
اتوبيس قطر انشا الله تاكسي باردوا نازل

Anonymous said...

ياخوانا فكرة الصفافير دي جامده آخرحاجه
انا هجيب صفافير ليا و للناس
و عندي علم مصر كبير شويه هجيبه على كتفي

و مش عيزيد تعديل دستوووور
تيييت تييت تييت تيييت
عيزن العرص الكبير يغووووور
تيييت تيييت تيييت تيييت

جامده
هههههههههههههههه

Anonymous said...

اخى الفاضل من اكون علشان احبط منكم انا بأقول رايى وممكن أخطات الوقت فلا داعى للمصطلحات اللى مالهاش لازمة الله يرضى عليك لان الواحد به ما يكفى
ربنا يوفقكم انا اكره انكم تعملوا حاجة وانكم تكونوا سبب فى حياة أفضل
ربــنا يوفقكم ويوفق الجمــــيع

Anonymous said...

لا هنروح وهنصوت لالالالالالالالالالا للتعديلاات الدستوريه شكرا ليك

Anonymous said...

نواره
ربنا معاكي و يحفظك بس يا رييت تطمنيينا ببوست أول ما ترجعي من الاستفتاء
تحياتي لكي و ربنا يستر

Anonymous said...

أنا ح اشارك في الاستفساء

ومش ح اشارك في الاعتصام

وح اشارك في الاستفتاء لاني مقتنعة اني بلدي تهمني وان دي شهادة حق

ومش ح اشارك في الاعتصام عشان خايفة وعشان اسباب تانية شخصية

Anonymous said...

إزييك يانوارة
على فكرة أنا (المخصى) ودى مش بتمسلى إهانة ولاحاجة لآنى على المستوى البيولوجى كويس جدا وزى الفل وأولادى يشهدوا بذلك ......
لكن أنا بأعتبر نفسى واحد من الناس اللى عايشة فى هذا الزمان ولكن عندى الشجاعة إنى أقول هذا عن نفسى ..وأنا شايف إن كتتتتييييييير قوى لازم يكون عندهم الشجاعة الأدبية ويعترفو فى لحظة صدق مع النفس !!!!!!!
ياجماعة نسبة الإخصاء المعنوى لشباب ورجال هذا البلد أصبحت عالية جدا
"رجالة وشباب خايفيين ينزلو يرفضوا التعديلات الدستورية ..بالذمة دول مش يبقوا مخصيين"
على فكرة أنا برضة بأخاف أنزل فى هذة التظاهرات علشان خاطر عيالى وبرستيجى و...و...و..
يبقى مش عيب أقول وبكل شمم وإباء
وسمعنى النشيد الوطنى لآكبر طائفة من هذا الشعب( أنا المخصيييى...كريييييم العنصريين)
والمخصى هايفضل مخصى
وأرجوكى مش عاوز ضوحك
أنا مابحبش الضوحك

Anonymous said...

mabda2eyan ana elgabana elly bete7ky 3anha di....we bgd ba2a ana zehe2t men elwad3 da! leih absat 7aga mosh 3arfeen ne3melha?! 7aramoona men 7oreyet ele5teyar l2 we kaman naga7o enohom yer3eboona menha!

ana ded elmokat3a! ya3ni lw kate3na keda benesma7lohom enohom yefta5ero benazahet wesharaf elestefta2 bedameer mesteraya7, laken lw fe3lan elmo3arda heya ela3'labeya leih ba2a manenzelsh wen2ool l2?! yemken da lw fi dameer aslan yes7a wey2anebhom we homma bey2olo elestefta2 kan sharif we nazih!

nigy ba2a lemas2alet elahl. kolo koom we 5oof elahl koom tani bey2ololna balash we shoofo mosta2balko, howa da mosh mosta2balna walla e7na mosh 3aysheen felbalad di walla eih? beyfakaro ezay?! ana mosh 7aloom 3aleehom besara7a bas lazem ye2adaro en elly e7na fi da besabab sokothom homma we7na lw seketna yeb2a 5alas e7na welagyal elly gaya day3in day3in!

rabena yente2em menhom, 5aloona nekalem nafsena we dayman fi sera3 gowana ded elly ben2oolo welly 3ayzeen ne3melo! besababhom 7asa enny monafka! ba2ool kalam keteer nefsy anafezo bas sa3b. bas wallahi lw nezelt elestefta2 da a2ool ra2yi (elly mosh fare2 ana 3arfa) bas 7ab2a sabat lenafsi enny fe3lan a2dar a3mel 7aga wel5oof da 7ayroo7 men 3andi....elsabab elly me5alini afakar keteer ahli!

sorry ya gama3a ana tawelt 3aleeko awi we btasha2om bas kont 3ayza asharek ma3akon. we insha2 Allah 7a3arafko ana ro7t elistefta2 walla l2, bgd maksoofa awi wana ba2olha bas ed3oli at3'aleb 3ala 5ofi waroo7.

Anonymous said...

شيخ الأزهر قال ان عدم المشاركه أثم حيث يعد كتمان للشهاده

اما انا فمستعد وجاهز لهذا الأثم ، حيث لا ارى ان هناك سبيل افضل واقوى من المقاطعه الجماعيه

أما الأعتصام ففكره جيده لم ولن يتم تنفيذه بنفس الجوده حيث لا يوجد اى رابط للمعتصمين

مش مجرد اروح اقف فى ميدان التحرير لحد بكره ابقى معتصم والسلام وعملت اللى عليه

أحنا لسه موصلناش للنضج ده والأعتصام اتوقع ان يسفر عن كارثه ، او لا يسفر عن شئ اطلاقاً

تحياتى