Monday 28 April 2008

ابو ذر الغفاري..دي مسيهي دي؟

الواد مينو كتب بوست عن مقولة: عجبت لرجل لا يجد قوت يومه كيف لا يخرج على الناس شاهرا سيفه، وبما ان مينو مش مطلوب منه انه يبقى معاه دكتوراه في الحديث فهو اشار الى انه مش متأكد اذا كان ده حديث نبوي شريف وللا مقولة عن ابي ذر، واذ بي افوجأ ان حد داخل يقول له ما معناه يا مسيحي يا لئيم مالك انت ومالنا واحنا عارفين انت قصدك ايه انت بتقومنا طب ما تقول حاجة من الكتاب المقدس، ثم ان انت ما قلتش سياق المقولة او الحديث!!!!! والحقيقة انا مش عارفة ح تفرق مع الاخ المجهول في ايه انه يعرف سياق مقولة ابو ذر
واذا كان ضروري بقى يبقى يلبس دي في وشه: ابو ذر كان بيقول الكلام ده في عهد معاوية بن ابي سفيان، وسيدنا ابو ذر اللي تنبأ له الرسول بانه ح يعيش لوحده ويموت لوحده ويبعث لوحده، وهو كان من خيرة الصحابة الذين انفقوا من قبل الفتح وجاهدوا، كان من معارضين لمعاوية بن ابي سفيان لان كان فيه ناس جعانة في عهده، وكان ابو ذر بيحرض الناس على معاوية وبيشكك في شرعية خلافته
ها؟ كان لازم يعني نفتح الموضوع ده ونضايق الناس اللي عمالة تقول معاوية رضي الله عنه؟
ودي احاديث في فضل ابو ذر وما شفتش احاديث في فضل اللي هو كان بيحرض على الثورة ضده:

ألا إن الجنة اشتاقت إلى أربعة من أصحابي فأمرني ربي أن أحبهم فانتدب صهيب الرومي وبلال بن رباح وطلحة والزبير وسعد بن أبي وقاص وحذيفة بن اليمان وعمار بن ياسر فقالوا يا رسول الله من هؤلاء الأربعة حتى نحبهم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يا عمار عرفك الله المنافقين وأما هؤلاء الأربعة فأحدهم علي بن أبي طالب والمقداد بن الأسود الكندي والثالث سلمان الفارسي والرابع أبو ذر الغفاري

إن جبريل عليه السلام أتاني فقال إن ربك يحب من أصحابك أربعة ويأمرك أن تحبهم قال بعض أصحابه سمهم لنا يا رسول الله قال أما إن عليا منهم حتى إذا كان الغد قالوا يا رسول الله النفر الذين أخبرك الله أنه يحبهم قال علي وأبو ذر الغفاري والمقداد بن الأسود وسلمان الفارسي

أمرت بحب أربعة من أصحابي ، و أخبرني الله أنه يحبهم : علي ، و أبو ذر الغفاري ، و سلمان الفارسي ، و المقداد بن الأسود .

وفيه احاديث كتيرة قوي تانية، طبعا فقهاء السلاطين، واللي بيصادف ان معظمهم سنة بيأيروا شوية من ابي ذر لانه كان بيلطش للسلطان وش كده من غير حسابات وما كانش تنظيمي ولا تبع فريق من الفرق طالع لوحده كده يهزأ كل ظالم من غير ما يفكر في حسابات سياسية
قووووووم مينو لانه نحس وغفاري النزعة ساب كل الاحاديث والاقوال وما نقاش غير ابو ذر اللي بيحط فقهاء السلاطين واتباعهم في محنة كبيرة: ما يقدروش يشككوا فيه وفي نفس الوقت لو قالوا عليه الكلام اللي بيقولوه على اي صحابي تاني الناس ح تقول لهم ها؟ طب ايه؟ فبيفضلوا انهم ما يجيبوش سيرته خالص منعا للاحراج هو وكام صحابي تاني زي عمار بن ياسر مثلا وعلى عينهم بيجيبوا سيرة سيدنا علي يعني ودايما يجيبوا سيرته في اطار بطولاته العسكرية وقفل على كده بقى مش عايزين وجع دماغ

مع ان اللي عايز يتجنب المشاكل مع السلطة الاحسن له انه ما يجبش سيرة سيدنا محمد من اساسه بقى ده اكبر احراج في الدنيا يعني
لا بيجيبه سيرته ويقولوا اصل الكلام ده ايام مكة، منسوخ يعني منسوخ
والخناقة اللي اتعملت مع مينو لانه مسيحي كفتس لئيم بيحرض المسلمين انهم يثوروا على الجوع بس على مين يا عابد الصليب يا ازرق احنا ح نجوع وح نستحمل بالعند فيك روح خلي المسيحيين يضربوا يا دسيسة
كل الخناقة في ان ده مش حديث دي مقولة لواحد صحابي وكأن ابو ذر ده مسيحي والعياذ بالله ومش بعيد يكون انجيلي كمان استغفر الله العظيم مع ان مينو نهى البوست بتاعه بحديث نبوي صحيح اقوى بكتير من مقولة ابو ذر: افضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر
واحنا كلنا عارفين ان ذروة سنام الاسلام الجهاد
الناس حاسة ان مقولة ابو ذر قوية عشان فيها كلمة سيف، بس لو تأملتها ح تلاقيها بتدعو لاستخدام السيف عند الجوع
لكن حديث الرسول صلى الله عليه وسلم الصحيح الحقيقة بيدعو للجهاد ضد السلطان الجائر قبل الوصول لمرحلة الجوع بكتير
افضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر، يعني تجهز لسانك سلخ على اي حاكم تسول له نفسه انه يجور في اي قضية من القضايا
لا وفيه حديث اقوى بكتير: الساكت عن الحق شيطان أخرس
ده وش ده، على كده انت مش ح تسكت خالص، واقوى بكتير برضه من مقولة ابو ذر اللي لا تدعو الى الثورة والاعتراض الا في حال الجوع، لكن احدايث الرسول بتقول لك وانت ح تستنى لما تجوع وللا ايه؟
ده غير مقولة سيدنا علي لو كان الفقر رجلا لقتلته وغير حكم سيدنا عمر لما جاله واحد جارر الخادم بتاعه وبيقول له ده سرق فسيدنا عمر قال له سرقت ليه الخادم قال له جعان فسيدنا عمر قال للسيد انا ح اقطع ايدك انت عشان سايب الخادم جعان لحد ما سرق
عموما الواد الكفتس مينو خلاص مش ح يتلائم ويتكلم في الاسلام تاني وقرر انه يدور في الكتاب المقدس عن ايات بنفس المعنى
على الله بقى ما حدش يدخل يقول له انت فاتح المدونة للتبشير
عشان يبقى يوم ما يقول حديث نبوي او مقولة اسلامية يبقى وانت مالك انت يا ازرق
ويوم ما يتكلم عن الكتاب المقدس يبقى ايها الزنديق الحبظلم بظاظا انت بتستخدم المدونة النجسة للتنصير
ارجمووووووووووووووهم
البني ادم يقدر يتغابي ويفهم الكلام زي ما هو عايز ويلوي عنق الحقائق عشان يشتت نفسه والناس ويريح ضميره
عشان كده انا شايفة ان الغباوة خطيئة كبيرة
البني ادم دأب على انه يتصدر في الهايفة زي انه يقول ده مش حديث دي مقولة او زي اللي قالوا لي انت بتقولي على الرسول واطي بتعمد الاستهبال والتغابي وتمثيل عدم الفهم عشان يتهرب من مواجهة نفسه
البني ادم يقدر يعمل حاجات وسخة كتير يهرب بيها من الدين والقانون والاخلاق وهو بيوهم نفسه واللي حواليه انه شيخ طريقة وخيرة البشر
البني ادم مافيش شيطان ولا ملاك اقوى منه وهو اللي بيقرر يدي قياد دماغه وحياته للشيطان وللا للملاك وللا لضميره وفطرته اللي هي اقوى بكتير من اي شيطان او ملاك
البني ادم ظلوم وجهول وقتور وجبان وغبي وتافه وزي الزيبق ماحدش يقدر يمسكه من غير ارادته غير اللي خلقه
البني ادم في ايده يبقى عادل وعالم وكريم وباسل وذكي بس لو هو عايز.....بس لو هو عايز
البني ادم مافيش حاجة ح تخليه يتحمل المسئولية اللي ربنا اوكلها له غير ارادته الشخصية الحرة اللي نابعة من جواه
وهي دي المشكلة

No comments: