Wednesday 23 January 2008

رواية شاهندة مقلد عما حدث اليوم

طنط شاهندة وصلت البيت واتصلت بينا عشان تطمنا وقالت لي الآتي:
امبارح كلموني وقالوا لي ان فيه وفد من 17 شخص ح يروحوا يقابلوا الامين العام لجامعة الدول العربية وواخدين تصريح عشان يقدموا له بيان شعبي بطلب فتح المعبر للفلسطينيين وقالوا لي تحبي تيجي قلت لهم آه طبعا رحت أنا اول واحدة ما كانش حد لسة وصل وكان فيه حضور امني عالي جدا اتاري فيه ناس تانية عاملة مظاهرة من عمر مكرم
قلت لها: وانت ما كنتيش تعرفي؟ طيب ما نسقتوش مع بعض ليه يا طنط
قالت لي احنا ومين؟
قلت لها السبعتاشر مع المظاهرة
قالت لي مش عارفة المهم لقيت ظابط جايلي ومعاه يجي خمسين واحد بيقول لي انت مين وبتعملي ايه قلت له انا ضمن وفد واخد تصريح لمقابلة الامين العام لجامعة الدول العربية قال لي طب لو سمحتي اثبات الشخصية ادتله الباسبور راح ورجع قال لي ممكن تيجي تكلمي سيادة اللواء قلت له سيادة اللواء لو عايزني يجي هو يكلمني انا مش رايحة اكلم حد قال لي ما هو انت مش ح تقفي هنا قلت له ح اقف هنا ومش ح امشي دي بلدي وانا واقفة على ارض بلدي وانت مش ح تمشيني الا لو قررتوا تشيلوني بالعافية قال لي لو سمحتي يا مدام انت زي والدتي قلت له انا زي جدتك مش والدتك وهو بيتكلم معايا لقيت عادل المشد بيشاور لي وبيقول لي تعالي رحت لقيتهم ماسكين عدد كبير يطلعوا خمسين هم كمان وبيطلعوهم في البوكس وواحد من الظباط بيقول لي روحي انتي يا مدام قلت لا مش انا اللي ح اروح هم اللي ح ينزلوا ويروحوا قال لي كده؟ طيب اتفضلي بقى اطلعي معاهم طلعنا البوكس وكان عبد الغفار شكر موجود وهو عامل عملية قلب مفتوح وقعدت انا وهو نزعق ونقول لهم احنا الاتنين عندنا القلب وح نوديكوا في داهية انا عايزة اعرف مين اللي بيحكم البلدي وكده يعني وبعدين كان معانا الموبايلات عملنا اتصالات وبعدين بسمة بنتي اتصلت بيا وبتزعق وبتقول لي: انت فين والناس بيتقبض عليها وبينضرب قالت لها انا مقبوض عليا يا بسمة فيه ايه؟ قالت لها انا في مظاهرة في عمر مكرم والامن بيجرجر الشباب وبيسحلهم وبيضربهم وبيرميهم في البوكسات
بعد كده الضابط قال فيه امر باننا ننزل شاهندة وعبد الغفار وعادل في الدراسة واطلع بالباقي على التجمع الخامس
======
على الجانب الاخر بعت لاحمد حلمي عشان يبعت لي اسامي المقبوض عليهم بعت لي الرد ده:
لسه بنجمع الاسماء .. كل ما نجمع مجموعة يسيبوهم مش باقى معنا غير عصام شعبان وعمرو يوسف وغالبا حايسبوهم لانهم فى قسم الدرب الاحمر مش معسكر الدراسة .. اللى لازقين فيهم بتوع الاخوان ودول فى معسكر الدراسة وبنحاول نعمل حصر لهم لان اغلبهم من خارج القاهرة
=====
المعبر اتفتح خلاص والفلسطينيين بيشتروا احتياجاتهم من المؤن دلوقت بس ما اعرفش ح يعملوا ايه في الجرحى والمصابين هم دول اهم من شراء الحاجات الغذائية
نرجو فتح المجال للمصابين ونقلهم بشكل عاجل لاقرب مستشفى
كمان رجاء شخصي من القوافل الطبية الخيرية انها تتوجه لرفح لاسعاف المصابين
وما اظنش ان دي حاجة الحكومة المصرية تعترض عليها ولو ح تعترض عليها يبقى ح نعمل فضيحة

No comments: