Thursday 17 January 2008

عاجل اعتقال عدد كبير من الناس والمدون جيمي هود في مظاهرة السيدة زينب

تحديث:
الاخبار دي وصلتني من خالد البلشي ووائل عباس
وصل الان تسعة ممن تم اعتقالهم اليوم فى مظاهرة كفاية ضد الغلاء فى ذكرى احداث 18 و19 يناير الى مجمع نيابات الجلاء
وهم فى انتظار وكلاء النيابة للتحقيق معهم
و هذه هى الاسماء المتاحة لدينا الان

عمر سعيد صحفى بجريدة البديل
والمدون محمد عادل
والصحفى بيتر الفريد
والحاج فتحى
ومحمد العجمى مدرس ثانوى
وسوف نوافيكم ببقية الاسماء لاحقا
يوجد معلومات عن وجود 15 معتقلا اخر مازالوا فى عربات الترحيلات

خالد البلشى
تحديث
مازال عمر سعيد الصحفي بجريدة البديل محتجز في نيابة الجلاء، جيمي بيقول لي فيه ناس بتقول ملفه كبير...ما اعرفش يعني ايه، بس هو بيقول لي هو اللي كان ماسك ملف العمال والظاهر ما صدقوا يقع في ايديهم
تحديث:
تم اطلاق سراح كل المحتجزين، لسة مكلمة جيمي دلوقت وهم رموهم في الصحرا وفي البرد ده زي المرة اللي فاتت، ساعة ما كان بيكلمني وفاتح الموبايل كان بيتقبض عليه لفوا بيهم بالعربية زي المرة اللي فاتت، كانوا عربيتين مليانين ناس وبعدين طلعوهم على طريق القطامية ورموهم في الصحرا وهم بيحاولوا يركبوا اي مواصلة دلوقت
جيمي قال لي انهم لما لقوه فاتح الموبايل ضربوه
======
دلوقت اتصل بيا عبد البرماوي ومحمد الشرقاوي وقالوا لي ان عدد كبير من الناس تم اعتقالهم ومنهم المدون جيمي هود وانه تم القبض على المسيري واطلاق سراحه بعدها بشوية
جيمي كان اتصل بيا العصر ولما جيت ارد ما ردش عليا بس سمعت خناقة بينه وبين ناس وهو كان فاتح الموبايل وبيسمعني بس انا ما ميزتش الكلام غير واحد بيقول ابعد الموبايل ده.....هات الموبايل ده....وجيمي بيقول خلاص يا عم الموبايل مافيهوش حاجة
دلوقت عبده بيقول انهم بيرموهم في الصحرا زي المرة اللي فاتت والشرقاوي بيقول انهم في طريق الجامعة

No comments: