Saturday 19 January 2008

حسن نصر الله والمشاكل الفرويدية


آه طلع النهاردة وسط الناس وكانت مفاجئة، ده مهدد بالقتل ومرة واحد اسرائيلي كتب في هاآرتز في اول الحرب
(قبل ما يتلبوا العلقة)
ان الحرب مش حتاخد اسبوع وبس ديتها: أن يخرج نصر الله رأسه الكبير ليتلقى رصاصة تخلص العالم منه ومن شره
دي غير الاغنية اللي طلعوها مخصوص لنصر الله والمطرب الاسرائيلي بيقول فيها من قلبه: ياااااا كككككككككككلببببببببببب
طبعا حسن نصر الله ده حياتي ربنا يخليهولي انا شخصيا يعني
ومش كل حد باحبه الناس بتحبه ومش كل حد باكرهه الناس بتكرهه انا باكره ناس كتير الناس بيحبوهم وكل واحد حر يحب اللي هو عايزه
بس انا لفت نظري ان الناس اللي بتكره حسن نصر الله بتكرهه بشكل فرويدي بحت وعندي ادلة على الكلام ده
اولا: لما تكره شخصية سياسية مش من الطبيعي ان لما تيجي سيرته تتشنج بالطريقة اللي بيتشنج بيها كارهي حسن نصر الله ويعملوا زي المطرب الاسرائيلي بتاع ياااااااااا ككككككككككككككللللللللللللببببببببببببببببب
طيب المطرب الاسرائيلي معذور ده عدو بلده وراقعهم علقتين ورا بعض
لكن بيني ادم زيي وزيك، ممكن يكون مختلف مع حسن نصر الله او حتى ضد فكرة المقاومة من اساسها يا سيدي ما جراش حاجة
ليه بيتشنج ويتشال ويتحط ووشه يحمر ويبث كل الكراهية من قلبه؟ مع ان الناس دي عادة بتكره كل اشباه حسن نصر الله او اللي واخدين خطه ومع ذلك ما بيتشنجوش لما بيجيبوا سيرة احمدي نجاد ولا حتى الوية الناصر صلاح الدين مثلا
اشمعنى حسن نصر الله اللي لما تجيب سيرته يبقى كأنك قلت له أمك مؤمنة بتعدد الازواج وابوك آنسة؟
ثانيا: ما شفتش حد بيكره حسن نصر الله الا الرجالة.....اكيد فيه ستات بتكرهه بس انا شخصيا ما شفتهمش، ممكن لان معظم صحابي رجالة وممكن لان من المصريين ماحدش بيكرهه غير الرجالة
مما يثير الشكوك
ثالثا: يركز المهاجمين لحسن نصر الله - من الرجال بالذات - على الناحية الجنسية بشكل مبالغ فيه، يعني واحد صاحبي من اللي بيكرهوه لدرجة انه لما بيسمع حد بيكلم حد عليه بيتجنن من غير سبب فضل يشتم فيه بالكلام الخرا بتاع ده بتاع ايران ده بتاع سوريا وبالرغم من اني ما قلتلوش ما انت بتاع امريكا وواخد الجنسية الامريكية ومتجوز امريكانية، والله ما رضيت اقول له كده عشان ما ازعلوش صاحبي يعني، الا انه بص لي بتحدي وراح قايل لي: وايه رأيك بقى اني متأكد انه مالوش في النسوان....وتلاقيه...وتلاقيه كمان بياخد فياجرا....وعارفة...و...و....وايه
آه واكيد بيشتري ادوية الانلارجمنت اللي بتيجي اعلاناتها على الميلات
كل ده ووشه بقى لونه زي قوطاية وابتدى يتفتف من كتر العصبية مع اني ما فتحتش معاه موضوع حسن نصر الله
كل الحكاية انه سمع الساعي بيقول لواحد زميلنا اسمه حسن: حسن بيه نصر الله ازيك
ودي كانت اخر كلمة اي حد غيره قالها ومن لحظتها ولحد ما مشينا وهو عمال يشتم في حسن نصر الله ويؤكد ان حسن نصر الله مالوش في النسوان وكان ح يموت في ايدينا من الغيظ
مرة واحد تاني صاحبي قال لي وهو برضه وشه احمر وبيتفتف من الغيظ: لعلمك اكيد فيه علاقة شاذة بينه وبين اولمرت
لا....فيه علاقة شاذة بينه وبين لحود....وتلاقيه بتاع نسوان ورجالة كمااااااااان....هه...بس
!!!!!!!!!!!
طيب يا اخوانا ماهو مافيش حد يقدر يفسر الغيظ ده كله والحرقة دي كلها وكل الاتهامات الجنسية اللي مالهاش اي اساس غير في امنياتهم الشريرة غير الاخ سيجموند فرويد

ثم ان حسن نصر الله مش طالب ايد اي واحدة من صاحبات او زوجات صحابي دول عشان يبقوا متخوفين من تهديدات حسن نصر الله الذكورية لهم

مرة واحدة صاحبتي كانت بتتطلق ولما حد بيسألها تقول لهم بيعاملني وحش وبيهملني
اللي فاكراه كويس ان كل صاحباتنا المتجوزين كانوا متغاظين منها قوي وبيشتموها وبيقولوا لها في وشها: يا سلام؟ انت فاكرة نفسك احسن مننا؟ ما كلنا مستحملين ما تستحملي
ومن وراها قالوا عليها انها اكيد بتخون جوزها وشايفة لها شوفة تانية

ومرة باقول على نانسي عجرم امورة فواحدة قالت لي دي عاملة عمليات تجميل...فقلت لها طيب ما تعملي انت كمان عمليات تجميل وتورينا جمالك فقالت لي دي ماشية مع محمد نصير
:))
والله كلنا نفسيات يعني
طيب ما انا باكره هيفاء وهبي وعارفة اني باكرهها عشان هي هيفاء وهبي ومش عشان صوتها وحش ولا حاجة
بس اول مرة اشوف ناس بتكون وجهات نظر سياسية على اساس صراعات ذكورية بحتة
بس سيبك انت
النهاردة كان زي القمر ودقنة البيضا كأنها فضة منورة
ووشه في اللبس الاسود كأنه بدر التمام بينور السما الضلمة
ربنا يخليهولنا
ده سيد الرجال
p:
شوفتوه وهو بيقول عندنا ايدين ورجلين وروس
مش اللي يقول لي انا ما اقدرش اتبرع بالدم عشان اعصابي بتتعب
جتها نيلة اللي عايزة خلف

No comments: