Thursday 18 September 2008

انا هابلة

تصدقوا انا هابلة؟ مخ اللمبي على جسم رياض المنفلوطي
اللي بالي بالك بقى
لما باسمع اغنية وطنية باعيط زي الهابلة، لدرجة اني لما باسمع يبقى انت اكيد اكيد في مصر باعيط، وباعيط لما باسمع الى رحاب يثرب بتاعة فيلم الشيماء، وباعيط والطيارة طايرة من مطار مصر، وباعيط لما باشوف مصر من فوق وانا راجعة، وباعيط واحنا بنعمل لاندينج وباسقف زي العبيطة، وباعيط لما باسمع اغنية حلوة بلادي السمرا بلادي الحرة بلادي السمرا بلادي، وباعيط لما باسمع قرار تأميم قناة السويس وباعيط لما باسمع الاغنية دي

اخدتها من مدونة كويتية اتربت في اسكندرية وكاتبة بوست عن مصر وقعدت اعيط وانا باقرا البوست بتاعها
فيه معلق كويتي كاتب لها: انا ما اعرف انت وعالية شنو حبكم لمصر؟ من زينها؟
الترجمة: انا مش عارف انت وعالية بتحبوا مصر ليه؟ من حلاوتها؟
راحت رادة عليه: مصر التي في خاطري وفي فمي/ احبها من كل روحي ودمي...
مصر يا حلاتها
يا حلاة ناسها وخفة دمهم

حتى المترو بزحمته وعفسته حلو
حتى الشوارع الملوثة حلوة
حتى راعي التاكسي اللي يحن على راسك سوالفه حلوة

مكتباتها
جناينها
نيلها
الشعراء، الفن، الاغاني، الافلام، المسلسلات
النكت والأمثال الشعبية
حتى النصب ع السواح
والشعبطة في الباصات
والتكاسي اللي توصل مشوارين وثلاثة مع بعض
حلوة

ما راح أخلص....
----
انا شفت ردها ده رحت معيطة تالت عيطت جامد قوي طول ما انا باقرا ردها اعيط اعيط اعيط وانا بانقله اهو عمالة اعيط لما مش شايفة قدامي الحروف خالص لما الليلة كلها بقت عياط
انا الظاهر باحب مصر وللا ايه؟ مش باقول لكوا هابلة؟

No comments: