Tuesday 30 September 2008

شهامة وجدعنة الانسان المصري

مرة واحد صاحبي حكى لي عن اول يوم ليه في الجيش، هو مؤهلات طبعا وهم بيتلذذوا باذلال المؤهلات عشان زي ما انتوا عارفين الذل بيطلع رجالة وبيقفوا وقفة رجالة
المهم ادوله عصايا ووقفوه حراسة في الصحراء على الباب، بيقول لي: واقف بعصايا ولو كانوا ادوني سلاح ما كنتش ح اعرف استخدمه، لقيت كلب جاي عليا بس انا مش مستكلبه قوي يعني.
اظن انتوا عرفتوا ايه اللي جاي عليه، هو خالد في الموقف ده مش ندل ولا جبان ولا حاجة لانه معاه عصايا وفي الصحرا وبالليل وديب جاي عليه ايه اللي ممكن يعمله يعني غير انه يتسمر مكانه من الرعب؟
الندالة والوضاعة والجبن جم منين بقى؟ من صاحبه اللي واقف على البرج معاه سلاح معمر وما طلعش من كمه يعمل اي حاجة غير ينادي على خالد من فوق: سيبه ده ديب...
خالد قال له: اسيبه؟ على اساس اني انا اللي راسي والف سيف اجري ورا الديب؟ ده جاي عليا....
المهم ربنا الهمه يتنح..الديب وقف شوية كده وبعدين بص له بشفقة وراح متدور وماشي
يعني الديب طلع اجدع من المجند اللي ع البرج
-------------
انا باخاف من كلاب الشارع على فكرة، بس خوفي من كلاب الشارع بيتوارى لما ابقى ماشية مع واحد شنبه من ودنه اليمين لودنه الشمال ويتحامى فيا من الكلب
----------
وكمان باخاف من تعدية الشارع، بس احيان كتير بابقى نفسي ارمي نفسي تحت اي اتوبيس لما ابقى برضه باعدي مع حد صاحبي المفروض انه في البطاقة ذكر ويحطني انا ناحية العربيات
------
آه...طبعا ح يدخل شوية ناس يبضنوني ويقولوا لي مافيش داعي للتعميم
ليه؟ لان الاخوة الرجالة اسم الله على ننوس عينهم بيزعلوا لدرجة انهم يعملوا اكاونتات وسخة ويدخلوا يشتموني بيها عشان زعلانين على نفسهم
امال احنا ما بنزعلش ليه؟ الست المصرية نكدية، الست المصرية بعد الجواز بتفشكل، الست المصرية مملة، الست المصرية مهملة، الست المصرية رغاية، الست المصرية بتطفش جوزها من البيت
الكلام ده عندنا بيه تراث من السينما والمسرح والمسلسلات والروايات
اعمال فنية وادبية كاملة متأسسة على شتيمة الست المصرية ان لم يكن كلها بما فيهم مسرحية العيال كبرت
وما بنزعلش..حد زعلان يا بنات؟ فيه واحدة زعلانة؟ اهو...مافيناش ولا واحدة زعلانة ولا واحدة اتعوجت وقالت: مافيش داعي للتعميم
ده حتى فيه ستات مازوخيات بيكرروا الكلام ده
ولما واحدة زيي تقول الرجالة عقولهم ضيقة يقوم مجموعة من الرجالة يزعلوا بجد ويعملوا اكاونتات يخلوني اعمل لها مودريشن مما يؤكد ان لو كل الناس عقولها واسعة دول بالذات عقولهم ضيقة، وياريتهم رجالة صح بيواجهوا
اقول لكوا من الاخر، يعني ايه رجولة: يعني شهامة وشجاعة وجدعنة
مرجلة كده يعني معروفة دي؟
طيب الكائنات اللي فيهم الصفات دي لما بيبقوا موجودين في مكان بيبان عليه
البلد دي باين عليها اي حاجة من دول؟

No comments: