Tuesday 16 September 2008

شاهد اعتصام اهالي الدويقة امام المحافظة

الفيديو على اليوتيوب هنا


تحديث:
طفاطيفو شال الجملة اللي مضايقة الاهالي ولو انها عادية بس هم احرار ونزل الفيديو كامل هنا، وانا ح انزله على اليوتيوب ان شاء الله عشان يبقى اسهل

هي الدنيا ليل وضلمة والموبايل بتاعي فاشل والصوت مش واضح قوي عشان كده ح احكي لكوا مع الفيديوهات

الشرطة زهقت طبعا من الزوايد البشرية اللي في الدويقة، بيقولوا لهم ما تغوروا بقى احنا فاضيين لكوا؟

الناس نايمة في الشارع راحوا قعدوا في نادي منشية ناصر الاجتماعي، هم بقى وزعوا بعض الشقق على الاحباب والاصحاب وعلى اللي دفعوا فلوس وعلى الناس اللي مكتوبين في البطاقات انهم تبع منشية ناصر، اللي مكتوب انه الفيوم او اي حتة تانية، زي ما تلات اربع مصر مكتوبة في البطاقة غير محل اقامتها، ما اخدوش حاجة، قعدوا في النادي والنادي حاجة مقرفة جدا فيه عيل اتقرص بعقربة في النادي، وهو طفل رضيع، شكله تلات شهور بس ممكن يبقى خمس شهور وشكله مسخوط من سوء التغذية، المهم الحكومة زهقت منهم والشرطة عايزة تخلص منهم، راحوا داخلين عليهم ونازلين ضرب في الستات والعيال،

الست بتقول ما ضربوش الا الستات، يا عيني على المرجلة، قعدوا يدعوا على الحكومة وعلى نائب مجلس الشعب عن الدايرة حيدر البغدادي. سألت ستتين منهم انتوا انتخبتوه، اتنين قالوا لي لا طبعا ما انتخبناش حد احنا عارفين انهم ناس وحشة. سألت ست تانية قاعدة بولادها وهي مطلقة وعندها ولد وبنت، قالت لي ايوة انتخبته كنت فاكراه راجل كويس انا ما اعرفش انه كده، بس هو خلي بينا وجامل حبايبه وبلدياته على حسابنا

لا وشوف المخ بيطلعوهم ازاي؟ ولعوا نار في المكان، تصدقوا؟ تصدقوا انهم يرموا صواريخ نار على الناس عشان يطفشوهم من المكان؟
العيال الصغيرة لقوا كاميرا فرحوا قوي وقعدوا يتصوروا ويتكلموا،

عيل منهم قال: انا ابن وزير انا، انا ابن الملك و....ام مبارك! عيل تاني بتاع عشر سنين كده قال لي: ما زمان الناس كانت بتلاقي الاكل، دلوقت كل حاجة غالية قوي...طيب ليه حسني مبارك بيغلي الحاجة على الناس؟ قلت له: تفتكر انت ليه؟ قال لي: عشان يكسب هو...بس مش حرام عليه؟

انت في سنة كام؟ انا في سنة خامسة...انا في اولى اعدادي..انا في سنة ساتة...ولقيت عيل زئرد كده لابس فانلة...بس مافيش اي حاجة تانية وعنده بتاع اربع سنين جاي يقول لي: انا في عاشرة
عندهم كلام كتير وعمالين يقولوا لي: الحاجات دي ح تنزل في كناة ايه؟ وللا على ترنت؟ طيب نزليها دلوقت..نزليها ووزعيها
مشيت وهم لسة بيتكلموا وما عرفتش اسكتهم
فيه فيديو فيه كلام عادي، بس بعد ما اتكلموا اللي فيه جم قالوا لي: لا خلاص ما تنزليش حاجة، عشان كده الفيديو ده مش ح انزله، هو عموما مافيهوش حاجة جديدة عن الفيديوهات التانية
ان شاء الله ح اروح لهم بكرة لانهم لسة عايزين يتكلموا، بالنسبة للفيديو الاخير هو مهم عشان كده باحاول ابعته لطفاطيفو عشان يشيل اخر جملة في الفيديو لان دي هي اللي خلتهم يقولوا ما تنشريش لفيديو

No comments: