Thursday 27 December 2007

ساركوزي نازل مع عشيقته في سويت واحد يا عم قرني

امال فين السؤال السرمدي: هي المدام تقرب لك ايه
- مراتي
- طب القسيمة لو سمحت
ده انا ايام ما كنت متجوزة كنت شايلة القسيمة في شنطتي من كتر ما كنا بنتسئل السؤال ده مع اني والله العظيم تلاتة شكلي محترم ناهيك على ان الحب ماكانش مقطع بعضه ولا حاجة ده احنا كنا بنبقى متخانقين على طول وانا عنيا وارمة من العياط على طول وشكلنا من بعيد كأننا متجوزين بقالنا خمسين سنة ومع ذلك مافيش حتة كنا نمشي فيها ولا ندخلها الا يطلع لنا كائن هلامي من تحت الارض
- هي المدام تبقى لك ايه؟
- مراتي
- طب القسيمة لو سمحت
والاخ ساركوزي معاه بقى قسيمة وللا ورقة عرفي وللا دافع خمسين بجرة في السنيورة وللا ايه بالظبط؟ طيب هو جاي مش بصفة رسمية احنا نستقبله ليه ما تستقبله السفارة ماهو جاي بوصفه مواطن فرنسي نازل يقضي يومين مع عشيقته يا عم قرني انت وهو....احنا دورنا ايه بالظبط؟ موصل جيد للحرارة؟
مش فيه ام قانون في ام البلد دي بيمنع ان اتنين مش معاهم اثبات انهم متجوزين ينزلوا في اودة واحدة؟
يعني ايه نازل قدام العالم كله مع عشيقته عندنا في سويت واحد؟ وبعدين نرجع نزعل من جاد شويري انه عامل اغنية اسمها مصرية ومطلع المصريات استغفر الله العظيم؟ طيب كتر خيره مش احسن ما يطلعنا قوادين؟ وللا احنا بقى كبرنا وعجزنا وبقى ينطبق علينا مثل
الـ......لما تتوب تـ...تـ....تقرص مشيها تقرص
يعني سي نيكولاي ساركوزي مالقاش حتة تئنيه هو والشر.....يفة بتاعته غير مصر؟ ما حدش رضي يشتغل كتاليست غيرنا؟
ويا ترى طالع لنا سمسرة حلوة في الشغلانة دي وللا عاملينها محبة؟ يعني ح يدفع فلوس كويسة مقابل ان السكك ح تتقفل والاماكن السياحية ح يخلوها ويأمنوها عشانه هو والوزة اللي معاه؟ وللا ده مجرد تعاطف ببلاش مع جوز الكناريا اللي جايين يستقرنونا بمزاجنا واحنا واقفين على الباب نحرسهم ونشنف اذانا بالاصوات وللا نبص من خرم الباب وللا ايه بالظبط الحكاية ايه الخرا ده بجد؟
طيب على الاقل مراعاة لمشاعر التمانين مليون جاموسة اللي في ام البلد دي نزلوا كل واحد فيهم في سويت لوحده قدامنا كده واحنا مش ح نيجي نفتش عليهم بالليل ونطمن ان كل واحد فيهم نايم لوحده يعني كأننا مش واخدين بالنا ان فيه سويت منهم فاضي انما التقريص عيني عينك كده؟
طيب ما بالمرة الست كوندوليزا هي وصاحبتها يجوا يقضوا شهر العسل عندنا
وللا دول بقى ح تطلبوا منهم قسيمة؟
السؤال يعني اشمعنى المصريين بيطلب منهم قسيمة؟
طيب لو ساركوزي حب يجدد وزهق مثلا من السنيورة اللي معاه وحب يجرب الفول والطعمية ياترى الشندوشت ح يطلع له السويت؟ وللا ح تحجزوا له اودة صغيرة على قد الليلة؟ وياترى ح يضطر يقدم قسيمة؟ وللا عشان الفول والطعمية معاهم نبيت معتق يبقى معفي من الورق الرسمي؟
مرة واحد زميلي قال لي انه راح مع واحد صاحبه امريكاني في مطعم في رمضان وكان بعد الفطار فصاحبه الامريكاني طلب بيرة فزميلي قال له وانا كمان عايز بيرة الجرسون قال له لا انت مصري....هو امريكاني يشرب بيرة في رمضان لكن انت مصري البيرة ممنوعة عليك في رمضان!!!!!!!!
قال له طيب انا بقى مسيحي - هو مش مسيحي ولا حاجة بالمناسبة - قال له حتى لو مسيحي مش انت مصري؟ يبقى ما تشربش بيرة في رمضان
والله انا يعجبني التربية المحترمة دي...احنا مالناش دعوة بولاد الناس المهم ولادنا يبقوا متربيين ومحترمين
احنا ناس صعايدة نفهم في الاصول بلا مسخرة وقلة ادب

No comments: