Thursday 16 October 2008

على رأي جلال امين: ماذا حدث للمصريين

ما الازمة الاقتصادية على كل الناس زي ماهي علينا يعني، واحنا احسن من غيرنا كتير بموجب الحكمة الشهيرة اللي قالها الشاعر الشعبي: الفقر حشمة
وعادة يعني اللي في القاع مش ممكن يقع
ايه ده بقى؟ يعني ده مش اول مجنون يعمل حركات هيستيرية بالطريقة دي
قبل كده واحد رمى نفسه في النيل عشان مش عارف يجيب لبس المدرسة لعياله، واحد تاني طبخ مكرونة لعياله بالسم واكلها معاهم عشان يموتوا ويرتاحوا من الفقر، طب يا عم ما انت لاقي مكرونة احمد ربنا فيه ناس بتاكل من الزبالة، واحد تاني قتل عياله قدام مراته عشان مش لاقي يأكلهم، واحد انتحر عشان خسر فلوسه في البورصة
وده بقى اللي ولع في الاسرة كلها
ايه اللي حصل لنا احنا اتجننا وللا ايه؟ يعني ده احنا مشهورين بحمد ربنا وشكره على اي حاجة والحمد لله الذي لا يحمد على مكروه سواه وكده يعني. ايه اللي حصل لنا؟ ليه كترت ما بينا ردود الافعال الهيستيرية كده، وليه كلها منصبة في تدمير الذات بس...بس.
من كام يوم واحد صاحبي بيقول لي: احنا مجتمع يغلب عليه الشر. زعلت بصراحة ما باحبش حد يتكلم علينا كده، ثم انا شايفة الناس طيبة يعني ماحدش وحش ولا حاجة، يعني اوحش ناس في الدنيا قابلتهم في حياتي غلابة برضه، انا قابلت ناس وحشة بالتصنيف المصري بس بالتصنيف العالمي وفي السياق اللي هم فيه ماهماش ناس وحشة ولا حاجة دول غلابة، قمت كلمت مالك وقلت له احنا ناس وحشة يا مالك؟
قال لي احنا مش ناس وحشة احنا ناس طيبة بس اللي حوالينا بيخلينا ناس وحشة، قلت له بس انا مش شايفة ناس وحشة قال لي عشان ما تعاملتيش في الفلوس واكل العيش، الحاجات دي بتطلع من الناس الحاجات الوحشة غصب عنهم بس هم مش وحشين.
طب الفلوس واكل العيش تخليك تدمر اللي حواليك عشان انت تكسب، لكن ايه الاتجاه الانتحاري اللي بقى عندنا ده؟ تمشي في الشارع الناس ترمي نفسها قدام العربية، انا والله باعدي الناس في كل فرصة باقصى ما استطيع عشان من وانا صغيرة ماما قالت لي اللي ماشي على رجليه اهم من اللي راكب العربية والراجل اللي علمني السواقة قال لي لو ح تختاري انت اللي تموتي وللا اللي ماشي في الشارع موتي انت عشان تخشي الجنة احسن ما تقتلي واحد وتخشي النار :)، لا بالصلاة ع النبي انا ربنا بيوعدني بشوية ناس يعني زي الفل، ويقولوا المصريين اشرار؟ بس ان اللي واقف على الرصيف يتعمد انه يستناك لحد ما تمشي وتدوس بنزين وبعدين يروح رامي نفسه قدامك قال يعني بيعدي يبقى ده اسمه ايه؟
واحد خسر فلوس، او مش لاقي فلوس يدخل عياله مدرسة، او مش لاقي يا كل يا اخي اعمل مقلب في حد، اسرق حد، رفع حد بمطواة، انشل في الاتوبيس، اسرق، اسرررررررررق، انشالله تسرق بنك يا اخي، انشالله تقتل الراجل الغني وتاخد فلوسه، انشالله تسرق صندوق فلوس الجامع، متهيالي دي الحاجات اللي بتخطر على بال واحد ح يموت على الفلوس، مش عايز تبقى مجرم، او خايب ومش عارف تبقى مجرم، ارضى باللي قسمه ربنا زي ما احنا متعودين بقالنا سبعتلاف سنة، بلاش انصب على حد وبيع شقتك لاكتر من مالك مثلا وسافر برة البلد، انشالله تشحت في الشارع، استلف من حد واهرب بالفلوس، اقول لك، اتكل على الله واشتغل رقاصة، اقول لك ايه؟ يا اخي انشالله تتجار بمراتك يا اخي، انما تموت نفسك وعيالك ليه؟ وليه دي بقت اول حاجة تخطر على بال الناس؟

No comments: