Sunday 25 October 2009

شيفروليه الدبابة

دبااااااااااااااااااابة
يعني تدهس المصريين وانت نااااازل
يعني تعجن المصريين وانت ماااااشي
يعني طظ في المصريين المهم انت تعمل فلوووووس
البلد اللي حيلتنا باااااااااااااااااااظط
باااااااظط
ومش مهم اللي ماتوا قد ايه؟ للدرجة دي اللي ماتوا مش مهمين، لدرجة ان جهة تقول تمانية ماتوا، وجهة تانية، حكومية برضه احنا مالناش دعوة احنا مش بنتكلم، قالت خمسة وعشرين، وجهة تالتة حكومية بتقول خمسين
وممكن تطلع جهة تقول ماحدش مات، لانهم شهداء، والشهداء احياء عند ربهم يرزقون، يبقى بتقولوا عليهم ماتوا ليه؟
انا كل يوم باقتنع انهم عايزين يموتونا بالقصد، والله العظيم، قولوا عليا مجنونة، مهبوشة، مخي فوت
ما انا ليا حق مخي يفوت، هو اللي قاعد في البلد دي ومخه ما فوتش يبقى البعيد ما عندوش دم،، بس انا فعلا مقتنعة انهم بيخططوا يموتونا ازاي، القتل ده مقصود
اشمعنى القتل الجماعي ده ما يصيبش غير الغلابة؟ حد يشرح لي، مش اهمال، الاهمال ده ييجي على الكل، لكن لما ييجي على فئة معينة بس من الشعب، الاهمال ده بينقي يعني؟ وقتل كده على طول، في البر والبحر والجو؟ فوق الارض وتحت الارض؟ في الريف والحضر؟ وكل سنة؟ كل سنة؟ حد يقول لي ازاي دي كلها مصادفات
والله عايزين يموتونا، عايزين يخلصوا مننا عشان احنا كتير وفقرا وعاملين لهم دوشة
طيب بس احنا العيال عايزين يسافروا ويسيبوا لهم البلد، ما يساعدوهم يسافروا وبلاش يموتوهم.....هييييه، الناس مش عايزانا
ما حدش عايزنا، اوروبا مش عايزانا، الدول العربية ما بقتش عايزانا، وطبعا الحكومة مش عايزانا وبتموتنا
طب هم لما يموتونا كده، ح يلاقوا مين يضربوه؟ ح يلاقوا مين ياخدوا منه ضرايب يضربوها في جيبهم؟ ح يلاقوا مين يستعبدوه؟
ماحدش عايزنا غير ربنا... احسن من الكل
-------
ليث شبيلات شفته في الجزيرة دلوقت اتعجن، خمس بلطجية ضربوه في الشارع، لا ده مش عادي، ده في الاردن مش هنا، الجزيرة بتقول انه من يومين انتقد الحكومة
-------
فيه مصادمات في القدس ما بين الشباب والقوات الاسرائيلية، ضربوهم بالكراسي والشباشب وحاجات كده عمالة تطير، ربنا يهديهم ويهدي لهم الحال ويوحد كلمتهم ويكفيهم شر الخونة والحمقى، هم ايه الانتخابات اللي ملبوخين فيها دي؟
والله انا حاسة ان حكاية الانتخابات الوهمية في بلد ما حصلتش لسة معمولة لهم مخصوص زنبة فيهم عشان يتلهوا عن اسرائيل، ماعاشوا خمسين سنة من غير انتخابات، هم عندهم بلد؟ قاعدين سايبين الدنيا وعمالين يقولوا الانتخابات في الضفة وللا في غزة، الانتخابات تبتدي وللا ما تبتديش
عندهم احتلال، اللي يقدر على حاجة يعملها
ربنا ينفخ في صورتهم، انا زعلانة عليهم قوي، ما احبهمش يبقوا زي بقية الشعوب العربية ابدا يارب يرجعوا زي ما كانوا كده

2 comments:

Unknown said...

الواحد نفسيته مدمره من صور العجين البشرى اللى طالع من جوه القطرين

ووزير التقل باق فى مكانه

Anonymous said...

يا أ / نوارة أنت ما سمعتيش أخر الأخبار أنهم تحفظوا على مسبب هذا الحادث الأليم " الجاموسة الغلبانة" و حرزوها فى المشرحةو بيشرحوها لتشككهم فى أنها كنت مخمورة ساعة الحادثة .