Sunday 11 May 2008

ياراجل كفاية بقى حرام عليك فضحتنا

يعني انت مش مكفيك اللي عملته فينا؟ مش مكفيك؟ مبسوط يعني ان صورتك في العالم انك مجوع شعبك وانهم داسوا على صورتك بالجزم؟ الصورة دي عاجباك وعايز تجمل الصورة اكتر؟
اتفضلوا الخبر

مبارك يهنئ الصهاينة على اغتصابهم فلسطين و يهديهم هدية قيمة

و الغاز المصري بأثمان بخسة للصهاينة المجرمين

و يحرم منه الفلسطينون



مبارك يهنئ بيريس بمرور 60 عاما علي قيام اسرائيل
10/05/2008
رام الله ـ القدس العربي ـ من وليد عوض: اكدت مصادر اسرائيلية امس ان الرئيس المصري حسني مبارك بعث الي رئيس الدولة في اسرائيل شمعون بيريس رسالة تهنئة بمناسبة مرور 60 عاما علي قيامها.
وحسب المصادر فان مبارك حث بيريس علي ضرورة تحقيق السلام مع الفلسطينيين وباقي الاطراف العربية من اجل مستقبل المنطقة ورفاهية شعوبها.
وفي برقية التهنئة التي ارسلها لبيريس ونشر موقع يوآف يتسحاكي الاسرائيلي علي الإنترنت مقتطفات منها امس قال مبارك: يشرفني أن أنقل لسيادتكم تهنئتي بمناسبة عيد الاستقلال، وأود أن أعبر عن أملي في دفع عملية السلام قدماً، وأن أعرب عن تطلعي لنجاح المفاوضات السياسية الجارية حالياً .
واضاف مبارك ان السلام العادل والقابل للتحقيق في الشرق الأوسط هو الطريق الأمثل للعيش بأمن ورفاهية لكل شعوب المنطقة بمن فيهم مواطنو دولة اسرائيل .
واحتفلت اسرائيل امس الاول بالذكري الستين لقيامها وفق التقويم العبري فيما بدأ الفلسطينيون احياء فعاليات الذكري الـ60 لنكبتهم حيث تم تهجيرهم من وطنهم علي يد العصابات الصهيونية عام 1948 لاقامة دولة اسرائيل.

و الغاز المصري بأثمان بخسة للصهاينة المجرمين

و يحرم منه الفلسطينون

الغاز المصري يتدفق إلى إسرائيل



1.7 مليار متر مكعب من الغاز المصري لإسرائيل سنويا (الجزيرة-أرشيف)

أعلنت شركة كهرباء إسرائيل عن بدء تدفق الغاز الطبيعي المصري عبر خط أنابيب للمرة الأولى اليوم.

وجاءت عملية توريد الغاز بعد توقيع اتفاق مع شركة غاز شرق المتوسط لتوريد كمية غاز طبيعي تبلغ 1.7 مليار متر مكعب سنويا لمدة عشرين عاما.

وتتضمن المرحلة الأولى تسليم الغاز إلى محطات توليد الكهرباء في مدينتي تل أبيب وأشدود وسيمكن ذلك شركة الكهرباء من زيادة إنتاجها الكهربائي المولد بالغاز الطبيعي الذي تبلغ نسبته 20% من إنتاجها.

وقالت شركة كهرباء إسرائيل إن ما يزيد على 20% من الكهرباء التي ستنتج في العقد المقبل ستكون معتمدة على الغاز الطبيعي المصري.

وأقامت شركة غاز شرق المتوسط خط أنابيب تحت الماء لنقل الغاز الطبيعي من مصر إلى إسرائيل.

ويتولى إدارة الخط والشركة مشروع مشترك لمستثمرين منهم رجل الأعمال المصري حسين سالم ورجل الأعمال الإسرائيلي يوسف ميمان.

المصدر: رويترز

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/7C3F0137-9F66-417D-82E4-76B666D39DCA.htm

انت عايز مننا؟ خلاص، عرفنا، عايز تكسر نفسنا وتذلنا، عرفنا ده وساكتين وحاطين في بقنا جزمة قديمة والناس ماشية تكلم نفسها وتقول ح ناكل ازاي، طب عايز من الناس ايه؟ انت بتنبسط لما الناس بتكرهك؟ الموضوع ده بيسعدك يعني؟ وكل ما الناس تسكت عنك ترجع تفكرهم تاني؟
طب احنا بقى عايزين الغاز بتاعنا
انت مش قلبتنا ورفعت سعر البنزين 34.6 في المية؟ احنا عايزين الغاز بتاعنا
انت عارف حاجة؟ ح اقول لك وربنا بقى يعمل اللي فيه الخير
انت عارف اني ما كنتش باكرهك؟ اه والله العظيم لحد اربعة مايو، لا، لحد خمسة مايو قبل الساعة تمانية، ماكنتش باكرهك، والله العظيم كمان مرة يمين اتحاسب عليه، ما كانش عندي مشكلة معاك شخصيا انا بس كل تفكيري ان فيه قانون وفيه دستور ولازم يتفعل وان المشكلة في النظام الفاسد، لكن انت كشخص يعني ماعنديش مانع تبقى رئيسي كمان تلاتين سنة، والله العظيم كمان مرة
بس بعد اللي انت عملته يوم خمسة مايو انا خلاص بقيت اكرهك، وكل يوم تعمل حاجة تكرهني فيك اكتر
انت ليه بتعمل كده؟ بتعمل كده ليه؟ كده ليه بتعمل؟ كده بتعمل ليه؟
انا بجد مش لاقية اجابة

No comments: