Saturday, 23 April 2011

شايفين آخرة سكوتنا على ثورة البحرين؟ قابلوا بقى

عصام شرف، رئيس وزراء الثورة، اتمنع من دول خليجية عشان بنحاكم مبارك، وعايزين يفرضوا علينا سياستنا الخارجية كمان
احسن.. احسن.. ولسه
انتوا فاكرين الطغاة بيشبعوا؟ رحتوا قرنتوا عليهم بسبب الغل والحقد والكره المرضي للشيعة اللي مالي قلوب البعض وهم كل غلهم من ثوار البحرين انهم خايفين يبقى فيه ملكية دستورية في البحرين، ومن ثم حرية ومساواة ومواطنة، ومن ثم هم كلهم يطيروا من الخليج 
وكل ما نتكلم عن البحرين تقولوا الوضع مختلف وتسكتوا
انتوا اتهبلتوا في مخكم؟ اتهبلتوا؟ كل بلد قامت فيها ثورة قالوا وضعنا مختلف
بن علي قال الارهابيين حيحكموا البلد وانا مش حاستقيل واسيب البلد للمتطرفين
مبارك قال انا لو سبت البلد حييجي الاخوان انتوا اصلكم ما تعرفوش الشعب المصري ده مش مستعد للديمقراطية
القذافي قال لو سبت البلد القاعدة هي اللي حتمسكها
بشار قال لو سبت البلد عملاء امريكا واسرائيل هم اللي حيمسكوا البلد
اليمن قال ايه؟ اصله هطرس كتير مش فاكرة له بصراحة، اه.. اتكلم عن القطار، وقعد يقول فاتكم القطار فاتكم القطار، الظاهر وهو صغير حد كان بيقول له تعالى اوريك القطر
وكل بلد من دول قالوا مصر ليست تونس ليبيا ليست تونس ومصر اليمن ليست تونس ومصر وليبيا سوريا ليست تونس ومصر وليبيا واليمن وطبعا بقى البحرين ليست تونس ومصر وليبيا وسوريا واليمن 
ايه حكاية ثورة طائفية دي؟ ها؟ مين اللي بيتكلم عن الطائفية وثوراتها؟ بتوع كاميليا شحاتة؟
بلد اغلبيتها شيعة الثوار حيبقوا ايه؟ طيارين؟ يعني احنا كنا ثورة سنة عشان اغلبية الثوار كانوا سنة ونسبة المسيحيين فيها كانوا اقل من نسبة المسلمين؟ طب ما طبيعي يعني
طب ويا ترى الثورة الطائفية دي قامت ليه؟ عشان عايشين سعدا ومبسوطين وواخدين حقهم تالت ومتلت؟ عشان كده كان مطلبهم ملكية دستورية وحقوق مدنية؟ دي مطالب ناس واخدة حقها تالت ومتلت دي؟ هي الناس اللي واخدة حقها في بلدها تالت ومتلت بتبقى تحت حكم اقلية محتكرة للحكم؟ يعني الاخوة اللي معبيين كره دول لناس ومستحليين دمهم لمجرد انهم مختلفين في المذهب، ايه رأيهم لو رئاسة الجمهورية يحتكرها المسيحيين؟ وهل يا ترى المظاهرات الطائفية تبرر ان ملك البحرين بعد ما يستنفد كل طاقاته الامنية والعسكرية ضد الثوار يستدعي لهم السعودية ودول الخليج تحتل له بلده وتقتل ولاد البلد عشان بيطالبوا بحقوق مدنية ومواطنة ومساواة؟ ويعني ايه مظاهرات طائفية يعني؟ مظاهرات طائفية يستاهلوا يموتوا؟ لو المطالبة بالمواطنة والملكية الدستورية والمساواة والحقوق المدنية طائفية امال التظاهر عشان مرا يبقى ايه؟ على كده بتوع كاميليا شحاتة كانوا يستاهلوا نرمي عليهم نووي، ولا اللي اعتصموا قدام ماسبيرو بعد كنيسة اطفيح كنا ندخل الاردن تحتلنا وتقتلهم
لا انسانية ولا اخلاق ولا حتى تفكير في مصالح؟
دلوقت احنا عملنا ايه لانظمة الخليج عشان تناكف فينا وتجر في شكلنا بالطريقة دي؟ عملنا لهم ايه؟ احنا احرار نعمل علاقات مع ايران مع الهند مع السند مع بلاد تركب الافيال، هم مالهمش انهم يهينوا رئيس وزراء الثورة بالطريقة دي
واحنا احرار نحاكم مبارك نعلقه نفرده نتنيه، هم مش عارفين يصدقوا اننا ما بقيناش خدامين خلاص؟
طب بقى احنا مش حينفعنا التعامل بالطريقة دي
ثوار البحرين ربنا يوفقهم وينجحهم وييأيدهم ويقدروا يحصلوا على ملكية دستورية ويعملوا دولة ديمقراطية، وان شاء الله وضع البحرين في الخليج يبقى زي وضع تونس في شمال افريقيا، وتبقى هي بداية الشرارة
وبصراحة الجزيرة واخدة موقف اي كلام جدا من ثورة البحرين
مافيش انسانية حتى؟ دول ماتوا ليه؟

ويهدوا لهم مساجد ليه؟

ايه حكاية شيعة دي؟ هم الشيعة دول مش بني ادمين ولا ايه؟
وايه حكاية عملا لايران دي؟ وفضلوا يفتروا عليهم ويعملوا لهم صور بالفوتوشوب انهم رافعين علم ايران واتكشفت الخدعة وطلعوا كدابين، يعني ايه عملا لايران؟ وحياة علم السعودية اللي اترفع في قنا؟
لو كنا احنا ايام الثورة عملا لاسرائيل وايران وحزب الله وامريكا، ولو كان السوريين عملا للسعودية، ولو كان اليمنيين عملا لايران واسرائيل يبقى البحرينيين عملا لايران
انتوا عقلكم فين؟ وتدخل ايراني ايه؟ بقى يدخل قوات سعودية ويقول ايران بتدخل؟ طب ايران ضربت الاحواز بسبب انه دخل قوات سعودية البحرين، يعني مش بس قتل ناسه، وقتل الناس اللي في الاحواز كمان
اللي عنده ضمير يدعم ثورة البحرين
اللي عنده انسانية يدعم ثورة البحرين
اللي عنده مخ حتى يدعم ثورة البحرين
انا شخصيا نفسي ومنى عيني اشوف دولة خليجية ديمقراطية وفيها حرية ومساواة وعدالة اجتماعية ومواطنة، ودي حاجة حتعود علينا كلنا بالنفع، وعشان كده بترعب الطغاة والمأجورين للريال اللي بيعملوا لنا فتنة طائفية هنا ويعايبوا على ناس مظلومة بتطالب بحقها ويقولوا عليهم ثورة طائفية قال.. الثورة عمرها ما تبقى طائفية، الطائفية هو انك تضطهد طائفة لحد ما تخليها تثور

146 comments:

  1. تسلم ايدك يا نوارة

    ReplyDelete
  2. "شايفين آخرة سكوتنا على ثورة البحرين؟ قابلوا بقي
    ايــــــــــه ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    أحنا في موقف ميكروباس...!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. "شايفين آخرة سكوتنا على ثورة البحرين؟ قابلوا بقي
    ايــــــــــه ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    أحنا في موقف ميكروباس...!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. ايران ضربت الاحواز بسبب انه دخل قوات سعودية البحرين
    تضليل
    لأن إيران تذيق الأحواز المر من عشرات السنين و ليس بسبب دخول قوات سعودية البحرين
    هذا كذب غالبا متعمد
    لأن اتجاهكم معروف

    ReplyDelete
  5. انا بجد مستعد اشارك في اي حاجه لدعم الثوار في البحرين ! عاوزين نعمل وقفه قدام سفارتهم او كدا ! رتبي حتلاقي كتير جايين !

    ReplyDelete
  6. لا يمكن واحد تتشتم أمه من شخص ويدافع عنه في يوم من الأيام حتى لو كان في موقف صح..لكن ايلي بيشتموا أم المؤمنين ويرموها بالزنا بندافع عنهم
    ايوة احنا ضد قتل المتظاهرين ومفيش مبرر لقتل مدنيين مادام مارتكبوش جرم
    وايوة احنا ضد ايلي انظمة الخليج بتعمله لانهم عملاء زي ايلي كانوا عندنا
    لكن هل من خنقتنا منهم نكيد فيهم ونروح ندعم أي حد لمجرد انهم متضايقين منه
    وهل انكارنا لقتل متظاهرين في البحرين معناه تأييد لثورتهم
    وانا شفت في الفيديو بيقولوا اسقاط النظام مش بيقولوا اصلالحات وبتاع
    المسيحين لما راحوا ماسبيرو ماكانش طائفية لان في اعتداء حصل عليهم وهم طالبوا برفع الظلم عنهم ماكانوش بيطالبوا باسقاط المشير مثلا..

    ReplyDelete
  7. لا أعول كثيرا على الخليج الآن .. لنركز كثيرا على سوريا واليمن وليبيا .. وهم سيتبعوننا آجلا أم عاجلا بشرط نجاح ثوراتنا

    ReplyDelete
  8. ماتعرفيش يا نوارة ان الامارات ليها 3 جزر محتلاها ايران
    +
    تصريحات ايران المستمرة بأن البحرين هي جزأ تاريخي من ايران
    +
    تصريح قائد الحرس الثوري السابق من مدة بأن بلاده تستطيع ان تدمر البنية التحتية للسعودية في 3 ايام وان بلاده ستقوم بفرض حظر بحري عليها
    +
    ايران تعتبر نفسها وصي على شيعة الخليج يعني اثناء الثورة اخدت تتدخل في شأن البحرين الداخلي وعملت على تأجيج الامور أكثر وأكثر فلما رأى الخليج بوادر تدخل ايراني في الموضوع بادروا بسد الباب من أوله
    زي كده لما المرشد طلع ايام الثورة عندنا وحاول يجر معانا ناعم

    موضوع ايران ودول الخليج يحتاج الكثير من التريث فاننا نهادي ايران على حساب الخليج سيفقدنا حليف استراتيجي لنا ومعاداة ايران الكاملة ستفقدنا الكثير من المميزات في التعامل مع الملف العراقي واللبناني

    ReplyDelete
  9. لا يمكن واحد تتشتم أمه من شخص ويدافع عنه في يوم من الأيام حتى لو كان في موقف صح..لكن ايلي بيشتموا أم المؤمنين ويرموها بالزنا بندافع عنهم
    ايوة احنا ضد قتل المتظاهرين ومفيش مبرر لقتل مدنيين مادام مارتكبوش جرم
    وايوة احنا ضد ايلي انظمة الخليج بتعمله لانهم عملاء زي ايلي كانوا عندنا
    لكن هل من خنقتنا منهم نكيد فيهم ونروح ندعم أي حد لمجرد انهم متضايقين منه
    وهل انكارنا لقتل متظاهرين في البحرين معناه تأييد لثورتهم
    وانا شفت في الفيديو بيقولوا اسقاط النظام مش بيقولوا اصلالحات وبتاع
    المسيحين لما راحوا ماسبيرو ماكانش طائفية لان في اعتداء حصل عليهم وهم طالبوا برفع الظلم عنهم ماكانوش بيطالبوا باسقاط المشير مثلا..

    ReplyDelete
  10. أسالك سؤال يا نوارة لو في يهود في البحرين كنت هتؤلي نفس الكلام ، من معلوماتي الشيعة خطرهم علي السنة أكثر من اليهود ، أنا عايزاكي تقرءي عن الشيعة أكتر من كده و تعرفي لو سيطروا علي البحرين ممكن يعملوا إيه في كل البلاد العربية المحيطة ...ن

    ReplyDelete
  11. يا نوارة أرجو أن تهتمى بهذا الموضوع، انت تعرفى محامين ونشطاء ممكن يصعدوا الكلام دة
    ---------

    يجب محاكمة مبارك وحبيب العادلى وأحمد نظيف ومحافظى البحيرة السابقين عادل لبيب و محمد سيد شعراوي لعدم تنفيذ حكم المحكمة الإدارية العليا بالقاهرة بتاريخ 5 يناير 2004 بتأييد حكم محكمة القضاء الإداري بالإسكندرية بتاريخ 9 ديسمبر 2001 بوقف قرار وزير الثقافة، باعتبار ضريح " أبو حصيرة" والمقابر التي حوله بقرية دميتوه بدمنهور من الآثار الإسلامية أو القبطية، ووقف الاحتفال السنوي بمولد الحاخام المزعوم "أبو حصيرة"

    ReplyDelete
  12. الاحواز لمن لا يعلم بها حركة مقاومة من قديم الأزل وتسمى ايضا ب"عربستان"يمارس الايرانيين ضد اهلها السنة ابشع الجرائم في حق اهلها ولا علاقة ذلك باحداث البحرين

    لم انتشر خبر الاحواز العربية اليومين دول؟ بسبب قيام ثورة بها تأسيا بثورة مصر وتونس لنيل حريتهم
    والتي اغلفها الكثير

    ReplyDelete
  13. yaret b2a ya nawarty tktby kman ll3raqin w iran len fiha thorah w byatlohom 3shan nol en masr btd3m e7oryh w elmtalbin bha fi ay mkan thnyn toly lhom en masr btd3mhom bkol ma tsti3 mn d3o2 w tzahor amam sfarathm w isa eldol el3rbia kolha a7rar

    ReplyDelete
  14. كلام جميل وحقوق الشيعة مثلها مثل كل الحقوق الانسانية يجب دعمهم رغم تحفظي علي بعض العقائد الشيعية وأضيف أن موقف الجزيرة طبيعي لان اللي يجري في اي بلد خليجي حيوصل لباقي الدول الخليجية فورا وياريت نهتم بسوريا ودعم شعبها لان لسوريا ثقل في المنطقة العربية وسوف تكون خطوة كبيرة في طريق تحرر الدول العربيةولا ننسي ان النجمة الثانية في العلم السوري بتاعتنا

    ReplyDelete
  15. كلام جميل وحقوق الشيعة مثلها مثل كل الحقوق الانسانية يجب دعمهم رغم تحفظي علي بعض العقائد الشيعية وأضيف أن موقف الجزيرة طبيعي لان اللي يجري في اي بلد خليجي حيوصل لباقي الدول الخليجية فورا وياريت نهتم بسوريا ودعم شعبها لان لسوريا ثقل في المنطقة العربية وسوف تكون خطوة كبيرة في طريق تحرر الدول العربيةولا ننسي ان النجمة الثانية في العلم السوري بتاعتنا

    ReplyDelete
  16. انا عن نفسي ما اتأكدتش من اللي بيحصل في البحرين
    بس حضرتك ليه بتتريقي على بتوع كاميليا شحاته ؟
    انت سمعتيهم اصلا ؟
    هما عمالين يعملوا وقفات ع الفاضي ؟
    مش معاهم ادلة الكنيسة مش عارفه تنفيها
    مش مقدمين اوراقهم في المحكمة ؟

    ليه التريقة طللام المحكمة ما حسمتش الموضوع ؟؟؟؟

    مش انت كده شبه حسني مبارك واعوانه اللي اتريقوا ع الثورة ؟

    ReplyDelete
  17. العالم دي ماشيين بمدأ الحرية للي يتفقوا معايا في كلامي لكن الباقي عبيد ملهومش حتى انهم يعبروا عن رأيهم

    ReplyDelete
  18. رئيس الوزارة سوف يتوجه للسعودية ودول الخليج يوم الأثنين القادم وتم تأجيل الزيارة من قبل
    بسبب احداث قنا

    ReplyDelete
  19. بجد الناس دسي ماشية بمدأ ان مادام انت مش متفق معايا في افكاري يبقى انت زي العبيد ملكش انك حتى تقول رأيك

    ReplyDelete
  20. هو للحق ايران مش ديموقراطية قوي يعني وبتتعامل مع المعارضة بطريقة مش لطيفة خالص انما اللي يقتل شعبه في الشوارع ويستعين بجيش الجيران كمان عشان يصفيهم يستاهل ايه؟ قتل البحرينيين جريمة وعلي فكرة في اول ايام الثورة السورية واحدة سورية ردت علي بوست حطيته علي الفيس بنفس التهجيص بتاع وضع سوريا مختلف وانتو مبارك كان طاغية انما بشار زي الفل ووطني ومش عارفة ممكن تقول ايه دلوقت؟؟؟؟ رفض حكومةالامارات لاستخراج فيزات للمصريين وبعدين التصعيد برفض زيارة دكتور شرف حاجة مش عندنا استعداد ناخدها عادي ولا كأن حاجة حصلت اللي مش عنده استعداد يعاملنا كويس يبقي هو الخسران احنا مش مرض عشان تتجنبونا يا حكومات الخليج

    ReplyDelete
  21. اظاهر هو وصغيرحد قال له تعالى اوريك القطار

    لقدخانك التعبير
    بقية المقال موافق عليه

    ReplyDelete
  22. انتي لسة فاكرة و جاية تتكلمي عن البحرين دلوقتي دانا صوتي اتنبح و كل ما اتكلم يقولولي شيعة، يعني حلال فيهم الموت يعني.

    ReplyDelete
  23. دى بالذات هربت منك يا نوارة انتى مش فاهمة يعنى ايه شيعة بغض النظر عن اللى حصل المد الشيعى اخطرمن اى عدو ممكن تتخيليه مش مستحيل انه يكون خطر على مصر بعد 10 سنين مثلا

    ReplyDelete
  24. الخليج فوق بركان
    ها هي قوى الهيمنة وجباة بترولها العاملين عليه ووكلائها على مناطق نفوذها ممن يزعمون أنهم زعماء ، وبعدما تعثر كلب حرستها في لبنان !! يحاولون أن يجروا الأمة إلى حرب مذهبية تستمر عقودا وعقود وتبتلع ما تبقى مما تبقى وكأنهم بعدما ظنوا أنهم فرغوا من الحاضر و استنفذوه إهدارا في حكمهم الرعديد تمتد أيديهم المغتصبة الى المستقبل لتقدمه لإبنائهم ليورثوهم طغيانهم ، وهكذا أصبحت هذه النظم وما يحيط بها من سدنة ومنتفعون وأجهزة أمنيه متوحشة تمثل بنية فساد وورما سرطانيا تزداد رقعته في جسد الأمة من الرأس إلى الأطراف، وها هي النظم "المهترئة" والتي يعلم مستخدميها أن عمرها الافتراضي انتهى يطلبون منها جهارا ما كانت جلبت على إتيانه سرا وهم موقنين بالا جابه فهذه النظم وكما عودت أسيادها مجرد مخزن ورصيد مفتوح لكل وأي قرار يصدر عن أي مستخدم عند سيد البيت الأبيض، ليس عن طمع ولكن رهبة فهي تستجيب دفاعا عن النفس وأملا للإبقاء على كراسيها وعروشها ليس عل حساب الحاضر فقد بل بكل رصيد المستقبل وكأنهم كما لم يعرفوا كيف يعيشوا وأهدروا الماضي والحاضر لا يعرفون كيف يموتوا فيحاولوا أن يقدموا المستقبل قربان وهو لن يغنى عن سقوطهم شيئا ،لكنه كل حاضر أبنائنا فماذا نحن فاعلون

    وبعد:

    هناك أزمنة تحجبها أنظمة ولكنها وكما يقول لنا التاريخ على طول مساره لا تستطيع أن تحجبها إلا إلى حين وكلما أمتد هذا الحين كلما تراكم سيل الزمن خلف هذه الحجب ليكون وقتا ينتخب ناسه وأكفائه وحينها سوف يكون سيلا هادرا لايبقى ولا يذر مهما كانت قوة الحجب أو الجدار وحتى يحين الحين الذي هو قادم لا محالة ينتخب الزمن مقامه مع الزمان، وعلى ضفاف التراكم تحلق النصوص علها تلتقي مع المستقبل على قدر،فخمسون أو سبعون عاما في عمر أمة ما هي إلا لحظات عابرة رغم أنها قد تكون عمرا مديدا لجيل من أجيالها
    وكما قال الطغرائي: أعلل النفس بالآمال أرقبها
    ما أضيق العيش لولا فسحة الأمل
    فاصبر لها غير محتال ولا ضجر
    فى حادث الدهر ما يغنى عن الحيل

    علان العلاني
    تعليق في مدونة بين الكتابة والكلام بتاريخ

    Sun Oct 08, 07:22:00 PM 2006
    والآن بعد خمس سنوات وبعد أن نهضت الأمة أقول
    ثورة البحرين هي اختبار حقيقي للأمة العربية وقدرتها على الانحياز للمستقبل والتخلص من الجهل والتعصب الذي يستغله المهيمنون وعملائهم وسدنتهم ليفرقوا بين أهل القبلة أنهم يجتهدوا في بناء خط بارليف جديد من الجهل والتعصب بين الأمة وعبورها إلى المستقبل

    ReplyDelete
  25. القيم والمبادئ والمعتقدات ... لا تتجزأ
    الحق والخير والعدل والمساوة ... لا يتجزاو
    كنا مع الحق والعدل فى مصر
    ونكون - ودائما - مع الحق والعدل فى اى مكان سواء تونس او سوريا او ليبيا او اليمن او البحرين ومن قبلهم وبعدهم فلسطين واى بلد عريى

    ReplyDelete
  26. أخيرا من ينصف البحرين في مصر

    ReplyDelete
  27. كل الكلام دة جميل ان من كل انسان من حقة الحرية

    بس فعلا دول ماجورين من ايران والدليل ان ايران يوميا بتهدد السعودية بضربها علشان هى فى البحرين ومال ام ايران ومال البحرين ومال ام ايران ومال سوريا

    بصوا بقى من الاخر الشيعة دول اخطر من اليهود على الاسلام وياريت يا لى عامل الموضوع يالى عامل نفسك مفتح تقرا كتير على المذهب الشيعى وتدخل تشوف فيديوهات على النت ان الشيعة بيقولوا اية على السنة وابقوا اعرفوا الكلام الاول

    مش علشان قولنا ان احنا عملنا ثورة وتونس عملت ثورة يبقى من جق الشيعة يعملوا ثورة

    ReplyDelete
  28. وهذا تعليق على مقال بعنون الفتنة الطائفية لفيصل القاسم في2006
    الفتنة الطائفية


    المطلوب إذن أن تقوم الحكومات العربية، وعلى وجه السرعة، بسن قوانين قراقوشية مستعجلة للضرب بيد من حديد

    على كل من تسول له نفسه إثارة الفتن الطائفية والمذهبية،

    د: فيصل القاسم

    لقد عرفت كطبيب أعراض الداء ولكنك أخطأت وصف الدواء

    أي حكومات تعني؟ وهل بقي أو أبقت القوى المهيمنة لهذه الحكومات أي حكمة؟ فالهيمنة الصهيو-أمريكية تنظر إلي هذه المنطقة كأرض فضاء يحوزها بوضع اليد مجموعة من البلطجية تعرف تاريخهم وتحتفظ لكل منهم بأرشيفه المهين، وتدرك مطمعه الدفين، وكل ما يحدث داخل وخارج تلك الحكومات مما يتصل بحاضر ومستقبل هذه الأرض يمر عبر توقيعها وتقسيمها فلمن تتقدم بمطلوبك؟ هذا إلى جانب كهان الكلمات الكتبة، جهال الأروقة الكذبة هؤلاء الذين يعزفون النشيد العبري على تقاسيم قانون أمريكي في هرمونية لا تدقق كثيرا في فرق درجة الألوان بين الريال والدولار

    يكمل مقالك هذا بأثر رجعى والغريب أن مقالك "عندما يتآمر الثور الأحمر على نفسه" بتاريخ13/ أغسطس 2006

    http://www.doroob.com/?p=10219


    والآن هذا مقال لتميم البرغوثي بعنوان ثورات العرب وسهم العدو الأخير
    http://www.shorouknews.com/Columns/Column.aspx?id=422706

    الأمة مستهدفة من نفس الأعداء وعملائهم وبنفس الطرق

    ReplyDelete
  29. أسالك سؤال يا نوارة لو في يهود في البحرين كنت هتؤلي نفس الكلام ، من معلوماتي الشيعة خطرهم علي السنة أكثر من اليهود ، أنا عايزاكي تقرءي عن الشيعة أكتر من كده و تعرفي لو سيطروا علي البحرين ممكن يعملوا إيه في كل البلاد العربية المحيطة ...ن

    ReplyDelete
  30. كل هذا يحدث لأننا في العالم العربي جميعاً بلا إستثناء ما زلنا نحيا في مرحلة القبيلة لم نتخطاها بعد إلى مرحلة الدولة .. هذا التخطي لا تحدثه ثورة هنا أو ثورة هناك إذ يحتاج إلى عشرات السنين من التنوير وهو ما حدث في أوروبا لهذا هي الأن على ما هي عليه .. أما التنوير الذي حدث عندنا منذ بداية القرن العشرين فحدث على إستحياء ولم يكتب له أن يكون تياراً متصلاً بل مني بالكثير من الردات التي أعادتنا في كل مرة إلى المربع رقم صفر

    ReplyDelete
  31. مع تعاطفى مع البحرينيين المظلومين
    بس يا ستى ياكشى تولع دول الخليج دى كلها على بعضها فى يوم واحد
    احنا واخدين منهم ايه اصلا .. دول شوية بقر
    قوات درع الجزيرة اللى عاملين فيها دكرة وربنا لو ايران ضربت عليهم صاروخ واحد هيعملوها على روحهم ويروحوا يعيطوا لامريكا عشان تضرب ايران

    ReplyDelete
  32. شكراً لكم من أهل البحرين
    كل الذي أتمناه أن تنشروا القضية لأكبر عدد، لأم ما يحدث متستر عليه و حتى هدم المساجد تجد مقالاً عنه في رويترز و في صحف أجنبية، لكن أين الإعلام العربي؟ أين المسلمون؟

    ReplyDelete
  33. نور على الطريق يانواره الله ينور لك طريقك ذي ما نورتينا

    ReplyDelete
  34. نوارة أنا في البحرين و الوضع مختلف تماما عن مصر ..... الناس هنا مش سلميين و المتظاهرين هما الي كانو بيقتلو الشرطة و يخطفو الناس الأجانب و الطلبة في المدارس بتتخانق مع بعض و بيمنعو الطلبة السنة إنهم يروحو المدراس و ده موثق والمشاكل بتحصل حتى للطلبة المصريين الي موجودين هنا و بتجيلهم تهديدات ......و فيه تاريخ كبير قديم جدا من أحداث الشغب و القتل من طرفهم و الموضوع طائفي لأبعد الحدود و مرجعياتهم الدينية فعلا من قديم الأزل مش معترفة بالدولة و معتبرة إن الي مفروض يحكمهم مرجعياتهم في إيران و مصرين حتى الأن إن دم الحسين في رقبة الدولة و السنة ......ناس متخلفة فعلاً ..... طبعاً انا مش بقول إن الدولة ملائكة لكن انا مقتنع بيه إن الموضوع طائفي و مختلف عن أي بلد عربي

    ReplyDelete
  35. نوارة أنا في البحرين و الوضع مختلف تماما عن مصر ..... الناس هنا مش سلميين و المتظاهرين هما الي كانو بيقتلو الشرطة و يخطفو الناس الأجانب و الطلبة في المدارس بتتخانق مع بعض و بيمنعو الطلبة السنة إنهم يروحو المدراس و ده موثق و و المشاكل بتحصل حتى للطلبة الي موجدين هنا و بتجيلهم تهديدات ......و فيه تاريخ كبير قديم جدا من أحداث الشغب و القتل من طرفهم و الموضوع طائفي لأبعد الحدود و مرجعياتهم الدينية فعلا من قديم الأزل مش معترفة بالدولة و معتبرة إن الي مفروض يحكمهم مرجعياتهم في إيران و مصرين حتى الأن إن دم الحسين في رقبة الدولة و السنة ......ناس متخلفة فعلاً ..... طبعاً انا مش بقول إن الدولة ملائكة لكن انا مقتنع بيه إن الموضوع طائفي و مختلف عن أي بلد عربي

    ReplyDelete
  36. تسلمي يا عظيمة يابنت العظيم يا بنت الحرة
    يابنت مصر المجد
    حماك الله
    انها سياسة الطغاة في كل عصر يشيعون الشيع ويفرقون الطوائف ويقسمون الشعوب لكي يحكموها بالحديد والنار

    ReplyDelete
  37. من البحرين تحية شكر لأهل مصر أخوتي وأحبتي

    في أحد الايام كنت افكر اقول معقولة يعني المصريين انخدعوا بمسألة ان الثورة طاذفية ؟ وهم أكثر ناس بيعرفوا كيف الانظمة الغير ديمقراطية بتكذب وتزور الحقيقة

    احنا الآن في البحرين بنعيش تحت حالة لا يعلمها إلا الله هناك حملة أمنية قمعية شديدة نعيشها اعتقالات بالمئات وفصل تعسفي من العمل وهدم للمساجد واعتقال للنساء وتغذيب شديد حتى الآن استشهد ٤ من داخل السجون والعديد لا نعرف أين هم وهل هم حيين أو ميتين الوضع صعب جدا .

    أخواني أحنا دعمنا ثورتكم وكنت أعيش تفاصيل ثورتكم واتابعها وابحث عن كل صغيرة وكبيرة وما وقفت تغريد في تويتر دعما لكم احنا محتاجين دعمكم الآن ودعائكم الوضع جدا صعب بمنتصف الليل بيهجموا علينا في البيت ويطلقوا قنابل غاز داخل البيوت حتى في بيوتنا ما ننام هذا غير حملات اقتحام البيوت في الفجر.


    أنا متأكد أن كل العرب والمسلمين سيجتمعون يوما ما في فلسطين يبكون فرحا والأيام ستثبت ذلك
    دعواتكم احبتي

    ReplyDelete
  38. ana kont 3aysha fl bahrain leghayt mn shahr belzabt w shoft kol 7aga b 3eeny,,el mozaharat ta2fya w kfaya enko t3rafo en el shee3a hnak darabo mo2azen neebaly w 2ata3o lsano 3shan mardeesh ye2aden bl adan bta3hom gher darbohom lel hnod le mogaread enohom mokeemeen w lw t7bo ab3atlko vedio lel shee3a w homa bydooso el shorty b 3arabythom w fdlo y3azebo w dahaso goseto bl 3arabyat,,,w lma yeego mante2t el riffa el sonnya bl sakakeen 3ayzeen yekhawefo ahlaha trga3o t2oolo 3ayzeen mataleb,,lel 3elm ay mwaten bahrainy yt3aleg w byskon bebalash w 3aysheen a7san 3eesha w mn shahren ta2reeban el malek 2amar b 1000 dinar hdya le kol osra y3ny 14000 gneh masry

    ReplyDelete
  39. الله يعطيكي العافية ، كلام سليم

    ReplyDelete
  40. الله يعطيكي العافية، كلام سليم.

    ReplyDelete
  41. قرأت في الصحف أن الدكتور عصام شرف أجل سفره لدول الخليج الحقيقة لو أصبحت مصر فعلا دولة قانون ذات إقتصاد قوي و مجتمع مدني فعال فكل هذه التصرفات سوف تتراجع و يتم التعامل بشكل أفضل و حضاري مع مصر

    ReplyDelete
  42. شئ طبيعي و متوقع من الأنظمة العربية انها تقيف بالمرصاد لأي محاولة لتقويض سيطرتهم و مصالحهم في المنطقة و دي حاجة حصلت مع السودان قبل كده

    الأنظمة في مصر و ليبيا و السعودية و العراق و باقي الدول الخليجية لعبوا دور قذر جدا في تدمير الديموقراطية في السودان بكل الوسائل الممكنة..التحريض على انقلابات عسكرية..دعم الأنظمة الديكتاتورية...دعم الحركات المتمردة...الوقوف ضد أي محاولة لتنمية القطاعات الانتاجية و بالأخص الزراعة. الكلام ده حصل في السودان على مدار خمسين سنة و منذ الاستقلال

    على فكرة..السودان حصلت فيه ثورتين شعبيتين أطاحوا بنظامين عسكريين و في كل مرة السودانيين أعادوا فيها النظام الديموقراطي كانت العلاقات مع الدول العربية بتشهد اضطرابات شديدة بعكس فترات الحكم الديكتاتوري و الاستثناء الوحيد هو الفترة الاولى في حكم السفاح البشير لكن رجعت الامور لمجاريها بعد كده

    المهم انه المصريين ما يتوهموا انهم فعلا اسقطوا النظام بالسهولة دي..النظام ده بقى ليه ستين سنة و من الصعب ينهار بالسرعة و السهولة دي و حيحاول يعيد انتاج نفسه بأي صورة...و أرجو انكم برضو ما تتوهموا انه بمجرد ما يكون عندكم نظام ديموقراطي خلاص حتبقوا في أمان و كله تمام...محاربة الأنظمة الديموقراطية في السودان و نكستها كانت بتاخد سنين

    ReplyDelete
  43. يسلم القلم الحر

    ReplyDelete
  44. لما تبقي مصر قوية إقتصاديا و اجتماعيا لن يحدث هذا أبدا

    ReplyDelete
  45. دولة الربا والغلمان

    بأه تبوسوا ايد الفرعون وتنطتوا على شعب مصر
    طيب
    بالبلدى ومن الأخر
    شفوا يا غلمان زايد وآل مش عارف ايه

    وحياة االلي طلعكوا من غير لذمه
    لو مااتعدلتوا لتخدوا بالجزمة
    تكونوش فكرين هتعملوا زى الكويت والحقونا والإرانيين هيحتلونا فوقوااللي فبرك سبوبةالكويت خلاص خلعناه
    ولا فكرين تمثلية المبحوح شربناها
    خليكوا في الخيل والفرملا ون وألعبوا على قد حجمكم والا هتتفعصوا اللي مصدرنكم مش هينفعوكم

    ReplyDelete
  46. نواره وجه نظرك صح مهما اختلف معاكى الناس و جه نظرك صح - للعقلاء هل تعقل ان نخاف من ايران اكثر من خوفنا من اسرائيل؟ و بعدين الخوف هو - منطق الضعفاء عمر ما حد حيمسك طول منتى قوى و متماسك بلدنا العربية بينا من غيرنا طالعه و حتشوف النور - و الى خايفين من سيطرة الشيعه و من الاخوان و السلفيين أفكركم ان اول ما حتقوم علينا اسرائيل كلنا بننسى اخلفتنا و بنتوحد فياريت نتوحد من دلوقتى ونتعلم نتقبل اختلاف بعض مهما كانت توجهتنا الفكريه او العقائديه ونحكم على الامور بالمنطق والعدل

    ReplyDelete
  47. الي أرق نـــــــــوارة..في موقف ميكروباس مصر
    بحرين...بحرين..بحرين..............
    سوريا...سوريا...سوريا..........
    يـممممممممممممن..يـممممممممن...
    توكـتك ليبيا...توكتك ليبيا...ليـبيا
    قابلوا..قابلوا..قابلـــــــوا بقي
    هــــــــــو مـوقــــف عـبود الدولي
    ياريت يا أسطي نـــوارة تتصفحي شوية
    في بعض كتب السياسة الدولية
    والعلاقات وصراع المصالح بين دول العالم
    والقوة الناعمةوالشركات المتعددة الجنسيات المتحكمة في كراسي وأنظمة الحكم في العالم كله من جزر القمر حتي ماما أمريكا
    أردن..أردن..أردن الملكة رانـيا.....
    قابلوا...قابلوا..قابلوا

    ReplyDelete
  48. الحقيقة يا نوارة الكل تواطئ على أهل البحرين ، الجزيرة و العربية و كل الإعلام النفطي ، الحكومات إما خوفاً من السعودية أو من هبات شعبية مماثلة ، أمريكا مش عاوزة دوشة ، و الدعم الإيراني لأهلنا في البحرين جعل من دعمهم شبهة ، بالإضافة لدعم القنوات الشيعية لهم ( لاحقاً دعمت بشار ) أعطى الأمر صيغة طائفية لمطالب كلها مشروعة ، شيوخ النفاق كان لهم دور مؤثر كذلك .

    لكن في الحقيقة أنهم أداروا مطالبهم بعدم حكمة و قراءة لأرض الواقع ، فمطلب إسقاط النظام كان مستحيلا ، فما كنت السعودية لتسمح لديموقرطية على بعد 25 كم من الدمام ،و كانت تريد أيضاً أن ترسل رسالة إلى شيعة المنطقة الشرقية (إضرب المربوط يخاف السايب) ، و ليس لديهم جيش وطني كجيشنا فجيشهم عبارة عن مرتزقة من المجنسين ، ولا تأييد أوروبي أو غربي أو سني لأي من مطالبهم ، و لا توجد في يدهم أي أوراق ضغط على أي جهة ، فكان لابد أن يكونوا أكثر مرونة و واقعية في الحوار مع ألخليفة و أذنابهم ...

    ReplyDelete
  49. hardway
    شوف يا هرد خرا أحنا في موقف أولاد مبارك يا أبن اللى مبتقلش لأ وعلى فكره ولاد الشرموطه أحسن من ولاد مبارك

    ReplyDelete
  50. hardway
    شوف يا هرد خرا أحنا في موقف أولاد مبارك يا أبن اللى مبتقلش لأ وعلى فكره ولاد الشرموطه أحسن من ولاد مبارك

    ReplyDelete
  51. الله ينور عليكى يانوارة. بس ياريت تعرفينى ازاى ادعم اخواننا فى البحرين

    ReplyDelete
  52. موقف الامارات من عصام شرف وثورة مصر مش جديد ومعروف مين اللي كان بيضغط عشان الحرامي ميتحاكمش وهم اللي خسرانين اللي بيتكلموا عن ايران دول هم أصحاب اقوي علاقات اقتصاديه وتجاريه معاها وكل دول الخليج عندها علاقات مع ايران يعني طوز فيهم احنا لازم نشوف مصلحتنا فين ونمشي وراها هم عايزين الوضع يفضل زي ماهو عشان التوزنات تفضل قائمه لصالح دول بعينها في الخليج
    اما مشكلة البحرين كل الناس عارفين وفهمين ان ثورة البحرين مش طائفيه وانهم حولوها طائفيه عشان يدخلوا درع الجزيره بس احنا ما كناش نقدر نتدخل فيها والا هنتهم بتصدير الثوره ولو ان الثوره اليومين دول مش محتاجه تصدير الاعلام قايم بالواجب.. انتي ست العارفين السياسه مصالح في الاساس ومش من مصلحتنا نخسر الباقيين اللي معادوناش يمكن يكون منطق اناني ومش ثوري بس البرجماتيه في اساس لعبة السياسه

    ReplyDelete
  53. والنبي ياأبلتي أنا نفسي أسمع سعد عبد الوهاب في أغنية الدنيا بيتزا في هوا

    ReplyDelete
  54. ايه الخرفنه دى؟
    حضرتك بتخرفى و لا نفسك تخرفى؟
    ممكن ترتبى كلامك ؟

    ReplyDelete
  55. تسلم ايدك يا نواره

    شعب البحرين يرسل شكره وتقديره لك و لشعب مصر الابي

    ReplyDelete
  56. بصى يا نوارة المشكلة مش البحرين فقط نفسى ربنا ينفخ فى صورة شباب الخليج كلة ويشعر باءدميتهم ويثوروا من اجل الحرية ويعرفوا ان فى حاجة اسمها ديموقراطية وحرية راى بستمتع بيها شعوب افقر ماديا لكنها اغنى حضاريا وانسانيا والمشكلة انى اعرف ان معظمهم تعلم فى اروبا وامريكا لكن لما بيرجعوا بلادهم مش عارفة اية اللى بيجرالهم

    ReplyDelete
  57. شيعة البحرين مزقوقين من ايران
    بطلى كلام كتير
    الظاهر انك متعرفيش السياسه والعقليه الايرانيه كويس
    بالنسبه لكاميليا مبيتظهروش علشان ست زى ما انتى بتقولى
    بيتظاهروا علشان مبدأ
    واحده اشهرت اسلامها واتخدت كده عينى عينك من الأزهر واتسلمت للكنيسه
    نعم يعنى
    دا احنا نلبس اشربات لو موقفناش جنبها

    ReplyDelete
  58. هل وصل ردي لقد كتبت رد طويل ؟

    ReplyDelete
  59. كامك مظبوط جدا ولسة كان في بالي انهردة كل الكلام ده بلد اغلبيتها شيعة عاوزين الثوار فيها يبقوا من الصين تخلف والله دول بشر وعاوزين حقهم انشاله يكونوا اية من الاخر دول عرب ومسلمين بردوا حسبي الله ونعم الوكيل حكام العرب مفيش واحد فيهم عدل واحد بس

    ReplyDelete
  60. القياس مغلوط عندك ... السنة لو مسكو الحكم مش بيضطهدو الشيعة ....
    لكن الشيعة لو مسكو حكم اى دولة هايضهدوا السنة وهايقتلوهم ويهجروهم ..ولم مش مصدقة اسألى سنة العراق عملوا فيهم ايه..ولو مش مصدقة اكثر اسألى عن سنة ايران واسأليهم ليه بيرفعو صور نصرالله وخامنئى فى البحرين !!!! هو لسه فى الزمن ده حد بيدافع عن ايران والشيعة !! مين اللى دخل امريكا العراق وافغانستان ؟؟؟ ... وبعدين اساسا الفيدو الاولانى ده اساسا مزور ومفبرك http://www.youtube.com/watch?v=vwJ3yTUUcI8&feature=related !!

    ReplyDelete
  61. والله كلامك مظبوط جدا ولسة كنت بفكر فية انهردة اما يكون معظم شعبها شيعي عاوزين نجبلهم متظاهرين منين من الصين وبعدين اى انسان من حقة يطالب بحريتة وحقوقة حتى لو كان من بلاد الواء الواء اية التخلف ده الا ما فى حاكم عربي واحد عندة ربع كيلو انسانية كلهم معدومين ماشاء الله حسبي الله ونعم الوكيل فى كل حكام العرب

    ReplyDelete
  62. الظلم واحد والقهر واحد ولازم يكون النضال واحد تفتكرى ياأوشه احنا نخسر من غيرهم لا والله بل هم كاليتامى بدون مصر العزه وانتظرى وعد الله ولكن النصر مؤخر حتى نعض عليه بالنواجذ متى جاء

    ReplyDelete
  63. لوسمحتوا اللى موش فاهم كلمة شيعة يسكت انا عايش فى البحرين و عارف هما ايه دول اشر خلق الله يتبعون ولاية الفقيه فى ايران اللى بتقول لهم يستحل دماء السنى و شرفه و كل ما يملك و لو تمكنوا منكم ها يعملاو فيكم زي العراق عارفين يعني ايه عراق يعني لو سني دبح على طول و اسئلوا نفسكم ليه العراقيين كتروا اوي عندنا فى مصر اللى سنى هرب بجلده و اللى شيعي جاي تبع تخطيط
    بطلوا هبل و ما تتكلموش عن البحرين انتوا عاملين ثورجية من ورا الكيه بورد و اللى موش يعني ايه كلمة شيعة يتنيل يسكت و ستبقى البحرين عربية خليفية غصب عن اى حد
    مواطن مصري حر عايش بالبحرين

    ReplyDelete
  64. الحيوانات اللي بينزعوا الانسانية عن بني ادمين لمجرد انهم مختلفين في المذهب ما يجوش هنا المدونة عندي تاني

    واحب اكرر تاني: اللي يتكلم كده يبقى حيوان

    ReplyDelete
  65. والنبي ياأبلتي أنا عندي سؤال! هل صحيح الواد علئ أبو العلوء سفاح الأمازيغ هو وأخوه الواد إبن عرس والمعروف أيضا بإسم الثعبان الأقرع؛أن إدارة سجن طرة فرقت بينهم في المضاجع

    ReplyDelete
  66. إلى الذين يقولون أن الشيعة خطرهم أكبر من خطر اليهود أقول أن خطركم أنتم أكبر من خطر اليهود لأنكم تفرقون أمة محمد صلى الله عليه واله وسلم من الداخل. اتقوا الله في ما تقولون ولا تركنوا إلى شيوخ الفتنة. نعم هناك اختلاف بين الشيعة والسنة ولكننا أمة واحدة واختلافنا مبني على اجتهادات مختلفة والله هو الحسيب والمتطرفون من الفريقين يجب عزلهم واقصاء أفكارهم لأنها أشد إفسادا للأمة من الخل للعسل. ولا يقولن أحد أن الشيعة تتهم أمهات المؤمنين بالفاحشة بل هن منزهات عن ذلك في عقيدة الشيعة إلا من شذ عن ذلك وقوله مردود إليه والله يتكفل به فالغمز من قناة بعض الشيوخ الذين ينتحلون التشيع كالمدعو ياسر الحبيب لا يفيد فهؤلاء لا يمثلون إلا أنفسهم أو قلة قليلة متطرفة وإن كان صوتهم مرتهم أحيانا مثلهم في ذلك كمثل الوهابية.جميع نساء جميع الأنبياء مطهرات من الفاحشة حتى امرأتي نوح ولوط عليهم السلام هذا ما تسالمت عليه الشيعة كابر عن كابر والسلام

    ReplyDelete
  67. برضه جمال عبد الناصر لما قام بثورة ومصر ايدته فيها كان لنفس الممالك موقف مشابه ولاذال ثوار اليمن يرفعون صوره فى ثورتهم...ياعالم نحن أمه واحده وأكبر دليل هذه الثورات المتعاقبه وهى أعاده برضه لملف الثورات العربيه بعد ثورة مصر فى 23 يوليو بالظبط..نواره عندك حق التضامن الشعبى هو الحل للجميع وده اللى ادركه ناصر لما ساندثورات التحرير العربيه وكمان الافريقيه..مع استمرار خطط التنميه الخمسيه ..لنصل لاعلى معدل نمو ثم جائت الهجمه لاسقاطه فى 67 لنعود للوراء..المواجهه حتميه شئنا او ابينا اما الكرامه والأستقلال او التبعيه وبيع الوطن بالقطعه للممالك او اسرائيل كما فعل المخلوع...

    ReplyDelete
  68. اقول للامارات : انتم رفضتم يدنا ولا يد لكم علينا
    ان غدا لناظره قريب
    انتم لستم من الكويت ببعيد
    وعندها سنتذكر جيدا التاريخ فلا تنسوه

    اما بالنسبة للشيعة او البحرينيين فللاخوة الاذكياء من يقول الشيعة مش عارف مالهم
    السنة هناك مش هما اللي بيحكموها
    اللي بيحكم نسيب الامير سلطان ولي عهد السعودية
    اللي عاوز يعرف السنة اللي حاكمينها ياحلوين :
    1- موالاة اليهود
    2- انتشار الفاحشة في البحرين لدرجة ان الشاب ياخذ 10 ر.س. ويجيب لا مؤاخذة بنات ليل لغاية عندك
    3- دول الخليج تطلق علي البحرين كباريه السعودية
    لو مش مصدقين اقروا عن الكوبري الواصل بين البحرين والسعودية وعدد السيارات المارة يوميا

    لو كان دا حكم السنة فللاسف يبقي حاجة تعر
    طبعا دول حكام باعوا شعبهم السني قبل الشيعي والمتدين قبل الفاجر
    الكلام اللي بعض الاخوة بيتحاملوا بيه علي الشيعة بيغالطوا نفسهم لانهم بيثبتوا ان الاسلام دين غير عادل بالمرة
    لان الاسلام عمره ما ظلم اقليات ولو كانت كافرة
    اتقوا الله في الاسلام وتذكروا قصة القبطي الذي اشتكي ابن عمرو بن العاص لعمر بن الخطاب

    ReplyDelete
  69. اختى نوارة


    عندما حوصرتم في ميدان التحرير وفي مكاملتك للجزيرة اللتي بكيتي فيها كنا نبكي معك ودموعنا تسيل لم نفكر يوم اننا شيعه وانتم سنه كل بلاد العرب بلادنا وكل دم عربي هو دمي

    كنت انتضر منك هذا الموقف يا اصيله ولم تخيبي ضني فيك

    البحرين وشعبها المسكين الذي فرح لفرحكم وحزن لحزنكم يستحق ان تقفو معه فلا تخذلوة البحرين تناديكم يا شعب الحريه يا منارة الامه العربيه لتنصروة


    انتم اتهمتم مثله بالعماله لايران وامريكا واليوم البعض يكرر نفس الاتهام لهؤلاء الابرياء


    اتمنى منكم وقفات معى هذا الشعب المسكين

    ReplyDelete
  70. اختى نوارة


    عندما حوصرتم في ميدان التحرير وفي مكاملتك للجزيرة اللتي بكيتي فيها كنا نبكي معك ودموعنا تسيل لم نفكر يوم اننا شيعه وانتم سنه كل بلاد العرب بلادنا وكل دم عربي هو دمي

    كنت انتضر منك هذا الموقف يا اصيله ولم تخيبي ضني فيك

    البحرين وشعبها المسكين الذي فرح لفرحكم وحزن لحزنكم يستحق ان تقفو معه فلا تخذلوة البحرين تناديكم يا شعب الحريه يا منارة الامه العربيه لتنصروة


    انتم اتهمتم مثله بالعماله لايران وامريكا واليوم البعض يكرر نفس الاتهام لهؤلاء الابرياء


    اتمنى منكم وقفات معى هذا الشعب المسكين

    ReplyDelete
  71. كلام سليم


    ايران ما كانش ينفع حتى ما تطلعش بتصريح عن الشيعة اللي زيهم وبيتقتلوا فكان لازم يتضامنوا معاهم وده حصل بالكلام بس لان برضه ايران عايزة تنفي عن نفسها تهمة انها من وراء ما يحدث في البحرين

    واللي في البحرين مضطهدين فعلا

    وغير كده

    هل نظام ال خليفة يعني ديمقراطي وبيدي للناس حقوقها حتى السنة

    طبعا لأ
    لانه ديكتاتور زي كل حكام العرب


    يا ريت الناس تحسبها من الناحية الانسانية حتى



    تسلمي يا نوارة

    ReplyDelete
  72. اللى عمالين يقولوا الثورة فى البحرين طائفية، ايه رأيكوا فى تجنيس نظام آل خليفة لسنة من جنسيات عديدة لكى يحدث تغيير ديموجرافى فى البحرين ؟ دى طائفية ولا مش طائفية ؟

    ReplyDelete
  73. اولا يا نوارتنا الحمد لله على سلامتك، اما بالنسبة للبحرين انا والله قلبي واجعني عليهم وتحفظت على كلام الشيخ القرضاوي رغم حبي واحترامي له ولكن كلنا نعلم موقفه من الشيعة" انار الله بصره وبصيرته و الهمه الصواب" .انا عشت في البحرين فترة من الزمن و اختلط بالشعب البحريني سنة وشيعة، شعب مسالم وطيب جدا . وللذين عندهم كره للشيعة فأقول لهم قول الله تعالى"ولا يجرمنكم شنئان قوم على ألا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى واتقوا الله إن الله خبير بما تعملون" . الاخ الذي يقارن الشيعة باليهود ، ياخي اتقي الله ، اليهود اللي بيناصبوك العداء زي الشيعة . كل الكره للشيعة دة لان الامريكان استخدموا ايران و الشيعة فزاعة زي كدة فزاعة الاخوان وبقالهم سنين بينفخوا وبيضخموا فيها علشان يبقى عندنا في بلادنا بؤر كثيرة للفتن لو واحدة خايت التانية تصيب . لا حول ولا قوة الا بالله ،اللهم رد كيد كل من اراد فتنة ببلادنا في نحرهم واجعل تدميرهم في تدبيرهم، الهم انصر اخواننا في البحرين وليبيا واليمن و سوريا وسائر بلاد امتنا، اللهم اكف مصر بحلالك عن حرامك واغن مصر بفضلك عن من سواك.

    ReplyDelete
  74. بلا شيعة بلا سنه خلاص الشعوب العربية أنتهت من النظم العميلة وتخلصت من العدو الصهيوني ايه يفرق بين حكم آل خليفة عن حكم آل سعود ما كلهم عبيد الأمريكان لايعرفوا اله غيره مش أل خليفة آل هو اللي كان بيرقص مع بوش رقصة السيف يا أخي يلعن أبو خلفته عوزين تكلفتونا بعنصريه مذهبية خدمه لليهود وزبا ين البترول طبعا ما الزبون ديما على حق يا ولاد الحرام وبعدين فاكرين أنكم لما تسحلوا الشيعة في الشوارع هتحلوا المشكلة؟ ماشي بالطريقة دي الخليج كله هيولع وسعتها النيران مش هتفرق ما بين سني ولا شيعي ولا يحزنون
    جتكم القرف رمم ، شفوا إحنا شعب لا فرق فيه بين مسلم ومسيحي مش تقولي شيعي وسني خلصونا من قرفكم ده وليموها أو روحوا اتحرفوا بجاز

    ReplyDelete
  75. اولا يا نوارتنا الحمد لله على سلامتك، اما بالنسبة للبحرين انا والله قلبي واجعني عليهم وتحفظت على كلام الشيخ القرضاوي رغم حبي واحترامي له ولكن كلنا نعلم موقفه من الشيعة" انار الله بصره وبصيرته و الهمه الصواب" .انا عشت في البحرين فترة من الزمن و اختلط بالشعب البحريني سنة وشيعة، شعب مسالم وطيب جدا . وللذين عندهم كره للشيعة فأقول لهم قول الله تعالى"ولا يجرمنكم شنئان قوم على ألا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى واتقوا الله إن الله خبير بما تعملون" . الاخ الذي يقارن الشيعة باليهود ، ياخي اتقي الله ، اليهود اللي بيناصبوك العداء زي الشيعة . كل الكره للشيعة دة لان الامريكان استخدموا ايران و الشيعة فزاعة زي كدة فزاعة الاخوان وبقالهم سنين بينفخوا وبيضخموا فيها علشان يبقى عندنا في بلادنا بؤر كثيرة للفتن لو واحدة خايت التانية تصيب . لا حول ولا قوة الا بالله ،اللهم رد كيد كل من اراد فتنة ببلادنا في نحرهم واجعل تدميرهم في تدبيرهم، الهم انصر اخواننا في البحرين وليبيا واليمن و سوريا وسائر بلاد امتنا، اللهم اكف مصر بحلالك عن حرامك واغن مصر بفضلك عن من سواك.

    ReplyDelete
  76. تحية لك أختي نوارة .. متابع كتاباتك بإعجاب و إحترام إلا إنني لا أوفق على إنحيازك مع شيعة البحرين.. نعم هناك ظلم ولكن الثورات يجب أن تنبع من الشعوب ولا تكون مدفوعة من الخارج.. كما أن نسبة الشيعة في البحرين هي 50% وليسوا كلهم متفقين على الأحداث..أرجو أن تتحققي من بعض المعلومات الواردة لأنك الآن في موقع مسؤول والكثير يتابعون كتاباتك... مع إحترامي وتقديري لك و لوالديك الكريمين..

    أحمد الإماراتي

    ReplyDelete
  77. بالنسبه لكاميليا شحاته وغيرها


    قال الله تعالي ((( يا أيها الذين آمنوا إذا جاءكم المؤمنات مهاجرات فامتحنوهن الله أعلم بإيمانهن فإن علمتموهن مؤمنات فلا ترجعوهن إلى الكفار لا هن حل لهم ولا هم يحلون لهن وآتوهم ما أنفقوا ولا جناح عليكم أن تنكحوهن إذا آتيتموهن أجورهن ولا تمسكوا بعصم الكوافر واسألوا ما أنفقتم وليسألوا ما أنفقوا ذلكم حكم الله يحكم بينكم والله عليم حكيم ))صدق الله العظيم.
    *
    التعتيم هوه السبب في كل مصيبه




    *
    بالنسبه للشيعه
    فاي حيوان ابن حيوان ابن حيوانه
    يتطاول علي امهات المؤمنين
    هنحط الجزمه فوق دماغه ودماغ الي يتشدد له

    ReplyDelete
  78. أعوذ بالله من غضب الله ,,
    القرآن يحرق والمساجد تهدم والناس تقتل وانتم تقولون شيعة وسنه؟؟؟
    تقولون إيران؟؟؟
    الحركة في البحرين قبل الثورة الاسلامية في إيران

    الحركة في البحرين بها سنة وشيعة
    وأول معتقل هو سني "محمد البوفلاسة"

    سنظل نردد ..
    إخوان سنة وشيعة هذا الوطن ما نبيعه

    ReplyDelete
  79. لا تتسرعي في الدفاع عن الشيعة ، فالشيعة عقيده و ليست قومية و هذه العقيدة فاسدة و باطلة لأنها تقوم علي الطعن في عرض زوجات رسول الله صلي الله عليه و سلم و توجب سب صحابة رسول الله صلي الله عليه و سلم و كذلك تقوم علي نهب أموال الناس بالباطل بتحصيل خمس أموالهم و كذلك تبيح زواج المتعة و جواز التمتع بالرضيعة ... و اشياء أخري مشينه و مخزية ، يا نواره أتطلعي علي عقائدهم تلك و من مصادرهم لتعرفي مدي بطلان عقائدهم و فسادها و مدي خطورتهم علي مصر بالتحديد و علي العرب السنة قبل ان تدافعي عن أقوام يسبون آمهات المؤمنين و الصحابة الأجلاء و أفتي علماء المسلمين بكفر من يقر بذلك

    ReplyDelete
  80. انتى اللى حيوانة وبنت حيوان ..بنت نجم الحشاش اللى مابيركعهاش وبيفطر فى رمضان ورايح يقبض من ساويريس ... امك محترمة لكن للاسف انتى تربية حشاش وعايشة فى الدور وانتى اجهل من حمار اهلك وعايزة دكر يشكمك بدل الفراغ اللى انت فيه ده

    ReplyDelete
  81. ثم أين أنتي من ثورة شعب الأحواز المحتلة من أيران ألا تعلمي بأنها امارة عربية و أحتلتها أيران مثلما تريد ان تفعل بالبحرين عن طريق الشيعة و لعلمك بأن معظم شيعة البحرين من أصول أيرانية و حصلوا علي الجنسية البحرانية و يريدون ألان أقامة دولتهم الشيعية التابعة لأيران و تنخدعي بكلام الملكية الدستورية و حكم الشعب و الكلام الفاضي الكاذب الذي يروج له الشيعة في البداية كما حدث في لبنان مع حسن نصرالله و في العراق و لكن حين تمكنوا كشروا عن أنيابهم و أنكشفت نواياهم الخبيثة و نكلوا بالسنة أسؤ تنكيل
    رجاء مراجعة موقفك من أؤلئك المدلسين و لاتاخذكي العزة بالأثم فأنا نصاح أمين حتي لا تكونوا ممن يدافع عن الطاعن و الساب لأمهات المؤمنين و الصحابة رضي الله عنهم أجمعين و لكي كل الفضل ...

    ReplyDelete
  82. اخوية كان بيشتغل في البحرين و كلمني و قال لي مفيش بحرين خلاص و اعتقلوا الناس كلها
    اللي بيحصل دة ما يتسكتش علية و البحرينين شعب لطيف و مسالم و انا لما قدمت على الفيزا ما رضيوش يدوهالي عن طريق مندوب و لما رحت شالوني من على الارض شيل و ضايفوني في السفارة و ادولي الفيزا بدون كلام و ادوا بنتي هدايا
    لازم نضغط لكشف الحقائق في ثورة البحرين......دول شكلهم حيخلصوا عليهم كلهم في الخباسة

    ReplyDelete
  83. و بعدين حكاية المساجد المهدمة في البحرين تدليس علي الناس لأنها ليست مساجد و أنما حسينيات و عباسيات ترتكب فيها كل المعاصي بداَ من التمتع و شرب السجائر و الشيشة و الخمور .. هذه و العياز بالله أوكار للنصب و الأحتيال علي عوام الشيعة .. هذه الحسينيات لاتقام فيها صلاة و لا يذكر فيها اسم الله

    ReplyDelete
  84. مش كفايه يا نواره.... انا اسف مينفعش ناس بيهذها تصريح ايراني تهين رئيس وزراء دوله من غيرها كانت ايران اكلتهم انا متنرفذ لازم نرد عليهم رد يعلمهم الادب مع دوله ذي مصر نظام الاشقاء والشقيقه الكبري خلص اللي يتكلم ياخد بالجذمه عشان يعرف حدوده ويعرف يحترم مصر هما شوية البترول خلهوم نسيوا نفسهم ...الناس دي طول عمرها بتاخد معونات مننا كسوة الكعبه كانت بتروح من مصر ...طبعا مع احترامي لللشعوب في الدول دي... بس الانظمه الزباله دي اخترها اقربت ....ولازم يكون في رد قوي عليهم لازم يا نواره يعوفوا ان المارد خرج من سجنه وكسر قيوده واللي حيتعدي حدوده حطير رقبته....

    ReplyDelete
  85. مش كفايه يا نواره.... انا اسف مينفعش ناس بيهذها تصريح ايراني تهين رئيس وزراء دوله من غيرها كانت ايران اكلتهم انا متنرفذ لازم نرد عليهم رد يعلمهم الادب مع دوله ذي مصر نظام الاشقاء والشقيقه الكبري خلص اللي يتكلم ياخد بالجذمه عشان يعرف حدوده ويعرف يحترم مصر هما شوية البترول خلهوم نسيوا نفسهم ...الناس دي طول عمرها بتاخد معونات مننا كسوة الكعبه كانت بتروح من مصر ...طبعا مع احترامي لللشعوب في الدول دي... بس الانظمه الزباله دي اخترها اقربت ....ولازم يكون في رد قوي عليهم لازم يا نواره يعوفوا ان المارد خرج من سجنه وكسر قيوده واللي حيتعدي حدوده حطير رقبته....

    ReplyDelete
  86. ملاحظة هامة : تعداد سكان مصر = ٨٦,٩ مليونا + ٨ إلى ١٠ ملايين مغترب = ٩٤,٩ إلى ٩٦,٩ مليون مصرى.مصر الثورة,ستبنى اقتصادا قويا,تدريجيا,وعلاقات طيبة مع ايران والجميع,على أساس المصالح المتبادلة.الأمراء والملوك,اما أن يتحولوا الى دستوريين أو تثور عليهم شعوبهم.نحن لا نخشى أحدا. د. شريف عبد الحكم

    ReplyDelete
  87. تسلمي يا أختي الكريمة
    فقد أنصفت شعب البحرين التواق للحرية والكرامة والديمقراطية
    وقد تعب وشبع من الظلم والقمع والقتل
    أختي: ادخلي على الرابط التالي لتري مزيدا من الجرائم بحق الشعب البحريني
    http://sites.google.com/site/shosho8882
    وشكرا لك
    من أختك البحرانية

    ReplyDelete
  88. تسلمي يا أختي الكريمة
    فقد أنصفت شعب البحرين التواق للحرية والكرامة والديمقراطية
    وقد تعب وشبع من الظلم والقمع والقتل
    أختي: ادخلي على الرابط التالي لتري مزيدا من الجرائم بحق الشعب البحريني
    http://sites.google.com/site/shosho8882
    وشكرا لك
    من أختك البحرانية

    ReplyDelete
  89. شكراً سلمت يمناك ..
    لنا في رقبتنا تهنئة وتعزيه ..
    للفوز بالحرية والقيام على الطاغية
    والتعزية لمن ذهبوا فداء مصر الغاليه ..
    ولقد أنجبت لنا أخوات وإخوان أنسابهم عاليه ..

    نعم أنا بحرينية .. ومسلمة قبل أن أكون شيعية وكل المسلمين أخواني .. وبخصوص الإختلاف في العقيدة ألم يقول رسول الله ص " إختلاف أمتي رحمة ..

    أتهدد ثورتنا قربنا من إيران.. أيحيدنا عن مطالبنا المزاعم التاريخيه ..
    أنا عربية أباً عن جد .. ولا أقبل سوى بعروبتي الخالصة ولكن هنا يجب أن أقف أليس من واجبنا الإسلامي أن نتخلى عن الجاهلية والقبلية التي نبذها الإسلام ألم يقل رسول الله ص " لافرق بين عربي ولا اعجمي إلا بالتقوى " أتحكمون على إيران بسبب طائفتها الشيعية .. أيمكننا أن نحكم علي القاعده لأنها سنيه ..
    ياأخواني وأخواتي .. الظلم ليس له طائفة والحق ليس له طائفة ..
    وسأقول لكم في البحرين إن أول من انضم من الجيش إلى من هم في الدوار سني وهو اول من اعتقل .. اول جمعية أغلقت هي جمعية سنيه

    لا أريد ان أقول سنه وشيعه التصنيفات تؤلمني ..
    فأنا اتكلم عن أحبائى وأهلي وأصدقائي ومن ربطني معهم النسب والدم ..
    دعائكم يا أهل مصر

    ReplyDelete
  90. ينصر دينك يا نوارة... موضوع في الجول.. يا ريت يتحول لحملة في كل الوسائل عن دعم البحرين وبالمرة تجاوز حكاية المذهبية البغيضة اللي هي تراث مشترك لفقهاء الإقصاء ونظام مبارك العميل

    ReplyDelete
  91. بس تعليق على حكاية سلمية المظاهرات في البحرين
    لو سمحتي الفيديو دا لازم يتشاف
    انا مش عارفة إذا كنتي بتقري الردود اللي بكتبها عندك بس متهيألي انك بتقريها
    على اي حال في هذا الفيديو احد نشطاء ثورة البحرين يدعو المتظاهرين إلى إخفاء السلاح وإلى عدم جعله ظاهراً وإنما يستخدم للدفاع عن النفس

    سدئيني يا نوارة في شيء مش مزبوط في ثورة البحرين ..بغض النظر عن ان الحكام ولاد كلب ..في شيء مش مزبوط في مظاهرات البحرين ..ياريت تراجعي موقفك ويكون مبني علىأدلة من قلب الحدث
    الأمانه الصحفية بتتطلب كدة انت مش بس مسؤولة عن كلامك انت مسؤولة عن آلاف من الناس اللي بتسمع كلامك
    ياريت تتفرجي على الرابط دا

    http://youtu.be/16rSI7Twce8

    ReplyDelete
  92. بصوا بقى موضوعالبحرين انا متابعه من ساعة ما بدأ وانا موقفى ثابت من ساعتها حتى بعد ما قريت الكلام دا
    اقولك ليه ثورة طائفية لان الشعب كله ما نزلش فيها انا اعرف ناس من البحرين كتير وكل ما اسألهم يقولو ان الشيعة هما اللي نزلوا من اول يوم
    هما نزلوا في الاول سلمية وبعد كدة حصلت قلة الادب الطبيعي ان لما الشرطة تضربني انتقم منها واضرب فيهم لكن لا هما ضربوا الشرطة وقتلوهم وفي فيديو شفت ثلاث عربيات عمالة تدهس في ضابط
    مش مشكلة لكن المشكلة لما يروحوا ويضربوا في السنة
    حصلت حادثة ما حدش اتكلم عنها من كسوفهم واللي اكدلي الموضوع دا مدرسة في مدرسة بنات خطفوا 30 بنت من السنة واغتصبوهم لحد ما الجيش جه خلصهم واداهم حاجة يستروا نفسهم
    دا غير اللي مضروبين بسيوف دا في واحد سني ربطوه ورموا عليه مولتوف
    الخلاصة ما تشبهيش الشيعة بالسلف
    ممكن تشبهيهم بالبهائين بالدروز بالعلويين باي حد بيخرف وعامله ملة جديدة
    الموضوع بدأ في البداية بسبب موضوع التجنيس لسنة عشان عدد الشيعة بدأ يزيد
    اي نعم لازم يا خدوا حقوقهم بس ما يحكموش البلد مش كفاية ايران وحزب الله
    انا معاكي في حتة ان ما فيش ولا دولة خليجية فيها ديموقراطية لاني كنت عايش في الامارات اللي هي المفروض انضف دولة خليجية
    وسافرت الامارات بعد الثورة لاقيت ان كاحدش في الشارع ولا في القهواي بيتكلم في الساسة ولا اي ثورات ولما سألت قالك اي حد بيتكلم بيرحلوه
    ورحلو 15 مصري من الامارات بعد احتفالهم بخلع مبارك قدام السفارة المصرية
    الخلاصة يارب الموضوع يتلم ويدوهم حقوقهم بس ما يجلموش باسقاط النظام لاني متاكد دعمنا ما دعمناش المظاهرات اللي هناك مش هتم
    لانها مش ثورة

    ReplyDelete
  93. allah akbar allah akbar allah akbar!!
    rosas 7ay 3atool keda!!......men gheer aya moqademat!!.......eeh dah!!
    wel jazeera moqasera fe3lan!!
    aywa e7na lazem nehtam fe ba3ad we ne7es fe ba3ad!!.......a7na kolena 3arab wele bte3maleeh dah ra2e3!.....eshee 3an sorya we eshe 3anel ba7reen........lazem newasa3 madarekna we nefham en el manteqa dee dayman we tareekhyan kan maseerha wa7ed mosh mogaza2!.......we zay ma rabena nasarna fe tunis we a3zena fe masar.........7ayekremna fe sorya we el yaman we libya we kol el watan el 3arbee;
    bel akher sam7eenee ba2a belnosba lel ragel el 3ahel ( bel l mesh be2ay 7arf tanee) beta3 el so3odya..........ya sheekh elahee tegeek neseeba fe asl weshak zay ma entom mebawazeen el 3arab 3ashan masale7kom!!......we bas mosh 3awza ashtem aktar men keda ana galbee gayeed naaaaaaaaaar!!

    ReplyDelete
  94. allah akbar allah akbar allah akbar!!
    rosas 7ay 3atool keda!!......men gheer aya moqademat!!.......eeh dah!!
    wel jazeera moqasera fe3lan!!
    aywa e7na lazem nehtam fe ba3ad we ne7es fe ba3ad!!.......a7na kolena 3arab wele bte3maleeh dah ra2e3!.....eshee 3an sorya we eshe 3anel ba7reen........lazem newasa3 madarekna we nefham en el manteqa dee dayman we tareekhyan kan maseerha wa7ed mosh mogaza2!.......we zay ma rabena nasarna fe tunis we a3zena fe masar.........7ayekremna fe sorya we el yaman we libya we kol el watan el 3arbee;
    bel akher sam7eenee ba2a belnosba lel ragel el 3ahel ( bel l mesh be2ay 7arf tanee) beta3 el so3odya..........ya sheekh elahee tegeek neseeba fe asl weshak zay ma entom mebawazeen el 3arab 3ashan masale7kom!!......we bas mosh 3awza ashtem aktar men keda ana galbee gayeed naaaaaaaaaar!!

    ReplyDelete
  95. mohamad el bamby.........mosh keda bardo...
    a7eb a2olak 7aga wa7da bas:
    yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
    da enta adeem away!
    meen el shatam we om we ma3rafshe eeh!!!
    ma3 e7teramee le kol el sa7aba wel sa7abyat laken dool mato zaman away!!......aywa sa7ee7 3ala fekra kolohm mato!!.....wallahe!!
    wele mawgodeen delwa2tee fel ba7reen malhomsh da3wa!....dool kebro la2o nafsohom shee3a zay ma enta la2eet nafsak sonee we gheerak la2a nafso mesee7ee!
    laken matensoosh ele aham men keda!
    e7na kolena bashar!!......wel dam be7en........la2 we foo2 dah 3arab tool 3omrena gesm wa7ed!!
    we eza el masa2el 7atewsal la daraga men el sazaga ena ne2ool el mashroo3 el amreecee wela el mashroo3 el iranee.......fa brdo beszaga aktar 7a2olak......la2 eza 3ala keda el mashroo3 el iranee tab3an!!......we tetraba2 el donia 3ala amreeka wele ma3aha!!....ya seedee homa sabo om el mo2meneen......mashee we amreeka dee sabet kol 7aga mosh 3awza akfor we 7ara2et el quraan!!.....we eza bet7eb afakarak el israeleen......betoo3 el amrekan bardo........be3maloo eeh fe flesteen wel 3arab kol youm afakarak!!

    ReplyDelete
  96. انا معك في كل الي بتقوليه لكن لازم متخليهمش يجرونا بعيد عن مصر ويستفردوا بها هم عمالين يعاكسونا بالسلافيين الحمقى الموجودون بقنا وبكل مكان وسهل على عقولهم ان تخضع لدولة ترفع علم به الشهادة ولا تعمل بها ولا يريدوا ان يفهموا ان خداع تلك الدول لا ياتوا لنا لمساعدتنا على تثبيت اقدام الدين والا لفعلوها في بلادهم فاصحاب قنوات mbc
    وملاك شارع الهرم بمصر هم الذين دعموا هدم الاضرحة افمن اولى ان يهدموا ضريح النبي الموجود في اتجاه القبله ويصلي المصلين باتجاه في المسجد النبوى ام اننا سنظل حمقى ونستمع الى من يحرم تعليق الصور ويضع صور الملوك في كل مكان ليتك يا نواره تجدي طريقة للتوعية في مصر ضد المهازل الحمقاء التي تعاول تقويض الثورة وخاصة من السلفيين الذين اصبحوا قاعده عريضه في مصر

    ReplyDelete
  97. الشعب البحريني ليس له ختلاف بين شيعي ومصري
    والى عمال بقول ايران بتتدخل ايران بتتدخل ,هو ده كله كلام ,ما السعوديه دخلت البحرين بالجيش محدش تكلم السعوديه هتدخل وتدخلت هو السعوديه دخلت محدش تكلم وقال حاجه وايران بتتكلم يعتبر تدخل ايه ده ؟ واحنى بننصف كل الشعوب ونصرناكم بثورتكم وهو في مصر كان كويس اوي اسقاط نظام وفي البحرين اسقاط نظام يبقى شيعه ؟ هو احنى اخوان سنه وشيعه .واحنى مطالبنا ملكيه دستوريه وهم ستشهدوا 7 اشخاص هو دم البحريني حلال ؟ والشباب بقى يقولوا اسقاط نظام هو الرئيس الى بيقتل بشعبه بيستاهل الحكم ؟ ما بيستهلش حاجه وهو شوفوا الرابط هو هيثبت لكم ان السنه والشيعه اخوان وهو هدم المساجد وحرق القرآن بيتسكت عنه ؟ هو الشيعه في البحرين لما شافوا الاسرائيلين بيقتلوا الفلسطينين بقى عادي ؟ لاء مش عادي هو احنى بنعارض بشده وهنكون معاكم في تحرير فلسطين لأنه احنى اخوان سنه وشيعه هو كلنا بنعبد الله وكلنا قرآن واحد محدش هيفرق بينا واتمنى انتوا تفهموا ايه الى يحصل عمالين يفرقونا في البحرين للمصالح الشخصيه واحنى برضوا بنقول اخوان سنه وشيعه http://www.youtube.com/watch?v=WapO-8QSJ30&feature=related وعم بتقولوا شيعه شيعه هوا الى متى هيفضل مخنا مش شغال احنى اخوان http://www.youtube.com/watch?v=bKrZGRjP7YA&feature=youtu.be&a

    ReplyDelete
  98. التعليق بتاعك ان اللى بيخالفوكى فى الرأى حيوانات بيدل انك مش بس جاهلة بل و مغرورة كمان. كل علماء السنة المحترمين من شرق الامة لغربها شايفين الطائفية الشديدة لهذه الثورة المزعومة و شايفين يد ايران فيها من غير فزاعات و من غير "مصر مش تونس" ولا غيره. و قبل ما تحطى فيديو ثبتت فبركته يا فالحة ابقى اتأكدى. و الله الواحد بيندم انه كان فرحان بامثالك فى ثورتنا.

    ReplyDelete
  99. نوارة أنا بجد مش عارفة أقول لك إيه.... يسلم قلمك و لسانك و كي بوردك... قلتي كل اللي نفسي فيه...
    أنا باحثة، و كنت باكتب ورقة عن الثورة في البحرين... و لما قريت شوية عن تاريخ الحراك السياسي في البحرين، عرفت يعني إيه معنى الظلم... ده النظام البحريني أجن من نظام القذافي...
    بجد أول مرة أشوف حاكم مش عاجبه شعبه و بيعمل كل جهده إنه يبيده أو يستورد شعب جديد من بره.

    ReplyDelete
  100. نوارة أيتها البطلة ، أنتي نوارة في مصر وغير مصر في عالم تسوده الظلمة الطائفية المقيتة ، أنا رغم كرهي للكلام الطائفي لكني سأضطر أن أتجحدث به ليعلم الذين ظلموا الشيعة وصاروا يرددون عبارات العنصرية والطائفية والإقصاء إزاءهم ، الشيعة وأنا واحد منهم أبكاني والله كثيرا تلك اللحظة التي أعلن فيها عمر سليمان تنحي الرئيس المخلوع مبارك ، والله أفرحني ذلك كثيرا دون أن أسأل أو أهتم ما هو مذهب أهل مصر ؟الحقوق لا مذهب لها وكذلك الظلم ، من حق أي إنسان على وجه الأرض أن يطالب بحقوقه سواءا سني أو شيعي أو مجوسي أو هندوسي أو ياباني أو سيريالي أو رومي أو أي انتماء، من يقول بطائفية الثورة في البحرين هو إنسان طائفي وإلا ما الذي يجعله يرفضها كونها شيعة؟؟؟؟ أبدا مجموعة ذات غالبية شيعية عاشت الحرمان والتهميش والإقصاء والظلم تظاهرت واحتجت من أجل نيل حقوقها ورفع الظلم من سلطة مستبدة وظالمة هناك ، ماذا يعيب الشيعة أن خرجوا من أجل المطالبة بحقوقهم؟ عهل عليهم أن يسكتوا ويرضوا بما هم عليه ويخنعوا ويخضعوا للاستبدا وإلا إن تحركوا صاروا عملاء لإيران ومهددين للسنة وقاتلين ومجوس ؟؟؟؟ يا الله ما أعدلك ، فلتنصفنا بيا إلهي من مجموعة ملأ الحقد قلوبهم فلا يستطيعوا أن يروا بإنسايتهم إنما بطائفيتهم ومذهبيتهم ، كل الذين شنعوا بالمتظاهرين الشيعة وكالوا عليهم التهم والتخوين حسابهم أمام الإنساية عسير وكذا أمام الله تعالى ، يا أخوان اعدلوا اعدلوا ، العدل مطلب كل انسان مهما كان انتماؤه ، ولماذا البحث في عقيدة من تظاهر ومذهبه؟ لما لا نبحث هل هناك فعلا حقوق مسلوبة ؟ أي موقف مخجل يعبر عنه الطائفيون هنا ؟؟ أي موقف هو عار وخزي يتخذه الناس هنا؟؟
    هالمصرين أعزائي ، هل الحرية حكر على مصر فقط دون اهل البحرين ولو كانوا شيعة ؟ هل مبارك ظالم ودكتاتوري ، ونظام البحرين عادل وديمقراطي ووديع لا يقتل احدا فقط لأنه سني؟؟

    يالله ، نوارة والله عرفتك وعرفك أهل البحري سنة وشيعة بطلة في ثورة مصر وها أنت بطلة أيضا بموقفك الشجاع والجميل بوقوفك مع المحرومين و في شتى أصقاع الأرض ، كلامي هذا لمن له عقل ، أما العقل الطائفي فلا ينفعه .

    ReplyDelete
  101. يا نوارة . . مش مفروض دعوة لمظاهرة كبيرة لدعم ثورة سوريا ؟؟ مش دعمونا أيام ثورة مصر ؟ ؟

    ReplyDelete
  102. نوارة . أولا شكري لك لا ينقطع لنقاء فطرتك ودقتك في معرفة الحقائق
    ثانياً: لقد ابانت الثورة البحرينية السقوط الاخلاقي المريع لكثير من العرب فضلا عن الانظمة العربية والغربية واولها اميركا، ايضا كشفت عن عنصرية مذهلة مختبئة في النفوس. بتنا نسمع تعليقات بعد اخبار القتل واعتقال النساء في البحرين والتعذيب الرهيب الجاري في السجون، كلمة: عادي دول شيعة.. ترى كم نحن عنصريون أبارتيديون

    بالنسبة لمن تحدثو باسم علماء الدين.. ليس هؤلاء حجة على عقولنا الله جعل عقولنا علينا حجة ولنا عقول ترى الشمس الواضحة أن ما يحدث في البحرين ظلم خرافي ومن الظلم تأييده أو الوقوف لجانبه،، لعن الله الطائفية التي تملأ أكثرنا


    نوارة شكرا لك للأبد

    ReplyDelete
  103. أنا مش فاهم الناس بتهاجم نوارة نجم ليه؟
    نوارة نجم بنت صافيناز كاظم
    وصافيناز كاظم من أكبردعاة التشيع
    وصافيناز كاظم كلت من خير العراق وخانته لصالح ايران والتاريخ موجود ومثبت
    ونوارة بنتها مثلها الأعلى حسن نصر الله الشيعى وابراهيم عيسى المتشيع

    وحاليا مصدر تمويلها قناة الجزيرة ومؤتمرات قطر

    وأبوها نجم لا مبدأ له واتسجن فى قضية رشوة واختلاس اتعرف خلال حبسه على العملاق الشيخ امام وطلع على قفاه والشيخ امام قاطعه فى أواخر حياته وقال عليه متسلق ومدعى
    وحاليا هو يسير فى ديل ساويرس يلتقط مايلقى اليه

    هى دى نوارة نجم اللى موافق عليها يعلق اللى رافضها مايعلقش

    ReplyDelete
  104. تسلم ايدك سا نواره
    معاكي حق

    ReplyDelete
  105. تسلم ايدك يا نوارة


    اعجبتني شجاعتك و صراحتك

    ReplyDelete
  106. لو الدين هو الكراهية بين السنة والشيعة وبين اي دين ودين تاني، يبقى بصراحة الأديان بقت عالة عالبشرية وبلاها احسن وانا شخصيا منسحب ،،،،، انتوا فيكم كمية شر لا يمكن ان تنسب الى الله !!

    كلامي لكل من قال ان الشيعة اخطر عالاسلام من اليهود

    لا اليهود خطر عالاسلام ولا الشيعة ، ولا اي حد ، انت فقط الخطر عالبشرية كلها

    ( بالمناسبة الاسلام يسمح بالزواج من اليهود، وان يصبح اخوال اولادك يهود، وطبعا الاخوال يأكلون معك ويشربون ويزورنك وتزورهم ويحبونك وتحبهم ، الله والنبي برئ من امثالكم يعني )

    ReplyDelete
  107. لو الدين هو الكراهية بين السنة والشيعة وبين اي دين ودين تاني، يبقى بصراحة الأديان بقت عالة عالبشرية وبلاها احسن وانا شخصيا منسحب ،،،،، انتوا فيكم كمية شر لا يمكن ان تنسب الى الله !!

    كلامي لكل من قال ان الشيعة اخطر عالاسلام من اليهود

    لا اليهود خطر عالاسلام ولا الشيعة ، ولا اي حد ، انت فقط الخطر عالبشرية كلها

    ( بالمناسبة الاسلام يسمح بالزواج من اليهود، وان يصبح اخوال اولادك يهود، وطبعا الاخوال يأكلون معك ويشربون ويزورنك وتزورهم ويحبونك وتحبهم ، الله والنبي برئ من امثالكم يعني )

    ReplyDelete
  108. لا لا لا, لو سمحتم بقى
    ايران مش بتهزر !!!
    ما تتكلموش بقى فللي ما تفهموش فيه ونروح فى ستين داهيه ذي العراق ما راح ورا الشمس , ارحمونا !!!

    ReplyDelete
  109. أنا رأيى المتواضع اللى على قدى أننا مينفعش نتدخل فى شئون البحرين بالذات الحكاية طالما فيها شيعة و إيران يبقى الأحسن نصبر لغاية ما نشوف الحقيقة

    ReplyDelete
  110. السلام عليكم شوفي احنا في السعوديه دول الخليج وخاصة السعوديه بتساند اي حكومه فاسدة طالما بتحمي حدودها والله السعوديه بتعمل على نفسها .....خوف من ايران وخليهم يتلهوا في بعض احنا عايزين نقف على رجلينا وبعد كده نعرف كل واحد قيمته عشان هم فكروا شوية الفلوس اللي عندهم هايشترونا بها!ثم احنا نعمل علاقات مع العفاريت الزرق واحنا حاطين رجل على رجل دول الخليج تلاشيهم يجروا وراكي وبيعرفوكي وقت الزنقة ..خلينا نتفرج عليهم واحنا نبني بلدنا

    ReplyDelete
  111. الشيعة و الشيعة و ايران و ايران !!
    أحاديث و اتهامات من غير أدلة
    الشيعة اخطر من اليهود
    ايران تتحدث بتبعية البحرين لها...
    اين عقولكم؟ ما هذه الا أنفاس طائفية نتنة بعيدة كل البعد عن العقل و المنطق...
    أنا بحرينية.. و عايشت كل شي لحظة بلحظة كل ما حدث... المتظاهرين في البحرين لم يحيدوا عن السلمية قيد شعرة و ما هي الا اتهامات روجت لها الجهات الرسمية لانقاذ رقبة النظام.. كما روجت الجهات الرسمية ضد ثورة تونس و مصر و ليبيا و اليمن
    للذي سمح للنفسه بوصم الشيعة في البحرين بالطائفية... اسأله.. لماذا خرج الشيعة في البحرين بدعوة من الجمعيات السياسية الشيعية للتظاهر امام السفارة المصرية دعما للشعب المصري ذو الاغلبية السنية.. و منعتهم قوات الامن من الوصول لها فتظاهروا في الشارع المؤدي اليها؟ لماذا دعمت فلسطين و هي سنية و قدمت في سبيل ذلك شهيدا للقدس.. هو الشهيد محمد جمعة بعد اسابيع قليلة من عقد قرانه.. اذا فعلا هي عدوة للاسلام فلم نهضت ضد أعدائه ... في الوقت الذي تظهر فيه وثائق ويكليكز علاقات وثيقة بين النظام البحريني و على رأسه الملك... و اسرائيل
    ايران صرحت و دعمت الثورات في مصر و تونس و ليبيا و اليمن.. و حين وصلت الى البحرين.. اصبح دعمها و تصريحاتها اثباتا على عمالة المتظاهرين البحرينيين لها؟
    و اذا كانت حركة التظاهرات فعلا طائفية.. لماذا الأستاذ ابراهيم شريف.. و هو رجل سني.. يقبع في السجن الآن تحت وطأة التعذيب.. لماذا اعتقلت الدكتورة نهاد الشيراوي و هي سنية؟ لماذا خرج محمد البوفلاسة السني.. و تحدث في دوار اللؤلؤة؟
    من يعطي لنفسه الحكم على ثورة البحرين و هو لا يعرف حتى أبسط تفاصيلها؟
    ما أراه هو عقولٌ عفنتها الطائفية !!
    و العجب العجب.. لمن ينعت نفسه بالثائر و هو غارقٌ في وحل الطائفية القذرة التي هي عدو الاسلام و وحدة المسلمين الاول !!
    نوارة... وقفتك و كلماتك لن تنسى
    لا زال في وحل الظلام بقايا نور =)
    شكراً لكِ

    ReplyDelete
  112. الحمد لله الذي لا يحمد على مكروه سواه ..
    http://www.youtube.com/watch?v=MqPGu9HrMa8

    انا بحرينية واشكرك على الإنصاف .. شخصيا تعرضت انا وابنتي لمحاولات قتل مرتين مع العلم ابنتي عمرها 4 سنوات ..

    شكرا لكل المنصفين الغير طائفيين ..

    ReplyDelete
  113. شكراً لكم .. شكراً لكم
    يا أهل مصر العظيمة
    يا شعب مصر الحرة

    لا أطلب منكم مشاهدة قناة العالم والمنار... كي لا تتهمونا بالعمالة
    ولا أطلب منكم مشاهدة قناة البحرين والعربية والجزيرة
    ولكن أطلب منكم مشاهدة بي بي سي وسي ان ان

    نحن منذ البداية توقعنا عدم انصاف العربية
    ولكننا صدمنا بتغطية الجزيرة لثورتنا

    لو كان الإعلام معنا... لنلنا مطالبنا منذ زمن... ولكن قدر الله وما شاء فعل

    أنصفوا شعب البحرين
    وقيسوا صحة الأخبار بعقولكم

    شكراً لكم .. شكراً لكم

    ReplyDelete
  114. الله انصر كل مظلوم، الله سبحانه وتعالي حرم الظلم علي نفسه ، وحرمه بين العباد لم يقل المسلمين، أو السنين. قضيه البحرين شائكه لأن أغلبيتهم شيعه ولكن لم تكن مطالبهم طائفيه، تخلى عنهم المسملون بل حشدت الجيوش لقمعهم، قبل أن نحكم على نوع هذه ألأنتفاضه كن منصفا واعلم أن الكل يستحق الحريه. ومطالباتهم لم تكن بدوله شيعيه بل بأن ياخذ حققوقهم كمواوطنين ون يكون لهم حق الديمقراطيه طبعا هذه مشكله لأنهم اغلبيه والحكم حايكون شيعي ولكن أرجع واقول لو السنين عاملوهم بالحسني لما خرجو عليهم. أنا لم أعيش في البحرين ولكن عشت في السعوديه واعلم كيف يعامل الشيعي هناك، إذا مدرسه الدين تزرع في شرحها كره الشيعي لأطفال لايفقهون شئ كيف يكون حال هذه الأمه؟؟ تربية علي رعب من حاجه اسمها شيعي أكثر من اسرائيل!!!

    ReplyDelete
  115. حسبي الله على الظالمين
    قتلوهم فقط لأنهم يختلفون معهم في المذهب لا لسبب آخر
    لكن الله موجود يمهل ولا يهمل

    ReplyDelete
  116. و الله يا بنت عمنا نجم انا ف السعودية و هما هنا هموتوا من الرعب لدرجة مرعبة تصوري ان التافهين في الرياض عيالي اطفال كانواشايلين العلم بعد التنحي الشرطة التافهه بتاعتهم اخذت العلم من الواد و خلته ينهار لولا ان ابوهم راح للعسكري الغلبان اللي قاله انا فرحان بتنحي مبارك بس الاوامر كده و اداه العلم و قاللنا خبوه

    ReplyDelete
  117. من كل قلبي أشكركِ لوقوفكِ بجوار الإنسان.. مهما كان دينه أو طائفته..

    أنا بحريني.. وأأيد الثورات في كل الوطن العربي وفي كل العالم!..
    في اليمن، في سوريا، في المغرب، في الجزائر، في ايران في اي بلاد العالم.. وذلك لإيماني بأن الشعوب دائماً هي التي على صواب وليست السلطات...

    كل الشكر لكِ.. ونخبة كبيرة من القراء الخليجيين والبحرينيين قرأوا مقالكِ... لكونه انتشر وتم تداوله عن طريق مدونتك

    شكراً لمصر وشعب مصر.. ونتمنى الوقوف مع الإنسان دون النظر لدينه او لونه او طائفته او ما إلى اخره

    ReplyDelete
  118. أحسنتِ وشكراً لكِ ولكل أحرار العالم
    كم فرحنا لنصركم يا أخوتنا في مصر

    ولن ينسى لكِ أهل البحرين أبداً هذه الوقفة

    ReplyDelete
  119. مفهوم انت ليه بدفعى عن المجوس الجدد طبعا علسان الست الوالده يريت منغيرش الحقائق ونلبس على الناس البحرين سنية وستظل كذالك ولن تقوم فيها مملكة صفوية اخرى ويريت نقفل على الوضوع ده وخلينا فى امور بلدنا دلوقتى

    ReplyDelete
  120. شكرا نواره، ربنا يحفظك
    المبادئ لا تتجزأم
    مطالب تونس = مصر = البحرين = ليبيا = اليمن، الهدف واحد والمطلب واحد

    ReplyDelete
  121. قضية الأحواز و ما يمارس من قمع و عنصرية -للأسف- واقع يومي قديم و مستمر، هذا تاريخ إيران، لا تقمع السنة فقط، بل الشيعة الذين لا ينادون بولاية الفقيه حتى
    أما أحداث البحرين فقد كشفت واقع الأحواز المنسي، ليس ردة فعل جديدة من إيران، بل هو موجود أصلاً بأبشع ما نتخيل لكنه انجلى و تفاقم
    أحداث البحرين ليست ثورة، لم تكن سلمية، لم تنادي بإصلاح بل نادت بالعصيان المدني و هو ما لم نسمعه في مصر و تونس
    قاموا بحفر الشوارع و تكسير الممتلكات العامة و هذا لم نسمع به في مصر من المعتصمين النزيهين
    للأسف، هي أحداث طائفية
    و آخر ما سمعته من أرض البحرين و أنا فيها، هو أن أحد المحامين -من غير المعارضة- مُنع من حضور مؤتمر بأمريكا يتناول قضية البحرين، للأسف يتم إقصاء أي طرف آخر غير المعارضة، لأن الحقيقة هي دموية المعارضة، و هذا ما يتم إخفاءه بمنع و إقصاء كل من يملك الحجة ضد المعارضة
    أنصح بقراءة مقالات (سيد زهرة) عن البحرين، له مقالات في جريدة أخبار الخليج

    ReplyDelete
  122. شكرا لك من صميم القووب من البحرين

    بحرينيه حره

    ReplyDelete
  123. للاسف يانوارة اخطأتي طريقك بجهل او بتعمد
    الشيعه عقيدة وليست حركة ثورية من اجل الحرية والعدل والمساواة بين الشعوب
    ولكنها حرية من اجل السب والطعن في عرض رسول الله صلى الله عليه وسلم وزوجاته الطاهرات وخاصة عائشة المبرأه من فوق سبع سموات رضي الله عنها وارضاها وفي اعراض الصحابة رضي الله عنهم وارضاهم وهم الذين اوصلوا لنا الدين قران وسنه وندين لهم بعد الله ورسوله بما ننعم به من اسلام ومايحمله من مبادئ الحق والعدل والمساواة وهم الذين اقاموا دولة اضاءت لها الدنيا في العدل والمساواة بين البشر
    فارواحنا وارواح اباءنا وامهاتنا وابناءنا فداء لعرض رسول الله صلى الله عليه وسلم وصحابته الكرام
    لان الحياة ليست مجرد ثورة وحياة في ظل اي مبدأ ولكنها عقيدة صحيحة تُقيم العدل والحق والمساواة
    فاتقي الله فيما تكتبين والله ستحاسبين على ماتكتبين وماتُظللين به القراء عمدا او جهلا
    فلا تكوني اداءة باطل وان اردتي حقا
    نعم حقوق البشر سواء مهما كانت عقيدته بحدود الله وشرعه لا باهواء البشر هداك الله لكل خير ووفقك الى كل صلاح
    اختك المحبة
    مسلمة عربية سعودية

    ReplyDelete
  124. الى من يقول لانهم سبوا الصحابه ..
    اعتقد التطرف في كل المذاهب .. و عندما يقوم احد من الشيعه بسب الصحابه هذا لا يعني بان الشيعه كلهم بيسبوا الصحابه ..
    و كذلك لما احد من السنه سب اهل البيت مو معقوله نقول بإن كل سنة العالم بيسبوا اهل البيت !!

    التطرف في كل مذهب و دين لكن عقولكم مريضه ضمائركم ميتة ..
    اقتلونا نحن شيعه اشد من اليهود و من ثم حاربوا اليهود

    ReplyDelete
  125. ألف شكر يا نوارة لحديثك عن الدماء البحرينية التى تعاون عليها الجميع لا لسبب إلا لأنها شيعية، وكأن الشيعة كائنات فضائية أو إنها محكومة عليها بالذل و سلب كرامتها مدى الحياة، إن لم تنصرونا فسينصرنا الله و الله خير الناصرين

    ReplyDelete
  126. كما أنت شريفة يا نوارة، شكرا لك من أعماق قلبي لحديثك عن الجرح البحريني النازف الذي وقف الجميع في وجهه وإتهام اصاحبه بأبشع الأوصاف و النعوت ، يتهموننا بالعمالة لإيران مع إننا نطلب المساواة وما الذي ستسفيده إيران من هذه المساوة؟؟ نطالب بكرامتنا و يريدوننا أن نبقى أذلاء إعتقلوا نساءنا و قتلوا شبابنا و هدموا مساجدنا و كل هذا و أكثر ولكني أقول لك من لم ينصرنا ولو بقلبه إن الله ناصرنا و كفى بالله نصيرا

    ReplyDelete
  127. شكراً نوارة من القلب

    ReplyDelete
  128. شكراً نوارة من القلب

    ReplyDelete
  129. كل الشكر لك من شعب البحرين الابي .. لشعب مصر شعب الكرامة و العزة

    ReplyDelete
  130. دسو عملائهم بيننا ولم يستطيعو التفرقة بيننا
    حاولو اخراجنا من السلمية ولم يستطيعو
    عملو المسرحيات الفاشلة قوبل ان تظهر المسرحية ففي التلفاز يظهر فيديو يثبت
    تصويرهم للمسرحية

    المعتقلين من قل النظام اكثر من 800 شخص

    لمن يصف ثورة البحرين بالطائفية

    http://www.m5zn.com/uploads/2011/5/4/photo/0504110005562kl2fmobs0vzhi1e.jpg

    http://www.m5zn.com/uploads/2011/5/4/photo/050411000556n2rgjzmvwqdjum4cbu.jpg

    http://www.m5zn.com/uploads/2011/5/4/photo/050411000556i786u60svthasr2614.jpg

    http://www.m5zn.com/uploads/2011/5/4/photo/0504110005567su7onlh691hzd.jpg

    http://www.m5zn.com/uploads/2011/5/4/photo/050411000556ofaw8zz2v12u1k36.jpg

    http://www.m5zn.com/uploads/2011/5/4/photo/050411000556x8bzxnk.jpg


    http://www.m5zn.com/uploads/2011/5/4/photo/050411000556qzfki3a96epi4rwrflc.jpg

    الشعب مظلوم الا فرقة قليلة تعيش حياة رغيدة
    وهم آل لخليفة وعبيدهم
    يمجدونهم ويطبلون وله ولايكتفون بذلك بل انهم مستعدين للسجود لهم

    ونحن قوم لانركع الا لله

    ReplyDelete
  131. الي بيقول ايران ايران ايران احنا شنو دخلنا بايران البحرين كنا شيعه او سنه لدينا مطالب عادله بشهادة الجميع حتى لو كان اسقاط النظام او ملكية دستوريه ده شي بخص اهل البلد هم بيقروو شنو بريدو فل نهايهالذي يؤمن بحق سيؤمن به لمن كان حتى لو كافر او المسلم او اي كان لانه انسان !!!

    ReplyDelete
  132. شكرا لكِ .. أعشق الضمائر الناطقة بالحق والحرية

    ReplyDelete
  133. اولاً الشكر لصاحبت المقال ..
    ثاني شيء خلنا نذكر بعض الحقائق هنا:
    حكام الخليج لا يهتمون الا لكراسيهم
    ولا يهتمون لا بسنة ولا بشيعة ولا بمسيح ولا بيهود ...
    يا اخواااان المصرييين انا بسألكم
    من قال ان مبارك يستطيع تجاوز الأزمة المصرية واعادة الأستقرار الى مصر في اول ايام ثورة مصر ؟؟
    ملك البحرين حمد

    من كان واقف مع مبارك لأخر ايام سقوطه ويقول له لا تطلع ؟؟؟
    وزير الخارجية السعودي سعود الفيصل

    من قال لو كنت موجود لما سقط مبارك ؟
    ملك السعودية عبدالله ..كان في رحلة علاج بالمغرب

    من هي الدولة التي عرض 3 بليون لأخلاء سبيل مبارك وعائلته؟
    ومن غير السعودية تمتلك هذه المبالغ!!


    هل لأنكم شيعة .. هل لأنكم مواليين لأيران ؟؟؟
    جاوبوني على هذه الأسئلة .. وانا ابي كل شخص سقط في ثورة البحرين ودافع عن الحكام الفاسدين ان يجاوبني ويوضح !!

    الحكومة استخدمت دول الخليج للحيلولة الى دون انتقال الثورات اليها ...
    اليوم الأمارات تحل نقابة المعلمين ... ليش ؟؟؟
    لأنهم طالبوا بالديمقراطية في الأمارات !


    يا ناس فتحوا عيووونك هؤلاء لا يهمه الا كراسي .. ومستعديين لبث الفرقة في صفوف شعوبهم من أجل كراسيهم ..

    رئيس اكبر جمعية شيعية في البحرين .. قال نحن لا نريد دولة شيعية ولا دول سنية .. نريد دولة مدنية وليصل من يصل لرئاسة الوزراء .. حطو بالكم قال رئاسة الوزراء ومو نظام الحكم

    قال نريد آل خليفة نظام ولكن ميثاق العمل الوطني ينص على ان رئيس الوزراء من الشعب !!

    ReplyDelete
  134. الشيعه مسلمين وهذا اقرار علماء الأزهر وبعدين ما نخلط الأوراق ومثل مافي السنه فئه متطرفه الشيعه كمان عندهم فئه قليله متطرفه رجاء عدم التعميم وشعب البحرين طالب بأسقاط النظام بعد القمع والقتل واطلاق الرصاص على المسيرات السلميه

    ReplyDelete
  135. شكراً لكِ من أرض البحرين

    وفقك الله عزيزتي

    ReplyDelete
  136. انا مصري عايش بالبحرين والي بيصير في البحرين هو إطهاد لسنه وللشيعه وعن الشيعه والله دول مالهم علاقة بإران خالص وانا بعمل معلم في كلية البحرين وطلابي معضمهم من الشيعة والله تعاملهم معاية زي العسل

    ReplyDelete
  137. 1- حركة البحرين تتعرض للتشويه مثل كل الحركات والثورات وبنفس السلاج
    2- من وقف ضد ثورة مصر هو من ادخل جيوشه البحرين ) السعودية والإمارات
    3- ملك البحرين هو الوحيد الذي وقف علنا مع مبارك لأخر لحظة وهو ضد الثورة المصرية الذي سماها مؤامرة على العرب والمسلمين
    4-ثورة البحرين هي ثورة شعب وليست طائفية وللتذكير فان من الجمعيات التي ساندت ثورة اشباب جمعية اعمل الدمقرطي وعد ولا زال امينها العام معتقل وكما اعتقل رئيس إدارتها لفترة وهما بالمناسبة من السنة وليسا شيعيين وكما ساندت الثورة جمعيات تقدمية مثل المنبر الدمقراطي وجمعيات قومية وعددها ثلاث وجمعيتين اسلاميتين شيعيتين
    5- لم ترفع الحركة اي شعار طائفي بل كان الشعار الأساسي هو لاسنية ولا شيعية وحدة وحدة وطنية ولم ترفع اي أعلام غير أعلام البحرين وحتى اعلام فلسطين التي عادة ترفع دائما سابقا وكذلك اعلام حزب الله لم ترفع
    6- تعرضت اثورة للتشويه والتدليس ولحملة اعلامية كلفت عشرات الملايين فلا تصدقوها وتحروا الدقة
    محبتي من شعب البخرين لكل اهلنا العرب والمسلمين التواقين للحرية والكرامة في اليمن وسوريا وليبا والجزائر ومورتانيا والأردن وعمان والمنطقة الشرقية للسعودية

    ReplyDelete
  138. مصريون متضامنون مع ثورة البحرين
    http://www.facebook.com/Misr4Bahrain

    ReplyDelete
  139. مصريون متضامنون مع ثورة البحرين
    http://www.facebook.com/Misr4Bahrain

    ReplyDelete
  140. انا مصرية عايشة في البحرين وعاشرتهم وهم والله شعب طيب ومتعايشين كويس سنة وشيعة . وبخصوص الشيعة فهم مؤمنون جدا ومسالمون ولا يميزون وهم أذكياء ولكنهم طلاب حق وحرية مثلنا نحن المصريين وحتى السنة كانو كذلك ولكن تم غسيل عقولهم من قبل ال سعود والوهابيين أعداء الشعوب وأرجوا من كل المصريين والشرفاء في العالم دعم مطالب الشعب في الحرية والكرامة والمملكة الدستورية حسب الميثاق اللي صوت عليه الشعب مع الملك

    ReplyDelete
  141. ياليت تحطي موضوع عن جرائم العلويين الشيعة في سوريا ضد اهل السنه وجرائم فيالق الغدر والخيانة الرافضية في العراق ولا ننسى هبل الاكبر في ايران وجرائمهم ضد اهل السنه فيالاحواز وحكم الاعدام شنقا بتهمة الثورة وبعدين معلومة للفائدة اي رافضي يؤمن يولاية الفقية هو خائن يحمل الجنسية الايرانية وان كان بحرينيا او كويتيا او سعوديا او مصريا الخ وارجعو لنظرية ولاية الفقية لتفهمو انكنتم تريدو ان تفهمو ولن تسمح السعودية بوجود ايران بجوارها وكلكم تعرفون قيادات مايسمى بالثوار البحرينين يؤمنون بولاية الفقيه

    ReplyDelete
  142. انتم في القاهرة تعرفو ايه عن ولاية السفيه (الفقيه
    )اي واحد يؤمن بولاية الفقيه الايرانية هو خائن عمبل لايران وجنيته ايرانية وان كان سعوديا او كويتيا او بحرينيا او مصريا وارجعو لهذه
    العقيدة الخبيثه
    ورؤوس مايسمى الثورة البحرينية يؤمنون بهذه الفكرة
    ثم يا خت نوارة اين انتي عن مايفعله الرافضة العلوية في سوريا ومايفعله كلاب ايران بالعراق وماتفعله ايران بشعب الاحواز
    وبعدين لحظة انتي تقولي السبب في قتل الاحواز هو دخول درع الجزيرةهذا صراحة كلام ينم عن عمق اطلاع هههه امنى ان لايسمعك الثوار الاحوازيين
    قاتل الله الكذابين كيف جعلو تسعه اعشار الدين كذب عفوا تقيه

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.