Saturday, 25 April 2009

لينا كلنا... مش للاخوان بس

انصح نفسي وإياكم... والإخوان اللي خلعوا على حين غرة من غير ما يوضحوا لنا ايه اللي اتهددوا بيه بالظبط
بقراءة البوست ده

50 comments:

  1. طيب شوفي مقالة فهمي هويدي الجامدة دي على ما أشوف جو كاتب إيه ؟
    http://fahmyhoweidy.blogspot.com/2009/04/blog-post_24.html

    ReplyDelete
  2. ــ أكـثـر الـنـاس الـذيـن أخـافـهـم و يـصـيـبـونـنـي بالـرعـب

    هـم الـطـائـفـيـّـون الـمـتـعـصـّبـون الـمـتـزمـّـتـون بغير حقّ

    و الـذيـن يـرفـضـون الاّخـر بالـمـطـلـق أو يـتـعـالـون عـلـيـه

    أو يحـتـقـرونـه و يـحــتـقـرون عـقـائـده و أفـكـاره , هـؤلاء

    الـغـريـزيـّـون بالـولادة ( ليس هناك أيّ دين يدعو إلى نـبـذ

    الاّخـر و احتقاره و السخرية منه و التعالي عليه ) هـؤلاء

    أشـدّ خـطـراً على الناس و على أنفسهم , من الـسـلـطـان

    و مـن كـتـبـة السلطان و من الشعب الساكن الخانع الساكت

    عن جور السلطان و عهر كـتـبـتـِـه و حـاشـيـتـه .

    يـقـول شـاعـر الـحـريـّـة الـيـاس فـرحـات :


    إنّ الـتـعـصــّب لـلـمـذاهـب شــرّ مـا

    أبـقـى لأمـتـنـا الـزمـان الـفـاســدُ

    مـنـه لأبـنـاء الـبـلاد مـصــائــبٌ

    شــتـــّـى , و لـلـمـسـتـعـمـريـن فـوائــدُ .

    و يـقول أيـضـاً :

    أنـا لا أصــدّق أنّ لـصــّـاً مـؤمـنـاً

    أوفـى لـربــّــكَ مـن شـريـف ٍ مـُـلـحـِـدِ



    عجبني او بوست احلى ما قرائتة

    برنس و الله يا جو



    وخصوصا القطعة دي

    :

    أنـا لا أصــدّق أنّ لـصــّـاً مـؤمـنـاً

    أوفـى لـربــّــكَ مـن شـريـف ٍ مـُـلـحـِـدِ

    ReplyDelete
  3. ايمان بدوى25 April 2009 at 03:21

    انا بشكر جو على كلامة وموضوعاته كلها بشكره من هنا
    شكرا جو
    ربنا يستر علينا كلنا وعلى المنطقة اللى مالهاش كبير

    ReplyDelete
  4. حلمبوحة أخت فتكات رمش العين25 April 2009 at 04:01

    إيه اللي حصل ياخواننا؟
    أنا مش عارفة ايتها حاجة اصلي كنت طول اليوم مشغولة مع اوختشي فتكات بنحشي كوسا وبتنجان وورق عنب عشان العزومة اللي حنعملها بكرة لناس قرايبنا جايين من الصعيد الجواني

    دنا حتى نسيت اروح للجزار اجيب حتة لحمة ضاني عشان اسلقها واعملها شوربة

    انا بقيت جدا مهملة بمتابعة مايجري حوالية من مستجدايات سياساوية

    عن ازنك يا معلمة نوارة أصلي لازم اروح اتطمن دلوقتي على المحاشي بالحلة

    ReplyDelete
  5. حلمبوحة أخت فتكات رمش العين25 April 2009 at 04:03

    بالمناسبة انا ما فهمتش ولا كلمة من كلام جو

    هوة من عادته انه يرغي كتير وبكلام مش مفهوم؟ والا انا غبية ومش بافهم؟

    ReplyDelete
  6. جو ياخد جايزة نوبل للسلام على البوست ده

    مواطن مصري يتفق مع إيمان هانم بدوي

    عظيم يا جو

    ReplyDelete
  7. المستشار يحيى الدكروري فاز بانتخابات نادي قضاة مجلس الدولة

    :D:D

    ReplyDelete
  8. تصريحات حبيب اللي أذاعتها الجزيرة واللي حضرتك اتكلمتي عنهاامبارح أهي..

    أولاً .. الكلام اللي قاله حبيب في الأول واضح انه في سياق المظاهرة الحاشدة اللي وضح ان الكلام كان عليها .. وانه قال ان مينفعش الإخوان تتحرك لوحدها وإلا هيتم سحقهم وهينزل الجيش وده كلام منطقي

    الجزيرة عاملة تقرير زبالة الزبالة

    مستعينين بلقطات أرشيفية ومدخلينها في تعليقات توحي ان كلام حبيب كان في مؤتمر للقوى السياسية

    كلام دكتور حبيب كان في حوار .. والجزء اللي أذاعوه واضح جداً انه في وسط كلام .. ووضحه حبيب في نفيه لتحريفات رويترز .. وأظن كده المعنى يستقيم

    ReplyDelete
  9. كمان حاجه .. هما ازاي يعملوا تقرير من غير ما يجيبوا التصريحات ويتكلموا عن التوريث وصفقة

    ده تقرير يصح فيه تماماً انه يتقال متفبرك .. وأشك انه مقصود

    تقرير زبالة فعلاً

    ReplyDelete
  10. وبعدين هما بعد ما نفوا كل ده ليه مصممه على الاخوان اللي خلعوا

    د؟ حبيب وضح تصريحاته بخصوص التوريث

    والكلام عن المظاهره اللي بتحاول تنظمها الاخوان .. عرضوه مجتزء وده غير معناه

    ReplyDelete
  11. بس مقولتيش رائيك يا نوارة في حازم امام الجديد الي قطع الاهلي

    :D

    ReplyDelete
  12. لا يا مصطفى كلام الراجل واضح وبيقول احنا مش ح نتحرك لوحدنا
    وتقول لي ده كلام منطقي
    انت ح تجيلك الحالة وتفهم الكلام على مزاجك
    ما الكلام واضح

    ReplyDelete
  13. عماد فاضل25 April 2009 at 06:42

    جوهر الموضوع وبالمفتشر وعلى ميه بيضا سؤال بسيط اين الاخوان المسلمين مما حدث ويحدث وسيحدث في مصر المحروسة؟
    وهل الكلام عن الجمود خوف الاستفراد سيتكرس كسياسة رسمية للاخوان في المرحلة القادمة؟
    هذا هو الموضوع لا تاريخ ولا جغرافيا ولامحاكمة للنوايا

    ReplyDelete
  14. انت عايزاهم يتحركوا لوحدهم ؟ ليه ؟

    ReplyDelete
  15. موضوع مش هنتحرك لوحدنا ده موضوع قديم مش وليد اليوم يا أستاذة نوارة

    هى ليه حماس لغاية دلوقتى فى الحكم فى غزة رغم الظروف و المؤمرات اللى بتحيط بيها
    لأن الشعب عايزاها
    الشعب مؤمن بقضيته

    إنما تعالى عندنا والله لو حكومة حماس دية فى وسط شعبنا كانت اختفت تانى اسبوع

    لأن عندنا الناس مؤمنة بنفسها
    بحياتها
    اللى يعيشها هى
    مش اللى يعيش بلادها

    كل اللى حصل و اللى بيحصل مش هيعود بنتيجة إلا لما الشعب يؤمن بقضية وطنه مش قضية بطنه

    ReplyDelete
  16. يا نواره هانم

    ما هو الكلام واضح .. لكن واضح انه جزء من كلام .. مش كلام كامل

    الكلام الكامل كان عن سعي الإخوان لعمل مظاهرة كبيرة (تضم مئات الألوف) والتنسيق المسبق مع الأمن (هتلاقيه في الحوار مع رويترز وهتلاقيهم قايلين انهم سألوا أمن الدولة اللي نفت) .. حبيب بيقول انه مينفعش في حاجه زي دي الإخوان تنزل لوحدها (بدون تنسيق مسبق) ويتم سحقهم وممكن ينزلولهم الجيش

    يا نواره ده :
    - جزء من كلام
    - حوار مش مؤتمر زي ما بتوحي اللقطات الأرشيفية للتقرير
    - جزء من كلام تاني بدليل كلامهم عن التوريث والصفقة وده الكلام اللي أوضح د. محمد حبيب انه حرفت تصريحاته فيه

    يعني كلام د. محمد حبيب كان في مقابلة رويترز .. واللي اجتزء بعضه وحرف البعض الآخر .. والرجل طلع بيان بكده وصحح الكلام

    ReplyDelete
  17. الي كل المتحاملين علي الاخوان دون منمطق...
    اقول الاخوان فصيل رجعي وانتهازي وابن كلب واقلية تنتهز الدين....قين دورنا كشعب نمثل الأغلبية الصامته المسحوقه والمتنوره ونكتفي بتوزيع الاتهامات يمينا ويسارا وكل واحد يعمل منظر لكيان غبر موجود

    ReplyDelete
  18. هذا الكلام رغم انه موجه الي اخي رامز عباس ردا علي بعض تعليقاته هنا علي التدوينة السابقةالي انني من هذا المنير الواسع الانتشار استاذن الاخت نواره في ان اوجهه الي الجميع والي نفسي.

    حبيب قلبي رامز
    انا قريت تعليقاتك عند نواره وهجومك الشديد علي الاخوان والراسمالية...
    انا مستغرب من رجل مثلك بيحاول ان يثقف نفسه في القانون زي ما قلت في لقاءات كثيرة وصاحب قضيه بيفكر بمثل هذه الطريقه وبيصادر حق الاخرين في مشروعهم فإذا كان النظام الاشتراكي في مصر فشل ذريع وها هو النظام الراسمالي يفشل ايضا فشلا ذريعا ( مش حتي يمر بكبوه) يبقي إذا العيب في الشعب مش في النظام العيب فيا وفيك قاعدين ننظر فقط ...هل استطعنا ان نؤثر في الشعب بان يتمسك فقط بحقوقه القانونية ولا اقول ان يثور ...ان الاخوان دفعوا وما زالوا يدافعوا عن مبادئهم التي قد نختلف او نتفق عليها لكن اين نحن....النظام يا صديقي لا يخاف من رامز او الحسيني او كفايه او 6 ابريل ولان هذه جزر منعزله رغم كونها تكاد تكون متوافقه في المطالب النظام يخشي اي تجمع ونحن فشلنا ان نكون هذا التجمع ونساعد النظام في هدم الاخوان وهم يربكون النظام ولو مفيش الاخوان كان نصيبهم من القمع يكون ليا وليك ولكل مصري يقول الله تعالي في كتابه العزيز " ولوشاء ربك لجعل الناس امة واحدة ولا يزالون مختلفين ولذلك خلقهم " يقول المفسرون اي للأختلاف خلقهم اي ان ارادة الله ولحكمه هي التي شاءت ان يكون هذا يساري وهذا يميني هذا اخواني وهذا غير اخواني....وبدلا من ان نسعي جميعا لنقف وراء نقاط الاتفاق نظر ننظر الي البقع الرمادية والسوداء في اثوب حراكاتنا الوطنية ولا نري سواها ...ان القوي المعارضة من اقصي اليمين الي اقصي لا اليسار لاتختلف حول هذه المطالب.
    اطلاق الحريات
    حرية تكوين الاحزاب
    تبادل السلطة
    اشراف القضاء علي الانتخابات....الخ
    فلماذا لاتلتقي هلي هذه المطالب وعندما نصبح في مجتمع ديمقراطي حقا ويستطيع الدفاع عن مكتسباته نترك الاختيار للشعب ونرضي بقراره دون وصايه عليه من هذا او ذالك اوحتي نذهب الي رفاهية الفرز بين القوي..

    ReplyDelete
  19. يا استاذه نواره
    على فكره الاخوان موش هيتحركو الا لوحدهم...موش هيشركو حد....بس مستنيين مسانده...وغالبا من الخارج
    وعارفه ان كلامى موش هيعجبك...بس والله دى حقائق موش اراء....انا عارفه الناس دى بتفكر ازاى...وموش محتاجه اقولك ان الصعيد معقل الاخوان...عندنا لا يخلو شارع من اتنين تلاته"عائلات موش افراد"
    انا رايى انهم جماعه سياسيه...ليهم مشروعهم ...وانا اختلف مع بعضه واتفق مع بعضه ...بس لو مسكوا الحكم صعب نفكر فى الديمقراطيه...وكل المدونات هتقفل بعون الله
    التحرك هيجى من الشعب زى ما قال استاذ جو...ما تنتظريش من حد حاجه علشان ما تحبطيش
    وبالنسبه لموقفهم اللى اعلنوه...مفيش تهديد ولا حاجه...غالبا توضيح لخطوط سياسيه... مش عايزين صدام مع السلطه فى العهد الجديد بتاع حبيب
    دمتى بخير....تقبلى مرورى

    ReplyDelete
  20. انا عايزة افهم هو ليه كل بوست بيتحول لناس بتدافع عن الاخوان عمياني وناس رفعت السعيد؟

    هو حد فيكوا فاهم ايه اللي حصل؟

    الكلام اللي انا سمعته من محمد حبيب بيقول ان فيه تهديد مباشر وصلهم

    وانا بصراحة مش فاهمة ح يتهددوا بايه اكتر من اللي بيتعمل فيهم يعني؟

    ولو مافيش تهديد يبقى يوضحوا كلامهم

    انا لا عايزة اشتم عشان ابقى مثقفة (حيث ان الثقافة دلوقت ان الواحد يشتم الاخوان)
    ولا برضه عاجبني الدفاع المستقتل ده من غير سبب واضح

    انا كل اللي عايزة افهمه
    هي ايه الحكاية؟

    وماحدش يقول لي ما قالوش حاجة جديدة

    لما هي مش حاجة جديدة طيب بيطلعوا تصريح تاني ليه؟

    هو احنا يعني غرب عن بعض
    ما من ساعة ما اهالينا وعيوا على الدنيا وفيه اخوان مسلمين ومعروفة طريقتهم

    ايه اللي حصل جديد خلاهم يقولوا التصريحات دي؟
    وكل حد يدخل يجيب لي لنك اللنك يبقى اكثر غموضا من اللي قبله

    ReplyDelete
  21. ان مش فاهم
    يعني ايه لوحدهم
    الناس دي مع وجود تزوير جابو 88 مقعد في مجلش الشعب
    و مش 100 و لا 80 و لا 50 في المية من الي ليهم اصوات بيروحو ينتخبوا
    ميتحركو لوحدهم ايه يعني
    هو اصلا مينفعشي يتحركو غير لوحدهم
    معلش ده كلام عامل زي الي نفسها و خايفة من الحبل

    ReplyDelete
  22. كلام حبيب بيقولانه فيه تهديد
    طيب ايه الجديد
    متشردو و اتحبسو و اتصادرت فلوسهمو اتطحنو قبل كدة
    التهديد موجود من زمان
    بس حاليا مبارك يا ربنا هياخدو يا هيلحق و يتنازل و هو لسة فيه النفس يا علي اي حال الانتخابات الجاية مش هتكون ليه
    عشان الكدة الكلام ده ابتدا يتقال

    ReplyDelete
  23. المخبر اليوم عاملة النهاردة كلام حبيب المحرف مانشيت صفحة اولي و الدستور أخدت الكلام من حبيب رأسا عن طريق عبد المنعم محمود

    ReplyDelete
  24. dostor.org/ar/content/view/20844/1/

    ReplyDelete
  25. اللى بيقول الاخوان مش هيتحركوا لوحدهم

    هو من امتى الاخوان اتحركوا لوحدهم

    واساسا مش من المنطقى انهم يتحركوا لوحدهم

    ولا حد طلب منهم انهم يتحركوا لوحدهم


    لان عمرهم ما عملوها

    من ايام مظاهرات الملك

    وبعدين احداث 54

    وبعد ما دخلوا تحت عبايه السادات

    الى المظاهرات الاخيرة ايام الانتخابات وماقبلها

    اللى كانت بتخرج من المساجد بعد صلاة الجمعه

    معروف السيستم ماشى ازاى

    عناصر من الاخوان بتخش وسط التجمعات الجماهيريه

    وبتثير حماسه الجماهير

    وبتحركهم للشارع

    وبصراحه هما بيعملوا الموضوع دة ببراعه احسدهم عليها

    وحاجه من اتنين

    اما انهم يقودوا الناس فى الشارع

    او ينسحبوا ويسيبوا الناس تكمل

    فيبقى الكلاما باسلوب احنا مش هنتحرك لوحدنا وكلام عن مظاهرات اخوانيه بمئات الالوف

    كلام فارغ

    وريحته وحشه كمان

    اعتقد ان كل اللى انطلب من الاخوان انهم يتحركوا مع باقى فصايل المعارضه

    ودة اللى محصلش

    زى الوكسه بتاع 6 ابريل 2008

    لما البلد اتحركت والاخوان لبدوا فى الدرة

    ودة حارق دمى لغايه دلوقت

    الخلاصه

    الاخوان لو فضلوا على نفس النظام دة

    ( وواضح انهم هيستمروا كدة بل هيزيدوا فيها كمان )


    اوعدهم انهم كمان عشر سنين لن يكون لهم وجود فى مصر

    وربنا يخليلهم معركه ظبط النفْس والنَفَس الطويييييييييييييل

    ReplyDelete
  26. بس انت مهتمة ليه بالموضوع ؟ ده في مصيبة تانية : تحور انفلونزا الطيور احتمال وارد جدا علي زعم خبراء منظمة الصحة و لو حصل حيعملوا علينا حجر صحي

    ReplyDelete
  27. الاخ احمد الخشاب

    انا معاك ان الشعب بايع القضيه ومش همه غير بطنه

    مظبوووط

    بس برضه الاخوان لما يحبوا يحركوا الشارع بيعرفوا كويس قوى ازاى يحركوة

    يبقى دة مش بسبب تنازل الشعب وتركه للاخوان

    لا دة بسبب سياسه قيادات الجماعه السلبيه جدااااااا فى الفترة الاخيرة

    ReplyDelete
  28. @ Ahmed Al khashab

    الشعب دلوقتي شايف ان قضية بطنه اتحولت لقضية وطنه

    لانه مش لاقي يأكل بطنه فبالتالي بيدور عالسبب فلقاها قضية وطنه

    ياجماعه ... محيرين نفسكم ليه ؟ ياخبر النهارده بفلوس بكره يبئى ببلاش

    مفيش حد عارف حاجه من التهديدات دي الا قيادات الاخوان نفسهم .

    فاستنو بئى منهم تصريحات تانيه . او تروحو تسألو الحكومه بنفسكم :D

    ReplyDelete
  29. بعد قراءة بوست جو غانم **انا شايفة ان الحال اللى احنا فية احنا نستحقة تماما لان احنا بنتعامل مع حكامنا كالهة والظاهر دة موروث من ايام حكم الفراعنة يعنى لانقدر ننتقدهم ولانقول ان اللى بيعملوة مش عاجبنا مش لاسمح اللة علشان هما مانعين دة**ولكن لان احنا شعوب خانعة وطول ماحنا كدة دايما ربنا هيبعت اللى يحكمنا من العينة اللى نستاهلها
    اما بالنسبة لموضوع الاخوان فاظن ان دة العادى بتاعهم لان اى حد فى البلد دى بيلعب لمصلحتة وليس لمصلحة الناس وعلشان كدة هنفضل نلف فى حلقات مفرغة من الفساد والفقر لغاية ما ربنا يفرجها من عندة

    ReplyDelete
  30. وبعدين الاخوان بتوع مصالحهم لا طلعو في 6 ابريل ولا في المحلة ولا في الضرايب العقارية

    عمرهم لا دافعم عن عبد الكريم عامر بما انها قضايا حرية رائي او حتى عن ايمن نور لما كان في السجن
    او حتى عن كريم البحيري لما اعتقل


    دة غير مواقف الاخوان العنصرية و و
    ارائهم بخصوص مشاركة المرأة

    و المسيحين

    دة ير ان بقاي الاحزاب كلهم لا تاثير لهم غير حزبين

    الي ممكن يعملو تاثير
    الغد و الجبهة

    ReplyDelete
  31. استاذه نواره
    انا قصدت ان الاخوان لما هيتحركوا موش هيوافقوا ان اى قوه سياسيه تتحرك معاهم...اقصد اى تيار سياسى
    بس هما طبعا يتمممنوا الشعب يتحرك معاهم
    وليه بتقولى بيشتموا فى الاخوان دول علشان يثبتوا انهم مثقفين...يعنى الاخوان ملايكه بجناحات وملهمش اخطاء
    ووبعدين طبيعى اى حد ممكن ما يتفقش معاهم يشتم...دى طبيعه الاختلاف مع حد فى الوطن العربى....وفى فرق بين الشتيمه والاعتراض على منهج سياسى....من حقنا نتفق او نختلف عليه...هما منزهيين ولا ايه ...
    دمتى بخير...تقبلى مرورى

    ReplyDelete
  32. فتاة من الصعيد

    انا مش عارفة انت اخدت الكلام عليك ليه مع انك من القليلين اللي ما شتموش في الاخوان
    !!!!!!!!!!!!!
    هو انت كان نفسك تشتميهم؟
    :)
    ده انت مؤدبة قوي، لا حاولي احسن من كده انا ما فهمتش انها شتيمة
    :D

    ReplyDelete
  33. lol lelsob7

    شوفي كاتبين ايه المسخره دول" replacing a pro-US government with a coalition dominated from behind the scenes by Hizbullah" :D:D:D:D:D

    ReplyDelete
  34. والأنكت المقال اللي كاتبينه بعنوان

    Was Lieberman invited to Egypt?"Egypt welcomes any official from any country that respects Egypt and the Egyptian leadership," the second official told The Jerusalem Post.

    Lieberman "said he respects Egypt and respects the president. Then that's it... this is the basis."

    :D:D:D:D:D امال بيقولوا اليهود اتمين ليه؟

    ReplyDelete
  35. الاخوان او الجن الازرق حتى
    اي حد يتحرك ويخلصنا

    بس متهيألي مش هايحصل
    محدش فاضي
    كلة بيرغي وكلة بيجادل

    مواطن مصري
    ما عليك لوم ما انت زملكاوي

    ReplyDelete
  36. هههههههههههههههههههههه

    اليهود مش اتمين خالص على فكرة

    ما يتخيروش عننا يعني ما وراهمش حاجة غير التهريج والتريقة والصياعة

    بس هم بقى ربنا نفخ في صورتهم وقبوا على وش الفتة من ساعة الهولوكوست دي

    ربنا يوعدنا يا سيدي
    :)

    ReplyDelete
  37. مهم الاخوان صناعة الاحتلال الانجليزي كما هي حماس صناعة اسرائيلية -- رأي احد المثقفين المصرين

    ReplyDelete
  38. معروف السيستم ماشى ازاى

    عناصر من الاخوان بتخش وسط التجمعات الجماهيريه

    وبتثير حماسه الجماهير

    وبتحركهم للشارع

    وبصراحه هما بيعملوا الموضوع دة ببراعه احسدهم عليها


    احمد سعيد

    بعيداً عن العشرين مليون دورر نصيبى
    أنا و دودو
    تعالى بس نتناقش



    تقصد مين بالتجمعات الشعبية
    !!
    حزب التجمع رفعت السعيد
    و لا وفد نعمان جمعة و أباظة
    و لا غد أيمن نور

    و لا حركة كفاية اللى مع إحترامى السابق ليها
    نهار ما نقول جمعت يبقى يدوب مية بالكتير

    و لا بتوع المطاحن الغلابة
    أو بتوع الضرايب العقارية
    و اللى منقدرش نسميها أبداً تجمعات
    إنما هى إضرابات لمطالب فئوية

    يبقى بأه بتوع 6 إبريل
    وده فعلاً يثبت عكس نظريتك

    لإن الإخوان لو بيركبوا الموجة كانوا ركبوهم السنة اللى فاتت

    يا أحمد
    التجمعات اللى بيمشى فيها الإخوان هما اللى بيبقوا منظمينها من الألف للياء

    حتى مبررهم لعدم إنضمامهم ل

    لستة إبريل
    كان علشان هما مش عارفين مين الجهة المنظمة و الداعية و إيه الدى اللى حتوصوله

    و كانت الحكومة مجهزة العدة
    و ما أسهل أن تنهش فى الجسد الإخوانى الكبير الواضح

    علشان كده أعلنوا إحنا بنأيد الحركة لكن لن ننضم ليها كجماعةو لكن من حق الأفراد فى الجماعة إنهم يشاركوا

    و فى إعتقادى ده كان ذكاء منهم


    أكتفى بهذا الآن لإنى على موعد الآن و للنقاش بقية بإذن الله

    و تحياتى

    ReplyDelete
  39. @انيوميس

    ايوة زملكاوي و افتخر ما حازم امام اخدكم رايح جاي

    ReplyDelete
  40. نوارة

    كيف الصحة؟ يارب تكونى بخير


    سؤال

    يوعدنا بالفتة
    و لا

    الهلوكست

    ؟؟

    ReplyDelete
  41. مي
    تسلمي يا حبيبتي
    النهاردة احسن كتير
    الحمد لله عدت لعالم الاحياء

    والله بالنوسبة للهولوكوست هو وعدنا خلاص

    الفتة بقى
    وللا ايه؟

    ReplyDelete
  42. نوارة ممكن اعرف لية منستغلش المذابح الي حصلت ل الاندلس على يد الاوربين او مثلا شهداء 67

    زي ما هما بيستغلو الهولككوست مثلا

    يمكن ناكل فتة و لحمة زيهم

    ReplyDelete
  43. مى
    ..........
    لاااااااااااااااااااا

    حضرتك لما اقول التجمعات الشعبيه

    قصدى الناس اللى هى ولا واحد من اللى قلتى عليهم

    تجمع ايه وغد ايه

    قصدى الناس

    القاعدة العريضه

    يعنى مثلا زى ماشفت بنفسى كذا مرة

    واحد فى مسجد كبيييير فى وسط خطبه الجمعه

    راجل عادى جدا

    بس اخوان

    قاعد فى وسط الجامع بالظبط

    والخطيب كان بيخطب خطبه من اللى بتدايق البهوات الحراميه

    قام جه الراجل اللى بقولك عليه وفى لحظه مناسبه جدا

    قام وقف

    الله اكبر

    احنا هنفضل ساكتين لغايه امتى

    الله اكبر

    قامت الناس كلها مكبرة وراة

    والجامع كله وقف

    واتقلب الموضوع لمظاهرة ضخمه خرجت برة الجامع

    دول الناس اللى اقصدهم

    ودة الاسلوب اللى بتكلم عليه


    انما التجمع والنااصرى والبتنجانى

    دول ولا ليهم لازمه

    دول دورهم بس يبوسوا الايادى وياخدوا المتين الف الحسنه اللى الحكومه بتجود عليهم بيها

    دا غير تسليك المصالح التانيه

    ReplyDelete
  44. علشان كده أعلنوا إحنا بنأيد الحركة لكن لن ننضم ليها كجماعةو لكن من حق الأفراد فى الجماعة إنهم يشاركوا

    .............

    دة كلام فااااارغ

    معناة واحد بس

    اننا مش هنشارك ومحدش تبعنا يتحرك فى الموضوع دة

    لان الاخوان مسئوله عن تصرفات اعضائها

    وهما مش بيتحركوا عشوائى ولا من دماغهم

    ولا اللى يهفوا الشوق فى مظاهرة يقوم طالع

    دى جماعه منظمه

    يعنى كل شىء محسوب

    فلما يقول الكلام دة

    معناة شىء وااااحد بس

    اننا كاخوان مش هنشاارك

    ودة رفض

    بس بدبلوماسيه

    باسلوب مهذب يعنى

    ReplyDelete
  45. ابو حميد دة اسمو تلاعب ب الدين و استغلال الدين في السياسة طبعا غير اللعب على وتر عواطف الناس



    و الاخوان بردو بيسلكو مصالحهم

    احسن يكون الاخوان و الناس بتوع الاخوان فاكرين نفسهم بردو انهم شعب الله المختار و الباقي ولاد تيت تيت

    ReplyDelete
  46. اسلام مجد26 April 2009 at 05:47

    بين الله رب العالمين وعجل الذهب معبود الطامعين، انقسمت الاخوان المسلمين.
    ولعلكم تذكرون القامة الشامخة ليوسف ندا مفوض العلاقات السياسية الدولية في الاخوان وهو يضطر للاعتذار عن وصفه لبعضهم بحاملي "الفقه البدوي" ويومها لم يستحى الشيخ القرضاوي من اعلان ان يوسف ندا ليس ذي صفة واضطر المرشد ونائبه للرد على شكل بيانات اكدت صفة الاخ يوسف .
    يومها اندلعت حرب داحس والبراء بين الجناح الذي يؤمن بالله رب لا شريك له وبين من اتخذ الهه هواه وعبد العجل الذهبي او لكنا اكثر دقة البعرور الذهبي
    وياخوفي ان تكون تصريحات المرشد الحالي وابوته لجميع حركات المقاومة قد دفعت من يعنيهم الامر لطلب استبداله والا...
    للاخوان مع الزمان فصل مجيد لم يكتب بعد
    ولكنه سيحدث برغم انف البعروريين

    ReplyDelete
  47. استاذه نواره
    انا ماخدتش الكلام على نفسى....انا بس حبيت اوضح كلمه ان الاخوان هيتحركوا وحدهم
    وانا موش نفسى اشتم الاخوان ولا اى حد...انا ما بعرفش اشتم"موش ادب بس بجد قله ممارسه"ولو هشتم هشتم حد شتمنى بس
    وكنت برد على ان شتيمه الاخوان محاوله لاثبات الثقافه ....يعنى طيب ما كله بيشتم كله....اشمعنى الاخوان اللى هيسلموا
    دمتى بخير...تقبلى مرورى

    ReplyDelete
  48. مى ***عاملة اية
    بصى ياستى مع احترامى لرايك ان الاخوان مبيركبوش الموجة ولازم يبقو فى الحركة من الالف للياء
    طيب دة كان مبرر انهم ماشتركوش فى حركة ابريل
    طيب تفسرى باية انهم لما لقواضراب ابريل السنة اللى فاتت عامل صدى ركبوالموجة ودخلو فى اضراب مايو
    والكلام لاحمد سعيد كمان طيب مادام هما قادرين انهم يحركوا الناس بالطريقة اللى انت شوفتها
    لية اضراب ابريل السنة دى مقدروش يعملوا اى حاجة ولاياثروا على الناس ولاغيرة يبقى حاجة من اتنين انهم فعلا مالهمش تاثير على الناس او بيلعبوا لعبة خفية مع النظام الحاكم فى بلدنا المحروسة ضمن منظومة المعارضة الخادعة بما فيهم كل اللى انت ذكرتيهم يامى يعنى من الاخر كل دول بيشتغلوا الشعب الغلبان علشان يعيش الدور انةعايش فى ظل دولة ديموقراطيةوان احنا احسن من غيرناوان احنا عندنا حركات زى كفاية وجماعات زى الاخوان واحزاب زى الغد ومعارضين من عينة مصطفى بكرى وكل دول بيقفوا فى وجهة النظام
    ياسلام**** نقوم احنا نتبسط قوى ونسيب لهم المهمة وبكدة يكون النظام اتقى شر الحركات الشعبية اللى بجد

    ReplyDelete
  49. أحمد سعيد

    أنا رجعت بس علشان وعدت


    إقتباس

    وحاجه من اتنين

    اما انهم يقودوا الناس فى الشارع

    او ينسحبوا ويسيبوا الناس تكمل

    إنتهى الإقتباس





    طالما إنت دخلت مشاهدتك لكيف يشعلل واحد إخوانى الجماهير فى المساجد


    فأنا حاقولك على ما شاهدته

    فاكر يوم
    إمسحى دموعك يا أمال

    يوم ما فاز حازم أبو إسماعيل فى الإنتخابات
    و إُعلن فوزه فعلاً

    لكن أمال عثمان زعلت

    فما كان من ريسنا الحنين
    إلا مسح دموعها بتبديل النتيجة

    قاموا الإخوان عملوا مظاهرة
    يخرجوا بيها بعد ما يصلوا الجمعة فى مسجد مصطفى محمود

    فى هذا اليوم كنت أصلى هناك
    و بطبيعة الحال كنت متأثرة
    بمنظر السلم الشهير

    اللى فيه إضطرت الناس لتسلق السلالم الخشبية و الدخول من الشبابيك

    للإدلاء بأصواتها فى بعض المناطق

    فأردت أن أشارك فى المظاهرة
    كنوع من الإيجابية فى موقف إتحطيت فيه

    فألح علينا شباب الإخوان
    أن نغادر
    بل أن أحدهم أوصلنى إلى حيث أضع سيارتى

    و أقول ألح علينا
    لإن ده كان مع كل النساء تقريباً

    و بعد كده قرينا على الزج بعشرات منهم فى سيارات الأمن المركزى
    بل و إعتقال
    الإستاذ محمد عبد القدوس
    الذى كان مشاركاً



    تفتكر يا أحمد
    ده تصرف ناس بتركب الموجة
    ولا حتى بتضحى بالأم و الجنين
    علشان الدكتور يعيش
    !!
    !!





    دودو


    الحمد لله أنا بخير
    طالما باقرأ كلام دودو هيه اللى كتباه


    بس كده يا دودو إحنا نبقى عايشين فى مسرحية كلها تمثيل

    جااااااايز

    Why not?

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.