مين ده؟
انا عايزاكوا تطولوا بالكوا وتشوفوا شرشحة اللي مسميين نفسهم نخبة واللي بيقولوا علينا احنا بتوع المدونات قلالات الادب، طب احنا في المدونات بنشرشح لبعض، او بنشرشح لهم
اول مرة في حياتي اشوف حد بيشرشح لشعب كامل، ثم نخبة ايه وثقافة ايه الجاهل الجهول المجهال ابو جهل
اولا بعد رصة طويلة من الغزل العفيف والصريح في شخص وزير الثقافة والهتاف بحياته يعيش يعيش يعيش
حيث ان:
أحقية فاروق حسني في المنصب كممثل للقارة الأفريقية (وعليها الدور في الرئاسة هذه المرة) تتلخص في نجاحه في رعاية آثار اقدم حضارة، ومؤسسات ثقافية وفنية وادبية بالغة الضخامة والتعقيد هي الأكبر في افريقيا والشرق الأوسط. كما يتمتع بشجاعة أدبية وأخلاقية ومعنوية كديموقراطي يؤمن بحق الفرد، ذكرا أم أنثى، في اختيار المأكل والملبس والمشرب والعقيدة وحرية التعبير ورفض تدخل من لا يفقهون في الفن، إما تحت شعارات سياسية او دينية او أخلاقية، في الإبداعات الفنية والأدبية، وموقفه الاكثر شجاعة في الدفاع عن حرية المرأة في اختيار ملبسها ومكياجها وطريقة حياتها، ما عرضه لهجوم الإخوان والأخوات.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اخوان ايه واخوات ايه؟ هو مهدي عاكف اتكلم في الموضوع ده يا شباب؟
طيب يا اخ دووووولا ربنا يوفقك وتحضر مسرحية قريب وتتحرق فيها عشان تعرف ازاي تبقى رعاية الاثار والمؤسسات الثقافية
وايه موضوع المكياج ده؟ هو الاخ عادل بيشتغل في إيفون وللا ايه؟ طب على فكرة يا اخ عادل الماسكرا بتاعتكوا بتخلص بسرعة وللا ايفون امريكاني، تلاقيه بيشتغل في اوريفلام الفرنساوي اصله بيقول كده:
انتقى البعض، خارج السياق، وقائع من عبد الرحمن الجبرتي (1753 ـ 1825) «عجائب الآثار في التراجم والاخبار»، بحوادث متفرقة تمارسها اي قوة عسكرية دخلت بلدا ضد خارجين على القانون بعقوبات، كانت سائدة في البلد نفسه ولم يخترعها الفرنسيون (تعتبر وحشية بأخلاقياتنا المعاصرة).
خارجين عن القانون ايه يا جاهل، اذا كان الاستعمار نفسه خروج عن القانون الانساني والاخلاقي قبل ما يخترعوا القانون الدولي
طب انا عايزة افهم ايه السياق اللي ممكن يبرر قتل محمد كريم اللي كان بيدافع عن بلده؟ ايه السياق اللي ممكن يبرر اقتحام الازهر والشخاخ فيه وحرق الكتب من بتوع الثقافة والحضارة؟ ايه السياق اللي يبرر انهم بعد ما يخوزقوا سليمان الحلبي يدوروا في شوارع مصر ويشنقوا ستات والاطفال قدام الناس؟ وده كان سائد عندنا امتى؟ امتى كانت الستات والاطفال بيتشنقوا؟ ثم يا اخي بلدنا واحنا احرار فيها. ايه السياق اللي ممكن يبرر احتلال بلد واهلها مش عايزينه ولا استدعوه ولا استنجدوا بيه وفضلوا يقاوموه لحد ما غار بعد تلات سنين؟
وهناك خطأ علمي في الاعتماد على مصدر واحد كالجبرتي لاستقاء المعلومات.
مبدئيا انت ما تتكلمش عن العلم خالص لو سمحت، ثانيا الجبرتي ده شاهد، بالمعنى الحديث: مدون
يعني مثلا بعد ما احنا كلنا نموت، سواء زي خالتي حموءة ماتت محروقة زي بتوع بني سويف او موتة من نقطة بعد قراءة كام مقال من الصنف الموجود اعلاه، وبعد تلتميت سنة الناس يا عم الامور لما تحب تعرف الحقيقة مش ح تقرا مقالاتك اللي بادية بديباجة مدح ولا مدح المتنبي في سيف الدولة عشان ياخد اجرة وذمه في كافور عشان ما رضيش يديله اجرة
الناس ح تفتح مدوناتنا، على اختلافاتها، وتقرا وتعرف مصر كان شكلها ايه؟ عارف ليه؟ عشان احنا، واللي مختلفة معاهم قبل اللي متفقة معاهم، مش بنقبض من حد، احنا بنقبض تهديدات ومرمطات وتحبيسات يا خنزؤرة...انتي جاية اشتغلي ايه؟
زي ما الناس بترجع لابن اياس مش بترجع للمؤرخين مدفوعي الاجر
فهمت وللا افهمك تاني؟
وهناك مدونات مشايخ الازهر عن لقاءاتهم ومباحثاتهم بقادة الحملة، ودفاتر التسجيل اليومي لكل وحدة عسكرية فرنسية، وكتاب وصف مصر الذي قيست فيه كل حارة وجبل وفرع للنيل بدقة شديدة، ومذكرات الضباط الفرنسيين، ورسائل الجنود لذويهم وأكثرها محفوظ في جامعات فرنسا ومركز توثيقها القومي. الى جانب مذكرات الضباط الفرنسيين الذين تزوجوا بمصريات، وبقوا في مصر حتى مغادرة الفرنسيين لها، وهناك مذكرات نابليون نفسه الذي أراد «فرْنَسة مصر، فعاد ممصَّرا» بعد انبهاره بحضارة مصر.
الله! يا سبحان الله؟ منين كنا متخلفين ومعاتيه وبهاليل وحتى الاقتراع ما كناش نعرف عنه حاجة وهو نابليون اللي علمهولنا وعلمنا ثقافة دخول الحمامات على رأي محافظ القاهرة وفهل يعتقدون ان الطفرة الهائلة التي شهدها القرن 19 حتى منتصف القرن 20 في التعليم والإنشاءات والاقتصاد وزراعة القطن وبناء قناة السويس والاوبرا، وإنشاء رابع اكبر صناعة سينما في العالم، سقطت كغيث من السماء على ارض مصر او عثر عليها أثناء حفر آبار المياه، ولم تتم بجهود محمد علي واولاده استنادا إلى قاعدة رسختها الحملة الفرنسية؟
ولولاهم كان زمانا لسة عايشين زي انسان الغاب طويل الناب، ومنين بونابارت انبهر بالحضارة المصرية العظيمة وعاد ممصرا بدل ما يفرنس مصر؟
ثم حمار مين اللي يستند على شهادة جنود محتلين؟ يعني ح يقولوا احنا سفاحين؟
وبعدين احنا اتفقنا ان كل عصر فيه ناس مدفوعي الاجر، مش ح تمسكوا لنا الشيخ السادات وتعايرونا بيه، ما احنا عندنا ناس زيك وزي مأمون افندي مش معنى كده ان كل الناس كده، دي ناس كانت واخدة على النعمة وكانوا رأسماليين العصر وكانوا بيحافظوا على مصالحهم وعلى فلوسهم وتولع البلد، زيهم زي اي رأسمالي في الدنيا
تفتكر يعني لو لا قدر الله جه احتلال في مصر دلوقت احمد عز ح يقاومه ويقف ضده؟ وللا انت جات لك اخبارية من مصادر موسوء بيها وانت واللي زيك بتحضروا الرأي العام لقبول الاحتلال؟
طب بقى انت واللي زيك ما بيعبروش عن الناس ولا بيوصلوا لهم ولا ح يوصلوا لهم وكده احسن عشان لو وصلتوا للناس ح تتشنبروا
اما بخصوص الكام مرة اللي اتجوزوا فرنساويين، ما كان عندنا كمان لولاك يا جوني ما كنت يا موني
واسمع يا سيد نخبوي معلومة تاريخية من واحدة من الشيعب الغلبان اللي لو حصل احتلال ح تتشنق زي الاف الستات اللي كانوا بيرموا مية سخنة على جنود الاحتلال الفرنسي ويطلعوا عليهم بالسواطير وكبشة الاكل
شرموطة...ايوة كلمة شرموطة، لامؤاخذة يعني بما انك من "المثقفين" فاكيد ما تحبش الكلام السوقي بتاعنا ده بس الامر يلزم
عارف الكلمة دي اصلها ايه؟ بتعرف فرنصاوي؟ اه شكلك بتعرف فرنصاوي
charmente
يعني بالفرنصاوي ساحرة، كان الجنود الفرنصاويين بيقولوها على النسوان اللي انت بتتكلم عليهم
طبعا المصريين على ما وصلت لودنهم وعرفوا ينطقوها بقت شرموطة
هو ده كان تعريف المصريين للستات اللي بتصادق الفرنسيس او تتزوج منهم
وعلى فكرة كل بلد في الدنيا بيبقى فيها:
charmente
ومعنى ان البلد اتملت شارمنت في عهد الفرنسيس فده دليل على ان الاحتلال الفرنسي بالنوسبة لمصر كان زي احتلال النازي بالنوسبة لفرنسا واحتلال قوات التحالف بالنوسبة لايطاليا، اللي برضه اتملوا شارمنت، وكان زي الاحتلال الامريكي بالنوسبة للعراق وكان زي اي احتلال بيجوع الناس ويدوس على كرامتهم وشرفهم ويمرمط بناتهم
تعرف حاجة عن الكرامة والشرف يا اخ عادل؟
اه ده كلام قبيح فعلا، معلش اصلي مدونة قليلة الادب، مش من النخبة المتسأفة المتعلمة المتنورة المتـ...اللي اتبلينا بيها
انا مرارتي ما تستحملش اتكلم اكتر من كده والنبي اقروها بنفسكوا عشان انا ح اقوم اتشل وارجع لكوا تاني
ده بيقارن ما بين هدم تمثال بوذا اللي في الاول وفي الاخر اللي عمله اهل البلد وما بين الاحتلال الفرنسي
شاءت ام ابت النخبة المتـ....ـعلمة طلبان افغان من اهل البلد واي انتهاكات يعملوها في حق الافغان يبقى وحدهم الافغان هم اللي يثوروا عليهم او يقبلوهم وكل شعب بيقرر امكانياته
ومافيش اي مبرر يسوغ الاحتلال
قبل ما حد يدخل يقول لي: وانت ايه اللي بيقريك القرف ده احب اوضح ان للاسف فيه بعض من المدونين ابتدوا مؤخرا ينساقوا ورا الناس اللي اسمهم النخبة المثقفة ويتكلموا زيهم قال يعني كده بقى حاجة كويسة، فيه فرق ما بين الاطلاع على كل حاجة وما بين الانسياق والتقعر عشان تلبس توب مش توبك، وانا من موئعي اللي قدام الكي بورد باحذر المدونين جمعااااااااااااء احنا نختلف نتخانق نسب لبعض ميت دين وميتين بس احنا ناس من الشيعب، وبنعبر عن نفسنا بوصفنا ناس من الشيعب ومن هنا مصداقيتنا ولو كانت النخبة المثقفة فيها خير ما كانش عادل درويش اشتغل في اوريفلام مع ان كريم الترطيب بتاعهم مش حلو
تحديث: العنوان غيرته لما افتكرت وصف الجبرتي لثورتي القاهرة الاولى والتانية وهتاف الناس: مصر غالية عليا
هو يوسف شاهين عملها ح تفضل مش عارفة ليه؟
انا عايزاكوا تطولوا بالكوا وتشوفوا شرشحة اللي مسميين نفسهم نخبة واللي بيقولوا علينا احنا بتوع المدونات قلالات الادب، طب احنا في المدونات بنشرشح لبعض، او بنشرشح لهم
اول مرة في حياتي اشوف حد بيشرشح لشعب كامل، ثم نخبة ايه وثقافة ايه الجاهل الجهول المجهال ابو جهل
اولا بعد رصة طويلة من الغزل العفيف والصريح في شخص وزير الثقافة والهتاف بحياته يعيش يعيش يعيش
حيث ان:
أحقية فاروق حسني في المنصب كممثل للقارة الأفريقية (وعليها الدور في الرئاسة هذه المرة) تتلخص في نجاحه في رعاية آثار اقدم حضارة، ومؤسسات ثقافية وفنية وادبية بالغة الضخامة والتعقيد هي الأكبر في افريقيا والشرق الأوسط. كما يتمتع بشجاعة أدبية وأخلاقية ومعنوية كديموقراطي يؤمن بحق الفرد، ذكرا أم أنثى، في اختيار المأكل والملبس والمشرب والعقيدة وحرية التعبير ورفض تدخل من لا يفقهون في الفن، إما تحت شعارات سياسية او دينية او أخلاقية، في الإبداعات الفنية والأدبية، وموقفه الاكثر شجاعة في الدفاع عن حرية المرأة في اختيار ملبسها ومكياجها وطريقة حياتها، ما عرضه لهجوم الإخوان والأخوات.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اخوان ايه واخوات ايه؟ هو مهدي عاكف اتكلم في الموضوع ده يا شباب؟
طيب يا اخ دووووولا ربنا يوفقك وتحضر مسرحية قريب وتتحرق فيها عشان تعرف ازاي تبقى رعاية الاثار والمؤسسات الثقافية
وايه موضوع المكياج ده؟ هو الاخ عادل بيشتغل في إيفون وللا ايه؟ طب على فكرة يا اخ عادل الماسكرا بتاعتكوا بتخلص بسرعة وللا ايفون امريكاني، تلاقيه بيشتغل في اوريفلام الفرنساوي اصله بيقول كده:
انتقى البعض، خارج السياق، وقائع من عبد الرحمن الجبرتي (1753 ـ 1825) «عجائب الآثار في التراجم والاخبار»، بحوادث متفرقة تمارسها اي قوة عسكرية دخلت بلدا ضد خارجين على القانون بعقوبات، كانت سائدة في البلد نفسه ولم يخترعها الفرنسيون (تعتبر وحشية بأخلاقياتنا المعاصرة).
خارجين عن القانون ايه يا جاهل، اذا كان الاستعمار نفسه خروج عن القانون الانساني والاخلاقي قبل ما يخترعوا القانون الدولي
طب انا عايزة افهم ايه السياق اللي ممكن يبرر قتل محمد كريم اللي كان بيدافع عن بلده؟ ايه السياق اللي ممكن يبرر اقتحام الازهر والشخاخ فيه وحرق الكتب من بتوع الثقافة والحضارة؟ ايه السياق اللي يبرر انهم بعد ما يخوزقوا سليمان الحلبي يدوروا في شوارع مصر ويشنقوا ستات والاطفال قدام الناس؟ وده كان سائد عندنا امتى؟ امتى كانت الستات والاطفال بيتشنقوا؟ ثم يا اخي بلدنا واحنا احرار فيها. ايه السياق اللي ممكن يبرر احتلال بلد واهلها مش عايزينه ولا استدعوه ولا استنجدوا بيه وفضلوا يقاوموه لحد ما غار بعد تلات سنين؟
وهناك خطأ علمي في الاعتماد على مصدر واحد كالجبرتي لاستقاء المعلومات.
مبدئيا انت ما تتكلمش عن العلم خالص لو سمحت، ثانيا الجبرتي ده شاهد، بالمعنى الحديث: مدون
يعني مثلا بعد ما احنا كلنا نموت، سواء زي خالتي حموءة ماتت محروقة زي بتوع بني سويف او موتة من نقطة بعد قراءة كام مقال من الصنف الموجود اعلاه، وبعد تلتميت سنة الناس يا عم الامور لما تحب تعرف الحقيقة مش ح تقرا مقالاتك اللي بادية بديباجة مدح ولا مدح المتنبي في سيف الدولة عشان ياخد اجرة وذمه في كافور عشان ما رضيش يديله اجرة
الناس ح تفتح مدوناتنا، على اختلافاتها، وتقرا وتعرف مصر كان شكلها ايه؟ عارف ليه؟ عشان احنا، واللي مختلفة معاهم قبل اللي متفقة معاهم، مش بنقبض من حد، احنا بنقبض تهديدات ومرمطات وتحبيسات يا خنزؤرة...انتي جاية اشتغلي ايه؟
زي ما الناس بترجع لابن اياس مش بترجع للمؤرخين مدفوعي الاجر
فهمت وللا افهمك تاني؟
وهناك مدونات مشايخ الازهر عن لقاءاتهم ومباحثاتهم بقادة الحملة، ودفاتر التسجيل اليومي لكل وحدة عسكرية فرنسية، وكتاب وصف مصر الذي قيست فيه كل حارة وجبل وفرع للنيل بدقة شديدة، ومذكرات الضباط الفرنسيين، ورسائل الجنود لذويهم وأكثرها محفوظ في جامعات فرنسا ومركز توثيقها القومي. الى جانب مذكرات الضباط الفرنسيين الذين تزوجوا بمصريات، وبقوا في مصر حتى مغادرة الفرنسيين لها، وهناك مذكرات نابليون نفسه الذي أراد «فرْنَسة مصر، فعاد ممصَّرا» بعد انبهاره بحضارة مصر.
الله! يا سبحان الله؟ منين كنا متخلفين ومعاتيه وبهاليل وحتى الاقتراع ما كناش نعرف عنه حاجة وهو نابليون اللي علمهولنا وعلمنا ثقافة دخول الحمامات على رأي محافظ القاهرة وفهل يعتقدون ان الطفرة الهائلة التي شهدها القرن 19 حتى منتصف القرن 20 في التعليم والإنشاءات والاقتصاد وزراعة القطن وبناء قناة السويس والاوبرا، وإنشاء رابع اكبر صناعة سينما في العالم، سقطت كغيث من السماء على ارض مصر او عثر عليها أثناء حفر آبار المياه، ولم تتم بجهود محمد علي واولاده استنادا إلى قاعدة رسختها الحملة الفرنسية؟
ولولاهم كان زمانا لسة عايشين زي انسان الغاب طويل الناب، ومنين بونابارت انبهر بالحضارة المصرية العظيمة وعاد ممصرا بدل ما يفرنس مصر؟
ثم حمار مين اللي يستند على شهادة جنود محتلين؟ يعني ح يقولوا احنا سفاحين؟
وبعدين احنا اتفقنا ان كل عصر فيه ناس مدفوعي الاجر، مش ح تمسكوا لنا الشيخ السادات وتعايرونا بيه، ما احنا عندنا ناس زيك وزي مأمون افندي مش معنى كده ان كل الناس كده، دي ناس كانت واخدة على النعمة وكانوا رأسماليين العصر وكانوا بيحافظوا على مصالحهم وعلى فلوسهم وتولع البلد، زيهم زي اي رأسمالي في الدنيا
تفتكر يعني لو لا قدر الله جه احتلال في مصر دلوقت احمد عز ح يقاومه ويقف ضده؟ وللا انت جات لك اخبارية من مصادر موسوء بيها وانت واللي زيك بتحضروا الرأي العام لقبول الاحتلال؟
طب بقى انت واللي زيك ما بيعبروش عن الناس ولا بيوصلوا لهم ولا ح يوصلوا لهم وكده احسن عشان لو وصلتوا للناس ح تتشنبروا
اما بخصوص الكام مرة اللي اتجوزوا فرنساويين، ما كان عندنا كمان لولاك يا جوني ما كنت يا موني
واسمع يا سيد نخبوي معلومة تاريخية من واحدة من الشيعب الغلبان اللي لو حصل احتلال ح تتشنق زي الاف الستات اللي كانوا بيرموا مية سخنة على جنود الاحتلال الفرنسي ويطلعوا عليهم بالسواطير وكبشة الاكل
شرموطة...ايوة كلمة شرموطة، لامؤاخذة يعني بما انك من "المثقفين" فاكيد ما تحبش الكلام السوقي بتاعنا ده بس الامر يلزم
عارف الكلمة دي اصلها ايه؟ بتعرف فرنصاوي؟ اه شكلك بتعرف فرنصاوي
charmente
يعني بالفرنصاوي ساحرة، كان الجنود الفرنصاويين بيقولوها على النسوان اللي انت بتتكلم عليهم
طبعا المصريين على ما وصلت لودنهم وعرفوا ينطقوها بقت شرموطة
هو ده كان تعريف المصريين للستات اللي بتصادق الفرنسيس او تتزوج منهم
وعلى فكرة كل بلد في الدنيا بيبقى فيها:
charmente
ومعنى ان البلد اتملت شارمنت في عهد الفرنسيس فده دليل على ان الاحتلال الفرنسي بالنوسبة لمصر كان زي احتلال النازي بالنوسبة لفرنسا واحتلال قوات التحالف بالنوسبة لايطاليا، اللي برضه اتملوا شارمنت، وكان زي الاحتلال الامريكي بالنوسبة للعراق وكان زي اي احتلال بيجوع الناس ويدوس على كرامتهم وشرفهم ويمرمط بناتهم
تعرف حاجة عن الكرامة والشرف يا اخ عادل؟
اه ده كلام قبيح فعلا، معلش اصلي مدونة قليلة الادب، مش من النخبة المتسأفة المتعلمة المتنورة المتـ...اللي اتبلينا بيها
انا مرارتي ما تستحملش اتكلم اكتر من كده والنبي اقروها بنفسكوا عشان انا ح اقوم اتشل وارجع لكوا تاني
ده بيقارن ما بين هدم تمثال بوذا اللي في الاول وفي الاخر اللي عمله اهل البلد وما بين الاحتلال الفرنسي
شاءت ام ابت النخبة المتـ....ـعلمة طلبان افغان من اهل البلد واي انتهاكات يعملوها في حق الافغان يبقى وحدهم الافغان هم اللي يثوروا عليهم او يقبلوهم وكل شعب بيقرر امكانياته
ومافيش اي مبرر يسوغ الاحتلال
قبل ما حد يدخل يقول لي: وانت ايه اللي بيقريك القرف ده احب اوضح ان للاسف فيه بعض من المدونين ابتدوا مؤخرا ينساقوا ورا الناس اللي اسمهم النخبة المثقفة ويتكلموا زيهم قال يعني كده بقى حاجة كويسة، فيه فرق ما بين الاطلاع على كل حاجة وما بين الانسياق والتقعر عشان تلبس توب مش توبك، وانا من موئعي اللي قدام الكي بورد باحذر المدونين جمعااااااااااااء احنا نختلف نتخانق نسب لبعض ميت دين وميتين بس احنا ناس من الشيعب، وبنعبر عن نفسنا بوصفنا ناس من الشيعب ومن هنا مصداقيتنا ولو كانت النخبة المثقفة فيها خير ما كانش عادل درويش اشتغل في اوريفلام مع ان كريم الترطيب بتاعهم مش حلو
تحديث: العنوان غيرته لما افتكرت وصف الجبرتي لثورتي القاهرة الاولى والتانية وهتاف الناس: مصر غالية عليا
هو يوسف شاهين عملها ح تفضل مش عارفة ليه؟
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.