Wednesday, 23 February 2011

ملخص المقابلة مع المستشار هشام البسطويسي/ وزير الداخلية لازم يرحل

تحديث:
انا كاتبة في البوست: ده اللي حنقوله بكرة
بكرة ايه؟ قصدي الجمعة، مافيش بكرة حاجة.. بس الايام عندي دخلت على بعضها
-------------
في صدفة احسن من الف ميعاد حضرت شبه ندوة للمستشار هشام البسطويسي، الغريب اني يوميها الصبح كنت باقول، يا رب هشام البسطويسي يبقى الريس، وبعدين رحت التحرير، قابلت فاطمة ومالك، رحنا قهوة نتفرج على القذافي، مالك جاله تليفون قالوا له ده المستشار هشام البسطويسي قاعد في بينوس واحنا رايحين له، قمنا رحنا له
المهم
اهم النقاط اللي قالها سيادة المستشار كام حاجة:
1- الاطراف الموجودة في البلد ثلاثة: الثورة، الثورة المضادة المتمثلة في اتباع مبارك، ومبارك، وجمال مبارك، وامريكا واسرائيل، والطرف التالت هو الجيش
بالنسبة للثورة، انتصارها الحقيقي في وحدة الصف، وخلاصة كلامه عن كيفية توحيد الصف، اننا نخفض جناحنا لبعض، ما حدش يتربس على التاني (اه... يعني لما نقول مثلا نغير المكان عشان فيه ناس مش عايزة تروح التحرير يبقى نغيره، ما نتربسش، لما حد يتربس مايجيش حد تاني يطلع بيان مضاد ويقول احنا مش رايحين التحرير، دي هيافة من الطرفين، والطرفين كويسين، دول الناس اللي سبقوا ونزلوا يوم 25 او الناس اللي استجابوا في ساعة العسرة ونزلوا يوم 28 البشع، يبقى ليه كل انسان يحط راسه براس زميله؟ واحد قالك مش رايح التحرير، يا سيدي غير له المكان ما جراش حاجة، التاني قالك لا والله ما مغير المكان الاولاني ما يطلعش بيان كأن حربك مع زميلك مش مع النظام، نتواد يا شباب، نتواد، اخوك وكان حيموت معاك، وواكلين مع بعض عيش وملح في ميدان التحرير، وما نخليش حد يدخل بينا، كل واحد فينا يتنازل للتاني، والطرف اللي يتنازل لاخوه هو الطرف الاحسن، والاحرص على الثورة، والاعقل، والاصدق، نتنافس في الحفاظ على ثورتنا مش نتنافس مين اللي كلمته تمشي، ولو طلبوا منك مقابلة ما تنساش اخوك، ولو اخوك راح يعمل مقابلة ونسيك ادعي له يفتكر كل المطالب اللي انت عايزها، انت رايح تتصور؟ أم الطفل هي اللي ما ترضاش ابنها يتشق نصين بالسكينة، اللي بين قوسين ده كلامي، عملا بنصيحة المستشار هشام البسطويسي اللي قال لازم يبقى فيه نقد ذاتي من غير جلد ذات، احنا عملنا انجاز ومافيش داعي نجلد ذاتنا، وعايزين نحسن اداءنا ومحتاجين ننقد ذاتنا، وانا شخصيا، وبصدق وامانة، شايفة كل الاطراف مخلصة، وكل الاطراف لها وجهة نظر، بس لو كل طرف تنازل للتاني النتيجة حتبقى احسن، احنا عايزين نسترجع روح الحب اللزج اللي كانت موجودة في ميدان التحرير، عشان ثبت اننا ناس كويسين وجدعان، وادعي على الثائر واكره اللي يقول امين، ويرجع بينا المودة والتراحم تاني اللي كانت موجودة في خضم المعارك لان المعركة ما خلصتش، وما نفرجش علينا الناس، احنا قدام الناس لحمة واحدة، مهما نتناقش، وعلى رأي فاطمة عابد، حتى لو اختلفنا لازم نخلي اللي بيشوفنا واحنا بنختلف يقول: شوف الشباب المحترم لما يختلف بيبقى عامل ازاي؟). 
وقال المستشار ان وحدة الصف بين الناس، لازم تبقى مصحوبة بالتقارب مع مزاج الشارع من غير ما يبقى فيه تفريط (كلامي: اصل فيه قطاع في الشارع يعني مش مفروض تلتفت له خالص، اللي قعد طول الثورة ياكل ويشرب زي الجاموسة واحنا عمالين نموت ويقول لنا خشوا البيوت، ودلوقت كل ما يشوف وشنا يقول لنا انتوا عايزين ايه بقى؟ ما خلاص، ده مش مهم خالص، المهم هم الناس اللي متعاطفة مع الثورة وكانت بتبعت اكل او تشاور لنا من البلكونة، دول لازم نحتفظ بيهم) 
وقال برضه اننا لازم نتجاوز عن بعض، وما نشدش السلخ على بعض، وقعد كتير يقول في فكرة التراحم المتبادل دي، وقال نصا: مافيش داعي نلجأ للتخوين، اللي يغلط نصوبه وما نخونوش، ولو رجع نرحب بيه. 
بالنسبة للثورة المضادة:
بيشتغلوا على قدم وساق، وبيعملوا على عدة محاور، هم هدفهم واضح، عايزين يرجعوا النظام، فيه عدة احتمالات لانهم يرجعوا النظام، انهم مثلا يعيدوا انتاج النظام بوجوه اخرى زي عمرو موسى او عمر سليمان، وقال ان فيه رغبة انهم يرجعوا عمر سليمان في الصورة تاني لان امريكا واسرائيل بيحبوه قوي، كمان مراكز القوى ورجال الاعمال مهتمين باعادة انتاج النظام، وبيقول ان مبارك مش صحيح انه مهمش، بدليل وجود ممدوح مرعي وده مالوش صاحب غير مبارك، وما حدش حيخليه غير مبارك
بيعملوا ايه عشان يحققوا الهدف ده؟
بيحاولوا يشقوا صف الثورة، دي احسن وسيلة لهم عشان يرجعوا تاني، وكل القضايا اللي ضدهم تتحفظ، الوسيلة اللي يرجعوا بيها، اننا ننقسم وقال باللفظ: يعني ناس تقول نازلين التلات وناس تقول مش نازلين، يقوم يبقى عددنا قليل، لو اتكررت الحكاية دي حيحصل شق للصفوف ونرجع تاني للميتين واحد وساعتها ممكن ينزل هو مظاهرة مليونية في مقابل الميتين واحد ويقولوا له ارجع ويرجع بناء على طلب الجماهير. الجملة الاخيرة هي نص كلامه. وهم بيراهنوا على ان الناس تتعب بعد شوية وتزهق، وهو شايف انه عشان كده مش لازم نستنزف نفسنا وفي نفس الوقت مش لازم ننام، وهو من وجهة نظره ان النزول يوم الجمعة كويس، وبيضغط، وفي نفس الوقت ما يخسركش الشارع، وما يستنزفش قوتك، وقال ان النزول يوم الثلاثاء كان غلط، بس ما جراش حاجة، نصحح نفسنا، وقال ان اذناب النظام بيحاولوا كمان يشتتوا اهدافنا بانهم يخلونا نهتم بالحاجات الصغيرة وهم عندهم هدف واحد اعادة انتاج النظام. 
(كلامي: امن الدولة جمع نفسه ورجع يشتغل تاني وفي يوم واحد قسيس اتقتل وناس طلعت تتظاهر، والفين واحد اتظاهروا عشان يهدوا كنيسة، وبيوت بهائيين اتحرقت، وسبحان الله... كلها مصادفات يا اخي، طيب ايه الرد اللي مفروض نعمله؟ الرد الوحيد على اي حوادث طائفية، مظاهرات برضه، بس لحل امن الدولة، اي حد يتظاهر تظاهرات طائفية، نعرف على طول انه من بلطجية الحزب الوطني زي بتوع معركة الجمل، ويتعمل معاهم اللي اتعمل مع بتوع معركة الجمل، وعلى فكرة بلطجي امن الدولة حمار، لان احنا كنا في ميدان التحرير اي حد بيصاب بيلاقي اللي يدافع عنه ويعالجه، انما بلطجية الحزب الوطني اللي كانوا بيهجموا علينا كانوا بيتعوروا ويتسابوا في الشارع ماحدش بيلحقهم، ما تساويش يعني الميتين جنيه اللي اخدتهم يا حمار، يبقى اي مجابهة لاي حادث طائفي او مظاهرة طائفية، هي المطالبة بحل امن الدولة فورا، او دمجه في الجيش بقى، ياخدوهم يربوهم ويخلوهم يقطعوا حجر في الجبل وياخدوا ميزانيتهم يصرفوها في حاجة مفيدة، وتبقى المظاهرة قدام مديرية الامن، سلمية برضه).
يبقى مافيش حل لمواجهة الثورة المضادة غير اننا نوحد الصف ونتجاوز اي نقاط خلافية، زي مثلا ما المستشار تجاوز نقطة المادة الرابعة في مشروع الدستور بتاعه لما الاخوان اعترضوا، وقال شيلوا المادة دي خالص مدام حتخلق خلاف، والحل التاني اننا نطارد اذناب النظام ونجتثهم من جذورهم وعلى رأسهم امن الدولة، (كلامي: اظن انتوا شفتوا محمود وجدي بيقول ان الشرطة ما عملتش حاجة وان كان فيه مندسين مسلحين بين المتظاهرين.... لا ده يمشي، ده يمشي، ده يمشي فورا فورا فورا، وجهاز امن الدولة يتحل او يدمج في الجيش، والجيش اولى بالميزانية المهولة اللي بتتصرف على امن الدولة، واننا نوحد هدفنا). 
الجيش:
المستشار هشام البسطويسي بيقول ان الجيش متعاطف معانا، وعايز يعمل لنا اللي احنا عايزينه، بس زي ما هو بيحاول يتفهمنا، احنا كمان لازم نحاول نتفهم طبيعة المؤسسة العسكرية، هو فيه ناس بتحاول تمارس عليه ضغوط، من اطراف الثورة المضادة، من امريكا واسرائيل واذناب مبارك ورجال الاعمال الخ، واحنا بدورنا علينا اننا نساند الجيش باننا ما نشككش فيه وفي نفس الوقت نلح بمطالبنا بالاسلوب اللي يتناسب مع المؤسسة العسكرية، والمستشار قال اننا لازم نفهم ان دي مؤسسة عسكرية، يعني فيه اسلوب لمخاطبتها، وفيه اسلوب للتعامل معاها، ومش لازم نستعديها علينا، لازم نستمر زي ما كنا بنكسبها لصفنا لانها اصلا متعاطفة معانا (كلامي: سامعين ياللي عمالين تتعوجوا على الجيش؟ مش انا لوحدي اللي باقول كده، اهو المستشار هشام البسطويسي قال لكم وبلال فضل بعد ما اجتمع معاهم قال لي انا عمري ما شفت جيش في الدنيا كده دول ناس حريصة على الدولة المدنية اكتر منا، ماحدش عاد يتعوج على الجيش تاني، وماحدش عاد يتعوج على المشير طنطاوي تاني، ايه بقى حكاية كان مش بيصطدم مع مبارك دي؟ الحمد لله، مش فيه حاجة اسمها رجل مؤمن من آل فرعون يكتم ايمانه؟ مش ساعة الجد نفعنا؟ لو كان راجل صدامي كان اتشال واتحط مكانه واحد زي عمر سليمان، وتقولوا سامي عنان كان في امريكا؟ الحمد لله ان سامي عنان هو اللي بيعمل المقابلات الدورية لامريكا، مش احسن ما هو يرفض ويقوم بالمقابلات دي واحد الله اعلم بيه يبيعنا ويتفق معاهم علينا؟ تعامل الجيش المصري مع امريكا مش الجيش هو اللي عمله، السادات هو اللي فرضه على الجيش، اقروا وثائق ويكيليكس عشان تعرفوا ان الجيش المصري بيعمل البدع عشان يحافظ على وطنيته وفي نفس الوقت يلتزم بالالتزامات اللي فرضها عليه السادات، وايوة فيه اجنحة كتير في الجيش مش حابة فكرة ان مبارك يتبهدل من واقع انه كان القائد الاعلى للقوات المسلحة، بس احنا اللي عايزينه يتبهدل، يبقى احنا اللي نعمل الحكاية دي بمطالبتنا والحاحنا ونرفع عنهم الحرج، وانا لو عايزة اقابل الجيش اقدر اقابله، بس انا مش عايزة اقابل الجيش عشان افضل احبه حب عذري وكلامي ما يبقاش مجروح، اتعدلوا، باكرر تاني، اتعدلوا، انا شخصيا باحب الجيش من قبل الحكاية دي لاني قريت وثائق ويكيليكس وشفت قد ايه الجيش بيقاوم بقاله تلاتين سنة من ساعة توقيع اتفاقية كامب ديفيد عشان يفضل جيش مصر مش جيش النظام، وما يتمسخش زي ما كل مؤسسات النظام اتمسخت وبقت العوبة في ايد امريكا واسرائيل، وكمان عشان سيدنا محمد قال عليهم احسن ناس، يعني حاصدقكم واكدب سيدنا محمد؟ بس حتى من غير كده، الجيش واخد موقف لحد دلوقت رائع مع الوضع في الاعتبار ان الموضوع مش احنا وهم وخلاص، فيه جهات كتير بتحاول تمارس عليه ضغط، ومع ذلك هو بيرجح كفتنا على اي كفة ومنحاز لينا، يبقى نحترم نفسنا بقى واحنا بنتعامل مع الناس، زي ما هم بيحترمونا) 
نعمل ايه احنا عشان نساند الجيش؟ رأي المستشار اننا نضغط بالاسلوب اللي يتناسب مع طبيعة المؤسسة العسكرية في مطالبنا، يقوم ينزل على طلباتنا لانه اصلا كل ما بنطلب منه حاجة بيعملها لنا، بس احنا نوحد هدفنا ونطلب بالاسلوب الصح. يعني مثلا ننزل الجمعة الجاية (كلامي: وزي ما احنا عارفين، لما ننزل الجمعة الجاية شغلتنا نأمن الجيش قبل ما نأمن نفسنا لأن اجهزة النظام القديم نشطت وابتدت تشعر بالخطر، انا وانت نموت ومافيش عسكري في الجيش يتخدش)، بلال بيقترح اننا نقول: احنا مطالبنا كانت كذا وكذا، اتحقق منها كذا وكذا، واحنا بنشكر الجيش على تحقيقها وعلى مساندته لينا وموقفه الوطني، بس لسه عندنا مطالب كذا وكذا، وتبقى مطالب واضحة كده، مش نهوبص ونتوههم معانا، هم عليهم من ده بايه؟ 
طيب
واحد حيقول نشيل شفيق عشان ده بتاع مبارك، وهو له حق
واحد حيقول نشيل محمود وجدي، وانا شخصيا نفسي يبات ليلة في القسم عشان يبقى يرجع يقول الشرطة بريئة تاني، ولنا حق
وواحد حيقول نشيل ابو الغيط ده ساب المصريين يتبهدلوا في ليبيا، وله حق
وواحد حيقول: فين صفوت الشريف وزكريا عزمي وعمر سليمان؟ دول كلهم متورطين في قضايا قد كده، وله حق وانا شخصيا باقولكم عمر سليمان متورط في جرائم ضد الانسانية، وطلب من اسرائيل انها تدخل سيناء عشان تطارد المتعاونين مع حماس، يعني خيانة عظمى
وواحد حيقول: انا حاسس ان مبارك بيحكم مصر من شرم الشيخ، وله حق يخاف
وواحد حيشكك في الجيش وده حنجز له لسانه من لغاليغه ونعين عليه لجان شعبية مخابرات عشان نكتشف انه من فلول الحزب الوطني.. احسن جيوش في الامم جيوشنا
احنا في مصر هنا مالناش بعد ربنا غير وحدتنا وجيشنا وقضائنا واي حد يعمل فورتينا في اللحمة دي يبقى عدونا
كلللللللللللل ده لخصه المستشار هشام البسطويسي في مطلب واحد يأمنا كلنا من كل المخاوف دي: الالحاح على المجلس العسكري بانه يعلن موت الدستور القديم وان التعديلات الدستورية اللي بتقوم بيها اللجنة واللي وصلت لاربعتاشر مادة دي مش تعديلات ده دستور مؤقت
باعلان المجلس العسكري ان التعديلات هي دستور مؤقت وان الدستور القديم تم الغاؤه ده يضمن لنا ان مبارك ونظامه انتهوا الى غير رجعة، ويضمن لنا ان مافيش حصانة لاي حد من اذناب النظام، ويشيل الشرعية عن شفيق وتوابعه، بل ويضمن لنا ان لو حصلت انتخابات مبكرة ونجح فيها بعض اذناب الحزب الوطني نظرا لانهم هم اللي بيوزعوا وجبات على العشوائيات دي تبقى حكومة مؤقتة 
لان ممكن لو تعاملنا مع التعديلات على انها تعديلات واعدنا العمل بالدستور القديم تيجي حكومة تقول ماهو دستور اهو نبقى نعدل بعدين على مهلنا بقى، سنة اتنين عشرة الف.. كل سنة وانتوا طيبين
المستشار مش عاجبه الاعتصامات الفئوية وشايف انها تتحل بان الدستور برضه يبقى مؤقت توطئة لدستور يضمن العدالة الاجتماعية
بس مالك رد وقال ان ممكن تتحل مشكلة العمال مؤقتا بان الحد الادنى يبقى ستميت جنيه لحين حل كل المشاكل
اهم حاجة من وجهة نظر المستشار البسطويسي ان الدستور القديم يتلغي
ساعتها بقى مبارك يقعد في شرم الشيخ، يقعد في المنصورة، يقعد في الترعة البولاقية، ما تفرقش كتير، لكن طول ما الدستور اللي فات ما ماتش يبقى فيه خطورة من قعدته معانا 
ليه؟
اولا: لاننا لسه بنصرف عليه كأننا مطلقينه وبندي له نفقة
ثانيا: لان ده معناه انه مش خايف مننا
ثالثا: معلش مع احترامي لكل الناس اللي بتقول مش معقول يرجع، خش جوة مخه واقنعه بحاجة زي دي، ولو احنا ضعفنا، له الف واحد مستفيد منه يقول له برقبتي يا ريس... كفاية ان شفيق بيقول عليه الرئيس مبارك
ده رأي المستشار البسطويسي، وهو بيقول ان لجنة تعديل الدستور تقدر هي نفسها تعلن موت الدستور اللي فات وتقول ان التعديلات دي بمثابة دستور مؤقت
وفي كل الاحوال، هو شايف اننا نوحد مطلبنا على المطلب ده، كويس ورخيص وابن ناس
وده اللي نقوله بكرة ان شاء الله...
اللي شايفاه ان كلام البسطويسي متوازن، هو مش حاطط في بطنه بطيخة صيفي زي ابراهيم عيسى وبلال، وهم لهم وجهة نظر ان فعلا الجيش اهل للثقة، وفي نفس الوقت مش عايز يخلق لنا بلبلة زي هيكل، وبرضه له وجهة نظر ان مبارك واذنابه مش حيسكتوا، البسطويسي شايف ان فيه شوية مشاكل، ولها حلول بسيطة، بس لو سكتنا عنها حتتفاقم وتبقى خطر علينا وعلى الجيش، ولو حليناها نقدر نحلها بشكل بسيط ونريح دماغنا
الا هل بلغت؟ اللهم فاشهد
انتهت خلاصة القعدة مع المستشار البسطويسي
ملحوظة: عايزة اوضح لكم ان الجيش مش عايز النظام القديم يرجع، لان النظام القديم عايز لو - لا قدر الله - رجع ينتقم من الجيش زي ما عايز ينتقم منا بالظبط، فيا ريت نساعد بعضينا يعني، عشان احنا في مركب واحدة
------------------------
بالنسبة لليبيا:
ليبيا مهمة قوي يا شباب... مهمة قوي قوي قوي
طبعا البحرين واليمن مهمين جدا، بس اولا الاوضاع عندهم بقت اهدأ، والوضع اكثر مأساوية في ليبيا، بس كمان احنا والتوانسة لو ربنا كرمنا والليبيين عرفوا يتخلصوا من القذافي بدون اي تدخل اجنبي يبقى زاعق لنا نبي، ويبقى بتاع خمسين في المائة من هموم المصريين والتونسيين انزاحت. لان نظام القذافي على صلة وثيقة جدا - استخباراتيا وبلطجيا - مع نظام بن علي ومبارك، والقذافي فعلا مقتنع انه يقدر يرجع اصحابه - الى جانب العاهل السعودي طبعا - بس زي ما انتوا شايفين كلهم مجانين وعندهم رفض للواقع، وحتى لو ما عرفوش يرجعوا بعض، ممكن يخربوها على دماغنا، ولو نظام القذافي وقع بسواعد عربية دون تدخل اجنبي، فعلا فعلا، حنبقى احنا التلاتة سكر نباتة فعلا، ربنا حيكرمنا اخر كرم ان شاء الله
اخطر حاجتين ممكن تحصل في ليبيا:
1- ان القذافي ما يقعش
2- انه يقع بتدخل اجنبي
خصوصا احنا، حنتعمل ساندوتش... لو لا قدر الله حصل تدخل اجنبي في ليبيا، مش عارفة اقولكم احنا ممكن يحصل لنا ايه؟ واحنا وضعنا حيبقى أسوأ من تونس كمان
يبقى احنا نبذل كل الجهد، وكل اللي نقدر عليه عشان نساعد الثورة الليبية انها تنجح بنفسها بدون تدخل اجنبي
مافيش حاجة واضحة في دماغي دلوقت
بس مثلا التونسيين عملوا حاجة ذكية قوي، تجمهروا باعداد كبيرة قوي قدام سفارة ليبيا لحد ما البعثة الليبية في تونس انضمت للثورة، وده طبعا بيضعف نظام القذافي، لانه خسر جواسيس له في تونس
يبقى ده نقدر نعمله هنا نحاول نضغط على البعثة الليبية في مصر لحد ما تنضم للثورة وبالشكل ده نظام القذافي يخسر جناح من اجنحته
بالنسبة للناس اللي بتقول لما نحل مشاكلنا نبقى نحل مشكلة ليبيا
والله مش عارفة اقول ايه، انا باتعاطف مع اللي فيه نقطة مش بيفهم فيها كويس، لكن مش باتعاطف مع اللي ما عندوش احساس
يعني اللي بيقول كده ممكن يبقى ما بيفهمش في السياسة، ومش فاهم ان سقوط نظام القذافي حينقل الثورتين المصرية والتونسية نقلة نوعية ويأمنا تأمين كبير، ويضمن ان ضغوط كتير من اتجاهات مختلفة تتخفف من على الجيش، لان نظام القذافي بيدعم بالمال والسلاح والبلطجية فلول النظامين البائدين، وان انهيار استخبارات القذافي حيؤدي بشكل فوري لانهيار كبير في استخبارات النظامين البائدين
عادي، ممكن تبقى مش عارف الحكاية دي، مش فاهمها كويس، مش كل الناس بتفهم في الحاجات دي، انت اكيد بتفهم في حاجات تانية، والحاجة دي انت مش فاهمها، عادي، ماهو انا مش بافهم في الكيميا الحيوية، واكيد الكيميا الحيوية اصعب من اللي باقوله ده، يبقى انا فهمت السهل وانت فاهم الصعب.... مثلا
بس مش ممكن تبقى البعيد ما بتحسش ولا عندك دم، اطفال متفحمة... اطفال متفحمة يابني ادم... انت ايه؟ انتتتتتت ايييييه؟ المفهومية بانورامية في الانسان، وكل واحد بيشوف الزاوية بتاعته، لكن الاحساس نعمة.. الاحساس ده بقى الحاجة اللي مفروض كل الناس تتمتع بيها
ايه يا اخي؟ ايه؟ دول لو قطط وكلاب يا اخي المفروض تحس على دمك شوية
انت مش خايف من ربنا؟ انت مش عارف ان مبارك وبن علي زي القذافي بالضبط ونسخة طبق الاصل منه؟ 
مش عارف ان مبارك امر الجيش بتاعنا انه يعمل فينا اللي عمله القذافي في الليبيين، وان ده سبب عزله
ونفس الحكاية بالنسبة لبن علي وده سبب عزله
وان الفرق الوحيد بين القذافي وبين مبارك وبن علي، ان مصر وتونس فيهم جيش وطني، بينما القذافي حل الجيش وجاب مرتزقة؟ ومع ذلك حتى المرتزقة فيه منهم هرب وما قدرش يكمل قتل في البني ادمين؟ 
انت ايه؟ ما بتفهمش وقلنا طيب... ما بتحسش؟ ما بتخافش من ربنا يعمل فيك اللي بيتعمل في جيرانك؟ دي كلمة تقولها؟
اعوذ بالله... اعوذ بالله، ده انت والواحد كده يخاف يقعد ياكل معاك يا اخي لتكون حاطط له سم
اللي بيقولوا الكلام ده بيفكروني بضباط امن الدولة، عشان مافيش حد لا بيفهم ولا بيحس وعامل ناصح غيرهم 
التونسيين - كالعادة - سابقين علينا بجون... زنقوا البعثة الليبية
واحنا نحاول نحصلهم
وعلى فكرة، التونسيين بيستقبلوا المصريين اللي جايين من طرابلس... ها؟ ما قالوش يعني: احنا مالنا ومال المصريين لما نشوف عيالنا الاول
اعوذ بالله.. اعوذ بالله
احنا عايزين نعمل قائمة سوداء ببتوع احنا مالنا ومال الناس دي عشان ما ناكلش معاهم، بجد يعني، ده ممكن يسمك او يفك لك الفرامل على فكرة 

162 comments:

  1. ممكن استعير نص المقابله دى على الفيسبوك؟

    ReplyDelete
  2. انت مختفية فين من امبارح الدنيااسودت فى وشى و شكلها يخوف جدا اقرى دول و اعملو حاجة و قولولنا نعمل ايه
    http://dostor.org/politics/egypt/11/february/23/36848
    http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=356737&
    وفيه خبر كمان عن حرق منزل لاحد البهائيين فى سوهاج ايه العمل

    ReplyDelete
  3. ممكن استعير نص المقابله دى على الفيسبوك؟

    ReplyDelete
  4. ممكن استعير نص المقابله دى على الفيسبوك؟

    ReplyDelete
  5. ايوه طبعا
    رجاء التوزيع على اوسع نطاق عشان نلحق قبل بكرة

    ReplyDelete
  6. Dear Nawara, I totally agree with you. We need that you more publish your opinins, in newspapers, in TV. People are confused and we need to hear more the logical and trustable voices.
    How can I communicate more with you? I have some points to share.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. انا سعيدة قوي بثقتك بنفسك يا استاذ شادي علاء

    اكيد طبعا انت بتفهم في القانون الدستوري اكتر من البسطويسي

    ReplyDelete
  9. Dear Nawara, I also agree with you about Libya for all types of reasons, religion, humanity, logic, business, national security.

    N.B. I am sorry as I am writing in English, I am Egyptian and speak and write perfect Arabic but my writing with the keyboard in Arabic is very slow.

    ReplyDelete
  10. كلامك فى الجون يا نواره بجد
    وانا كمان هعمل شير لكلامك

    ReplyDelete
  11. المستشار هشام البسطويسى اما بسمعه بحس ان البلد فيها لسه ناس محترمين

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. نوارة، كده تسيبينا يوم بحاله من غير بوست؟

    الله أكبر عليكي بجد... البسطويسي ده دماغ جامدة جداً ما شاء الله...

    أنا عملت شير، كالعاده، بتقولي المفيد...

    ربنا يحميكي

    ReplyDelete
  14. ست الكل اللة ينور عليكى وينور طريقك زى ما بتنورينا

    ReplyDelete
  15. ربنا معاكم وانا
    ثم انا معاكم
    ويارب الشعب كله يبقى معاكم
    انا مابفهمش حاجه فى السياسة بس بفهم كلامك
    وكلامك على عينى وراسى
    ومادام قلتى ان ه يبقى دستور مؤقت
    نخليه دستور مؤقت ويارب اللى بيفهموا يسمعوا ولما يسمعوا يعوا ولما يعوا ينفذوا
    اللهم امين

    ReplyDelete
  16. انا بردومش فاهم ليه الدستور القديم هو ضمان رجوعهم الى الحكم والدستور الجديد مش هيخلى عندهم امل؟؟

    ReplyDelete
  17. يانواره الدنيا عايز اقولك على حاجه الجنرالات ابتدو يطلعو يكلمو المجتمع المدنى فى برامج التوك شو وبيطلع معاهم شادى وتامر ووائل وتجنبو تماما الشيوخ زى البسطويسى والبرادعى وجورج اسحق وابراهيم عيسى واسامه الغزالى حرب ....لمفاوضه الجنرالات ليست عمل سهل لازم لما الشباب يقعدو معاهم يفكروهم ان الناس دى موجوده....والا هنضيع بين الجنرالات والشباب الفرحان بنفسه ,,,,يعنى انت عاجبك شادى مع منى الشاذلى ....ولو الجنرالات صادقين عليهم بالتحدث مع الشيوخ لاخراجصوره للمستقبل نرضى عنها جميعا

    ReplyDelete
  18. Dear Sister,
    Very happy to read you, I began being worried about you.
    Totally agree with you, I've watched mahmoud wajdi interview, it was very scaring. It looks like they are coming back on every responsabilty on killing people. An other thing, journalist like Khayri Ramadan are very very dangerous, you have to ask the army to get rid of him.

    O7iboukom fi Allah (from Algeria)

    ReplyDelete
  19. بصي يا نوارة
    من الاخر كده انا بحترمك جدا
    ربنا يبارك فيكي وفي كل اللي معاكي وفي الشعب كله يارب
    ربنا ينصرنا
    ان شاء الله
    انا مش قادرة اتصور الناس دي ايه اعوذ بالله بيقول عليهم جرذان وجراثيم دول اطهر واشرف منه ان شاء الله هم شهداء
    اما هو قاتل
    رجاء : ماتبقيش تغيبي
    ربنا يحافظ عليكي ويحميكي ويبارك فيكي

    ReplyDelete
  20. هو طبعا كلامك كويس

    والجيش بتاعنا زاد فى نظرى جدا لما بعت طائرات عسكريه للمصريين اللى فى ليبيا وخصوصا ان وضعهم بقى حرج بعد ما المحنون القدافى ده هددهم شخصيا

    وطبعا بعد ما الكارثه المسماه ابو الغيط قال اللى قاله وناقص كان يقولهم ارقام الاتوبيسات اللى يستنوها ولو مالوقوش اتوبيس 17 ج يبقى يركبوا ميكروباس وينزلوا عند بتاع العصير قبل الكوبرى

    بس برضه مش قادره افهم ازاى ان الجيش طرف ثالث هو حكم دولى

    الجيش اما شايف ان حكم مبارك فاسد يوم ينحاز للاراده الشعبيه ويخلعه ويطارد ادنابه يااما يكون مع مبارك وامريكا واسرائيل

    انا مش باشكك فى الجيش بس مش فاهمه ومش قادره استوعب وبالدات برغم اللى بتقولوه سايب جهاز خطيرزى امن الدوله يعمل لفتنه الطائفيه يعنى امن البلد على المحك ده مافيهوش هزار ولا تأنى

    امال قانون الطوارى اتعمل اصلا ليه ما هو علشان المواقف اللى زى دى

    مش معقول الجيش ده كان محطوط فى علبه ولسه طالع دلوقت مش عارف حاجه ومش عارف مين اللىبيخرب البلد ومين اللى قلبه عليها

    الوقت مش فى صالح البلد نفسها لان اللعبه قدره جدا
    ده غير تهريب الاموال والكلام بقى اللى داير ان الشهداء دول اتقتلوا على ايد اجانب وبكره حنلاقيهم ماتوا من الغيظ

    والامن المنسحب ده وكل ماتكلمى حد يقولك الضباط خايفين على اساس انهم كانوا بيشتغلوا فى طابونه الحاج عويس مش امن بلد بحالها

    ده غير الحكومه العجر واللى التغير فيها بيجى قبل الاعلان عن اى مليونيه يعنى كان الناس دى بتقولنا على فكره احنا ناس نخاف منختشيش
    بس برضه يشيلوا النص ويسيبوا النص

    ممدوح مرعى ده سايبينوا ليه وابو الغيط اصلا بعد اللى قالوه ده لو فيه حكومه محترمه كانت الحكومه كلها استقالت علشان تخلص من عاره
    طبعا انا لا اتكلم عن سرور وصفوت الشريف ولا عمر سليمان الناس دى اصلا متسابه ليه معقوله مش واضح انهم اس كل بلاوى الموضوع ده سرى مثلا
    عموما ربنا يقينا كيد الكائديين
    احنا ملناش غير ربنا وربنا يسترها علينا

    ReplyDelete
  21. ردا على سؤال كيفية ان الدستور القديم يضعنا في خطر عودة النظام:

    وفقا للمستشار البسطويسي واللي ما رضتش اكتب الجزئية دي عشان ما اخضش الناس

    مبارك لم ينتح، وانما تخلى

    مافيش كلمة "تخلى" دي في القانون

    الى جانب انه تخلى عن منصب الرئيس
    لكن ماذا عن منصبه ككقائد اعلى للقوات المسلحة؟
    ماذا عن مصبه كرئيس للحزب الوطني الذي لم يحل ومازال يعمل حتى الآن؟

    كل ذلك منصوص عليه في الدستور القديم

    لما يتم الغاء الدستور القديم سنضمن اجتثاث كل ما يتصل بمبارك من جذوره

    ارجو ان الفكرة تكون وضحت، وما ترددوش الكلام ده كتير عشان ما تخضوش الناس

    احنا نقدر نحل المشكلة

    ReplyDelete
  22. هوه النزول يوم الجمعة ولا بكره؟

    ReplyDelete
  23. هو النزول بكره ولا الجمعه ؟

    ReplyDelete
  24. ايوة ان شاء الله

    ReplyDelete
  25. Ya Nawara, el kalam kolo zay el fol, wi ana hamoot wi 2ala2y Hesham El Bastawisi RA2EES MASR, ya reet fi nas keteer zayo, kol elly 2alo 3een el 3a2l - wi bardo (kalamek) mazboot meya fi el meya - ya Rab yonsorna 3ala beto3 el sawra el modada, la7san doul sha3'aleen allah yenawar.... wana 7'alas rasy hatfar2a3 men el 3'el nefsy afartekhom..homa wel kazafi mara wa7da...- sorry no Arabic in my keyboard. Rabena yoafa2na isa

    ReplyDelete
  26. هو ايه الحكاية وايه اللي حصل ؟ هو حكاية مليونية الثلاثاء فشلت واللا ايه .. مش كان النقاش حامي حول يكون التجمع فين ونوارة مصره وتؤكد على المليونية .. ايه اللي حصل بأه حد يفهمنا

    ReplyDelete
  27. الله على هذا الكلام الجامد
    بس ممكن سؤال ليه السكوت للان على حكومة شفيق ووجود ابوالغيط اللى ماعملش اى حاجة للمصرين فى ليبيا

    ReplyDelete
  28. متخضوش الناس؟ طب ما هو أنا كده اتخضيت، إزاي متخضش الناس....

    لأ والنبي فهميني، إزاي نحلها؟ غير الهتاف يعني...

    يعني هو لسه الحاكم العسكري والقائد الأعلى للقوات المسلحة؟ لأ كده رعب، مش خضة

    ReplyDelete
  29. كلام البسطويسي عاقل ومهم وأتصور إن شوية النصايح بتاعته فعلا قابلة للتطبيق مش مستحيلة... كلنا قلقانين وقلقنا في محله لكن كمان النصر مش مستحيل

    بالنسبة لليبيا... الثورات العربية سبحة واحدة حباتها مترابطة في خيط واحد، مفيش حاجة اسمها نشوف نفسنا النهارده ومالناش دعوة بليبيا، ولا كمان ينفع إن نركن ثورة مصر على جنب عشان نتضامن مع ليبيا... أتصور إن دعمنا للرفاق في ليبيا حتمي وغير مقبول المساومة عليه، وفي نفس الوقت أكبر دعم نقدمه لهم عمليا هو استمرار ومواصلة ثورتنا إلى نهايتها... زخم الثورات العربية واحد وكله مسمع في بعضه

    تحياتي

    ReplyDelete
  30. استاذة نوارة لوسمحتي
    شوفتي التعديل اللي طرأ في مواد الدستور ايه رايكم فيه
    لحسن
    بصراحة كده مافهمتش حاجة غير ان رئيس الجمهورية مرتين بس والمدة اربع سنين

    ReplyDelete
  31. يا نوارة الانتصار يا بنت مصر المخلصةربنا يخليكى لينا و لمصر
    انا موافق على كلامك و على كلام المستشار البسطويسى

    ReplyDelete
  32. الجيش عمل البدع عشان يعرف يعزله، وفي الاخر اتفقوا مع عمر سليمان على كلمة تخلي دي

    بس احنا نقدر نحلها لو طلبنا بالغاء الدستور القديم، كده هو مش رئيس ومش قائد اعلى للقوات المسلحة ولا حتى رئيس الحزب الوطني

    ReplyDelete
  33. اهم تلات حاجات نعملها

    - نوحد صفنا وما نختلفش

    - ما ننامش ونلح في مطالبنا

    - ما نتخانقش مع الجيش ولا نشكك فيه وانما نستمر في نفس طريقة: والنبي والنبي والنبي

    فهم يعملوا لنا اللي احنا عايزينه

    ReplyDelete
  34. امال ايه بكره دي يا اوشه؟
    نروح سفارة ليبيا بكره :]

    ReplyDelete
  35. ربنا يبارك فيكى يا نوارة أنا حاسة إن طول ما فيه فى مصر ناس زيك كل حاجة ح تبقى زى الفل إن شاء يا رب أشوف بنتى زيك

    ReplyDelete
  36. الجمعة رايحين التحرير يا جماعة

    ReplyDelete
  37. نواررة هو ليه مفيش البوكس بتاع الشير حطيه عشان نعرف شير فى كل حتة عشان الناس تفهم

    ReplyDelete
  38. ربنا يباركلك يا نوارة بجد!!

    ReplyDelete
  39. طيب أحسن حاجه في البوست ده إنو جاب وجهة نظر كويسه مابين فعلا هدوء عيسى و خوف هيكل ، و بتتكلمي هنا بهدوء كده و برضه بيتءمني على الجيش مع إن الواحد كان بدء يخاف

    عندي سؤالين برا البوست

    ‎١يه رأيك في البوست ده http://skazem.blogspot.com/2011/02/blog-post_22.html خصوصا إن مش عارف أخذ رد من هناك و موضوع صدمني مع إني مش من مؤيديه للرئاسه
    ‎٢- الصفحه دي تبعك ولا زيطه ؟
    http://www.facebook.com/profile.php?id=1360275552#!/Nawara.fans

    ReplyDelete
  40. Nefsy ya Nawwara yedou2 el 3azab elly warrah lelnas.. Ana tab3an damm el shohada meza3alny, bass bardo za3lan 3ala atl el Sadat ka2enno tar beny we ben zeft Mubarak rabbena yensorna 3aleh

    ReplyDelete
  41. الحمد الله على سلامتك يا نوارة الثورة تصدقى بالله ما فيش حد كان راوش الدنيا كلها قدك وكتر خير المستشار العظيم إنه عرف يقنعك انت اللى كنت بتقولى بعد فقط 48 ساعة فين الفلوس وفين الوزارة وفين الطوارئ و مع كل المطالب الفئوية وخايفة من كل تحرك لأذناب مبارك
    حتى كلام هيكل فهمتيه على مزاجك الراجل وجه رسالته للجيش وحذرهم من الجيب اللى فى شرم الشيخ ومن وجود عناصر الثورة المضادة و بيحاول يحلهم من وعدهم لمبارك بالحماية وهم وصلتهم الرسالة وبدأوا فى إتخاذ خطوات لتصفية هذا الجيب لكن أزعجهم أن الرسالة وصلتك انت كمان
    أما رسالته ليك فكانت أنه مطمئن على الثورة لأنها مختلفة وجيل شبابها مختلف ( يعنى مش حتتسرق )
    المهم إقتراح بلال فضل هو الأنسب ما تم تحقيقه وما لم يتم ونطالب به
    لأن عودة مبارك مستحيلة بعد أن إحترق دوليا ومحليا وحتى صحيا لكن عودة نظامه أوالنظام الذى صنعته أمريكا ورعته طوال 35 سنة فده هو المطلوب أمريكيا وعربيا حتى قبل ما يغور والمعركة الحقيقية فى تفكيك هذا النظام

    ReplyDelete
  42. الثورة المضادة
    أن من يحاولون احتوائها هم من وصفوها كأزمة

    هل هناك من يعتقد أن شرم الشيخ تدار من قبل هذا الرجل الثمانين فهو واهم ومشتبه عليه أنه مجرد ألعوبة كما كان من قبل – وان كانت هناك محاولات تكبيل وخلط بين مفهوم الشرعية والسلطة برمزية وجوده هناك- ولهذا فشرعية السلطة في الوطن العربي تحتاج الي الكثير من التحديق ولابد ان الثورة المضادة منتبهة الي هذا ولكن من يدير على الحقيقة هذه الثروة المضادة ؟ هل هناك من يملك كنز ولا يحاول أن يحافظ عليه نعم مشروع لمن يمتلك كنز ان يحاول المحافظة عليه وقالها القادة في اسرائيل أن مبارك كنز استراتيجى؟

    هل تستطيع الإمبراطورية الأمريكية أو أي إمبراطورية إن تترك الشرق الأوسط لشأنه

    أن الغياب والحضور لعبه فيها ما فيها من المساومة. الغياب والحضور بين مشاهد ميدان التحرير ووكر شرم الشيخ يبدو كعملية شد حبل لها إيقاع زمني - خارطة طريق - كذا إذا كانت مصر تبحث عن دولتها فلن تحصل عليها الااذا سارت علي خطوات معدة سلفا وينشأ هنا حقل جاذبية بين شرعية السلطة وشرعية الثورة

    فماذا يحدث في شرم الشيخ

    أن الشرق الأوسط كتلة جغرافية تنظر لها القوي المهيمنة علي الخريطة القديمه أو-الجديدة - ككتلة واحدة نعم ولكن ميدان التحرير الاسم والمشهد والرمز يبدو شديد الغواية لعدسات صناعة الخبر في العالم
    وإذا كانت مصر هي بؤرة الأزمة بالنسبة إليه فإن ميدان التحرير هو كادر المشهد وتحليل الصورة لحركة جماهير هادرة بأدائها ونسقيتها ونبضها وعدالة مطالبها ما قد يتخطي المشهد الأقليمى بفائض غير محسوب قد يؤثر علي فائض الفراغ السياسي في أوربا وغيرها في ظل أزمة أخري اقتصادية لم تبلغ مداها بعد

    تبدو محاولات سحب الكاميرات من ميدان التحرير وتشتيتها مريبة

    ان العنف والقتل والفوضى واللاعقلانية وعدم الأهلية هو الخطاب المشكل بدأب ومنذ أمد تكاد أن تستقر عليه صناعة الرأي العام عن الشرق الأوسط صورة العربي وبؤسه المقيم
    ولكن إذا كانت الاتصالات والتنسيق بين إدارة الأزمة متعددة الجنسيات في وكر شرم الشيخ وجهاز أمن الدولة فى مصر وأدواته لتنفذيه من أجهزة مختلفة وشبكة مصالح رجال الإعمال والمتورطين والمنتفعين على مختلف الصعد وشتي المناحي تشكل صناعة القرار في بنية الثورة المضادة
    فما هي آليات وأدوات تلك الثورة المضادة؟

    http://baynalkitabah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  43. http://elbadil.net/%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%a7%d8%af%d9%84%d9%8a-%d9%8a%d8%b9%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%86-%d8%ac%d8%af%d9%8a%d8%af-%d9%88%d8%b2%d9%8a%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%af%d8%a7%d8%ae%d9%84%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d9%8a/

    المصدر ده بيقول حبيب العدالي الجديد وصل يار جاله

    ReplyDelete
  44. يبقى ميلونية الجمعة فى التحرير و نلح فى إلغاء الدستور و العمل بدستور مؤقت يتضمن التعديلات التى أجرتها لجنة المستشار طارق البشرى

    لإن بموجب هذه التعديلات حنضمن إنتخابات نزيهة


    لكن أنا شايفة إن وجود محمود وجدى و عصابات أمن الدولة خطر على أى إنتخابات قادمة
    نفس الكلام ينطبق على وزير العدل المباركى

    علشان كده يبقى طلب إسقاط الدستور و المتحكمين فيه من داخلية و عدل

    ReplyDelete
  45. مش بس الدستور مؤقت ولا نهائى فيه كمان ثلاث مواقع للنظام المخلوع
    1- أمن الدولة
    2-الإعلام
    3-رجال الأعمال
    ودول يخلصوا فى المطالبة بدم الشهداء ومحاكمة الفاسدين
    المجلس الأعلى لا يريد السلطة ويكره الفساد ولكنهم بحكم السن وطبيعة الحياة العسكرية إصلاحين مش ثوريين يعنى إحنا سابقينهم بخطوتين تلاتة
    اللى يخليهم يحصلونا ويسبقونا هو كل ما يهدد الأمن القومى
    يعنى لما الضغط يكون من الخارج ومن الشعب حيكونوا مع الشعب
    يعنى لما تكون أساليب الإصلاح البطيئة خطر على الثورة حيكونوا هم مع الثورة
    حتى خوفك من التدخل الخارجى فى ليبيا أعتقد أنهم يدركوه جيدا ولن يسمحوا به

    ReplyDelete
  46. نوارة يا بنت بلدي !! أنا سعيد جداً بالبوست ده ... لازم كدة الشباب يتجمع على رأي واحد بالنسبة للمظاهرات امتا و فين و ليه ... فرقة الصف لصالح النظام البائد .. وإحنا مش عايزين العالم دي ترجع تاني .. أنا في رأيي المظاهرات تكون يوم الجمعة بس دلوقتي .. إلا إذا كان فيه حاجة خطيرة جداً جداً حصلت تتطلب مظاهرات في وسط الأسبوع ... و في الحالة دي لازم تتفقو مع بعض علشان تبقى المليونية على أصلها



    أنا كان نفسي نقدر نعمل مظاهرات أكتر لكن الشعب المصري لسه بيأخد خطواته الأولى على طريق الديمقراطية .. و لسه فيه حتة "الأمان والإستقرار" إللي الثورة المضادة عمالة تضغط عليه بيها ... بيخوفو الشعب بالإقتصاد والفلوس قال يعني الشعب كان شايف قبل كدة حاجة من الفلوس دي .. المهم ...



    خدو بالكم من المصايب إلي بتحصل في أسيوط و سوهاج و حرق بيوت البهائيين و قتل قسيس ... أمن الدولة و بقية الحزب الواطي بيشعللوها فتنة ... لازم المسحيين والمسلمين و كل المصريين يوم الجمعة يئاكدو إن الحركات دي من البلطجية مش حتوقع بين المسلم والمسيحي زي أيام زمان!



    ربنا معنا

    ReplyDelete
  47. هايل يا نوارة و الله انا كنت باقول من ساعه ماشوفت لقاء الجيش مع المخفية منى الشاذلى انهم بيقولوا لنا فى الخباثه خليكوا ثائرين و مستمرين و احنا معاكم و اننا بالنزول دائمكا حايقدروا يرفعوا عنهم الحرج فى الوعود اللى اخدوها للشله القذره القديمه
    و بخصوص البسطويسى انبسطت فوى لما عرفت انه حايرشح نفسه بس خايفه يعمل زى البرادعى و يسيبنا فى الوقت الحرج ده لأنه فى لقاءه مع دريم قال انه مسافر علشان ينهى ارتباطاته فى الكويت
    المهم بقه طالما مودك حلو و بتردى على الناس ارجوكى ردى عليا :
    -بتقولى بلال و ابراهيم عيسى ركنوا هم مش عارفين اننا فى ثورة ولا ايه خليهم يواصلوا برامجهم بدل الضيوف المعفنيين اللى زهقنا من خلقهم
    - لما مبارك ممكن يطلع لنا من تحت اللحاف علشان الدستور ليه طارق البشرى المحترم رضى يعدل و يرقع فى الدستور المفروض يرفض المهمه دى ولا ايه
    - طالما الجيش بينفذ اللى عايزينه يبقى اللى يروح الجمعه الجايه مايروحش بقه و يخليهم مش قادرين كل ما الوقت بيمر الثورة المضاده بتشتغل و الدليل اللى حصل من مظاهرات دينيه و حرق للبهائئين و غيره

    ReplyDelete
  48. الأمر الآخر

    متتصوروش أد إيه بتعب لما باشوف ناس بتنادى بعمرو موسى رئيساً

    بحس إن الناس لسه مغمى عليها .. و بيضحك عليها بكلام موسى اللى بيجيب ورا

    علشان كده ياريت نجمع على شخصية محترمة واحد

    و ليكن "كما تمنت نوارة و تمنيت أنا دائما" المستشار هشام البسطويسى


    أو


    المستشار الدكتور محمد فؤاد نائب رئيس المحكمة الدستورية..والذى ساهم بإسهمات كبيرة فى ثورتنا
    و كان من أفضل الوجوه التى عبرت عنها
    و الذى أُحيل بالأمس إلى لجنة تفتيش بتهمة ممارسة السياسة

    ReplyDelete
  49. ست الكل مساء الخير
    نبدأ من الآخر
    تأكيدا لكلامك أنا الآن عائد من تجمع أمام السفارة الليبية وكان الشعار الأساسي هو مطالبة السفير الليبي إما: الاستقالة أو الرحيل.
    ثانيا أشكرك على وضعنا في الصورة بخاصة عن الرجل المحترم المستشار هشام البسطويسي، لكن لم أفهم لماذا تقحمينا في كل مرة كلام الأستاذ بلال وكأنه هو الضامن لكلام السيد المستشار.
    ست الكل، تحدثت عن وحدة الصف وهذا أساسي وجوهري
    لكن تعليقك سقط في المثالية، يعني تعليقك كان يمشي على رأسه بدل قدميه
    بمعنى وحدة الصف من وحدة البرنامج الوطني .بعبارة أكثر وضوحا إن البرنامج الوطني للثورة و الالتزام به و الاستماتة في الدفاع عنه هو الذي يحدد وطنية هذا أو ذاك وليس العكس. وقديما علّمنا علي كرم الله وجهه أنه لا يعرف الحق بالرجال ولكن يعرف الرجال بالحق، بعبارة أكثر وضوحا أيضا ،
    الحق هو المعتبر دون الرجال
    ست الكل من حقك أن تتحدثي عن الحب العذري ، ومن حقك أن تمنحيه لم تشائين هذا شأن يخصك
    لكن الثورة هي البرنامج الثوري الذي تلتف حوله الجماهير ،البرنامج الذي يعبر عن تطلعات الجماهير وطموحاتها في الحرية و السيادة و الكرامة و العزة . البرنامج الوطني هو المعلقة التي يجب أن يرتلها كل عاشق حقيقي الذي يكون مستعدا لركوب المجهول. وبالمناسبة الثورة نقيض الحب العذري لأن الثورة في حقيقتها وفي جوهرها هي حب جارف وعشق أسطوري .
    تحياتي الصادقة

    ReplyDelete
  50. مصر حلوة

    مصر جنه مصر احلى من كل غنوة

    بس انتوا حلوا عنها وسيبونا فـ حالنا

    شفت ياعمو لما مشيت الناس بقى بينهم وحده

    شفت يا عمو لما مشيت ازاى بقى طعم الشارع احلى

    لم رجالك وارفع ايدك عنا وعنها

    وانت يا جيشنا يا حبيبنا يا مجد وعزة اصل وطنا

    عارفينك انت معانا وحارس كل امالنا

    والظغط عليك مش هين واللعبه كبيرة كتيرة ديولها

    بس انت اكبر واعظم وقادر تهد فلولها وتكسر اصنامها

    واحنا معاك ووراك فى حماك وانت البطل وانت املنا

    طهر بلادك وبلادنا من كل خاين قتل ولادنا

    مطالبنا مشروعه وانت اول حد عارف بالكلام ده

    القانون محدش يختلف انه الحكم بينهم وبينا

    بس ليه يبقوا فى مكانهم وانت عارف باللى بينا

    بينهم وبينا دم وفساد وفقر وظلم وخراب بيوتنا

    ابدا مش ممكن نسامحهم على حرق بلدنا

    انا هفضل اطالب بحقوقى المشروعه

    رغم اننا عارفك اخلص واحد لبدلنا

    بس اعذرنى انا شفت كتير منهم

    مش طايق اشوفهم فى بلدنا

    واخيرا شكرا يا بطلنا يا حامينا ومعلى راسنا

    كمل جميلك وحقق طلبنا

    مش عايزين نشوفهم فى بلادنا

    ReplyDelete
  51. متفق معاكي مليون في المية

    و ان فية ناس عاوزة توقع الشعب مع الجيش و دول أمنجين و انتي عرفهم
    و على التويتر و المدونات كمان الناس
    دي لازم يتعملها قايمة العار و غير
    كدة الناس الي شغالة مع امن الدولة
    بتخسن في الصعيد ليهم ناس على النت
    هدفها تشويهة صورة الثورة و نشرو
    ترويج الشائعات و الناس دي لازم تتفضح
    سواء مدونات أو مواقع اخبارية و انتي عارفاهم

    نوارة هو ينفع لو الناس رفعت قواضي

    على جهاز امن الدولة و تجميد الحزب

    ممكن ينحل ب القانون ؟.؟؟؟؟

    ReplyDelete
  52. كلامك جميل بس فيه ناس بتقول صعب ان مبارك يرجع تانى زى الاستاذ احمد المسلمانى بيقول ان من كتر الحالة النفسية اللي الناس فيها مش مصدقة ان النظام رحل
    تانى حاجة انا سمعت العالم فاروق الباز بيقول ان شفيق رجل منظم علي حد قوله وممكن نستنى عليهم لعبرو الفترة الحرجة دى وفي نفس الوقت حذر من الانخداع بالاصلاحات الوهمية علي غرار ما حدث بعد ثورة 1952
    ثالثا في حاجات بدات تظهر غريبة ويارب الناس متشجعاش وتمشي وراها زى مواضيع الهجوم علي الكنائس والجيش طلع بيان تكذيب علي صفحته

    ReplyDelete
  53. 80 % من مصابى الثورة عاهات مستديمة.. والمصابون يشتكون سوء المعاملة

    http://dostor.org/society-and-people/variety/11/february/23/36865

    الابطال دول لازم حد يلحقهم .. كتير منهم ميقدروش على المصاريف دي ...

    آدي إلي أخدناه من شفيق بونبوني و وزارته .. كلام كتير و مفيش أفعال ... ابطال الثورة بيتعاملو زي الزفت في المستشفيات


    و كله كوم والبوليس إللي طالع يعيط في التليفزيون و يقول انهم مظلومين .. يروحوا يقرأو الإصابات والعاهات المستديمة للشباب ...


    ولا وزير الداخلية الجديد أبو أسلوب قديم ... الله يخرب بيتهم كلهم

    ReplyDelete
  54. اقتراح رائع جدا باعتبار التعديلات هى دستور مؤقت او اعلان دستورى لحين تغيير الدستور كله

    ReplyDelete
  55. حمد الله عالسلامة يا ست نوارة.
    الحقيقة دي، أول مرة أسمع عن المستشار هشام البسطويسى، آسفة على جهلي، بس كلامه كما نقلته نوارة ( مشكورة) مضبوط: أي تحديد المطالب دلوقتي في إلغاء الدستور صح مية مية.
    ما حدش يخاف و لا يقلق، الثورة لسه رغم كل شئ في أولها، و إنتوا ماشيين صح، و أهم حاجة أن نظل صف واحد.
    هو بالفعل إتخلى بس ما إتنحاش. و لكي يحدث ذلك ما فيش وسيلة سلمية ثانية غير إلغاء الدستور.
    البديل الثاني قد يكون مخيف شوية، و أعني به إنقلاب عسكري. لكن ما دام الكل بيقول إنه الجيش تمام وملتحم بالشعب و مصالحنا واحدة يبقى ممكن نثق فيه و نشدد على مطلب واحد أساسي جدا الآن: إلغاء الدستور.

    بالنسبة لليبيا، واجب قوي نقف جنبهم و ندعي إنهم يخلصوا بجهودهم و حتى لو ممكن بمساعدة و مساندة المصريين و التوانسة و كل العرب. لو خلصوا بتدخل أجنبي يبقى عملنا عراق تاني و الحكاية مش ناقصة.

    إحساسي الحقيقة، إنهم حيقدروا يخلصوا بلدهم بأنفسهم، و حنلم العقد اللي إنفرط بإذن الله، سوا.

    ReplyDelete
  56. حمد الله عالسلامة يا ست نوارة.
    الحقيقة دي، أول مرة أسمع عن المستشار هشام البسطويسى، آسفة على جهلي، بس كلامه كما نقلته نوارة ( مشكورة) مضبوط: أي تحديد المطالب دلوقتي في إلغاء الدستور صح مية مية.
    ما حدش يخاف و لا يقلق، الثورة لسه رغم كل شئ في أولها، و إنتوا ماشيين صح، و أهم حاجة أن نظل صف واحد.
    هو بالفعل إتخلى بس ما إتنحاش. و لكي يحدث ذلك ما فيش وسيلة سلمية ثانية غير إلغاء الدستور.
    البديل الثاني قد يكون مخيف شوية، و أعني به إنقلاب عسكري. لكن ما دام الكل بيقول إنه الجيش تمام وملتحم بالشعب و مصالحنا واحدة يبقى ممكن نثق فيه و نشدد على مطلب واحد أساسي جدا الآن: إلغاء الدستور.

    بالنسبة لليبيا، واجب قوي نقف جنبهم و ندعي إنهم يخلصوا بجهودهم و حتى لو ممكن بمساعدة و مساندة المصريين و التوانسة و كل العرب. لو خلصوا بتدخل أجنبي يبقى عملنا عراق تاني و الحكاية مش ناقصة.

    إحساسي الحقيقة، إنهم حيقدروا يخلصوا بلدهم بأنفسهم، و حنلم العقد اللي إنفرط بإذن الله، سوا.

    ReplyDelete
  57. الاول انا مدينة ليك باعتذار لان كنت شايفة انك مزوداها بس عرفت ان عندك حق ربنا ينور بصيرتك
    ثانيا انا معاك جدا فى حكاية حل امن الدولة ده اكيد عارفة طبعا كمية الاشاعات اللى طلعت على الجيش والمسيحيين النهاردة بالذات واللى اى حد بنص مخ ممكن يكدبها بس الاغبيا كتير ومش عشان الثورة قامت فده معناه انهم قلو فياريت جنب المطالبة بالغاء الدستور لازم الاصرار على حل الجهاز الحقير ده
    شكر ليكى وما تبقيش تغيبى زى امبارح

    ReplyDelete
  58. يا نوارة لازم تاخدي بالك ان الوضع دلوقتي بقى وحش بالنسبة للطرف بتاعنا (اللي هما الثوار) و حاجة زي المعلومة بتاعت تخلى مش تنحى لو كانت مدعومة من حد معروف و موثوق زيك و زي المستشار البسطويسي هتلاقي صدى و هنعرف نحشد ليوم الجمعة فعلاً

    و بعدين انا ملاحظ ان صفحة كلنا خالد سعيد بدأت تنسى موضوع الثورة و الاستمرار و بيتكلموا في حاجات ملهاش لازمة (مع انها اكتر صفحة ممكن تحشد و اظن الكل اتأكد من الموضوع ده يوم الثلاث) يبقى لازم نحاول نقنعهم بضرورة الاستمرار و التكاتف علشان تتحقق كل مطالبنا لأنهم اصبحوا عامل مهم اوي في نزول الناس الشوارع.

    ده ايفينت عملوه بتوع ٦ ابريل .. يا ريت تنشريه علشان لو في حالة معرفناش نقنع كلنا خالد سعيد انه يعمل ايفينت علشان يوم الجمعة.

    http://www.facebook.com/event.php?eid=202108249800849&ref=mf

    و ده واحد كمان برضه .. شوفي كده

    http://www.facebook.com/event.php?eid=154293034628491

    ارجوكي حاول توصلي للي ماسك صفحة خالد سعيد و تخليه يعمل ايفينت .. اي حد تعرفيه يعرف حد يعرفه ... اي حاجة بس اتصرفي علشان منلاقيش يوم الجمعة تكرار ليوم التلات و نلاقي ان معسكر الثورة المضادة بدأ يدور علينا و مش بعيد زي ما قلتي ينزلوا مليونية ارجع يا مبارك.

    ReplyDelete
  59. ممكن استعير نص المقابله دى على الفيسبوك؟

    ReplyDelete
  60. انا متأكد ان المستشار "البسطويسى" على حق ,كما انى متأكد ان نقطة الغاء الدستور القديم لن تفوت عن ذهن المستشار والمفكر الوطنى "طارق البشرى" الذى يصيغ التعديلات الدستورية الان الذى لن يسمح بعودة (الندل) وعصابة لصوصة واغواتة والا( كأنك يابو زيد ماغزيت ولا رحت ولاجيت)بس

    ReplyDelete
  61. فى الغالب ان وزير الداخلية الجديد (لما يتغير) مش حيفرق عن القديم الا لو جاء واحد مدنى وده صعب جدا دلوقت. علشان كده الأفضل هو طلب الثورة أن يضع الجيش يده على كل ممتلكات و اختصاصات جهاز أمن الدولة.

    ReplyDelete
  62. والله المستشار هشام البسطويسي راجل - احسبه علي خير - من الكلام اللي منقول عنه
    وبالفعل اتفق معاكم في اسلوب التعامل مع المؤسسة العسكرية لانها تحاول التعامل بمدنية كبيرة مع الشعب المصري
    بالعربي كدا انا واثق فيهم وثقتي في الله اكبر
    لكن اعتقد ان قبل اي مظاهرات يتم تشكيل مجموعة من النشطين ويعرضوا علي الجيش مطالبهم واضحة وصريحة والناس دي علي ما اعتقد متفهمين جدا
    كمان لازم نلاحظ كويس ان الوزراء عموما ورئيس مجلسهم مجرد حكومة تسيير اعمال بمعني الكلمة م الاخر الجيش علي راسهم ومحدش يقدر يلعب بديله
    كمان فيه نقطة مهمة مع كامل احترامي احنا دلوقتي عارفين الكلاب والفاسدين كويس فين المستندات ياجماعة
    عاوزين مستندات تحول الناس دي للقضاء لان الكلام المرسل مش دليل والا احنا كدا عاوزين الجيش يلمهم في المعتقلات والجيش مش عاوز يعمل كدا
    الجيش بيحاول يظهر بافضل صورة قدام الشعب المصري وقدام العالم كله
    نقطة مهمة كمان
    احنا اتكلمنا عن شهداء الثورة وشلينا صورهم وهم يستحقون اكثر من ذلك
    محدش اتكلم عن شهداء الجيش اثناء الثورة دا عيب في حقنا وصدقوني دا بياثر جامد لانهم يستحقوا التكريم
    ادعو الله للجميع بالتوفيق الي الفكر والفعل الصائب
    كم اتمني انه يتشكل لجان وتلم بتوع امن الدولة والعالم الزبالة دي وتحبسهم ان شاالله في بيوت مهجورة
    لكن ارجع واقول انا عاوز ديمقراطية وان الاختلاف مش كفاية وان لازم احترم الناس اللي بتحمي البلد واساعدهم
    عموما ربنا جمع قلوب الناس دي كلها لسبب يعلمه وباذنه تعالي يكون خير

    ReplyDelete
  63. نوارة انا من المنصورة و عمري ما الميدان و لا روحت القاهرة لوحدي قبل كده و هروح الجمعة ان شاء الله بس و النبي تنشري الدعودة علي قد ما تقدري عشان لو رحت لقيت العدد قليل هكتئب و حس اني نحس و انا الي بوظت الثورة

    ReplyDelete
  64. يعنى اية مظاهرة للشرطة تقلب بحرق مكان حفظ الادلة الجنائية؟؟؟؟؟؟؟؟ وزير الداخلية لايصلح لعدم تمكنة من فرض النظام داخل وزارتة صاحبة الانشطة المشبوهة والسمعة المطينة بزفت وطين ونيلة.

    ReplyDelete
  65. انشاء الله الرجاء اثناء مليونية الجمعة طلب 10 شباب (من ليس لديه عمل و لديه خبرة في ادارة المصان و الشركات( تجهيز نفسهم لنزول الشركات و المصانع التي يملكها رجال الاعمال المساجين ..كلنا عارفين ان دي فلوس مصر والهدف الحفاظ على سير عمل الشركات اضافة الى اكساب الشباب مزيد من الخبرات. ثم الاتفاق مع بعض المحاسبين الاشراف للمرور مرة شهريا علي الشباب . كل ذلك يتم بالاتفاق مع الجيش .وسيتم دفع بعض المبالغ تكفي للشباب المتطوعيين (مبالغ تكفي للمواصلات و الاعاشة الاساسية)..سأوضح فيما يلي كيف نحصل على ميزانية : لابد عمل صندوق في ميدان التحرير وتكوني مسئولة عنه مع 4 من الشباب.المصدر الاساسي للصندوق في البداية هو 50% من اي دخل يأخده اي فنان محترم من اي عمل عن الثورة و عن استغلال اي مواد (صور/ افلام ) تخص الثوار.اما لو الفنانين من قائمة العار فيتم تحصيل 100% من ريع اعمالهم التي تخص الثورة .
    ويخصص 10 شباب لمتابعة اي عمل يطلع . ولازم يبقى فيه لوحة بيانات للثورة وفيه اساليب اخري لميزانية الصندوق يتم مناقشتها لاحقا
    على فكرة كل بلاغات التربح الفاسد كانت بتقدم خلال الخمس سنوات الاخيرة لجهاز الكسب غير المشروع الذي يتبع وزير العدل ممدوح مرعي وزير التزوير و بالتالي اخفيت جميع البلاغات وذهبت في غياهب الجب...مش عايزينه ..

    ReplyDelete
  66. حمدالله على السلامة انا بقيت رايح جى على النت اقول يارب سلم انما ربنا جعله خير... على النعمة انا اسكندرانى وبحبك قوى زى بنتى بالضبط وكلامك النهاردة كله سليم ويمخمخ الدماغ وربنا يوفقك على طول الخط... خالص تحيتى لك ولوالدك العظيم المبدع.

    ReplyDelete
  67. الثورة المضادة شغاله على ودنو في الفيسبوك ... شوفو اللنك دي

    http://www.facebook.com/event.php?eid=180121735356752

    http://www.facebook.com/Peace.For.Egypt

    نفس المجموعة إلي عملة دة هي بتاعت "احنا اسفين يا ريس" ... دايماً تلقيهم يتكلمو على ال-"أمن" وال-"إستقرار" .. و الفلوس إلي ضاعت بسبب التظاهر .. و تلقيهم بيقولوا دايماً نفس الإسطوانة المشروخة .. "خلاص كل إلي عاوزينه اتحقق" و "نرجع و نبني البلد" .. علشان ولاد التيييت دول يسرقوها تاني ...

    نفس الناس دي هي اللي ورا الحزب المغشوش اللي سرق إسم 25 يناير و مسميين نفسهم شباب 25 يناير ... حاجة تقرف ... و المصيبة إن فيه ناس مخدوعة و فاكرين إن دول مصريين أشراف و وطنيين ...

    و لو سمحتم محدش يقلي الرأي والرأي الآخر .. اني أحب اللون الاخضر و انك تحب اللون الأبيض دة رأي ... لكن اني أقول الشمس بتطلع من الشرق وانت تقول من الغرب دة مش رأي .. دة غباء أو بروباجندا ...

    لو ضيعتم البلد تاني لا تلومن إلا أنفسكم بسبب السذاجة و طيبة القلب الزايدة على اللزوم ....

    ReplyDelete
  68. انا بحبك اوي يا نواره ربنا يكرمك حاسه بكل ال جوانا ربنا معانا انشاء الله

    ReplyDelete
  69. html على فكره أنا اتكلمت كتيرعن الجيش يا نواره بس مكنش تشكيك ولا حاجه

    ReplyDelete
  70. تحياتي يا خطيبة الثورة
    تحياتي يا أمة الله النديم
    الله ينصركم دومًا

    ReplyDelete
  71. رويترز اذاعت النهارده الصبح ان فيه حريق كبير حصل في مبنا تابع للداخلية يحتوي على وثائق ؟؟
    خلينا بقىنمشي تاتا تاتا .. احنى نستاهل كده
    مش عملناائتلاف لامناء الثورة
    و الناس بدل ما تقعد في الميدان بقوا في الاستوديوهات 24 ساعة
    مجلس امناء الثورة ده افتكاسة الناس حلوة بس الفكرة مش مضبوطة
    الثورة اللي المفروض تكون تسونامي ينضف البلد اتحط ليها منظم زي امبوبة البوتاجاز
    ياجماعة الوردةاللي في ادينابتدبل حرامعليكم
    فيه في الدنيا حد يقول احنا حنتظاهر الجمعةبس ؟؟
    طب والناس اللي استشهدوا جمبكم لسه حيستنوا تاحدوا حقهم ؟؟؟
    يااارب المنصةاللي بتتعمل في التحرير دي تتكسر
    الناس رايحة مظاهرةولا كتب كتاب
    لما واحد يمسك المكروفون الناس مش حتسمع الشباب دلوقت حيكون فاضي لحاجات تانية غير انه يطالب بحقوقه
    فوقوا بقى

    ReplyDelete
  72. شوفي يا نوارة الكلام اللي انتي بتقوليه مهم جدا والناس كلها لازم تعرفه علشان لما تنزل يوم الجمعة تبقي عارفه الهدف الرئيسي من ....المظاهرة دي دا اولا
    .ثانيااحنا لازم نفكر نحمي الجيش ونحمي نفسنا من اي عناصر مندسه من قبل اعضاء الحزب الوطني لأن دي حتبقي فرصتهم لاثارة اي شغب واي رصاصة حتنضرب وسط الحشد الهائل من الناس كفيلة انها تقلب لمدبحة وطبعا هما مسبقين بتخويف الناس زي ما احنا عارفين.... ثالثا الناس لازم تفهم ان هدفنا كلنا واحد بمعني اللي حيخرج عن الجماعة لابد وان يبتعد تماما عن الساحة لأن وجودهم بيننا يعني الشقاق والضعف مما يعني اعطاء الفرصة الكاملة للانقضاض علينا من اعدائنا واعداء الوطن....رابعا ودا الأهم الاصرار علي تكملة المسيرة والابقاء علي تحقيق جميع المطالب وعلي رأسها محاكمة مبارك وابنه ومراته اللي كلنا نسينها مع انها العقل المدبر في حاجات كتير اوي وليه بنصر علي محاكمتهم لأننا لما قلنا يمشوا ما كناش عرفين عنهم كل الخداع واللوع دا وراحوا يستجموا في شرم الشيخ وقاعدين في المنتجع اللي ملك الشعب دلوقت وعندهم الحرس و الخدم اللي بيدفعوا مرتباتهم من فلوس الشعب ..مش كده وبس دا كمان لما تم السؤال عن وضع جنازة مبارك في حالة وفاته كان الرد طبعا حيتعمله جنازة عسكريه تليق برئيس مصر السابق كرجل عسكري.....هو دا ينفع احنا مانرضاش نكون القوم اللي قال فيهم رسول الله صلي الله عليه وسلم "مابال قوم اذا سرق القوي فيهم اكرموه واذا سرق الضعيف اهانوه".... اخيرا اشكرك يا نوارة علي هذا المجهود الرائع الذي تبذلينه وادعو الله ان يكلل مجهوداتنا بالفوز العظيم وان يثبتنا وان يجعل يده فوق ايدينا...اللهم امين

    ReplyDelete
  73. على فكره أنا شايف إن اللى حصل فى الداخليه وحريق المستندات دى كانت تمثيلية وإن المستندات دى كانت تدين مسؤلين على درجة كبيرة فى الداخلية ، علشان كده الحكومة الموجودة دى مش فى مصلحة الثورة خالص

    ReplyDelete
  74. نوارة عندى فكرة اسرع شوية و عملية

    اللى بتقوليه مضبوط جدا بس زى ما انتى شايفة عمالين نطالب و نهاتى و فى الاخر حتى المجالس المحلية اللى هى جزء اساسى من النظام لم تحل و كلها حزب وطنى و فاسدين..دول عددهم اتنين و خمسين الف

    فكرة الدستور المؤقت و الغاء القديم عظيمة بس اسهل حد يكلم د.يحيي الجمل مباشرة و يقنعه بده و هو يقنع اللى ماسكيين البلد كده له ثقل و مصداقية و قوه اسرع من الهتاف و برضة الشعب فى طريقة و فى الميدان كل جمعة

    كتر الكلام على الثورة المضاده حسسنى انها غول و ح ياكل البلد مننا..تفتكرى ممكن بعد كل ده نفشل و الفساد ينجح؟

    ReplyDelete
  75. ياريت اللى ح يكلم د.يحيى الجمل يقوله لازم بيان و لا قرار او قانون اى حاجة تمنع وجود حزب فيه اسم يناير و الثورة و خمسة و عشرين عشان دى ملك لكل المصريين لان حاليا بينط عليه النصابين

    ReplyDelete
  76. دينا عبد الرحمن جابت المستشار النهاردة الصبح فى صباح دريم و قال نفس الكلام بس انا مش عارفه ايه المادة الرابعه بتاعت الاخوان دى يا نوارة ؟؟ مسمعتش حاجه عنها دى ... و بعدين انا متلغبطه اوووى الصراحه انا تفائلت جدااا لما لقيت بلال فضل متفائل ع غير العادة و لما شفت حلقه العاشرة مساء و بعدين النهردة الصبح لما شفت المستشار و قرات الكلام دلوقتى حاسه انى متلخبطه ... انا مش عارفه لما ننزل المظاهرات يوم الجمعه احنا كدة بنضغط ع الجيش ولا كدة كويس .. اعمملنا بوست كدة و اتكلمى فيه بشويش عشان نفهم .. و ياريت متغبيش عننا كدة يا ست نوارة بنقلق و بنحس ان فيه كارثه حصلت

    ReplyDelete
  77. نوارة

    .. أنا عندي إقتراح ... أيام المظاهرات في التحرير كنتي ديماً بتطلعي على الجزيرة بالتلفون و بتتكلمي و الناس كلها كانت بتتفرج على الجزيرة علشان التليفزيون المصري مكنش بيجيب حاجة ... دلوقتي الناس بدأت ترجع و تتفرج على التليفزيون المصري والجزيرة مشغولة بليبيا ... لازم انتي والشباب والشابات بتوع الثورة و ليكم إسم لازم تطلبوا انكم تطلعو عل تليفزيون المصري و تكونوا جاهزين انكم ترد على كل الإدعاءات بتاعت الثورة المضادة ..



    لازم تتكلمو عن موضوع ال"أمان" و ال"إستقرار" إلي الأوساخ بتوع الحزب البائد بيستخدموه علشان يخوفو الناس و إن دة بالظبط ذي ما كان النظام القديم بيعمل .. يا أنا يا الفوضى .. و حكاية الحزب اللي مستخدم إسم 25 يناير .. و ازاي إن التضليل بتاع الفلوس إلي بتضيع بسبب المظاهرات دة كلام فاضي و إن اللي خسرناه أقل بكتير من إلي إتنهب و إن خسارة ساعة ولا كل ساعة و كمان إن إل ناس إلي من مصلحتها انها ترجع الناس لبيتها علشان تستفرط بالساحة و تسرق البلد تاني ... و كمان تتكلمو عن المصابين من ابطال الثورة إلي مرميين و بيتعملو زي الزفت في المستشفيات و إن دة دليل على إن شفيق مش واخد الموضوع جد من الجهة دي ...



    لاكن لزم تكن حذرين .. للأسف فيه ناس عمالة تملى دماغ الشعب بكلام فارغ زي إن شفيق دة راجل نضيف و ممتاز و عشرة على عشرة و كلام ينرفز .. دلوقتي الإعتراض على شفيق بقى شوية خطر ؛لإنه ممكن يزعل بعض الناس في الشارع المصري إلي انضحك عليه ... و بتوع الحزب البائد بيقولوا ليه بتتهم الرجل و هو مش فاسد .. انتو أكيد عايزين البلد تبقى فوضى والكلام الزنخ دة ...



    لازم تجهزو إجابات مقنعة بالبلدي كدة علشان الناس تفهم ... إلي ساعدنا أيام التحرير هو الإعلام ... كان النظام القديم معاه ال-TV المصري وحنا معنا الجزيرة و BBC ...
    الحرب الإعلامية لازم تكون في التليفزيون المصري ... و لازم تفهم الناس إن مصر مبتعملش ثورة كل يوم .. و إن المشاكل اللي في البلد مش بسبب المظاهرات بتاعت التحرير لكن بسبب الأوساخ اللي بولعها فتنة و حرق و قتل في



    مهم جداً إن الشارع المصري يفهم إن لما يسمع كلمة "إستقرار" و "أمن" ياخد باله لأن هو د البعبع اللي النظام القديم بيستخدمه علشان ينيم الناس ...

    ReplyDelete
  78. الحمد لله انك بخير يا نوارة ربنا ينصرنا احنا و الليبيين ياااا رب بس يا ترى فكرة الدستور المؤقت مش هتعملنا مشاكل؟ يعنى مش ممكن حد يطلع بفكرة غبية و يقول الدستور مبيمنعش؟

    انا الحقيقة مع فكرة ان مبارك بنفسه صعب يرجع تانى ده عنده 80 سنة يعنى خلاااااص خلااص من زمان بس النظام متنيل موجود و بيلعب ايوة ممكن

    دلوقتى يا ريت لو نقدر نعمل حاجة للمصابين نتفق مع بعض و نعمل بجهودنا احنا يا ريت لو حد يعرف ممكن نعملهم ايه يقول الجيش كان بيقول ان الحالات المحتاجة يتتعالج فى مستشفيات الجيش يا ريت لو فى حد عنده فكرة نعمل لهم ايه يقوووول

    ReplyDelete
  79. والله يا نواره معاك حق فى كل كلمه قولتيها وامستشار البسطويسى من الوجوه المحترمه التى تستحق الثقه وانا استمد قوه اصرارى وعزيمتى منك انت يا فخر لكل بنت وست مصريه ربنا يحميك وما تغيبيش عن عنينا لاننا بنتوه وانت مش موجوده ربنا معانا ان شاء الله

    ReplyDelete
  80. الحمد لله رب العالمين
    يا نوارة الدستور القديم يتلغي ما يتلغيش المهم يكون فيه مبادئ و أهداف واضحة تحقق العدل سواء بألغاء الدستور من عدمه الحين ... العمال و الغلابة و الناس دي فاكراهم يا نوارة ما لهومش دعوة بالدستور و الكلام اللي ما يأكلش عيش ده بالنسبة لهم و مظاهراتهم اللي بيقولوا عليها فئوية ليها مطالب واضحة لرفع الظلم عنهم و أعطاء أجر مناسب و الحل في حد أدني للأجر مقيم بالجنيه الذهب لتلافي آثار التضخم الأقتصادي يعاد النظر فيه كل ثلاث سنوات مع تغيير نظام الأجور اللي بيعتمد علي أجر اساسي رمزي و حوافز يتم السيطرة بها علي العمال لوقف اي احتجاجات علي ايه قرارات ادارية فاسدة و كذلك الأصلح في أرساء مبدأ لمنح كل عامل بطاقة توضح مهام وظيفته بدقة لتحدد المسئوليات و تتم مقاومة الفساد في أنظمة العمل بمصر يا نوارة أجمعي مطالب العمال و شكواهم و انصريهم بالفعل مش بالكلام بدل ما يستمروا بأضرابات فئوية ينتج عنها مثل خميس و البقري في ثورة يولو 52 يا نوارة حق العمال و دمهم في رقبتك حق العمال و دمهم في رقبتك

    ReplyDelete
  81. ما تغيبيش علينا يا نواره بنتوه من غيرك ربنا يحميكى ويحفظك

    ReplyDelete
  82. هام جدا مفيش داعي حد من الشباب أو الائتلاف يطلع في برامج حوارية..اي واحد يطلع يتكلم علي مطالب الثورة فقط..مش في برنامج... مش وقته و مش عايزين بلبلة و ياريت نوارة تحطي المطالب بوضوح علشان كله يركز..ثانيا محدش يحط وصلة الثورة المضادة ونهملهم خالص ونعمل مجموعة تطالب بمحاكمة السفاح و المساندين له...لان دي ناس تخاف متختشيش و مش معقول يطلعوا يقولوا مبارك واحنا اسفين و فيلم هندي و احنا نقول دي ديمقراطية خليهم يقولوا رأيهم ..لا مفيش رأيهم واحد قتل ولادنا و عايزين يساندوه يبقوا مشاركينه الجريمة و يتحكموا معاه ..محتاتجين نكون حاسمين في الحكاية دي ولو في اتفاق اعملوا جروب نطلب محاكمة السفاح و اعوانه و مسانديه وذيوله كله يعمل اتندينج..

    ReplyDelete
  83. الحمد لله رب العالمين
    نوارة الأنتصار ثورة بلا أهداف وراء الفوضي أنجراف يجب تحديد أهداف واضحة لا تتعلق بالأشخاص كمطلب الغاء الدستور القديم و خلافه و لكن يجب أن يصحب ذلك عدة مطالب أخري أساسية تؤمن الناس علي أموالهم و حقوقهم و تنصف المظلومين تكون مبادئ لدستور جديد مزعوم تكون أتفاق كالماجنا كارتا تكون كما تكون لكن لابد أن يكون هناك أهداف واضحة و محددة بخطوات عملية للنقاش حولها و الأتفاق عليها و التعريف بها لدفع الظلم عن الناس مبادئ تحققها يلغي أي أعتبارية لبقاء مبارك أو أي من أعوانه أو ذهابهم كما يقولون

    ReplyDelete
  84. طيب يا جماعة لازم نحاول نفكر ف صيغة الشعار بقى,ايه رايكوا فى
    "بدل التعديلات خلوه دستور مؤقت"
    انا عارفه انه من غير قافيه بس حاولو معايا يعنى، و لازم كمان نفضل نقول كل شويه الجيش و الشعب ايد واحده

    ReplyDelete
  85. كلنا معاكي يا نوارة ربنا ينور بصيرتك وبصيرتنا ويهدينا سواء السبيل بنحبك يا نوارة ---فاطمه الزارع

    ReplyDelete
  86. خلاص يا ستى ماعدتش هافتح بقي في موضوع الجيش ولا حتي بيني و بين نفسي انت تامري و بصراحة موضوع ان سيادة المستشار هشام البسطويسى هيرشح نفسه دى احسن حاجه ممكن تحصل لنا زي ما بيقولوا يبقي زاعق لنا ولي و دي تبقي غايه المراد من رب العباد ان رييسنا يبقي قاضي

    ReplyDelete
  87. هذه اول مرة لا استطيع قراءة ما تكتبينه ..وامر علي السطور بسرعه وبعجل للوصول الي اخر سطر ..
    لماذا تفاديت الحديث عن ما حدث الثلاثاء؟؟ اين المليونية التي دعوت اليها وناقشناك فيها واعترضنا عليها ثم .. التزمنا معك لاننا يد واحدة وطالما ان الناس ستنزل فالكل سينزل..
    لم اشعر في حياتي بالم كالذي شعرت به وانا اقترب من ميدان التحرير واراه خاليا الا من بعض عشرات من الناس ..و تزايد العدد ووقف عند المائة او يقل او يزيد ..الا انه لم يتعدي عدد الناس الذين اصطفوا لعبور اشارة المشاه ..
    لماذا لم تقولي انك اخطأت ..وانك حشدتي قراء صفحتك دون رؤية موضوعية منك للمشهد العام للثورة ؟؟
    هل تذكري كلماتك ؟؟ ""الموضوع لا يمكن السكوت عليه .. الثورة المضادة اشتغلت ..لازم نروح التحرير ..حنروح شرم الشيخ وشوفولنا الاتوبيسات ؟؟ حنعتصم في التحرير يوم الثلاثاء لغاية ما مطالبنا تتحقق "".. هذا كلامك
    وبالرغم من اعتراضنا علي الموعد خفضنا لك الجناح كما قال المستشار البسطويسي لثقتك في الموعد والتاريخ ولانك صلتنا الوحيدة بقيادات الثورة الذين اختفوا من الشوارع وظهروا في الاستديوهات والبرامج ..
    ذهبنا الي التحرير وانتظرنا ولم يزد العدد عن مائة فرد ..وكلهم كانوا يحسون بالاستغراب وكأن الموعد خطأ او المكان خطأ .. بحثنا عنك في كل مكان ولم نجدك وجعلنا اصحابنا يدخلون علي صفحتك لعل هناك تفسير او توضيح ..ولكن بالطبع لم نجدك .. لانك كنت في قهوة تشاهدين القذافي ثم ذهبت مع اصدقاء للاستمتاع بندوة المستشار البسطويسي .. وبالطبع ذهبت بعدها للبيت ..
    نحن نزلنا الثلاثاء دون اقتناع لاننا يد واحدة ..ولاننا رأينا ان لا نتشتت ..الا ان اليد الواحدة لا تترك اصابعها في التحرير وتذهب لحضور ندوة..
    عموما .. لكل المصريين الذين كانوا معنا من يوم 29 يناير وحتي نهاية الاعتصام بالتحرير .. لكل من جلس بجانبي علي الرصيف وكل من وقف جانبي يهتف مغي واهتف معه .. لكل من تشاركت معه رعيف خبز ..اومن تشاركت معهم كوبا من الشاي.. من لعبت مع اطفاله في الميدان ..ومن تناقشت وتحاورت معه.. من استمعت اليهم واستمعوا لي .. لهؤلاء اقول
    انتم بالنسبة لي اشرف الناس واكرمهم واعزهم لقلبي ..
    ولكل الابطال الذين قادوا الثورة من يوم 23 وحتي 29 ..للذين تصدوا للامن المركزي وقتلة النظام يوم 28 ..والذين دحروا فلول البلطجية وامن الدولة يوم الاربعاء الدامي .. ولكل شهداء الحرية ومصابيها ومن سالت دمائهم علي الارض الطاهرة الطيبة ..
    لهؤلاء اقول انتم عزة مصر ..وكل منكم وسام علي صدر كل مصري ..والدم السائل من شهدائكم غسل عار الصمت والخنوع عن كل المصريين وجعل صوتنا اليوم يسمع في كل انحاء المعمورة ..
    يكفيني شرف انني عشت ايام الثورة العظيمة وشرف انني كنت واحدا من اللاحقين بجموعها .. يكفيني ويكفي اولادي شرفا اننا من نفس الشعب الذي ينتمي له هؤلاء الابطال .
    بالنسبة لي الثورة انتهت يوم الثلاثاء .. ما لم ينتهي ولن ينتهي حق الشهداء .. لن يضيع حق الشهداء ..ولن اصمت ولن اسكت الا بعد ان ينال القصاص كل من شارك او ساهم او دعم او سمح او سكت علي قتل الابرياء العزل من شبابنا .
    لن استبدل حقهم بدستور ولا حكومة ولا انتخابات .. لن نكون يوما احرار ان نسينا دماء من سقطوا منا لنعيش نحن ..القصاص للشهداء سيكون دوري في هذه المسيرة المصرية نحو المستقبل .. ..

    ReplyDelete
  88. ارجو الملاحظة ..الف من اقباط مصر الان في ميدان التحرير للتعبير عن سخطهم لمقتل احد الرهبان ..شاركوا اخوانكم مطالبهم كما شاركوكم ..الامر فرصة جديدة لتجديد دم المتظاهرين واثبات روح الوحدة في الثورة

    ReplyDelete
  89. فعلا لازم منتعوجش على الجيش..ومهم جدا كلمة تخلى عن مهامه كرئيس جمهوريه فقط.. يبقى الهتاف الاساسى لازم يكون دستور 71 .. ده مش قابل للتعديل
    روح الشهدا علينا تنادى.. دستور جديد ينقذ بلادى
    ياجيشنا يا عظيم.. حقق حلم المصريين

    وما شابه

    ReplyDelete
  90. عرفت ان كان فيه مشاكل بخصوص الصعود للمنصه.. فارجو من المنظميين عمل برنامج محدد يدون فيه اسماء من يرغبون فى الصعود للمنصه ومدة المكوث على المنصه وترتيب الصعود ويمكن ان يكون بالترتيب الابجدى للاسماء وذلك لتفادى سوء الفهم واتاحة الفرصه للجميع حتى من ينتقد الثورة لكى تعبر الثورة عن روح التغيير الجديد وعدم الاقصاء

    ReplyDelete
  91. تحليلك للامور رائع لا راشع مش كفايه ... بديع انا اول مره ادخل هنا لكن انا كان عندى زعل من الجيش و كنت عارفه انو ممكن يكوم بيماؤس عليه ضغوط من فلول النظام القديم و طبعا من امريكا و لكم كنت برضه لسه زعلانه من الديش لكن انتى فعلا دلوقت اقنعتينى تماما انى كنت غلطانه و لازم منديش فرصه لمبارك و اتباعه يشقوا الصف اشكرك من كل فلبى

    ReplyDelete
  92. على فكرة صدمتينى يا نواره باتهامك ليه بالنفاق لمجرد إن أنا عاتبت على الجيش أو انتقدته فى بعض الأمور ، عيب كده يا نوارة أنا اشتركت معاكم فى الثورة ، وكان نفسى أشوفك على فكرة لكن .. معرفتش بتمنى عقلك يكون أكبر من كده ، أنا حاطك فى نظرى حاجه كبيرة وبعرف إن انتى كده فعلا

    ReplyDelete
  93. على فكرة صدمتينى يا نواره باتهامك ليه بالنفاق لمجرد إن أنا عاتبت على الجيش أو انتقدته فى بعض الأمور ، عيب كده يا نوارة أنا اشتركت معاكم فى الثورة ، وكان نفسى أشوفك على فكرة لكن .. معرفتش على فكره لسه قريها وذكرت إن أنا انتقدت الجيش من شويه بس مكنتش بعرف إن انتى قلتى على كده بتمنى عقلك يكون أكبر من كده ، أنا حاطك فى نظرى حاجه كبيرة وبعرف إن انتى كده فعلا

    ReplyDelete
  94. الشرعيه الثوريه:

    اللي فهمته ان في قوانين الشعوب فيه نوعين من الشرعيه.

    1- الشرعيه الدستوريه و دي مش محتاجه شرح

    2- الشرعيه الثوريه و هي ببساطه ان لما تقوم ثوره زي حالاتنا كده (و قد تم بالفعل الاعتراف بها كثوره الشعب المصري) بيحصل انه تسقط الشرعيه الدستوريه (الرئيس السابق حسني مبارك كان يستمد شرعيته من الشرعيه الدستوريه و يسقط بسقوط الشرعيه دي)و يتم العمل بالشرعيه الثوريه اللي اول حاجه بتعملها انها بتعمل دستور جديد و يتم عمل استفتاء شعبي عليه لاقراره و تفعيل العمل به كدستور للبلاد.
    الكلام ده معناه ان باعتراف المجلس العسكري بشرعيه الثوره (و ده حصل بالفعل) بالتبعيه بيعترف بسقوط الشرعيه الدستوريه و اقامه الشرعيه الثوريه.
    فالو الدستور الجديد هياخد وقت و القوات المسلحه مش هيقدروا يعملو كل حاجه في نفس الوقت
    الكلام ده تمام اوي, انا متاكده ان القوات المسلحه اهم حاجه عندهم حمايه الوطن و بالتالي حمايه الشعب و المحافظه علي مصالحه. و علي ضوء الكلام ده مينفعش نعمل انصاف حلول .

    تعالو نشوف ايه الاحتمالات اللي بنواجهها لو كملنا علي اساس ان الوقت ضيق و كده:

    1- كل يومين نشيل وزاره و نحط وزاره بسبب تورط المسئولين في قضايا الفساد و بكده ننسي الاستقرار في المؤسسات الحكوميه.

    2- هنعمل انتخابات بعد كام شهر محدش يعرف المرشحين فيها لان مفيش وقت حد يجمع ناس و يحكي عن برنامج انتخابي او الناس نفسهم يتاكدو من نزاهه مرشحيهم و ده في احسن الظروف, في اسوا الظروف المرشحين اللي هييجو هيمشوا في نفس طريق التزوير و الفساد لان محدش حاسب اللي قبلهم لسه عشان مكنش فيه وقت, من الاخر هنرجع تاني لسلطه الفرد فوق سلطه الشعب, مش هيخاف من محاسبه ابناء دايرته الغلابه ليه لانهم ملهمش ضهر و هوه باشا و عضو مجلس موقر مش بيفكر انه موظف عندهم و هما اللي بيحاسبوه علي تنفيذ وعوده و المطالبه بحقوقهم.

    3- هيكمل باقي المفسدين الصغار فسادهم لان محدش كان فاضيلهم وقت الحساب و اللي فات مات و احنا في مرحله جديده و عايزين نبني و الكلام الحلو ده و بالتالي هتوصلهم رساله انك تسرق براحتك طالما بتسرق علي خفيف .

    4- هنلاقي بعد كل اللي عملناه ده اتغيرت رؤوس النظام لكن اللي جاي بيمشي علي خطاهم لانها بتكسب اكتر و مفيش حد هيحاسبك دي زوبعه في فنجان و تاخدلها يومين و تنتهي

    5- هنفضل في موضوع الاعتصامات الفئويه الي مالا نهايه. الناس مبقوش خايفين خلاص و ليهم حقوق و مفيش وقت عند الجيش يصلح كل ده في وقت واحد و مش بيثقوا في الحكومه يعني اي مسئول يوعدهم انه يحقق و يدقق و يرجعلهم حقهم و يشوف مظالمهم متاكدين انه كلام في الهوا و في فكرهم ان الطريقه الوحيده اللي يرجعو بيها حقوقهم انهم يوقفو حال الشغل و بكده يضغطو علي المسئولين اللي مطلعوش يعبروهم الا بعد ثوره و اعتصام و طبعا مستحيل الدوله يكون فيها فلوس لكل الناس في وقت واحد في ظل الخساره الاقتصاديه و اللي مستمره باستمرار الاعتصامات العماليه يبقي كده هنفضل نخسر و الناس برضو مش هتاخد حاجه

    .

    ReplyDelete
  95. تابع / الشرعيه الثوريه:

    طبعا محدش عايز يشوف الصوره دي كلنا و اولنا القوات المسلحه عايزين نبني و نكسب و نستقر و نرجع حقوقنا كمان , طب المؤسسه العسكريه معندهمش وقت لكل ده و لا يقدروا يكونو في كل الاماكن في وقت واحد يبقي الحل اننا نساعدهم :

    1- لجنه تعديل الدستور تقوم بوضع دستور مؤقت يراعي الحريات و يحد من سلطه الفرد مقابل سلطه الشعب في جميع مؤسسات الدوله و بكده يضمنلنا الحد من اي فساد جديد في المرحله الانتقاليه و يتم العمل بيه حتي الانتهاء من ارساء البنيه الاساسيه للحياه السياسيه في مصر و عشان يدي فرصه للشعب يعرف حبيبه من عدوه زي ما بيقولو مش كل واحد يقولك ده كويس يبقي انتخبه مش لازم تديني فرصه اسال و اعرف و اشوفه هيقدملنا ايه و اذا كان شريف و لا لا.

    2- فيه مشكله ثقه رهيبه بين الشعب و المسئولين عن الدوله ماعدا المؤسسه العسكريه طبعا و المؤسسه العسكريه صعب تعمل كل حاجه , طب ما تخلو الشعب يساعدكم, مش معقول مفيش 35 واحد شريف في بلد فيها 85 مليون مواطن يصلحوا يكونو وزراء, احنا مكنش عندنا حياه سياسيه حقيقيه اصلا ليه بقي مصممين تجيبو سياسيين سابقين و تعينوهم وزراء, اكيد في علماء و مفكرين و رواد شرفاء و عندهم خطط فعاله لتنظيم مؤسسات الدوله و محاسبه المفسدين في داخل المؤسسات دي صغار او كبار و يقدروا يقدمو للعاملين وعود بخطه زمنيه لتنفيذ مطالبهم و التحقيق في مظالمهم, وقتها هيبقو الناس هما اللي اختاروهم و اكيد هيبقو واثقين فيهم و يرجعو لاشغالهم و هما مطمنين علي حقوقهم اللي مش هتضيع.

    3- نفس الوزراء دول يبداوا يفتحو ملفات الفساد في مؤسساتهم و تعيين مسئولين شرفاء في المؤسسات الفرعيه و بكده هيسهلو سرعه محاسبه المفسدين و تخفيف الضغط علي المؤسسه العسكريه من الناحيه دي

    4- مشكله الثقه بين مؤسسات الشرطه و الشعب و اللي خليتنا بنطالب بالغاء قانون الطوارئ برغم الحاله الامنيه الي مش تمام حاليا لاننا شايفين ان اللي هيعملوه فينا المجرمين و الخارجين عن القانون اقل من اللي بيعمله فينا القانون نفسه, لما يكون فيه وزير داخليه من خارج مؤسسه الشرطه اللي فقدت ثقه الشعب و تكون مهمته محاسبه المفسدين داخل وزارته و تطبيق القانون عليهم كده هنضمن ان محدش هيتعرضلنا بالباطل بدعوي قانون الطوارئ, و ليه لازم قانون الطوارئ يبقي صوره اخري لانعدام تطبيق القانون و انتهاك حقوق المواطن اللي ملوش ضهر, ليه ميكونش ليه حدود, ليه اللي يتقبض عليه في ظل قانون الطوارئ يبقي في عداد المفقودين, لو بيحمي البلد بجد لازم يحمي شعب البلد لان مصر هي شعب مصر يبقي سيف علي رقاب المفسدين مش الشرفاء و الغلابه و اصحاب الراي, تقدروا تحطوا معايير محدده لقانون الطوارئ و لفتره محدده يتم العمل فيها ليل نهار من الشرطه لتحقيق الامن و انهاء حاله الطوارئ, و ياريت حد يحاسب الشرطه اللي سايبين شغلهم و مخليينا نحمي بيوتنا باللجان الشعبيه و احنا اللي بندفعلهم مرتباتهم.

    5- المجلس الرئاسي المقترح ممكن يبقي من 3 شخصيات فقط 2 منهم مدنيين و 1 عسكري عشان يخفف المسئوليه عن المؤسسه العسكريه في حاله اطاله المرحله الانتقاليه اللي لا مفر منها لانها مرحله اساسيه للي جي بعد كده, اللي مش هيتحاسب فيها هيطلع له اتباع بعدها يمشوا علي منهجه و خطاه و نرجع نعمل ثوره تاني بقي عشان نغير و هكذا و مش هنخلص و ممكن نعمل استفتاء عام علي ال 2 المدنيين اللي فيه عشان نضمن موافقه الشعب و نزاهه الحكم المؤقت.

    كده بقي احنا و الجيش نبقي ايد واحده بجد للاصلاح و منديش فرصه لحد يعمل فتنه بين الجيش و الشعب او فتنه طائفيه تلهي الشعب و تضر البلد, كده هنبقي بنحاسب و نصلح في نفس الوقت و ندي فرصه لل 85 مليون عشان يبنو بلدهم بدل ما يشكو في بعض و يعادو بعض و نقضي علي العداء بين الدوله و الشعب

    ReplyDelete
  96. اعتصام اعتصام حتى يسقط النظام
    اعتصام اعتصام حتى يسقط النظام

    ReplyDelete
  97. بصي يا نوارة انا ليه رأى وأرجوكي تفكرى فيه .. الجيش بيعامل العاطل في الباطل بإحترام علشان الدنيا لسه مش مستقره ومش عايز يتقال ان الجيش بيضرب في الناس.. يعنى لما بيجى واد صايع يقل ادبه ظابط الجيش مبيعرفش يعمله حاجه والامن سايق العوج ومش بيساعدعلشان يعجز الجيش ويفشله وفلول الحزب الوطنى وبلطجيته بيحاولوا ومش هيزهقوا لأنها مسألة حياه او موت بالنسبه لهم .. وشوفتى النهارده سفالة امناء الشرطه اللى ولعوا فى مبنى الداخليه والجيش معرفش يعملهم حاجه علشان مش عايز يتقال انه بيقمع المظاهرات ولما الجيش حاصرهم طلعوا على التحرير .. انا من رأيي نفوت الجمعة دي بس علشان ندي فرصه للجيش انه يلم الاشكال دى ويلم الدنيا شويه ويشد على البلطجيه براحته وينضف الدنيا شويتين وفى خلال الوقت ده نحاول نتكلم مع الجنرالات بشكل ودي فى مطالبنا .. لو محصلش تقدم خلال الاسبوع اللى جاي ننزل كلنا تاني .. حتى الموضوع يبقى مش لعبه ونثبت للجيش اننا بنحاول نتعاون معاه .. نديله يومين بس ونحاول بشكل ودى علشان ميدخلش حد يبوظ الليله
    ارجوكي فكرى فى كلامي ولو مش عاجبك قوليلي ليه برضو انتى في صورة وأدرى

    ReplyDelete
  98. يا نوارة كلامك مظبوط مش عايزيين رجل اى اجنبى تدخل ليبيا.
    هل يمكن نقنرح على الجيش حبيب الشعب ان يرسل كام طائرة تقصف قصر هذا الوحش وبعضها ينزل قوات تهجم على المتوحشين المرتزقة
    انا سمعت امبارح ما فهمت منه انهم يريدون تدخل الجيش المصرى؟

    رواء

    ReplyDelete
  99. طيب بداية يا نوارة يعلم الله اني مش من اتباع النظام ولا اي شيئ .. وانا مشارك في الثورة من بدايتها و انضربت و اتسحلت و اعتقلت و اتخدت 5 غرز في راسي .. يعني مش واحد عميل ولا اي شيئ انا بمهد لاني بصراحة معارض التوجه الحنين مع الجيش.

    اللي اعرفه يا نوارة ان مفيش قوة حقيقية في البلد دلوقت غير الجيش وهو اللي مالك زمام الامور يبقى ايه اللي مانعه؟

    هفترض جدلا ان كلامك صحيح .. هل سلطته ضعيفة لدرجة انه يقبل بوجود بقايا النظام كده وينفذ هو آجندتهم اللهم إلا إذا ضغطنا إحنا؟ طيب ده معناه ان احنا اداة دفع نحو المطالب؟ طيب هو ليه ما يستخدمناش كسلاح بدل ما يتعبنا و يطول الوقت وانت عارفة ان الوقت هو من ضمن العوامل اللي مخوفانا؟ إيه اللي يمنع الجيش يقيل فشيق وعصابته كلها ويستنجد بينا واحنا هنخرج في مظاهرات مليارية مش مليونية ؟ يعني ليه هو في صفهم إلا إذا ضغطنا إحنا؟ طيب ما يضغط معانا واحنا ندعمه؟

    اللي اعرفه يا نوارة بالتاريخ ان البلد محكومة من المؤسسة العسكرية من ايام عبدالناصر .. يبقى إزاي اثق انا في الجيش في مسائل سياسية زي كده؟ ده خطر جدا وخاصة مع تاريخنا مع الجيش ؟

    انا عارف ان الجيش وطني وزي الفل بس مش في السياسة يا نوارة .. تاريخ الجيش معانا مش حلو ابدا في السياسة .. وبصراحة انا عايزك تشرحيلي اكتر يمكن انا مش فاهم!!! وبعد ما افهم منك هتبدأ اقتراحاتي .. بس عايز اعرف على ايه بترتكن ثقتك العمياء في الجيش دي؟

    ReplyDelete
  100. معلش يا نوارة عشان انا بحب اجيب من الاخر يعنى يوم الجمعة هننادى ب
    1-دستور مؤقت
    2-حل جهاز امن الدولة
    3-الجيش و الشعب ايد واحدة
    و مش هنجيب سيرة الحكومة و لا احمد شفيق و لا وجدى و الناس دى خالص اصلهم الصراحة مستفزينى ، منزود كمان مطلب
    4-اسقاط الحكومة الحالية
    ايه رايك؟ و للا احنا كده هنضايق الجيش؟

    ReplyDelete
  101. الحمد لله رب العالمين
    الحد الأدني للأجور يجب أن ينفذ تدريجياً علي أساس مبدً واضح يتفق عليه في الدستور أو أعلان مبادئ هو تقييمه بما يعادل جنيه و ربع ذهب و تغيير نظام الأجور و العمل و الكلام ده ينطبق علي أجور الشرطة و الجيش برضه إن تغيير نظام الأجور هو جزء مهم من تغيير النظام في مصر ليهدأ العمال و يعرفوا لماذا يجب ان يناصروا تغيير الدستور بدلا من أن يقال عن مظاهراتعم أنها فئوية و ربنا يلطف بعباده موفقين إلي الخير

    ReplyDelete
  102. نوارة تحياتى لكى وللمستشار البسطويسى .. حاجة واحدة يجب الاصرار عليها فى الدستور مؤقت او دائم عند تحديد مدة الرئاسة يجب الا تكون قابلة للتعديل على غرار باقى نصوص الدستور ايا ما كانت الاجراءات الاحترازية التى سيتضمنها الدستور من اجل ضمان عدم تعديله حسب اهواء صاحب السلطة فى اى وقت...
    خالص التقدير
    نميرة نبيل نجم

    ReplyDelete
  103. شوفتى يا نوارة مظاهرات فى الكاتدرائيه معناه ايه معناه برضه ان البطء فى الجارءات من جانب الجيش بيشجع على امتداد الثورة المضاده مش طبيعى الناس عايزه سرعه شويه

    ReplyDelete
  104. السلام عليكم يا نوارة

    أنا متفق معاكي بس خلينا ننتبه لنقطة مهمة وهي أن فيه ناس كتير من البسطاء او حتى اللي فاهمين مش مستوعبين أبعاد الدستور الحالي وانا كنت منهم قبل ما أقراء كلامك وأكيد انتي كمان قبل ما تسمعي كلام المستشار البسطويسي يبقى ده يخلينا نوصل لاستنتاج وهو اننا لازم نحدد هدفين واضحين للنزول

    الهدف الاول - هدف يشتغل عليه الناس اللي استوعبوا وهو اعلان دستور مؤقت

    الهدف الثاني - يكون هدف واضح للكل يشتغل اللي متشرحلوش نقطة الدستور وهو هدف تفكيك ومحاكمة امن الدولة

    لازم اللي ينزل يكون عنده هدف واضح يا إما حنيجي وسط النهار نلاقي نص الناس مشيو عشان مش عارفين هما نازلين ليه

    رجاء النقاش والتأكيد

    ReplyDelete
  105. الأخ KB
    متهيالى عندك حق فعلا مطلوب منك يا نوارة تقييم الموقف و ماحدث فى مليونية الثلاثاء اللى كنتى متحمسه لها ممكن نعرف الخطأ فين علشان نتلافاه ماتنسيش يا نوارة الكثيرين وضعوا ثقتهم فيكى ياريت توضيح او اعتذار

    ReplyDelete
  106. مش عارف لية حاسس ان الباب شنودة هيكون لية دو ر كبير فى الثورة المضاضة يانورة الراجل ده خطير جدا واخطر حاجة انه له تاثير كبير على اخوانا المسحين وياريت مننساش موقفة من الثورة وانة الوحيد الى بيتكلم مع مبارك فى شرم الشيخ بشكل يومى هو بيقوله اية كل يوم صحيح
    http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=357440

    ReplyDelete
  107. ممكن بس تفهمينا ازاي النظام السابق هيستعين بعمرو موسى أو عمر سليمان ؟؟؟
    معنى كده ان عمرو موسى منهم ؟؟؟
    من فضلك يانوارة الكلام ده خطير
    ومحتاج منك تفصيل مدعم بالأدلة
    لأن كلامك هيفرق
    كده هم حتى لو خسروا حربهم في الثورة المضادة هيكسبوا من ورا عمرو موسى لو وصل للحكم لأنه محبوب على المستوى الجماهيري

    محتاجين شرررررح ضروري يانوارة لأني من نشطاء الإنترنت وباحاول أوصل الصورة على ماقد ماباقدر

    ReplyDelete
  108. عجبني إنك إعترفتي بغلطك في موضوع الثلاثاء كده إتأكدت إنك حد بياخد و يدي في الكلام و ده كويس أوي اليومين دول أهم حاجة نفضل كلنا واحد

    ReplyDelete
  109. والنبي ياأبلتي أنا عندي إقتراح! إيه رأييك نجيب الواد القردافي ملك ملوك السرتنة بالرابسو ونعدمه على مزبرة سليمان الحلبي وعلى أنغام أغنية ركبني عالمرجيحة بقميص النوم والنبي ياأحمد

    ReplyDelete
  110. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  111. سفراء الليل فى عزبة أحمد أبوالغيط
    بقلم: وائل قنديل
    ما معنى أن يجرى أحمد أبوالغيط فى جنح الظلام حركة تغييرات فى السفراء ويوقع عليها الرئيس السابق للاعتماد قبل خلعه بساعات؟
    هذا ما حدث مساء الأربعاء الماضى، حيث أعد أبوالغيط حركة سفراء على عجل وحصل على توقيع مبارك عليها، على الرغم من أن حركة السفراء الاعتيادية لا تعتمد إلا فى شهرى مارس وأبريل من كل عام؟
    ما الذى جعله «يسلقها» على عجل قبل سقوط مبارك بأربع وعشرين ساعة؟
    هل كان أبوالغيط موقنا بأن النظام سقط أو فى طريقه للسقوط فأراد تلغيم وزارة الخارجية فى وجه أى جديد قادم؟
    أم أنه أراد تسكين الأصدقاء والمحاسيب فى مواقع كانوا موعودين بها قبل أن يرحل عن الوزارة؟
    الخطير فى الأمر أن الحركة لم تعلن وجاءت وكأنها مكافآت سرية لأهل الحظوة، فضلا عن أنها لم تبلغ لأصحاب الشأن إلا يوم 14 فبراير، والخطابات الموجهة لمن شملتهم الحركة تقول بناء على قرار رئيس الجمهورية، والكل يعلم أن مصر بلا رئيس جمهورية منذ الحادى عشر من فبراير. ولذلك كان طبيعيا ألا تظهر الحركة فى الصحف القومية كما هو معتاد، ويقال إنها ظهرت فى الطبعة الأولى من أهرام الاثنين ثم سحبت فجأة؟
    لكن ماذا فى حركة أبوالغيط؟
    أول ما يلفت النظر أن وزير الإعلام المخلوع أنس الفقى كان حاضرا وبقوة، إذ تضمنت الحركة تعيين رئيس الهيئة العامة للاستعلامات اسماعيل خيرت سفيرا لمصر فى ألمانيا وواضح أنها مكافأة له على أنه أبلى بلاء حسنا فى ممارسة التضليل الإعلامى بشأن الثورة، وإهانة وعرقلة عمل المراسلين الأجانب الذين جاءوا لتغطية الأحداث، ولكى ينعم خيرت بسفارة ألمانيا كان لابد من إخلاء المكان له ومن ثم نقل سفير كفء ومشهود له بالنزاهة والاستقامة من ألمانيا إلى جمهورية التشيك وهو السفير عزالدين رمزى، وبالمناسبة هو ليس مصدر هذه المعلومات كى لا تمتد يد أبوالغيط له بالبطش.
    وفى مخالفة أخرى صارخة لقوانين السلك الدبلوماسى اشتملت الحركة على تعيين خالد نادر رحيم سفيرا لمصر فى كولومبيا، وكل مؤهلاته أنه نسيب حسام زكى المتحدث باسم خارجية أبوالغيط، والأنكى أنه كان خاضعا للتحقيق فى قضايا مالية رغم أن قواعد السلك الدبلوماسى تشدد على ألا يكون المترقى قد أدين فى قضايا مخلة بالشرف حتى لو برئت ساحته.
    كما أنه بمقتضى قوانين السلك الدبلوماسى يجب أن يكون من يرقى لمنصب رئيس بعثة قد أمضى عامين فى العمل كوزير مفوض، بينما نسيب المتحدث باسم الوزارة لم تتم ترقيته كوزير مفوض إلا منذ شهور قليلة.
    وتضم الحركة فى مجملها أسماء لزوجات وأقارب مسئولين كبار فى الوزارة بعضهم لم يخدم خارج مصر من قبل ورغم ذلك أصبحوا بين عشية وضحاها سفراء.
    لكل ذلك وغيره لا يليق بمصر بعد أن تخلصت من نظام فاسد أن يستمر الفساد بعد ثورتها البيضاء؟

    ReplyDelete
  112. ازيك يا نوارتنا انا زعلان منك انت عايزة تبعتيلنا مبارك المنصورة

    ReplyDelete
  113. السلام عليكم:
    بصي يا نوارة...
    معاكي في ان الدستور القديم لازم يتلغي تماما ولابد من استخدام الدستور القديم بعد تعديله كدستور مؤقت يسري العمل به طوال الفترة الانتقالية والى حين وضع دستور جديد..
    ولازم نصر على المجلس الرئاسي وحكومة الكفاءات المستقلة الانتقالية لأن الحكومة الانتقالية دي هيه اللي هتحل الحزب الوطني وأمن الدولة..
    كمان لازم تعديلات الدستور تتضمن المواد الخاصة بحاسبة الرئيس ومجلس الوزرا والوزرا والقيادات الكبيرة عغلشان نعرف نحاكم مبارك وسليمان وشفيق...
    من غير محاكمتهم لن نتمكن من ازالة النظام القديم ووضع نظام جديد..
    وفيه حاجة تانية مهمة جدا فاتت عليكي من الكلام اللي قاله المستشار البسطويسي:
    وفقا للدستور الحالي الذي يتم تعديله فإن مبارك لا يزال الرئيس الشرعي والفعلي للبلاد ولا يزال عمر سليمان نائبا له.. يبقى وفقا لكلام المستشار البسطويسي نفسه يبقى مفيش حاجة اتغيرت والنظام القديم كله موجود وبيطبق نفس الاصلاحات الوهمية اللي مبارك عرضها على الثوار..
    ايه الحل في المشلكة العويصة دي؟
    من رأيي ان المجلس العسكري الأعلى لازم يصدر قرار بإلغاء الدستور القديم.. ايوه الغاء مش مجرد تعديل وبس..
    وقرارآخر ينص على استخدام الدستور القديم بعد تعديله بالشكل الذي يضمن القضاء على النظام القديم كدستور مؤقت الى حين وضع دستور جديد...
    وأهم خطوة لازم المجلس العسكري الاعلى يحل وزارة شفيق ويسلم السلطة لمجلس رئاسي وحكومة كفاءات مستقلة انتقالية...
    صدقيني من غير ده هتلاقي نظام مبارك طالع لنا من الجحر تاني...
    لازم مطالب المظاهرة المليونية بكرة ان شاء الله تكون كالتالي:
    1- الغاء الدستور
    2-حل حكومة أحمد شفيق (بعدين هنحاكمهم)
    3-استخدام دستور مؤقت |(هو الدستور القديم بعد التعديلات المطلوبة)
    4- تشكيل مجلس رئاسي
    5-تشكيل حكومة كفاءات مستقلة
    وبالنسبة لحل أمن الدولة وتشكيل جهاز شرطة جديد على اسسس وطنية وغيرها من المطالب فالحكومة الانتقالية هي التي ستتولى كل ذلك..
    وبكرر تاني وتالت: لازم قرار بالغاء الدستور مش تعطيله وبس.. الثورة يعني الغاء الدستور ووضع دستور جديد
    مشروعية ثورية يعني الدستور القديم ملغي وباطل

    ReplyDelete
  114. Nowara I missed you where have you been. Anyway I am so glad to hear that Chancellor Bastaweesy is back in Cairo I know he was working some where at one of the Gulf Emerats. He is a treasure he should be communicating with Tarek el Beshry and conveying his concerns to him and he should be one of the three in the presidential counsel. The coming Friday has to be over million, we have to get red of Shafik and his gang, I was very disappointed with Dr. El Gamal for accepting the deputy PM position at this wezara. I agree with C Bastaweesy with his concerns for the disputes among the revolutionists, it is very important to do self-check and solve all problems to succeeds we have to we can not loos Rabena yehmeekom, ALLAH HAFEZ.

    ReplyDelete
  115. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    كل إخوتك في الله عندهم حق لما يقولولك إن غيابك يوم بحاله كثير خاصة المغتربين أمثالي اللي ما بيطمئنوش من الصحف و كلام الفضائيات. أنا زي ما قلت صمت و دعيت و قلت يا رب انت وحدك سبحانك المطلع و القادر بيدك الأمر من قبل و من بعد. و الاحساس بالعجز ما بيرحهوش اللا التوكل على الله و عمل كل ما في الامكان.
    أختي نوارة شكرا انك عرفتيني علي شخص محترم زي المستشار هشام البسطويسي , يا رب يكثر من أمثاله! برضه في الآخر أحب اقوللك يا أختي في الله يا نوارة ما تتأخريش علينا كثير
    ربنا ينصرنا جميعا على الظلمة و الجبارين! آمين

    ReplyDelete
  116. بجد بجد كلامك ان جاز لي القول اقول بأنه درر دي اول مشاركة ليا بس متابع من زمان
    ربنا معاكي ويوفقنا كلنا لما فيه الخير والصلاح لمصر ويهدي الشباب اللي مش فاهم واللي مش حاسس
    يحيا خير اجناد الأرض
    وتحيا مصر
    بعد ازنك هاقتبس من النوت ده تحت اسمك طبعا علي الفيس

    ReplyDelete
  117. انا فخوره بيكي وبكل شباب مصر المستشار هشام البسطويسي لا غبار عليه ومافيش اتنين يختلفوا علي وطنيته احنا وراكم يا ولادي ربنا يحميكم

    ReplyDelete
  118. طبعا لازم استمالة الجيش الى طرف الثورة، لكن ميمنعش انو يفضل الشك والحذر طي القلوب. يعني مش لازم يتشال من الحسبان ان في الجيش طرف محافظ مش عاوز يتغير الكثير من النظام السابق (زي المشير طنطاوي في وثائق ويكيليكس)، او اطراف مرتبطة بمصالح مع النظام القديم. رأيي لازم الضغط على الجيش وتفادي الدفاع الاعمى عنه.

    اما التدخل الاجنبي في ليبيا فليه ما يكنش من طرف مصر؟ الجيش المصري يدخل ويحرر ليبيا من قرد قرود افريقيا السفاح. عارف انا بحلم بس يا ريت

    ReplyDelete
  119. اولا اللهم انقذ اهل ليبيا وارحمهم وانتقم من هذا السفاح القذر
    ثانيا الحمد لله حمدا كثيرا على جيشنا الوطنى الوفى الصالح
    أما بالنسبة لكلام الاستاذ هشام البسطويسى فهو كلام فعلا متوازن جدا واهم مافيه ان ندرك طبيعة الجيش وان ندرك كيف نتعامل معه فوهو يستحق كل الاحترام والتكريم وعلى رأيك مالهاش لازمة التناكة على الجيش والتشكيك فيه زى مابيعمل بعض الناس
    وبعدين كنت عايزة اسألك يانوارة هل شفتى الحوار اللى تم بين الجيش والابراشى واحد شباب 25 ومنى الشاذلى فى العاشرة مساء كان الجيش رائع ومثقف ورحيم وصدره رحب جدا احنا والجيش فعلا فى مركب واحد ومصلحة واحدة بس ومن غير ماتزعلى منى والله ماقصدى افرق الصف بس والله سؤال برئ جدا تفتكرى الخروج بالملاين ممكن يكون ضغط يثير حفيظة الجيش ولا الخروج بالملاين ضرورى عشان الاوباش بتوع مبارك يتلمو ويختشوا ويكشو وياخدو جنب ووالله العظيم انا بسألك لانى فعلا بحاول افهم ومتأكدة انى فاهمة احسن منى وهتفهمينى من غير ماتشككى فى سؤالى وليبيا نجاحها فى الثورة نجاح لثورة مصر وتونس طبعا اللهم انصرهم على مجرم الحرب القذافى

    ReplyDelete
  120. اولا اللهم انقذ اهل ليبيا وارحمهم وانتقم من هذا السفاح القذر
    ثانيا الحمد لله حمدا كثيرا على جيشنا الوطنى الوفى الصالح
    أما بالنسبة لكلام الاستاذ هشام البسطويسى فهو كلام فعلا متوازن جدا واهم مافيه ان ندرك طبيعة الجيش وان ندرك كيف نتعامل معه فوهو يستحق كل الاحترام والتكريم وعلى رأيك مالهاش لازمة التناكة على الجيش والتشكيك فيه زى مابيعمل بعض الناس
    وبعدين كنت عايزة اسألك يانوارة هل شفتى الحوار اللى تم بين الجيش والابراشى واحد شباب 25 ومنى الشاذلى فى العاشرة مساء كان الجيش رائع ومثقف ورحيم وصدره رحب جدا احنا والجيش فعلا فى مركب واحد ومصلحة واحدة بس ومن غير ماتزعلى منى والله ماقصدى افرق الصف بس والله سؤال برئ جدا تفتكرى الخروج بالملاين ممكن يكون ضغط يثير حفيظة الجيش ولا الخروج بالملاين ضرورى عشان الاوباش بتوع مبارك يتلمو ويختشوا ويكشو وياخدو جنب ووالله العظيم انا بسألك لانى فعلا بحاول افهم ومتأكدة انى فاهمة احسن منى وهتفهمينى من غير ماتشككى فى سؤالى وليبيا نجاحها فى الثورة نجاح لثورة مصر وتونس طبعا اللهم انصرهم على مجرم الحرب القذافى

    ReplyDelete
  121. اه انا اسفة نسيت اطمن عليك وحمد الله على سلامتك ومش هتصدقى فتحت مدةنتك اكتر من 50 مرة امبارح على امل تكونى كتبتى حاجة ماتغبيش علينا يانوارة وبالنسبة لعمرو موسى مع انى عارفة كويس انى مخى على ادو الاانى ارفض كل الاشكال القديمة يرحمنا شوية عمرو موسى ويخليه فى حاله هو خلاص مفيش الا الوجوة القديمة مصر مفيهاش ناس تانين لا سليمان ولا موسى ولا الشلة دى خلو مصر تفوق

    ReplyDelete
  122. بعد اذنك يانوارة انا كمان هستعير النص وانشره على الفيس بوك لو تسمحى طبعا .انا فى السعودية وحسه بذنب عشان مابعملش حاجة غير الدعاء اسمحيلى احاول اعمل حاجة انا على فكرة اتعلمت كمبيوتر واشتركت فى النت الى ماكنتش مشتركة فيه بعد25 ونفسى احس انى بشارك وعارفة طبعا ان دا ولا حاجة قصاد الى بتعملوه يأبطال

    ReplyDelete
  123. طيب يانوارة مطلوب من الحقوقيين وكل واحد عنده مستندات أو أدلة يتقدم ببلاغات للنائب العام في كل الناس اللي لحد دلوقتي سايبين زي أحمد نظيف وزي عمر سليمان وزي زكريا عزمي وزي صفوت الشريف وزي فتحي سرور ... وزي مليون واحد لو فضل واحد منهم بس يبقي خطر علي الثورة ومطالبها، ماتنسيش إنهم كونوا خلال 30 سنة قاعدة كبيرة جداً من المفسدين والمنتفعين، سقوط الرؤوس يعني انعدام أملهم في العودة لتهليب مصر والمصرين. برجاء الاهتمام بتقديم البلاغات المدعومة بلأدلة لأن النائب العام لايستطيع التحرك بدون بلاغ. ياريتني كنت أقدر أساعد في حاجة. مغترب مصري

    ReplyDelete
  124. نواره لو سمحتى امسحى كلمة منافق دى معرفش تمسحيها اذى يا إما ترجعى عنها فى نفس الضفحة ، مش هنقعد نخون بعض ، وده كلامك انتى لو تفتكرى يا إما هذه الكلمة خصم بينى وبينك يوم القيامة

    ReplyDelete
  125. ماتنسيش صفوت, صفوت لازم يتحاكم.

    ReplyDelete
  126. يا نوارة ممكن صياغة واضحة للمطالب، ومن وجهة نظري لو حصل وفعلا الفترة اللي قبل الانتخابات التشريعية أقل من 6 شهور يبقى لازم نعمل تجميد للنشاط السياسي للحزب الوطني... بحيث يبقى قدام شباب الثورة فرصة حقيقية في المنافسة وفي التنسيق مع الإخوان... دا أفضل ما يبقوا بيواجهوا الإخوان وبقايا الوطني... أنا عامل حملة لجمع مليون توقيع لتجميد النشاط السياسي لجميع أعضاء الحزب الوطني لمدة دورة برلمانية واحدة وجاري البحث عن صيغة قانونية... رابط الحملة :
    http://www.facebook.com/pages/%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%8A%D8%B9-%D9%84%D8%AA%D8%AC%D9%85%D9%8A%D8%AF-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D8%B7-%D8%A3%D8%B9%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%B7%D9%86%D9%8A/155488357838432?sk=wall

    ReplyDelete
  127. يا نوارة ممكن صياغة واضحة للمطالب، ومن وجهة نظري لو حصل وفعلا الفترة اللي قبل الانتخابات التشريعية أقل من 6 شهور يبقى لازم نعمل تجميد للنشاط السياسي للحزب الوطني... بحيث يبقى قدام شباب الثورة فرصة حقيقية في المنافسة وفي التنسيق مع الإخوان... دا أفضل ما يبقوا بيواجهوا الإخوان وبقايا الوطني... أنا عامل حملة لجمع مليون توقيع لتجميد النشاط السياسي لجميع أعضاء الحزب الوطني لمدة دورة برلمانية واحدة وجاري البحث عن صيغة قانونية... رابط الحملة :
    http://www.facebook.com/pages/%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%8A%D8%B9-%D9%84%D8%AA%D8%AC%D9%85%D9%8A%D8%AF-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D8%B7-%D8%A3%D8%B9%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%B7%D9%86%D9%8A/155488357838432?sk=wall

    ReplyDelete
  128. يا نوارة ممكن صياغة واضحة للمطالب، ومن وجهة نظري لو حصل وفعلا الفترة اللي قبل الانتخابات التشريعية أقل من 6 شهور يبقى لازم نعمل تجميد للنشاط السياسي للحزب الوطني... بحيث يبقى قدام شباب الثورة فرصة حقيقية في المنافسة وفي التنسيق مع الإخوان... دا أفضل ما يبقوا بيواجهوا الإخوان وبقايا الوطني... أنا عامل حملة لجمع مليون توقيع لتجميد النشاط السياسي لجميع أعضاء الحزب الوطني لمدة دورة برلمانية واحدة وجاري البحث عن صيغة قانونية... رابط الحملة :
    http://www.facebook.com/pages/%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%8A%D8%B9-%D9%84%D8%AA%D8%AC%D9%85%D9%8A%D8%AF-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D8%B7-%D8%A3%D8%B9%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%B7%D9%86%D9%8A/155488357838432?sk=wall

    ReplyDelete
  129. شكرا نوارة لنقل الحوار المفيد

    التخلي عن منصب القائد الأعلى للقوات المسلحة يتم تلقائيا بالتخلي عن منصب الرئاسة، وفقا للنص الدستوري "رئيس الجمهورية هو القائد الأعلى للقوات المسلحة" وهو نص مكرر في القانون العسكري
    المنصب الذي يبقى له هو رئاسة الحزب، لذلك فالتركيز على حل الحزب الوطني لانتهاكه القانون بتعديه على الثوابت الوطنية ، والعزل السياسي لأعضائه زي ما حدث في كثير من الثورات لمدة من 2-5 سنوات، يقلم أظافر الدكتاتور المخلوع
    تحياتي وشكري

    ReplyDelete
  130. http://www.islam-nogodbutallah.blogspot.com/
    رايي المتواضع , ان الجيش مش مسيطر على البلد لوحده , فيه ناس تانية غير الجيش في السلطة , والمحترمين اللي بنشوفهم من الجيش مش اجماع دول اغلبية , وده معناه ان احنا نتعامل مع الجيش باحترام علشان منخسرهمش ومنخليش موقفهم ضعيف وفي نفس الوقت ضغط شعبي للخلاص من امن الدولة ووزير الداخلية الكذاب وحكومة تكنوقراط مش حكومة حزب وطني بريحة المعارضة
    *

    ReplyDelete
  131. سؤال للمستشار هشام الذي نجله ونحترمه جميعا
    هل حدود تفويض اللجنة من قبل المجلس العسكري تسمح بذلك؟
    ال14 مادة بذاتهم محتاجين اضافة مواد أساسية غيرهم ليصبحوا اعلان دستوري، بعض المواد المكملة اللي ماكانش فيها عور زي 74و75 تضاف للإعلان الدستوري او الدستور المؤقت
    كذلك المواد المحددة لهوية الدولة زي المادة الثانية، لو لم نضفها سيفتح هذا باب فرقة لا تنتهي وهم طبعا هينفخوا فيها

    التفويض كان صادر لإصلاح عدة مواد وما يرتبط بها من مواد تتعلق بالإصلاح الديمقراطي وما يتبعه من تعديلات في القوانين

    لو اللجنة تجاوزت التفويض هل ده هيكون قانوني ولا سهل اجهاضه؟

    ReplyDelete
  132. هو انا كتبت منافق فين وعلى مين؟

    ReplyDelete
  133. أختى الصغيرة فى السن الكبيرة قوى فى القيمة والمقام نوارة
    اتمنى ان اجد مقالاتك دى بس باسلوبك الاخر فى الكتابة منشورة فى الدستور
    حتى يستفيد منها ناس كتير
    مش كل الناس بتدخل على البلوج بتاعك وناس اكتر بتدخل على الدستور
    انا متابعك من زمن طوييييييييل
    ومصر بخير طول مااحنا بخير
    على فكرة انا بعمل بالخارج على استعداد لتقديم اى عون لشبابنا الاحرار
    ومستنى ردك

    ReplyDelete
  134. أختى الصغيرة سننا وكبيرة قوى مقاما

    شوفى بقة انا متابعك من سنتين تلاته وكل يوم بصبح عليكى من جده
    بس ياريت المقالات الطويلة دى تتكتب فى الدستور الاصلى لان فيه ناس كتيرة مش بتعرف تدخل على البلوج
    وكمان انا مش حقدر اعملك دعاية اكتر من كده
    الله ينور على ولاد بلدى
    وانا اتمنى ان اعود الى ارض وطنى اللى اتحرمت انا ارفع راسى واتباها به
    وكل الشباب لهم حق عليا لانك لاتتصور كيف اصبحت صورتنا خارج ارض الوطن
    اكرر مدين لكل شباب بلدى وتحت الامر فى اى امر يخطر لهم
    الى الامام يابنت مصر

    ReplyDelete
  135. هام جدا وعاجل رجاء النظر

    بالنسبة للدستور القديم احب ان تعلمى ان 95% من الشعب المصرى لايعرف من الدستور غير المادة التانية
    وكل ماحد يقول نلغى الدستور تثار حساسية المادة التانية
    فراى ان يتم التفاهم والتنسيق مع المصريين المسحيين فى الداخل على جميع مستوايتهم واقنعاهم ان وجود المادة التانية من الدستور ده فى صالحهم وصالح كل الشعب المصرى
    لانى استشعر ان فئه كبيرة من السلفيين سوف تقنع العامه ان الثورة دى بنت كلب كافرة وطبعا لايخفى علينا انه كان هناك سكك مابين امن الدولة ومشايخ السلفيين فى جولات سابقة
    يبقى نكسب ثقة اهل الكتاب ونحافظ على المادة التانية لنكسب ثقة الشعب المصرى المسلم بدون اى مواد دستورية

    ReplyDelete
  136. إيه يا نوارة ده -سلام الأول- بتردي وتتابعي تعليقاتنا، مش عوايدك قوللي مين غير عوايدك، طبعًا أنا بهزر، وبقول كده لأن شايف إن دي حاجة حلوة، وأنا أتمنى إن كل حاجة حلوة تكوني إنت أول واحد يعملها.

    وأما بالنسبة لكلام المستشار فأنا أوئيده تماما، وسوف أضع لكم الهتافات التي تلخص كتير من طلبتنا.

    قوم يا مصري يالا قول
    مين بكرة إللي عليه الدور

    قوم يا مصري يالا قول
    الدور على صفوت وسرور

    قول لمبارك يا طيار
    جبت منين 70 مليار

    قول لصفوت الشريف
    عمرك يوم ما كنت شريف

    قول لفتحي بيه سرور
    بكرة هيجي عليك الدور

    قول يا شهاب ويا هاني هلال
    حصلوا عز وصاحبه جمال

    يا زكريا عزمي بيه
    لسه قاعد فيها ليه

    قول للحزب الوطني الواطي
    عمرك ما كنت ديمقراطي

    قول لأمن الدولة طالق
    مش هتحكمنا الطوارئ

    قول لأمن الدولة حرام
    مش هنخلي عيونكوا تنام

    قول لأمن الدولة ونادي
    يا إحنا يا هما في الدنيادي

    قول لأمن الدولة ونادي
    حقنا راح فين يا بلادي

    قولها لأمن الدولة قوية
    مش هنسبكوا يا بلطجية

    قولها لأمن الدولة قوية
    بعد اليوم مفيش عبودية

    بالتالاتة طالق طالق
    أمن الدولة والطوارئ

    قوم وقول يا بنوك سويسرا
    اتسرقنا وفين فلوسنا

    قول يا مصر يا غالية عليه
    مش هنسيب كل الحرامية

    قول لعز يا طبال
    جبت منين 60 مليار

    قول لبطرس غالي بيه
    هيه تكية والا إيه

    قول لمحمد أبو العينين
    جبت فلوسك دي منين

    قول لأحمد بيه نظيف
    عمرك يوم ما كنت نضيف

    قول لوزارة البترول
    سامح فهمي لازم يغور

    إللي يبيع الغاز بجد
    بكرة يبيع النيل والسد

    بعتوا الغاز لإسرائيل
    بكرة تبيعوا نهر النيل

    هما باعوا الغاز ببلاش
    وإحنا دوخنا المعاش

    غاز بلدنا لينا لينا
    مش لدولة بتعادينا

    قول للي بنا الجدار
    وعلى إخواتنا فتح النار

    ياإللي بنيت السور والحيط
    مش عايزينك يا أبو الغيط

    قول لعيشه عبد الهادي
    الخدامة مش بنت بلادي

    مش عايزين إللي بيتهان
    ويبوس إيد الست سوزان

    قول لحبيب العدلي وسيده
    بكرة الشعب هيقطع إيده

    ولا حبيبي ولا عدلي
    إللي يموت ناسي وأهلي

    ولا عدلي ولا حبيب
    إللي يأمر بالتعذيب

    إللي يعذب أهله وناسه
    يبقى عميل من ساسه لراسه

    قول لانس الفقي كمان
    ليه خليت إعلامنا جبان

    ليه خليت إعلامنا رخيص
    يسمع كلمة كل خسيس

    مين النصاب والمحتال
    هوا علي الدين هلال

    مين النصاب والمحتال
    أحمد عز وسيده جمال

    مين النصاب والمحتال
    سرايا وعبد الله كمال

    مين إللي ع الكتف نط
    مكرم بيه وممتاز القط

    وأما بالنسبة للهتافات المؤيدة لأحرار ليبيا:

    شعب ليبيا يا أحرار
    يا أحفاد عمر المختار

    شعب ليبيا يا ثوار
    طلعوا الخاين م الدار

    شعب ليبيا يا أحرار
    احنا معاكوا في المشوار

    شعب ليبيا يا حبيب
    مش هنسيب شمسك تغيب

    شعب ليبيا يا حبيب
    مش هنخونك مش هنسيب

    شعب ليبيا يا مجاهد
    بأرواحنا ليك هنساند

    يا خارجية مصر فينك
    قتلوا اخواتنا قدام عينك

    مش هنرضى لمصر العار
    ولا هنسيب حق الأحرار

    قوم يا مصري ياالا قول
    لقذاف الدم يغور

    اطلع بره بلدنا قوام
    يوم في بللدنا مش هتنام

    اهرب يالا وقول لأبوك
    الأحرار مش هيسبوك

    قوم يا عالم بص وشوف
    قتلوا اخواتنا ع المكشوف

    القذافي وابنه السفاح
    مش هنسيبوا يوم يرتاح

    اللي بيقتل أهله وناسه
    راح نلعنه من ساسه لراسه

    القذافي بتاع الأخضر
    راح نخلي نهاره أغبر

    ReplyDelete
  137. هما سؤالين عايزين رد:
    1. لما الجيش محتاج ضغط الثورة ليه بيعاض نزول التحرير
    2. الجيش ليه خايف ياخد قرارات حازمة لما هو لوحده ف الصورة يعنى يشيل شفيق ووجدى ومرعى وابو الغيط ويلغى الدستور ايه المشكلة ؟ ساعتها امريكا اللى عامله نفسها بتاعة حريات وديمقراطية يبان وشها الحقيقي والاقزام بتاعة الوطنى تكش وتستخبى...الخوف هنا ملوش معنى والحذر ملوش لازمة لو عايز تاخد حقك خده كله مش حته حته عشان تدى فرصة للاقزام تكبر وتبرطع

    ReplyDelete
  138. لو النظام القديم طال انه يمسك واحد واحد من الجيش ويدبحه حايعملها.. زي ما حصل في ليبيا لما الجيش رفض انه يقتل المعارضين.. احنا والجيش في مركب واحد.. لو حد هجم علينا واحنا والجيش واقفين سوا في الميدان الجيش مش حيطلع يجري جوه الدبابه ويضرب اي حد وزي ماتيجي تيجي زي مالشرطه بتعمل معانا.. لا حايقف في الشارع بهدومه والسلاح اللي في جيبه وحانبقي احنا بالطوب وهما بالسلاح وخلاص واحنا الاتنين في الهوا سوي.. شوفو الشرطه و البلطجيه عددهم كام والجيش واحنا عددنا كام.. لازم تفهمو دور الجيش كويس.. ادخلو واقرو

    ReplyDelete
  139. لو النظام القديم طال انه يمسك واحد واحد من الجيش ويدبحه حايعملها.. زي ما حصل في ليبيا لما الجيش رفض انه يقتل المعارضين.. احنا والجيش في مركب واحد.. لو حد هجم علينا واحنا والجيش واقفين سوا في الميدان الجيش مش حيطلع يجري جوه الدبابه ويضرب اي حد وزي ماتيجي تيجي زي مالشرطه بتعمل معانا.. لا حايقف في الشارع بهدومه والسلاح اللي في جيبه وحانبقي احنا بالطوب وهما بالسلاح وخلاص واحنا الاتنين في الهوا سوي.. شوفو الشرطه و البلطجيه عددهم كام والجيش واحنا عددنا كام.. لازم تفهمو دور الجيش كويس.. ادخلو واقرو

    ReplyDelete
  140. قلتى كده علىَّ يا نواره لما علقت على أداء الجيش وكلام شادى معهام عن الإخوان المسلمين أنا مش من الإخوان بس أيام الميدان كنت بتمنى أكون منهم

    ReplyDelete
  141. http://www.youtube.com/watch?v=WBvZVaK2mJY
    جوزات مصريين علة قناة ليبيا!!!

    ReplyDelete
  142. كلام نواره صح100%100

    ReplyDelete
  143. ezayaek ya nawara
    ana saken 2odam 2asr 3abdeen we belsotfa kont agaza men el shoughl we la2et mozahra 2odam el biet fa ro7t 2ashofha la2et el ZAKARIA AZMY fe 2asr 3abdeen fe maktaboo
    ezay aslan ra2es el wozaraa yeseeb wa7ed mokal yerou7 el maktab beta3o yelem wara2o we yezabat 7alo
    lazem ya nawara tekalemy fe el mawdou3 dah we dah el vedio beta3et el mozahra date 24/2/2011
    we homa mawgdeen delwa2ty
    please post it
    http://www.youtube.com/watch?v=BFFRKJgh14s
    http://www.youtube.com/watch?v=QTlK23_eIYc

    thanks
    osama

    ReplyDelete
  144. كلام نواره صح100%100

    ReplyDelete
  145. http://dostor.org/society-and-people/variety/11/february/23/36865

    حق الناس دى لازم يرجع

    ReplyDelete
  146. ممكن لنك التعليق اللي قلت فيه كلمة منافق؟

    ReplyDelete
  147. يا اخت نوارة هو انا تعليقي مش محترم عن الاخ بهيج الشرر طيب لية مش بينزل عموما يانوارة انا لسة من دقائق شايف عز والمغربي وجرانة في القفص ونفسي ييجي اليوم الا القاكي قاعدة معاهم في نفس القفص والتهمة فلوس قطر ياريت تخاطبي المجلس الاعلي للقوات المسلحة بتفعيل قانون من اين لك هذا بصراحة يانوارة عايز اعرف قبضت كام من امير قطر نظيف اليد الملاك وسؤال علي جنب قربت من ال70 مليار بتوع مبارك والا لسة

    ReplyDelete
  148. الأختلاق
    بالنسبة لموضوع النفاق والمنافقين

    محمد طنطاوى said...
    html على فكره أنا اتكلمت كتيرعن الجيش يا نواره بس مكنش تشكيك ولا حاجه
    23 February 2011 21:51
    محمد طنطاوى said...
    على فكره أنا شايف إن اللى حصل فى الداخليه وحريق المستندات دى كانت تمثيلية وإن المستندات دى كانت تدين مسؤلين على درجة كبيرة فى الداخلية ، علشان كده الحكومة الموجودة دى مش فى مصلحة الثورة خالص
    23 February 2011 22:19
    محمد طنطاوى said...
    على فكرة صدمتينى يا نواره باتهامك ليه بالنفاق لمجرد إن أنا عاتبت على الجيش أو انتقدته فى بعض الأمور ، عيب كده يا نوارة أنا اشتركت معاكم فى الثورة ، وكان نفسى أشوفك على فكرة لكن .. معرفتش بتمنى عقلك يكون أكبر من كده ، أنا حاطك فى نظرى حاجه كبيرة وبعرف إن انتى كده فعلا
    24 February 2011 00:11
    محمد طنطاوى said...
    على فكرة صدمتينى يا نواره باتهامك ليه بالنفاق لمجرد إن أنا عاتبت على الجيش أو انتقدته فى بعض الأمور ، عيب كده يا نوارة أنا اشتركت معاكم فى الثورة ، وكان نفسى أشوفك على فكرة لكن .. معرفتش على فكره لسه قريها وذكرت إن أنا انتقدت الجيش من شويه بس مكنتش بعرف إن انتى قلتى على كده بتمنى عقلك يكون أكبر من كده ، أنا حاطك فى نظرى حاجه كبيرة وبعرف إن انتى كده فعلا
    24 February 2011 00:16
    محمد طنطاوى said...
    نواره لو سمحتى امسحى كلمة منافق دى معرفش تمسحيها اذى يا إما ترجعى عنها فى نفس الضفحة ، مش هنقعد نخون بعض ، وده كلامك انتى لو تفتكرى يا إما هذه الكلمة خصم بينى وبينك يوم القيامة
    24 February 2011 09:11
    محمد طنطاوى said...
    قلتى كده علىَّ يا نواره لما علقت على أداء الجيش وكلام شادى معهام عن الإخوان المسلمين أنا مش من الإخوان بس أيام الميدان كنت بتمنى أكون منهم
    24 February 2011 12:06

    ReplyDelete
  149. دورتلك على كلمة منافق ما لقيتهاش. انسيها بقى. و أرجوك ما تتأخريش فى انك تكلمينا على البلوج زى امبارح

    ReplyDelete
  150. الحروب والجروب
    بما ان الحرب اعلنت وخرج فلول بلطجية وفوحشية شبكة الأنترتت من مخبرين الداخلية والمنتفعين ليشوشوا على المخلصين فعلى المخلصين ان يراجعوا المحتوى التدوينى للمعلق فأن لم يجدوا لهم تاريخ تدوينى لمدة شهور على الأقل فليتجاهلونهم ولا يضيعوا وقتهم الثمين فى مهاترات
    فالمحتوى التدوينى لكل مدون هو بطاقته الشخصية واوراقه الثبوتية

    ReplyDelete
  151. ezayaek ya nawara
    ana saken 2odam 2asr 3abdeen we belsotfa kont agaza men el shoughl we la2et mozahra 2odam el biet fa ro7t 2ashofha la2et el ZAKARIA AZMY fe 2asr 3abdeen fe maktaboo
    ezay aslan ra2es el wozaraa yeseeb wa7ed mokal yerou7 el maktab beta3o yelem wara2o we yezabat 7alo
    lazem ya nawara tekalemy fe el mawdou3 dah we dah el vedio beta3et el mozahra date 24/2/2011
    we homa mawgdeen delwa2ty
    please post it
    http://www.youtube.com/watch?v=BFFRKJgh14s
    http://www.youtube.com/watch?v=QTlK23_eIYc

    thanks
    osama

    ReplyDelete
  152. http://www.almanar.com.lb/adetails.php?eid=11723&frid=51&seccatid=161&cid=51&fromval=1

    ReplyDelete
  153. نتفق و نختلف علي حكومة شفيق..
    لكن الكلام برضو دلوقتي عن عمرو موسي..باراشوت و خطر حقيقي علي الثورة..الحكومة ماشية ماشية لكن دا لو مسكها هيقعد 4 او تمن سنين..

    ReplyDelete
  154. انا مع الثورة اليبية بس المشكلة
    زي ماقولتي لو خلصت مع وجود القذافي او تدخل اجنبي
    بس انا خايف من نقطة مهمة هوه ازاي ليبا هتوحد نفسيها انا مش محلل ليبي و لا حاجة بس انا شايف انا ليبيا شرق و غرب و جنوب
    ممكن ةالشرق و الغرب يحصل بينهم مشاكل و تتحل بس
    الجنوب دول بربر و من افريقيا
    ربنا يستر
    بالنسبة لمصر بلدي الثورة الناجحة بتفرض شروطها بطريقتها
    و الطريقة هنا الضغط الشعبي
    بس انا ملاحظ ان كل وزير بيخرج بتحاكم
    بمعنى ان في وزره اعدين وعملين بلاوي و الحكومة مطلسمة عليهم
    بس انا عاوز اعرف الدستور لو اتلغى الحكومة هتتشال و لا لا

    ReplyDelete
  155. ايه يا جماعه الظاهر اعداء الثورة نجحوا فى بث الفرقه.. التحرير العدد مش زى الاول والساعه دلوقتى ثلاثه الظهر.. شوفتوا بقى ان الاختلاف وعدم تحديد وتركيز الاهداف والانشغال بلبيا قبل ان تنجح ثورتنا و الليبيين شعب شجاع وح يعرف ينجح ثورته اما احنا فبوارد الفرقه بدأت تظهر.. ارجو ان اكون مخطأ وارجو تلافى الاخطاء والاصرار والضغط المتمر على الجيش اللى فى بيانه 18 بيقول مفيش حاجه اسمها ثورة مضادة.. ايه رايكم بقى

    ReplyDelete
  156. SOORY 2 WRITE IN ENGLISH BUT I HAVabe something wrong n my key boread
    but i think that according to what u mention the situation is really dangerous , especially what u said about former president mubark a

    i am abroed , how can we helo nawara?


    Model

    ReplyDelete
  157. عند مجلس الشعب كده لاقيت واحد بيتخانق مع بتوع الجيش علشان قافلين الشارع تنحت ايه اللى بيحصل ده والولد ده بيزعق كده ليه لبتاع الجيش ويقوله انت ملكش حق انك تمنعنى انا اعدى من الحته اللى تعجبنى انت متقدرش تعملى اى حاجه
    والناس اللى مع الولد وبتوع الجيش قادعين يهدوا والواد داخل بقلب وعملين يمنوعه عايز يضرب بتاع الجيش علشان بيقوله لا اقدر ومش هتعدى

    بس فعلا الولد فى نظرى كان هو قليل الادب اصل ما هى الطرق التانيه مفتوحه ما انا مدخلتش من الشارع ده وخدلت من اللى وراه علشان ادخل وسط البلد
    انا اضيقت جداااااا وندمت جدااااا انى مدخلتش اتخانق مع الواد ده وتبقا خناقه بين اتنين ان شاللله حته يشوهنى ويقولوا خناقه بين معارض ومؤيد ولا يقولوا على خاينه وحزب وطنى ما هى ده اصلها الفزعه بتاعت اليومين دول
    ولا انها تبقا حفله ويهيصوا ويقولك بتوع الجيش بيضربوا الناس

    وفى الاخر قاموا سحبوا الواد جوه وقاعدوا يقولنا متخافوش مش هنعمل له حاجه
    ورغم انى اترعبت على الولد اللى فى الاول انا لو با يدى كنت اديته بالجزمه بس هما يعملوا ايه انت مش شفتوا الولد عايزه يضربهم انا مش عارفه ده عبيط ولا ايه ومش عايزه بتوع الجيش يتهور بس انا لو مكانهم واللهى وقدامى الواد ده كنت فعصته
    بس انا بعد ما هديت حسيت انهم سحبوا الواد لجو ده الصح لانه لو فضل يتخلنق كده محدش عارف ايه اللى يحصل ما يمكن يجى ناس دماغها تعبانه زيه وتضرب فى الجيش ولا حد من الجيش يتهور من القلق ده ويضرب نار
    بس انا شاهده اهووه علشان لو طلع حوار كمان شويه ان الجيش بيضرب فى الناس يبقا انا وانتم شاهدين
    واتفوووو اتفووووو على كل واحد بيفكر فى نفسه فى البلد ديه ومش بيفكر فى اللى حواليه اللى عجبها تفضل ولعه كده وفاكر نفسه زعيم وطنى وعايو يعمل نفسه كبير وفاهم والناس تمشى وراه :@
    ياريت يااستاذه نواره تقوللى نتصرف
    تقولى نعمل ايه
    تقولللى ايه حلولك فى اللى بيحصل ده وياريت ميكونش اول رد تلاقى الواد ده حزب وطنى ولا بوليس سرى علشان متعصبش بس
    ده واحد من نسبه موجوده فى مصر بتتغذا على الفوضا اللى بتحصل ديه زيموت فى الخناق وفرض رأيهم ياريت نشوف لهم حل دول كمان

    ReplyDelete
  158. انا سوري أتابع بحب وتعاطف الثورة الشعبية ( أم الثورات ) في مصر( ام البلاد )
    ارجو لكم التوفيق كل العرب ينتظرون من يقودهم من من كبوتهم
    سؤالي للقائمبن على موقع جبهة التهييس الشعبية هل يعكس موقعكم موقف الفاضلة نوارة نجم وكيف يمكنني متابعة شاركتها على تويتر او فيس بوك

    ReplyDelete
  159. Dear brothers and sisters
    is your site connected to Nawwara najm and how can I follow her on tweet please

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.