يعني اللي عنده الشجاعة انه يقول على نفسه ملحد يتمسك ويتبلغ عنه النائب العام ويتهدد بالحبس او المنع او الحجب ويطلع تلاتة من واحدة ياما كتبت تدافع عن سيد القمني
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
هو سيد القمني مسلم وللا ايه؟
اه هو عمره ما كان عنده الشجاعة اللي تخليه يقول على نفسه ملحد زي اللي طلعوا رجالة كده وقالوا احنا ملحدين واللي عاجبه ع الكحل يتكحل اللي مش عاجبه يترحل ويا سيدي لو مش عاجبك كلامنا ما تفتحش مواقعنا ولو عاجبك كلامنا اهلا وسهلا ولو عايز تتناقش اهلا وسهلا برضه
وماحدش يقول هم بيتطاولوا... انتوا ح تربوا الناس؟ كتر خيرهم انهم شجعان وواضحين عشان انت نفسك كواحد مؤمن تبقى عارف كوعك من بوعك وانت بتتكلم مع اللي قدامك وتحدد موقفك
ولما ناس تكتب نفس الافكار الالحادية بس ما عندهمش الشجاعة انهم يقولوا انهم ملحدين وحد يناقشهم (اللي هي امي بدون ذكر اسماء) ويطلب منهم تعريف علمي للكلام اللي بيقولوه عشان الناس ما يلتبسش عليها الامر
يتشالوا ويتحطوا وبرضه يكتبوا بلاغات امنية على اللي بيناقشهم: يا ارهابي، يا اخواني، يا ايراني، يا شيعي، يا اسامة بن لادن
ما تجيبوا من الاخر وتقولوا انكوا عايزين حرية النفاق، وكل من تسول له نفسه انه ما يبقاش منافق او يحارب النفاق يتقدم فيه بلاغات
والله انا ما كنتش اعرف النفاق متجذر في الثقافة للدرجة دي
ولجنة الحريات واقفة مع سحر جعارة في بلاغتها ضد الناس؟
"معا من اجل حرية الابلاغ عن المواطنين اللي بيعبروا عن نفسهم بلا نفاق"
"معا لحماية النفاق في المجتمع"
"فلنساند كل اللي بيضحكوا علينا ويدونا على قفانا"
انا معدتي قلبت والله العظيم
اووووووووووعععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععع
خرا على دماغ دي بلد منافقة وكمان تهدد اللي مش عايز يبقى منافق
المشكلة في رأيي هي ثقافة حد الردة
ReplyDeleteفهو الذي يجعل الملحدين يلبسوا عباءة المسلمين خوفا من عقاب المجتمع
اوكيه
ReplyDeleteطب هم خولات وخايفين
لما يبقى فيه بقى رجالة ومش خايفين يتقدم فيهم بلاغ للنائب العام عشان مش خولات؟
لالالالالا
انا ح اتنقط فعلا
كأن فيه تعمد على تشجيع الناس على النفاق
طب يا نوارة ايهما افضل للمجتمع ان الملحد يجاهر بالحاده و لا ان الملحد يخفي الحاده
ReplyDeleteبصي يا نواره, في ياما مش مؤمنين, بس مبيقدروش يعلنوا عن دا بشكل علني لأسباب موضوعيه ياما اوي انت اول الناس اللي عارفاها كويس.
ReplyDeleteتاني حاجه, انا ضد طبعا الحاجه الجعاره, وحقيقي مش مستغرب خالص اللي هي عاملاه, ولا حتى لو الكلام اللي انت كاتباه صحيح عن موقف لجنة الحريات فانا مش مستغربه,"طبعا انت واخده بالك مين اللي ماسك لجنة الحريات ".
الحاجه الاخيره, انت عايزه الناس اللي مش مؤمنه بأديان ابراهيميه"لازم نفرق طبعا مابين الملحد تماما, واللاديني, او اللي مش بيتبع دين منظم او ابراهيمي"تقول انه مش مؤمنه عشان يحصل فيها ايه ؟
نصر ابو زيد مش بعيد عننا اوي, والرجل مسلم, ومجتهد, ومش القمني مثلا ولا خليل عبدالكريم, وفي النهاية تم التفريق بين وبين مراته, ونفيه "اختياريا" برا البلاد.
يعني يا نواره الموضوع مش خولات وخايفيين, موضوع ان الناس عايزه تعيش, وان كان سيد القمني, او غيره هم اللي صوتهم عالي, متنسيش ان في ناس مش مؤمنه محترمه, واعتقد ان دي الاغلبيه, ومالهمش ضهر, ونفسهم يعيشوا من غير تمييز زيادة ضدهم عن اللي بيحصل لهم فعليا.
يا رب مكونش أنا اللي قلبت معدتك و عصبتك كدة,,, ده انا لا يمكن أسامح نفسي.
ReplyDelete.
بس لو واحد واخد واحدة في الشارع و شغال فيها معركة حب هل يمكن أن أمدح شجاعته و أنه بيعمل كدة في الشارع ومش همه أحد. أنا أرى هؤلاء الملحدين كذلك و كما قلت لما أحد يستهزئ بديني فقد خرج من نطاق الحرية إلى نطاق التعدي, تعدى علي كما لو كان ضربني تماما و إلا فما شعار الله يخرب بيت أم العنصرية في الأرض فما هو حر في رأيه أن أنا أدنى منه منزلة.
النقاش ممكن و مقبول و لكن بدون استهزاء. لا أريد تربيتهم و لكن أيضا لا أريد أن أضار بأخلاقهم.
و من قال أن سيد القمني و لا جمال البنا أفضل من هؤلاء, أنا أراهم كلهم فوج واحد. العبرة في الفكر و ليس القول و من قال أننا نحب ابن سلول لأنه قال أنه مسلم.
مرة أخرى الاستهزاء بالدين لا يمكن قبوله و المخالف أو المشكك يمكن حواره ولكن الاحترام فوق كل شيء.
و بالله عليكي متضربيش بعد التعليق ده و متغليش في نفسك عشان مصر عايزاكي.
مالك
ReplyDeleteطب واللي مش خايف يا مالك
واللي بيقول بشجاعة رأيه زي واحد صاحبي انت ما تعرفوش وكاتب تعليق بيدافع عن الخايفين مع انه هو مش بيخاف؟
:))
يتهددوا ليه؟ وليه واحدة زي دي تقدم فيهم بلاغ وكل واحد يزايد عليهم
وقال ايه؟ ح يرموها من الشباك
هم حيرموها من الشباك عشان هم ملحدين؟ ده مطلب شعبي يابني
نعيب زماننا
ReplyDeleteالانسان حرررررر يصدق في اللي هو عايزه وما يصدقش في اللي هو عايزه
والاديان بالذات ماعليهاش دليل مادي واضح عشان اللي ما يصدقش فيها يبقى بيخالف المنطق مثلا
ده ايمان
احنا نفسنا بنقول الهداية من عند الله وبنقول ان الايمان نور بيدخل القلب
يعني ما ينفعش تلزم بيه حد
لكن ينفع تلزم كل انسان من كلامه
وينفع تقول للانسان خليك محترم وقول اللي في قلبك
ولما انسان يقول اللي في قلبه بشجاعة ما يتهددش ويتقدم فيه بلاغ للنائب العام
والا يبقى بنشجع على النفاق
النفاق مرض
والمرض عمره ما يبقى في مصلحة حد
الانسان اللي بيتجبر على النفاق وادعاء ايمان مش ايمانه بيبقى اشرس في محاربة الايمان اللي هو مجبر عليه
وانا او انت كمؤمنين مش من مصلحتنا ابدا ان يبقى فيه انسان مدسوس على ايمانا يلخبط ويشوه ولما تكلمه وتقول له ده كفر يقول لك بتكفرني؟ انا مسلم
الانسان من حقه يعلن ايمانه من حقه
منننننن حقققققققققققه
حراااام
حط نفسك مكانه
تخيل نفسك عايش في بلد مش قادر تقول فيها انك مسلم والا تتعامل زي الكلب ويمكن تتقتل
وفيه بعض الناس اخدوا المبادرة وقالوا احنا نعلن حقيقة ايمانا
المفروض نساعدهم ونشكرهم انهم بيحاولوا يطهروا المجتمع من النفاق مش نقدم فيهم بلاغ للنائب العام
وياريت البلاغ متقدم من البدري وللا نبيه الوحش
ده متقدم من واحدة ياما قالت كلام يتصنف انه لا ديني على الاقل ومش ح اقول الحادي
وبعدين تقول لنا انا عاملة عمرة سبع مرات
طب هي عندها مشكلة ازدواجية لازم تعالجها بدل ما ترمي بلاها على ناس محددين موقفهم وواضحين وكمان عندهم شجاعة كافية عشان يقولوا عقيدتهم
الصوت الحق
ReplyDeleteانهي احسن لك ليك ولمصلحتك
اني اقول لك انا صاحبتك وباحبك وخايفة عليك ياللا قوم ارمي نفسك من الشباك؟ وللا اني اقول لك: انا باكرهك ومش طايقاك ولو ما سكتش ح ارميك من الشباك؟
انا مش عارف مين صاحبك اللي اعلن رأيه بصراحه, وكاتب اسمه الحقيقي, وبيقول كدا, انا معرفهوش حقيقي, ومعرفش مين اللي مبلغ عنه.
ReplyDeleteانا عارف ان موضوع الجعاره هانم ضد حسن الهلالي, ومعنديش فكرة ان كان الرجل اعلن عن نفسه ولا لا.
بعدين لو اعلن عن نفسه, انت متوقعه انه يعرف يعيش في البلد دي ؟ حيعرف يمشي في الشارع, لو اتعرف وطلعت صوره او اسمه في اي مكان ؟
مراته او ابنه او عيلته كله حتسلم من الأذى ؟
ومافيش حد حيحميه, والنظام حيقدمه على طبق من دهب ويعمل نفسه حامي الاسلام.
اعتقد ان قرار الاعلان عن حقيقية عقيدة الانسان علانيه, قرار غير منطقي بالمره.
وطبعا في نفس الوقت ضد نفاق اللي بيكتبوا عن اصلاح الاسلام من الداخل وهم اصلا مش مسلمين, ومش بدافع عنهم.
طيب انا هقول حاجة يمكن غايبة عن اغلبنا فى الوقت الحالى احنا مش بنرجع ليه ونشوف الرسول صلىالله عليه وسلم ومن بعده الصحابة والتابعين فى التعامل مع الملحدين او غير المؤمنين
ReplyDeleteكاان فى نقاش وكان فيه حوار بهدف اقناعهم زى مثلا اليهودى اللى سال الرسول عن الروح واهل الكهف وامهله فرصة علشان يرد عليه
فكرة انهم يقولوا انهم ملحدين ده انا معاها بدل النفاق على الاقل زى ما قولتى تبقى عارفة انتى بتتعاملى معاهم على اساس ايه
عايزين يلحدوا والله دى حرية شخصية ليهم وكل انسان ليه حرية االاعتقاد
لكن اللى مش ليهم فيه حرية شخصية انهم يسخروا ويستهزوء بالاديان ويقولوا احنا حريين
لا معلش دى بقى قلة ادب والناس اللى زى دى من حقى ان القانون يقف فى صفى علشان يرجعلى حقى فى سخريتهم من معتقداتى
ده غير ان الملحدين عندهم انتيكاريا كده انهم دايما مضطهدين والناس بتتهمهم وبتسبهم بالالفاظ كتير ملحد كفار وفاسق ومعرفش ايه
طيب مهو من اسلوبهم وطريقتهم
هو لو الانسان محترم وبيتكلم ويتناقش بطريقة محترمة حد هيقول عليه نص كلمة
لكن اللى حصل دلوقتى ان الانترنت انتشر عليه مواقع ومدونات مش ملحدين بيتكلموا عن حرية اعتقادهم لا هى مجرد مواقع علشان تسخر وتستهزء من الاديان
مالك
ReplyDeleteانا ما اعرفش حد اتقدم فيه بلاغ عشان بيعلن عن ايمانة غير كريم عامر
@MaLek
ReplyDeleteأغلب المصريين فى المنتدى اللى الجعارة بلغت عنه مش عايشيين فى مصر تقريبا
استاذه أيوشه
ReplyDeleteخلينا نفرق مابين الاستهزاء والنقد.
بمعنى لو حد مش مؤمن قرر انه ينتقد الدين الاسلامي زي ما المسلمين بينتقدوا المسيحيه او اليهوديه حنصنفه كإيه ؟
مستهزأ ولا منتقد ؟
على فكرة اغلبية الغير مؤمنين, اللي فعلا مقتنعين بنفسهم, عمرهم ما بيتريقوا او يستهزقوا بالعكس حتلاقي ان الموضوع مبني بشكل منطقي ونقد عقلاني تماما.
هل تعتقدي ان لو الاسلام تم انتقاده في بلد زي مصر, من غير قلة ادب او عدم احترام, حيتم التعامل مع الشخص اللي عمل دا ازاي ؟
وبعدين حضرتك بتقولي حرية عقيدة وحرية اديان الخ,دي مش فاهمه اوي.
عايزه تقوليلي لو واحد اتعرف عنه انه مش مؤمن في الحاره والشارع بتاعه, حيحصل فيه ايه, والله لو كان اطيب بني ادم على ظهر الارض, حيتم التعامل معاه بشكل حقير جدا, اذا كان المسيحين اللي هم المفترض انهم مؤمنين بنفس الرب, بيتعاملوا في اماكن ياما بعنصرية , واليهود طبعاالعنصرية بتضخ ضدهم في كل مكان"احفاد قردة وخنازير, ومتقوليش انك عمرك ما سمعت الجمله دي على السنة شيوخ وفي خطب الجمعه.
خلينا واقعين, وبلاش اسلوب محمد بيحب جرجس, ومينا بيموت في احمد.
نوارة:تخيلي بقى ان كريم عامر مقالش انه ملحد ؟
هو شتم الاسلام, والمسلمين, ومحمد الخ, بس مقالش في اي حته انه ملحد:)
من المعروف سحر الجعارة أفكارها طبيعتها ايه. فعلا استغرب أنها تقف خلف حاجة زي دي. بس لا نوافق أن الملحدين ينشروا أفكارهم لأن سحر الجعارة معترضة.
ReplyDeleteالبلد اللي أتهان فيها كمسلم أمامي حل من اثنين, لو خفت على اعتقادي أو نفسي أتركها لو أستطيع, أو أقاوم كي أحظى باحترامي و مساواتي بباقي المجتمع. بس في حالتهم أنا على الطرف الآخر المضطهد بكسر الهاء لأني أريد أن أحافظ على نظام عام و لي أسبابي. أنا لا أتركهم يسرحون بين الشباب الضايع الآن, في زمن كل من هب و دب بيتكلم فيه, و الشباب لا يوجد عنده ثقافة و علم, و ميعرفوش غير البنات و اتفرجي على المجمع النظري في اسكندرية. و دول معاهم سلاحي الشبهاااات و الشهوات و الفضول, الفضول اللي يخلي زكريا بطرس يتسمع له من مسلمين ميعرفوش يعني ايه الرحمن الرحيم. هو أحنا حنلاقيها من الاعلام الفاشل و الافلام الهابطة و كمان يطلع لنا الملحدين بدلا من المنافقين. أكيد المنافق أخطر من الملحد و في الدرك الأسفل من النار و لكن مينفعش أبدله بملحد,أقاوم الاثنين معا.
فالخلاصة, نناقشهم و نناظرهم في ندوات و لقاءات موافق, لأن من سيستمع لهم غصبا عنه سيستمع لطرف الايمان و سيقتنع لو لم يقتنع فقد أقمت عليه الحجة. اما أن يرتعوا بلا رقيب بين شباب المجتمع فلابد من التصدي لهم, لأن المجتمع مش ناقص خراب أكتر مالعيال دماغها ضاربة.
يانواره يابنت نجم
ReplyDeleteالأمور تتسمى بمسمياتها الحقيقيه
يعنى الملحد ملحد والكافر كافر والمنافق منافق و.وكل دول يتلمو كده ويروحوا دار الندوه حتى نأخذ من كل رجل قبيله
انتى قرات المدونه دى وشفتيها
ReplyDeleteاذا كانت دى حريه الراى يبقى سورى بقى احنا ديكتاتوريين
الكافر فى مجتمع اسلامى حر يكفر زى ماهو عايز انما اللى يسيبوه يجاهر بالمعصيه وكمان يدافعوا عنه علشان دى حريه راى مش عارفه ممكن اوصفهم بايه غير انهم تركوا فريضه الامر بالمعروف والنهى عن المنكر
داحنا اصلا كنا خير امه اخرجت للناس علشان دى بالذات من علامات ضعف اى دوله ظهور امثال هذه الاشكال
انا شخصيا اؤيد جدا غلق مثل هذه المدونات واعتبر دى قربه الى الله اترك من يسب دينى رسمى ولا اقف ضده باعتبار ان اللى مش عاجبه ما يشفش طيب ماحنا مش عاجبنا حسنى واعوانه طيب مانسيب لهم البلدباعتبار انه راخر راجل له فكره اللى ضد فكرنا وهو حر
ايه بقى معنى الحريه ده سب الاشخاص يعاقب عليه القانون امال بقى سب الادين بقى اسمه جري ه واللى بمارسه بقى جرىء وغير منافق
مالكمكيف تحكمون
على فرض انها مأجورة
ReplyDeleteخلينا نرميها على جنب خالص
و خلينا نتفق ان اللي بيدعوا انهم مسلمين و بيعملوا العكس و بيقولوا العكس شوية زبالة
لو ما اتفقناش على دي فده رأيي انا بصفة عامة
هل حرية السخرية من الدين و من ذات الله و من الشرائع و مهاجمة كل ده هي اللي حلوة و كويسة و زي الفل ؟؟؟؟
انا ما اعرفش هي بتهاجم مين كأشخاص , لكن اللي شفته على الفيس بوك من اسامي ملحدة بتعلن عن نفسها و اسامي ملحدة بتخفي الحادها هو قمة القرف سواء من دول ولا دول
الاتنين زي واحد بيقول للي قدامه يا حمار و التاني بيقول للي قدامه ياللي بتنهق
و مش منطقي اني افرح باللي بيقول لي يا حمار و ادافع عنه عشان فيه واحد تاني بيقول لي ياللي بتنهق
الاتنين زبالة
هو البديل الوحيد للنفاق حرية الفحش و الكفر و مهاجمة الأديان و الشرائع ؟؟؟
ما اللي ألحد يخليه في نفسه , هو لازم اللي ألحد ده يقرف الباقيين يعني يا اما يهاجمهم من تحت لتحت و يبقى منافق يا اما يهاجمهم مباشرة و يبقى جدع على حد قولك يا استاذة نوارة ؟
ايا كان توجه افكاره , نتكلم بالمنطق المادي الصرف (منطقه هو ) و نقول هو ماله بمعتقدات الناس يهاجمها ليه ؟
او نتكلم بالمنطقي الاسلامي و نقول مافيش حرية ردة في الاسلام ( معلش انا مؤمن بحد الردة ) و نقول ان الاساءة لذات الله و لا شرائعه على أرض مفترض انها بيحكمها الاسلام حاجة هانتحاسب عليها كلنا ؟
الحمد لله ..أهــو كده الواحد يوافق عالعروض اللي جاية له من الخليج ..ويشتغل ..ويكوّم نفسه " من اول وجديد
ReplyDelete:اصل انا كنت ذاللهم بعيد عنك
بقى أنا افتح موقع الاقي رسالة بتقول انه غير مصرح لك ..الخ الخ الخ"
دلوقتي بقى اول تليفون هيجيلي بعد الجهود المبذولةهيقوللي فكك بقى من الحرية والكلام الفضي ..وآدي الروس اتساوت
ولازم تقتنع اننا شعب اتخلق عشان يشتغل ويعمل القرشينات ..ويرجع يلاقي البلد اوسخ مما سابها عليه عشان يقعد يتحسر عالايام والذكريات
!!!
هو انا بقول ايه بالضبط..هم عملوا فيا ايه
والله مانا عارف
يلى ينعل ابوكو ولاد كلب
خلاصة الكلام يا نوارة اللي عايز يلحد و يعلن عن إلحاده اوكيه
ReplyDeleteبس من غير ما يشتم و يسخر و يستهزئ
لو عايز يناقش يبقى يتناقش بأدب
مش عايز يتناقش يبقى يكن في جنب
إنما يطلع يسب لنا الدين و نسيبه يبقى صعب يا نوارة
أنما عموماً معظمهم مغمورين و التجاهل هو حلهم الأمثل
مش نشهرهم على الفاضي
انا هقول كلمة واحدة الله يرحمك يا فرج فودة
ReplyDeleteشهيد الكلمة
ياسلام على كباية الشاى مابين العصر و المغرب
ReplyDeleteبس دى غير بتاعة الموجى
ههههههههههههههه
موضوع البوست حلو
عارفة الحل الى الناس كلها بتدور عليه فين
عارفة فين
لا مش عندى طبعا
بس فى توحيد الحاكمية = الحاكمية لله
فى كتاب معالم فى الطريق لسيد قطب فصل كامل يتحدث عن الحاكمية لله
اقريه
وانا بدعوا كل المعلقين يقروه
و ياريت الى يحب يقرا الكتاب كله
وقبل ما حد يقول سيد قطب و مش عارف ايه
نقرا الفصل ده الاول و بعدين الى عاوز يقول يقول
رائع رائع رائع هذا الفصل
فى حل المعضلة دى الى بتتكلموا فيها
تصدقى حسيت براحة غريبة بعد ما قراته
و مش حعرف الخصه لانه مينفعش يتلخص و اقوله هنا الى عاوز يقراه فى الكتاب
نلتقى من غير نفاق
بقلك ايه يا نوراة ما تسالى الاستاذة صافيناز كده عن الموضوع ده
هي بلغت عن الملحدين علشان الحادهم ولا علشان هددوها بالقتل ؟؟؟؟؟
ReplyDeleteفيه فرق
احلى حاجة فيكى انك يا نوارة بتيجى على احكام شرعية وتقومى ترميها فى الزبالة وتبدأى تتفلسفى .
ReplyDeleteيعنى مثلا فى حاجة فى الاسلام اسمها حد الردة دى دايسة عليها بالجزمة وبتتكلمى عن اننا يجب ان نشكر ونحترم الملحد اللى بيسب الدين والرسول والملة والله علشان مش منافق , منطق عجيب والله .
ممكن تضغطى على نفسك وتحاولى ترجعى لأحكام الاسلام فى الامور اللى تخص الاسلام ؟ اصل الامام على قال كلمة حكمة " لو كان هذا الدين بالرأى لكان مسح باطن الخف اولى من اعلاه " فمينفعش تقولى فى الاحكام الشرعية انا شايفة والمنطق بيقول .
اما موضوع ان الاديان ماعليهاش دليل مادى واضح فمش عارف منين جاتلك الفكرة دى؟ امال ربنا فى القران كان يقرع الكفار بأنهم لا يتدبرون ولا يعقلون ولا يتفكرون ؟ مادام الموضوع مش عليه دليل مادى ولا يخالف المنطق لو كفر امال ربنا هايحاسبنا ازاى؟ اذا كان ربنا لم يعطينا الوسيلة التى نهتدى بها للايمان فكيف يحاسبنا على مالا يد لنا فيه؟ عجيبة والله .
يعني لو الواحد اتهمها بالإلحاد هاتقدم بلاغ قذف وتقول شق عن الصدور
ReplyDeleteطب يا ترى لو فعلاً نشق عن الصدور... مش هاتقدم بلاغ تحرش
سحر الجعارة : "لها من اسمها نصيب" زى مابيقولوا .
ReplyDeleteالمجاهر بالردة المفروض يقام عليه الحد
ReplyDeleteأما إللى بينافقوا السلطة فدول المفروض الشعب ياكلهم
يا مالك
ReplyDeleteانا ما باتكلمش على الشارع والحارة
شارع وحارة ايه بس؟ حد ح يعلق يافطة على صدره بدينه؟
انا باتكلم عن اللي بيكتب بصفة معينة وهو عكس الصفة دي
يعني يكتب بصفته مسلم ومضمونه الحادي ولما تقول له ده كلام الحادي يقول لك انت ح تكفرني؟ انا مسلم
ماهو يا اما عنده ازدواجية يا اما منافق
وانا مصممة على مثال سيد القملي
الراجل بيقول ان السيدة خديجة هي اللي مألفة الاسلام لو وانت بتناقشه قلت له انت ملحد يقول لك: انت بتكفرني
امال هو ايه؟
وبصراحة يا مالك دي خولنة منه
ReplyDeleteلو راجل يقول اه ملحد واللي يعرف ابويا يروح يقول له
بس المشكلة كمان في اللي متوهمين ان فيه حاجة اسمها حد ردة اصلا
هى الأستاذة
ReplyDeleteصافى ناز كاظم
مش بتقرا تعليقاتك يا نوارة؟
ايه الشتايم دى كلها؟
:p
انا معمولي بلوك ليه يانوارة
ReplyDeleteالملحدين كام واحد اتنين عشره مليون..اتوقع المساله اكبر من ملحدين هي قمع الراي والشعب ياتبقي معنا يا انك ارهابي او ملحد وانت اختار..وضعنا الحالي لا يسر الا اسرائيل وامريكا يكفي ان العرب اخترعوا شي اسمه ابداع من نوع اخر تحويل الجمهوريات من معناها الشمولي الي امبروطوريات من العصر الحجري
ReplyDeleteالي متي سنظل هاكذا
خمسين سنه سابقه قادره على ان تبني دوله حضاريه دوله مؤسسات ليس اشخاص
حتي اللملكات انظروا الي انجلترا
وتعلموا منها لا يمتلكون الا الاسم
والباقي الشعب هو من يحدد.
الشعب هو من يحدد اذا كان يريد دوله اسلاميه او ملحد او علمانيه او يهوديه ان ارا
فهو حر
كل هدفهم ان الوضع يستمر علي ماهو عليه مزيد من التخلف مزيد من البدونه
وهاذا يعجب من الموكد امريكا فمصالحها في ان الوضع يستمر على ماهو عليه.
لسه شايف حلقه سحر في مانشيت النهارده
ReplyDeleteوالنبي ياأبلتي أنا عندي سؤال وممكن برضه يكون إقتراح! ياترى الواد عمرو أديب اللي راسه شبه طيزالعيل ده لو عمل راسه براس البرادعي اللميع حبيب الملايين والبعبع النووي، ممكن تكون دي بداية الشرارة
ReplyDeleteيا نوارة محدش بيشجع النفاق
ReplyDeleteبس تعملي ايه فيل بلد ثقافتها كده
اقري التعليقات اللي علي البوست بتاعك.. في علي الأقل ٤ أو ٥ انفار جابوا سيرة حد الردة.. عاوزة الناس تبقي مش منافقة ازاي لو فيه ناس بتفكر كده
الذين سالوا عن ذو القرنين هم اليهود وسألوه على جهة الامتحان
ReplyDeleteفجاء الرد تصدقيا له
والله ورسوله اعلم
اولا من الصعب حجب مواقع الحادية او جنيسية او سياسية ممكن حجب الشيكة كلها
ReplyDeleteالمواضيع دية لا تناقش الا فى البلاد المتخلفةزى المنطقة العربية
فى البلاد المتقدمة لا تعرف دين اللى ساكن فى الشقة اللى قدامك او دين زميلك فى العمل الدين لا يدكر فى الاوراق الرسمية
وليس من حق اى انسان ان يفخر بدينة لانة لم يختارة زى لونة وشكلة وجنسيتة اتولد بيهم
الناس وهى بتتناقش م لاتقدم اولا بمادا تدين
الموضوع المثار ليس لحجب مواقع الحادية ولكن لتحجيم مواقع سياسية اصبحت تشكل صداع للانظمة زى المدونة بناعتك خاصة وهى مقرؤة اكثر من بعض الجرائد صباح الخير
سورى يا جماعه انتم كده اللى بتقرفوا الناس فى حريه الراى اى مواطن عادى من الامه دى لا مثقف ولاشئ _مع انى مش عارفه ايه الثقافه فى انى ارضى بان يجهر بالكفر واللى عاجبه الكحل يتكحل _ قرا المدونه الخايبه بتاعه حسن الهلالى ووعرف ان هى دى حريه الراى اللى بتدافعوا عنها هيلعن ابو دى حريه ويبوش ايد بابا حسنى وش وظهر
ReplyDeleteفى حاجه فى كل الدنيا انها ضوابط وفى النهايه ربنا مطلع علينا
انا مش فاهمه صعبه دى فى ايه
ليه كله فى سله واحده زى افلام يوسف خالد ينقد الحكومه فى افلام مغلفه بكل انواع القرف والسفاله وقله الأدب زى مايكون بيقول كده هى دى اللفه علشلان تعارض تبقى سافل وملحد لكن المعارض اللى بيومن بربنا والمثل والمحترم ده لا وجود له زى العنقاء والخل والوفى دهحتى فى الحاله دى اقله ربنا مش هيبارك لنا ويمد فى عمر حسنى ولن نتمكن من زحزحته ابدا
جربى كده انتى فى اى بلد اوروبى حر متقدم انك بس مجردانك تشككى فى عدد اليهود اللى ماتو فى الهولوكوست المزعوم مش تنكريه وتشوفى كده هيجرالك ايه مع ان هناك الحريه على ابوه
روبرت فيسك: طريق صعب أمام البرادعي
ReplyDeleteعبر الكاتب البريطاني روبرت فيسك عن اعتقاده بأن الطريق وعرة جدا أمام ترشح الرئيس السابق للوكالة الدولية للطاقة الذرية محمد البرادعي للانتخابات الرئاسية في مصر، موضحا أنه لن يجد من بين الشعب المصري المنهك من يناصره على الأرض لا بإحداث التغيير ولا بالعصيان المدني.
وتساءل عن سر احتفاظ من وصفهم بكبار السن بالحكم في مصر لفترة طويلة؟ في إشارة إلى الرئيس حسني مبارك - 81 عاما- ، كما تساءل عن سر رغبة من وصفهم بمتوسطي العمر بالسلطة في بلد شعبه منهك وشرطته قساة والفساد متفش فيه ونظامه الانتخابي موصوف بالمزور؟ في إشارة إلى المرشح المحتمل البرادعي.
وأشار فيسك في مقال نشرته له صحيفة الإندبندنت البريطانية إلى أن البرادعي صرح بأنه سيترشح للرئاسة المصرية "إذا توافرت ظروف انتخابات ديمقراطية نزيهة"، ومضى إلى أن "إذا" الشرطية تعتبر كلمة كبيرة ضمن مفردات السياسات المصرية.
وقال إنه يبدو أن البرادعي أو من وصفه بالقديس الورع لا يدرك مدى وعورة وصعوبة الطريق أمامه وهو يطالب بتعديلات في الدستور المصري وبوقف العمل بقوانين الطوارئ في البلاد، مضيفا أنه أيضا لا يدرك أن كل مطالبه لا تهز شعرة في جسد مبارك ولا تثير عنده أي مخاوف.
الخليفة المنتظر
ومضى فيسك إلى أن مشكلة مصر لا تكمن في صعوبة فرص البرادعي فحسب، وإنما في ما وصفه بالخليفة المنتظر جمال حسني مبارك الذي قال عنه إنه لو ورث الحكم من والده لشكل ما سماها الخلافة الثانية في العالم العربي بعد تلك التي شكلها الرئيس السوري بشار الأسد عندما ورث الحكم عن والده في سوريا، مضيفا أن حزب البعث عدل القوانين لتصبح مواتية لتسلم الأسد الجديد زمام الأمور في البلاد.
وقال الكاتب إن رئيس المخابرات المصرية عمر سليمان لم يسبق له الإفصاح عن رغبته في الترشح للرئاسة، مشيرا إلى كونه يعاني مشاكل في القلب. وأشار إلى حركة الشباب في مصر أو تلك الحركة التي تناصر البرادعي عبر شبكة الإنترنت بوصفها قد تعتبر أداة للتغيير في ر{ض الكنانة، وهي المسماة الجبهة الوطنية للتغيير (التي تضم 11 كيانا سياسيا).
وقال إن تصريحات البرادعي السابقة التي لوح فيها بالعصيان المدني حين ذكر أن "الناس يتحدثون عن كل شيء وربما يعلنون عصيانا مدنيا إذا لم يحدث أي تغيير"، قد لا تجديه نفعا.
حركة كفاية
وتساءل فيسك عن فرص البرادعي المتاحة عبر الإنترنت الذي يخضع لرقابة الأجهزة الأمنية في مصر، موضحا أن حركة كفاية لم تلق التأييد المناسب من الشعب المصري المنهك في شوارع القاهرة، ومشيرا إلى أن إحدى الصحفيات من أنصار الحركة سبق أن تعرضت للاعتداء وتمزيق ملابسها من جانب ضباط الشرطة وهم متنكرون باللباس المدني في وضح النهار بشوارع القاهرة.
ومضى إلى أن البرادعي يواجه مشاكل أخرى في طريق ترشحه للانتخابات الرئاسية المقبلة تتمثل في أن بعض المعارضين السياسيين يتهمونه بعدم فعل الكثير لمنع الولايات المتحدة من غزو العراق، كما يتهمونه بأنه يريد أن يلعب دور كرزاي في مصر جديدة حليفة للولايات المتحدة.
ونسب فيسك إلى البرادعي قوله إنه يريد أن يزاوج بين التنمية الاقتصادية والاجتماعية والإصلاح السياسي في مصر شريطة تغيير نظام الانتخابات فيها ليصبح ديمقراطيا.
رغبات البرادعي
وتساءل عما إذا كان مبارك الأب ومبارك الابن قلقين جدا كي يعدلا نظام الانتخابات لتتناسب مع رغبات البرادعي، مشيرا إلى أن منافس الرئيس المصري في الانتخابات السابقة أيمن نور تعرض في السابق للحبس بتهمة التزوير. واختتم الكاتب بالقول إنه ربما يصعب على النظام المصري الإيقاع بالبرادعي، لكن حلم الأخير بإيجاد الديمقراطية في مصر صعب التحقق، وأصعب من مراقبة الأعمال النووية الإيرانية.
السلام عليكم
ReplyDeleteانتي كلامك حلو وطبيعي ومش متكلّف
بس ياليت (وده طلب مش أمر) إنك تخففي من استخدامك بساعات كتيرة لالفاظ مايصحش إن بنت أمورة زيك تقولها
إنتي بنت ملتزمة دينيا والحاجات ديت حتى لو كانت بسيطة ممكن تشوه أو تخدش الصورة الجميلة ليكي
وبعدبن انا مفروسة منك (شوية مش كتير) لأني سألتك على أخبار وائل عباس وانتي ما رديتيش علي وطمنتيني عليه
ربنا يحفظكم
نوارة انتي بتنكري حد الردة امال حروب ابو بكر كان اسمها ايه
ReplyDeleteشوفتى الحوار ده
ReplyDeletehttp://www.almesryoon.com/news.aspx?id=25534
كشف القطب الوفدي الكبير منير فخري عبد النور ، السكرتير العام لحزب الوفد ، عن مفاجأة من العيار الثقيل عندما اعترف بأن قرار تسليم السيدة وفاء قسطنطين إلى البابا شنودة كان قد صدر عن الدكتور زكريا عزمي رئيس ديوان رئيس الجمهورية بعد طلب شخصي منه ، وكانت قضية وفاء قسطنطين زوجة أحد الكهنة التي أعلنت إسلامها ولجأت إلى أسرة مسلمة للهرب من ملاحقة الكنيسة ، حيث صدر قرار من جهة مجهولة يلزم الداخلية بتسليمها إلى الكنيسة قد أثار ردود فعل غاضبة في أوساط المواطنين الذين اعتبروا ذلك تخليا للدولة عن دورها واعترافا منها بأن الكنيسة دولة موازية وسلطة بديلة ، وكان منير فخري عبد النور قد روى في حوار له مع صحيفة المصري اليوم قال ما نصه :
(أيام أزمة وفاء قسطنطين كنت عائدا ليلاً من وادى النطرون بعد مقابلة البابا شنودة وقد فشلت فى إقناعه بالعودة إلى القاهرة بعد أن قرر الاعتكاف ورفض العودة إلا بعد عودة وفاء قسطنطين، وكنا على مشارف عيد واعتكاف البابا وعدم عودته كان سيتسبب فى أزمة أكبر، فاتصلت بالدكتور زكريا عزمى الذى تدخل ولم يهدأ له بال إلا بعد أن أجرى اتصالاته وتأكد من وجودها فى إحدى مديريات الأمن وأمر بتسليمها للبابا شنودة فى دير وادى النطرون)
"
خبر عاجل :الريس فى المنيا بيشيل المرارة.ومش عارف حايحط اية مكانها؟؟؟؟ ادعولوا ان ربنا يسهل لة . ادعولوا...ادعلوا بس من القلب ... بالجامد خالص حسن على
ReplyDeleteمن يطالب بتطبيق حد الردة على بسطاء الناس هل يجرؤ ان يطلب تطبيقه على ساكن القصر الرئاسي؟
ReplyDeleteالا يوجد يقين ان هذا الرجل والى اعداء الله وخاصم اولياء الله وبارز الله بالمعاصى والموبقات واشهرها جريمته المتمادية بحق اهل غزة ؟
سبحان الله كيف يتحول مزاجنا الى العنف عندما يرتكب مخلوق اساءة بحق من خلقه ورزقه وامد له في عمره وجوارحه
وكيف نجنح الى السلم مع من يسيء الى الخلق والخالق والارض التي فيها معاش الناس وحياتهم
اذا سرق الشريف تتركوه واذا سرق الضعيف تنادون باقامة الحد عليه؟
ومن يذكرنا بحرب الردة التي قام بها ابوبكر رضى الله عنه بدون وجه حق هل يقبل ان نقتل ابيه ونسبي امه وننهب ممتلكاته اذا امتنع عن دفع الزكاة؟
وبهذا المعنى كم من مستحق لهذه العقوبة لو كان اجتهاد ابي بكر صحيحاً؟
اسلامنا يمحو الجوع ويعاقب على السرقة
اسلامنا يلبي الحاجات الجنسية ويعاقب على الزنا
اسلامنا يمحو الظلم ويعاقب على قطع الطرقات
اسلامنا يجيب على الاسئلة ويعاقب على الكسل في طلب العلم
اسلامنا يعطي للانسان كل مايحتاجه لتحقيق انسانيته ثم يعاقبه اذا مد يده او عضوه او عقله الى ماليس له حق فيه
اسلامنا هو هذا وهذا ماندين لله به
ولعنة الله وملائكته وخلقه اجمعين على من حرف هذا الدين العظيم
عملية استئصال المرارة عملية سهلة يقوم بها اى جراح متوسط الخبرة ولا تحتاج المانيا ولافرنسا,انما بقى دة تعبير عن الثقة فى الاطباء المصريين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ReplyDeleteشفتي الصورة دي
ReplyDeletehttp://photos.dailyme.com/post/428897006/a-indonesian-muslim-student-throws-a-shoe-at-a
A Indonesian Muslim student throws a shoe at a banner of U.S. president Barack Obama during a protest against his planned visit outside the parliament in Jakarta, Indonesia, Friday, March 5, 2010. Obama is scheduled to travel later this month to the world’s most populous Muslim country, where he lived as a boy. (AP Photo/Dita Alangkara)
Read more: http://photos.dailyme.com/post/428897006/a-indonesian-muslim-student-throws-a-shoe-at-a#ixzz0hM3M4mRw
يا رجال مصر, وستاتها
ReplyDeleteكله بكرة يصوم و يصلي الضحى 8 ركعات و يجلس في بيته على سجادة الصلاة,,,,
و يدعي للريس, ادعوله يا جماعة ادعوله,,,,
ربنا يسهللوا
يا رب خرجوا منها على خير,
يا رب سلكلوا المسائل و يطلع
يا رب اديلوا على قد ما ادانا
يا رب الراجل تعب معانا,,, يا رب ريحه مننا
و الله يخرب بيت الللي مش حيدعيله
قولوا آمين
المحلد او اللاديني ما يخليه في حاله
ReplyDeleteهو حد بيقوله بشر بالإسلام ؟
انما ناس بتشتم وتسب وتهين معتقدات وبتخالف العقد الإجتماعي والديني للبد مطلوب ضدهم ايه ؟
نقول لهم برافو استمرو في حرية الرأي ؟
الناس بتخاف على دينها وبتخاف ان الناس تتفتن فيه .. مش عارف ايه فكرتك انك تساوي بين الدين وبين المذهب الفكري
الطريف انك بتقولي ان الدين ايمان مش عليه دليل مادي .. منتهى الميوعه
بالراحة علي نفسك ياعم انو ني ماوس انت عمال تهلفط وتخبط في الحلل كه ليه ابوبكر رضي الله عنه ومن غير وجه حق دا ايه بقي اجتهاد من حضرتك ولا ايه وبعدين بتغني وترد علي نفسك مين قال ياامور نقيم الحدعلي انسان دون الاخر ثم مين قالك ان انا اخ انا اخت حاجه تقرف
ReplyDeleteاه ونسيت اقوللك كمان ياسي ماوس انا اصلا سالت تواره حد وجهللك كلام اما غتاته صحيح
ReplyDeleteاستاذة نوارة ,
ReplyDeleteممكن تقري دول ؟
و دول فيض من غيض بس على فكرة
16 - كان رجل يشتم النبي صلى الله عليه وسلم فقال النبي صلى الله عليه وسلم : من يكفيني عدوا لي ؟ فقال خالد بن الوليد : أنا فبعثه النبي صلى الله عليه وسلم إليه فقتله
الراوي: رجل من بلقين المحدث: ابن حزم - المصدر: المحلى - الصفحة أو الرقم: 11/413
خلاصة حكم المحدث: صحيح
23 - أن أعمى كانت له أم ولد تشتم النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم وتقع فيه فينهاها فلا تنتهي ويزجرها فلا تنزجر . قال : فلما كانت ذات ليلة ، جعلت تقع في النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم وتشتمه أخذ المغول فوضعه في بطنها واتكأ عليها فقتلها ، فوقع بين رجليها طفل فلطخت ما هناك بالدم . فلما أصبح ذكر ذلك لرسول الله – صلى الله عليه وعلى آله وسلم - فجمع الناس فقال أنشد الله رجلا فعل ما فعل ، لي عليه حق ، إلا قام . فقام الأعمى يتخطى الناس ، وهو يتزلزل حتى قعد بين يدي النبي صلى الله عليه وسلم فقال : يا رسول الله ! أنا صاحبها ، كانت تشتمك وتقع فيك فأنهاها فلا تنتهي ، وأزجرها فلا تنزجر ، ولي منها ابنان مثل اللؤلؤتين ، وكانت بي رفيقة ، فلما كانت البارحة جعلت تشتمك وتقع فيك ، فأخذت المغول فوضعته في بطنها واتكأت عليها حتى قتلتها ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : ألا اشهدوا : أن دمها هدر
الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: الألباني - المصدر: صحيح أبي داود - الصفحة أو الرقم: 4361
خلاصة حكم المحدث: صحيح
(نفس الحديث ورد بصيغ أخرى كثيرة فيها ما هو مسكوت عنه و فيها ما أسند الى ان رواته من الثقات)
منهم دي
31 - أن يهودية كانت تشتم النبي صلى الله عليه وسلم وتقع فيه فخنقها رجل حتى ماتت فأبطل رسول الله صلى الله عليه وسلم دمها
الراوي: علي بن أبي طالب المحدث: أبو داود - المصدر: سنن أبي داود - الصفحة أو الرقم: 4362
خلاصة حكم المحدث: سكت عنه [وقد قال في رسالته لأهل مكة كل ما سكت عنه فهو صالح]
ثم على فكرة
ReplyDeleteعيب اوي اوي اوي اوي ان الواحد فينا يغضب لنفسه ولا لأهله لما يتغلط فيهم , ولا لأي انسان , و في المقابل ما يغضبش لله و لرسوله , و كأن نفسه و أهله او اي انسان اغلى و اكرم عنده من ربنا و من رسوله
عيب اوي
نوني
ReplyDeleteصعب يابنتي التعرف على جنسك في السايبر سبايس وبلاش تحرقي دمك على النقطة ده ولد ولا بنت مش هتفرق كتييير يعني
على الطفرة الحاصلة في اليومين دول ممكن تكوني مزيج من الجنسين وده موش مشكلة الا لعريسك ربنا ياخد بيده
حلل ايه بخبط فيها كل يأخذ منه ويرد عليه الا رسول الله فبلاش عبطربنا يخليك
عايزة تتكلمي مع نوارة لوحدها اتكلمي على الارضي وماترحمهووش
ونصيحة لم تطلبيها : شوية نعومة ربنا يكرمك
شوف ياماوس انا صحيح في الاول شميت ريحة مش ولا بد في تعليقاتك لكن صراحة ماتخيلتش ان اسلوبك وتفكيرك يصل لهذه الدرجة من الدناءة والشذوذ لكن عموما كما يقال كل يري الناس بعين نفسه طبعا كل يؤخذ من كلامه ويرد ولكنها كلمةحق اردت بها باطل بسرعة كدا اظهرت حقيقتك فين الاسلام اللي كنت تتكلم عنه ماعلينا لن اقول لك الامقاله الشافعي غضب الاشراف يظهر في افعالها وغضب السفهاء يظهر في السنتها
ReplyDeleteنوني
ReplyDeleteحوار الشم انجاز عظيم لحضرتك الناس حتقول لبعضيها تعال نشم وبلاش تعال نتناقش
بصي حضرتك اي كائن بيفوت على معاد حمومه تلات ايام لازم يشم حاجات موش طبيعية وعلاج الحالة في ايدك يافندم
بقية كلامك يردك عليك
ونفس النصيحة من جديد مع رشة جريئة من البخور لزوم انف الحبايب:قليل من النعومة والتهذيب يامشروع انثى
كلام موزون
ReplyDelete