ها؟
حد عنده مصدر؟ اصل انا ناوية افتي على حسب فهمي، على حسب اللي فهمته، ان العقل هو الذهن والحكمة هي الفهم
يعني ممكن واحد يكون ذهنه حاضر وما عندوش حكمة، وممكن واحد يبقى عنده فهم، بمعنى تحليل وتعمق، بس ذهنه مش حاضر قوي
مصدر الفتي:
حجة الاسلام نوسة
ملحوسة: مسموح بالفتي في اطار ان الانسان يوضح انه بيفتي زي ما انا وضحت كده
مش راكب الكلام ده
ReplyDelete:S
غريبة
ReplyDeleteده انا شايفاه راكب قوي
:)
ده انا قعدت اقدح زينات صدقي
خد الكتاب ده
http://www.4shared.com/get/46876205/be9698f5/_____________.html
أولا الحاجات اللى ماهياش فتى ..
ReplyDelete1 - الحكمة يشار بها فى مصطلح الفلاسفة المسلمين إلى الفلسفة و ده متوافق مع كون المعنى الحرفى للكلمة عند الإغريق هو حب الحكمة..
2 - الأكيد أن الحكمة تكتسب بالتعلم كما فى قوله تعالى "و علمناه الكتاب و الحكمة..." .. بمعنى أنها ليست ملكة من ملكات العقل..
أبدأ أفتى بقى:
الإدراك غير الفهم غير العقل بالإنجليزى:
perception - conception - cognition
الفتى من عندى هو إعتبار التالتة تساوى العقل رغم إنها مش فتوى واسعة قوى..
الإدراك هو تكوين صورة عقلية لشيئ عندما نتفاعل معه من خلال حواسنا .. يعنى تشوفى وردة تنطبع صورتها فى ذهنك و تنط كلمة وردة المرتبطة بها و تقولى وردة..
الفهم هو العمليات اللى بنجريها على المدركات الحسية للخروج بنتائج لا تخرج عن المعطيات .. يعنى مافيهاش أى إضافة من عندنا.. يعنى الدنيا نور يبقى إحنا الصبح و الشمس ورا الأتوبيس يبقى قربنا نفطر..
العقل هو أداة الحكم على الأمور .. لغويا: عقل الشيئ قيده و تقييد الأشياء هو وضع حدود لها يعنى الإحاطة بها و معرفتها على وجه الدقة ..
لما نحط الكلام ده على بعضه يبقى سرعة البديهة متعلقة بالإدراك و الفهم يعنى سلامة الحواس و صحة الإدراك ثم سرعة فهم العلاقات و إستنتاج شيئ منها .. فى نفس الإطار الذكاء الطبيعى متعلق بالإدراك و الفهم بينما الذكاء المكتسب و الحكمة متعلقة بالعقل..
من الممكن أن يكون الإنسان سريع البديهة و نقول عليه ناصح يعنى إدراكه و فهمه فيهم يقظة بس يقوم بأعمال فى منتهى الغباء لنقص المعرفة يعنى الإفتقاد للحكمة .. فى المقابل ممكن يكون الواحد عنده معرفة واسعة و قدرة على الحكم السليم نتيجة تراكم الخبرة أو نتيجة الإجتهاد فى التعلم و لكن يكون بطيئ الفهم و غير سريع البديهة .. يعنى ببساطة واحد عالم ذرة و مايعرفش يحل فوازير كرومبو عشان مش هاياخد باله إن جزمة بعجورة الجناينى كاوتش مثلا..
لا حول و لا قوة إلا بالله .. طيب منين جه فى دماغى ذات نفس الكتاب؟؟ .. عمرك أطول من عمرى بس بصراحة إبقى شوفى أى حاجة تقدحيها غير زينات صدقى لأن الكلام فعلا مش راكب زى ماميدو قال .. جربى زينات علوى :)
ReplyDeleteاووووووووعى تقول عمرك اطول من عمري دي تاني ابدا
ReplyDeleteان شاء الله، ان شاء الله، عمري اقصر من عمر كل الناس
مهندس حر
ReplyDeleteطب هو انا مختلفة معاك فيه ايه؟
اذا كنت تقصد العقل يعني المخ فكل ده وظيفة المخ
ReplyDeleteمش كل بني ادم بيعقل حاجة بيفهمها فهم عميق يوصله لحكمة معينة
عالم الذرة ده ممكن يعقل العلوم اللي درسها ويتفوق فيها
لكن مش لازم يبقى عنده الحكمة اللي تخليه يشوف ورا العلوم دي
حضرتك قولتى إن العقل هو الذهن و ده مش صحيح لأن الذهن هو الإسم العام للأداة اللى بتقوم بالأنشطة المختلفة يعنى الإدراك و الفهم و العقل (عقل هنا مصدر
ReplyDeleteمش إسم يعنى عقل يعقل عقلا) ..
و حضرتك قولتى الحكمة هى الفهم فى حين إن الفهم وظيفة و الحكمة هى معرفة مكتسبة بالتعلم..
ده الفرق
أكيد أنا ماجبتش سيرة المخ أصلا لأن المخ هو العضو المادى اللى ليه علاقة بالأنشطة الذهنية و بكده يبقى بعيد تماما عن العقل اللى هو الوظيفة الأعلى من وظائف الذهن..
ReplyDeleteكل معرفة مكتسبة هى حكمة بمعنى إنها بتسمح لصاحبها يحكم بشكل سليم فى حدود معرفته .. لكنها بالطبع تتفاوت من شخص لآخر .. فى النهاية عالم الذرة حكيم عندما يتعلق الأمر بمجال معرفته بمعنى إنه سيقدم إستشارة حكيمة إذا سئل فى مجال الذرة .. كونه ماعندوش حكمة فى أمور أخرى فده لقصور معرفته عنها .. يعنى مش هيكون عنده حكمة فى عمل التغيير السليم فى ماتش كورة..
كلمة حكمة زى كلمة معرفة تزيد و تنقص و تختلف فى المجال ماهياش شيئ ثابت يايبقى عند الناس يا مايبقاش عندهم
انا شرحت وقلت بمعنى التحليل والتعمق
ReplyDeleteماهو من الحكمة انك تفهم انا قصدي ايه؟
:)
انا ح اشرح لك بمثال
مثلا واحد اغتصب طفلة واخد احتياطه انه ما يخليش ادلة وراه
جه القاضي درس القضية كويس وحللها وعرف بالاستنتاج والاستنباط من الادلة اللي عنده ان الراجل ده مجرم ومغتصب طفلة
القاضي هنا شغلته اللي مفروض يعملها انه يحكم على الراجل ده بالادانة، ايا كان بقى سجن وللا اعدام، تمام
كل ده في اطار النشاط الذهني
يعني هو راجل ذكي ونبيه وحكم بما تمليه عليه وظيفته
الطبيب النفسي شغلته يتعمل بالتحليل والدراسة ويعرف الاسباب النفسية والتاريخية والاجتماعية اللي ورا الجريمة دي
هو ده الفهم اللي انا اقصده
فيه بقى الحكمة اللي تشوف اللي فات وتشوف اللي جاي وتعمم وتخليها
larger than life
دي شغلانة الفيلسوف او المنظر او المفكر
بمعنى ان القاضي بيبص لحادثة مقطوعة من الماضي والمستقبل وبيدرسها دي شغلته
الطبيب النفسي بيبحث في ماضيها
والحكيم بيبحث في ماضيها ومستقبلها
انا لما قلت الذهن كنت اقصد طريقة التفكير اللي تتطلب فهم بشكل
linear
يعني قدامك مسألة هندسية وبتحلها ده نشاط ذهني مش حكمة
لكن الفهم، وانا قلت يا تامر بمعنى التحليل والتعمق، اللي هو فهم الحكيم
بيتطلب طريقة تفكير
spinal
مش لازم الحكيم يعرف يحل المسألة الهندسية نفسها بس يقدر، رغم كده، يعرف الحكمة الكلية ليها
فهمتني؟
لا ماهو ده انا اللي انا اقصده
ReplyDeleteالحكمة غير المعرفة
المعرفة محدودة
والحكمة اشمل
اقول لك اقول لك
ReplyDeleteبس ما يتهياليش انك ح تفهم قصدي ايه بس ح اقول لك برضه
فاكر لما كتبت عن ان فيه ناس بتفهم بس ما بتحسش وفيه ناس بتحس وما بتفهمش وفيه ناس نادرة قوي بتفهم وتحس
وفيه بعدا لا بيفهموا ولا بيحسوا
مممم .. هو كل الناس في رمضان مهتمة ب د. محمد عمارة
ReplyDeleteهو معروف ان د. محمد عمارة حاطط كل كتبه على موقعه للتنزيل المجاني .. لكن وتوفيراً للمجهود والمشقة وخصوصاً انهم 173 كتاب .. يعني ياخدوا يوم كامل علشان تدوس وتحمل كتاب كتاب .. ده ملف في الداونلود لينكس بتاعة الكتب كلها ما عليك انك تفتح الانترنت داونلود مانيجر بتاعك .. أو أي داونلود أكسيليريتور عندك .. وتعمل امبورت فروم تيكست فايل وتبتدي تحميل
Enjoy b2a
اية العلاقة بين العقل و الدين؟؟؟؟
ReplyDeleteاية العلاقة بين العقل و الدين؟؟؟؟
ReplyDeleteأنا فاهمك .. لكن فيه فرق بين إننا نتكلم مع بعض و نستخدم ألفاظ مختلفة لتوصيل المعنى و بين إننا نوضح المعنى الإصطلاحى لكل لفظ و الفرق بينه و بين اللفظ التانى..
ReplyDeleteتانى الحكمة مش أداة أو وظيفة و لكنها مخزون معرفى ..
الإدراك وظيفة بتاخد الإشارات الحسية و تركب إحساس واضح و محدد ..
الفهم وظيفة .. بيحول المدركات لأفكار ..و بمعنى آخر الفهم يتعلق بتصور الشيئ .. يعنى إنتى لو واقفة قدام شجرة هاتدركى الشجرة و ممكن تتصورى لو عشر شجرات جنب بعض هيبقى شكلهم إزاى..الفهم برضه زى إن لو أحمد إبن عبده و سناء بنت عبده يبقى أحمد و سناء إخوات ..
الأفكار المجردة لا يمكن إدراكها و بالتالى لا يمكن فهمها و لكن يمكن تعقلها ..
يعنى مثلا إنى مش ممكن تدركى الأبدية و المالانهاية و مش ممكن تفهميها أكتر من إنها معنى لفظ لكن ممكن تعقليها ..
دى فروق فى المصطلح لكن فى الإستخدام العادى إحنا بنحط الكلام مكان بعضه عادى مادام بنعرف نوصل المعنى
ده لما كنتى بتتكلمى عن عمى القلب بتاع المذيعة اللى مش فاكر إسمها؟؟
ReplyDeleteمافيش علاقة بين العقل والدين يا مواطن
ReplyDeleteربنا خلق لنا العقل ده عشان ما تبقاش دماغنا بتلق بس
مهندس حر
مش كل اللي عنده معرفة، حتى ولو واسعة، يبقى عنده حكمة
طبعا احنا لسة في الفتي يعني
متهيالي ان الحكمة دي جزء منها معرفة والجزء التاني موهبة
عشان ربنا بيقول يؤتي الحكمة من يشاء يعني زي ما تكون هبة وده ما يمنعش انها محتاجة تعليم
انا اللي اقصده ان الحكمة هي القدرة على التحليل ورؤية ما وراء الظاهر
ممكن واحد يبقى الاي كيو بتاعه 200 بس ما عندوش حكمة
ومتهيالي ان العقل محتاج تركيز
يعني مثلا الرسول عليه الصلاة والسلام لما قال ان شهادة الست نص شهادة الراجل احنا عارفين بسبب عدم التركيز
(عندها فعلا بتاع خمستاشر يوم مش مركزة فيهم دي حقيقة)
قال ناقصات عقل ما قالش ناقصات حكمة
بالعكس ده قال في نفس الحديث ما معناه ان عندهم قدرة على السيطرة وعلى انها ممكن تاكل دماغ الراجل المركز
هو انت عمرك ما وقعت في ايد واحدة فضلت تاكل في دماغك لحد ما شبه اغمى عليك؟
غيري يعني
:))
بس هو مثلا ما قالش ناقصات حكمة
والا ما كانش اخد رأي ام سلمة
ده اللي كنت اقصده يعني
طفاطيفو
ده كتاب بتاع ابن رشد
المقدمة بس محمد عمارة
انا بعد اذنكه اناعاوز اطرح الموضوع من وجه نظر اخرى ممكن
ReplyDeleteهعتبركة وافقتة وهقول
اية الفرق بين عالم جليل فى علوم الذرة وبين مثلا صلاح جاهين دة كمثال
هنحسبها من خلال المنطق
عالم الذرة هيكون انسان مثقف ذو علم ذكى بطبيعة الحال سريعالبديها بردة بطبيعة الحال بردة مطلع على كلما هو جديد فى كافة العلوم المتعلقة بعمله
صح كدة
صلاح جاهين حد تعليمه زى كل المصرين العادين ذكائة بردة طبيعى ليس بالفاذ لاكنة مثقف مطلع كثير القراءة مستنير وفوق كل هذا وتلك امتلاكة لحس مرهف الى ابعد الحدود جعله فليسوف فى كتاباتية
وليس فى كتاباتة فقد لاكن بكل ما اوتى من وسائل للتعبير
فمن اين وجدات فلسفتة
وجديت من احساسة وجديت من شفافيتة من صفائة مع نفسة وغيرة
ودة بردة مجرد مثاااااااااااااال
اللى فهمته من كلامك الأولانى مالوش علاقة بحكاية الهم و الإحساس اللى إنتى قلتى عليها قبل كده..
ReplyDeleteموضوع الفهم و الإحساس هو تعبير مجازى لأن كلمة إحساس إصطلاحيا متعلقة بس بالحواس الخمسة .. لكنها فى الإستخدام الشعبى و الدارج بتاعنا ليها معنى تانى..
حكاية إن الواحد يفهم و مايحسش أو يحس و مايفهمش هى متعلقة بمنهجية التفكير و الأفكار الغالبة على الإنسان اللى بتأثر على تحليله للأمور..
مفيش عملية تفكير محايدة و لا تحليل محايد و لا بحث علمى متجرد .. كل دى هجايص .. الإنسان دائما قادر على إستنتاج ماهو مؤهل لإستنتاجه و من السهل أن يغفل أى شيئ مادام خارج إطار إهتمامه..
الأفكار المسبقة إما تشحذ قدرتك على الملاحظة أو بالعكس تضعف هذه القدرة .. لو إنتى و واحدة من صاحباتك اللى عايزة ترميهم من الشباك روحتوا زيارة لأبو أتاتة مع بعض .. هى هاتقولك ياى همة الناس دول مش بيستحموا ليه ده حتى النظافة من الإيمان ..و إنتى غالبا اللى هاييجى فى دماغك حاجة تانية ..
الموضوع نسبى و أخلاقى يعنى يتعلق بالصواب و الخطأ الأخلاقى مش بالإدراك و وظائف الذهن .. يتعلق بإستخدامنا ليها وفقا لموقف أخلاقى من الواقع
عمرو امام
ReplyDeleteعليك نوووووووووووور
اهو الراجل فهم انا قصدي ايه اهو
الحمد لله
كل كتب د. محمد عمارة موجودة في موقع د. محمد عمارة ومنها فصل المقال .. الكتاب تحقيق د. محمد عمارة
ReplyDeleteكل حاجه عليها إسم د. عمارة موجودة في موقعه http://www.dr-emara.com .. وكل حاجه بمعنى كل حاجه .. مقالات كتب حلقات إذاعية حلقات تليفيزيونية .. ربنا يجزيه كل خير .. بس للأسف كل ما حد يدخل عليه يجيله تحذير انه ريبورتيد أتتاك سايت
الموقع ده كنز .. ربنا يجزيه كل خير
انا بعد اذنكه اناعاوز اطرح الموضوع من وجه نظر اخرى ممكن
ReplyDeleteهعتبركة وافقتة وهقول
اية الفرق بين عالم جليل فى علوم الذرة وبين مثلا صلاح جاهين دة كمثال
هنحسبها من خلال المنطق
عالم الذرة هيكون انسان مثقف ذو علم ذكى بطبيعة الحال سريعالبديها بردة بطبيعة الحال بردة مطلع على كلما هو جديد فى كافة العلوم المتعلقة بعمله
صح كدة
صلاح جاهين حد تعليمه زى كل المصرين العادين ذكائة بردة طبيعى ليس بالفاذ لاكنة مثقف مطلع كثير القراءة مستنير وفوق كل هذا وتلك امتلاكة لحس مرهف الى ابعد الحدود جعله فليسوف فى كتاباتية
وليس فى كتاباتة فقد لاكن بكل ما اوتى من وسائل للتعبير
فمن اين وجدات فلسفتة
وجديت من احساسة وجديت من شفافيتة من صفائة مع نفسة وغيرة
ودة بردة مجرد مثاااااااااااااال
مهندس حر
ReplyDelete:)
اه
انت قررت تغلس ع الصبح
ما انت فاهم اقصد ايه؟ بتغتت عليا ليه؟
:D
الاصح تقولى اهو الراجل حسسسسسسسسسسسسس
ReplyDeleteالحمد لله
طفاطيفو
ReplyDeleteيا عم باقول لك ده ابن رشد
عمرو امام
ReplyDeleteايه ده؟ ده انت بتحس فعلا
ده انت حتى فاهم يعني ايه الواحد يحس
:D صباح الفل
ReplyDeleteانا اهم حاجة عايزة افهمها واحس بيها دلوقت
ReplyDeleteاللي كتب حرب الجواسيس
بيفهم ازاي؟ وحاسس بايه؟
منا قولتلك قبل كدة ان احنا ربنا رزقنا بشوية بقر هل تعتقدى يا استاذة ان فى يوم من الايام البقر يفهم ولا يحس دة بقا ممكن يحصل يوم القيامة بس يعنى عاوزلة معجزة ادعى ربنا بقا يوم لية القدر
ReplyDeleteعلى فكرة يا عمرو
ReplyDeleteبمناسبة صلاح جاهين
كنت قريت بحث كانت واحدة صاحبتي بتترجمه
بحث علمي كانت بتترجمه لطبيب نفسي عن القدرات الذهنية
وكانوا عاملين هرم وقاسمين الهرم اتنين نص ابداع علمي ونص ابداع فني/ادبي الخ
وعلى قمة الهرم مين؟
الشعراء
اعلى من اينشتاين
لا يا فندم أنا ماكنش قصدى أغلس .. إنتى قلتى مسموح بالفتى قمت أفتيت :)
ReplyDeleteثاينا بتتخانقى مع تفاتيفو على إيه هو صح و إنتى صح .. الكتاب كتبه إبن رشد و حققه محمد عمارة و ده أكتر من كتابة المقدمة ليه .. و على فكرة لو فى دار الكتب و دورت على الكتاب حسب إسم المؤلف هاتلاقيه تحت إسم محمد عمارة مش لأنه كتبه و لكن الكتب التراثية تنسب لمن حققها تحسبا لفقدان إسم المؤلف فى بعض الأحيان .. يعنى فيه كتب ترائية لا يعرف من ألفها و لكن هيتعرف مين حققها ..
طبعا إحنا عندنا الموضوع سمك لبن تمر هندى لأن مش كل كتب التراث المنشورة محققة و دى داهية من الدواهى ماحدش حاسس بيها و لا مستعنيها أصلا..
بصى لو عندك وقت ادخلى على المدونة عندى هتقراءى قصيدتين
ReplyDeleteوعاوز اعرف راءى حضرتك فيها ممكن
مهندس حر
ReplyDeleteلا يافندم انت تفتي زي ما انت عايز
بس اصلك قعدت تقول لي الاحساس ده علاقة بالحواس
ههههههههههههههههههههههه
ساعات بتطلب معاك كده
هههههه ابتديت احفظك لما بتجيلك الحالة
انا مش باتخانق مع مصطفى
انا باقول له ده ابن رشد
فقال لي محمد عمارة ده هايل
يابني انا عارضة كتاب ابن رشد
لا بس محمد عمارة موقعه ممتاز بصراحة
ههههههههههههههههههههه
احنا فوتنا كلنا
اهو رمضان قرب يخلص
الا قولوا لي يا شباب
بالنسبة لحرب الجواسيس بيحسوا بايه ويفهموا ايه؟
العقل بإختصار هو القدرة على التحكم سواء في النفس أو في الشهوة أو غيره (ممكن نقول ضبط النفس عن الشطط).. و مصدرها اللغوي عقل يعقل عقلاً بمعنى ربط يربط ربطاً
ReplyDeleteأما الحكمة فهي القدرة على الحكم و عادة تكون مبنية على الخبرة و التجارب الكثيرة مما أدى إلى معرفة واسعة بالنتائج المحتملة للأفعال المختلفة
أما المعرفة و العلم و البديهة و الذكاء و الحفظ و غيره فكلها من وظائف المخ و تتكامل مع بعضها لتكون شخصية الإنسان
هذا رأيي و الله أعلم
و يحضرني هنا نقاش دار بين عباس العقاد و الدكتورة بنت الشاطئ عن الإختلاف بين نوعي الرجل و المرأة
و شكراً
أحمد حسني
qasaqis.blogspot.com
الإنسان المصرى من فصيلة السيناريست .. (ده لغاية ماحضرتك بقى تتخرجى و تحترفى كتابة سيناريو).. :) لا بيفهم و لا بيحس..
ReplyDeleteالمشكلة عندنا هى الإستسهال و إنعدام الحرفية و فقر الخيال و قلة إحترام عقول الآخرين نتيجة لتورم الأنا العليا..
بصى نتيجة إنى مهندس معمارى ففيه حتة مشتركة بينى و بين كاتب السيناريو و الروائى .. و هى إننا بنتناول أمور مالناش خبرة أو دراية كاملة بيها ..
يعنى أنا مش طبيب لكن ممكن أصمم مستشفى و السيناريست ممكن يكتب مسلسل عن أطباء فى مستشفى .. إحنا علمونا فى الكلية أيام ماكانوا لسة بيعلموا فى الكليات إننا ندرس موضوعنا و نجمع المعلومات اللازمة لفهم النشاط اللى هيتم فى المبنى اللى هنصممه .. و المفروض إن أى سيناريست يجمع كل المعلومات اللى يحتاجها عن موضوعه و أشخاصه و الأماكن اللى هتدور فيها الأحداث..
الحاج المخرج و الأخ مهندس الديكور و مدير التصوير مع مهندس الإضاءة لازم يدرسوا أمور تانية تتعلق بتفاصيل الصورة اللى هيشوفها المشاهد و إن عناصر الصورة دى سليمة .. و الأخ المخرج مسئول عن إن حركة الممثلين و طريقة أداءهم تبقى منطقية و متوافقة مع الشخصية اللى بيقدموها..
آخر الكلام .. مفيش حد فى مصر بيعمل الهوم وورك بتاعه .. حتى الواد دودو إبنى بيطلع عينى معاه و فى الآخر أنا اللى بعمله الهوم وورك عشان أخلص .. تفتكرى دودو ممكن يبقى مخرج كويس؟
هههههههههه
ReplyDeleteحرام عليك
محمد دياب بيفهم وبيحس
احمد حسني
ReplyDeleteلا احنا بنفتي بس
عجبتني الفتوى
قراءتيهم يا استاذة
ReplyDeleteقريتى اللى كتبه تشومسكى ده:
ReplyDeletehttp://openanthropology.wordpress.com/2009/09/06/noam-chomsky-dialogue-on-the-responsibility-to-protect/
لو ماسبقلكيش عرفتى البلوج اللى منزل المقال فياريت تتابعيه لأنه غالبا هايعجبك
قراءتيهم يا استاذة
ReplyDeleteعلى العموم ابقى اقراءيهم برحتك
ReplyDeleteوقوليلى رءيك
عمرو انا سبت لك تعليق
ReplyDeleteمهندس حر
متشكرة قوي على اللنك
شالله تسلم وتعيش
انت عارف انا مدمنة تشومسكي
وحرب الجواسيس
طيب مفيش مشاكل
ReplyDeleteوهل يفتي و نوسه ملحوسه في المدونه
ReplyDeleteانت صح و ميه ميه انت فله
يا دنجل جلسة كهربا هنا و صايه
تحياتي
ممكن ترحمونا شويه من جدال البيضه ولا الفرخه بتاعكوا ده.وبلاش فتاوي بقا احنا في رمضان .
ReplyDeleteأنا عايز أحيي مهندس حر
ReplyDeleteعقلية ممتازة و أسلوب سلس و تعليقات قيمة
أشكرك
this is my opnion :)
ReplyDelete3ql is the ability of logical thinking
i believe every body is capable of doing it, if they want to.
hekma is what you get when you reach the ultimate logical thinking point .. it only comes with practice.. and hence it needs discipline and persistence. quiet the rare qualities among humans these days.
there are various kinds of hekmas, so to say that a poet is more wise than a scientist is not right.. because both has different kinds of hekmas...
you simply shouldnt compare apples and oranges..
to me, to say that a master of talk (poet) is hakeem is not acceptable. art is a gift, and some of the stupidest can be among the greatest artist...
we arabs love to think that the art of talk is the ultimate sign of braininess...
we da howa elly gabna wara :P
we also needs to reconsider the image that a scientist is only knowledgeable in what they do for a living...
for example a lot of the physicists of the early twentieth century ended up writing loads of philosophy books because of their experience with relativity and quantum mechanics
their works revolutionized the fields of modern philosophy.
physics it self is an offspring of philosophy... so there...
we also need to grow over the notion of specialization and categorization.. because this is not what a human is/can be