الا باين ان "هامش" الحرية ده دايما بيبقى مصاحب للطغيان
الاستاذ فرعون كان مدي هامش حرية كبير قوي، يعني انا عمري ما شفت رئيس جمهورية يتناقش بنفسه وجها لوجه مع رئيس العمال مثلا وللا فلاح وللا اي ناس غلابة، حتى لما السادات كان بيحب يعمل "حوار" كان بيستنضف، مش اي حد يكلمه كده
بني اسرائيل دول كانوا عبيد، وسيدنا موسى بالنسبة لفرعون زعيم العبيد، وقال له حاجة شبه انت مين انت، وطبعا ما نسيش يعايره بانه لحم كتافه من خيره (امال يبقى مصري ازاي؟ ده احنا اللي بيشرب عندنا بق مية بنفضحه خمسين سنة قدام)
بس في النهاية اتكلم معاه يا ناس، اتكلم معاه بشخصه ونفسه وذات نفسه واخد وادا معاه في الكلام، بنفسه، ما سلطش عليه رئيس تحرير حيطة في معبد، لا وايه كمان؟ وقال له حدد المعاد اللي يعجبك، وقال للسحرة آمنتوا من غير ما تاخدوا اذن؟ يعني هو ده كل اللي فارق معاه؟ :) برضه الادب فضلوه عن العلم، ده فرعون الطاغية وربنا قال عليه علا في الارض وقال عليه طغى
ياااااااا، ده ربنا عامل كرامة للبشر والواحد له حقوق كتير وهو مش واخد باله
طب من لغاليغه ان ما كان اياميها فيه ناس بتقول: مش كفاية انه كلمه واتناقش معاه؟ مش كتر خيره انه ما دبحهوش هو والعبيد بتاعه؟ قليل الاصل اكل وشرب في قصر الراجل ولما شد حيله قلب عليه، ده في سن والده على الاقل يحترمه، عايزين يضربوا استقرار مصر، وراح مدين وشوه سمعة مصر، وهم اصلا جم عندنا واستضفناهم واكلناهم وشربناهم، وعاملين تنظيم سري عشان يقلبوا نظام الحكم
انا متأكدة، متأكدة ان كان فيه ناس بتقول كده، انا سامعاهم اهو
واكيد كمان بعد ما مات فرعون بتلاتين سنة لقى ناس تقول عليه كان راجل ديمقراطي وبعيد النظر وفضلوا ناصبين له معزى بعد موت بعشرميت سنة
ومتأكدة من نظرية جمال حمدان ان الفلسطينيين انثروبولجيا هم بني اسرائيل
امال احنا مستقصدينهم ليه يعني؟
التوراة والقرأن واخدين موقف سلبى من الفراعنة لسببين مختلقين. الاول خروج اليهود من مصر(الاوكسيدوس) والثانى -موقف الاسلام من عبادة الاصنام وتعدد الالة الخرافية (طبعا قبل نزول الاديان السماوية بعشرات القرون)....واهم من ذلك الاستبداد ونظام الحاكم الالة الذى يعمل كل الشعب فى خدمتة ويجمع من عرقهم ثروتة هو واسرتة "زى اللى حاصل دلوقت") ولكن ذلك لايقدح فى الحضارة المصرية القديمة لأن تلك الاصنام والحاكم الالة كانت هى الثقافة السائدة فى معظم الامم فى تلك الايام ...يعنى لامؤاخذة ما كانش فية حد تانى يعرف احسن من كدة.
ReplyDeleteلا إله إلا الله
ReplyDeleteيا استاذ حسن فرعون كان طاغية وظالم وعنصري ومفتري واستعبد ناس مالهمش اي ذنب في اي حاجة غير انه كان عايز خدامين والظاهر ان وقته المصريين كان مستوى المعيشة بتاعهم كويس فما لقاش حد يعمل له الشغل الوسخ غير بني اسرائيل
ثم ان بني اسرائيل اللي سيدنا موسى بعث فيهم كانوا مصريين
كان بقالهم 25 قرن في مصر يعني كان خلاص اكيد اتجوزوا من المصريين واكلوا فول وطعمية وبصارة
دول حتى طلبوها لما فضل يجيب لهم لحمة وقالوا له: انا عايز عدس من اللي امي كانت بتعملهولي في البلد وفحل بصل
وكان ناقص يطلبوا سيجارة كولوباطرا وشاي حبر سكر برة
مافيش في الدنيا ناس تقعد في بلد 25 قرن وتبقى غريبة خصوصا ان الموميات المصرية لما عملوا لها تحليل دي ان ايه لقوا فيها كل الجينات اللي خلقها ربنا لان مصر كانت معبر واي حد بيعدي من عندنا لازم يتجوز ويسيب عيل
والكلام اللي بيقوله زاهي حواس ده تخريف، مافيش عرق اسمه المصريين
وانت ما تعرفش ان ما كانش فيه حد يعرف احسن من كده، ربنا ما قلناش على كل الانبيا
والتوراة والقرآن مش واخدين موقف "سلبي" من الفراعنة لسببين مختلقين
يا سبحان الله
يعني ربنا بيستقصدهم
وللا ربنا مش عارف؟
وللا ربنا بيتبلى عليهم؟
اذا حضرتك باصص للقرآن والتوراة انهم من عند ربنا يبقى ربنا ادرى
اذا شايف انهم كتابين تاريخ
يبقى الثابت بالتاريخ ان حكم الفرعون كان حكم فرد وكان طاغية وديكتاتور
وكان فيه نظم احسن من كده
النظام اللي قبل الفراعنة نفسهم
اللي هو النظام الاناركي
anarchism
ما كانش حد ريس على حد وكان نظام اقرب لنظم الحكم القبلية وفيه مشورة وتعاون ومافيش حد بيشتغل عبد عند حد
واحنا اول ناس اخترعنا نظام الدولة الشمولية
والمفروض نتكسف من كده مش بالعند نفتخر
الفراعنة لهم انجاز حضاري علمي
لكن سياسيا كانوا ناس مفترية وجبارين ومستغلين واستعبدوا الفلاحين والصناع
http://www.shorouknews.com/ContentData.aspx?id=101168
ReplyDeleteحملات للقبض على المجاهرين بالإفطار في شوارع أسوان
آخر تحديث: الاحد 30 اغسطس 2009 11:41 ص بتوقيت القاهرة
حمادة بعزق -
اطبع الصفحة
يقوم رؤساء مباحث مراكز أسوان بتنفيذ حملات يومية بالشوارع للقبض على المجاهرين بالإفطار فى نهار رمضان. حيث وصل عدد المجاهرين الذين تم القبض عليهم منذ بداية شهر رمضان إلى 155 شخصا.
وأكد مصدر أمنى مسئول أن الهدف من تلك الحملات هو ضبط الأمن العام بالشارع لتخفيف حدة الجريمة والمشكلات احتراما لشهر رمضان الكريم.
إلى ذلك أسفرت حملة ليلية مكبرة نظمتها مباحث أمن الدولة بالتنسيق مع المباحث الجنائية ومكتب المخدرات بأسوان عن ضبط 72 مشتبها فيهم بمدينة كوم أمبو.
وشارك فى الحملة 14سيارة ما بين أمن مركزى وترحيلات وسيارات بوكس صغيرة تحمل أكثر من 100ضابط وجندى.
وبالكشف عن المشتبه فيهم تبين أن هناك 5 فقط عليهم أحكام جنائية فتم احتجازهم والإفراج عن الباقين وعددهم 67 شخصا.
ههههههههههههههههههههه
الظلامين و صلو للشرطة يا نوارة
هههههههههه
اسوان بقت اسوانستان يا نوارة
يا ريت كده تهدى روحك عشان الدنيا صيام و رمضان كريم..
ReplyDeleteأولا.. بنى إسرائيل ماقعدوش فى مصر 25 قرن.. إنتى جبتى الرقم الخزعبلى ده منين .. يعنى لو فرضنا إنهم دخلوا مصر فى عهد الهكسوس و خرجوا فى عهد رمسيس التانى أو إبنه و دى كلها إفتراضات غير مؤكده بس أهى معقولة شوية .. فيبقوا قعدلوهم كام قرن ما يجيبوش الف سنة.. و بعدين لو أنساب التوراة صحيحة و ده برضه مش أكيد فيبقى بين يوسف و موسى (عليهما السلام) عدد محدود من الأجيال..
ثانيا .. قبل الفراعنة (ملوك مصر الموحدة بعد مينا) ما كانش فيه أناركية خبط لزق .. لكن كان فيه تطور طويل من القبلية و الوحدات السياسية الصغيرة ثم مملكتين فى الشمال و الجنوب ..
مفيش أصلا دليل على إن الناس عاشت فى ظل أناركية حقيقية لأنه منذ البداية كان فيه سلطة الأب و كبير العشيرة و شيخ القبيلة ... إلخ..
ملحوظة على جمب المصرين القدماء مكنوش كفرة
ReplyDeleteعشان بس في ناس فاكرة ان ان المصرين القدماء كانو كلهم كفرة و دي فكرة غلط لان احنا اساسا اول شعوب تعرف معنى التوحيد و ان فية خالق الكون
"ومن الناس من يعجبك قوله فى الحياه الدنيا ويشهد الله على مافى قلبه وهو ألد الخصام*واذا تولى سعى فى الأرض ليفسد فيها ويهلك الحرث والنسل والله لا يحب الفساد*واذا قيل له اتق الله أخذته العزه بالأثم فحسبه جهنم ولبئس المهاد"
ReplyDeleteربط احداث الواقع بأحداث الماضي ده موهبه و خيال ربنأ مش بيديها لكل حد ... وأنا من تجربتي إنو لما حد بيفكر بالأسلوب ده الناس بتبصله كما لو إنه أبو راسين مع أنه كلام في منتهي المنطقيه..
ReplyDeleteألمشكلة أنه الأسلوب ده بألتفكير نوعا ما بيخلي الواحد يتعاطف مع شخصيات و احداث إحنا اتعودنا أننا نتعامل معها بطريقه يأبيض ياسود ..
عشان كده كتير من الناس مش بتتقبلو ...
هههههههههههه
ReplyDeleteيعني تفتكري لو فرعون موسى هو اللي كان حكمنا كان هيكون الوضع احسن ؟
نورتى المحكمة يانوارة هانم,اهو نظام الاناركى دة مثلا ماكنتش اسمع بية.ود.جمال حمدان وصف او صنف مصر كدولة"نهرية فيضية" الامر الذى فرض نظام ادارة مركزى قوى لأدارة النهر للرى وفى موسم الفيضان الخطر.والادارة دائما فيها الداء البطال بتاع السيطرة والنهب. ثم اننى لا ادافع عن ملوك الفراعنة ولكنى ادافع عن منجزات حضارة بائدة عظيمة فى العلوم والفنون ...الخ ولاتنسى دور الحاخامات الفدامى فى الاضافة والحذف للنص التوراتى-وهذا مشهور ومعروف علميا (((واحنا اول ناس اخترعنا نظام الدولة الشمولية
ReplyDeleteوالمفروض نتكسف من كده مش بالعند نفتخر)))
الدولة اللى بتزرع من النهر وبجبها فيضان لازم جهازها الادارى -بما فيهم الحاكم- يتسلط على ناسها ويقدر يجيب اى معارض من قفاة فى ساعة... اما الزارعون على الامطار واهل الجبال ,فأرض اللة واسعة وبقدروا يعارضوا الحاكم الفرعون ويلجأؤا للجبال اويهربوا لأرض تانية الطبوغرفيا مع الحاكم وضد الشعب...... طولت عليكى اشكرك للتوضبح
مهندس مصري
ReplyDeleteلا مافيش حاجة مؤكدة لان مالهمش سيرة اصلا
ولا مؤكد انهم دخلوا في عصر الهكسوس
بس هم دخلوا ايام يوسف والمؤرخين بيقولوا بالتقريب من حوالي خمستلاف سنة
ومش مؤكد انه رمسيس التاني بس برضه بالتقريب من 2500 سنة
يعني قعدوا بالتقريب 2500 من يوسف لموسى
والشخصيتين مش مذكورين في تأريخ غير التأريخ الديني والتأريخ الديني هو اللي ادا التقريبات دي
انهم اصلا ما اتولدوش دي قصة تانية بقى شرحها يطول
اذا مش ح تصدق سيدنا محمد يبقى مافيش معنى انك تصدق انهم اتولدوا من اساسه لان مافيش اي اثر عليهم
النبي الوحيد اللي له اثر وتم التأريخ له خارج الاطار الديني من قبل الهنود والرومان هو سيدنا محمد
في حالة المعتقدين بعدم نبوة سيدنا محمد يبقى مافيش معنى للايمان باي من الانبيا اللي قبله
مصراوي على طول
ReplyDeleteالكلام ده ليا؟
مواطن مصري
ReplyDeleteالحقيقة الفراعنة كانوا كفار
ما وصلتش لكده يا جدعان
الشوفونية ما توصلش لكده
يا استاذ حسن علي
ReplyDeleteماحدش انكر منجزات قدماء المصريين، مش الفراعنة، قدماء المصريين
ولا حتى التوراة ولا القرآن انكروا انهم عملوا حضارة عظيمة وكانت مضرب للامثال
طب ما امريكا عاملة حضارة ده ينفي عنها انها قتلت تلاتة مليون في تمن سنين؟
مواطت مصرى
ReplyDeleteاخناتون؟
قصدك عليه ؟
كان بيعبد الشمس
طيب مسئلتيش نفسك كدة ان المصرين القدماء عقيدتهم كانت قريبة من الاسلام و المسيحية و اليهودية
ReplyDeleteنوارة: الظاهر ان صدبقى بتاع "السبع ايات المنجيات" اللى قولتلكوا علية قبل كدة ,دخل النهاردة باسم(مصراوى على طول)بس كدة
ReplyDeleteنواره.. الأيتين دول بيشرحوا حالنا قوى
ReplyDeleteياعم حسن لا سبع أيات منجيات ولا حاجه.. أنا مش فاهم أنت قاصدك ايه بس عموما مش انا هو اللى تقصده.. كل الحكايه ان الأيتيين دول عجبنى أوى بيشرحوا تطور أى طاغيه
ReplyDeleteومتأكدة من نظرية جمال حمدان ان الفلسطينيين انثروبولجيا هم بني اسرائيل" ماكانش حقك قولتى كدة ,دلوقت هاطالبوا حماس بقيمة الدهب اللى خدوة اليهود من جيرانهم وهربوا بية ايام الخروج
ReplyDeleteهو أنا مهندس و مصرى بس مش "مهندس مصرى" .. الله يمسيه بالخير مالوش تعليق عالبوست ده لغاية دلوقت ..
ReplyDeleteحسابات جنابك ملخبطة على الآخر
أهم حاجة ملخبطة عندك هى حكاية إن رمسيس التانى عاش من 2500 سنة.. و الحقيقة هو عاش من حوالى 3300 سنة..
لما قلت إن أنساب يوسف و موسى فى التوراة غير مؤكدة كان قصدى إنها ممكن ماتكونش دقيقة يعنى يكون فيه بعض الأسماء سقطت أو أضيفت.. و ما حصلش إنى قلت إنهم ما إتولدوش و مش عارف فهمت ده من كلامى إزاى..
تلخيص ديانة عاشت و تطورت لأكتر من 3000 سنة و كان ليها جوانب أخلاقية و فلسفية هامة فى كلمة "كفار" يعتبر تبسيط غريب جدا..
صحيح إن كل من لم يعبد الله وحده دون شريك هو كافر.. لكنها مش شوفينية إننا نعترف بإن ديانة المصريين القدماء كانت أكثر من مجرد عبادة للأوثان.. و ياريت تبطلى حساسيتك الشديدة من بعض الحاجات.. يعنى حكاية الشوفينية دى بتتسرعى كتير و تطلقيها على كلام الناس .. طبعا مواطن مصرى حافظ الكليشيه بتاع "ماتقولش كافر" و اللى ليه علاقة أكتر بإطلاق الوصف ده على الأقباط.. لكن لما ماعجبوش إن المصريين القدماء يتقال عليهم كفار ماكانتش شوفينية .. كانت مجرد عادة :)
ممكن الأية
ReplyDeleteاللى فيها ان موسى
اكل و شرب فى بيت فرعون
اصل انا مش فاكرها اوووووى
حتى لو كلمة من الأية و انا ابحث و الاقيها
انا مصدقك طبعاً فى كلامك
الله !
ReplyDeleteانتي متابعة عمرو خالد بقى :)
لا انا مش متابعة عمرو خالد
ReplyDeleteايه اللي جاب السيرة دي بقى دلوقت حاليا؟ احنا في رمضان
برنامج عمرو خالد السنة دي كله عن سيدنا موسى
ReplyDeleteوبيتكلم بالتفصيل عن بني اسرائيل وفرعون وعلاقته بيهم وعلاقته بموسى عليه السلام وعلاقة موسى بيهم وكل واي تفاصيل
وبيربط برده بين فرعون موسى وفرعون بتاعنا
قال ألم نربك فينا وليدا ولبثت فينا من عمرك سنين ( 18 ) وفعلت فعلتك التي فعلت وأنت من الكافرين ( 19 ) ( قال فعلتها إذا وأنا من الضالين ( 20 ) )
ReplyDeleteمهندس حر
ReplyDeleteانا ما قلتش انك بتقول انهم ما اتولدوش
انا باقول لك ان علميا مافيش اي دليل على ان الناس دي اتولدت
احنا مصدقين عشان احنا مصدقين سيدنا محمد وهو النبي الوحيد اللي وجوده وتاريخه وحياته عليها ادلة علمية غير دينية
عشان كده باقول لك التقديرات دي كلها في الهجايص
مافيش اي دليل يخلينا نقدر نتتبع يوسف او موسى ونعرف امتى جم وامتى مشيوا
انت بتقول الف سنة
ومصطفى بيقول لي خمسميت سنة
وانا والله قريت في كتاب واحد يهودي كان كاتبه انهم 25 قرن
ولا انا ولا انت ولا مصطفى نعرف
ولا الكاتب اليهودي كمان
مافيش اي دليل على الكلام ده ده ضرب ودع
وسيدنا محمد، وهو المصدر الوحيد الموثق على الاقل، ما قالش المدة
لكن في النهاية حتى لو قعدوا ميتين سنة ده يعملهم مصريين
مش انا اللي قيمتهم انهم كفار
ولا انا اعرفهم كلهم
والمكتوب على الحيطان ده الله اعلم بيه انت عارف المصريين وفشرهم يعني من زمان
لكن مدام ربنا قال كفار يبقى كفار
وهو قال كده على فرعون موسى بس
بس مين فرعون موسى
اديك عربيتي وادفع انا الاقساط لو تقسم بانك تعرفه
اتفرجي على قصص من القرأن حلو اوييييي
ReplyDeleteمهندس حر
ReplyDeleteالشوفينية دايما بينضح بيها كلام مواطن مصرى
و تعليق نوارة كان على تعليق مواطن لما قال الفراعنة مكنوش كفار
على العموم ايمان و كفر الفراعنة مش موضوعنا
ههههههههههههههه
ReplyDeleteاسمحيلي بقى .. ومفيش تاريخ اياك .. ايه ده .. مالك النهارده؟
انت اللي مالك يا مصطفى
ReplyDeleteاحنا ح نهرج بقى
مافيش اي دليل علمي ولا تاريخي على ان الناس دي اتولدت من اساسه عشان يبقى لها تقديرات قعدت قد ايه؟
التأريخ لليهود كله معتمد على مصادر توراتية مالهاش اي اساس علمي
وعلى مخطوطات البحر الميت اللي هي بيعتبرها علماء الاثار حكي شعبي
طفاطيفو
ReplyDeleteهههههه
انت جيت؟
اتحفنا بقى
بني اسرائيل ما اتذكروش في التاريخ المصري القديم غير مرتين بشكل عابر وولا مرة جات سيرتهم انهم كانوا في مصر
ReplyDeleteوولا مرة ذكر لا يوسف ولا موسى ولا ابراهيم ولا حتى عيسى
طب الرومان ما كانوش محتلين الجزيرة العربية وجابوا ذكر سيدنا محمد في التأريخ بتاعهم
وسيدنا عيسى اللي مفروض انهم اعدموه ما جابوش سيرته خالص
طب من غير زعل
ReplyDeleteالبوست العجيب ده من أول كلمة لآخر كلمة تخريف رسمي
هامش حرية ايه؟؟ فرعون كان بيعتبر موسى من المصريين .. ابنه اللي اتربى في قصره .. وربنا أرسل سيدنا موسى ليخلص بني إسرائيل (مش اليهود) من بطش فرعون
جبتوا اليهود دي منين
وبعدين كتر خير ايه انه مدبحش مين .. ما هو ذبح أبناءهم واستحيا نساءهم علشان حلم حلمه .. لكن لما ملقوش أيدي عامله اضطر يقتل الأولاد سنه ويسيبهم سنه
وبعدين كتاب ايه ده اللي مكتوب فيه 25 قرن .. قولي أنا قريت غلط .. مش فاكره كويس .. هو حرام؟؟ انما تفضلي مصره انها 25 سنه .. هتدفعي الفرق من جيبك يعني؟؟
ده محدش قال انها عدت 500 سنه .. كل الأقوال قالت ان بين دخول يوسف (مش دخول بني إسرائيل اللي كان بعد ده بعدة سنين) وخروج اليهود من مصر أقل من 500 سنه .. في التوراة رقمين 400 و 420 وفي قل آخر بحوالي 480 .. وفي بيقولوا ان السنين دي مدة بقاء بني إسرائيل في مصر وفلسطين وانهم قعدوا في مصر 230 سنه
وبعدين ايه الدروشه في الموضوع .. تعرف ايه ومتعرفش ايه وتحلف على ايه .. ده تاريخ يا ماما .. ولا هو كل اللي نصدقه لازم يبقى القرآن
القرآن قال سيدنا يوسف دخل مصر مقالش سنة كام .. وقال اليهود خرجوا من مصر ومقالش سنة كام
لا انت اللي ما ركزتش بس كويس
ReplyDeleteانا قلت فيه ناس ايام فرعون اكيد قالوا كده
ما قلتش اني انا اللي باقول كده
وده مش تاريخ يا ماما
اتفضل هات لي مصدر تاريخي غير ديني بيأرخ لليهود
يعني مثلا مخطوطة مصرية قديمة
تأريخ روماني
تأريخ هندي
تأريخ فارسي
اي حد جاب سيرة الانبيا وبني اسرائيل
لا انا ما قرتش غلط
انا قريت في كتاب كاتبه واحد يهودي ناسية اسمه كان تفسير للتوراة
(ايام ما كنت باقرا في الاديان من خمستاشر سنة)
وقال انهم قعدوا 2500 سنة انا ح اكدب ليه؟
يعني مش مركز
وبتقول على حاجة مش مؤرخة انها تاريخ
وبعدين ترجع تقول ربنا ما قالش كام سنة
وتقول ان انا اللي باخرف؟
ثم ان فرعون ما كانش بيعتبر موسى مصري ولا حاجة
ReplyDeleteده كان عايز يقتله ومراته هي اللي قالت له خليه
اه بالمناسبة
ReplyDeleteالتوراة ما قالتش قد ايه
طب ده شيء عظيم .. البحث متاح للجميع
ReplyDeleteوبعدين كان معتبره .. يعني انه قبل ما يسيب مصر أصلاً عاش في قصر فرعون وتربى فيه .. ألم نربك فينا وليدا ولبثت فينا من عمرك سنين
على العموم .. رمضان كريم
سفر التكوين 15: 13 (13فَقَالَ لأَبْرَامَ: «اعْلَمْ يَقِيناً أَنَّ نَسْلَكَ سَيَكُونُ غَرِيباً فِي أَرْضٍ لَيْسَتْ لَهُمْ وَيُسْتَعْبَدُونَ لَهُمْ فَيُذِلُّونَهُمْ أَرْبَعَ مِئَةِ سَنَةٍ. 14ثُمَّ الأُمَّةُ الَّتِي يُسْتَعْبَدُونَ لَهَا أَنَا أَدِينُهَا. وَبَعْدَ ذَلِكَ يَخْرُجُونَ بِأَمْلاَكٍ جَزِيلَةٍ. 15وَأَمَّا أَنْتَ فَتَمْضِي إِلَى آبَائِكَ بِسَلاَمٍ وَتُدْفَنُ بِشَيْبَةٍ صَالِحَةٍ.)
ReplyDeleteيقول سفر الخروج 12: 40 (41وَكَانَ عِنْدَ نِهَايَةِ أَرْبَعِ مِئَةٍ وَثَلاَثِينَ سَنَةً فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ عَيْنِهِ أَنَّ جَمِيعَ أَجْنَادِ الرَّبِّ خَرَجَتْ مِنْ أَرْضِ مِصْرَ.)
وده مقال في إسلام أونلاين لمن يرغب بقراءته
ReplyDeleteعلى فكرة بين سيدنا موسى علية السلام و سيدنا يوسف علية السلام 400 سنة
ReplyDeleteتقريبا
انت واكل مسقعة النهاردة؟
ReplyDeleteباقول لك يا سيدي هات لي مصدر تاريخي، تاريخي، مش ديني، بيأرخ لوجود بني اسرائيل اساسا في مصر وللا ليوسف وللا لموسى
علميا الناس دي مالهاش وجود في التاريخ والاحداث دي ما حصلتش مافيش غير ان الواحد يصدق في نبوة سيدنا محمد عشان يصدق ان الناس دي اتولدت وان بني اسرائيل دخلوا مصر وقعدوا فيها
قعدوا فيها قد ايه؟
سيدنا محمد ما قالش والقرآن ما قالش
فبلاش تبقى واثق قوي من نفسك عشان قريت مصدرين تلاتة عشرة
فيه كتاب اسمه التفسير التطبيقي للكتاب المقدس له وجهة نظر تانية
وفي النهاية التأريخ للفترة دي مجرد تخمينات وضرب ودع الا فيما هو موجود في القرآن او في التوراة
ولا القرآن ولا التوراة قالوا قد ايه
التوراة كتبت اسامي ناس كتير ما بين يوسف وموسى
والمعلق اللي انا قريته كان بيقول ان الناس دي كانت بتعيش اكتر من مائة عام فيبقى المجموع حوالي 2500 وهو قال حوالي
وقريت في حتة تانية مش فاكرة ايه، بس مصدر اسلامي بيقول ما بين عيسى ومحمد ستميت سنة وما بين موسى وعيسى ستميت سنة تانيين يبقى ما بين موسى ومحمد 1200 سنة، هو راجل من القدام مش متذكرة مين بس حد زي ابن كثير كده
مش ابن كثير على ما اذكر بس قديم زيه
يبقى كده ما بينا احنا وموسى 2600 سنة
بس والله ما فاكرة مين اللي كان كاتب الكلام ده
وهو نفسه ما قالش جاب الكلام ده منين
وانت بتقول ماحدش قال اكتر من 500 سنة طب مهندس حر قال الف سنة
مش كل حاجة انت مش عارفها تبقى ما حصلتش يا مصطفى
بلاش الثقة المبالغ فيها بالنفس دي
:)
لكن في النهاية مافيش تأريخ علمي خاااااااااالص لبني اسرائيل
ولا لاي نبي بقى ايه رأيك
غير سيدنا محمد بس
بقية الانبيا ولا ليهم اي اثر لا في المخطوطات القديمة ولا في الاثار
وبعدين أنا مقلتش أي حاجه .. قلت اللي أعرفه عن الرقم .. وتامر بك جادلك في الرقم
ReplyDeleteانما لما أنا أقول رقم وحد يصححهولي أناقش الرقم .. مش ألغي الأرقام خالص وأقلب بقى كله في علم الله .. احلفلي أصدقك دي طريقة دراويش لا تليق بقامة حضرتك
وهامش حرية ايه ده اللي بيقتل فيه الأولاد جميعا .. وألقى ماشطة فرعون وأولادها وطفلها الرضيع في الماء المغلي
تقولي هامش حرية .. مش كده يا نواره هانم أبداً
ده فول مش مسقعة
ReplyDeleteلا طبعا ما اقدرش اجادل في الرقم لاني مش متأكدة منه ومهندس حر مش متأكد والراجل ما قالش انه متأكد
انت المتأكد الوحيد اللي في الدنيا دي
خصوصا في حاجة مش موثقة لا تاريخيا ولا قرآنيا
هامش حرية دي تريقة
انت بتفهم؟
أنا مليش في اللف والدوران .. التوراة مبتقولش سفر التكوين ده عهد قديم
ReplyDeleteعلمي اعملي سيرش هتلاقي ميتين ألف مصدر تلاقي منهم كلامك .. مقال إخوان أونلاين مثلاً وده مبسط كاتب المصادر تحت
هتلاقي ميت ألف مقال وبحث علمي بيتكلم عن تاريخ بني إسرائيل في مصر .. وممكن تلاقي ده كتير أوي في أي مقال بيتكلم عن دعوى بناء آل ايه اليهود للأهرام أو صحة من عدم صحة كون رمسيس الثاني فرعون مصر
عايزه كتب دي سهله .. حضرتك موسوعه مش محتاجه واحد زيي يجيبلك كتب
وبعدين أنا نفسي في المسقعه .. بس مش عارف تتاكل فطار ولا سحور .. بفكر أدخل وجبة بين القمر الدين والحلويات الشرقي للكلام ده .. هو صعب بس صدقيني هحاول
انت بتفهم.
ReplyDeleteمظنيش .. استهدي بالله .. رمضان كريم
ايوة باقول لك احلف انك تعرف فرعون موسى
ReplyDeleteانت تعرف فرعون موسى؟
اه
انت بتعرف كل حاجة
طب اتحفنا بقى وقول لي مين فرعون موسى
وهات لي مصدر تاريخي واحد يقول ان فيه واحد اسمه موسى عاش في مصر
بلاش
واحد قاد ثورة ضد الفرعون عشان يحرر العبيد
اي واحد
ماهو ممكن سيدنا موسى يكون له اسم مصري
هاه
اتفضل
بس مصدر يكون عدل والنبي مش اسلام اون لاين
مصدر علمي
لف ايه ودوران ايه؟
ReplyDeleteانت مالك النهاردة؟
لا بجد
مالك؟
يابني باقول لك فيه كتاب اسمه التفسير التطبيقي للكتاب المقدس
هو مش كتاب مصري
وفيه كتاب لتفسير التوراة
ولهم تفسيرات تانية
انا مش باكدبك زي ما انت بتكدبني ولا بانفي انك قريت الكلام ده
انا باقول لك انا قريت حاجة تانية
واللي قريتهم بيقولوا ان العدد ده بالتقريب
ولهم تفسيرات كتير تانية
زي ان مثلا في كتاب من الكتب دي بيفسر السنة بعشر سنين
ما اعرفش جاب الكلام ده منين ده كلام قريته من خمستاشر سنة
وفيه كلام تاني متفسر بشكل رمزي زي ما حسن علي كده بيفسر الحاجات
لكن تاااااااااني
وللا عاشر
مافيش تأريخ علمي لوجود بني اسرائيل في مصر من اساسه
التأريخ الوحيد ان امنحتب (على ما اظن مش متذكرة الاسم بالظبط) "قضى على شأفة بني اسرائيل" دي المرة اللي ورد فيها اسم بني اسرائيل في التأريخ المصري
مرة تانية كانوا برضه بيشتموا بني اسرائيل بشكل عابر كده
بس لا فيه تأريخ لوجودهم ولا لدولتهم بعد كده اللي اتعملت في فلسطين
يزيد فضلك .. عامر بحسك دايماً
ReplyDeleteمنبتاح مش أمنحتب :D
ReplyDeleteوبعدين دي نظريات
مال بقى ده (علشان كده مرضيتش أرد) بتاريخ دخول يوسف .. وبعدين الـ7 اللي جم مصر .. وبعدين دخول بني إسرائيل مصر واستيطانهم بيها .. وبعدين تاريخ الخروج
ده اسمه تاريخ .. سيرشي بقى براحة حضرتك .. وشوفي المصادر المحترمة اللي تعجب حضرتك .. وكل واحد يسيرش براحته في نيته في براوزره
في سيرش انجينه
ReplyDeleteطفاطيفو قصدك امنحت الرابع اخناتون؟
ReplyDeleteلا يا مصطفى
ReplyDeleteده مش تاريخ
ده ايمان
ايمان وبس
مالوش اي اصل في التأريخ العلماني
المصادر اللي انت بتقول عليها
بما فيها مصادر اليهود اللي هم ح يموتوا ويعملوا تأريخ موثق لاصلهم ووجودهم في المنطقة كلها معتمدة على الكتاب المقدس
مافيش مصدر واحد يوحد ربنا غير الكتاب المقدس
مافيش اثر واحد ولا مخطوطة واحدة
واعمل انت سيرش وطلع لي مصدر مافيهم
probably, sources are very rare, rare evidence, most probably, it is believed...etc
يعني اليهود نفسهم يا اخي ماحدش فيهم جرؤ يقول اللي انت بتقوله ده
جبت منين الكلام ده غير من الكتاب المقدس والقرآن
جبته من اي مصدر تاني منين؟
الله
يا عم اللي عارف كل حاجة ما تعمل اي
reference
لمصدر تاريخي واحد يوحد ربنا يقول ان بني اسرائيل اتوجدوا في مصر وللا في فلسطين يا عم
انا عمالة اسألك اهو يا عم الفهيم وقول لي
قول لي مصدر تاريخي واحد بيذكر اسم يوسف وللا موسى
مش يوسف ده حكم مصر؟ وموسى عمل ثورة؟
فين؟ فين في التأريخ المصري؟
العالم بيتعامل مع الموجود في التوراة على انه دي رواية اليهود لتاريخهم وبما ان مافيش مصادر تانية فمضطرين يتعاملوا معاها
لكن قول لي كتاب واحد وللا حتى لينك واحد يوحد ربنا يقول ان فيه مصدر تاني غير التوراة
ولا امنحتب ولا منبتاح
ReplyDeleteمرنبتاح
بصيت دلوقت
http://www.aawsat.com/leader.asp?section=3&article=501135&issueno=10992
ReplyDeletehttp://www.aawsat.com/details.asp?section=4&article=199446&issueno=9096
بحب زاهى حواس أوييىى
ReplyDelete:)
بحس انه خارج من مقبرة فرعونية
بسحنته المصرية اوى دى
:D
أنا كنت جبتلك حتة من التوراة (سفر الأيام 1 - إصحاح 6) و بعدين مسحت اللى كتبته .. لأن فى نهاية المطاف إنتى معاكى حق فى إن مفيش أى مصدر يمكن من خلاله تحديد وقت دخول بنى إسرائيل إلى مصر بأى شكل من الأشكل ..
ReplyDeleteإعتراضى على ال25 قرن متعلق بأن ده يخلى بنى إسرائيل موجودين فى مصر قبل سنة 3500 قبل الميلاد على الأقل!! و ده معناه إنهم كانوا موجودين لما مينا الله يرحمه وحد القطرين :) وبصراحة ده كلام ما ينفعش أبدا..
هاتقولى جبت الكلام ده منين ؟.. أقولك المرتين اللى اليهود ذكروا فيهم فى مصادر مصرية و كان ده وقت وجودهم فى أرض الميعاد يعنى بعد قيام دولتهم و أحد هذه المصادر بيرجع لحوالى 900 قبل الميلاد.. حطى عليهم 2500 سنة و أقله 100 سنة من ساعة ماخرجوا من مصر يبقى 3500 قبل الميلاد .. الحاج مينا وحد القطرين حوالى 3200 إلى 3000 قبل الميلاد .. لو على كده دول يبقوا مصريين طحن و المفروض نعمل معاهم وحدة إندماجية من بكرة و خلى عوكل يروحلهم و همه هيشيلوه فى العربية زى عبدالناصر لما راح سوريا..
http://xn----vmcddc0dn3ll4bg.net/content/%D9%84%D9%80%D9%88%D8%AD%D9%80%D8%A9-%D8%A8%D9%86%D9%89-%D8%A5%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84
ReplyDeleteللايضاح
ReplyDeleteانا مؤمنة
"مؤمنة"
ان بني اسرائيل كانوا هنا
بس انا مؤمنة بكده عشان ده ايمان
مشششششششششششش تاريخ
ومصدري الوحيد سيدنا محمد والقرآن
واي كلام تاني كلام ابن عم حديت
خدى إتسلى فى الكلام ده:
ReplyDeletehttp://en.wikipedia.org/wiki/The_Exodus#Dating_the_Exodus
لا طبعا انا ما عنديش اعتراض انك تعترض على رقم 25 قرن انا قلت لك اللي قريت عنده الكلام ده مفسر وحسبها بطريقة غريبة ان الناس كانت بتعيش اكتر من 100 سنة ولو ادا كل واحد 110 الى 120 سنة يبقى المجموع كده
ReplyDeleteيعني تخمين مش كلام موثوق
ومش فاكرة بقى هو وللا حد تاني اللي كان بيفسر السنة في التوراة بعشرة اعوام وللا لا
بس تقريبا هو موضوع الحسابات ده خرم منه فعمل تفسيرات رمزية
ويمكن كان عايز يطول مدة اقامة بني اسرائيل في مصر لغرض في نفسه، ح انتوا ح تخلوني ادور على الكتاب وافتح الصناديق ولو جالي ربو يبقى ذنبي في رقبتكوا
وانا ما عنديش مشكلة شخصية مع الفترة اللي هم قعدوا فيها
:)
انا بس عندي مشكلة مع الجزم القاطع في حاجات مش مؤكدة ولا حتى مؤرخ ليها وكمان مافيش عليها نص ديني
ونسمي الاشياء باسماءها ومافيش داعي للتعالم
يعني ماحدش يقول على حاجة مالهاش اي اثر في التاريخ انها تاريخ عشان هو مؤمن بيها
التاريخ تاريخ
والايمان ايمان
والعلم حاجة والايمان حاجة تانية خالص
والتاريخ علم
واليهود لايدين على دليل علمي واحد يقول انهم كان لهم وجود في مصر وفلسطين مش لاقيين
يعني لو ده تاريخ ما كانوا ريحوا نفسهم
ماحدش بيبحث على ادلة تاريخية على وجود سيدنا محمد
عشان مافيش بعد كده ادلة يعني، مذكور عند الهنود والرومان والفرس وجواباته وهدومه وشعره ولبسه وشبشبه
مش ناقص غير نشوفه هو شخصيا بلحمه ودمه
لكن العالم كله بيتشال ويتحط عشان يلاقي اثر واحد على اي نبي تاني
وانا عن نفسي ما عنديش مشكلة ان ماحدش يلاقي اي اثر لاي نبي تاني لاني مصدقة سيدنا محمد لاسباب كتير مالهاش علاقة بان مافيش ولا نبي واحد له اي اثر ولا تأريخ
ومؤمنة ان ربنا غمى على اثار الانبيا كلهم وخلا الوحيد اللي له اثار مافيش اوضح منها هو سيدنا محمد عشان يبقى هو البوابة اللي تدل على الانبيا ومنها على الله
والا يبقى مافيش ربنا بقى
ماهو لو سيدنا محمد مش نبي يبقى مافيش معنى ان الواحد يصدق في انبيا تانيين مالهمش اي اثر علمي
ولو ربنا ما بعتش انبيا يبقى هو مش موجود اصلا، ايه اللي يخليه يخلقنا ويسيبنا؟ ولو خلقنا وسابنا ايه اللي خلاه يسيب واحد يدعي النبوة من غير ما يعمل فيه اي حاجة؟ ده نصره انتصار حتى بعيد عن اي اسباب انتصار منطقية
طب ولو مافيش ربنا يبقى احنا جينا منين؟ وعايشين ليه اصلا ما اقوم انط من الشباك واخلص
مع احترامي لكل الملحدين فكرة مافيش ربنا دي ما تخشش مخ عيل صغير
هو انا ايه اللي خلاني استطرد لحد ما اقول كل اللي في قلبي؟
وماحدش ح يفهمه في الصيام ده وح يردوا على حاجة تانية زي مصطفى ما قعد يرد على حاجة تانية
هو مفيش اى أثار لسيدنا عيسى ؟
ReplyDeleteمهندس حر
ReplyDeleteبني اسرائيل اللي كانوا في مصر مش هم الاسرائيليين الموجودين دلوقت
حتى بالدي ان ايه
لا يا ميدو
ReplyDeleteخالص
فيه قبر كبير كده في فلسطين بيقولوا انه قبر ستنا مريم
بس برضه ده موروث زي الحرم الابراهيمي كده
مافيش ادلة علمية على الكلام ده
من اول ادم لحد سيدنا عيسى مافيش اي اثر لهم، اقصد اثر علمي، فيما عدا الموروثات بقى زي الحرم الابراهيمي وقبر ستنا مريم
وده مش مؤكد
وفيه بقى الكفن المقدس في الفاتيكان
بس ده برضه مش دليل علمي
ده دليل ايماني
على فكرة أنا متفق معاكى تماما فى فكرة إن الإيمان لا علاقة له بالعلم و لا يوجد أى تداخل بينهما.. بس دى حاجة ناس كتير زى ماقلتى هايفهموها غلط و ماينفعش تتوضح فى كلمتين ..
ReplyDeleteروقى دماغك بقى عشان الصداع فى صباح رمضان مش كويس.. و ما تتعبيش نفسك فى البحث عن الكتاب اللى بتقولى عليه لأنه باين عليه بيخترف..
أنا مايفرقش معايا يكونوا همه و ألا لأ.. زى كده ماهو مايفرقش معايا موضوع الهولوكوست .. بمعنى إن الحاجات اللى الصهاينة بيستخدموها لمحاولة إيجاد مسوغ تاريخى أو أخلاقى لإقامة دولتهم المشكلة فى إنها موجودة و ألا لأ.. المشكلة هل هى أصلا تصلح كمسوغات لإقامة الدولة أو لأ..
ReplyDeleteفرضنا إن همه أحفاد بنى إسرائيل و إتنيلوا قعدوا 2000 سنة فى الشتات .. مين حمار يقول يبقى ليهم حق فى الأرض اللى كان أجداد أمهم خدوها بالسيف من 2900 سنة أو أكتر؟
و فرضنا إتحرق منهم فى أوروبا 6 مليون نفر.. مين إبن هبلة يقول إن من حقهم يتعمل لأهلهم دولة على مقاسهم و مطرح مايحبوا ؟
فى النهاية وقائع التاريخ تثبتها الحفريات و الوثائق و بس.. و ماتحرقيش دمك فى نقاش من أى نوع لمجرد إنك عايزة مثلا تثيتى إن الصهاينة مالهومش حق تاريخى أو أخلاقى .. لأن إهتمامنا بالأمور دى بيثبت إن ليها قيمة أو علاقة بالموضوع مع إن ده غير صحيح..
يعنى حكاية حماس مع الأنروا و الهولوكوست الأخيرة دى هى قمة التغفيل و الهبل الرسمى .. إحنا مال أهلنا نصدق بحدوث الهولوكوست و ألا مانصدقش .. اللى ولع فيهم يديهم أرض من عنده.. لو حد جابلى عود كبريت عليه بصماتى من معسكر إعتقال نازى هقوله أنا معايا ولاعة و تتصبحوا بالخير..
مهندس حر
ReplyDeleteبس مافيش ناس بتفضل هي هي لمدة الفين سنة والا كان جالهم تخلف عقلي
لان ده معناه انهم فضلوا الفين سنة يتجوزوا من بعض
دول كان زمانهم ماتوا من الامراض والاعاقات
مش مشكلة يفرق وللا ما يفرقش
انا مش باحاول اثبت حاجة لان زي ما قلت ده افتراض جدلي لو صح برضه مالهمش حق
انا بس ما احبش حد يبيع عليا كلام ما يعقلش
اي شعب او قبيلة يفضلوا الفين سنة هم هم ح ينقرضوا
ببساطة
الاستاذة نةارة: اللى خلانى اقول ان التوراة والقران لهما موقف سلبى من دولة المصرين القدماء هو ان اللة سبحانة وتعالى انزل القران مجزأ واورد فية حكم رب العالمين فى أكثر من مشكلة أنية جدثت اثناء نزول الزحى . والتوراة لم يختلف عن ذلك. واللة جل جلالة - ينزل الاحكام بقدر طاقة البشر وفى حلة بنى اسرائل نزلت التوراة بعد الخروج الكبير وكان امرا جللا استدعى الدعاء على المصريين بالطاعون والقمل والبراغيت والضفاضع(!)وامراض اخرى كثيرة... جيت اكتب فى البوست الجديد لفيت ضرب طوب وكلام جامد قلت هنا اسلم واحاول انام شوبة
ReplyDeleteدي ادعائات اسرائلية لتأكيد أن الصهاينة هم الي بنو الاهرمات عشان بني اسرائيل
ReplyDeleteبني اسرائيل الي كانو في مصر ملهومش علاقة بتاتا ب الصهاينة بتوع دلوقتي
طب فيه بس نقطه حبيت اوضحها
ReplyDeleteانا عاوز اقول ان ميه سنه بس كفايه لتمصير اى جنس غريب يعيش فى مصر
لو رجعتوا بالذاكرة لورا هتشوفوا انه ايام الحمله الفرنسيه فيه الاف من الجنود رفضوا العودة لفرنسا واقاموا بمصر
لدرجه انهم احيانا استوطنوا قرى باكملها
وطبعا اكيد اتجوزوا مصريات
سؤال بقى
ايام اسماعيل مثلا
الخديوى اقصد
هل حد سمع عنهم حاجه ؟؟؟
لا
عارفين ليه
لانهم كانوا اندمجوا فى المجتمع المصرى بالفعل
واللى يدور هيلاحظ ان فيه فلاحين كتير فى قرى الوجه البحرى عنيهم خضرا وشعرهم اصفر
مع ان دة غير متعارف عليه فى مصر
يبقى فى النهايه انه طالما العرق الغريب اندمج فى المجتمع المصرى فبالتالى هيذوب فيه خلال ميه سنه على الاكثر
اما لو رفض الاندماج وتعايش بمعزل عن المجتمع المصرى فمش هيحصل الاندماج دة
المماليك مثلا
ظلوا مئات السنين فى مصر وعلى الرغم من ذلك لم يندمجوا فى المجتمع المصرى
لذلك فضلوا متميزين عن المجتمع المصرى ولم يذوبوا فيه
هنلاقى ان اول حالات الذوبان كان يمثلها عبد الرحمن كتخدا فى القرن الثامن عشر
كاول مزيج بين العرق المصرى والمملوكى
واللى كانوا بيطلقوا عليهم جيل المولدين
يعنى استغرقوا اكتر من 500 سنه علشان يبدأوا بس فى الاندماج
وبرضه الحالات دى كانت شاذة وقليله وفضلوا محافظين على مجتمعهم
شوفوا بقى بعد مدبحه القلعه
ومع العلم بان الاغلبيه من المماليك لم يقضى عليها حينها
يعنى فضلوا عايشين
هنلاقى انهم دابوا وسط المجتمع المصرى خلال سبعين سنه فقط
يعنى اللى اقصدة ان العبرة مش بالمدة
العبرة بالاندماج فى المجتمع
يعنى بنى اسرائيل لو كانوا مندمجين فى المجتمع المصرى وبيتجوزا منهم وعايشين وسطهم بدون تمييز
فبالشكل دة هيكون ميه سنه كفايه قوى عليهم
واذا لم يكن كذلك
فاعتقد انه ولا الفين سنه هتخليهم مصريين ...
وشوفوا انتوا بقى