انا قاعدة في البيت اهو، فيه حد غيري قعد في البيت؟
لا حول ولا قوة الا بالله
نتكلم بالليل نتكلم بالليل
المهم بس ماحدش يتقبض عليه تاني مش طالبة نكد النهاردة
ماحدش شارك في الاضراب ده غير الحكومة اصلا، شفت اضرابات كتير وقليل، عمري ما شفت ناس ما يعرفوش يخلوا الشعب يضرب انما يعرفوا يخلوا الحكومة تضرب
انا قاعد فى البيت برضه
ReplyDeleteانا كمان قاعده في البيت اهو
ReplyDeleteبس لسه صاحيه من النوم
يارب فعلا محدش تاني يتقبض عليه
:)
ReplyDeleteمش هنكر اني مستغربة موقفك
بس انا متفقة معاكي مليون الميه
ودا كان رأيي من قبل ما يحصل الاضراب بتاع السنة اللي فاتت اصلا
عموما احتراما للناس اللي ممكن تكون بذلت مجهود
نتكلم بالليل :)
منطقه وسط البلد فاضيه والهرم وفيصل فاضيين
ReplyDeleteعدد الغاضبين والمتظاهرين فى جامعه القاهره مهول جدا
ReplyDeleteوالطلاب فرحانين جدا بنجاح اضراب الجامعه
وكليه تربيه عين شمس خااليه
و انا قاعد فى البيت
ReplyDeleteطيب يا ميدو كويس
ReplyDeleteبس احنا في حفلة غنائية جنبنا في جامعة عين شمس
الملحوظة التانية
ReplyDeleteالست اللي بتساعدنا في البيت
السنة اللي فاتت قالت انا ح اعمل اضراب واكسر الكشك اللي جنبنا بتاع العيش الدنيا غلا
السنة ولا تعرف اصلا ان فيه اضراب وجات النهاردة واشتغلت
تصدقي يا نوارة
ReplyDeleteانتي بجد انسانة محترمة
بجد حقيقي
حاجات بسيطة اوي بتبين البني آدم المتربي ابن الناس المحترم من اللي مش كدا
(الست اللي بتساعدنا في البيت )
:)
بجد انتي بني انسانة محترمة
بعتذر ان كلامي برا الموضوع اصلا
بس ما قدرتش ماعلقش
عاصفة ترابية تضرب سيناء يوم 6 أبريل
ReplyDeleteعاصفة ترابية تضرب سيناء يوم 6 أبريل
@نوارة
ReplyDeleteسبحتن الله ! طيب مقلتيش ليه للست على الاضراب قبل كده؟
لا يا فنون السنة اللي فاتت كان حاجة تانية
ReplyDeleteكانت الناس فعلا واصل لها الاضراب
وكان فيه مطلب محدد ضرب على وتر يهم الناس في معيشتهم
رغيف العيش
انا قاعدة في البيت اهو
بس اللي انا شايفاه ان ستة ابريل صحيح ما كانش يعدي
بس مش يتعمل اضراب عشان ما يحصلش زي اربعة مايو
يتعمل يوم وفاء لعمال المحلة
لو حتى تطلع قوافل للمحلة وتعمل اي فاعليات هناك
انشالله تبقى فاعليات عبيطة مش مهم
المهم ان يبقى لها صوت يتسمع
انا باصة من الشباك وشايفة ان فيه زحمة في الشارع وجامعة عين شمس زحمة
السنة اللي فاتت فعلا لما بصيت من الشباك مافيش صريخ ابن يومين لا في الشارع ولا في الجامعة
ده كان اعتراضي على اضراب السنة دي
انه مش ح يبقى بنفس اللي حصل لاضراب السنة اللي فاتت
وانه مالوش مطالب محددة
"يوم الغضب"
من ايه؟
بس فعلا فيه ناس تعبت واشتغلت وانا مش شايفة انه من الحكمة ولا من الاخلاق ان ناس تشتغل وحد يهاجمهم
الناس تشور على بعض بالتصرف السليم
لكن انا مش حابة ان حد فيهم يتهاجم او يتسفه زي ما بعض الناس عملت
وعموما كون انهم بيعملوا اللي يقدروا عليه في ظل غياب قيادة ومشروع قومي ورؤية واضحة يبقى كتر خيرهم والغلط مش غلطهم
وهم ايوة صحيح بيتصرفوا من دماغهم من غير ما يشوروا حد
لكن ح يشوروا مين؟
هو حد معبرهم وللا سائل فيهم وللا مهتم بمشاكلهم؟
تاني
انا قاعدة اهو
وتاني
انا شايفة ان القرار ده مش صح وح يعرض الناس لكسفة وممكن لو الاضراب ده ما جابش نتيجته المرجوة يخلي الناس تستهين بيهم وتبقى زي صيحة الذئب
حاجة نجحت مرة لان كان لها ظروف معينة
المفروض النجاح ده يستثمر
بفاعليات يبقى ليها استمرارية
مش ده هلال رمضان وادي واحد تاني وادي واحد تاني
يا ميدو ولا انا اللي كنت قلت لها عن الاضراب قبل كده عشان اقول لها عن الاضراب السنة دي
ReplyDeleteاذا كان السنة اللي فاتت الاضراب انا كنت مقتنعة بيه وفوجئت لقيتها هي عارفة لوحدها
وعرفت من واحد بيشتغل في فرن العيش انا اصلا مش عارفة عرف منين
وهي اللي قالت: انت يا ابلة ح تضربي؟ انا كمان ح اضرب واكسر كشك العيش
:)
السنة دي هي مش عارفة لا هي ولا بتاع كشك العيش
فنون
ReplyDeleteههههههههههههه
يا ستي ربنا يجبر بخاطرك
انت اللي هانم
ايوة يا ميدو السنة اللي فاتت كان فيه عاصفة ترابية برضه وحتى قالوا: ربنا راضي عن الاضراب
ReplyDelete:)
دلوقت انا باصة في السما وشايفة السما صفرا
يارب يا ميدو
يارب ما يكسرش بخاطر العيال اللي تعبت
طب محدش يعرف ايه الاخبار في المحله؟
ReplyDeleteالناس دي اتبهدلت اوي السنه اللي فاتت
طيب خليني اقولك بالمختصر انا رأيي كان ليه كدا السنة اللي فاتت قبل الاضراب
ReplyDeleteاني لما قريت ورقة المطالب مافهمتش ؟
الناس بتعمل اضراب عشان طلب معين والاضراب دا شكل من اشكال الاعتراض السلمي ونقول نجح لما مطلبهم يتحقق
انا كنت شايفة اصلا ان المطالب لا معقولة في ظل النظام اللي احنا عايشين فيه
يعني كانوا يطالبوا باقالة الحكومة اسهل والله
انما وركزي على انما
بالرغم من كدا بعد ما الاضراب خلص لاقيتني بقول والله مش سيئ زي مانا كنت فاكرة !
بغض النظر عن الحوارات اللي حصلت واللي مافيش مجال للكلام عنها واللي انتي وكلنا عارفينها
الا اننا ما نقدرش ننكر انه كان ليه صدى مؤثر
السنة دي بقى انا شايفةانهم اكتر تنظيما
بكتير من السنة اللي فاتت
بس البشاير مش مطمئنة
مش لامسة اي نجاح السنةدي
ودا كان شيئ متوقع لان الدولة عملت حسابها مسبقا تقريبا
فكان الحل زي مانتي قولتي
ما نبقاش بنكررنفسنا
ونستغل اللي حصل السنة اللي فاتت
ونستثمر اللي حصل بأي طريقة
غير اننا نعمل اضراب تاني ونحوله لشيئ روتيني ناقص البلد تعمله اجازة رسمية
وانتي اللي ست الهوانم والله :)
وبما ان عين شمس جنبك
ReplyDeleteان في احتكاكات بين الامن والطلاب دي اشاعه ولا ايه؟
مصر الجديدة ومدينةنصر والمعادي الحياة فيهم طبيعية تماما
ReplyDeleteوجامعة عين شمس عاملة احتفال بيوم اليتيم وجايبين حماقي وهيغني الساعة 2 ونص :)
لو سمحتوا يا حضرات
ReplyDeleteاقروا المقاله دى للاستاذ فهمى هويدى
لان رصيدنا من ثقافة العنف وخبراته صار وفيراً والحمد لله، الذي لا يحمد على مكروه سواه، فقد آن لنا أن نعترف بفقر ثقافتنا في أساليب النضال السلمي، الذي صرنا في مصر نتلمس مظانه ونطرق أبوابه، حتى التحقنا مؤخراً بمرحلة “الحضانة” فيه. وإذ سبقنا آخرون في ذلك المضمار، فقد بات مفيداً أن نتعلم منهم بعضاً من دروس تلك الخبرة.
(1)
أرجو ألا يخطئ أحد في فهم ما أعنيه. فحديثي ينصب على إدارة الخلاف داخل الوطن، وفي مواجهة سلطة وطنية، أياً كانت المآخذ عليها، لا سلطة أجنبية محتلة، يتعين التعامل معها من خلال خيارات أوسع، يظل النضال السلمي أحدها. لكن ينبغي ألا يكون الخيار الوحيد.
ولعلك لاحظت إنني أتحدث عن فقر ثقافتنا في أساليب النضال السلمي، وليس في مبادئ وقيم التغيير. ذلك إنني ازعم بأن لدى مرجعيتنا الثقافية الإسلامية منظومة واضحة في هذا الصدد. تنطلق من تحريم الظلم، وتعتبر أن الخطاب القرآني رسالة تحذير للظالمين، بل وتعتبر مقاومة الظلم حقاً مشروعاً من حقوق الإنسان. في الوقت ذاته، فإنها تثبت مسؤولية الإنسان عن إصلاح الكون وعمارته، باعتباره مخلوق الله المختار وخليفته في الأرض. وإذ تدعوه إلى إفشاء السلام وتنهاه عن البدء بالعدوان، فإنها تدفعه بقوة إلى الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر. حتى اعتبر الإمام الغزالي أن هذا الواجب يشكل”القطب الأعظم للدين”. ولفقهاء المسلمين كلام كثير في ضبط هذه الفكرة، بحيث تغدو سبيلاً إلى الإصلاح وليس باباً لإشاعة الفوضى. وإذ تعلي المنظومة من شأن إسداء النصح والجهر بالحق في مواجهة أهل الجور، وتحذر الساكتين على الظلم من غضب الله وعقابه، فإنها لا تدع مجالاً للتفلت من أداء واجب إنكار المنكر، إذ على كل واحد أن ينهض به قدر استطاعته، باليد أو باللسان أو حتى بالقلب. وفي كل ذلك فان على المسلم أن يتحرى الحكمة والموعظة الحسنة في أدائه. والموعظة الحسنة كلام طيب ورشيد يقال، أما الحكمة فهي وضع الشيء في موضعه، ومن ثم فخياراتها أوسع نطاقاً، بحيث تحتمل قولاً أو فعلاً، أو أي شيء آخر يصلح العوج ويحقق مراد الإصلاح.
هذا الذي استعرضته باختصار شديد فصلت فيه مراجع وكتبت بلا حصر، وأردت من ذلك الإجمال التنويه إلى أننا نملك تراثاً غنياً في باب التغيير لإحقاق الحق وإقامة العدل، لكننا لا نملك ثراء مناسباً في أساليبه، حتى صرنا كالجيش الذي يملك الذخيرة ولكنه يفتقد إلى خطة العمل الميداني. وتلك ليس منقصة في حقيقة الأمر، لأن المرجعية يفترض أن تعنى بالأسس والمبادئ وليس بالأساليب. فالأولى ملهمة وثابتة، في حين أن الثانية تكتيكية ومتغيرة بتغير الأزمنة والأمكنة والأحوال.
(2)
حين تابعت الكيفية التي عبّر بها الناشطون المصريون عن احتجاجهم وتضامنهم مع ضحايا الاشتباكات التي شهدتها شوارع القاهرة في أواخر شهر مايو الماضي، لفت انتباهي محاولات الابتكار في الأساليب التي ابتدعوها. وشجعني ذلك على استخراج مقالة لم استطع نشرها قبل ثماني سنوات (ضمنتها كتابي الذي صدر بعنوان “مقالات محظورة”). كان موضوعها خبرات ودروس النضال السلمي في دول أوروبا الشرقية. ولم اكن صاحب الكلام ولكني كنت ناقلاً له، لأن المادة الأساسية فيها كانت تقريراً نشرته صحيفة “الاندبندنت” البريطانية (في 16/1/1997) لباحثين إنجليز، درسوا تحركات الجماهير التي خرجت رافضة لأوضاع أوروبا الشرقية، من برلين إلى بلجراد (بعد سقوط الاتحاد السوفييتي في بداية التسعينات). وخلص الباحثون إلى أن تحركات الجماهير لم تكن عفوية كما قد يخطر على البال لأول وهلة. لكن الذين نظموها عرفوا كيف يجمعون الناس ويحشدون التأييد. ولتحقيق أهدافهم، فانهم اتبعوا أساليب عدة، رصدها الباحثون، واستخلصوا منها عشر نصائح، سأعرضها، بعد أن الفت الانتباه إلى أهمية إدراك اختلاف الظروف الموضوعية في مصر عن تلك الدول، النصائح جاءت على النحو التالي:
1- تحري البساطة: فلا تخدع نفسك بفكرة أن الناس مستعدون للتمرد والثورة ومن ثم للتضحية والاشتباك مع أجهزة الشرطة والأمن، فقط من أجل الديمقراطية. فالديمقراطية مفهوم مجرد وعائم، ابعد من أن يستوعب معناه في مجتمعات لا تزال خبرتها ضعيفة في هذا المجال. وثق أن أمثال تلك العناوين الكبيرة مهما بلغت أهميتها ستظل عاجزة عن دفع الجماهير إلى الشوارع أو تشجيعها على التضحية وتحدي أدوات القمع المختلفة.
لكي تنجح، عليك أن تستدر مشاعر سخط اكثر واقعية، وان تقدم وعوداً أساسية لتحسين الأوضاع. فالصرب عموماً لم يقلقهم كثيراً نظام ميلوسوفيتش المستبد والفاسد. لكن الأرجح أن الأزمة الاقتصادية أمسكت بخناقهم، حتى أحاطت بهم خيبة الأمل من كل صوب، ولم تفلح وعود الرئيس الصربي في تبديد تلك الخيبة. وعندما كان الصرب يدقون على الأواني والقدور للتشويش على أخبار التلفزيون الحكومي كل مساء، فانهم كانوا في الحقيقة يرددون صرخة “بيتر فيتش”: لقد أصابني الجنون، فلم اعد قادراً على تحمل المزيد من هذا الهراء.
2- كن مبتهجاً وطويل البال: فقد عمدت الأبواق الرسمية في أوروبا الشرقية إلى اتهام قادة المقاومة الشعبية بكل التهم التي تخطر على البال، من الجنون والانحراف إلى الخيانة والعمالة لجهات أجنبية، وهذا موقف طبيعي من جانب منابر الاستبداد وأدواته. إذ ستصمكم بكل التهم، فاحرصوا على ألا تمنحوا النظام أي مسوغ لهذه الاتهامات، حتى يبدو هو لا انتم الخادع المضلل. لا تشجعوا العنف ولا الهتافات المضادة للديمقراطية عندما تنفجر قنبلة قرب مبنى مؤسسة أو منظمة موالية لحركة الاحتجاج، كما حدث في بلجراد، فسيكون واضحاً أن ذلك مجرد استفزاز من قبل النظام. وإذا ما تحول النظام إلى العنف، فهذا يقوي موقفكم. قال مواطن تشيكي: في عام 1985 “ذهبت لكي التحق بالتظاهرات، وحين طرحت على الأرض شعرت بالحرية”.
3- اجعلها تسلية: جميع الحركات الناجحة كانت رائعة في استخدام أفكار مسلية لتشجيع الناس على الابتسام، والاستمرار على تلك الحال حتى عندما تتأزم الأمور. في براج، ابتدع المتظاهرون فكرة دق أجراس صغيرة والتلويح بسلاسل المفاتيح. وفي رومانيا، كان المتظاهرون يحدثون ثقوباً في الأعلام. وفي صربياً فعلوا أشياء كثيرة من إعاقة المرور، إلى اصطحاب الحيوانات الأليفة (الكلاب والقطط) في التظاهرات التي منعت على الناس وكان من الصعب منعها على الحيوانات، إلى دق الأواني والقدور أثناء إذاعة نشرات الأخبار الحكومية.
تخير من مؤيديك افضل المصممين، واكثر الممثلين شعبية واكثر الكتاب سخرية. ولا يفوتك أن تستخدم الشارات والملابس التي تحمل رموزاً أو توحي برسائل معينة. فهذه الأمور لها دوي شعبي هائل. في بولندا كانوا يبيعون “تي شيرت” مكتوباً عليه: أنا أعارض الاشتراكية وامقتها! - ومن المهم جداً ملاحظة أن كل انتفاضة ناجحة كان لديها نصف دستة من الشارات المبهرة، التي استخدمت لتأجيج مشاعر الناس بعدما استقرت في ذاكرتهم.
(3)
4- هوّن الأمور على نفسك: مهم جداً أن تحافظ على طاقتك. كان الطلاب الصرب أذكياء حين لم يستهلكوا أنفسهم جميعاً في السهر طوال الليل، وقسموا أنفسهم بطريقة منظمة. فالقضاة والقادة السياسيون لا يصيبهم الإجهاد عادة (الإيطالي جيوليو اندريوتي قال مرة: إن السلطة ترهق فقط من لا يملكها) وهم دائماً يقظون صابرون. ونقل عن الرئيس الفرنسي السابق فرانسوا ميتران قوله: إننا مثل القطط، ننام بعين مفتوحة!.. ولا تنس أن الوهن يردي، ولذلك لا تطالب الناس بأن يجهدوا أنفسهم بأكثر مما ينبغي. كانت افضل المظاهرات هي تلك التي حدثت في “ليبزج” بألمانيا الشرقية، حيث كان بوسع الإنسان أن يؤدي صلاة الأحد في الكنيسة، ثم يسير مع المظاهرات في الشوارع، وبعد ذلك ينصرف إلى بيته، كالذهاب إلى مراكز التدريبات البدنية ولكن اكثر تسلية.
5- اهتم بالتلفزيون: حافظ على أن تبقى في دائرة الاهتمام الإعلامي. ففي جمهورية البلطيق “استونيا” كانت اعظم اللحظات إثارة في الثورة السلمية حواراً تلفزيونياً أجراه مخرج متعاطف. إن أخبار التلفزيون حيوية جداً خصوصاً للذين يسكنون المناطق النائية. والإعلام الأجنبي اعظم أهمية. اجعل نفسك قريباً من الصحافيين الأجانب، وليكن لديك متحدثون يجيدون اللغات. والصحافيون الأجانب قد يميلون إلى الكسل، فحاول أن ترشدهم، بل قم بعملهم بنفسك ما أمكن. الشعارات المكتوبة بالإنجليزية لها تأثيرها في التلفزيون وفي الصور. فكر في الصور: كان المتظاهرون في كوريا الجنوبية يعوقون الشرطة بأوراق الصحف المحترقة بدلاً من قنابل البترول، إنها تبدو رائعة وان لم تسبب أضرارا حقيقية.
6- جمّع ولا تفرّق: أسس الحركة على نطاق واسع، وتجنب الانقسامات التي سيكون عليك أن تعالجها في المستقبل. واستوعب المتظاهرون الصرب هذه الحقيقة فأخذوا يستحثون رجال الأمن، بل أعضاء من الحزب الحاكم على تأييد حركتهم. فحاول أن تشجع أجزاء من المؤسسة الرسمية على التضامن معك. فكل الأنظمة المراوغة تعشق الزخارف التي تبعث على الاحترام من حولها، ولذلك فإنها تدلل المؤسسة، فإذا استطعت أن تحفز المؤسسة على أن تعلن عدم ولائها للسلطة فأنت في موقف جيد. وفي هذا المجال، جاءت إضرابات الممثلين والفرق الموسيقية، ورسائل الاحتجاج من اتحادات الكتاب وغيرها.. كل هذا جاء ليلعب دوراً كتحذيرات مبكرة.
7- خذ الأمور بالتدرّج: كن حاسماً في التدرج. طالب مثلاً بأشياء وافق عليها الطغاة من قبل معتقدين أنهم يمكنهم التنصل منها. ففي الاتحاد السوفييتي السابق كانت اتفاقية هلسنكي مثار كثير من السخرية، ولكن كثيراً ما كان المنشقون يستخدمونها ويصرّون على انهم ليسوا ضد سلطة الاتحاد السوفييتي الشيوعي (تلك كذبة، فقد كانوا ضدها وكانت لهم مبرراتهم) ولكنهم إنما يحتجّون على مادة معينة مثيرة للسخرية في الدستور السوفييتي أو قانون هلسنكي الأخير. ومثل هذا حدث في صربيا، حيث لم يركز المحتجون أنظارهم على ميلوسوفيتش، بل ركزوا على رفض قبول نتائج سمح هو نفسه بإجرائها.
أكد على احترامك للقانون، وقدّم الأعمال القانونية قبل اللجوء إلى أعمال نصف قانونية أو غير قانونية. وكل تنازل (من السلطة) مهما يكن صغيراً يساعدك على الفوز. والأمر يتوقف إلى أي مدى مجتمعك على استعداد للغليان، فاضغط للحصول على تنازلات جديدة بطلبك تغييراً صغيراً آخر.
(4)
8- فكر في المستقبل: جهز الأرض لما بعد الفوز. لأن التظاهرات إذا وصلت إلى نتائجها المرغوبة، فان حركة الاحتجاج قد تتحول سريعاً إلى حكومة جنينّية. وهنا تبدأ المشكلات الحقيقية كما تبين لكل من “فاسيلاف هافل” و”ليس فالسا” وغيرهما كثير خلال التسعينات. فمن دون التخطيط المناسب يمكن لحكومتك الجديدة أن تتقلص شعبيتها سريعاً. ويعود الأشرار إلى السلطة مرة أخرى.. الأمر يحتاج إلى وقت حتى تشق الديمقراطية مجراها الصحيح، واليقظة واجبة.
9- الأبطال: بطل الثورة هو “كليشيه” يحتاج إلى التفكير في أمره بعناية، ذلك أن البطل أو القائد الصوري يمكن أن يكون كسباً حقيقياً، خصوصاً إذا كان معروفاً عالمياً، مما يجعل الحركة اكثر ألفة لا مجرد مجموعة شخصيات مجهولة لا يعرفها أحد. فكّر في أشخاص مثل “أونج سان سوكاي” أو “ليس فالسا” أو “فاسيلاف هافل”؛ فالإعلام العالمي يعرف وجوههم وأسماءهم وتاريخ حياتهم. وفي إندونيسيا ظهرت “ميجاواتي سوكارنو بوتري”، كما ظهرت في الفلبين “كوري اكينو”، وهما ليستا من المفكرين الكبار ولكنهما ينتسبان إلى شخصيتين مشهورتين مما يوفر لهما قدراً من الاحترام والشرعية.
10- لا تنزلق إلى التنازلات: احذر التنازلات، ولا تسمح لنفسك بالانخداع، فعندما تبدأ في التنازلات تبدأ في الضياع. الأشرار سيحاولون التماس أي مخرج، فاثبت على مطالبك كاملة. وتذكر انهم يعتقدون أن الديمقراطيين سذّج أغرار. أما هم فقد استمرأوا الكذب الصفيق. فإذا جرت بينك وبينهم اتفاقات كن حريصاً على أن تكون مكتوبة، وافضل من هذا أن يقرأ الاتفاقية مسؤول كبير في الدولة بنفسه أمام شاشات التلفزيون. فالوعد ليس حقيقياً حتى يذاع في نشرة الأخبار الرئيسية..
في مظاهرات عام ،1991 التي شهدتها بلجراد، سمح المتظاهرون لأنفسهم بالانخداع بوعد ميلوسوفيتش لهم أن يحقق كل مطالبهم، فلما انفضت الجماهير استعادت السلطة قبضتها على الموقف وضربت بوعودها عرض الحائط.
(5)
هذه الخبرات تستقبل بمشاعر إيجابية، لأنها أولاً من دلائل عافية المجتمعات وحيويتها. ولأنها ثانياً تقدم نموذجاً حضارياً للتعبير عن الرأي، ولأنها ثالثاً تشق نهجاً ينبذ العنف، ويعلن الاحتجاج في إطار من احترام القانون والدستور. ومن جانبنا فلنا أن نعدها إضافة مهمة تثري فقه إنكار المنكر، وتطرح في هذا الصدد أساليب مستحدثة فوق الإنكار باللسان وتحت الأفكار باليد. بسبب من ذلك فقد استغربت للغاية ذلك الهجوم الشرس على حركات الاحتجاج والتغيير، الذي شنته بعض المطبوعات “القومية” في مصر، اليومية والأسبوعية.
ولعل ما نشرته مجلة “روز اليوسف” في الأسبوع الماضي (عدد 18/6) يعد نموذجاً لذلك الهجوم، ذلك أن المجلة التي دأبت على التنديد بتحركات الجماعات الوطنية المعارضة في الآونة الأخيرة، انتهزت فرصة دعوة بعض الناشطين إلى نقل مشهد الاحتجاج إلى ضريح السيدة زينب بالقاهرة، في إطار الطقس الشعبي الذي يطلق عليه “كنس السيدة”، ووصفت رمزيته بأنها من قبيل “الخرافة والشعوذة”. واستخدمت بعض الأصوات لتشويه صورة المحتجين والتحريض عليهم، فنقلت على لسان ضابط أمن سابق قوله إن ذلك الأسلوب “نوع من الإسفاف”، يجب ان تتصدى له أجهزة الأمن بعنف باعتباره جهداً يستهدف “اختراق الجبهة الداخلية وتفكيكها”. وفي الاستطلاع الذي نشرته حول الموضوع نقلت عن وكيل وزارة الأوقاف لشؤون المساجد تصريحاً آخر قال فيه إن ما فعله أولئك الناشطون “فعل مشين ينبغي أن تنبذه كل الفئات”. كما نقلت تصريحاً لأحد أعضاء مجلس الشورى قال فيه انه “من العيب والمخزي التعبير بهذه الطريقة”.. الخ.
حين يطالع المرء مثل ذلك التشهير والتحريض. فان سؤالين كبيرين يلحان عليه هما: ما هي المصلحة الوطنية التي ترتجى من قمع تلك الأصوات، التي كانت كل “جريمتها” أنها عبرت عن احتجاجها بطريقة سلمية وقانونية؟ ثم، إذا ما نجحت محاولات القمع في بلوغ مرادها، ألا يكون ذلك مبرراً لاستحضار العنف بديلاً وخياراً لإيصال صوت الاحتجاج؟
_______________
طبعا مع مراعاة بعض الاختلافات بين طبيعه الشخصيه المصريه وشخصيه مواطن من اوروبا الشرقيه
اه صحيح للامانة يعني
ReplyDeleteسمعت ان كان في مظاهرة صغيرة ناحية جامع رابعة في مدينةنصر بس ماعنديش فكرة هل دا فعلا ولا لا ولا كانت عبارة عن ايه اساسا
انا فى المحله من الساعه حداشر الصبح
ReplyDeleteالحياة عاديه جدا
الحركه قليله فى البلد
الناس خايفه يحصل قلق زى السنه اللى فاتت
بس انا حاليا قاعد فى منطقه بعيدة عن القلق خاااالص
حته راقيه ومحصلش فيها اى مشاكل السنه اللى فاتت
فعلشان كدة مش متأكد من الوضع بالظبط
كمان ساعتين كدة هنزل الف كام لفه اشوف ايه الكلام
لان الصورة مش واضحه عندى حتى الان
بس تصدقوا فيه ناس كتييير لابسه اسود
ReplyDeleteوخصوصا من الشباب
نوارة
ReplyDeleteبما انك جنب الجامحه
ايه اللى بيحصل حالياهناك ؟؟؟
جامعة أسيوط مولعة
ReplyDelete@esraa
ReplyDeleteالوضع فى المحلة عادى جد
انا عند جامعة عين شمس من ناحية علوم وصيدلة وقصر الزعفران
ReplyDeleteمش شايفة اي اشتباكات
يمكن يكون ناحية اداب وحقوق
واحدة صاحبتي بتقول لي ان السكك مش زحمة بس عند معرض القاهرة زحمة
:)
بس هي بتقول انه احسن من اي يوم اتنين تاني
انتوا عارفين يوم الاتنين بيبقى زحمة
جاني خبر دلوقت من باهو: الافراج عن مصر المصري اليوم حسام فضل واستمرار اعتقال 9 طلبة بعين شمس بقسم اول مدينة نصر
مظاهره نقابه الصحفين
ReplyDeleteفيها اكتر من 600 متظاهر بينهم نشطاء 6 ابريل
فنون
ReplyDeleteبصي
اممممم انا بس مش عايزة اخد راحتي في الكلام عشان ما ابقاش بالمز المطوعين
هم ناس عملوا جهدهم
بس زي ما انت قلتي مافيش تنظيم للمطالب
هم السنة اللي فاتت حطوا عنوان غلاء الاسعار والناس تجاوبت
لو كان السنة دي عنوان واحد بس بدل ما حاطين لستة ماطلب ما كانش ناقصها غير انهم يطلبوا يدخلوا الجنة
ممكن الناس تستهين بيهم
عشان كده انا ما قدرتش ادعو للاضراب لاني حسيت اني ح ابقى باهرج بقى
وفي نفس الوقت ما اقدرش اهاجم ناس بتعمل جهدها فقلت اسكت خالص لحد ما الاضراب يخلص وانا ح اشارك بنفسي لكن مش ح اقدر ادعو ليه
لكن في النهاية وزي ما قلت
كتر خيرهم
كتر خيرهم
كتر خيرهم
البلد مافيهاش قيادة واحدة ولا مشروع واحد ولا رؤية واحدة عليها الطلا عشان يمشوا وراها وفي النهاية اهم بيحاولوا
كتر خيرهم
حتى لو حسبوا حاجة غلط مش عيب
العيب ان البلد فيها ناس كبيرة وهايفة وسايبين العيال الصغيرة تخبط راسها في الحيط
وعموما عيال عيال
لما يبقوا خايفين على البلد ونفسهم يعملوا حاجة وبيطبشوا
احسن من اللي شعرهم شاب ولسة تافهين وهمهم يلموا على قلبهم قد كده
العديد من القنوات التليفزيونية تعلن ان يوم الغضب المصرى حقق الكثير من اهدافه وخصوصا بين -الشباب المصرى -واكد مراسل الجزيرة فى القاهرة عن نجاح الاضراب فى جتمعة القاهرة وحلون وان الامن اعتدا على الطلاب فى جامعة عين شمس وفض اعتصامهم وهناك اعتصام مازال قائم لغاية الان فى الجامعة العمالية
ReplyDeleteطيب اخطفى رجلك لغايه المدونة عندى يا حجه وانتى هتلاقى البوستين اللى ورا بعض نفس القصه اللى انتى بتتكلمى فيها
ReplyDeleteبالظبط بتاع الرفاق حائرون
وبتاع النهارده اللى لسه منزلاه
بس انا مضطره انزل على فكره القاهرة الجديده كانت زحمة حظى نسيت الكام فى البيت مقدرتش اصور بس الحياه عاديه وده اللى كنت خايفه منه علشان بجد هتبقى صعبه
انا مش بايدى انى مرحش الشغل اتفور فيها دى بس لبست اسود ومش هشترى حاجه لما نشوف
مفيش اى حاجة فى المعادى خالص زى السنة اللى فاتت برضة نفسى اشوف عربية امن مركزى فى المعادى
ReplyDelete:(((
وابويا لو غاب من الشغل النهاردة هيخصموا مائتين جنية من مرتبة
إضراب نجح قبل أن يبدأ
ReplyDeleteاستجابة لمطالب المعلمين وتحديد لموعد انتخابات المحامين ووعود للأطباء بتحقيق مطالبهم
مسكنات للصيادلة والإداريين.. وانتصارات جزئية لعمال «أندروما وحلج الأقطان والعربية للألومنيوم
»
المهم النوبيون هيرجعو موطنهم و لا لاء .. هو ده الي هينجح الاضراب
ReplyDeleteالناس اللي اضطرت تنزل مش مشكله
ReplyDeleteممكن يلبسوا اسود وخلاص
يعني لو كل الناس في الشارع لابسين اسود يبقو مضربين
حد يشوفلنا الناس لابسه ألوان ايه النهارده؟
طب استنوا ح ابص من الشباك واشوف الطلبة لابسين ايه
ReplyDeleteويا ريت تقروا فعلا البوستين بتوع ابي
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
احنا مش قصدنا نلمز المطوعين
تاني
وتالت
ومليون
كتر خيرهم
بس احنا لازم نواجه نفسنا
احنا ما عندناش وضوح رؤيا
احنا على راي احمد عبد الفتاح
مقموصين
وده يوم القمصة
كويس مش وحش اللي حصل النهاردة
وانتظروا احمد عبد الفتاح النهاردة بالليل اذا ما اتقبضش عليه يارب يتسر وما يتقبضش عليه
انا مش عارفة هم بيقبضوا على الناس ليه؟
هو فيه حاجة حصلت؟
وللا هو تنكيل وخلاص؟
المهم انا مش ح اسبق الاحداث
احمد ح يحكي كل حاجة بالليل ان شاء الله
وعموما كويس مش وحش
كل اللي ربنا يكتبه كويس
واللي عملوا الاضراب دول ناس كويسة
بس المهم ندرس ايه اللي حصل النهاردة ونعرف الغلط فين
ونشور بعض
يمكن نعرف نساعد بعض مدام ما حدش في ام البلد دي عايز يساعدنا
لا نخبة ولا مثقفين ولا نيلة
مساء الخير يانوارة
ReplyDeleteانا قاعد في البيت اهو.بس للاسف فعلا ناس كتير متعرفش ان في اضراب.
وبمناسبة الست الي كانت عارفة ان في اضراب السنة الي فاتت.
حصل معايا نفس الموقف كانت ست غلبانة واقفة في الشارع وسمعتها بتقول اضراب روحت مقرب منها وقلت ليها انتي هتشتركي في الاضراب قالت اه انا وولادي هنشترك في الاضراب وجيراني كمان.
قلت ليها طيب اشترو كل حاجة النهاردة ومحدش يخرج بكرا.قلتلي ماحنا عارفين.
السنة دي ناس كتير معندهاش فكرة عن الاضراب.وناس كتير راحت شغلها.اعتقد ان الاغلبية الي شاركت في الاضراب السنة دي هما الطلبة ودا كان عن طريق التظاهر داخل الجامعات.انما المضربين فالبيوت مش مش كتير قوي.
وفي الاخر نتمني نجاح الاضراب.مع اني رأيي قريب من رايك .
اليكم التقرير من الشباك
ReplyDeleteالعيال لابسين احمر واخضر وفوشيا
ولد وبنت لابسين اسود في اسود
معامل علوم شغالة
واد زانق بت في الحيطة ما بين صيدلة والحديقة النباتية
خميس ابو العافية
قطاع الشباك
البيت
طب اعمل ايه؟
ReplyDeleteانزل؟
انا عربيتي سودا اصلا
البس حاجة سودا وانزل ابص في الشارع ايه الاخبار؟
يارب الجو يقلب
ReplyDeleteمفيش اى حاجة
ReplyDeleteاحا بجد هو نجيب ساويرس بعد ما قعد يلم في فلوسنا السنين دي كلها باع حصته لفرانس تليكوم
ReplyDeleteو يا تري ال 10 مليار الي خدهم دول هيعمل بيهم ايه و لا هيرقدهم جنب اخواتهم برة؟؟؟
ده كان بيبيعلنا الهوافي قزايز و ياخد فلوسنا
ساعات بحس اننا نستاهل
مايمكن الواد بيقول للبنت فوايد الاضراب وبيوعيها بيه
ReplyDeleteبلاش سوء النيه
(:
اتنين بحالهم لابسين اسود
اهو احسن من مفيش بردو
أمين يارب الجو يقلب
ويبقي اضراب بالعافيه بقي
وان شاء الله مايقبضوش علي حد النهارده
ماتعرفيش حاجه عن كريم؟
هو اصلا اية اهداف الاضراب كلة كلام مطاط من نوعية الحرية الخ الخ
ReplyDeleteعلى فكره فعلا انا بحترم ناس كتير منهم
ReplyDeleteومنهم كمان نضال واول ما كتبت البوست اتصلت قولت له ادخل يا نضال اقرى ده ورد عليا ووصل الكلام ده للشباب انا مضايقه من اللى بيحصل
بجد وزعلانه
والله مش بضايقهم بالعكس دول صعبانين عليا جدا
ومضايقه ان مفيش تنظيم اللى يقرا
يشوف الكومنتات
نواره انا لابسه اسود وكمان فى القاهره الجديده البعض البعض مش الكل خالص
بس حلوه الواد زانق البنت دى انا متأكده انه مش العكس ههههههههههه
انا متفق مع كلامك يابى كلة
ReplyDeleteهتعيطى ليه يا نواره ما كله بيزايد على كله والاولاد برضه دول استخدموهم خط دفاع
ReplyDeleteفاعن يعنى ناس عملت شباب 6 ابريل حائط صد ليهم علشان لو حصل حاجه يبقى هما
وانتى فاهمه اكيد
ايمن نور طالع يقول هقدم طلبات تتنفذ فى سنه طيب باماره ايه
الناس اللى اعتقلوهم ده ينفع انا كتبت كلمه يا ريت يفهموها شوفتوا الظباط الاحرار كانوا بيعملوا ايه
انا اقصد فى الفكره فى الحفاظ على التنظيم
هو برضه سايبنا نلعب وهو بيشوط
لسه شويه وانا عندى امل برضه لما نشوف
ميدو
ReplyDelete========
متنساش السنه اللى فاتت وموضوع العلاوة وبعدها عمل ايه
ما انا قولت سابنا نعمل اللى عاوزينه وبيكسب بوينت على قفانا بره
وانت فاهم يعنى وفى النهايه قال طيب انا عارف التمام بتاعكم عاوزين خدوا اهو ومفيش فى ثانيه قام سحب كل حاجه
الاطباء وعدوهم قبل كده ورجعوا فى كلامهم علشان الازمه الاقتصاديه
بتمنى المره دى يبقوا عند كلامهم يا ريت
واحد زميلي كان في نقابة المحاميين النهاردة ( هو اصلا مش عارف ان في اضراب ونازل يخلص ورق لنفسه )
ReplyDeleteفوجئ بموضوع الاضراب وبيقول ان وسط البلد زحمة جدااااااا ومتظاهريين كتير ومغيرين سير المرور في شوارع كتير ونفق الازهر مقفول تقريبا
@Founoon :
ReplyDeleteيعني في أمل؟
الكلام ده جالي في رساله من جروب الاضراب
ReplyDeleteانباء عن اعتقال نجل الدكتور عبد المنعم ابو الفتوح اثناء مشاركته في فاعليات يوم الغضب في جامعة عين شمس
وكذلك تم الاعتداء علي الطلاب بالضرب و السحل و الاهانات علي يد البلطجيه الذي تم اعدادهم من قبل من قبل السيد الاستاذ الدكتور احمد ذكي بدر رئيس جامعة عين شمس
يذكر ان الدكتور احمد ذكي بدر رئيس جامعة عين شمس هو نجل سفاح الداخليه ذكي بدر
و كذلك تم الاعتداء علي كل الطلاب و ارهابهم بالسلاح الابيض و كذلك بالادوات الحاده و ضربهم و تفريقهم
تم نقل كل الفاعليات التي كان المقرر اقامتها في الشارع و ذلك لعتداء الامن علي المواطنين و كذلك سحلهم و اعتقالهم و تم النقل لبلاط صاحبة الجلاله نقابة الصحفيين
يوم عادي جدا
ReplyDeleteجامعة عين شمس عاملة حفلة بمناسبة يوم اليتيم، والعيال مش عارفة تخش
وعربيات المن مغرقة وسط البلد
واليوم عادي جدا، وحررررر
هو كان المفروض يحصل ايه؟
بيقولو انهم قبضو علي 60 واحد في عين شمس
ReplyDeleteمفيش حد يشوفلنا الموضوع ده صح ولا لأ؟