من يجي خماشر تلاتاشر سنة كده
قابلت واحد اسمه صبري كوشي
كان مفتي ألبانيا
هو الحقيقة كان كبير قوي يعني زمانه مات
خصوصا انه اتعذب كتير من قبل الحكم الشيوعي
حكى لي حكايات سمعتها كتير عن الحكم الشيوعي
في يوغوسلافيا والاتحاد الزفتتي
عاتشي يعني
مش القصة قصة تعذيب
القصة الرغبة العارمة اللي عند البشرية
في انهم لازم يقنعوك غصب عنك
باللي هم مقتنعين بيه
زي الله يرحمه الخليفة المأمون
اللي عجبته فكرة خلق القرآن
وقرر هو والخلفاء من بعده
ان الناس لازم تقتنع بخلق القرآن
واللي ما يقتنعش عذبوه لحد ما يقتنع
الناس تحت الحكم الشوعوعي
واللي منهم صبري كوشي
الله يرحمه عايش بقى وللا ميت
لازم يكفروا بالعافية
الراجل كان بيضحك وهو بيقول لي ان سجانينه اغبيا
:وبيقول
يعني مثلا يمنعوا المياه ويستبدلونها بالخمر
طيب انا مسلم
وفي الاسلام اذا لم يتوفر ماء للشرب
ولا يوجد غير الخمر
يحرم علي الا اشرب الخمر
ذلك حفظا لحياتي
وكانوا بيقولوا له ان الخبز اللي بياكله معجون بدهن الخنزير
يعني سواء هم فعلا عجنوه بدهن الخنزير وللا لا
المهم انهم كانوا بيكدروه
طيب ما برضه لو مافيش غير دهن الخنزير ياكله
واجب عليه ياكله
وفي رمضان كانوا بيدخلوا عليه ويفتحوا بقه بالعافية
ويدلقوا فيه خمرة عشان قال يفطروه
والراجل بعد ما يمشوا كان بيكمل صيام عادي
وبيخبي حتة بصل من الفطار بتاع الصبح
عشان يفطر عليها في المغرب
وكان بيصلي بعنيه لان السجان لو ظبطه بيصلي ح يعذبه
ولان مافيش مياه كان بيتيمم
يعني قضى سنين طويلة وهم فاهمين انهم
مانعينه من الايمان ومن الشعائر
وهو كان الايمان مستقر في قلبه
وادى كل شعائره وبيقول انه مافاتش عليه رمضان واحد
من غير ما يصومه
لان السجان ما يعرفش: رفع عن امتى
السهو والخطأ وما استكرهوا عليه.
وقضى عشرين سنة في السجن بيصلي ويصوم ويؤدي كل الفرائض
ويقينا قبلت
وخرج وهو اكثر ايمانا وبقى مفتي البانيا في ذلك الحين يعني من 13 سنة
والحكايات دي سمعناها كتير
في شهادات المؤمنين اللي كانوا تحت الحكم الشيوعي
على الجانب الاخر بقى
فيه في السعودية
بلد اسمها القسيم
بياخدوا فيها الغياب في الجوامع
واللي يغيب يروح له البيت ويضربوه
واحدة من سكان القسيم بتقول لي
ان عدد كبير جدا بيروح يحضر الصلاة من غير وضوء
بالعند
وفيه منهم مش بيقول صيغة الصلاة وهو بيصلي غصب عنه
وفيه منهم بيتمتم بكلام فيه سخرية
يعني
عندي سؤال
ليه الغباوة دي؟
ايه الهدف منها يعني؟
يعني مافيش قوة في الدنيا تقدر تجبر المؤمن على عدم الايمان
ومافيش قوة في الدنيا تقدر تجبر غير المؤمن على الايمان بالعافية
هم بقى مش عارفين كده؟
مش بس كده
اذا كان هدف الناس اللي بتفرض عقيدتها بالقوة
انها تبسط سيطرتها
فهم لازم يعرفوا ان مع اول فرجة في الشباك
ح يطلع عليهم النمل من كل حتة وياكلهم
زي ما حصل للاتحاد الزفتتي
وما حدش بقى يقول لي امريكا وما عرف ايه
الناس ما صدقت الحكم الشعوعي غار من قفاها
زي ما حي يعملوا فرح لما الحكم السعودي يغور
هي ليه حاجة ملحوظة في الطبيعة البشرية
اننا بنفكر ازاي نئذي اعداءنا اكتر ما بنفكر ازاي نخدم مصالحنا
يعني انا كمواطنة
كفرد
ايه مصلحتي في اني ابقى محاطة بالنصابين؟
ما هو المنافق تعريفه البلدي انه بيني ادم نصاب
والحقيقة ان الحياة بتوفر لنا
او على الاقل بتوفر لي
عدد لا بأس به من النصابين
الماهرين
وربنا خلق العبط اللي زي
عشان النصابين يسترزقوا
وانا بقى اخد ثواب
ان شاء الله اخد ثواب يعني
كل واحد بيتحاسب على قد مخه
طيب اذا ربنا خلق ناس
بالسليقة كده عندهم هواية النصب على المخاليق
ايه بقى مصلحتنا في اننا
نجبر ناس تانية مالهاش مزاج تنصب
على انها تنصب؟
حد جرب قبل كده يتنصب عليه؟
اللي جرب ح يعرف قد ايه الواحد لما بيتنصب عليه
دمه بيتحرق وبيبقى عايز يولع في الكون من كتر الغيظ
طيب يعني الحمد لله
احنا لسة ما بنفطرش الصايمين بالعافية
ولا بناخد الغياب في الجوامع
بس بعد قانون الارهاب
الواحد خايف يبقى زي العراق ايام
الرئيس الشهيد الولي الصالح
صدان
اللي العيال وهم بيذاكروا في البيت
لما يوصلوا لاسمه في الكتاب يقوموا يقفوا ويصقفوا
اه وربنا
الواحدة تبقى قاعدة في بيتها
وفجأة تلاقي ابنها اللي عنده عشر سنين
وقف مرة واحدة قعد يصقف لوحده
طب استفاد ايه بقى؟
يعني لما خلا الناس تعلق صورته بالغصب في البيت
عرف يخليهم يحبوه بالعافية؟
اول ما جات لهم فرصه
ضربوا تمثاله بالجزم
واكيد هو عارف انه كان مكروه
بدليل انه طلب تسليمه للامريكان مش للعراقيين
طيب من اول الخليفة مالمأمون
لا
من اول يزيد اللي اخد بيعته غصبانية واقتدار
لحد الاتحاد الزفتتي وصدان والقسيم
كل دول اغبيا؟
كل دول ما كانوش بيفكروا في مصلحتهم
قد ما بيفكروا ازاي يرازوا الناس ويقرفوهم؟
ومن الاول اللي منعوا البهائيين انهم يعلنوا عن نفسهم
مرورا باللي سجنوا كريم عامر
وانتهاءا بقانون الارهاب
الامريكي من الطراز الاول
كل دول ما عندهمش هدف في الحياة
غير انهم يملوا لنا البلد نصابين
عشان امثالي من البهاليل والمهابيل
يتنصب عليهم لحد ما يجيلهم التهاب رئوي من كتر الريالة اللي نازلة على صدرهم
وفي الاخر برضه ح ينضربوا باوسخ واقدم جزم
وعجبي
: ملحوظة
البشر زي ما بيحبوا يقهروا بعض
ما بيكرهوش حاجة قد ان حد يقهرهم
بدليل ان الاتحاد الزفتت ما يعرفش يرشي الناس بالمستوى المعيشي المرتفع
والتقدم العلمي والحضاري
والخليفة المامون ما يعرفش يرشي الناس بالنهضة العلمية والثقافية
والسعودية مش عارفة ترشي المواطنين بالفلوس الكتير
فما بال اللي مجوعنا ومسففنا التراب
الحقيقة اللحظة اللى ممكن الانسان يحاول يفرض افكاره على انسان ثانى
ReplyDeleteهى اللحظة اللى يبدأ يبص فيها بشكل من التقدير والمبالغة
زى مثلا انه يفتكر ان سنه كبير
والاخرين من دور اولاده
بالتالى فالآخرين هم مجموعة من المرضي النفسيين وهو اللى صح
ويفضل يردد زى العبيط
عيب يا ولاد لازم تسمعوا كلامى انا من درو امكمكم
أزيك يا نوارة .. أنا ما أقدرش اتأخر عنك علي فكرة و أنت عارفه كده كويس و كنت متابعك الفترة اللي فاتت كلها ... بس الأمتحانات و حاجات تانيه عماله تحصل مخلياني مش عارف أعمل أي حاجة
ReplyDelete----------------
عارفه بقي تعليقا علي بوستك الأخراني ده ... كان المفروض يعترفوا بوجود البهائيين في مصر .. لأنه أعترافهم الناس بيهم أو عدم أعترافهم ما يفرقش في أي حاجة خالص
لأنهم كده كده موجودين ... نفس الكلام في كل مكان فالعالم ...يمكننيأن أقنع أي أحد أن يقول ما أريده بأن أصوب فوهة مسدسي الي رأسه
لكن هل هاقدر أغير فكره
الراجل المفتي الألباني حافظ علي أيمانه وسط ظروف حالكه و أيام سوداء و اللي حواليه كدبوا الكدبة و هما اللي صدقوها
عزيزتي نوارة ... ما أشبه اليوم بالبارحة
biby cletus
ReplyDeleteThank you
احمد
قال لك اللي يمشي ورا العيال ما يخلاش من
التقريص
انا قلت لك اسمع كلامي؟
هو اللي يتناقش معاك يبقى بيقول لك اسمع كلام
بس انت قلت لي يا مزة
وانا مش مزة حضرتك
وباوضح لك اني مش مزة
ده القصد يعني
اخدت الموضوع على اعضاءك ليه؟
عموما لما تكبر احصابك ح تهدى
الالالالالالللللللللللل
هاني
والنبي بص على احمد اللي فوقك ده
اهو ده لو حكم البلد ح يعمل قضية دعارة لكل المخالفين له
مع انه مع الحريات
كل واحد مع حريته هو بس
اذا كان يمين وللا شمال
بصوا من الاخر لا اكراه فى اى شىء سواء دين او فكر او موقف او اى شىء بس من الواضح ان الانسان ماتعملش بعد كل ده الموضوع ده فقاعد بردو عمال يفشخ فى الناس و يجبرهم على معتقاد مالهاش اى لازمه و مش هتفرق معاهم اصلا لا الاسوء من كده ان واحد صاحبى بيقولى المفروض احنا ناخد البهائين دول ونعدمهم فى ميدان عام و مش بيهزر يعنى كمان مش اجبار لاتطهير عرقى كمان لشىء انسنا مالهوش ذنب فيه
ReplyDeleteيعنى مثلا هو كان مسلم و بقى بهائى لا ده هو اتولد لقى جد جد جده بهائى
بس ازاى ربنا كده يزعل مننا وهيعاقبنا علشان ماعقبناش البهائين الكفره و ما قتلناهومش
وما طبقناش حد الرده قال ربنا يعنى لو هو عاوز يخلص منهم يايعنى مش عارف ومستنينا احنا بقى نخلص عليهم
زائد ان موضوع الى بيجروا من بيتهم زى الكلاب علشان يروحوا يصلوا يعنى لاتعليق
كفايه الى قولتيه
من الواضح ان الدين الاسلامى دلوقتى بقى بالاكراه و الفشخ و القتل و الضرب
بس عادى
ماهو كل شىء دلوقتى بقى بالاكراه و الفشخ و الضرب و تحجيم اللسان زى معاده الساميه و معاده الشواذ و معاده المهلبيه مش فارقه كتير.يحيى
اولا اسمها القصيم مش القسيم
ReplyDeleteثانيا مين ابن الكدابة اللى بيقول ان في حاجة اسمها غياب في الجوامع و اللى ميجيش بيتضرب ؟
يلعن ام الكدب
انا عشت في القصيم 4 سنين و مفيش حاجة كده نهائيا و اللى بيقولك كده غرضه دنئ انه يكرهك في السعوديين او يضحكك عليهم و خلاص
بالنسبة لمفتى البانيا فالناس في البانيا اتعذبت كتير خصوصا بعد قرار منع الدين في الستينات و تم فيه هدم كل الجوامع او الكنائس و تحويلها لبارات او ملاهي ليلية
شرم
ReplyDeleteاولا اشكرك على التصحيح
هي فعلا اسمها القصيم
ثانيا
معلش اللي قال لي كده مش كداب ولا ابن كدابة
عشان اللي قالوا لي كده
اتنين سعودييات من اهل القسيم
نفسها
وعايشين ومولودين هناك اساسا
وواحد مصري ما يعرفهمش خالص عاش في السعودية 18 سنة
وعلى فكرة كمان دي حاجة معروفة
أنتي بجد معقداني أنا و بعض المدونيين..ايه ده يا بنتب ...ألواحد مش ملاحق يتابعك و الله...بوستات كتييير و كلها أحلي و أشد من بعضها...أنا مش جاي أنق و الله بس بأبدي اعجابي...علي فكره مش أنا بس اللي كده ...كان في ناس تانيه معجبه بس أنا مش فتان...ههههههههه
ReplyDeleteبخصوص البوست فأنا ضد تماما فكره أن حد يفرض علي الناس شيء بدعوي أن ده يخدم مصلحتهم العامه أو بدعوي أنه سيادته هو اللي فاهم أكتر و احنا الرعيه اللي لازم تقدم فروض الطاعه و الولاء و القرابين له كمان اذا لزم الامر و لذلك فعاده لا تنجح الانظمه الشموليه في تحقيق أهدافها المزعومه و يكون مصيرها مزبلخ التاريخ
البوست بجد تحفففففففففففه
تحياتي لكي و ننتظر المزيد
مايك
ReplyDeleteشالله يخليك ليا يا رافع من روحي المعدنية يا مسيطني
طيب اسمحولي ادلي بدلوي لإني برضة من اهل القصيم سابقا..هو الحقيقة مفيش تفتيش في المساجد...يعني مش حاطين كشكول حضور وانصراف..لكن في ناس من الهيئة(هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر) بتمر في الشوارع ساعة الصلاة وتشوف مين مش في الجامع..وتبقى ليلة اهله سودا لو لقوا حد..بيشتري حاجة ولا محتاجة...طبعا في الغالب بيبقى فيه نصح من عينة أتقي الله يا طويل العمر لكن لو مطوع غبي مايعرفش ابوه...(المطوع هو الراجل الي بدقن ومعاه عصايا وشغلته يغير المنكر ويؤمر بالمعروف) لو مطوع من دول جايز ايده تطول شوية من منطلق من راي منكم منكرا فليغيرة بيده....اما لو العبد الي هو المواطن ما احترمش نفسة واستغفر وارتجع...يبقى الحكم ان الله يزع بالسلطان ما لا يزع بالقران...وعلى الهيئة دوغري...ياخدلة كام جلده...كلمتين ...زي مزاج البية الظابط ما يجيجب...على فكرة...يا شرم مش معنى ان محصلكش كده انه مش موجود...و عموما في نكتة مشهورة في القصيم بالذات عن الموضوع ده..بتقول ( واحد مطوع راح يخبط على بيوت الناس وقت الصلاة عشان يشوف مين ما صلاش...فخبط على باب فتحلة واحد راجل قعد يديلة خطبة عصماء في الصلاة في المسجد وفضلها على المسلمين ..والراجل بيسمع بمنتهى الأدب وبعد ما خلص الراجل قالة انا متشكر جدا بس الحقيقة ان انا مسيحي..فالمطوع قالة..وش فيك يا شيخ انا قحطاني وبصلي) قحطان دي قبيلة كبيرة في المملكة..عذرا عالإطالة بلوج رائع يا نوارة
ReplyDeleteبصي النقيضين غلط يعني الإجبار على المعتقدات سواء بالإيمان أو عدمه غلط
ReplyDeleteمعتقدات الشخص ملكه هو بس
ممن فعلا الإجبار يكون ناس مشوهة مش مقتنعة لكن بتمثل و خلاص
و إدماننا للظاهريات بيخلينا نعمل كده
شكلى كدا هستوطن الجبهه دى:)
ReplyDeleteوكل اللى هقوله ان اللى بيربى طير بيسيبه طول اليوم يروح وييجى زى ماهو عاوز لكن فى الاخر بيرجع وعارف انه ليه مكان وحياة زى البشر تمام.
انما تفتكرو لو اتحبس وماشفش النور هيعمل ايه..ياهيستنى اول فرصه للهروب ياهيموت من كتر الحبسه.
ودا حالنا بالظبط دلوقت
مش فارقين كتير عن الطير
اختى في الله
ReplyDeleteالسيدة الفاضلة نواره نجم
انا بصراحة في اللى مكفينى ومفيش داعى لاستمرار مسلسل البضن المتبادل ما بينى وبين حضرتك
واذا كنت تعتبري كلمة مزة مستفزة لسنك ومركزك الاجتماعى فانا برده بعتبر كلمة خالتك كلمة مستفزة لسنى ومركزى الاجتماعى
خصوصا انى بحب خالتى جدا ومش بحب حد ينتحل شخصيتها
لذا وكنوع من تهدئة الاجواء
ارى ان نوحد صيغة للخطاب فيما بيننا
انت تبقي
اختى في الله
وانا
اخوكى في الله
نياه نياه نياه
------------
اما بخصوص الخلافات الثانية حول حسن نصر الله، والغمز واللمز المتبادل فيما بيننا فهذا شيء لطيف جدا
واتمنى ان يستمر و يديم الله الخلاف بيننا
والسلام عليكم ورحمته وبركاته
.
.
.
.
التهيس
الوطن
الله
ماهو أنا بصراحة شفت التعليق بس ما فهمتش هو قصده ايه ... اول ما حطيت تعليقي لقيته فوقي
ReplyDeleteو دلوقتي في تعليق تاني ... شكله هاديء عن الأول
ما محبة الا بعد خلاف يا نوارة :) مع أنه التعليق الأول أنا مش عارف ايه علاقته بالتدوينة المكتوبة ... مش شايف فيها أي نوع من أنواع فرض رأيك علي القاريء
انا اول مرة بدخل عندك يا نواره .......بس اكيد مش اخر
ReplyDeleteاشمعنا يعنى القهر الفكرى اللى حارق دمنا... تيجوا كده نعد كام نوع من انواع القهر يحرق الدم
يا ستى.....بلد واحدة بس فى السعودية ..قولى كلام غير ده
طب بلاش قهر دينى...دى مصر لو حبيت تعمل هاى سكور فى انواع القهر اللى لسه ماوردش على التاريخ.... مبارك يبقى دخل التاريخ من اوسعها باب
خليكوا سبور يا جماعة مش تحرقوه دمكوا
ولسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه
ياما فى الجراب ياااااااااااا
ولا بلاش
هو مش مسألة اجبار هيا مسألة اساسا ان الواحد يعتقد انه صح و التاني غلط
ReplyDeleteو ينسى الطبيعة النسبية للكون كله
اول ما يتهئلك انك صح و يا سلام بأى لو كان صح جاي من يقين ديني
ساعتها ممكن يحصل اي حاجة بأى و اكيد كلها حاجت وحشة
فالمرض مش في الاجبار
المرض في الاحادية
و الاجبار ده من اعراض المرض و مش عرض رئيسي كمان ف اعراض اخطر منه
و هي الكره و العزلة و البغض و الحقد
بس
الحرية لرشيد غلام
ReplyDeleteحلو اوي الموضوع والتناول
ReplyDeleteفكرة ان الانسان لازم بتصرف عن اقتناع
سواء كفر اوايمان
موضوع رائع كالعادة يا نوارتنا
ReplyDeleteربنا يبارك فيكي
أنا ملاحظ خروج الناس عن الموضوع بطريقة عجيبه .. يا ترى ليه ؟ هذا يحدث كثيرا .. يكون الموضوع هام جدا ويخرج علينا أحدهم ويجرجر الجميع إلى طرق جانبية مستفزا الآخرين فينساقون خلفه .. لاحظت هذا في عدد من المواضيع في عدة مدونات .. عموما ربنا يوحد قلوبنا على قضيتنا الأساسية وهي التخلص من ذلك النظام البغيض بكل تفصيلاته
أرق تحياتي
كلام رائع جداً فيه سطرين بس مش مقتنع بيهم
ReplyDeleteالله ينور عليكى الا سطرين
سبحان الله فعلا غباوة اللى بيعملوه ده
ReplyDeleteهو الايمان بالعافية
ده ربنا قال (من شاى فاليؤمن ومن شاء فاليكفر)ليه بقى العافية دى
اهم بيروحوا يصلوا بس مش مقتنعين
باللى بيعملوه وبيهيسوا فى الصلاة
والله فعلا دول مرضى نفسيين
ومحتجين علاج سريع لحالتهم دى
وربنا الشافى
ودمتم
البوست جميل ورائع وحالم شوية وعل فكرة احنا الحمد لله وصلنا لمرحلة التفطير بالعافية في رمضان اه والله بجد ده بيحصل هنا
ReplyDeleteبس ليا تعليق علي الاخ في الله احمد
انا قبل كده قرأت لسيادته - خليكوا شاهدين علي احترامي ليه - تعليق علي رأي لواحدة مدونة كانت ليها رأي مختلف عنه وعينك ما تشوف لا نور ولا ضلمة (كله شتيمة في شتيمة مفيش ضرب )لذلك انا ادعي ان احنا كتير مننا في حكاية احترام أراء الاخرين عندنا انفصام حـــــاد وحاد جدا كمان
eh el gamal da
ReplyDeleteموضوع في الصميم يانوارة
ReplyDeleteأنا مش بكره غير الناس اللي فاكره انها صح مطلق وبتجبر الناس على انها تكون زيها على أساس انها الصح المطلق
فعلاً مخلوقات مقززة
وحتى لو فرضنا اني في حد صح صح مطلق فمش من حقه يجبرني أو يجبر أي حد على الصح ده.. علشان كل واحد له حرية الإختيار حتى لو كان اختياره ده الغلط المطلق ..هو حررررررررررررر.. ياناس حر :@
ـــــــــ
نوارتي معليش حاجة محشورة في زوري وهموت لو مش قلتها.. بحبــــــــــــــك مووووووووت
وعجباني شخصيتك ودماغك جداً.. ومش ببالغ والله في إني شايفاكي قدوتي
وهاتي بوسة كمان
:) :) :)